Mine resultater på blodprøver... Noen tips? :)
Hei!
Jeg er ny her på forumet, og har de siste 2 ukene fått mistanke om at jeg har litt lavt stoffskifte. I mange mnd. nå har jeg hatt "alle" symptomene på lavt stoffskifte, men ikke tenkt i den retningen i det hele tatt. Til tross for at min mor har det.
Jeg var til legen denne uken og tok blodprøver.
De viste: TSH: 2,4 FT4 10,6 FT3 4,7
Dette vet jeg er innenfor "normalen", men FT4 ligger jo veldig lavt da. Hvor mye innvirkning har FT4 alene? Hva sier blodprøven?
Jeg ringte også til mitt gamle legesenter for å høre om de hadde testet meg for dette tidligere, siden jeg har vært der å "klaget" på at jeg er sliten, trøtt osv. De verdiene jeg hadde da (oktober -08) var: TSH: 2,1 FT4 11,4.
Altså, det har blitt dårligere siden da!? Hva sier det om mitt stoffskifte? Er det veldig lite forandring på 6mnd., eller kan stoffskiftet svinge opp og ned av seg selv? vedikke1
Uansett, resultatene jeg fikk i dag ble regnet som greie, og jeg fikk vite at de var normale. Jeg forlangte en ny time til legen for å snakke om dette. Jeg har jo lest om andre her som får medisiner med "bedre" verdier enn mine... Og med tanke på hvordan formen min er, så vil jeg det.
Jeg er sliten nesten hele tiden, og veldig mye trøtt. Har alltid levd ganske aktivt. Hadde trivselsvekt på 64kg (er 170 høy), men har nå "rast" opp til 78kg på 2 år, uten noen spesiell endring i matvaner. Prøver så godt jeg kan å trene, men det gir meg ikke like mye som før. Akkurat som om treningen tapper meg helt for energi.
Noen som har råd, tips? :) Eventuel råd om hva jeg kan si til legen, slik at hun tar meg mer seriøst? Jeg er så lei av å ha det slik....:(
Jeg er 26år (om det skulle ha noen betydning.)
Sv: Mine resultater på blodprøver... Noen tips? :)
Kjære Maud Angelica (Behn?)
Jeg syntes ikke FT4-nivået ditt er så veldig flott, egentlig. Teoretisk sett kunne du ha fungert kjempebra på det nivået fordi vi alle har våre egne ideelle tall. Du kan fungere bra på 10.0, mens en annen kan fungere svært dårlig på 10.0. Men det viktigste her er at du IKKE fungerer bra, og når blodprøven din i tillegg viser at du ligger litt lavt sammenlignet med gjennomsnittet, kan dette være grunn nok til at du trenger behandling.
Se på meg, feks. - Jeg har alltid hatt perfekte blodprøver jeg. Men formen min har alltid vært elendig. Den eneste perioden jeg har følt meg bra i de siste 18 årene har vært de 10 årene jeg tok Levaxin.
Ellers minner din historie meg mye om min: Du har rast opp i vekt (vekten min økte med over 50 kilo på noen få år, helt uten videre...), klarer ikke å trene skikkelig, og spiser normalkost.
IKKE la legen din fortelle deg at verdiene dine er normale og at alt er fint. (har fått den GJENTATTE ganger selv!) - Stol på hvordan du føler deg. Føler du deg elendig, krev å få behandling! Får du ikke det av fastlegen din, oppsøk spesialist som behandler deg på null komma niks.
Ang. blodprøvene dine for 6 mns siden kontra i dag, joda, stoffskiftet svinger naturlig, men sett at det ikke gjorde det på disse to prøvene, så har du fått lavere stoffskifte nå. Og det kan henge sammen med TSH'en din som har økt litt. (Folkens, back meg opp litt her! Hehe..)
Livet ditt har ikke vært optimalt på over 2 år nå (basert på at du sa du har gått opp i vekt de siste 2 årene) og det blir bare verre og verre, ikkesant? På tide å snu rundt på ting, og sette igang livet igjen!
Du trenger nok stoffskiftemedisin...
Det er så "morsomt" å se at samme historie gjentar seg gang på gang. Folk blir dårlige. Slitne. De kan gå opp i vekt. Mange har uvvikende blodprøver, men får fortsatt ikke hjelp, fordi legene ser på blodprøven helt blindt, og ser at verdiene er "innenfor normalen". Dermed er man altså helt frisk. Neste gang kaller de deg hypokonder fordi du klager igjen. Been there, done that. Det verste er jo når man har HELT perfekte blodprøver (som jeg hadde og fortsatt har) - Da er det så og si INGEN i helsevesenet som tror på deg hvis du sier du er dårlig. Nei, det er noe surr alt det der. Stå på ditt! Ikke la noen fortelle deg hvordan du føler deg. Det vet du best, uansett. Hvordan Du føler Deg!
Dette ordner seg!! :)
Mvh.
Thomas
Hei Thomas! :D
Tusen takk for oppmuntrende svar! :)
Og ja, det blir bare verre og verre. Jeg sliter VIRKELIG med å gå ned i vekt, og jeg har ikke hatt noen problemer med det tidligere. Fryser dagen lang, og sovner på so**** kl. 20.00, til tross for 8 timers søvn om natta. For noen år siden var jeg den som spratt opp tidlig om morgenen, og var proppfull av energi.
Det er først nå i det siste året jeg har begynt å merke dette for alvor, men har kjent litt på det i 2 år, eller så. (Gikk opp 8 kg fra sept. til nov/des i fjor, og sliter som bare det for å holde meg der jeg er i dag.)
Jeg har det visst relativt greit i forhold til andre med lavt stoffskifte virker det som. Men jeg er fryktelig redd for at det går bare en vei.... Nedover!
Jeg har ny time til legen min rett over påske, og håper hun forstår meg. Jeg byttet fastlege nettopp pga. at jeg følte meg som den verste hypokonderen når jeg var til min forrige lege. Ikke hyggelig.
På jobb føler jeg at andre tenker jeg er lat osv. Blir jo deprimert av mindre... hehe..
Men jeg lurte på en ting til. Jeg mener å ha lest at man har lettere for å gråte når man har lavt stoffskifte?? Er jeg helt på viddene nå? :p
Jeg har hvertfall i det siste tatt lett til tårene. Siste året kanskje, men først nå jeg har tenkt noe over det. Mulig det er for at kroppen er sliten?
Men saken er klar! Får jeg ikke hjelp av legen min, går jeg til spesialist. Moren min sier det ikke er noen særlige bivirkninger av medisinen hun bruker (levaxin), og at det dermed ikke kan være så farlig å prøve det, for å se om jeg blir bedre. :)
Men etter å ha lest om Armour, vil jeg gjerne prøve det. Et det å håpe på for mye, at legen skriver ut det til meg fra starten? :?:
Takker for svar. :)
Jeg bruker Armour.
Og min spesielle situasjon gjør det helt nødvendig med denne - jeg blir syk av Levaxin.
Men ikke alle er slik, og min anbefaling er at Armour får være et sikkerhetsnett og et andrevalg.
Jeg er kommet til dette tross mine meget vanskelige år med Levaxin.
Andre vil muligens råde deg anderledes.
Jeg syns det må være lurt å starte på den medisinen som legene anbefaler. Den er gratis og du forblir "i det gode selskap".
Men samtidig : Ikke godta hvasomhelst ! Blir du ikke bra på et år er det etter min vurdering grunn til å sjekke nøye alt som kan sjekkes, og prøve eventuellt et tillegg med Liothyronin.
Så er tiden moden for Armour.
Om jeg kan korte ned min situasjon, så er ikke Armour himmelriket, men Levaxin er et helvete.
For deg kan det være motsatt.
Vi er svært ulike og du må prøve for å vite.
Begynn med Levaxin.
Jeg har både mor og søster som etter egen vurdering klarer seg bra med Levaxin. Ikke etter mim, men den teller ikke.......
Så er det dette med hvordan man vurderer hva som er normalt.
Et friskt menneske kan nok ha så lavt som 10 uten at det er noe galt - - - i korte perioder !
Har men dette lenge, så blir det symptomgivende.
Så burde du sjekke kjertelens helsetilstand med en prøve som heter anti-TPO.
Hei!
Ja, jeg får høre hva legen sier neste gang. Hvis hun vil gi meg noe medisin i det hele tatt da. :roll:
Håper det. :)
Det bare virker som om flertallet trives mer Armour. Men som du sier...alle er vi forskjellige.
Jeg spurte legen om å teste anti-TPO, men hun sa det ikke var nødvendig. Men spørs om hun går med på å teste det denne gangen da.
God påske alle sammen! :D
Jeg tror jeg ville spurt legen hvorfor hun mener at testing av anti-TPO ikke er nødvendig.
Det ville jeg også.
90% av alle som får lavt stoffskifte får det på grunn av stoffer i blodet som oppdages av anti-TPO testen. (antistoffer)
Jeg tror det går å spørre om du ikke kan få ta den testen, feks at det vil berolige deg om du fikk - eller liknende argument.
Hei!
Ja, jeg skal nok spørre henne om å få det. :)
Hvor lenge tar det vanligvis før man merker forskjell etter man begynner på medisin?
Jeg vil så gjerne komme igang med treningen igjen, og i det hele tatt få litt overskudd i hverdagen.
Håper jeg og legen finner en løsning som fungerer. :)
Hei.
Jeg hadde også en lege som ikke ville ta blodprøven som viser anti stoffer. Ble henvist etterhvert til sykehuset siden jeg ikke ble bedre og der ble den prøven tatt med en gang. Prøven viste at jeg lå over 1300 dvs ifølge spesialisten umålbare skyhøye prøver.(siterer det som står i journalen). De skal ligge på -60. Jeg ble operert 3 uker etterpå, har fjernet hele skjoldbruskkjertelen og venter på bedring. Tok visst tid å få anti-stoffene ned.
Hvis ikke legen vil ta prøvene anbefaler jeg deg å kreve å komme til spesialist.
Hei!
Det du skriver her minner mye om meg selv, jeg fikk diagnosen Hashimotos i februar 2009 og har i minst 2 år før dette slitt med mye av det samme.
Jeg er 27 år. Mine prøver viste omtrent samme resultat som deg. Og de viste en tendens til at stoffskiftet gikk nedover men fortsatt "normalt".
Tilslutt sa jeg til legen min at "det er noe feil her", og da tok hun Anti-TPO prøven som viste 1300! Og da ble jeg satt på Levaxin med en gang selvom T4 var rundt 11 og TSH 3.5 (husker ikke eksakt men det var noe slikt).
Så pass på å få tatt anti-TPO. Det burde da virkelig ikke være noe problem for legen din det.
Lykke til!
gevega:
Måtte du fjerne skjoldbruskkjerteln pga. resultatene på anti-TPO?
Jeg hadde samme resultat som deg, fikk også vite at det var veldig høyt. Men har ikke fått noe beskjed om at kjertelen må fjernes. Er det bedre å fjerne den enn å la den være der å sakte men sikkert svinne hen?
Ifølge spesialisten jeg var hos var det å fjerne den den eneste måten han kunne hjelpe meg på. begynte med levaxin i 2006. Uten at jeg har blitt noe bedre. Heller verre. Var en som opererte samme dag som meg som også hadde like høye anti stoff nivåer. Vet ikke om du har vært på utredning på sykehuset jeg, men det burde du. Jeg skal visst bli helt symptomfri iløpet av ett år så det gjenstår å se. Er 3 uker siden operasjon nå og formen er bånn. men nå er jo ikke stoffskifte riktig regulert.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gevega
Ifølge spesialisten jeg var hos var det å fjerne den den eneste måten han kunne hjelpe meg på. begynte med levaxin i 2006. Uten at jeg har blitt noe bedre. Heller verre. Var en som opererte samme dag som meg som også hadde like høye anti stoff nivåer. Vet ikke om du har vært på utredning på sykehuset jeg, men det burde du. Jeg skal visst bli helt symptomfri iløpet av ett år så det gjenstår å se. Er 3 uker siden operasjon nå og formen er bånn. men nå er jo ikke stoffskifte riktig regulert.
Takk for svar!
Jeg har ikke vært på noen ordentlig utredning, bare hos fastlegen min.
Og desverre har ikke den legen særlig peiling... hun ba meg selv søke info på nettet så det sier jo litt. Skal til legen idag så da skal jeg ta å høre om det er mulig å bli sendt til utredning på sykehuset.
Håper du blir bedre snart da!!
Å fjerne kjertelen er jo en drastisk ting å gjøre da.
Mye kan skje med kjertelen som kan vurderes slik at det er best å fjerne kjertelen. Det må en jo ha en dypere samtale med leger om. Og jeg mener jo at det må svært dyptveiende grunner til å fjerne den.
Man har nok lett for å tro at Levaxin vil erstatte kjertelens funksjon. MAnge leger tror også det, og råd farges av dette.
Det er lett å forstå at dette ikke er riktig.
Kjertelen regulerer jo stoffskiftedosen automatisk og tilpasser den til situasjonen kroppen er i hele døgnet. Det kan en ikke gjøre med piller.
Levaxin inneholder kun ett av kjertelens produkter, og selv om en kan ty til Armour, så vil en aldri få en fullgod erstattning for det kjertelen driver med.
Og må du over på Armour får du pent betale selv, også selv om årsaken er at det er Levaxinen som gjør deg syk eller ikke evner å hjelpe deg så godt som Armour muligens kan gjøre.
På kort sikt vil nok de fleste oppnå en bedring og sikkert også trives. MAnge vil jo sammenlikne trivselen fra den tilværelse de kjenner - og kjertelen har kanskje vært den direkte årsak til forringet livskvalitet. Det er ikke så lett å sammenlikne med en normal livskvalitet man kanskje ikke har hatt.
På lang sikt er det ganske så sikkert at man en eller annen gang får problemer som det ser ut som skyldes medisineringen. Det kan ta år - det kan ta 10år.
Hei!
Det hørtes drastisk ut å fjerne kjertelen ja, men dette vet jeg ikke noe om. Får håpe du blir bedre da! :)
Carro:
Hva tenker du på når du sier du hadde det på samme måte som meg? Veldig slapp og trøtt, vektoppgang osv.?
Har du blitt bedre på medisin? Eventuelt noen vektnedgang? :)
Jeg veier ca. 14-15kg mer nå enn for et par-tre år siden, og jeg greier ikke å gå ned til tross for et veldig fornuftig sunt kosthold. Håper jeg får medisin, og at den vil hjelpe på litt. Håper også at jeg kan få tilbake energien min, som har blitt gradvis helt borte. Det er det viktigste for meg. Vann i kroppen o.l kan jeg heller leve med..... Men trives hvertfall ikke slik ting er nå nei.....:(
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
MaudAngelica
Carro:
Hva tenker du på når du sier du hadde det på samme måte som meg? Veldig slapp og trøtt, vektoppgang osv.?
Har du blitt bedre på medisin? Eventuelt noen vektnedgang? :)
Jeg veier ca. 14-15kg mer nå enn for et par-tre år siden, og jeg greier ikke å gå ned til tross for et veldig fornuftig sunt kosthold. Håper jeg får medisin, og at den vil hjelpe på litt. Håper også at jeg kan få tilbake energien min, som har blitt gradvis helt borte. Det er det viktigste for meg. Vann i kroppen o.l kan jeg heller leve med..... Men trives hvertfall ikke slik ting er nå nei.....:(
Hei!
Ja jeg tenkte på det m vektoppgang, slapp og trøtt. Jeg gikk opp ca. 20 kg. på forholdsvis kort tid. Veier 78 kg jeg og men er bare 160 høy.
Jeg har faktiskt gått litt ned siden jeg startet m. levaxinen. 1-2 kg.
Håper det fortsetter nå som jeg øker dosen. Merker i hvertfall at hvis jeg spiser sundt og rører på med nå så går det i hvertfall ann å få vekten ned, før jeg fikk behandling gikk jeg opp uansett om jeg nesten ikke spiste eller rørte på meg masse.
Ellers har ikke de andre symptomene blitt så veldig mye bedre med medisin , men jeg er i startfasen enda. Skal trappe opp ganske mye fremover så da håper jeg at jeg kjenner større forskjell.
Ellers så jeg likheter i at vi er omtrent like gamle - jeg er 27 , og at jeg har ca. samme blodprøveverdier som deg. Jeg har også vært innenfor "normalen" hele tiden, hadde ikke anti-stoffer blitt målt tilslutt hadde jeg ikke fått startet med behandlingen...
Lykke til!:wink:
Jeg også veier 78 kg. Hehe... :) Jeg er 1.70 høy, så jeg sitter kanskje "litt bedre i det" enn deg. Men det er det samme med meg. Vekta går sakte men sikkert opp, selv om jeg prøver å få den ned. :(
Godt at du har merket en liten forskjell da. :) Jeg derimot var hos legen igjen i går for å snakke om blodprøvene.(etter mitt initiativ) Hun "nektet" å ta prøver på anti-TPO på meg... Jeg fatter ikke hva som er problemet. Hun sa at siden min TSH var innenfor normalen, at alt sto bra til. Det var KUN TSH de brukte. Ba meg om å prøve å legge om søvn-møsteret mitt, og bruke andre "kjerringråd" for å få tilbake overskudd og energi! Jeg blir så irritert!! Hun sa også at jeg ganske sannsynlig kom til å få lavt stoffskifte mtp at min mor har det, men det var uaktuelt å ta flere prøver eller å begynne behandlig. Hun sa at dette utvikler seg så sakte, at det er ikke noe poeng ennå.
Jeg ba henne om å henvise meg til spesialist, og det gjorde hun, ennå det kom tydelig frem at hun ikke syntes det var noen vits! Hun sa at privatistene sier de behandler for mange for lavt stoffskifte. Jeg mener nå å ha lest noe annet.. men men... Legen har alltid rett!??!
Men hva kan jeg forvente av spesialisten da? Er de noe annerledes? Eller vil det være å kaste penger ut vinduet?? Noen som vet? :)
Jeg bor i Tr.Heim. Er viss bare en spesialist her....
Du har lavt stoffskifte - fT4 er jo bare 10.
Spesialisten vil jo helt sikkert ta anti-TPO da, men resten er gjetning da....
Dette er et feilsøkingsverktøy som brukes for å finne ut om kjertelen er syk.
Altså for å finne ut om det er der feilen ligger.
Feilen kan ligge andre steder, og man bruker eleminasjonsmetoden.
Hvis du får et positivt anti-TPO svar, vil en fT4 på 10 telle for behandling.
Hvis den er negativ kommer du nok mellom "barken og veden" hvis de ikke undersøker sentrale forhold ogdå da.
Så blir du sendt hjem og legen får en rapport om de funn endoen har gjort.
n'Finn: Mener du at FT4 alene er nok til å fastsette lavt stoffskifte? Kan ikke du ta deg en tlf. til legen min? Hehe... :D Hun sa at KUN TSH brukes til dette. Hun vet tydeligvis veldig lite. Hun sa at mange i utlandet kjøper levaxin for å slanke seg til bryllup o.l., og jeg forsto det som om hun trodde jeg ville bruke det som slankemiddel bare. :evil:
Jeg "VET" jeg har lavt stoffskifte, og det er pga formen min, og pga alle andre symptomer jeg har.... Kommer stadig over nye historier her inne, og det er akkurat som å høre hvordan jeg har det. Men etter legebesøket i går ble jeg i tvil igjen. Er jeg virkelig så "dårlig" som jeg tror, tenkte jeg. Men så leste jeg en historie her inne tidlig i dag igjen, ei som fortalte sine symptomer osv. Og det er jo sånn!! Akkurat sånn! :) Men jeg har vært sånn en god stund nå, så jeg tror vel det er normalt...:shock:
Men har dere andre her perioder, eller dager, der dere er bedre? Eller er det konstant dårlig?
Noen som vet om flinke leger i Trondheim? :)
Ja, fT4 nok alene.....
TSH er IKKE et stoffskiftehormon - mange tror det, men det deltar ikke i stoffskiftet.
Men det er et meget viktig hormon for en frisk kropp - uten den vil ikke kjertelen klare å produsere noe. Hormonet produseres i hypofysen på bakgrunn av hvor mye stoffskiftehormon som er i blodet.
Det er dette hormonet som stimulerer kjertelen til produksjon. Er TSH lav, så stimulers ikke kjertelen og produserer derfor ikke noe - og slik er TSH om stoffskiftet blir for høyt. Feks. kan knuter på kjertelen produsere stoffskiftehormoner og kjøre stoffskiftet opp.
Og er det for lite stoffskiftehormoner blir TSH høy. Høyere enn 1, som den er når det er likevekt i systemet.
Og - det kan se ut som at TSH fortsetter å vise hva hjernen mener om stoffskiftet også etter at kjertelen ikke virker, eller er fjernet.
Så da fortsetter man, som din lege, å stole på TSH som om det var Dovrefjell.
Men det kan også bli feil i produksjonen av TSH.
Feil i hypofyse/hypotalamus kan gjøre at den feks ikke orker å levere mer enn feks 2 - uansett hvor lavt stoffskiftet blir.......
Det er sjeldent, men det skjer.
fT4 er heller ikke et stoffskiftehormon.
Men det kan bli det. Det er et forstadie til kroppens stoffskiftehormon, T3.
Produsenten av TSH produserer denne ettersom hvor mye fT4 og fT3 som finnes i blodet.
Men systemet er så følsomt, at hvis det feks finnes nikotin i blodet, så reagerer systemet med å produsere for mye TSH - noe som jo øker stoffskiftet. (om kjertelen er iorden da)
Det skal lite til før denne endres - likevel antar man idag at den reagerer på samme måten når man skifter ut hele kjertelproduksjonen med ett eneste kunstig produsert hormon.......
Så kan man jo undres over hvorfor man tror dette.
Det er enighet om at målingen fritt T4 (fT4) er den som best representerer stoffskiftetilstanden. Man sier at der denne lav, så er stoffskiftet det også.
Og 10 er helt i bånn av normalområdet - så denne er alene nok til å bestemt si at stoffskiftet er lavt.
Slik fungerer dagens praksis.
Det er bare det at dette heller ikke e r korrekt !
fT4 kan på ingen måte sies å være et mål på hvor høyt stoffskiftet i virkeligheten er. Mer korrekt er det slik at denne MÅ ha en viss verdi for å danne en forutsetning for et normalt stoffskifte.
Og det kan man overhode ikke si at verdiene helt nederst i normalområdet kan gi.
Stoffskiftet er ikke en dønn konstant greie.
Det varierer hele tia, noe normalområdet (feks) 10-20 i klartekst viser.
Det er bare det at selv om 10 er i normalområdet, så er det ikke normalt at man har dette i lengere tid.
Har man det, kommer symptomene en etter en, og er man hos en lege som ikke forstår seg på dette, havner man lett i sekken med det psykiske......
Enten man får greie på det eller ikke........
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Hei...
Hvis jeg husker riktig, er Trøndelag (Midt-Norge) det området i landet som krever høyest TSH for å erkjenne behov for behandling. Mener den skal være på minst 10.. mens det i resten (?) av landet ligger mye lavere (4..og mindre).
Ja, legen min nevnte at de/hun aldri ga ut levaxin med mindre TSH var over 6!! Og at det spilte ingen rolle hvor lav FT4 var...:evil:
Jeg har og forstått det slik at man bør få behandling tidlig. Får håpe den spesialisten gjør noe, ellers blir jeg vel gående med dalende fysisk form helt til jeg blir sykemeldt på heltid, og at alt er bånn i bøtta! Tydeligvis det som skal til før legene gjør noe som helst.:!:
Heia Norge! norsk1 Legene våre er så flinke til alt mulig!! Eller..... :?:
Hei MaudAngelica, jeg har sendt deg en pm ang. spesialist i Trondheim :)