-
Hashimoto's. "normal" T3 - bytte til Armour??
Hei. Jeg er 29 år, gift, har en datter på 4 og fikk påvist Hashimoto i 2004. Hadde da skyhøyt anti-TPO og høy TSH, lave fT4 og fT3. Har siden da økt dosen Levaxin jevnt og trutt, ligger nå på 100ug/dg og tror det skal holde en stund... Lei av å være på økning nå.. Hater virkelig høst og vinter, blir så deprimert og får angst ... Så jeg gleder meg over sola nå! Trener hovedsaklig aktivt for å holde psyken oppe (2x/uka), men har mine nede-perioder .. Får veldig fort veldig høy puls, tiltross for relativt god form. Skal det være sånn?
Supert med et forum for likesinnede! :)
-
Sv: Hashimoto's. "normal" T3 - bytte til Armour??
Hei Serena
velkommen!
nei, det skal ikke være sånn. Selv har jeg nok spist alt for mye antidepressiva i stedet for å få en eller annen form for T3. I tillegg er det mange her skriver om vitamin D3, at det kan hjelpe på endel symptomer. Kanskje trenger du mer medisiner, enten det er T4, T3 eller naturlig thyroxin (Armour, Westroid) som inneholder begge deler. Ikke gi deg, gi legen din lister over alt som ikke fungerer og be om solide sjekk og eventuelt tillegg i medisinen din. Mange leger er mer på talefot med blodprøver enn med symptomklagene våre!
-
Jeg er desverre ikke i en slik situasjon av jeg har råd til å prøve Armour.. Men har lest nok her inne til å skjønne at det liksom er det som er vidundermedisinen. Men det må jo være en grunn til at norsk legemiddelverk ikke vil ta det inn?? Det er vel ikke bare sponseturer av legemiddelfirmaene som er avgjørende? Hvorfor blir det ikke tilgjengelig på lik linje med Levaxin?
-
Mange av oss som lurer på hvorfor det er blitt slik.
Som du kan lese her på forumet er det mange som har skrevet om dette. (bruk søk)
Det var jo enerådende medisin før man på 70-tallet gikk over til medisinindustriens kunstige variant - og vraket den gamle medisinen som til da hadde fungert i 100 år.
Og det er ganske mange uderlige avgjørelser som ligger til grunn for hvordan det er blitt idag.
En ting en ikke må glemme, er jo at heller ikke Armour er perfekt - og det var det iallfall ikke på 70-tallet, da avgjørelsen ble tatt. Men fremstillingsmetodene har jo blitt bedre på 30 år. Verden har ikke stått stille bare for Armourprodusentene liksom.
Det jeg ikke fatter, er at man vraket den gamle fullstendig. Man kaster vel ikke et verktøy fordi man får et nytt ?
Så min mening er at det i beste fall ble gjort en tåpelig avgjørelse - som senere forsvares med nærmest komiske midler.
Vidundermedisin.
Armour fortjener ikke stemplet vidundermedisin.
Til det er betegnelsen alt for generell.
Men for noen er den det, og for mange er den bedre enn Levaxin.
Iallfall for meg da.....
-
"normal" T3 - bytte til Armour??
Hvordan er det å bytte til Armour som inneholder så mye T3 når endo mener at T3 er normal? Dette er grunnen til at hun ikke vil gi meg lio. Hun sverger til Levaxin. Men nå har jeg økt dosering så lenge jeg kan huske, siste for 10 uker siden og er skikkelig drittlei av ikke å fungere optimalt! Det må sies at jeg har hatt det veldig bra den siste uka - jippi!!
De siste blodprøvesvarene (10 uker siden) viser:
fT3 5.5 (3.5-7.8)
fT4 14.3 (8-20)
TSH 1.75 (0.5-3.6)
Økte da til fra 650 til 700/uka
Er det noe vits i å prøve Armour når det kanskje ikke er T3 som er problemet?
Merker jeg har innmari lyst til å ta en tur til Balder ...
-
Sv: "normal" T3 - bytte til Armour??
Leger som prioriterer blodprøveresultater over kliniske funn bør man etter min mening være skeptiske til.
Blodprøver er nå en gang stikkprøver fra transportsystemet.
Det er ikke der stoffskiftet foregår - blodet bare frakter hormoner til cellene.
Og blodprøver analyseres av instrumenter - ikke av deg.
Og de vet jo ikke om du er av dem som ligger høyt eller lavt i normalområdet. Noen gjør jo det !
En kan derfor ikke si at dine tall er fine hvis du ikke har de fint !
Det hjelper da ikke om blodet ditt frakter en masse hormoner cellene dine ikke kan bruke. Og labinstrumentene ser ikke forskjell på snørr og barter - for å si det slik.
Jeg synes jo også det ser ut som at Levaxindosen din er for liten. Før du forsøker T3 bør du se om ikke en større T4-dose kan skaffe deg det du trenger.
Da kan du ikke være underdosert.
Jeg vil ikke oppfordre deg til noe, men Liothyronin kan handles andre steder enn med resept på apotek.......
Hvordan Liothyronin virker på den enkelte er svært forskjellig og umulig å forutsi. Den kan virke fint på deg.
Det gjør den ikke på meg.
Jeg prøvde flere ganger og store doser også, før jeg gikk over til Armour.
Den hjalp meg. Men den er også umulig å forutsi.
Senere fant jeg ut at D-vitamin i store doser også hjalp - har du forsøkt det ?
-
takk for godt svar, Hansen.
Jeg har bare lest så mye om Armour her inne i det siste og begynner å lure på om det kan være bedre?? Eller kanskje jeg skulle prøve enda høyere dose.. Endo'en min er helt blind da, prøver å forklare henne saker og ting, men hun holder seg til lab.resultater... Jeg har sluttet å gå til henne og doserer meg selv. Tar noen bp innimellom, men etter 5 år med dette kan jeg da tolke svarene selv ...
Jeg synes det er så vanskelig, spesielt fordi jeg har hatt en god periode et-par uker nå. Da er liksom alt det kjipe glemt.
Men hvis du anbefaler å øke dosen før jeg prøver Armour så tenker jeg at jeg gjør det.. Venter litt med å dra på Balder og.
Jeg tar 10ug D-vit om dagen, 1 tabl (200% av ref.mengde). Begynte med det fordi det skal hjelpe mot depresjon. Hvor mye tar du?
Det er ikke bra å ta for mye D-vit fordi det er fettløselig og det som ikke benyttes hoper seg opp i fettet. Og jeg har endel lagrinsplass.. ;) For høyt inntak kan gi hyperkalsemi igjen kan føre til mange av de samme symptomene som hypotyreose (men det skal nok være ganske for høyt inntak). Vannløselige vit skilles ut med urin og er derfor ikke toksisk.)
-
Hei Serena :)
Som Hansen er inne på var du nok mulig litt underdosert for 10 uker siden. Og derfor gjorde du rett i en liten doseøkning. Og det er antagelig også grunnen til at du nå føler deg bedre. Hvorfor ikke ta en blodprøve før du nå gjør en endring igjen for å se hva økningen på 50 i uka har gitt av endringer på blodprøvene?
Grunnen til at jeg foreslår dette er at det ser ut til at en liten økning er nok til bedring hos deg, altså at du muligens nærmer deg den dosen som er den rette for deg. En ny endring når du er i god form kan bli det "lille" for mye og det ville være dumt når du føler deg bra.
Ellers forstår jeg godt at du etter år med doseendringer er lei og snuser både på Balder og Armour. Der kan jeg dessverre ikke komme med noen kloke ord i forhold til hva du bør og ikke bør gjøre. Har ingen erfaring selv. Men du vet at mulighetene ligger der om Levaxin skulle viser seg å ikke gi den effekten du ønsker.
-
"Det er ikke bra å ta for mye D-vit fordi det er fettløselig og det som ikke benyttes hoper seg opp i fettet."
Det er nok en seiglivet myte som må avgå med døden fortest mulig.
Det finnes 5 forskjellige D-vitaminer.
Misforståelsen bunner i at metabolittene til D2 er giftige i større mengder.
Kroppen selv lager D3 i huden - de som har en fungerende hud.
Det har ikke vi.
Kroppen bruker ikke D3 - den lager et hormon av det - Calsidol, og dette har egen mengderegulering.
Overdosering av D3 skjer ikke. Man skal opp i meget store doser.
Jeg startet juli08 med 30µg/dag og målte D3-lageret (OH-25) i mai etter en måneds opphold.
Da var det såvidt over nederste grense.
Nå bruker jeg 75µg+136µgK2.
Jeg var også preget av den feilinfoen, så jeg startet forsiktig og økte etterhvert. Jeg merket ingen effekt av det før jeg nådde 30µg/dag.
Det som skjedde da, var at jeg måtte halvere thyroxindosen.
Leger i utlandet behandler D3 mangel med megadoser. feks. enkeltdoser på over 1000µg - en hel box nycoplus på en gang altså.
Flere her har erfart samme gunstige virkningen som jeg har.
-
Jeg har en rekvisisjon fra Aker foran meg, skal ta ny bp om litt. Ser at hormonlab utfører 25-OH-Vit.D analyse og tenker at jeg krysser av for den og.
Siden nivået ditt var så lavt og du har så god effekt av det antar jeg at det er en mulighet for at det samme kan hjelpe for meg om jeg og ligger lavt...
-
Jeg "stjeler" kanskje tråden din, Serena, men det er en ting jeg lurer på som jeg ikke fikk spurt endoen min om:
T3 - er det slik at når vi mangler T3, men får T4 (levaxin), så ser blodprøvene fine ut? Altså, "normal" T3, slik som du nevner, Serena.
Jeg hadde fine prøver i årevis, jeg, men følte meg elendig! Og forsto ikke at det hadde med lavt stoffskifte å gjøre. Og det forsto jo ikke legen min heller!
Og hvordan skal folk leve godt med (på tross av) hypotyreose da?
Og hvordan skal det oppdages?
-
De fleste tilfeller av Hypotyreose kan ikke oppdages ved hjelp av blodprøver!
Kun Type 1 kan oppdages ved hjelp av blodprøver. Men langt i fra alle har en sliten eller ødelagt kjertel som produserer for lite stoffskiftehormon.
Min kjertel fungerer bra den! Det har den alltid gjort. Men JEG føler meg dårlig. Og derfor fungerte det å ta Levaxin for meg fra 1997 og oppover i årene som har gått..
Nå er det på tide med et bytte til Armour, fordi Levaxin ikke kan hjelpe meg lenger. Det er da en ærlig sak!
I følge Norges selvutnevnte "konger" på feltet (et sykehus i Oslo jeg ikke gidder nevne navnet på nå), er jeg 100% frisk, fri for stoffskiftesykdom. Blodprøvene sier jo at jeg er frisk! Da er jeg jo frisk da! :)
Vås. Hypotyreose på cellenivå kan ikke bevises med blodprøver. Kun med symptom-diagnosering.
Og vips, så ble man bedre med medisin. Nei, oppsøk en lege som virkelig kan hjelpe deg! Balder Klinikken er ikke så verst. De behandler med mange typer stoffskiftemedisin. Men de er litt halv-sære på celleresistensen. Dog bedre enn de fleste leger. Prøv dem i det minste!
Lykke til!
Mvh.
Thierry
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg "stjeler" kanskje tråden din, Serena, men det er en ting jeg lurer på som jeg ikke fikk spurt endoen min om:
T3 - er det slik at når vi mangler T3, men får T4 (levaxin), så ser blodprøvene fine ut? Altså, "normal" T3, slik som du nevner, Serena.
...
Jeg er skikkelig usikker, Vigdis... Synes dette er vanskelig. Men endo'en min (fra samme sted jeg mistenker ThomasW for å ha vært) mener at siden T3 nivået mitt er "normalt" går omdannelsen fra T4 til T3 som den skal... Ergo trenger jeg ikke Lio (T3). Jeg er ikke sikker på hvorfor det er bedre å behandle med T4 enn T3, antakelig fordi T4 fungerer som et lager og omdannes til T3 ettersom kroppen trenger det ... Men det virker som om det ikke går helt optimalt da.. Hvis jeg hadde hatt lav T3 ville det betydd at omdannelsen ikke gikk som den skulle og jeg ville trengt T3 - Lio - istedetfor.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
...
Og hvordan skal folk leve godt med (på tross av) hypotyreose da?
...
Endo'en min var på PULS for en tid tilbake og sa at "bare man behandles kan man leve normalt"! Idiotkjerring!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
...
Og hvordan skal det oppdages?
TSH? fT4? vedikke1
-
Vi trenger en kontinuerlig forsyning av stoffskiftehormonet (T3).
Men kroppen har også et system som virker på kortvarige ekstrabehov.
En forenklet forklaring på et komplisert problem er ikke altid de beste - kan lett misforstås, men jeg kan prøve.
Kroppens langsiktige behov dekkes av at kjertelens T4 produksjon lagres i blodproteiner (overveiende mest i TBG).
Fra dette lager går 0,03% videre til en prosess som omdanner T4 til T3. Det tar 3uker. (de-jodinasen)
Mengden reguleres av TSH, som er det hormonet hjernen bruker for å regulere kjertelen til å produsere akkurat nok.
Kroppens kortsiktige behov dekkes ved at kjertelen også produserer T3.
Og denne produksjonen er noe hurtigere regulerbar enn T4 produksjonen.
I siste ende kan kroppen deaktivere de T3 som er for mye i systemet - til rev.T3 slik at kroppen får akkurat det den trenger.
OBS : uansett hva vi gjør, så har vi mistet denne reguleringsmekanisme.
Vi kan ikke få den tilbake med mindre kjertelen begynner å virke igjen.
Derfor er det vel også mindre sansynlig at dosen aldri skal reguleres.
Jeg syns jo det må være best å tilføre kroppen nogenlunde det som er blitt borte, og ikke bare vedta at det kun er T4 som er nødvendig.
Kjertelen produserer ikke alle de andre bare for tull heller, men man vet lite om de.
Italienske forskere har vist at flere av T2-alternativene er metabolsk aktive, og de er nødvendige sammen med selen for å lage det enzymet som omdanner T4 til T3.
Hvorfor Armour virker bedre enn Levaxin på meg vet jeg jo strengt tatt ikke.
Men det gjør det, og jeg kan da finne mye viten som kompliserer behandlerapparatets valg av T4 som eneste alternativ for oss.
Jeg lurer på hvor lenge stabeisne kan tukte frem et behandlingsregime som de selv innrømmer ikke passer for 10-12% av oss ?
-
Gravid. Doseendring???
Jeg ser av info om "hypothyreose, graviditet og fødsel" at "kendt velbehandlet hypothyreose: Behovet øges allerede ved 4-6. gestationsuge, hvorfor levothyroxin dosis bør øges med 30-50 %, så snart graviditet er konstateret."
Jeg er helt fersk gravid, fosteret er nesten 2 uker gammelt. Antar at "gestationsuke" er fosterets uke, ikke svangerskapets... Utfra dette forstår jeg at om 2-4 uker er kroppens behov for tyroksin økt og at jeg derfor bør øke dosen allerede nå??? Tar 100 uG pr dag. Skal jeg øke med 30% fra neste uke??? Eller hvordan gjør jeg dette? Endo'en min er umulig å få time hos nå før jul og fastlegen er ubrukelig...
Endelig er jeg stabil, også skal jeg begynne å tulle med doseringen ijgen ....... :twisted:
Men alt for babyen hjerte1
Ved siste måling (2 uker siden) lå TSH på ca 0.7 og fT4 på 16 (Aker ref.grenser)
-
Sv: Gravid. Doseendring???
Gratulerervink11
Er det ikke mulig å få snakke med endokrinologen på telefon i det minste? Hvis du sier at du er gravid og at det er kjempeviktig?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
serena
Eller hvordan gjør jeg dette? Endo'en min er umulig å få time hos nå før jul og fastlegen er ubrukelig...
Endelig er jeg stabil, også skal jeg begynne å tulle med doseringen ijgen ....... :twisted:
FT4 på 14 er i hvert fald ikke alverden. Nu er det godt nok kun en dag før juleaften (i det hele taget bliver meget "lammet" i denne del af december), men man er jo læge 24/7 og specielt, hvis lægen ikke ved at du er gravid.
Kan du ikke ringe til klinikken tidligt fra morgenstunden og tale med sekretæren om at du skal bruge instruktion i doseringsændring NU?
Alle dine data ligger jo hos lægen og for en doseændring i anledning af graviditeten er der ikke brug for yderligere målinger, når dine sidste tal er kun 2 uger gamle. Lægen burde kunne uden besvær give dig denne instruktion over telefonen, så du ved hvor du står og ikke bliver urolig til helt efter nytår. Mange speciallægeklinikker holder lukket til efter nytår så det ikke kan nytte henlægge det til næste konsultation, mener jeg.
Du skriver du er stabil nu, men med et FT4 på kun 14 kan det hurtigt ændre sig uden opdosering, så ikke kun for babyens, men i allerhøjeste grad også for din skyld: må du stå på og forlange en telefonkonsultation. Eller evt. stille selv op på klinikken som akut patient.
Held og lykke. vink11
-
Takk for svar :)
fT4 var 16 (ikke 14) og jeg husket TSH feil .. Den lå på 0,52 (ikke ca 0,7). Jeg fikk snakket med endo'en min idag (trodde ærlig talt hun var på lang juleferie) og hun mente at siden jeg lå så bra kunne jeg bli for lav om jeg økte nå. Skal jo bare ligge mellom 0,5 og 1,5 så har litt å gå på. Jeg skal ta nye bp på mandag og analysere de på lab'en jeg jobber på. Når resultatene er ferdig skal jeg ringe henne (fikk direktenr) også tar vi det derfra. Hun er på jobb i romjula.
Det virker som om hun tar dette på alvor, er glad for det.
-
Det er i alle fall god grunn til å følge stoffskiftet grundig opp med tette blodprøver i løpet av svangerskapet.
I mine 3 svangerskap har jeg øket dosen med Levaxin, for så å redusere etter fødsel. Det første svangerskapet merket jeg ikke noen stor forskjell og trengte kun en ørliten økning av dosen sent i svangerskapet. I andre svangerskapet var det heller ikke store forskjellen og økningen jeg hadde var ganske sent i svangerskapet. I 3. svangerskapet fikk jeg mye større problemer og endte faktisk opp med å være 30% sykemeldt p.g.a. en ikke klarte å justere inn verdiene, selv med en betydelig økning i doseringen av Levaxin allerede i 1. trimester. Gikk fra TSH <0.3 til over 17 i løpet av ca 10uker ( etter 4-5 uker (kontroll ca uke 8) hadde jeg rundt 1.5 og ca 6 uker senere over 17).
Jeg fikk litt tettere kontroller i alle mine svangerskap og tok også dermed stoffskifteprøver hyppig for å sjekke verdiene. Pass på at du tar jevnlig blodprøver og lytter til kroppen. Min fordel var at jeg allerede hadde hatt lavt stoffskifte i 5 år og viste hvordan kroppen kjentes med optimal dosering og kunne derfor gjenkjenne symptomene når ting endret seg.
-
"Graviditeten påvirker glandula thyreoidea på flere måter, blant annet øker tyroxinbindende globulin (TBG) under østrogenpåvirkning og i første trimester øker hCG. De fysiologiske forandringene under graviditeten kan forandre forløpet av allerede diagnostiserte thyreoideasykdommer. Likeledes kan en se biokjemiske forandringer som ikke nødvendigvis har klinisk relevans. Fritt T4 faller normalt i løpet av graviditeten mens TSH under normal graviditet er relativ konstant.
Hos fosteret anlegges thyreoideakjertelen i de første ukene av svangerskapet, produksjonen av thyreoideahormoner starter i 12. svangerskapsuke, men fosteret er avhengig av tilskudd av thyreoideahormon fra moren gjennom det meste av svangerskapet.
Ikke adekvat behandling gir økt forekomst av spontan abort, nevrologiske misdannelser, vekstretardasjon, preeklampsi, abruptio placentae og senere redusert IQ scores hos barnet." Kilde: SVANGERSKAPSOMSORG side 47.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
serena
fT4 var 16 (ikke 14) og jeg husket TSH feil .. Den lå på 0,52 (ikke ca 0,7). Jeg fikk snakket med endo'en min idag (trodde ærlig talt hun var på lang juleferie) og hun mente at siden jeg lå så bra kunne jeg bli for lav om jeg økte nå. Skal jo bare ligge mellom 0,5 og 1,5 så har litt å gå på. Jeg skal ta nye bp på mandag og analysere de på lab'en jeg jobber på. Når resultatene er ferdig skal jeg ringe henne (fikk direktenr) også tar vi det derfra. Hun er på jobb i romjula.
Det virker som om hun tar dette på alvor, er glad for det.
Jo, hun tager det alvorligt, og dog i overensstemmelse med hvad hun selv forestiller sig, denne læge. Og det lyder som om hun er mere bange for at dit TSH-tal kommer for langt ned, end at din baby kan risikere at få for lidt hormon i fosterlivet. Lægerne som sætter TSH-tallet foran patienterne har ikke min store tillid, må jeg blankt indrømme. Desuden, selv når lægen ligger under for denne TSH-regime, er der fortsat god plads til at øge thyroxin-dose da f.eks. for Furst gælder referencerammen for TSH i normen fra 0,20 - 4,0 mU/L dvs. du har fortsat 0,32 i reserve før du kommer under referenceværdien og din thyroxindose kunne derfor sagtens øges alligevel, specielt da dit FT4 er på kun 16. 16 er heller ikke alverden, særlig når den plejer, under alle omstændigheder falde under graviditeten.
Jeg tror at du har brug for en obstetrikker/fødselslæge med erfaring i at overvåge "thyreoidea-graviditeter". Ikke en endokrinolog, som er skolet til at se primært på patienten og babyen for sig, i stedet for samlet, hvor dit TSH-tal ikke synes afgørende under graviditeten, hvor TSH-tallet stiger først efter at både du og dit barn har manglet hormon et stykke tid. Så er det lissom lidt sent at begynde bekymre sig (endokrinologen) mener jeg. "Levaxin styres etter TSH-verdi, anbefalt mellom 0,5–1,5 mU/l. Hos kvinner som bruker Levaxin før graviditeten økes dosen med ⅓ så snart graviditeten er bekreftet." Kilde: SVANGERSKAPSOMSORG side 48. Jeg læser det, som at dosen øges uanset hvad dit TSH-tal er nu. En øgning ville alligevel blive forbrugt af jer begge - dit barn og dig, mens TSH falder for langt ned kun når der er for meget "uforbrugt" thyroxin i kroppen. Det vil ikke ske i dette tilfælde, da her er jo to mennesker til at for-bruge det. Du og dit barn har ikke et fælles TSH, men din endokrinolog handler som om I gjorde. :sad:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
jorunnhf
Min fordel var at jeg allerede hadde hatt lavt stoffskifte i 5 år og viste hvordan kroppen kjentes med optimal dosering og kunne derfor gjenkjenne symptomene når ting endret seg.
Nemlig. Under alle omstændigheder lykke til. hjertflag1
-
Kom på en ting til i forbindelse med stoffskifte og graviditet og litt i forhold til å øke medisineringen.
Etter mine 2 første svangerskap var ble det tatt en ekstra stoffskifteprøve av babyene bare for sikkerhetsskyld (TSH, T3 og FT4) en liten uke etter fødselen. Etter sistemann var barnelegen veldig fokusert på om jeg noen gang hadde vært overdosert, ikke bare i løpet av svangerskapet men også før. Siden jeg hadde vært overdosert kort tid før svangerskapet ble det tatt en utvidet blodprøve av babyen ut over de vanlige stoffskifteprøvene. At jeg hadde vært veldig lav i løpet av svangerskapet var ikke av betydning for barnelegen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
serena
Sist redigert av serena; I går kl 22:53 Begrunnelse: ja, hva pleier å være årsak ....... ?
Jeg tror, at årsak kan være den, at når man har ½ time til at redigere sit indlæg, kunne man have tilføjet noget mere eller nyt, som de der har svaret forinden ikke har set og derfor kunne ikke forstå, at der var en forskel mellem det indlæg de har svaret på, og det indlæg som det er blevet efter redigeringen. Det handler altså ikke kun om fejlretning, så vidt jeg ved.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
jorunnhf
At jeg hadde vært veldig lav i løpet av svangerskapet var ikke av betydning for barnelegen.
Hvad mener du selv om det nu, Jorunnhf? Hvor i børnerækken blev født din datter på 14 år? Det er sørme ikke let. hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hvad mener du selv om det nu, Jorunnhf? Hvor i børnerækken blev født
din datter på 14 år? Det er sørme ikke let. hjerte1
Min datter er den eldste, hvor jeg hadde minst problemer med stoffskiftet i løpet av svangerskapet. Minstemann på 5 år har absolutt ingen tegn på problemer med stoffskiftet. Jeg synes ikke det er lett å vite hva som er riktig, men det var en opplysning i forhold til hva barnelegen var opptatt av de første dagene etter fødselen og hun var den eneste som virkelig har vært interessert i min stoffskifte-sykdom i løpet av alle mine 3 svangerskap ut over vanlig oppfølgning som jeg har fått av fastlegene.
-
Graviditet og trening
Noen som vet hvilke retningslinjer som gjelder for oss ang graviditet og trening?? Leste på barnimagen.com at stoffskiftesykdommer er en av tilstandene hvor man ikke skal trene under graviditet.......
Jeg har trent fast ukentlig lenge nå og hadde tenkt å fortsette med dette. Trener spinning, aerobic og styrke.
-
Sv: Trening
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
serena
Noen som vet hvilke retningslinjer som gjelder for oss ang graviditet og trening?? Leste på barnimagen.com at stoffskiftesykdommer er en av tilstandene hvor man ikke skal trene under graviditet.......
Jeg har trent fast ukentlig lenge nå og hadde tenkt å fortsette med dette. Trener spinning, aerobic og styrke.
Jamen når du læser andre steder, at træning ikke er sund for gravide med hypothyreose - hvorfor så skriver du, at du har tænkt dig at fortsætte alligevel med at træne?
I anden tråd skriver du, at dit FT4 er på (kun) 16. Du kommer til at brænde endnu mere T4 af på træning, foruden at skulle bruge mere af det T4 du ikke har nok af i forvejen på babyen.... og alt dette i tillæg til, at du ikke opdoseres i medicineringen fordi din endokrinolog "venter og ser".
Det ville være noget andet, hvis du var regelmæssigt doseret op, som det gavner graviditeten. Men det er du ikke. Hvorfor så vil du acceptere den risiko og træne selv om du ligger så relativt lavt (til to mennesker) i T4? :|
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Jamen når du læser andre steder, at træning ikke er sund for gravide med hypothyreose - hvorfor så skriver du, at du har tænkt dig at fortsætte alligevel med at træne?
I anden tråd skriver du, at dit FT4 er på (kun) 16. Du kommer til at brænde endnu mere T4 af på træning, foruden at skulle bruge mere af det T4 du ikke har nok af i forvejen på babyen.... og alt dette i tillæg til, at du ikke opdoseres i medicineringen fordi din endokrinolog "venter og ser".
Det ville være noget andet, hvis du var regelmæssigt doseret op, som det gavner graviditeten. Men det er du ikke. Hvorfor så vil du acceptere den risiko? :|
Jeg skrev at jeg hadde tenkt til å fortsette. Jeg har aldri tidligere hørt at man ikke skal trene under svangerskap pga sykdom - det sier kanskje mer om legen min under forrige svangerskap, men det er uansett nytt for meg. Jeg har tenkt til å oppdosere meg fra neste uke, men må ta en bp i morgen el mandag før jeg begynner å øke. Det er da klart jeg ikke trener om det er til skade for fosteret!
Jeg lurte bare på om dere hadde hørt dette og, eller om det er feilinformasjon! Det er da det forumet er til for, er det ikke???
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
serena
Jeg lurte bare på om dere hadde hørt dette og, eller om det er feilinformasjon! Det er da det forumet er til for, er det ikke???
Jo da, men det lød lidt som om du helst ville fortsætte med at træne som sædvanligt. Sorry for misforståelsen.
Jeg selv har læst en masse om vigtigheden af at bevæge sig og motionere under graviditeten, også for gravide med hypothyreose. Men det kan være lidt svært at få folk til at forstå, at man ikke bør træne som man plejede før man blev syg. Og dette gælder uanset om man er gravid eller ikke.
Der skrives meget ude på nettet om, at hypothyreose-syge gravide bør højst træne mellem 15 og 20 minutter hver dag og der er faktisk ingen særlige forbud mod at bestemte sportsgrene, undtagen måske vægtløftning (tror jeg nok). Derimod er der ret strenge advarsler mod at træne så intenst at man få puls alt for højt op, bliver forpustet, sveder og i det hele taget - overskrider den grænse hvor endorfinerne udløses i hjernen. Så har man overtrænet og når man har det - vil kroppen ikke kunne nå at omdanne T4 til T3 i det volume kroppen har brug for (dette altså gælder for hypothyreose, ikke for raske). Når det sker - sørger hormonfeedback for at binyrerne "redder" det øjeblikkelige ved at udløse mest adrenalin, så kortisol for at råde bod på underskuddet af T3 i cellerne.
Hvordan (ekstra) adrenalinet påvirker fosteret er vist ikke helt udforsket, men man har konstateret, at gravide under de store bombninger af tyske byer ved slutningen af Anden Verdenskrig har senere født børn, hvor raten af børn (af begge køn) med forstyrret kønsudvikling var højere end ved børn født efter "fredelige" graviditeter. Så det er ikke "kun" thyroxinets mængde/mangel som kan have en indflydelse på barnets udvikling i livmoderen, men selvfølgelig også alle de andre hormoner, som udløses af en så intens træning, at den af kroppen opfattes som en "trauma".
Altså mild og moderat træning/motion er en velsignelse, mens hård træning er det modsatte for både gravide og ikke gravide syge af hypothyreose. Gode søgeord er (samlet): "hypothyroidism, pregnancy and exercise". Der er desværre ikke mange kilder på "skandinavisk".
Håber n`Finn kommer forbi tråden her på et tidspunkt. Han har vist meget viden om netop at træne med hypothyreose, selv om han ikke har erfaringer med graviditet og træning. :lol:
-
Sv: Graviditet og trening
Takk for god info, Anisa :)
-
Sv: Graviditet og trening
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
serena
Takk for god info, Anisa :)
Selv tak og god vind til jer begge. kram1
-
Hvorfor i all verden er fT4 så høy?
Jeg er gravid i 6 uke. Siden jeg jobber på lab tar jeg bp hver uke for å følge med på TSH og fT4.
Sist bp på Aker 11/12
TSH 0.52 (0.2-3.5)
fT4 16 (8-22)
"Min lab" 28/12
TSH 1.35 (0.2-4.5)
fT4 21.68 (8-22) mistenkte at denne var falsk forhøyet, da jeg måtte ta dobbel dose dagen før, fordi jeg glemte pilla dagen før der igjen ...
Endo'en min mente at siden fT4 var så høy og TSH var under 1.5 var det ikke nødvendig å øke, men skulle ta en bp til uka etter.
"Min lab" 05/01
TSH 2.94
fT4 21.16
(Denne prøven sendte jeg også til Aker for kontroll der, samt utvidet prøver siden vi bare har TSH og fT4 hos oss)
???
Hvorfor i all verden er fT4 så høy?? Jeg har ikke øket dosen siden i sommer og den har ligget stabilt på ca 14. Så blir jeg gravid og den burde gått ned, men nei - den øker?? Men nå er TSH nesten 3 så jeg burde vel øke. Men fT4 er fortsatt over 20 ... Vet ikke jeg
Ringte endo'en min, men hun var opptatt med pasienter så skulle ringe meg tilbake. Det rakk hun tydeligvis ikke ..... Hva tror dere?
-
Sv: Syns dette er rart ...
http://www.legeforeningen.no/id/121944.0
Du kan jo lete nedover til du finner " Årsaker til at fritt T4 ikke stemmer"
En skal nok ha i minnet at blodprøver ikke alltid stemmer.
Se også artikkelen om Heterofile antistoffer hvor målingen førte til feilbehandling.
http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=520952
Det som står om metabolisering av thyroxin ved thyreioditt bekrefter jo at men ikke altid kan stole på blodprøver.
-
En av årsakene til at din FT4 er såpass høj kan skyldes at HCG (gravid - hormonet) kan ha en TSH liknende effekt på skjoldbrusk kjertelen din. Men hvorfor din TSH er høj skjønner eg ikke. Dette har eg fra min koselige endokrinolog som eg ser jevnlig nå for tiden da eg er gravid med Graves.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Unn
En av årsakene til at din FT4 er såpass høj kan skyldes at HCG (gravid - hormonet) kan ha en TSH liknende effekt på skjoldbrusk kjertelen din. Men hvorfor din TSH er høj skjønner eg ikke. Dette har eg fra min koselige endokrinolog som eg ser jevnlig nå for tiden da eg er gravid med Graves.
Ja, det var det endo'en min også sa da hun endelig ringte meg tilbake. Tenker at det er bra at fT4 er så høy, så skulle ikke bekymre meg særlig over TSH. Men fortsetter å ta prøver hver uke så evt endringer oppdages tidlig
-
Sv: Hvorfor i all verden er fT4 så høy?
Bra og bra fru Blom... Det er ganske ubehageligt hvis du spør meg, men det er vist bedre å være for høj enn for lav i forbindelse med eventuelle fosterskader. Ellers så vil eg råde deg til å be om å få målt TRAS da det kan gi trøbbel senere i graviditeten og at barnet evt får en forbigående hypertyrose når det blir født.
-
Ekstra UL for vekstkontroll, med hypotyreose
Lurer på om noen av dere med hypo får ekstra UL for vekstkontroll?? Snakket med en jordmor på en fest for noen dager siden og hun mente jeg skulle det. Men har ikke hørt noe fra verken lege eller endo ang vekstkontroll. Har imidlertid lært meg at vi må stå på krava for å få noe som helst :mad: Men lurer dermed på om noen av dere får dette eller vet noe om det??
-
Sv: ekstra UL med hypotyreose
Veit dessverre ikkje korleis du får det. Trur du må "bruke" helsevesenet, om du forstår... Sei som sikkert sant er at du er uroleg for barnet i magen pga. din hypothyreose, bed om at du blir henvist til fødeavdeling for ekstra UL.
Eg betalte i alle fall ein sjølv (12 veker blant anna), seinare vart eg fulgt opp for å estimere vekt osv. da magen såg liten ut. Men hypotyreose var ikkje ein grunn for dette.
-
Sv: Ekstra UL for vekstkontroll, med hypotyreose
Når jeg ble gravid ble jeg henvist til gynekolog av fastlegen. Gynekologen mente det var viktig å følge med at fosteret vokste og utviklet seg riktig. Så jeg gikk jevlig til kontroller til han gjennom hele svangerkapet, mener jeg gikk til han og tok UL ca 1 gang i måneden. Og så gikk jeg til jordmor i tillegg, som tok seg av alt det andre.
Jeg vil tro det er helt vanlig å sjekke opp dette. Svangerskapet/fødeselen havner jo i kategorien risikosvangerskap/fødsel når man har denne sykdommen, og man må føde på hovedavdelingen. (slik var/er det ihvertfall her)
Og hadde jeg vært deg hadde jeg krevd vekstkontroller hos f.eks gynekolog.
-
Sv: Ekstra UL for vekstkontroll, med hypotyreose
I løpet av mine 3 svangerskap har jeg ikke vært til noen ekstra UL pga hypothyreosen, men har fått litt tettere oppfølging av fastlegen med jevnlige blodprøver. Tok blodprøve ca hver 4. uke uavhenging om jeg gikk til lege eller jordmor til kontroll. Min erfaring er at fødeavdelingene (Haukeland og SUS) ikke har sett på Hypothyreose som en ekstra risiko og begge stedene har jeg hatt tilbud om å føde på lavrisiko-avdeling, selv som 1. gangsfødene.
Pga av andre forhold har jeg hatt 2-3 UL i mine svangerskap. I alle 3 svangerskapene har jeg fått UL-termin 1-2 uker etter egen termin, men når de ble født på UL termin (2 stk) og 1 over UL termin, har de alle vært tydlig overtidige. Selv om jeg har hatt mye tull med stoffskiftet under svangerskapene har ungene tydligvis ikke lidd noen nød av at mor ikke får nok stoffskiftehormoner :D