Sv: MS og lavt stoffskifte
Jeg vet ikke så mye om MS, men jeg kjenner en som har en mild form.
Så hvis jeg skal få skrive ned noen av mine antagelser - så får du ta dem som det da 1+1 ?
For meg - ser de listene dine ut til å være samme liste - kanskje med unntak av det aller øveste dymptomet du nevner der.
Jeg antyder altså at alle de symptomene der skyldes ditt lenge ubehandlede lave stoffskifte.
"følelesesløse hender, HOVNE håndledd og
"pølsefingre" samt hovne legger/ankler"
Dette kan være en følgesykdom til lavt stoffskifte : Karpal tunell syndrom
Og man har liknende forhold i anklene.
Mer her :
http://209.85.129.132/search?q=cache...ang_no|lang_sv
Autoimmun sykdom.
Auto betyr her "av seg selv" - altså noe som har med immunsystemet å gjøre - og som starter uten at vi vet hvorfor.
Det er ganske mange slike sykdommer, og både MS og Thyreoiditt starter autoimmunt.
Den autoimmune reaksjonen ødelegger kjertelen slik at den ikke kan produsere hormoner mer, og myelinet får gjennomgå noe av det samme i MS.
Det er ikke uvanlig at man har flere autoimmune reaksjoner hos samme person.
Hadde man klart å stoppe den autoimmune reaksjonen hadde det vært en stor helsegevinst for folk, men det kan man ikke.
Takk for svar n'Finn! Jeg forstår at du både kan mye om hypotyreose og har lang erfaring med sykdommen. Supert at du vil dele din kunnskap med meg og andre!:p
Jeg har fått vite at mine hovne håndledd ikke skyldes karpal tunnell syndrom. Kanskje har jeg revmatisme?
Hva som setter skjoldbruskkjertelen "ute av drift" eller hva som får kroppen til å gå til angrep på sitt eget myelin, er det pr. nå ingen som vet, men jeg tror at alle autoimmune sykdommer har en FELLES fiende som vi må gå på jakt etter. Jeg tror at forskerne trenger hjelp av oss i jakten på FIENDEN!:cool:
1+1 :p
Jeg har vært inne på mssiden.no og spurt nevrologen der om det er en sammenheng mellom stoffskifteproblematikk og MS, og fikk da til svar at det er overhyppighet av stoffskifteproblemer blant MS-pasienter. Assosiasjonen er sterkest mellom thyroidea-forstyrrelser med antistoffer (anti-thyroid antibodies ATA) og multippel sklerose.
Det er også sett sammenhenger mellom MS og andre hormonelle forstyrrelser der antistoffer mot hormonelt aktivt vev er involvert.
Nevrologen har limt inn en interessant og ny artikkel om emnet under "spørsmål og svar" dersom noen ønsker å lese mere om emnet.
1+1:wink:
Hei
Jeg fikk MS diagnosen før jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte. Da var det plutselig ikke MS lenger. Heldigvis... Har hatt de samme symtomene som deg. Nå har jeg operert bort skjoldbruskkjertelen og håper jeg snart blir bedre.
Jeg ble såååå glad for svaret fra deg gevega! Tusen takk!:p
Hvor lenge hadde du MS-diagnosen før du "mistet" den? På hvilket grunnlag stilte de MS-diagnose? MR-bilder, spinalvæske, nevrologisk undersøkelse? (Alt dette gjøres vel automatisk før fastsettelse av diagnose?)
Jeg har mange plakk i hjerne og ryggmarg, har du?
Send meg gjerne personlig melding dersom du ikke ønsker å skrive om alle dine symptomer her.
1+1vink11
Autoimmune sykdommer er veldig ofte arvelig. jeg har fått det fra både mor og far.
Jeg har lest flere bøker fra USA om lavt stoffskifte / binyretretthet ( adrenalin fatigue) og jeg får mer og mer inntrykk av at symptomene som beskrives flyter veldig inn i hverandre. Ingen vet hvor grensen går mellom lavt stoffskifte og adrenalin fatigue.
Det kan da godt tenkes at MS er en følge av stoffskifteproblemer. Det finnes nok bevis for at kvikksølv / amalgam- belastning alltid er tilstede v/ MS. Kvikksølv/ amalgam -belastning er også veldig ødeleggende for skjoldbruskkjertelen.
Ikke ta sorgen på forskudd, slik som du beskrev symptomene kan det godt være lav stoffskifte ( muligens også inklusive binyretretthet ).
Lykke til.
Takk for hyggelig svar Queenie! Jeg har nok også arvet autoimmun tendens fra foreldre... far - psoriasis, mor - leddgikt. Men allikevel - hva er arv og hva er miljø. Hva er årsaken til at kroppen går til angrep på seg selv? Er det vitenskapelig bevist at f.eks. amalgam og andre former for kvikksølv er årsak til MS eller andre "autoimmune" sykdommer?:?:
Mine MS-symptomer ligner veldig på hypotyreose. Jeg HAR får diagnosen MS OG diagnosen lavt stoffskifte, men det jeg lurer på er om jeg kan kaste MS-diagnosen overbord...:cool: Min personlige teori er at jeg har gått rundt med en ubehandlet hypotyreose i alt for mange år (mine hormonforstyrrelser begynte for over 30 år siden) som har ført til at sykdommen har angrepet sentralnervesystemet. Dermed kan symptomene lett forveksles med MS. (Men hva er MS forresten? Lavt stoffskifte?:roll:)
1+1 :p
Blodprøvesvar etter 6 uker på Levaxin
Etter 6 uker på Levaxin, viser blodprøvene TSH 2,11, ft4 14,7 og ft3 4,6. Andre stoffskifteprøver er ikke tatt. Legen er bortreist og jeg vet ikke om jeg skal høyne medisindosen.
Utgangspunktet for Levaxin var at jeg hadde TSH på 13,3, FT4 på 9,1 og anti TPO på over 1000. Andre prøver er aldri blitt tatt av meg. Men i og med at jeg tydeligvis har gått med en ubehandlet hypothyreose i minst 16 år, har jeg nå skjønt at det sikkert burde tas andre prøver også:shock:
Føler meg dårlig! Uro i kroppen! - og hjertearytmien er fortsatt til stede. Jeg er oppfarende og psykisk labil og har i tillegg store søvnvansker.
Hva er anbefalte tsh-, ft4- og ft3-verdier når man behandles med Levaxin?
Bør jeg kunne oppleve bedring nå, eller er 6 uker for tidlig?
Blir svært glad for svar!:D
Sv: Blodprøvesvar etter 6 uker på Levaxin
Man har ingen anbefalte verdier.
Man har analysert hva et stort antall antatt friske mennesker har, og funnet noen statistiske gjennomsnittsverdier fra det materialet.
Så REGNER man med at de som er under behandling med kunstig T4 eller naturthyroxin også skal ha de samme verdiene.
Noe so forøvrig er umulig å sjekke - særlig når man ikke vil høre på hva pasientene har å si om behandlingen.
Laveste og høyeste referanseverdi innenfor 2,5percentil danner ovre og nedre verdi for "normalområdet".
Men noen vil ha det best utenfor området, selv om de fleste nok har det best innenfor.
Jeg syns :
At det er ganske utmerket å bruke dette som et styringsverktøy til å begynne med. I oppstarten, og kanskje første året.
Men slik det virker, skal alle tvinges innenfor - og det mener jeg er feil !
Man må få lov til å foreta den endelige finjusteringen selv - og man må lære hvordan man gjør det.
En ting er sikkert : så høy anti-TPO betyr at kjertelen er eller blir deffekt inne få år.
I den tiden - avhengig av hvor tidlig man begynner behandlingen - må dosen økes gradvis opp mot en fulldosering (1,6µg Levaxin x kroppsvekt)
Tolmodighet.
Levaxin inneholder kun T4, og kroppen bruker ikke denne før den er omdannet til T3 - og det tar under normale forhold 3-4 uker. Er stoffskiftet lavt tar det lengere tid.
Og så skal jo alle cellene begynne å funke først.......
Jeg må nok skuffe deg 1+1 - men etter 1år skulle du være bra. Hvis ikke skal du klage over at behandlingen ikke virker godt nok !
Ikke glem det da, for legene tror at hvis du ikke klager, så har du det bra.....
Sv: Blodprøvesvar etter 6 uker på Levaxin
Tusen takk for svar n'Finn! Jeg er imponert over din kunnskap og hjelpsomhet!
Trøste og bære - skal jeg måtte vente opptil et år før jeg kan føle meg tålelig bra? (Det var vel ikke akkurat det du skrev, men slik jeg leste det:roll:). Rastløsheten og den indre uroen er det jeg sliter aller mest med for tiden, men det at jeg føler meg så sliten er heller ikke lett å takle. I tillegg sliter jeg med konsentrasjonen og innlæring av ny kunnskap. Jeg føler meg rett og slett som "secunda vare". help1
Da jeg var hos legen sist (før hun reiste bort), ba jeg om å få tatt prøver av binyrene. Jeg regner med at jeg kanskje har dårlige binyrer i og med at det nå er 16 år siden jeg hadde min første (?) betennelse i skjoldbruskkjertelen. Anbefales test av binyrene? (Greier ikke å orientere meg godt nok i "hypothyreose-landskapet" ennå :oops:) På forhånd takk for svar!
1+1
Blodprøvesvar etter ca. 6 mndr på Levaxin
Mine prøvesvar er etter ca. 6 mndr. på Levaxin: TSH= 0,24, FT4= 16 og T3= 5,1. Jeg vet ikke om TSH-verdien kanskje er FOR lav? Noen som vet?
Anti-TPO er fortsatt over 1300.
1+1:roll:
Sv: Blodprøvesvar etter ca. 6 mndr på Levaxin
Naida - TSH kan med fordel være enda lavere hvis du blir bedre av det.
Min har vært null i mange år.
TSH er for ordens skyld ikke et stoffskiftehormon. Det deltar ikke i noen av kroppens funksjoner når kjertelen ikke virker.
Det er gjerne fT4 man styrer dosen etter, og de siste anbefalinger fra Aker er at den i mange tilfeller bør være over 20.
Og da blir TSH null den.
Sv: Blodprøvesvar etter ca. 6 mndr på Levaxin