-
Til dere som har gått over til Armour
Heia alle sammen. :)
Kan dere skrive noen ord om dere ble bedre/verre/samme som før ved skifte til Armour? Hvor lenge og hvor mye Armour dere bruker og om dere evt bruker Levaxin i tillegg og i så fall hvor mye?
Sette STOR pris på om dere kan legge inn svar her da jeg har tenkt å bytte. Men vil gjerne høre hvordan det går med dere ALLE armour brukere vink11
-
Sv: Til dere som har gått over til Armour
Jeg gikk ca. ett år på kun Levaxin.
Var oppe i 100 mkg. pr dag.
Prøvde med litt Liothyronin i tillegg, men fikk svettetokter og kviser.
Jeg kunne kanskje prøvd å øke til f.eks. 125 mkg Levaxin pr. dag, men så ikke poenget med det etter å ha lest om Armour og hva det inneholder i forhold til Levaxin. Særlig det at det inneholder calsitonin er jo interessant.
På kun Levaxin var jeg fortsatt slapp og trett, og humøret var så som så.
Byttet til Armour 1 grain med 50 mkg Levaxin til.
Økte til 1 1/2 grain med 75 mkg Levaxin i tillegg.
Men hvorfor øke Levaxinen, tenkte jeg. (Det var legen som gjorde det.
Nei, jeg økte i stedet til 2 grain Armour og 50 mkg Levaxin.
Tror det ble litt mye, men jeg hadde det topp. Begynte da å se at JEG faktisk hadde mer energi enn nesten alle jeg kjenner!
Så for sikkerhets skyld har jeg nå gått ned til 1,75 grain Armour og 50 mkg. Levaxin. Dette skal jeg prøve i en lenger periode tror jeg.
Jeg responderer fort på de dosene jeg tar, kjenner fort om det er for mye eller for lite, derfor kan jeg skifte dose raskere enn mange kanskje anbefaler, men jeg vil kjappest mulig finne min optimale dose.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
camomilla
Tror det ble litt mye, men jeg hadde det topp. Begynte da å se at JEG faktisk hadde mer energi enn nesten alle jeg kjenner!
Så inspirerende! Jeg har hatt ganske dårlig effekt av levaxin, i tillegg har jeg opplevd kraftige og for meg litt uforklarlige fall i stoffskiftet. Nå tror jeg årsaken til elendigheten kan være slitne binyrer, har drevet og eksperimentert med hydrokortisonkrem i det siste, og merker bedring. Jeg har jo også lyst til å bytte til Armour, men må sikkert få støtte til binyrene før jeg går igang. Husker jeg feil eller går du på Balderklinikken? Jeg har begynt der. Hva mener de der? Er de tilhengere av kombinasjon levaxin og Armour eller bare Armour? For jeg tenker at man kan vel klare seg på bare Armour?
Men det jeg egentlg skulle spørre om var hvor fort økte du når du syntes det ble for mye. Jeg leser om folk som får en nedtur etter å ha økt for fort med Armour, men har ikke fått med meg hvor raskt de gikk opp i dose.
Og hvordan føler du deg nå?
-
Går på Balder ja.
Startet med Armour 10. mars.
Begynte med 1 grain + 50 mkg Levaxin.
17. april økte jeg til 1 1/2 grain + 50 mkg Levaxin.
Prøvde noen dager etterpå å øke Levaxinen til 75 mkg. (Balder sa det.)
Men så tenkte jeg det var dumt å øke Levaxinen i stedet for Armouren.
11. mai begynte jeg med 2 grain Armour og 50 mkg Levaxin.
25. mai gikk jeg ned til 1,75 grain Armour og 50 mkg Levaxin.
Kjente det ble litt mye, men akkurat bare litt for mye.
mulig det lå noe igjen av T4 da jeg tok 75 mkg, men pytt pytt.
Prøver i hvert fall å holde denne dosen en lengre stund nå.
Merker jeg det blir for lite går jeg opp i 2 grain igjen.
-
Ja jeg skal snart ha oppfølgingstimen min på Balder. Er enig at det knapt finnes bedre investering enn i helsa di. Jeg prøver bare å innstille meg på at det blir en lang vei å gå. Men blir så glad av å lese om andre som har framgang :wink:
-
Jeg begynte med Armour i begynnelsen av mars i år. har gått på Levaxin siden 93. Fikk fjernet halve thyreoidea i 94, hadde tydelig struma. Hashimoto, antistoffer.Jeg har vært depresssiv, hatt angst, vært tiltaksløs. begynte på antidepressiva, SRRI (Cipralex) i 98, sluttet nå for tre-fire uker siden. det hører jo med i det komplekse bildet, det med psyken også!!
Nå går jeg på 2 1/2 grain Armour. Har funnet ut at å dele dosen i 2-3 doser daglig fungerer best, T3 går visst fort ut av kroppen (Karin Munsterhjelm anbefaler den tredelingen av dosen overfor sine pasienter). Kuttet tvert med Levaxin, bruker kun Armour.
jeg har altså fjernet halve kjertelen. Min endokrinolog sier at det er ikke uvanlig å trenge tilskudd av T3 når så mye av kjertelen er borte. mange med minsket kjertel klarer ikke produsere nok T3. Han var ikke forbauset over min beskrivelse av at kreftene såvidt rakk til ettermiddagen, og deretter var det bråstopp. Men han er lite glad i Armour, og sier at han aldri vil skrive det ut til meg. Derimot syntetisk T3 kan jeg få...
Hvordan det er: Jeg var altså pudding hver kveld. Alt hopet seg opp hjemme, men jeg orket ikke gjøre noe med det. Dette er mye bedre nå. Konsentrasjonen holder. men jeg blir selvsagt sliten og har mine grenser. Jeg merker som mange sier at jeg er følsom for stress. Og at det som er helt greit for andre, som en evigvarende sosial dag til midnatt for eksempel, kan bli for mye for meg. Jeg tenker mye på at jeg har alltid fra jeg var liten elsket å trekke meg unna folk med en bok, ha stille stunder, kanskje har det med min hypotyreose å gjøre?
PSYKE: Ikke noe problem å klare seg uten atidepressiva! savner det ikke ett sekund! Og angst? Eksamensnerver når jeg gjør noe som for eksempel holde foredrag, møte opp i et nytt styre etc. Og det er jo en HELT NORMAL ANGST, ikke sant?
MEN: Jeg har hatt et hav av aggresjon i det siste! Jeg sa til min mann her om dagen at det er jo tre grunner til det: tilskudd av T3, avsluttet antidepressiva og overgangsalder! Så jeg får være et fresende troll en stund til. Før orket jeg ikke alltid å bli sint, så det tyder jo på litt mer energi, gjør det ikke? Seksualiteten har vært et bortgjemt kapittel i mange år, og den har ikke kommet helt på plass.
Jeg har slitt mye med urolig mage, mye luft. den er heller ikke "normal". har vel et forurensningsnivå som ei ku:D
Så jobber jeg med å få riktig dose. Samt få alt annet i nogenlunde balanse.
men jeg vil ikke tilbake til kun Levaxin! For mye tid har gått tapt der.Men, om jeg hadde hatt det like bra på kunstig T3+T4. det vet jeg jo ikke! For jeg har ikke prøvd!
-
Hvordan eksperimenterer man med hydrokortisonkrem? Takker for svar:) Ønsker samtidig en god natt til deg:)
-
Hej Nøste vink11
Du kan læse Rufus` tråd "Binyretretthet - behandling?" - specielt indlæg nr. 5 https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8183 :)
-
Sitat:
Hvordan eksperimenterer man med hydrokortisonkrem?
Takker for svar:)
Jeg har lagt inn en oppdatering i dag, Nøste :)
-
Ser det er flere leger på Balder, hvilken er best for sånne som oss??
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Takker for svar:)
Jeg har lagt inn en oppdatering i dag, Nøste :)
Hei,
Hvor finner jeg denne oppdateringen din? finner ikke igjen tråden jeg...
-
Fant tråden likevel ;)... Går litt rundt i hodet i dag. Er hjemme med omganssyken på 3.døgnet :( så er ikke helt med for å si det sånn.
-
Hei alle sammen,
Nå har jeg gått over til kun Armour de siste dagene. Har vært en måneds tid på en blanding av Armour og Levaxin.
Hadde dere noen utslag kroppslig når dere kuttet ut Levaxinen og gikk over til Armour?
Jeg har hatt mye avføring (unnskyld...) siden jeg sluttet helt med Levaxin for noen dager siden. Kan dette ha en sammenheng? Noen som har opplevd det samme?
-
Jeg får jo motsatt jeg da - får reaksjon bare jeg blander i 25µgLevaxin.
Da jeg startet på Armour ble jeg kvitt en hel rekke reaksjoner som hadde kommet gradvis, og som jeg måtte leve med og noen også delvis akseptert som "thats life".
Det kan jo også tolkes motsatt........
En reaksjon på en endring kan være både og.
Det kan være et tegn på at noe har vært galt, men selvfølgelig også at noe er blitt det.
Men så sier du noen dager - - - og da kan det jo være noe som ikke har med dette å gjøre ?
En bør ha i tankene at Levaxin har en halveringstid i kroppen på en uke.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jeg får jo motsatt jeg da - får reaksjon bare jeg blander i 25µgLevaxin.
Da jeg startet på Armour ble jeg kvitt en hel rekke reaksjoner som hadde kommet gradvis, og som jeg måtte leve med og noen også delvis akseptert som "thats life".
Det kan jo også tolkes motsatt........
En reaksjon på en endring kan være både og.
Det kan være et tegn på at noe har vært galt, men selvfølgelig også at noe er blitt det.
Men så sier du noen dager - - - og da kan det jo være noe som ikke har med dette å gjøre ?
En bør ha i tankene at Levaxin har en halveringstid i kroppen på en uke.
Kanskje "gifta" er på vei ut ;) At kroppen renser seg? Det er iallefall tanker jeg gjør meg...
-
Jeg var veldig opp og ned i starten, kjempeenergi, så perioder med svimmelhet og konsentrasjonsvansker. Men om det var virus eller overgang til AT, er ikke godt å vite. Nå har jeg gått ned masse (for meg, alt er relativt). Skal veie meg når jeg kommer meg på trening, sist var det 4,5 kg, de andre i huset her mener det er mer nå. Må skaffe meg nye bukser! Mistenkte først overdosering av Armour, men jeg fortsatte å gå ned etter at jeg gikk litt tilbake på dosen (følte meg overopphetet, det kjentes feil ut, alt varmt, som lunkent vann føltes ubehagelig). Og vektminskningen skyldes nok en blanding av lett forandret kosthold, overgang til AT og det at jeg kuttet ut anitdepressiva. Jeg gikk gradvis opp ett sted mellom 9 -12 kg av antidepressiva. Klarte aldri å få vekk kiloene! Uansett hvor mye jeg forsøkte av kostholdsendring og økning av trening.
-
Jeg har blitt bedre etter å ha gått over på Armour. Merker mye lettere om det er en dag jeg glemmer å ta medisinene. De virker også mye fortere. Helt som før blir jeg nok ikke, men jeg klarer å gå på jobb, selv om det ikke er så mye jeg orker når jeg kommer hjem. Jeg må ha en ganske høy T4 for å fungere. Går også mye raskere ned i T4 på Armour om jeg stopper å ta dem.( noe en dum lege fant på en gang, og da ble jeg syk da) Jeg bruker 3 gain med Armour. Har absolutt blitt bedre av dem.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg var veldig opp og ned i starten, kjempeenergi, så perioder med svimmelhet og konsentrasjonsvansker. Men om det var virus eller overgang til AT, er ikke godt å vite. Nå har jeg gått ned masse (for meg, alt er relativt). Skal veie meg når jeg kommer meg på trening, sist var det 4,5 kg, de andre i huset her mener det er mer nå. Må skaffe meg nye bukser! Mistenkte først overdosering av Armour, men jeg fortsatte å gå ned etter at jeg gikk litt tilbake på dosen (følte meg overopphetet, det kjentes feil ut, alt varmt, som lunkent vann føltes ubehagelig). Og vektminskningen skyldes nok en blanding av lett forandret kosthold, overgang til AT og det at jeg kuttet ut anitdepressiva. Jeg gikk gradvis opp ett sted mellom 9 -12 kg av antidepressiva. Klarte aldri å få vekk kiloene! Uansett hvor mye jeg forsøkte av kostholdsendring og økning av trening.
Hei,
hvor lenge varte denne "opp og ned" formen? Jeg har de siste dagene blitt fryktelig trøtt! I dag sov jeg i 2,5 t etter jobb og det har jeg ikke gjort siden før jeg startet med levaxin (før de fant ut hva som feilte meg). Jeg er redd Armour ikke virker på meg :( Men det kan jo være en overgang selvfølgelig... Eller feil dose. Skal ta blodprøve om en måneds tid tenkte jeg, for å se hvordan det ligger an da.
Jeg tok 150 mcg Levaxin samt 10 Liothyronin før. Etter en overgangsperiode med en kombinasjon er jeg nå på 4 grain Armour pr dag fordelt på 2 doser (morgen og lunsjtider)
Har ikke gitt opp ennå. Det kan jo være dette deprimerende regnet her i sør-vest som tærer på :sad:
Noen erfaringer med slik "trøblete" overgang?
PS.Jeg smør meg med hydrokortison hver dag i tillfelle binyretretthet...
-
For meg gikk det nok litt opp og ned i tre måneder. Noen her på forumet snakker om et år før det stabiliserer seg. Men jeg har gjort flere ting på en gang: Jeg avsluttet antidepressiva rett etter at jeg begynte med Armour i begynnelsen av mars. Så det kan jo ha vært med å å rote til ting? Muligens? Selv om det ikke var noe problem å kutte ut antidepressiva. Har også gått litt opp og ned i dose på Armour. Nå er jeg på 2 3/4 grain. Jobber litt med å finne riktig dosering. Kilder her i huset sier at de ikke kan huske sist jeg hadde slik energi som jeg har etter påbegynt Armour. Noe har skjedd.
Her er listen over symptomer jeg leverte endokrinologen i vinter:
"Symptomer på at noe er galt:
Ofte/hele tiden:
Hovner opp i bena og fingrene
Ingen kjønnsdrift på mange år
Ofte tisse
Hele tiden fordøyelsesproblemer, siden jeg var 20 år. mye verre de siste to tre årene
MYE luft i magen, kommer med en gang jeg spiser
Iskald selv om jeg er i et varmt rom, vart flere år, problemer med å sove fordi jeg fryser
«Potetsekk» etter kl 17, ikke noe energi, vart i flere år, slutt på kreftene på ettermiddagen
Ofte ukonsentrert
Ofte glemsom
Ofte glemmer hva andre nettopp har sagt
Glemmer hva jeg skal
Store blåmerker av lite
Av og til:
Hendene skjelver
Veldig lav tiltakslyst
Svimmel
Av og til hodepine
Enkelte dager er det tungt å prate, åpne munnen
Av og til opplevelse av å være uten styrke i muskulatur (trener 3 dager pr uke)
Av og til veldig lang restituering etter trening
Problemer med for mange inntrykk enkelte dager, blir helt utslitt
Opplever at jeg blir mye fortere sliten enn andre
Problemer med stemme/heshet
Smertefull leddverk i hender siste måneder"
De fleste symptomene kan jeg si et rungende nei til nå. Men fortsatt er det ting som kanskje er et problem for bestandig? Som problemer med stemmen og heshet. Og at jeg nok får fortere nok enn mange andre av for mange mennesker rundt meg. Potetsekkopplevelsen er borte. Jeg har ork gjennom hele dagen. Så får jeg bare se hvordan det går videre!
-
Først syns jeg jo det er så gledelig å lese om at folk blir bedre, så kan det være (nesten) det samme for meg hva som gjør dem bedre.
Jeg har jo nesten tilsvarende lister - både negativ og positiv listen.
At det skjer samtidig med at man skifter til et naturhyroxin syns jeg jo ansvarlige helsepolitikere og behandlerapparat for øvrig bør ta seg ad notam.
Og det gjøres jo ikke - noe jeg finner umoralsk og langt inn i naivitetens verden.
Jeg håper jo i det lengste at det ikke er avtaler mellom behandlerapparat og medisinindustrien som er årsaken til situasjonen.
Men lykke til Vigdis i din streben efter en god helse - tross at likebehandlingsprinsippet ikke faller ut til din fordel.......
-
Ja, jeg er enig med deg. n`Finn. Vi burde få den medisinen som er bra for oss. Og få lov til å velge selv. Og få dekket den, som alle blåreseptmedisiner. Jeg er sjokkert over hvordan legene "glemmer" T3! Min lege ville ikke ha noe med den å gjøre. Jeg ville visst blitt svært psykisk syk av den... Og det som gjør meg rasende, er alle som går rundt som et vrak, en skygge av det de egentlig er, og som hangler seg gjennom dager og år. Et helt liv. Uten at legen vurderer om det kan være et problem med T3!
-
Hei Vigdis, Takk for utfyllende svar :)
Jeg hadde de samme symtpomene som deg. Bra at du føler deg bedre!
Kan jeg spørre om hvor mye levaxin du tok før?
Jeg tok jo 150 mcg Levaxin og 10 Liothyronin. Etter min beregning så har jeg derfor tatt 4 grain Armour til dagen nå. Dette fordi jeg ser hvor mange gram det er av T4 i hvert grain.
Mon tro om det kan være for mye? Har jeg regnet feil?
-
Jeg tok 150 6 dager og 100 en dag i uka. Men jeg har opertert bort halve kjertelen. Og da er det ikke uvanlig at kroppen ikke klarer å lage T3 av T4. Det visste ikke min fastlege, tror jeg. Han ville ikke gi meg T3, men heldigvis sendte han meg til mitt livs første endokrinolog. Det var jo på tide etter 14 år med påvist sykdom (men den har muligens ligget der mye, mye lengre). Opplysningenss tidsalder tok jeg meg av selv, sent men godt.
-
Litt regning :
Armour inneholder 38µgT4 + 9µgT3.
En dose på 4Grain vil da inneholde 152µgT4 + 36µgT3.
Kroppen lager jo T3 avfT4, og hvis en skal tro literaturen blir bare hver 4.de T4 til T3.
Så : HVIS - man skulle erstatte de 35µgT3 med T4 - altså slutte med T3 og erstatte tapet med T4, så måtte man ta 38x4=152µgT4.
Altså blir en sammenlikningsdose rein T4 på 4Grain Armour på 304µgT4.
Usikkerheten i regnestykket er flere.
En kan bla.a, ikke vite hvor mange fT3 som omdannes til rev.T3.
T3 sin andel i regnestykket blir derfor justert av kroppen og derfor helt utenfor regnemestrenes kontroll.
Derfor skal du ikke regne så mye Siriusen :)
Føl deg frem og stol på deg selv.
Jeg har jo brukt 5Grain.
Etterhvert påvirket dette hjertet og jeg kunne se det på pulsklokka og på grafene etter treningsturer.
D3 i store doser over lang tid har ført til at Armourdosen er halvert.
Denne oppdagelse er ganske fersk for meg og jeg kommer til bake til dette når jeg vet noe mer.
3Grain regnes av Forest Lab. som en maksimal dose. De sier at om man trenger mer, kan det være noe feil, og antyder opptaksproblemer.
De sier ingeting om D-vitamin.
-
Hva gjør man i så fall om det foreligger opptaksproblemer?
-
Det er jo så mange årsaker til det.
Jeg kjenner bare få, feks Cøliaki og Crohns, som jo også er autoimmune.
Men de som har det kan jo bare dosere høyere.
Kanskje kan en høyere D-vitataminstatus bedre på litt ?
-
Betyr det at dersom en med cøliaki eller Chrons behandles/kutter ut gluten, så bedres opptaksproblemet? Hilsen Nysgjerrigper :roll::D
-
Ja. De som kutter ut gluten ved cøliaki eller gluten-allergi får bedre opptak.
Da ser vi at tarmtottene blir høye, slange og normalfunksjonable.
Jeg lever glutenfritt og har trolig bedre opptak nå enn før.
Hypotyreosen kan uansett har mye å si på opptaket.
Av nettopp denne grunnen har mange valgt å ta Armour under tungen.
Nå kan man ikke gjøre det lenger. :(
-
Hei,
Jeg føler meg nå så trøtt og uopplagt etter jeg sluttet helt med levaxin at jeg drar til legen i morgen for å ta nye blodprøver.
Hadde håpet jeg skulle bli bedre ved overgang til Armour, men jeg blir jo bare verre :cry:
Noen råd å få?
Hilsen sliten, trøtt og har brainfog igjen...
-
Ting tar tid! Dessuten kan det hende du trenger å øke Armourdoseringen!
Du sjekket binyrene før du begynte på Armour håper jeg?
-
Jeg var veldig opp og ned i formkurven den første tiden. Ellers er det lurt å tenke økning av dosen, som Thomas sier. Eller binyretretthet. Kanskje du har økt for raskt og skal gå litt ned igjen? Mange muligheter. Det gjelder å finne den riktige løsningen.
Temperatur og puls om morgenen før oppstandelse av sengen er jo gode guider for å se om du er for høyt eller for lavt dosert.
Ikke gi opp! Ting tar tid!
-
Hvor stor dose er du kommet opp i da Siriusen ?
Og hvor lenge er det siden du startet ?
Jeg pleier jo å si at : Har du symptomer er dosen for lav, eller så har du ikke hatt den lenge nok.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Siriusen
Hadde håpet jeg skulle bli bedre ved overgang til Armour, men jeg blir jo bare verre :cry:
Kære Siriusen tro2
Uanset hvilken medicin virker bedst for den enkelte, bliver vi aldrig helt raske "som før". Men vi kan blive bedre og endda meget bedre, hvis vores krop kan få alle hormoner til at samarbejde med hinanden, mod den balance, der får hormon-feedback i kroppen til at regulere sig selv bedre. Det er sådan, at har man først et hormon-problem - påvirker det, stort set alle andre hormoner med. Det er en kendsgerning, uanset at endokrinologer ser helst det hele opdelt i små, uafhængige af hinanden - "hormon-bokse", de så kan forholde dem til hver for sig. Men det er naturen, der bestemmer.
At indkøre et "armour-regime" kræver at man er indstillet på at give tid og test-justere sin dosis indtil man er velreguleret, præcis som det også sker for Levaxin-brugere under lægeopsyn, hvis behandlingen varetages korrekt. Det er den eneste vej frem.
Desuden virker hverken Armour eller Levaxin optimalt, hvis man har udviklet binyreproblemer som følge af underskud af skjoldbruskkirtelhormoner gennem en tid. Havde det været mig, ville jeg gøre som Rufus og på denne måde få testet om Armour/Levaxin vil virke bedre sammen med de fire daglige påsmøringer med hydrocortisoncrem i en periode på 3-4 måneder.
Efter at have læst en masse af patientberetninger ude på nettet, står det klart, at mange af dem fik først meget mere ud af medicinen (uanset hvilken), efter at de har været igennem binyrestøtte, hvoraf mange gentager støttebehandlingen med jævne mellemrum og kan på denne måde begynde at have et liv de kan regne med i fremtiden.
God bedring, trods alt vink11
-
Hei og takk for svar alle sammen!
Jeg startet med en blanding av Armour og Levaxin i midten av juni. Trappet så ned Levaxin og sluttet helt med den for ca 2-3 uker siden. Jeg tar nå 3 grain armour pr dag, 2 på morgenen og 1 på ettermiddagen.
Jeg har ikke sjekket binyrene nå, men har smurt med hydrokortison hver morgen i et par uker for å se om det vil hjelpe.
Nå føler jeg meg som jeg var for 3 år siden, før det ble oppdaget at jeg hadde lavt stoffskifte. synes jeg har blitt "drastisk" verre de sist par ukene,at formen blir litt verre fo hver dag.
så ille som den er nå idag har den ikke vært da og jeg orker nesten ikke tenke klart...derfor trenger jeg litt hjelp akkurat nå. Er redd jeg gjør noe galt...Kanskje er Levaxin bedre for meg likevel, selv om jeg aldri fikk igjen den energien jeg hadde før i verden.
Hvilke blodprøver bør jeg be om?
-
Min egen erfaring med overgang til Armour er ikke et eksempel til etterfølgelse.
Jeg begynnte alt for forsiktig, men jeg syns vel at 3 Grain er mye så tidlig i oppstartfasen. Jeg lå på 2Grain mange måneder.
Du kan kanskje ha symptomer på overdosering ?
Man blir utrolig merkelig da, og det er ikke alltid så lett å skjeldne milde hypersymptomer fra hyposymptomer.
Hvis du ikke trappet ned Levaxinen FØR du startet med Armour, er det ganske sansynlig at du har litt for mye nå.
Husk på at Levaxin er lenge i kroppen etter at man slutter. Halveringstiden er en uke.
Hvilepulsen blir jo høy med for mye Armour, men hos meg skal det være ganske mye for mye før det blir tydelig iallfall.
Morgentemp kan du også sjekke.
Ellers kan det være at binyrene ikke har klart å følge med på den forholdsvis raske overgangen.
Så er det en overgang.
Det må nok påregnes noe problemer i denne fasen som ikke er så lette å finne ut av.
Får håpe du er over det verste da.
-
Hei dere!
Nå skal jeg også starte på Armour. Kanskje allerede denne uka. Vel, det blir et av de andre merkene pga. problemene med å få tak i Armour. Pr i dag er jeg på 975 levaxin i uka (ca 140 daglig). Har trappet litt ned for å forberede overgangen. Det er legen som sier at jeg kan begynne nå. På legetimen denne uka skal jeg sette opp en plan mht overgangen. Selv er jeg litt tvilende til oppstart nå pga. at jeg har store problemer med binyrene fortsatt. Dvs temperaturen svinger opptil 0,3. Symptomene mine på binyretretthet er også ganske kraftige. Selv om jeg synes det er vanskelig å skille stoffskifte - og binyresymptomene fra hverandre.
Så nå trenger jeg litt tips og hjelp fra dere som har gjort overgangen. Det er spesielt to ting jeg er usikker på:
1: Er det greit å starte på Armour før binyrene er stabile? Jeg kan fortsette jo med å stabilisere dem mens jeg går på A. og levaxin? Eller er dette en tabbe? Jeg har ikke helt skjønt hva som er rådet her (blant annet i Stop the Thyroid Madness).
2: Er det noe spesielt jeg må tenke på når jeg har Hashimotos? Min Anti-tpo har vært over 1000, nå er den nede i ca 500.
Etter å ha en stressende uke (startet på (deltids)jobb igjen etter en lang, lat ferie), føler jeg kanskje at jeg er litt dårligere form (tenker at binyrene har fått en liten trøkk). Har ikke vært flink nok til å stressdosere med HC, kanskje? Er det dumt å starte nå?
Jeg prøver å trekke lærdom av andres erfaringer, ønsker å gjøre minst mulig tabber nå, orker ikke å trekke ut denne sykdomshistorien lenger enn jeg må.
Det er jo så mange tabber en kan gjøre: Øke for fort, øke for sakte, binyrer etc.
Må si jeg føler meg veldig usikker for tida.
Rufus :?
-
Jeg tenker jo at jo før du starter, jo bedre.
Spesiellt når du har binyrebroblemer.
Likevel bør du vel anta at det kan bli overgangsproblemer. Det tar tid å stabilisere kroppen på en haelt annen hormontilgang.
Jeg må si at jeg opplevde overgangen bare positivt fra dag en, men så var jeg også meget dårlig. Derfor er det ikke sikkert du kan nyttiggjøre deg mine erfaringer.
Antistoffene dine vil, i allfall i teorien, forsvinne når kjertelen er helt borte.
Jeg er usikker på om de har noen reell betydning for doseringen, men har lest berettninger fra flere som mener de kjenner endringene i antistoff.
Selen er kjent får å dempe antistoffer.
Usikkerhet er du ikke alene om å føle, og det er jo ikke så merkelig.......
-
Takk for svar. Tror jeg er overspent for tida, jeg.. :lol: Sikkert lurt å slappe litt av og stole på legen. Det skal jeg prøve nå. Men jeg lar høre fra meg så snart jeg er igang :wink:
Rufus!
-
Hei alle sammen,
Er noen uker siden jeg har vært aktiv her inne nå. Jeg kjørte meg dessverre helt i grøfat da jeg skiftet fra Levaxin til Armour. Tok blodprøve hos legen og fikk brev om at jeg var lav igjen og at jeg skulle komme inn om 6-8 uker for nye prøve for å se om dette var en dip eller om dosen skal økes.
Legen vet jo ikke at jeg har ekspreminitert på egen hånd og det skulle jeg selvsagt ikke ha gjort. Formen ble helt bånn!!! Nåer jeg tilbake på min gamle dose med levaxin og formen har blitt bedre, men leddvondet har også kommet tilbake. Helt tydelig at Levaxinen ikke er god for leddene.
Nå skal jeg bestille time til legen og da må jeg nok bekjenne mine "synder"... Men kommer til å be om hjelp av henne til å skifte til Armour/Westroid. Kanskje en kombi behandlig Levaxin/ Westroid er tingen for meg?
Har lest at noen av dere er på en slik komibehandling. Går det bra med dere?
Jeg skal iallefall ikke prøve ut på egenhånd mer, for det ble ikke bra... :sad::sad:
Får håpe legen vil være med på å la meg prøve under hennes tilsyn... Eller om hun kan henvise meg et eller annet sted.
-
Uff, så kjedelig da! :sad:
Når jeg leser tråden lurer jeg på om det kan være binyrene som ikke har fulgt med de store endringene, som både n'Finn og flere har nevnt. Ser at du har smurt deg med hydrokortison noen morgener. Hvis det er den eneste binyrestøtten, tror jeg det kan være i det minste laget. Har du lest Stop the Thyroid Madness? Den gir en ganske grei "oppskrift" for hvordan en skal gå fram når man starter med Armour, og mulige feil en kan gjøre. I den grad det finnes en oppskrift på slikt da. Men den er en sammenfatning av mange menneskers erfaringer, og det er noe jeg selv har stor tro på.
Men jeg tenker jo at du økte for fort. Når du starter med Armour igjen ville jeg altså ha støttet mer opp om binyrene. Tror du må smøre deg mer enn en gang om dagen. Gjerne fire ganger om dagen - med ca fire timers mellomrom* (mest om morgenen). Jeg har smurt meg siden mai, har nettopp gått over til Cortef (hydrokortison i pilleform). I STTM rådes det til å måle gjennomsnittstemperaturen din (mål den tre ganger daglig på samme tidspunkt hver dag). Når tempen er stabil (dvs ikke varierer mer enn ca 0,1 grader), sies det at binyrene er stabile og at det er greit med økning av Armour.
Jeg og legen bruker boka overfor som utgangspunkt for behandligen (sitter med nesen nedi hver vår bok når jeg har time).
Jeg tror nok du vil lykkes, du må bare være tålmodig.
Heier på deg vink11
PS: Når jeg drev med smøring med krem, gikk jeg over til å bruke en liten sprøyte slik at jeg målte opp det samme hver dag. På den måten hadde jeg et utgangspunkt når jeg bestemte meg for å gjøre en økning i hydrokortisondosen. Men å bruke sprøyten som et mål på hvor stor dose hydrokortison jeg var på, ble håpløst, for kroppen tar jo ikke opp like mye som ved oralt inntak. Nå før jeg begynte med piller, var jeg opp i 7 ml krem daglig. Nå er jeg på 15 mg Cortef.
* Firetimersintervallet har med hydrokortisonets halveringstid å gjøre.