Hydrokortison om morgenen
Hei,
Lurer på om noen med erfaring med bruk av hydrokortisontabletter kan si noe om når det er best å ta morgendosen?
Har fått oppgitt at dosen skal tas kl 07-08, men hva med de dagene jeg ikke klarer å stå opp før 10? :roll:
Bør jeg allikevel ta tabletten kl 7, eller er det like bra at jeg tar den når jeg våkner?
Hilsen Elin
Sv: Grunner til ikke å bruke Prednisolon?
Jeg har nå fått resept på Hydrokortison (Cortef). Jeg har i periode på 4 uker brukt HC krem 3 ganger daglig med god effekt og skal idag starte med HC piller. Jeg bruker 3G Armour. Bør jeg gå litt ned på Armour dosen?
Har lest endel om dosering og tenker å følgende:
Day 1-3: 2.5 mg first thing in the AM (2.5 mg total)
Day 4-6: 2.5 mg first thing, 2.5 mg in four hours (5 mg total)
Day 7-9: 2.5 mg first thing; 2.5 mg in four hours; 2.5 mg in four hours (7 1/2 mg total)
Day 10-12: 5 mg first thing; 2.5 mg in four hours; 2.5 mg in four hours (10 mg total)
Day 13-16: 5 mg first thing; 5 mg in four hours; 2.5 mg in four hours; 2.5 mg bedtime (15 mg total)
Day 17-20: 10 mg first thing; 5 mg in four hours; 2.5 mg in four hours; Bedtime 2.5 mg (20 mg total)
Sv: Grunner til ikke å bruke Prednisolon?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Min lege sier at Prenisolon har vært positivt for meg.Og ja, jeg blir bedre, men tar ikke så lang tid etter opphold, så blir jeg dårligere. igjen..særlig den sprøe muskelsvakheten, øyet mitt(som mulig er aldosteronrelatert),sover dårligere ,svetter mye mere etc.
Er lenge siden jeg leste der, men mener å huske at dr. Ried (?) i "Stop The Thyroid Madness" skrev at han kjørte 20mg "Prenisolon" f.eks.--i minst 2-3 mnd eller lenger.......
Jeg har svaret på Persas "Prednisolon-spørgsmål" her. Håber Gunnda (og andre) kan bruge det til noget (godt) i fremtiden. hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Persa
Har lest endel om dosering og tenker å følgende:
Day 1-3: 2.5 mg first thing in the AM (2.5 mg total)
Day 4-6: 2.5 mg first thing, 2.5 mg in four hours (5 mg total)
Day 7-9: 2.5 mg first thing; 2.5 mg in four hours; 2.5 mg in four hours (7 1/2 mg total)
Day 10-12: 5 mg first thing; 2.5 mg in four hours; 2.5 mg in four hours (10 mg total)
Day 13-16: 5 mg first thing; 5 mg in four hours; 2.5 mg in four hours; 2.5 mg bedtime (15 mg total)
Day 17-20: 10 mg first thing; 5 mg in four hours; 2.5 mg in four hours; Bedtime 2.5 mg (20 mg total)
Tak for info Persa. Det ser meget godt ud... Det tror jeg, de fleste kan bruge uden ubehagelige "overraskelser". Det virker meget i overensstemmelse med binyrernes egen rytme, når alt er i orden.
Håber du vil "rapportere" hen ad vejen om hvordan det går? vink11