-
Hypothyreose. Type 2? Skeptisk
Hei
Jeg har i mange år vært plaget med muskelsmerter, fastlegen har gitt meg diagnosen fibromyalgi som jeg overhode ikke har noen tillit til. Muskelsmertene har tiltatt det siste halve året.
Jeg fryser bestandig og kan gjerne gå i boblejakke når andre bruker t-skjorte, men har det siste halve året begynt å svette veldig om nettene i tillegg til at jeg har hetetokter om dagen som raskt forsvinner og gjør at jeg fryser enda mer.
Jeg har i samme tidsrom hatt forferdelig sterke menstruasjonsblødninger, uten at det feiler meg noe som kan forklare det, altså ingen gynekologiske påvisbare forandringer.
Det siste året har jeg gått opp i vekt, rundt 9 kilo og jeg føler meg konstant oppblåst og forstoppet men har ikke endret kosthold.
Jeg føler meg trøtt og uopplagt og har mange ganger i løpet av en måned kraftig hodepine og enkelte, kanskje opp i mot 5 ganger pr måned synsforstyrrelser uten hodepine, minner om migreneaura men ingen migrene etterpå.
Influensalignende smerter i kroppen stadig vekk.
Jeg har tatt prøver som viser
svar
vit B12: 246 ref 170-650
Homocystein :11,2 ref 5-15
kalsium: 2,16 ref 2,15-2,51
urinsyre: 188 ref 155-350
c-peptid 622 ref 370-1470
TSH: 0,88 ref 0,20-4,0
fritt T4 : 14,6 ref 9,0-22
fritt t3 : 4,4 ref 2,3-5,7
anti TPO under 35
D3 : 25 ref 50-150
trijodthyronin 2,2 ref 1,2-2,7
reverse t3 : 0,47 ref 0,14-0,54
ut fra disse prøvene mener legen min at jeg skal ha tilskudd av b vitamin, kalsium og d3 og at jeg kan forsøke thyroxin mot symptomene jeg har, jeg har begynt å ta vitaminene, men er veldig skeptisk til om jeg skal våge å forsøke å ta thyroxin, kan ikke noen av symptomene mine bedres når blodverdiene blir normale da?
hva tror dere?
-
Sv: Hypothyreose type 2, skeptisk
Det var vage fagelige antydninger ut fra så klare prøvesvar - syns jeg.
Du har jo manifest D3mangel. Legen bør snarest skrive ut resept for store doser D3. Initialdoser på over 1000µg bør vurderes, og du bør nok gå på D3 lenge med store doser (over 50µg/dag)
Dette vil rette kalsium-mangelen din, for kroppen tar ikke opp kalsium med så lave verdier D3.
Det vil senke det uheldig høye homosysteinet også, og det får fart på stoffskiftet og da vil urinsyra også bli lavere.
Så ser en at nesten all den fT3 du lager blir passivisert. (rev.T3 er jo høy)
Det kan ha flere årsaker, men jeg lurer på om ikke et forsvarlig D3 nivå er nødvendig for at enzymprosessen skal gå sin gang her også.
Du har rett og slett D-vitaminmangel du.
Dette er et oversett fenomen tross vår globale plassering.
Du kan også ta dette selv ved å kjøpe D3 på apotek eller på nett.
Prisen er 1/10 på nettet.
-
Ja jeg skjønner at jeg har d3 mangel, men legen mener jeg skal behandles for lavt stoffskifte i tillegg, jeg har valgt å forsøke å få opp dvitaminet i første omgang for selv om jeg har symptomer på lavt stoffskifte er det vel ikke sikkert jeg har det? han mener at symptomene alene taler for seg og at prøvesvarene ikke betyr så mye.....
er livredd for å begynne med levaxin og måtte ta det resten av livet uten at jeg har hypothyreose....men har jeg hypothyreose bør jeg jo behandles for det også.....type 2 mener han
-
Hypotyreose (type 2) kan ikke påvises med blodprøver! Jeg har det. Det er svært reellt. Merket bedring med Levaxin. Problemet er at Levaxin gjorde meg syk etter mange år. Skal bytte til naturlig stoffskiftehormon snart.
Har du symptomene, har du symptomene. Og da har du også sykdommen. Det er bedritent at hele verden skal gå rundt og tro at man må ha gale verdier i blodet for at man skal ha sykdommen.
n'Finn: D-vitamin mangel oppstår når man har Hypotyreose også! Jeg er nesten helt sikker på at vedkommende har Hypotyreose. Og ja, type 2. SOM DE FLESTE MED HYPOTYREOSE HAR.
-
Jeg er fullstendig forvirret, for jeg har jo skjønt at hypothyreose 2 ikke vises på blodprøver, men når jeg har d-vitamninmangel kan vel også noen symptomer tilskrives den? Mange jeg kjenner, nesten alle har jo noen av symptomene jeg også har og jeg er altså redd for at jeg bare tåler en del symptomer mindre enn andre og derfor kanskje risikerer å få behandling for hypothyreose uten at det egentlig er det jeg har. Det er jo helt håpløst å bli behandlet for dette uten at jeg har det og da utsetter jeg meg jo selv for å få andre sympromer av behandlingen som kan gjøre meg enda sykere.
har ikke alle mennesker symptomer som kan minne om mine i mer eller mindre grad da? Jeg føler at jeg ikke er syk nok om noen kan forstå det, selv om jeg har disse plagene jeg har hatt i mange år føles det uvirkelig ut at det er hypothyreose type 2.
jeg har fem bekjente som også har fått samme type behandling, men de mener ikke at de har fått et så voldsomt mye bedre liv etterpå, er det da egentlig nødvendig å ta imot behandling for det?
og hva betyr det egnentlig at reverse t3 er høy?
hvis jeg får behandling for type 2 og har en så lav tsh som jeg har nå, vil ikke tsh i kroppen nesten bli borte da? er det gunstig da????
-
Veldig mye henger på D3 mangelen.
Min vurdering ar at dette bør på plass først - før man kan vurdere stoffskiftetilstanden.
Minn din behandler på at du ikke har antistoffer mot skjoldkjertelen.
Disse er tilstede hos over 90% av de som har hypothyreose.
Man vet generelt sett ikke så mye om hva lav D3 fører til.
Da hadde man vært med aktpågiven.
T3 er kroppens stoffskiftehormon. Dette skaffer kroppen seg fra to kilder : 20% fra kjertelen og 80% fra en enzymprosess om kalles de-jodinasen.
Disse prosesser leverer litt for mye T3 - slik at det skal være nok.
Rev.T3 er en deaktivering av de som er for mange.
At denne er høy kan det ikke ses isolert på, man må se i den store sammenhengen.
Hypothyreose 2 er en tilstand der T3 ikke kommer inn i cellene. Det kan komme av at cellereseptorene er defekte eller har en avvikende form.
Det som skjer da er at når stoffskiftehormonene ikke kommer inn i cellene forblir de i blodet. Kjertelen fortsetter å produsere og man får høye verdiser av alle stoffskifteparameterene.
Man har ikke antistoffer, TSH er høy og fT4 er høy - og det som er viktig : pasienten har de typiske symptomer på lavt stoffskfte.
Nå finnes det flere former som kan avvike noe fra dette, men jeg kan ikke se at du skulle ha en typisk hypothyreose 2 ut fra det foreliggende.
Så er det stor forskjell på de som behandles med stoffskiftehormoner - og de som ikke behandles.
Som Thomas, tror også jeg at den enkelte pasient kan ha en delvis celleresistens, eller en motstand - et vanskelig forhold rundt celle-entringen.
Jeg antar at det kan være en av årsakene til at sykdommen virker så forskjellig på oss.
En slik motstand kan ha med kurerbare forhold i kroppen å gjøre. (feks lav D3)
Det kan ha med å gjøre at Levaxin ikke entrer, men feks Armour gjør det.
Og behandling for celleresistens er stoffskiftehormoner. Ofte i så store doser at TSH er null og man må ty til betablokkere for hjertet.
Bedre etter behandling ?
Jo, er man skikkelig ille før behandling så blir men vel det - en stund. Så føler men seg noe bedre, men aldri bra nok. Det mangler noe !
Og det er reguleringsmekanismen. Den er jo borte for alltid og kan jo ikke erstattes.
-
Jeg ble behandlet for Hypotyreose (Type 2) i 10 år, og følte meg helt grei i disse årene. MYE BEDRE enn slik jeg følte meg FØR behandlingen startet. Da var jeg bare smell-feit, super-treg i kropp og til sinns, og var iskald selv på de varmeste sommerdagene.
Det er feil at 90% av alle med Hypotyreose har antistoffer. Kun 1% av alle med hypotyreose har den formen som bevises ved hjelp av blodprøve; Den hypotyreosen hvor tyroidea-kjertelen blir svakere/ødelagt av forskjellige årsaker. Dette er den formen for hypotyreose som det SIES er den eneste. Men dette er en stor, stor og grov feil. De fleste som lider av hypotyreose lider av den variaten man ikke kan se på blodprøvene. Det viktigste er symptomene. Har man symptomene, har man sykdommen. Og da blir man bedre av medisinering. Hvis man blir dårligere av medisineringen etter noen år, er det fordi man tar feil medisin: Levaxin er den dårligste av medisinene som finnes der ute. Den har jeg tatt i 12 år, og tar den fortsatt, men skal bytte til Armour mot høsten.
"ALLE" vi her på den Nordlige delen av kloden har jo lavere/lav D3-status. Men vi har alikevel ikke ALLE hypotyreose. Så jeg tror ikke lav D-vitamin kan gi hypotyreose. HAR MAN hypotyreose får man dog lav D3-status.
Og en ting er sikkert: Vi blir alle dyttet mot hypotyreose hver eneste dag. Vi drikker springvann med klor/fluor, vi har amalgamfyllinger (iallefall vi som er over 25-30 år gamle), vi bruker tannpasta helt ukritiske til fluoren (gift for kroppen) i denne, vi dytter i oss mat med diverse gifter i, og vi lever rett og slett sammen med milgjøgifter hele tiden. Alt dette gir oss hypotyreose. En teori er jo at vi all (nesten alle i hele verden) drikker vann fra springen der vi bor: La oss være ærlige - det blir ikke renere og renere vann for hvert år heller, så man tilsetter mer klor, osv. - Disse giftene finnes i så og si alles drikkevann. Se for dere at hele verden står ovenfor en epidemi pga. drikkevannet vårt. Jepp. Dette kan være en faktor som virkelig bidrar til hypotyreose. Sammen med amalgamfyllinger, tannpasta, osv. har man en oppskrift på katastrofe.
Jeg er et levende eksempel på dette. Jeg var den første i Norgeshistorien som ble behandlet med stoffskiftehormon selv om blodprøvene viste at tyroidea-kjertelen min fungerte "normalt". Nå kan jo "normalen" være forskjellig fra person til person, så man vet aldri. Men men. Jeg ble iallefall bedre av behandling!
At det kan være et vev av årsaken til at sykdommen virker så forskjellig på oss er ganske så sikkert.
Høy RT3 kan bety at du har en T3-reseptor resistens. Hypotyreose Type 2. Jeg mener at man ikke burde kalle den Type 2, bare Hypotyreose. Og hvis man spør om diagnoseringen, kan man at at man har celleresistens. Faktisk er Hypotyreose "Type 2" mer enn Type 1, da de fleste nettopp har denne varianten.
Det er her problemet ligger.. Hjernevaskingen fra gamle, gretne gubbeleger har gjort at "alle" bare tror det finnes Type 1.
n'Finn, du har vel ikke lest boken "Stop The Thyroid Madness" vel? Gjør det, og bli klokere. :)
I denne boken, som er den beste boken på markedet for PASIENTER, både ang. de forskjellige variantene av Hypotyreose, og ikke minst, og kanskje aller viktigst, tar boken for seg forskjellen på Levaxin og Armour. PASIENTENE er de man skal høre på under behandling. Ikke legene. Legene føler ikke hva som skjer med kroppen når den er udiagnosert, feildiagnosert og som i de fleste tilfeller: Feilmedisinert! Det er virkelig, virkelig en GURU-bok dette her.
- Virker ingen medisinering, er det som oftest BINNYRE-TRØTTHET som gjør at medisinen ikke kommer inn i cellene. Jeg er på sjette dagen nå med binyre-behandling og føler allerde forskjell fra før jeg begynte på den. Det som skjer med meg nå er at stoffskiftehormonet jeg tar slipper mer og mer inn i cellene mine fordi binyrene mine får hvilt mer og mer ut pga. kortisonen jeg tar.
Jeg råder ALLE her inne til å starte med å lese: "STOP THE THYROID MADNESS". Jeg kan ikke få sagt det nok ganger! Skrevet av pasienter for pasienter. Den har "alle" svarene vi leter etter! :)
-
Vel, vi er vel inne på det semantiske her Thomas ?
90% av de som har en hypothyreosediagnose har antistoffer. Det kan man lese i statistikken.
Så forstår jeg deg slik at du mener dette bare er 1% av alle som har hypothyreose ?
Det er vel noe i overkant ?
Det er så vidt jeg vet nesten 100.000 registrerte i Norge. Så mange flere enn like mange til som er udiagnostiserte, er det vel ikke ?
Men er ellers enig i at har du symptomene så har du hypothyreose i en eller annen form eller tilstand. Noen av disse er kurerbare, andre ikke.
-
90% av de som har Hypotyreose påviselig i blodet ja, hvor kjertelen er inne i bildet. Dessverre tilhører disse en svært liten andel, sammenlignet med det reelle verdensproblemet vi står ovenfor. Jeg har tatt mitt valg, jeg står på den andre siden. Jeg vet at ikke så veldig mange står på min side, men det bryr jeg meg lite om. Jeg vet at jeg har rett. Tiden vil vise hva som er sannheten... Bare synd at tiden allerde HAR vist hva sannheten er! 1800-tallet og tidlig 1900-tall ga bedre hypotyreose-diagnosering og behandling enn den vi får nå.
Hvis det er 100.000 diagnoserte hypotyreosepasienter i Norge er det meget lett langt mer enn 100.000 til som har hypotyreose. Man kan nesten slenge på en null til der. Om ikke øke tallet enda høyere. Hypotyreose kan påvirke oss alle til en viss grad. Noen har små plager, andre har større.
Det er nok ikke semantikk nei. Og det er ikke bare jeg som sier dette.
Før man diskuterer dette videre anbefaler jeg deg/dere alle å lese tre bøker:
"Hyopthyroidism Type 2: The Epidemic"
"Stop The Thyroid Madness"
"Adrenal Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome"
Så vet man "alt" om stoffskiftesykdom med dens bivirkninger, hvordan den diagnoseres, oppstår, i alle sine varianter, m.m.
Du begynner å se annerledes på folk på gatene etter å ha lest disse bøkene. Folk du kjenner. Og kanskje kan du hjelpe dine familiemedlemer, venner og bekjente enda bedre etter at disse bøkene er inntatt.
Symptomene er nok mer eller mindre totalt kurerbare hvis man diagnoseres OG medisineres TIDLIG NOK. Når sykdommen inntreffer, mao. Det kan skje når som helst i et menneskeliv. Man kan være født med det, man kan få det i puberteten (slik jeg gjorde), osv.
Overflaten er det skrapet i for lenge siden. Synd at så få velger å ignorere kjernen av problemet, som allerde har vist seg.
-
vel, kan ikke si at JEG blir mye klokere.
Hvis jeg IKKE har hypothyreose som ikke har sin opprinnelse i at min thyroidea ikke fungerer som den skal, den dere kaller eller ikke kaller type 2, vil jeg altså ikke ha noen nytte av medisiner som levaxin....?
Dersom mine symptomer skyldes noe annet, feks at jeg har fibromyalgi, noe fysioterapeuten min mener er tull selv om fastlegen har stillt diagnosen, vil jeg altså ikke merke noen form for bedring av medisiner?
Symptomene har jeg jo i mer eller mindre grad, men fibromyalgi kan jo også gi liknende symptomer.
Kan det være direkte farlig å la seg medisinere dersom man ikke har hypothyreose som ikke vises på blodprøver? Hva kan jeg forvente å oppleve dersom jeg faktisk ikke har denne formen for hypothyreose selv om jeg har mange symptomer som KAN minne om de man har ved hypothyreose?
Jeg er redd legen min bare er ute etter penger jeg, han tjener jo godt på at jeg føler meg syk og må komme til kontroller hyppig ved medisinering.
jeg reagerte på at legen ville starte behandling før han vet om det å tilføre vitaminene jeg mangler vi gi meg noen bedring.
for min del virker det som om når man setter inn bilen på verksted fordi den fusker. Verkstedet sier at de må bytte clutch, drivaksel, bremser, motor, ratt og panser for da vil ikke bilen fuske lenger, selv om det kanskje kan hende bilen slutter å fuske om de bare bytter clutchen. Fordi jeg ikke er bilkyndig kan de overbevise meg om at alle de tingene virker inn på hverandre og er nødvendige og bytte for at de skal tjene penger på min uvitenhet.
Jeg er veldig skeptisk ettersom jeg 1. ikke har noe greie på det dere snakker om i forhold til at det ikke synes på noen prøver og 2. fordi jeg er redd jeg skal bli sykere enn jeg er ved å ta imot behandling .
kan legge til at jeg har gått opp og ned i vekt som en jojo de siste 20 årene uten at jeg har hatt noen endringer i kosthold, tidligere var det slik at de som kjenner meg godt mente at jeg måtte ha hyperthyreose fordi jeg kunne spise som en tømmerhogger uten å legge på meg, nå spiser jeg jo kanskje mindre enn det og likevel går vekta opp, skjønner ingenting jeg.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
mojavi
og hva betyr det egnentlig at reverse t3 er høy?
Vedr. Reverse T3 (rt3) se denne tråd
Vedr. mulig årsag til hypothyreose, der ikke kan påvises ved blodprøver, se denne tråd. Den "anden" type" ("Subklinisk hypothyreose") er mest udbredt, tror jeg, og giver intet udslag i blodprøvene. Ved de andre typer af resistensen mod thyreoideahormonet er er blodprøvene, stort set, også misvisende.
Uanset hvor mange forklaringer man får - mojavi kram1 - kan man ikke derved få nogen foræringer. Man er nødt til selv at forstå det, før man kan komme videre i den retning rådene går.... Du er derfor nødt til at give dig selv lidt tid og granske nærmere de oplysninger du finder her. Du kan stille supplerende spørgsmål undervejs, men det er du selv, der skal forstå sammenhængen, før du kan komme videre i din egen vurdering. Sådan er det for alle her. hjertflag1
Sitat:
ut fra disse prøvene mener legen min at jeg skal ha tilskudd av b vitamin, kalsium og d3 og at jeg kan forsøke thyroxin mot symptomene jeg har, jeg har begynt å ta vitaminene, men er veldig skeptisk til om jeg skal våge å forsøke å ta thyroxin
Selv mener jeg, at det er svært sjældent, at man hører om en læge, der "helt frivilligt" foreslår en testing af thyroxin, i tvivlstilfælde.... Og kan ikke helt lade være med at føle, at det er ret heldigt at have en læge som ham...
Med hensyn til din fibromylgidiagnose vs. behandling med thyroxin - kan du måske få noget godt ud af at læse Karinas tråd Fibromyalgi = stofskiftesygdom! Eltroxin, Liothyronin og til sidst - Armour. Det sidste jeg hørte fra Karina var, at hendes brug af stofskiftemedicine til behandling af fibromyalgi (som en del læger mener ER en stofskiftesygdom) er gået meget fint og selv hendes egen læge var forbløffet.
God bedring mojavi hjertflag1
-
Celleresistens (Hypotyreose Type 2) er umulig å finne ut av på annen måte enn symptom-diagnosering.
For å ta et godt eksempel med bilen du nevnte: Det hjelper lite å bytte bremseklosser, clutch osv. hvis det er FØREREN som grisekjører bilen til et vrak gang på gang på gang.
- På samme måte er cellene synderen her. Hvis cellene er ødelagte, og man HAR hypotyreose (Type 2), hjelper det fint lite å behandle deg for DEPRESJON, FIBROMYALGI, HØYT KOLESTEROL, HJERTESYKDOM m.m.
Behandler man med hormonerstatning (som feks. Armour) vil kroppens naturlige funksjoner gjennopptas, og man blir så frisk som man kan bli!
Nei. Det kan ikke være farlig å medisineres hvis du ikke har Hypotyreose Type 1. Jeg har jo Type 2 og jeg har fungert greit på medisin i en rekke år - Nå ble jeg gitt feil medisin da (syntetisk istedenfor naturlig) så vi kan takke den for at jeg ble verre etter 10 år.
Mange av de vise sier at fibromyalgi ER Hypotyreose (Type 2). Således Diabetes, Hjertesykdom (harde arterier) osv. - Alt kunne ha vært unngått hvis man hadde blitt tidlig nok symptom-diagnosert og behandlet med feks. Armour (naturlig stoffskiftehormon).
"Aldri stol på leger" - Gjør din egen vurdering og undersøkelse før noen som helst behandling starter. Joda, det er jo spennende dette med vitaminer. De er jo tross alt livsviktige for oss. Det KAN ha noe å si at man har for lite her og der. Men om du virkelig HAR Hypotyreose (Type 2) vil nok ikke vitaminer fjerne den sykdommen alene.
Gang på gang på gang ser vi at stoffskiftesyke, eller sånne som deg (som ikke har fått hypotyreose-diagnose fordi blodprøvene dine er "normale") kommer hit til forumet og sier at de sliter. Svaret er så enkelt så enkelt: De fleste av dere har nok Hypotyreose. I form av Type 2. Som de aller, aller fleste med Hypotyreose har. Problemet er bare at verden (pasienter, som leger og endokronologer) er så hjernevasket til å tro at man MÅ kunne bevise det i en blodprøve for at man skal ha sykdommen. I dette tilfellet har minoriteten rett, som minoriteten så ofte har: Hypotyreose Type 2 finnes. Og det finnes laaaaaangt flere som har den enn vi kan forestille oss!
MERK: Jeg leste ikke Anisas innlegg ovenfor før jeg skrev det med Fibromyalgi. Jeg har dratt en konklusjon personlig etter å ha lest bøker om Hypotyreose Type 2 og funnet ut at FIBROMYALGI = HYPOTYREOSE TYPE 2. Aaaaakkurat som mange andre sykdommer er. Vi kunne ha hatt en friskere veden med mange, mange mennesker på stoffskiftehormon-behandling.
-
mere skeptisisme
jeg har fått anbefalt å prøve kombinasjonsbehandling for lavt stoffskifte på grunnlag av symtomer jeg har. Alle stoffskifteprøver er innenfor normalverdier. TSH er ganske lavt.
Jeg lurer på hva konsekvensene av å begynne slik behandling er dersom jeg ikke har hypothyreose type 2.
Hvilke virkninger vil det ha på en frisk kropp?
Symptomene jeg har kan skyldes andre ting.
Jeg har en sleknting som får samme behandling, jeg har hele tiden lurt på om hun feilmedisineres, for hun føler seg ikke spesielt bedre, men har gått ned 30 kilo og fortsetter å gå ned selv om hun nå spiser mer enn hun gjorde før.
Er det slik at behandlingen vil gjøre at friske mennesker går ned i vekt til det punkt der de faktisk blir undervektige????
-
Sv: mere skeptisisme
Lav TSH med stoffskiftehormoner i normalområdet er jo gjerne tegn på sentrale problemer. TSH skal ikke være lav med T4/T3 i normalområdet.
Og da måler man gjerne også TRH for å se om den målingen kan bidra til forståelsen av situasjonen.
Du er inne på viktigheten av å få en korrekt diagnose - og følgelig også en korrekt behandling.
Og det er jo viktig.
Det finnes feks flere årsaker til at man kan måle lave verdier av stoffskiftehormonene i blodet.
Hovedårsaken er thyreoiditt.....
Det sier man jo, fordi man ikke regner med alle de årsakene man ikke kjenner - og ikke anerkjenner......
Hypothyreose 2 er såvidt jeg kan bedømme en rekke forskjellige tilstander som er teoretisk mulige. Alle (?) går på varianter av celleresistens.
Noen av de variantene man har litt kjennskap til er mulig å genteste for.
Celleblokkasjen fører til høye verdier av stoffskiftehormoner samtidig som TSH er relativ høy.
Denne typen begynner vel å anerkjennes etterhvert.
Verre med typer som på det mer teoretiske plan kan eksistere, men som man ikke kan teste for.
Man må jo ha det svart på hvitt ?
Man stoler jo ikke på hva pasienten sier - sådaså.
"Hvis du har symptomer på lavt stoffskifte, så har du det".
Jo, jeg er langt på vei enig i dette, men det er ikke alltid løsningen er tilskudd av stoffskiftehormoner.
Hvis kjertelen ikke er angrepet av antistoffer skal det jo være en mulighet for å finne årsaken til at stoffskiftet er lavt på annen måte enn å gi hormontilskudd.
Årsaken til symptomer på lavt stoffskifte trenger ikke nødvendigvis å kunne måles, så jeg mener man bør skrive opp symptomene og gå de etter for å være sikker på at disse er relatert til lavt stoffskifte.
Prøvebehandling med tilskudd av stoffskiftehormoner.
Man er forsiktig med dette fordi dette vil senke TSH og dermed frata kjertelen muligheten til å produsere noe.
Men i ditt tilfelle er jo TSH allerede lav sier du - så da faller jo det argumentet.
At man går ned i vekt tyder jo på at hormontilskuddet virker.
Der man ikke går ned, virker de ikke.
-
Sv: Hypothyreose. Type 2? Skeptisk
Mojavi,
Da kan slektningen din ha binyre-trøbbel i tillegg. Dette må fikses opp i før man tar T3. Først når man har fikset binyre-problemene, vil stoffskiftehormonene slippe inn i cellene.
Har man nok symptomer på Hypotyreose, har man Hypotyreose, uansett variant.
-
"Lav TSH med stoffskiftehormoner i normalområdet er jo gjerne tegn på sentrale problemer. TSH skal ikke være lav med T4/T3 i normalområdet.
Og da måler man gjerne også TRH for å se om den målingen kan bidra til forståelsen av situasjonen. "
Min TSH var ved forrige måling 0,40 (0,20-4,0)
ved ny måling er TSH 0,88
T3 4,4 (2,3-5,7)
T4 14,6 ( 9,0-22)
TSH er jo ikke for lav i forhold til referanseverdiene, men kanskje noe lavere enn de andre to?
Hva er TRH???????
Jeg blir ikke klok på dette fremdeles...hvis jeg medisineres vil jo min TSH gå ytteligere ned, og dermed frata kjertelen muligheten til å produsere....??? Hvor lav TSH er det egentlig tilrådelig å ha da????
"At man går ned i vekt tyder jo på at hormontilskuddet virker.
Der man ikke går ned, virker de ikke. "
Betyr det derfor at jeg ikke vil gå ned i vekt dersom jeg ikke har hypothyreose 2?????? og at jeg har det dersom vekta går ned? eller kan det være at stoffskiftehormontilskuddet gjør at jeg går ned i vekt selv om jeg ikke har det?????
jeg er redd for å ødelegge kjertelen min......kan man det???
forvirringen er fremdeles nesten total her....
-
Ikke så lett dette.....
Hormonproduksjonen regulerer seg selv. Et system passer på at det skal produseres nok - men dette kan svikte, og kjertelen kan være iorden.
Hypotalamus er en sensor som føler mengden av en rekke hormoner, bla. fT3 og fT4. Når det er mye av disse, sender den ut lite TRH (lite fT4+fT3=mye TRH)
TRH er en hypofysestimulant - den stimulerer hypofysen til å produsere TSH i henhold til hvor mye TRH den mottar.
I ditt tilfelle er en av flere muligheter :
Hypofysen mottar nok TRH, men produserer ikke nok TSH, og demed blir ikke skopldkjertelen stimulert til å produsere nok stoffskiftehormoner.
Eller : Den mottar ikke nok TRH.
Altså feil i enten hypofyse elelr hypotalamus - såkalt sentral styringsfeil.
Meget sjelden - ofte oversett.......
Hvis man skal billedliggjøre litt :
Når TSH er på 1 er det omtrent så mye gass du må gi bilen når den kjører bortover en flat vei i fartsgrensen.
Hvis ikke du er istand til å trykke inn gasse så langt, vil bilen aldri oppnå fartsgrensen - altså, hvis kjertelen ikke mottar med enn TSH= 0,4, vil den aldri klare å levere normalverdinivåer av fT3/fT4.
Så hvorfor klarer du ikke kjøre fortere ?
Er det så at du ikke tør trøkke inn gassen mer, er det en sentral feil. (hjernen)
Er det så at du klemmer'n tell bånn uten at det går fort nok, er det en primær feil. Motoren (kjertelen) er deffff.
Sentralfeil :
Så hvordan skal du få bilen til å gå fortere når du ikke tør kjøre fortere ?
Du kan jo få noen til å taue den opp i 80 ?
Men hva gjør du med gassbeinet da ?
Jop, du fjerner det fra gassen - du stimulerer ikke motoren fordi du er redd, eller av andre årsaker.
Noen bilister blir slik at de kjører 65 - i førtien som i åttien. Slik blir man når man overlater til pillene å taue en. Man mister sin evne til å påvirke stoffskiftesystemet.
Og det skjer, hvis du tilfører systemet T4 - du tauer deg opp i fart, og den vesle stimuli som kjertelen fikk av TSH=0,4 blir null.
Det er en konskvens av den nødvendighet det er å ha et stoffskifte. Man velger heller det, en ikke i det heletatt....
Du pør :
"Betyr det derfor at jeg ikke vil gå ned i vekt dersom jeg ikke har hypothyreose 2??????"
Hvis man, på grunn av mangel på stoffskftehormoner, eller at man av andre grunner ikke har kunnet bruke de stoffskiftehormonene man har hatt - PLUTSELIG får nok av dem, eller får noen som virker - så vil man gå ned i vekt igjen.
Det er ikke så greitt å svare på det spørsmålet, det er derfor jeg mener at men må få prøve hva som virker best på en.
Hvis du ikke har antistoffer har jeg det inntrykk av hva jeg har lest, at det er vfanskelig å ødelegge kjertelen.
Den kan atrofiere under forsøksperioden, men vil ta seg opp igjen.
Er den derimot svak og utsatt for antistoffer bukker den fortere under enn den ellers ville gjort.
Så vil jeg bare si, at om du er vant til å ha en fT4=20, og nå har 15, så har du lavt stoffskifte. Uansett hva et statistisk gjennomsnitt for din region er - så klart.
"har du symptomene, så har du det".....
-
takk for en mer billedliggjøring av problematikken her n`Finn, mener du at min TSH kan tyde på at jeg har problemer med gassen?? hehe. Legen min ser ikke ut til å være interessert i om jeg lider av en sekundær hypothyreose så han har ikke sjekket TRH, men burde jeg kankskje få det sjekket da??? Jeg har sjekket alt mulig annet og hvis jeg hadde sentrale styringsproblemer ville det kanskje ha vist seg på noen andre prøver????
Det jeg vel ikke helt skjønner i din forklaring er det med TSHet, hvis jeg får behandling vil jo TSH synke ytterligere....dette virker ulogisk for meg, blir jeg friskere hvis TSH blir lavere da? Er det ikke et høyere TSH nivå jeg trenger. synes du forklarte at det lave tsh nivået peker på at jeg ikke har nok TRH, men hvis jeg tilfører hormoner vil jeg altså få nok TRH og lavere TSH? Behandlingen maskerer kanskje de reelle forhold da eller????
vil legge til at jeg også røyker, betyr det at mitt tsh nivå er kunstig høyt på grunn av røykingen? Da har jeg vel kanskje en normal TSH på nesten null i dag da hvis jeg slutter å røyke???
Sorry alt dette maset, men jeg MÅ få innsikt i dette......
-
Bare "mas" du, mojavi - må nok det for å fatte alt dette.
Og det er jo derfor forumet er opprettet.....
Hehe, ja - det jeg sier, er at det kan se ut som du kan ha problemer med gassen, og at du bør vurdere å undersøke om det er slik.
Celler som vil ha et hormon MÅ HA receptorer for dette.
Det er på denne måten hormonene kommer til rett sted.
Produksjonsstedet bare pøser det ut i blodet uten bestemte "adresser", og så dumper de ned der det finnes egnede "postkasser".
TSH er et styringshormon for kjertelen som produseres i hjernen, og det er kun skjoldkjertelen som har reseptorer for dette.
Eller viktigere : Det finnes IKKE reseptorer for TSH ellers i kroppen.
Dermed virker det kun på kjertelen - ikke andre steder.
Man kan derfor ikke føle eller kjenne noe til TSH.
Har man en kjertel som reagerer, vil mengden stoffskiftehormon etterhvert endres - og dette vil man jo merke.
(derfor mener jeg at fT3/fT4 er MYE bedre å regulere dosen sin etter - det er jo det kjertelen gjør......)
Har man ikke kjertel, eller en som ikke reagerer, vil man ikke merke noe til TSH i det heletatt.
Så har du jo forstått mye da.
Hvis du begynner å spise stoffskiftehormoner, så vil TSH synke ytterligere. Det er u-ungåelig, men du vil få høyere fT4 og etterhvert også fT3.
Og det er jo dette du trenger hvis du sliter med symptomer som skapes av lavt stoffskifte. Og hensikten med en slik prøveperiode er vel å få visshet i om du føler deg bedre med et høyere antall stoffskiftehormoner i blodet, enn du har nå.
En slik situasjon får kjertelen til å atrofiere - den blir mindre.
Jo lenger prøveperioden varer, jo mindre blir kjertelen.
Om kjertelen skal restituere seg når prøveperioden er over, er den helt avhengig av at TSH stiger til et nivå som vil stimulere den til å bygge seg opp igjen.
Og, man vet jo ikke sikkert om din TSH er istand til det - den er mistenkelig lav nå, og må mye høyere for å bygge kjertel, helst over 5.
Så er det vel slik at man kan være bedre tjent med å spise piller enn å hanhle med en for lav fT4. Og hva har man av hjelpemidler for sentrale problemer ?
Jeg har lest at nikotin i blodet fører til en forhøyet TSH, men noen ganger stemmer ikke teori og virkelighet for en.
Om dette var meg, så hadde jeg sluttet (iallfall en prøveperiode....)
Så hadde jeg forsikret meg om at jeg ikke hadde jod eller vitaminmangel
eller noe annet.
Så først hadde jeg gått med på en prøveperiode.
Og jeg ville forberedt meg på at prøveperioden kan bli varig......
-
n`Finn, takk for enda mer utfyllende svar,
lurer på et par ting til her, du sier at min TSH er mistenkelig lav....den er i dag 0,88, kan ikke dette egentlig peke mot et høyt stoffskifte også??? bare for å gjøre forvirringen total....for det er vel slik at TSH blir lav ved høyt stoffskifte og veldig høy ved lavt?
Du sier også at jeg burde hatt en TSH på over fem for å bygge kjertel, men referanseverdiene jeg har fått fra Fyrst sier at jeg bør ligge mellom 0,20 og 4, da er jo egentlig 0,88 ganske normalt???????
Har det egentlig noen behandlingsmessig betydning hvorvidt min hypofyse mottar nok TRH, men ikke produserer nok TSH eller ikke mottar nok TRH?
Spiller vel kanskje ingen rolle hva årsaken er om behandlingen likevel er den samme????
Jeg søker på en måte en slags vitenskapelig forklaring på mine symptomer uten at jeg er sikker på at jeg kan få det.
Men når jeg har såpass lavt TSH nivå mener du altså at jeg ikke trenger å bekymre meg for at kjertelen skal ta skade fordi den allerede produserer for lite??????
-
De siste svar fra meg baserte jeg på det jeg husket om TSH-verdien din - og av en eller anenn grunn så husket jeg 0,44 ???
Hvorfor vet jeg ikke.....
Jeg rullet tilbake til første spørsmålet ditt og det burde jeg gjort før.
Ikke fordi jeg vil endre så mye på selve tankerekken min - 0.88 er også lavt i denne forbindelse, men ikke så lavt som jeg vurderte ut ifra.
Referanseverdier en lab opererer med er langt videre enn ens personlige variasjoner. Da måler man jo en rekke mennesker som er i alle livets faser, og får mye større variasjoner enn ens personlige.
Dessuten, og det er viktig : TSH står jo alltid iforhold til fT4/fT3, og skal man vurdere, må man se på om forholdet er rimelig.
Som sagt, så kan du ha for lavt stoffskifte selv om fT4=15 (hvis du er vant til å ha feks. 20)
Jeg vil ikke vurdere som rimelig at du har symptomer på lavt stoffskifte med så lav TSH. Det er ikke logisk.
Om det er riktig, så bør man undersøke sentrale forhold.
TSH på 0,88 kan godt være innen dine variasjoner, men da burde du ikke ha symptomer på lavt, og fT4 ville som du antyder være i ditt normalleie (tipp : omkring 20).
Har du flere prøveresultater av TSH ?
Så leste jeg spørsmålet ditt : "ut fra disse prøvene mener legen min at jeg skal ha tilskudd av b vitamin, kalsium og d3 og at jeg kan forsøke thyroxin mot symptomene jeg har, jeg har begynt å ta vitaminene, men er veldig skeptisk til om jeg skal våge å forsøke å ta thyroxin, kan ikke noen av symptomene mine bedres når blodverdiene blir normale da?"
Og det kan de - hvis disse er så lave at de skaper problemer.
Nå har det jo gått en tid, merker du ingen effekt av vitaminene ?
De siste fire linjene dine syne jeg peker på nesten det samme svaret :
En får desverre ikke besvart alle sine spørsmål. Det burde man få, og bare en grundigere utredning av hvert tilfelle vil kunne bedre mitt intrykk av for dårlig utredning av oss.
Utsagnet "Spiller vel kanskje ingen rolle hva årsaken er om behandlingen likevel er den samme????" - er nok desverre for mye brukt og blitt en slags sovepute. Det er meget viktig å finne ut om dette er eller blir behandlingstrengende.
Er fallet behandlingstrengende, er det som du sier, samme hvor feilen er - behandlingen er den samme.
Men om det bare skal litt jod eller noen vitaminer til da.........
-
n'Finn, joda, vitaminer og mineraler kan jo hjelpe de.. Hvem vet?
Men når man har prøvd det, og det ikke hjelper.. Da er det klart at man har Hypotyreose og trenger behandling!
Uansett hva blodprøven sier.
-
Ja, det er igrunnen akkurat hva jeg mener Thomas.
For de som ikke måler antistoffer og likevel har for lav produksjon syns jeg det er viktig å prøve alle tenkelige muligheter før man gir hormontilskudd.
Og jeg syns også det må være en helt annen aktivitet fra behandlermiljøet i den fasen, enn den som på det jevne tilbys idag.
Man kan anta at mange fler har hypothyreose enn det som er registrert eller som mistenkes å ha det. Man kan også anta at mange av dem ikke har den tradisjonelle typen man kjenner godt, der årsaken er sykdom i kjertelen.
Og det krever litt nye måter å tenke på og andre innledende grep.
-
Jeg tenker og reflekterer masse over de fakta jeg blir presentert her. Noen av mine symptomer kan kanskje tilskrives vit d3 mangel, b12 mangel og lavt kalsium, men kan kraftige menstruasjoner og vektoppgang bedres av at disse vitaminnivåene blir normale????
Jeg har også i følge legen min et noe høyt homocystein-nivå, 11,2 ref 5-15
og lavt ferritin 32 ref 15-200
Vil homocysteinnivået synke med vitamintilskuddene?
Ferritin , har det med jern å gjøre? burde jeg ha jerntilskudd også??
vekta mi går bare en vei, nemlig oppover og etter et par uker med vitamintilskudd er jeg fremdeles like uopplagt.
Ser at leger som behandler folk for lavt stoffskifte uten at det kan påvises med blodprøver kommer i trøbbel med helsetilsynet, jeg blir engstelig av sånt......selv om jeg gjerne vil ha tilbake meg selv, nå er jeg mer eller mindre borte under et lag med fett hehe
mitt tsh var kanskje noe høyere før noen målinger har vist rundt 0.90, den nest siste 0,44 og den siste 0,88......
jeg har vært hos fastlegen min iallfall fem ganger for å få målt stoffskiftehormoner de siste fire årene, men han blir nesten irritert, så derfor har jeg nå funnet en annen lege
-
Jeg så at homocysteinen var høy, og det er den ved feks lavt stoffskifte.
Det er slike markører jeg synes det er godt å støtte en tolking på, for de reflekterer hvorddan kroppen har det.
Ferritinen tildels også. Dette er jo et akuttfaseprotein også, så en må utelukke endel før en kan stole på verdien,særlig varsomhet med denne når den er høy.
For oss som spiser stoffskiftehormoner bør denne være over 70 for å sikkre at symptomene ikke kommer fra effekte av at denne er for lav.
Og du er jo blodfattig så denne rimer.
Om du bør ta jern ?
hvis du spiser jernrik kost, og passer nøye på at du inntar C-vitamin FØR du spiser, så vil denne komme seg. Om nok, eller fort nok jo et spørsmål.....
Det er også viktig at du får de andre på plass.
Og stoffskiftet ditt er sikker for lav i forhold til hvordan du ar det når du ikke har symptomer.
Og - dette kan selvfølgelig skyldes andre ting enn sykdom i kjertelen - feks mangel på essensielle vitaminer som trengs i produksjonen av stoffskftehormoner.
Alle B-vitaminer inngår i stoffskiftet på en eller annen måte.
Man vet ikke så mye om hva D3 gjør der, men jeg kan love deg at min egenerfaring sier meg at der skjer det saker og ting.
Vektøkning kan sikkert skyldes for lavt stoffskifte (kanskje pga vitaminmangel)
TSH 0,44 - da var jeg ikke helt utafor og det er alt for lite når fT4 ikke er høyere enn 15. Det står jeg fast på.
Men, for all del - det kan jo skyldes vitaminene.
Det er bare å begynne å knaske, og med slik mangel kan du knaske MYE.
Byttet lege ?
Var det så lurt - trur den du hadde var bra jeg da. På dette iallfall ?
-
takk for nok et utfyllende svar....jeg vil gjerne oppklare at jeg byttet lege fra han som ikke mente det var noe problem med hormoner eller stoffskifte til han jeg har nå som har funnet ut av hva jeg mangler og mener jeg kanskje kan vinne noe på å prøve medisin mot lavt stoffskifte.
Fastlegen min tok aldri noen prøver som viste at jeg mangler noe, han bare ga meg diagnosen fibromyalgi og sa jeg hadde panikkangst og depresjon og burde bruke lykkepiller.....
ikke rart jernet mitt er lavt så store blødninger som jeg har kanskje, tror ikke jeg klarer å spise mer jernrik kost.....men den legen jeg har nå reagerte ikke på at det var lavt ferritin......han sa ingenting om at jeg burde få opp jerninnholdet....
Det er virkelig plagsomt meg alle muskelsmerter og blødninger og ikke minst kjipt å føle seg som en oppblåst ballong hele tiden.....håper og ber om at vitamintilskudd skal bedre tilstanden.
bruker omega 3 tippel inntill videre, skal se å få bestillt ren d3.....men det er vel bedre å ta noe enn å ikke ta noe inntill jeg får tak i d3???
kroppen min er ikke min lenger, det er plagsomt og nå vil jeg til bunns i denne saken, er lei av å bli kimset av som en annen hypokonder, til tider har jeg også trodd at jeg kanskje er hypokonder og tåler mye mindre enn andre folk gjør.
-
Skjønner deg godt jeg mojavi.
Jeg gikk slik selv i mange år - men en tydelig hypokondermistanke.....
Hos meg endte det opp med stoffskiftemedisin - som jeg ikke er HELT sikekr på var nødvendig - og den tanken slipepr meg visst aldri.....
Det jeg mener er at men bør begynne i rette enden og ta alle de prøver som går an før en prøver stoffskiftemedisin.
Hvis du tar det nå, er det ganske så sansynlig at du vil føle deg bedre, men det er enda bedre å sette kjertelen istand til å gjøre den jobben......
Ren D3 kan du få på Apotek.
den har liten dose, men det er bare å ta mange nok.
NycoPlus D-vitamin 10µg - står det på boksen.
Koster sånn 75.
-
da skal jeg kjøpe nycoplus d vitamin i morgen :) bestille på nett senere...vet noen forresten om synsforstyrrelser kan være et symptom på noen av de manglene jeg har? Jeg hadde migrene med synsforstyrrelser som aura i yngre år, og nå har jeg fått synsforstyrrelsene tilbake uten migrenen etter mange år med fri fra sånt.....synsforstyrrelsene tok til for et halvt år siden omtrent på samme tid som vektøkningen begynte...jeg var tjukkere før når jeg hadde migrene og har tenkt tanken på at det kanskje er vekta mi som gjør at jeg får sånne forstyrrelser, men med mangler på mangt kan man kanksje få sånne symptomer også???
hvor lang tid bør jeg forresten gå på vitaminer før jeg tar nye prøver??? Jeg har legetime i slutten av august, er det for tidlig tro????
-
Det er helt greit å gå på vitaminer i 2 måneder og så ta en blodprøve.
Iherb.com har alt du trenger av vitaminer.
Og så var det det med å behandle symptomer med vitaminer, og andre medisiner, når man EGENTLIG bare trenger stoffskiftehormon, da... Da gjennopprettes jo kroppens naturlige funksjoner til nettopp å ta opp vitaminer, bla.
Langt flere trenger stoffskiftehormon enn vi aner.
-
skjønner at det er litt motstridende meninger ute å går :) sånn jeg ser det har jeg to valg..
det ene valget er å forsøke å behandle mine symptomer med vitamintilskudd
det andre å la meg behandle med levaxin og et annet middel legen anbefaler
for meg blir valget ganske lett......
hvis vitaminene ikke funker på mine symptomer kan jeg prøve stoffskiftebehandling.....
har tidligere brukt bil som eksempel......hvis jeg har en bil som ikke går og verkstedet mener jeg bør bytte clutch, girkasse og motor samt vindusviskere, tror jeg at jeg begynner med vindusviskerne. så kan jeg bytte de andre tingene dersom det ikke hjelper å bytte vindusviskere.
Klarer ikke helt å se noen grunn til å bytte alt på en gang hvis det kanskje holder å bare bytte noe...
derfor velger jeg midelertidig å se om vitaminene hjelper, selv om det er veldig fristende å si ja til stoffskiftehormoner.....jeg er veldig i tvil....og de motstridende meningene her på forumet gjør jo egentlig at jeg blir usikker, men magefølelsen sier at behandling med levaxin ikke bare er noe man eksprimenterer med før man er helt sikker på at noe annet ikke hjelper....
tar gjerne imot flere meninger her jeg.....så kan forvirringen bli helt total hehe.....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
mojavi
derfor velger jeg midelertidig å se om vitaminene hjelper, selv om det er veldig fristende å si ja til stoffskiftehormoner.....jeg er veldig i tvil....og de motstridende meningene her på forumet gjør jo egentlig at jeg blir usikker, men magefølelsen sier at behandling med levaxin ikke bare er noe man eksprimenterer med før man er helt sikker på at noe annet ikke hjelper....
tar gjerne imot flere meninger her jeg.....så kan forvirringen bli helt total hehe.....
Hmm... det er ikke så tit at forvirringen bliver total her, undtagen hvis en bruger måske forventer, at her på forummet ydes en "medicinsk" vejledning. Det gør vi ikke! Her kan kun deles personlige erfaringer, mens alle beslutninger om valget eller fravalget af behandling alene skal træffes i samråd med egen læge.
Det kan ikke nytte at presse yderligere på at få en forpligtende vejledning. Det hører brugeren og brugerens læge til.
Bare for en god ordens skyld, så "forvirringen" ikke bliver endnu større. vink11
-
jeg føler vel kanskje ikke at jeg presser på for å få noen forpliktende veilednig........da blir jeg isåfall misforstått her, min forvirring kan sannsynlig ikke bedres av noe noen andre mener, men det blir jo enklere å danne seg en mening om hva som er det rette for meg om jeg har andres erfaring å forholde meg til.....men for å bi klokere må man spørre, iallfall må jeg det, hva ellers er dette forumet til??????
Jeg trenger IKKE å følge min leges råd om å starte opp levaxin behandling hvis jeg ikke selv er helt sikker på at det er det rette for meg....leger er ingen guder......og det er ingen her på forumet heller....jeg vil være sikker på at medisiner jeg blir tilbudt virkelig er nødvendige for meg. Det er min kropp, ikke legens kropp.....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
mojavi
jeg føler vel kanskje ikke at jeg presser på for å få noen forpliktende veilednig........da blir jeg isåfall misforstått her, min forvirring kan sannsynlig ikke bedres av noe noen andre mener, men det blir jo enklere å danne seg en mening om hva som er det rette for meg om jeg har andres erfaring å forholde meg til.....men for å bi klokere må man spørre, iallfall må jeg det, hva ellers er dette forumet til??????
Jeps og dog - midt i ferietiden, allerede 4 sider med supergode svar, der alligevel ikke kan bruges?
Hvis der skulle komme endnu flere og bedre svar i denne tråd, ville grænsen mellem delingen af erfaringer og en medicinsk vejledning, blive overskredet. Forummet er ikke til behandle og lægeligt vejlede. Vores disclaimer siger: "Ved innmelding i dette forumet godtar du at: Opplysninger og råd på dette nettstedet må aldri brukes i stedet for kontakt med, undersøkelse hos, eller behandling av lege og annet helsepersonell. Opplysninger og råd på dette nettstedet må heller ikke brukes som utgangspunkt for å stille diagnoser, endre medisin eller dose, eller avgjøre valg av behandling."
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
mojavi
Jeg trenger IKKE å følge min leges råd om å starte opp levaxin behandling hvis jeg ikke selv er helt sikker på at det er det rette for meg....leger er ingen guder......og det er ingen her på forumet heller....jeg vil være sikker på at medisiner jeg blir tilbudt virkelig er nødvendige for meg. Det er min kropp, ikke legens kropp.....
Sagen i nøddeskal er, at der er ikke noget man kan være sikker på, ved stofskiftesygdom. Derfor er det omsonst at forlange/forvente sikre svar på sine spørgsmål. Disse svar skal enhver selv ræsonere sig til, ved at læse og lære. Det er dette forummet er til for: at formidle erfaringer og info. På denne baggrund må enhver bruger selv tænke videre. Ellers skulle vi meget hurtigt få hænderne fulde med offentlige anklager om kvaksalveri. :)
-
Nå er jeg ikke helt sikker på om jeg forstår TeknikTeams reaksjon.
Alle de lover og regler som gjelder for drift har jeg ikke satt meg inn i.....
Men jeg forstår at mojavi føler seg usikker og vil høre andres erfaring som har vært i liknenede situasjon.
Som hun er inne på i sitt siste inlegg, er det til syvende og sist en selv som er ansvarlig for sin egen helse.
Da er det også nærliggende å pålegge seg selv nok informasjon til å ta en best mulig avgjørelse. Og det mener jeg gjelder oss alle.
Jeg ser at jeg en gang kan ha vært for rådende.
For egen del må jeg nok si at jeg syns det er komplisert og vanskelig å huske på at slike forbehold skal tas i enhver sammenheng
Det har med ordvalg å gjøre, og er ikke en bevisst rådgivende handling fra min side - og jeg beklager at ord fallt på den måten.
Det kan også ha med å gjøre at jeg jo kjenner forumets plakat, og føler meg trygg på at lesere tar det som skrives her som en lekmansyttring - og ikke som et råd som skal følges, eller gitt av faglig kompetente mennsker i behandlingsapparatet.
-
snakk om å missforstå det jeg skriver da. Føler at min intelligens blir kraftig undergravet. Jeg er ikke helt hjernedød enda!
Svar som ikke kan bruges????? Jaja, syns kanskje hele forumet burde legges ned hvis jeg er den eneste som skal angripes for å stille kritiske spørsmål vedrørende stoffskiftebehandling.
Jeg FORLANGER ingen svar, og lurer på om noen har stått opp på feil ben i dag når mine tanker rundt egen sykdom ikke kan deles med andre uten at noen skal få dele sine erfaringer med meg.
Kjenner jeg blir irritert men føler at irritasjonen er bortkastet bruk av energi jeg kan bruke på andre mer nyttige ting.
Ha en god dag i solen og prøv å LEV litt, kanskje det hjelper.....ytringsfriheten lenge leve!
-
Vel, jeg liker ikke sånnt som dette og forstår ikke hvorfor det oppstår.
Misforstå hverandre kan vi nok - i grad, men ikke i sak vel ?
Så vet vi jo, sikkert av egen erfaring også, at dårlige dager er en del av det å ha stoffskifteproblemer. Det må vi nok leve med, i særlig grad på dette forum.
Så jeg vil bare oppfordre oss alle til å gå i oss selv når vi har det slik.
Det er vel kanskje det symptomet som både er vanskeligst å takle, og det som ikke hjelper så mye å omtale ?
Og yttringsfriheten er oppskrytt - den eksisterer nok i festtaler, men er kraftig inskrenket av lov-verket. Det kan man se av rettsapparatets aktivitet på området. Den er relativt høy.
Yttringsfriheten er noe som skal forvaltes av den enkelte, og det kreves et visst selvpålagt måtehold, om ikke krav om ytteligere lovbegrensninger vinner fram.
Det er nok av dem som vil begrense den !
Jeg går ut fra at alle som skriver her på forumet har gode hensikter og vil bevare forumet som et viktig, kjærkomment og nødvendig forum for oss som må leve med denne tilstanden.
Ve den som har u-edle hensikter med sin aktivitet her !
Og, ufattelig nok har det vært endel av dem !
De fikk sin vel fortjente utmeldelse for ikke så lenge siden, og vi vil vel alle sammen beholde forumet fritt for slikt. Fritt for eventuelle rapportører til alt fra helsemyndigheter til tollvesen for den saks skyld.
Ingen andre enn oss har behov for å vite hva vi skriver om ?
Jo - noen har behov for å vite deler av det iallfall.
Den delen som omhandler almindelig informasjonsflyt om vår problemer.
Den er det viktig å få ut.
Derfor er det ikke så smart å lukke hele forumet, og derfor er det da også opprettet private medlemmsider som kan benyttes til slikt.
Det er helt sikkert en vanskelig kompromisiøs vurdering å drive et forum som dette.
I en kort oppsumering av hva som har hendt i det siste, synes jeg det er gått i riktig retning.
-
Jeg tar dette bare sånn generelt akkurat nå, siden jeg bare er kort innpå:
Dette forumet er ment som en "erfaringsdatabase" og som hjelp, støtte og trøst, og en møteplass for oss med stoffskiftesykdommer. Ingen av oss som driver forumet eller som er medlemmer her er leger, vi er kun vanlige folk med stoffskiftesykdommer i varierende grad som gir av oss selv og vår erfaring. Dersom man velger å følge råd gitt i forumet her, gjør man det på eget ansvar og egen risiko. Om man velger å ikke følge legens råd, får man ta det på egen kappe. Man skal heller ikke avgjøre behandling etter råd gitt på forumet her, uten først å ha tatt det opp med sin lege. Alt dette står i disclaimeren og reglene man må akseptere for å bli medlem her.
-
Slik jeg har skjønt det... prøvebehandling med stoffskiftehormon eller ikke?!
Som det er sagt er det så mange fysiske plager som minner om hverandre,men kan ha ulik årsak.
Jeg regner med at du har hatt plagene dine en god stund, så 2-3 mnd fra eller til spiller ikke så "stor rolle"?
Så lenge man ikke har antistoff kan årsaken til det lave stoffskifte ha ulike årsaker. Det er kanskje lurt å bruke eliminasjonsmetoden?
Forandrer man mer enn en ting om gangen, vet en jo ikke hva som er hva.
JEG snakker ut fra det JEG ville gjort--bygd meg opp til ikke vitamin eller jernmangel, og hvis legemet er like skrøpelig etter 2-3 mnd, ville JEG fulgt rådet til legen med å prøve stoffskiftehormon. Jeg skriver ikke dette for å gi råd, prøver bare med litt logisk sans.
Det skal IKKE virke negativt inn på kjertelen en prøveperiode på lav dose i en 5-6 mnd. Det er skrevet en del om dette inne her tidligere, så ved å bruke søkefunksjon dukker de sikkert opp.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Det skal IKKE virke negativt inn på kjertelen en prøveperiode på lav dose i en 5-6 mnd. Det er skrevet en del om dette inne her tidligere, så ved å bruke søkefunksjon dukker de sikkert opp.
Det er lidt omvendt, end vi plejer at læse om her på forummet. Mange kan end ikke lykkes overtale deres læger til en prøvebehandling, selv om det kunne netop være den bedste metode til at bekræfte eller afkræfte mistanken om hypothyreose. Mange læger mener direkte, at hvis man ikke har bestemte tal påvist i blodprøvene, da kan man slet ikke have hypothyreose, uagtet at vi her ved, at det kan man sagtens... som gør, at mange hypothyreose patienter får lov til at gå uden hjælp i årevis. :sad:
Så det er lidt pudsigt, at her i tråden handler det om det modsatte: en bruger får, af lægen, helt frivilligt tilbudt en prøvebehandling, men viger tilbage for den. Helt uden grund, hvis nogen spurgte mig. Som Gunnda siger - søgefunktionen her på forummet er den, der kan give mange flere svar på spørgsmål end en tråd kan. En gammel tråd værd at henvise til, i denne forbindelse er denne - mohaienne har startet tilbage i 2007. :)
-
Man blir IKKE bedre av stoffskiftehormon-erstatning hvis man ikke er syk. Man merker kun bedring hvis man er syk! Som en bekreftelse blir man bedre - Så det er bare en måte å finne det ut på!
Men for guds skyld, sjekk binyrene først folkens! Ellers kan reaksjonen bli negativ!