-
Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake
Hei!
Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake.
Tok nye prøver 16/03.09 og fikk tlf. fra legen nå.
TSH 1.98 ( for 5 uker siden: 3.06)
Fritt T4 12.4 (5 uker siden: 11.4)
(Anti-Tpo for 5 uker siden var 1300 )
TRAS sa hun ikke noe om så hun har vel ikke fått svar.
Det skulle sendes til Aker.
Dette betyr vel at det ser litt bedre ut eller?
Skulle øke levaxin fra 25 mikrog. til 50, 2 dager i uken.
De andre 5 dagene skal jeg fortsette med 25.
Skal ta nye prøver i mai.
Synes ikke jeg merker noen særlig forskjell enda siden jeg startet med levaxin, følte meg litt bedre i førsten men så gikk det liksom over igjen.
Hva er forresten forskjellen på fritt T4 og "vanlig" T4?
Hva mener dere om disse resultatene?
Takk for et fint forum, jeg lærer masse!
-
Sv: Mine prøvesvar
Vel, nå er ikke jeg noen ekspert (enda) men jeg vet at FT4 er Fritt T4-hormon, som er en av verdiene i blodet man går etter når man har Hypotyreose, sammen med Fritt T3, FT3, og evt. TSH. TSH er dog ikke like viktig, alltid.
Det kan ta litt tid å få effekt av Levaxin. Hvor lenge har du tatt Levaxin?
Hvis kun Levaxin ikke hjelper i lengden er det mange som tar Liotyronin i tillegg. Liotyronin (T3) er "broren" til Levaxin (T4).
Og hvis ikke denne kombinasjonen hjelper, er siste, og kanskje beste (i følge flere og flere pasienter!) utvei, det naturlige preparatet Armour, som kombinerer bla. hormonene T3 og T4 (Som finnes i Liotyronin og i Levaxin). Levaxin og Liotyronin er som du kanskje vet syntetisk. Armour er naturlig, laget av knust grisekjertel!
Det kommer flere og flere rapporter på at folk ikke trives med Levaxin alene. Mange blir aldri "friske" med bare Levaxin. Alternativene jeg nevnte hjelper stadig flere og flere mennesker med Hypotyreose.
Kan jo bli spennende å se på de siste TRAS og ANTI-TPO målingene dine.
Joda, ting ser bedre ut for din del. TSH litt høy enda, mye antistoffer for 5 uker siden, klassisk Hashimotos. FT4 er jo på vei opp, og det kan være bra. Du tar jo foreløpig en ganske lav dose med Levaxin. Tiden vil vise hvordan utviklingen din utarter seg!
Si meg, har du hatt hjertebank (anfall med task puls) i tiden før du fikk diagnosen?
Din diagnose var den første diagnosen jeg fikk for 12 år siden. Men det jeg fikk var mer at jeg hadde HATT Hashimotos, at denne hadde gått over, og resultatet av dette var lavt stoffskifte, som igjen ikke var målbart i blodet. Det vanligste er jo at Hashimotos-pasienter får Hypotyreose Type 1, mens jeg hadde Hypotyreose Type 2. Og nå er det snakk om at min Hashimotos/Hypotyreose kanskje har brent ut, og at jeg nå er helt frisk, men holdes syk av Levaxinen jeg egentlig ikke skal ta nå om dagen. Det er derfor jeg neddoseres pr. i dag, med alt ubehaget som følger med! :)
Lykke til videre!
Mvh.
Thomas
-
Hei Thomas!
Tusen takk for svaret ditt, masse nyttig info. :)
Skal svare på spørsmålene dine.
"Hvor lenge har du tatt Levaxin?"
I omtrent 5 uker.
Legen tok ikke noen ny anti-TPO prøve nå, pleier man ikke å ta det like ofte som det andre?
Venter på svar på TRAs , det blir spennende å se hva den viser.
"Si meg, har du hatt hjertebank (anfall med task puls) i tiden før du fikk diagnosen?"
Ja! jeg har slitt med hjertebank og rask puls, uro, og skjelvinger på hendene i en god stund (omtrent i 1.5 år) før jeg fikk diagnosen.
Legen min tok meg ikke helt på alvor i starten og forklarte alt med angst og utbrenthet. Men etterhvert som jeg egentlig følte meg veldig bra psykisk og symptomene alikevell fortsatte ble jeg mer og mer sikker på at det var noe annet. Etter lang tid ble endelig disse prøvene tatt og det viste seg jo da at jeg har Hashimotos. Jeg har også problemer med "temperatur-problemer" eller hva jeg skal kalle det. Jeg kan være glovarm i ansiktet og iskald på hendene, og det virker som jeg stort sett har en lav kroppstemperatur (hvis jeg tar tempen) men jeg føler meg alikevell veldig varm.
Legen syntes det var litt overraskende at jeg hadde lavt stoffskifte siden jeg hadde mange symptomer på høyt.
Stemmer det at vi m Hashimotos kan på "episoder" med høys stoffskifte selvom vi egentlig har lavt?
Mvh Caroline
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Hei Thomas!
"Hvor lenge har du tatt Levaxin?"
I omtrent 5 uker.
Legen tok ikke noen ny anti-TPO prøve nå, pleier man ikke å ta det like ofte som det andre?
Venter på svar på TRAs , det blir spennende å se hva den viser.
"Si meg, har du hatt hjertebank (anfall med rask puls) i tiden før du fikk diagnosen?"
Ja! jeg har slitt med hjertebank og rask puls, uro, og skjelvinger på hendene i en god stund (omtrent i 1.5 år) før jeg fikk diagnosen.
Legen min tok meg ikke helt på alvor i starten og forklarte alt med angst og utbrenthet. Men etterhvert som jeg egentlig følte meg veldig bra psykisk og symptomene alikevell fortsatte ble jeg mer og mer sikker på at det var noe annet. Etter lang tid ble endelig disse prøvene tatt og det viste seg jo da at jeg har Hashimotos. Jeg har også problemer med "temperatur-problemer" eller hva jeg skal kalle det. Jeg kan være glovarm i ansiktet og iskald på hendene, og det virker som jeg stort sett har en lav kroppstemperatur (hvis jeg tar tempen) men jeg føler meg alikevell veldig varm.
Legen syntes det var litt overraskende at jeg hadde lavt stoffskifte siden jeg hadde mange symptomer på høyt.
Stemmer det at vi m Hashimotos kan på "episoder" med høys stoffskifte selvom vi egentlig har lavt?
Du har tatt Levaxin i 5 uker ja. Det var ikke lenge. Velkommen i klubben. Hehe. :) Tro meg. Det er bedre med en diagnose enn ingen. Hvis man føler seg dårlig da, selvfølgelig. Og din diagnose er jo klar. DET er betryggende, i det minste. At man kan bevise at noe er galt!
Det er jo alt for tidlig å si så mye om "stoffskiftet ditt på Levaxin". Så her må du nok bare vente litt til! :) Det kan ta mange måneder, faktisk ÅR før man har funnet riktig dose. Noen finner den aldri. Når du føler deg bedre og bedre, og at følelsen av at du har blitt bedre er jevn og god og stabil, da har du funnet en dose som er bra for deg.
Legen din gjør iallefall oppdoseringen sakte, som er bra. Man skal alltid øke og senke doseringer sakte, med en god måneds mellomrom, helst to, og ikke så mye om gangen. Så her blir ting gjort riktig.
Dette med Liotyronin (den bedre halvdelen til Levaxin, hehe!) og evt. Armour, er bare tilleggsinformasjon som KAN komme godt med senere. Men det er en god del senere. Du må se hvordan Levaxin alene hjelper først. :) - Vit at det finnes ekte alternativer! Det er jo godt å vite bare det.
Nei, de pleier ikke å ta antistoffsprøver (TRAS, ANTI-TPO) like ofte som det andre. "Det andre" er somregel FT4, FT3 og TSH. Men det er jo bare å spørre legen om de kan ta antistoffprøver hver gang, så ordner det seg sikkert. Jeg styrer hele blodprøvearket mitt selv jeg, etter 12 år med blodprøver. Man lærer nye ting hver dag! :) For 12 år siden var blodprøvearket gresk for meg (jeg kan ikke gresk!) - Men nå vet jeg hva nesten alle kryssene på arket betyr. Sånn, generelt sett. Den enkle meningen bak hver verdi! :) Er langt ifra å være i nærheten av en ekte lege, men sykepleierene spøker alltid med "når skal du begynne med studiene? du kan mye mer om dette enn oss!", og det er jo litt morsomt! ;)
Grunnen til at jeg spurte om hjertebank var fordi at jeg slet med de samme symptomene selv. Jeg hadde hjertebank i rundt 5 år før jeg fikk diagnosen. Skjønte jo ikke bæret da jeg var 13 år gammel og dette skjedde med meg HVER NESTE natt, midt på natten. Våknet med superhard drunking i brystkassen og trodde jeg skulle dø! :p Rart jeg aldri sa ifra til foreldrene mine om det... Var vel for ung, naiv og redd da. Jeg var også veldig mye kald før diagnosen. Høyt stoffskifte, og symptomer på dette kan gå hånd i hånd med Hashimotos. Det var kanskje derfor jeg hadde så mye hjertebank særlig i begynnelsen, da problemene mine startet i 13-års alderen. Noen ganger kan temperaturmålinger være eneste måte å skille høyt fra lavt stoffskifte, fordi symptomene kan være så like. Ofte ser man heller ikke på blodprøvene om man har stoffskiftesykdom. Det var det som skjedde med meg da jeg tok min første stoffskifteblodprøve som 18-åring. Så jeg har blitt behandlet med Levaxin (og til dels Liotyronin også) kun pga. symptomene, ikke pga stoffskifteblodprøvene. Det er sinnsykt avansert dette med stoffskiftesykdom.
Etter Hashimotos'en min (som jeg da jeg var 13 år ikke visste at jeg hadde) fikk jeg lavt stoffskifte, som er en vanlig reaksjon etter Hashimotos. Dette ble forklart av spesialisten jeg var hos for første gang da jeg var 18 år gammel.
- Har du lagt på deg i løpet av de siste par årene? Jeg gikk opp fra normalvekt som 13 åring, til 130 kilo som 18 åring! :p En svært så unaturlig vektøkning, med alle symptomer som fulgte med (ble kaldere og kaldere, tregere og tregere i hodet, hissigere og hissigere, osv. osv. osv.)
Mvh.
Thomas
-
Takk for at du svarer så utfyllende Thomas, godt å høre at legen min ser ut til å gjøre ting i rett tempo. Får bare smøre meg med tålmodighet og håpe at jeg finner en dosering som passer for meg.
Ja, jeg har lagt på meg nesten 20 kg på kort tid. Vet ikke helt om det kom av antideppressiva som jeg gikk på før eller om det hadde med stoffskiftet å gjøre. Antageligvis er det en kombinasjon av begge. Orker liksom ikke være noe aktiv lenger heller..
Caroline
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Takk for at du svarer så utfyllende Thomas, godt å høre at legen min ser ut til å gjøre ting i rett tempo. Får bare smøre meg med tålmodighet og håpe at jeg finner en dosering som passer for meg.
Ja, jeg har lagt på meg nesten 20 kg på kort tid. Vet ikke helt om det kom av antideppressiva som jeg gikk på før eller om det hadde med stoffskiftet å gjøre. Antageligvis er det en kombinasjon av begge. Orker liksom ikke være noe aktiv lenger heller..
Caroline
Hvorfor tok du i det hele tatt antidepressiva? - Det er noe å tenke på. Fordi alle (?) som får lavt stoffskifte blir deprimerte, automatisk, i en eller annen form og grad. Det er så typisk leger som ikke tenker på stoffskifte, at pasienter en deprimert og sliter og trenger antidepressiva! :p
Jeg var svært deprimert før jeg fikk Levaxin. Jeg la på meg godt over 50 kilo på 3-4 år.
Mine psykiske problemer forsvant mer eller mindre med Levaxin. Jeg dro på fester hver helg, løp rundt som en stukket gris, og levde livet! Uten Levaxin hadde jeg sikkert veid opp mot 200 kilo nå.. Hvem vet?? Kanskje vært begravet. En ting er sikkert: Levaxin hjalp meg. Fysisk OG psykisk. Ingen skal få trøkke antidepressiva ned i kjeften min nei! :)
- Det er viktig å merke seg at hvis man ikke får ønsket resultat med Levaxin, kan man prøve Liotyronin (T3) i tillegg. Liotyronin blir brukt mer og mer i psykiatrien, sakte men sikkert, også!
Liotyronin kan gi hypotyreosepasienter det de trenger av energi, mentalt og fysisk, hvis ikke Levaxin hjelper nok. Husk det til fremtiden, hvis du ikke blir helt fornøyd på Levaxin. Men som sagt, å finne sin rette dose er første skritt uansett.
Det var nok ikke antidepressivaen du tok som gjorde at du la på deg. Det var nok heller det at du hadde/har for lavt stoffskifte. Med Levaxin i gang, får du trolig nok vilje til å trene/røre på deg etterhvert, nettopp fordi du får nok energi til å røre på deg! :)
Se på meg nå, feks. Jeg tar mindre og mindre Levaxin, orker mindre og mindre.. Og har hverken psykisk ork, eller fysisk energi.
1997: Etter noen måneder med Levaxin, og i tilstrekkelig mengde, orket jeg plutselig å ikke bare røre på meg, men jeg begynte å trene, forsiktig først, og etter et par år syklet jeg lett 10 mil (Ja, 100 kilometer) på rappen en varm sommerdag uten å stoppe så mye som en eneste gang. Så DET, folkens, bare til informasjon. :)
2009: Med mindre og mindre Levaxin innabords, orker jeg knapt å løfte det ene benet ut av sengen, snegle meg inn i klærne, spise (alt dette er en vond og treg prosess som tar minst 2 timer) og bare det å "våkne" er helt grusomt. Etter noen timer er jeg nesten klar for å kjøre (KJØRE, altså!) til dagligvarebutikken for å handle. Når jeg kommer hjem, etter 20 lange minutter, er jeg totalt utstlitt, og må legge meg ned i minst 30 min til en time++
Så, ja.. Lavt stoffskifte.. Trening.. Energi.. Riktig dose med Levaxin.. *nikker*
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ThomasWH
Hvorfor tok du i det hele tatt antidepressiva? - Det er noe å tenke på. Fordi alle (?) som får lavt stoffskifte blir deprimerte, automatisk, i en eller annen form og grad. Det er så typisk leger som ikke tenker på stoffskifte, at pasienter en deprimert og sliter og trenger antidepressiva! :p
Jeg var svært deprimert før jeg fikk Levaxin. Jeg la på meg godt over 50 kilo på 3-4 år.
Mine psykiske problemer forsvant mer eller mindre med Levaxin. Jeg dro på fester hver helg, løp rundt som en stukket gris, og levde livet! Uten Levaxin hadde jeg sikkert veid opp mot 200 kilo nå.. Hvem vet?? Kanskje vært begravet. En ting er sikkert: Levaxin hjalp meg. Fysisk OG psykisk. Ingen skal få trøkke antidepressiva ned i kjeften min nei! :)
- Det er viktig å merke seg at hvis man ikke får ønsket resultat med Levaxin, kan man prøve Liotyronin (T3) i tillegg. Liotyronin blir brukt mer og mer i psykiatrien, sakte men sikkert, også!
Liotyronin kan gi hypotyreosepasienter det de trenger av energi, mentalt og fysisk, hvis ikke Levaxin hjelper nok. Husk det til fremtiden, hvis du ikke blir helt fornøyd på Levaxin. Men som sagt, å finne sin rette dose er første skritt uansett.
Det var nok ikke antidepressivaen du tok som gjorde at du la på deg. Det var nok heller det at du hadde/har for lavt stoffskifte. Med Levaxin i gang, får du trolig nok vilje til å trene/røre på deg etterhvert, nettopp fordi du får nok energi til å røre på deg! :)
Se på meg nå, feks. Jeg tar mindre og mindre Levaxin, orker mindre og mindre.. Og har hverken psykisk ork, eller fysisk energi.
1997: Etter noen måneder med Levaxin, og i tilstrekkelig mengde, orket jeg plutselig å ikke bare røre på meg, men jeg begynte å trene, forsiktig først, og etter et par år syklet jeg lett 10 mil (Ja, 100 kilometer) på rappen en varm sommerdag uten å stoppe så mye som en eneste gang. Så DET, folkens, bare til informasjon. :)
2009: Med mindre og mindre Levaxin innabords, orker jeg knapt å løfte det ene benet ut av sengen, snegle meg inn i klærne, spise (alt dette er en vond og treg prosess som tar minst 2 timer) og bare det å "våkne" er helt grusomt. Etter noen timer er jeg nesten klar for å kjøre (KJØRE, altså!) til dagligvarebutikken for å handle. Når jeg kommer hjem, etter 20 lange minutter, er jeg totalt utstlitt, og må legge meg ned i minst 30 min til en time++
Så, ja.. Lavt stoffskifte.. Trening.. Energi.. Riktig dose med Levaxin.. *nikker*
Det er så utrolig motiverende å høre at du ble såpass mye bedre, håper det fungerer like bra for meg fremover.
Jeg tok antidepressiva rett og slett fordi legen min sa at jeg var deprimert og at jeg trengte det - skulle ønske jeg hadde satt spørsmål ved det allerede da å vært mere kritisk. Jeg hadde jo ikke peiling på at jeg hadde lavt stoffskifte og gjorde bare det jeg ble bedt om. Skal være mye mer kritisk i fremtiden.
Og ingen får stappe antidepp i kjeften på meg heller noe mer hehe. Det er noe av den værste giften jeg har vært borti.
Merker meg det du sier om Liotyronin , det skal jeg ta med meg videre å huske på. Det er jo veldig godt å høre at stoffskiftet ditt ser ut til å ha normalisert seg da, men synd at du føler deg sliten igjen.
Burde du ikke bli ganske bra og energisk fremover - hvis stoffskiftet fungerer normalt igjen?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Merker meg det du sier om Liotyronin , det skal jeg ta med meg videre å huske på. Det er jo veldig godt å høre at stoffskiftet ditt ser ut til å ha normalisert seg da, men synd at du føler deg sliten igjen.
Burde du ikke bli ganske bra og energisk fremover - hvis stoffskiftet fungerer normalt igjen?
Stoffskiftet, rent BLODPRØVEMESSIG, ser til å ta seg opp slik at det får samme funksjon, på blodprøvesvarene, som pillene hadde og fortsatt til en viss grad har. Men poenget er ikke hvordan blodprøvene ser ut. Det er hvordan man føler seg. Jeg tok en relativt stor dose med stoffskiftehormon som "overtok" hele prosessen i kroppen min. Kroppens naturlige produksjon ble undertrykket, og glemt i en lang periode, og det var pillene som hersket. Så nå har jeg omtrent samme blodprøver som jeg hadde for la oss si 2 år siden. Men jeg føler meg mye, mye verre nå. Det KAN være en overgangsfase, hvor kroppen gir meg masse symptomer mens jeg går over til kroppens egen funksjon av produksjon, men jeg tror dessverre også at dette kan være en prosess hvor jeg går tilbake til der jeg var FØR jeg tok Levaxin: Jeg hadde perfekte blodprøver den gangen også. Men var utrolig syk, feit, slapp, trøtt, zombie i hodet, osv. - Tiden vil vise. I mellomtiden er dette bare et he|vete jeg må igjennom! :p
Mvh.
Thomas
-
Det høres veldig slitsomt ut, får håpe det bare er en overgangsperiode til kroppen din har vennet seg av med medisinene og overtatt produksjonen selv. Det er utrolig slitsomt å føle seg sliten og umotivert hele tiden.
Jeg pleide å elske å gå lange turer ute etc. men nå har det blitt et ork.
Og så føles det jo som om man er dømt til å være "feit og lat" ,selvom det ikke er noe man kan no for. Ikke er det lett å få andre til å forstå det heller.
Et litt dumt spørsmål kanskje, men hva er alle disse referanseverdiene folk skriver om her inne? Jeg har ikke fått noen sånne verdier av legen min, hun opplyser bare T4 og TSH.
Caroline
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Det høres veldig slitsomt ut, får håpe det bare er en overgangsperiode til kroppen din har vennet seg av med medisinene og overtatt produksjonen selv. Det er utrolig slitsomt å føle seg sliten og umotivert hele tiden.
Jeg pleide å elske å gå lange turer ute etc. men nå har det blitt et ork.
Og så føles det jo som om man er dømt til å være "feit og lat" ,selvom det ikke er noe man kan no for. Ikke er det lett å få andre til å forstå det heller.
Et litt dumt spørsmål kanskje, men hva er alle disse referanseverdiene folk skriver om her inne? Jeg har ikke fått noen sånne verdier av legen min, hun opplyser bare T4 og TSH.
Caroline
Referanseområder (!) er da området mellom to verdier. Disse områdene varierer fra lege til lege, avhengig av hvilket laboratorium (sykehus) de bruker. Aker har feks 9 - 22 (jeg husker ikke, bare gjetter, hehe!) på FT4. Det sier da, at normalen ligger mellom disse to tallene. Men det betyr ikke at du MÅ føle deg superfrisk med en verdi på 9 feks. Eller 10. Din normal kan jo være 18 eller 19 for alt vi vet. Mange leger er litt blinde på disse referanseområdene. D-vitamin feks. har jo et latterlig lavt nedre referanseområde. Det er feks fra 20 til 200. Jeg har hatt 25-30 lenge nå, og det er alt for lavt, viser det seg av nyere forskning - Man skal helst ha over 80! Og legen min har lenge sagt at jeg er innenfor referanseområdet. Skjønner du? :) Uten referanseområder vet man ikke hva blodprøvesvarene egentlig betyr! :) Til en viss grad.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Hei!
Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake.
Tok nye prøver 16/03.09 og fikk tlf. fra legen nå.
TSH 1.98 ( for 5 uker siden: 3.06)
Fritt T4 12.4 (5 uker siden: 11.4)
(Anti-Tpo for 5 uker siden var 1300 )
TRAS sa hun ikke noe om så hun har vel ikke fått svar.
Det skulle sendes til Aker.
Dette betyr vel at det ser litt bedre ut eller?
Skulle øke levaxin fra 25 mikrog. til 50, 2 dager i uken.
De andre 5 dagene skal jeg fortsette med 25.
Skal ta nye prøver i mai.
Synes ikke jeg merker noen særlig forskjell enda siden jeg startet med levaxin, følte meg litt bedre i førsten men så gikk det liksom over igjen.
Hva er forresten forskjellen på fritt T4 og "vanlig" T4?
Hva mener dere om disse resultatene?
Takk for et fint forum, jeg lærer masse!
Nå har jeg fått noen nye svar: TSH 1.28 FT4 14,3
Skal be om å få en utskrift av alle svarene neste gang jeg er hos legen, nå fikk jeg bare kort beskjed over tlf. vill gjerne ha referanseområdene også.
Men går i hvertfall rett vei.
Når jeg tok prøven tok jeg 0.50 mg levaxin, nå tar jeg 3 dager m. 0.75 og 4 dager med 0.50 så da forandrer disse resultatene seg sikkert litt etter litt.
-
Nye prøver, kan noen tolke dette?
Hei!
Var hos legen idag og ba da om en utskrift av prøvene mine.
Fikk en lapp som like gjerne kunne vært på gresk for min del.
Tror ikke referanse områdene eller alle prøvene er med her heller.
Hun sa at D-vitamin og B12 var under ref.området men hun var ikke helt
sikker på vilken betydning det hadde - hun skulle ringe en spesialist...
Legen spurte faktiskt meg hvorfor vi i det hele tatt hadde testet D-vitamin :?
hvorpå jeg måtte forklare at det var fordi jeg hadde bedt om det fordi jeg hadde lest at det var noe man burde sjekke... snakk om at man må stå for all info selv. Helt utrolig.
Skriver det som det står på arket jeg:
IgA 1,9
IgA Anti-gliadi < 5
IgA anti-tTG < 2
IgG antiTG < 2
P-Homocystein 10.9 M
S-Ferritin 187
S-FT4 14,3
S-Metylmalonsyr 0,17
S-Prolactin 261
S-TSH 1,28
S-vitamin B12 181 (ref. 200-700)
Håper noen kan si noe om dette, ser i hvertfall at stoffskiftet er litt bedre! :)
-
Sv: Nye prøver, kan noen tolke dette?
Lav D-vitamin kan uroe hele systemet, noe som medfører at det blir umulig å tolke de prøvene du har tatt.
Min tolking av at når en lege sier det er for lavt - så er det ALT for lavt.
Du skal helst ligge øverst i området også, ja - mange mener at en bør ligge et godt stykke over det også.
D-vitamin er en langsommelig affære å få opp. Det må store doser til.
I Norge har det lenge vært en anbefalt dagsdose på 10µG/dag.
Det tilsvarer 1 tablett av de jeg bruker (nycoplus 10µG)
Jeg vet ikke hvordan man er kommet fram til noe slikt, og hvilket bergningsgrunnlag man har brukt.
Min egen erfaring er iallfall at jeg trenger MYE mer.
Jeg har spist 3 tabletter i gjenomsnitt fra juli til april og har bare såvidt kommet innenfor de normerte grensene.
Jeg vil høyere, så nå har jeg økt til 5 om dagen, og tar den før middagen.
Du får ta deg en tur på apoteket og begynne å gomle......
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Lav D-vitamin kan uroe hele systemet, noe som medfører at det blir umulig å tolke de prøvene du har tatt.
Min tolking av at når en lege sier det er for lavt - så er det ALT for lavt.
Du skal helst ligge øverst i området også, ja - mange mener at en bør ligge et godt stykke over det også.
D-vitamin er en langsommelig affære å få opp. Det må store doser til.
I Norge har det lenge vært en anbefalt dagsdose på 10µG/dag.
Det tilsvarer 1 tablett av de jeg bruker (nycoplus 10µG)
Jeg vet ikke hvordan man er kommet fram til noe slikt, og hvilket bergningsgrunnlag man har brukt.
Min egen erfaring er iallfall at jeg trenger MYE mer.
Jeg har spist 3 tabletter i gjenomsnitt fra juli til april og har bare såvidt kommet innenfor de normerte grensene.
Jeg vil høyere, så nå har jeg økt til 5 om dagen, og tar den før middagen.
Du får ta deg en tur på apoteket og begynne å gomle......
Tusen takk for svar!!!
Legen var tydeligvis ikke så opplyst om D-vitamin, hun mente det ikke var så veldig farlig og at det kunne variere opp og ned.
Jeg spurte om jeg burde ta tilskudd og da sa hun at jeg kunne jo ta Tran eller drikke mere melk... :roll: også være mer i solen da.
Tror vel ikke det kommer til å gjøre det store utslaget akuratt.
Har vært å kjøpt disse:
http://www.nycomed.no/no/Menu/Produk...vitamin+10+ug/
Det var de du mente eller?
Så da er det bare å begynne å gomle da!
Virket de andre prøvene ok eller blir det helt umulig å si når D-vitamin var lav?
Synes det var rart legen bagatelliserte det sånn, det var jo trots alt godt under ref. området og det er jo ikke bra uansett.
Virket som hun syntes det var ganske uviktig.
Hun la til at D-vitamin mangel var ikke vanlig i Norge så det virket som hun i det hele tatt syntes det var rart at jeg hadde det. Og jeg drikker mye melk og er mye ute så det kommer nok ikke av det i hvertfall.
Blir spennende å høre hva spesialisten hun skulle konferere med mener.
-
Du har jo ikke antistoffer som AntiTG prøven slår ut på.
Nå brukes heslt anti-TPO tsten. Den har et litt bredere følsomhetsområde. aog viser litt annet enn AntiTG gjør.
Men det er nok ok - fordi TSH er ok og fT4 er nok ganske bra.
Den blir sikkert litt høyere med bedre D-vitaminstatus.
(min erfaring da )
D-vitamin mangel er svært vanlig i Norge.
Nettopp i Norge - hva skal en tro når noen klamrer seg til et isflak i nord ?
Referanseområdet (normalområdet) er bare et statistisk materiale - det har ingenting å gjøre med hva som er best for oss.
Bare med hva flertallet har i gjennomsnitt.
Det må vi tenke litt på !
Når man lager slike referansepunkter i feks Italia blir de helt anderledes - fordi man i gjennomsnitt får mer sol der.
Så dra dit så får du kanskje høre at du er katastrofen nær.
MAx der er visst 250. (her 150)
En kan jo spørre seg hvorfor vi kan klare oss med mindre ?
Dessuten viser all forskning at de son ligger høyt på D-vitamin ikke får så mange alvorlige helseplager.
Du fant samme boksen som jeg bruker ser jeg :)
Om den er bedre enn andre, eller ikke, vet jeg ikke.
Det jeg vet er bare at jeg må ta 5stk for at det skal månne noe.
-
Takk for svar igjen n`Finn :)
Er bare å begynne å spise masse D-vitamin da.
Målte Anti-TPO i februar og den viste 1300.
Tror D-vitamin viste 30 nå (hvis det høres logisk ut, det sto ikke med på utskriften jeg fikk.)
Sitat:
Når man lager slike referansepunkter i feks Italia blir de helt anderledes - fordi man i gjennomsnitt får mer sol der.
Så dra dit så får du kanskje høre at du er katastrofen nær.
MAx der er visst 250. (her 150)
En kan jo spørre seg hvorfor vi kan klare oss med mindre ?
Skal til Hellas imorgen - kanskje jeg skal oppsøke lege der så blir det kanskje tatt allvorlig haha. Nei får vel vente å se om jeg klarer å fikse dette selv med tilskudd - burde funnets noen "sterkere" D vitamin tabletter da.
Så man slipper å bruke en boks i uka :?
-
Oj - anti-TPO på 1300 viser at du jo har en thyreoiditt da.
Altså at skjoldkjertlen er betent.
Det er jo en av tilstandene man mener at en høy D-vitaminstus kan beskytte mot.
Og det er jo slik det startet for 90% av oss som har lavt stoffskifte.
Det finnes sterkere D-vitamin tabletter, men ikke i fritt salg - i Norge.
Det skyldes den uvitenhet som råder i bestemmende organer.
I nære land vi til vanlig sammenlikner oss med er sterkere tabletter i fritt salg.
Og god ferie da !
-
Ringte legen nå.... blir så oppgitt.
Hun hadde "glemt" å ringe meg visstnok.
Legen hadde snakket med en spesialist som mente at "det er ikke nødvendig at jeg får noe vitamintilskudd" , Hverken av B12 eller D-vitamin,
Jeg kan jo "være mer i sola og ta D-vitamin på vintern"
Nå blir jeg så utrolig oppgitt.
Begge verdiene er jo under ref.området.
Jeg er SIKKER på at det har med hypothyreosen å gjøre.
Jeg har 3 hunder så jeg er MYE ute - hvorfor skulle jeg ha mangel hvis det ikke har med stoffskiftet å gjøre? Nesten alle i min familie - bror, far og mor har i ulike perioder fått B12 injeksjoner pga. mangel.
Dette vet legen min om og ignorerer alltså uansett dette.
Må nok bare begynne å lete etter en annen lege.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Må nok bare begynne å lete etter en annen lege.
Det ser ud til, at det er det bedste at gøre.... Når hun ikke engang kan genkende vitaminmangel, hvad kan der så ikke ske, når hun skal forstå dine blodprøver, endsige justere behandlingen? desp1
Du har ret. Brug lidt af ferieoverskuddet til at lede efter en ny læge. kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Det ser ud til, at det er det bedste at gøre.... Når hun ikke engang kan genkende vitaminmangel, hvad kan der så ikke ske, når hun skal forstå dine blodprøver, endsige justere behandlingen? desp1
Du har ret. Brug lidt af ferieoverskuddet til at lede efter en ny læge. kram1
Nå tok jeg rett å slett å brukte overskuddet akurat som du sa Anisa, ringte til en privatlege her i byen og fortalte at jeg behøver en "second opinion" siden jeg ikke stoler på legen min, fortalte også om prøveresultatene.
Skal ta blodprøver hos han på mandag - time på onsdag. :)
Så da får jeg i hvertfall sjekket med en lege til - uten å bytte fastlege (jeg vet jo uansett ikke hvem fastlege som er flink på dette området så da prøver jeg denne metoden først. ). Det kommer vel til å koste litt mere, men privatlegen er tilgjengelig på kvelden etter arb.tid så da slipper jeg jo miste lønn for å gå til legen og da blir det ikke så værst alikevel.
Er veldig spent på dette, er så bra dere kommer med inputs her på forumet så får man ting gjort! hjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Er veldig spent på dette, er så bra dere kommer med inputs her på forumet så får man ting gjort! hjertflag1
Det gør du også selv så ofte (dine input), så det manglede bare.... hjertflag1
Men det bedste lige nu er, at nu slipper du for at vente og for at blive urolig, dvs. du har fri fra den slags tanker helt til på mandag, og sikkert også derefter... Man har lyst til at sige allerede, alt for tidligt - god weekend. :mrgreen:
-
Heisann!
Nå har jeg vært hos den nye legen min og det dukket opp endel nye ting.
Han tok prøver som ikke den gamle legen min har tatt og fant bl.a at jeg hadde farlig høyt kolesterol og blodtrykk i forhold til alderen min (27 år).
Ble umiddelbart satt på medisiner mot kolesterolet og skal sjekke blodtrykk på nytt neste uke. Blir bare mer og mer forvirret jeg. Dukker jo opp no nytt hele tiden.
Prøve svarene var som følger:
TSH 1,9 (har gått opp - var på 1,29 sist)
FT4 15 (opp fra ca. 14)
FT3 5,1 - hvordan er denne verdien? Gamle legen min målte aldri denne.
Anti-Tpo fortsatt over 1300.
Kolesterol 6,7
B12 170 (var 181 for 4 uker siden - dette nektet gamle legen å behandle, nå fikk jeg TrioB (tror jeg de het).
Blodtrykk 150 over 100.
Nye legen ble veldig sjokkert over alle medisinene jeg hadde fått av gamle legen og at ikke blodtrykk og kolesterol ble fulgt opp. Han mente også at det var viktig å være klar over at T4, T3 og TSH alle fungerer sammen og at alle er like viktige å følge med på og regulere - det var jo en positiv overraskelse må jeg si, gamle legen så bare på TSH. Håper ting blir bedre fremover. Tror fortsatt det er noe med binyrene som skaper dette stresset, som igjen gir høyt blodtrykk og andre ting. Men må nok ta en ting av gangen, var ikke så lett å komme med all info på første konsultasjon. Fikk veldig høy dose av kolesterolmedisinen så håper jeg ikke får for mye bivirkninger. Føler meg veldig urolig nå av å sitte på jobben å vite at jeg har så dårlige verdier. Tenk om jeg får et hjerteinfarkt eller no...:roll:
Moren min ringte iåår og spurte hvordan det gikk hos legen, når jeg fortalte om kolesterolet sa hun " ja det er vel ikke rart med den maten du spiser" - blir veldig lei meg av sånne kommentarer. Er dritt lei av det. Hun vet ikke noe om hva jeg spiser. Hun tror at jeg er overvektig fordi jeg spiser masse usunn mat og gotteri hele tiden, men det er jo pga. hypothyreosen!! Hvor mange ganger skal man måtte si det? jeg har faktiskt et veldig sunt kosthold, om noe så spiser jeg nok for LITE mat.
Prøvde ut lavkarbo kost før jeg dro på ferie og hadde tenkt å gå tilbake til det nå siden jeg følte meg veldig bra da. Men familien mener jo selvfølgelig at jeg kan skylde meg selv at jeg får høy kolesterol fordi de er overbevist om at det er pga. at jeg prøvde lavkarbo.
Men nå har jeg jo spist vanlig karbo-mat i 3 uker.
Er det forresten umulig for meg å gå på lavkarbo med denne kolesterol verdien??
Trodde jeg hadde funnet kostholdet som passet for meg men nå er jeg usikker.
-
Kolesterol er et livsviktig stoff. Uten det kan ikke livet starte, så derfor er det tilstede overallt hvor liv starter. (frø, egg)
Det er også et grunnstoff for en rekke av hormonene.
Og hvis vi spiser for lite av det, så lager kroppen det selv.
Så viktig er det, men så kan det bli for mye av det og det lagrer seg da på ugunstige steder.
Lavt stoffskifte øker jo blodkolesterolet, så det, sammen med anti-TPO og vektutviklingen varsler om at stoffskiftet er lavt.
Men blodprøven din viser jo at det er nok stoffskiftehormoner i blodet.
Dette gir iallfall meg mistanker i retning av celleresistens.
Det kan jo være helt andre årsaker, men de bør vel utredes ?
Så er det ikke greitt når folk dømmer andre før de vet litt om hva saker og ting dreier seg om. Det er håpløst dumt, men flere opplever nok dette.
Det er ikke noe jeg kan komme på som sier at du ikke kan gå på lavkarbo.
Alle både kan og bør det, kanskje særlig de som fraråder deg det :)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
... fant bl.a at jeg hadde farlig høyt kolesterol og blodtrykk i forhold til alderen min (27 år).
Ble umiddelbart satt på medisiner mot kolesterolet og skal sjekke blodtrykk på nytt neste uke.
Kolesterol 6,7
Blodtrykk 150 over 100.
Fikk veldig høy dose av kolesterolmedisinen så håper jeg ikke får for mye bivirkninger. Føler meg veldig urolig nå av å sitte på jobben å vite at jeg har så dårlige verdier. Tenk om jeg får et hjerteinfarkt eller no...:roll:
Du får ikke hjerteinfarkt!!! For bare nogle år siden var kolesterol-tallet 7 - det tal, der var den øverste grænse for det acceptable niveau af kolesterol. Man blev først sat i behandling da tallet var højere og det var helt normalt, at man først kom i behandling med medicin, når tallet har passeret 9-10. Men så kom de nye lægemidler og lægerne på congresser rundt om på alle kontinenter har vedtaget, at nu skulle den "farlige" kolesterol-grænse ligge på tallet 5 i stedet. Så med et slag fik vil alene i Europa millioner af "nye" kolesterol-syge til glæde for statin-producenter således at statiner er nu den mest solgte medicin over hele verden. Alligevel har der aldrig været flere døsdsfald pga. blodpropper end efter at statinerne er begyndt at blive uddelt som bolcher og efter at folk var begyndt at leve fedtfattigt.
Så slap af Carro og lad ikke angsten overmande dig, slå koldt vand i blodet og læs på tingene først, og du vil opdage, at det overhovedet ikke er så håbløst, som du nu frygter.
Højt kolesteroltal er i øvrigt et "normalt" symptom på på ikke-velreguleret hypothyreose. Mit eget kolesterol fald "af sig selv" i løbet af nogle måneder efter at jeg startet henholdsvis D-vitamin, lavkarbo og Westhroid samt udvidede mit kosttilskud med Lecithin, B3-vitamin type Nikotinsyre og så C-vitamin på ca. 2 g. dagligt. Nu spiser jeg fuldfed mad og mit kolesteroltal "flagrer" omkring 3-tallet....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Men familien mener jo selvfølgelig at jeg kan skylde meg selv at jeg får høy kolesterol fordi de er overbevist om at det er pga. at jeg prøvde lavkarbo.
Ja, paradokset er bare dette, at man får højt kolesterol IKKE af kostfedt (ikke vildt overforbrug af, men normalt forbrug) - men af kulhydrater! Og aldrig har der været så mange slagtilfælde og blodpropper, som efter at befolkningerne var begyndt at følge de nationelle kostråd om at leve fedtfattigt. Så din familie er helt forkert på det. Du må følge dine egne instinkter og hvis det er sådan de hjælper dig, når du fortæller... Ja, så bør du måske overveje ikke at betro dig til dem omkring dit helbred. Det lader til, at ikke alene får du ikke den støtte du regner med, men at de reelt yderligere gør dig endnu mere (unødvendigt) urolig. kram1
Personligt mener jeg, at kolesterol-medicinen egner sig ikke til stofskiftesyge, da den ødelægger den kolesterol-type, som er hormon-bærer i kroppen og i vores situation, har vi ikke brug for en yderligere forringelse af netop det.... desp2
Måske var det en ide, at oprette emnet selvstændigt her på Sonjas, da det ser ud til, at flere stofskiftesyge kan komme ud for det samme som du.... hjerte1
P.S. Blodtrykket. Det kan altid betale sig at anskaffe selv en blodtryksmåler og måle selv sit blodtryk hjemme i ro og mag. Ufatteligt mange mennesker får forhøjet blodtryk af alene at sidde i en lægekonsultation og få det målt, med usikkerhed og nogle med ængstelighed, der får blodtrykket til at stige, selv om det ellers kan være ganske normalt.
P.P.S. Tak n`Finn. Enig i hvert et ord!
-
Tusen takk dere !!!
Hva er celleresistens forresten og hvordan testes det?
Har det med binyrer å gjøre eller er det noe i stoffskiftet?
Når det gjelder kolesterolet så aner jeg faktiskt ikke hva jeg skal gjøre nå.
Legen mente det var veldig viktig at jeg begynte på disse medisinene også skulle vi se hvordan det lå ann om 6 uker.
Har jo akuratt byttet til denne legen så jeg føler ikke at han har fått nok tid til å sette seg inn i situasjonen enda, men hvis jeg skal fortsette der må jeg jo følge "opplegget" hans.
Føler meg veldig rådvill, hvem skal jeg høre på og vilke råd bør jeg følge.
Takk for info om lavkarbo og kolesterol, da burde det ikke være noen problemer å begynne med det igjen i hvertfall.
Synes det er skremmende å få beskjed om slike ting som høyt kolesterol og blodtrykk. Det høres så veldig dramatisk ut. Huff kunne ønske dette ordnet seg på noe vis.
Kanskje jeg får ta meg en tur til Finland jeg og... :roll:
Var godt å høre at disse problemene er ganske vanlige ved hypothyreose i hvertfall, da vet jeg at det er dette det kommer av.
Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med kolesterol medisinen... begynte på den igår kveld.
Takk for at dere tar dere tid til å svare kys1
Dere er så greie og kloke!:D
-
Celleresistens..at cellemembranen /.veggen ikke åpner seg slik at stoffskiftehormonene kommer inn i cellene..av ulike årsaker.
Når det gjelder det høye kolesterolet ditt ,kommer det nok mest sannsynlig av hypotyriosen din, så når den blir stabilisert bør nivåene også gå kraftig ned på kolestrolet. (Jeg hadde over 9. og ligger i dag på 5,6 uten medisiner).
Tror det er Anisa som har skrevet om molekylstrukturen av statiner og vit.D(3). Disse er så og si identiske, så med tilskudd av vit.D3 "skal" kolesterolet gå ned. Et forsøk verdt??
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Tror det er Anisa som har skrevet om molekylstrukturen av statiner og vit.D(3). Disse er så og si identiske, så med tilskudd av vit.D3 "skal" kolesterolet gå ned. Et forsøk verdt??
Jo, jeg skrev om det før, men kan ikke huske hvor på forummet det var. Men jeg kan godt huske, hvor jeg fik ideen fra, hvilket fik mig til begynde at læse videre på nettet om.... Det var denne blog, der rummer en masse kloge tanker, ledsaget af pålidelige kildehenvisninger osv. vink11
"Så og si identiske" er det rette udtryk.... fordi der er så tilpas forskel mellem statin- og D-vitaminets molekyler, at dette bevirker en hel række bivirkninger statin-designere slet ikke har styr på.... Personligt fatter jeg ikke, at man efterligner D-vitaminet, når man har rigeligt af den ægte vare til rådighed i forvejen. Men... Pecunia non olet (penge lugter ikke). xx1
-
Jeg forstår at dette med forhøyet kolesterol og blodtrykk er skremmende Carro. Imidlertid er ikke hverken ditt kolesterol eller blodtrykk alarmerende høyt (det er vel det som kalles moderat forhøyet)
Jeg synes du bør be om en 24timers måling av blodtrykket ditt. Det er kjent at legebesøk kan medvirke til at blodtrykket stiger. Jeg målte mitt rett før en gynokologisk undersøkelse i forrige uke og jeg skal love deg at det var høyere enn normalt, det var pulsen også :wink: I tillegg måles trykket hos en lege etter at vi har vært i aktivitet og da er det høyere enn ved hvile. Derfor ville jeg bedt om en måling over et døgn som gir et mye bedre inntrykk av hvordan det står til med trykket ditt.
Når det gjelder statiner er jeg en skeptiker av rang og forstår ikke hvorfor det ikke foreslås andre tiltak for deg før du starter med store doser av dette. Nå skal ikke jeg overprøve din lege her, han tar andre faktorer med i betraktningen i tillegg til bare kolesterolverdien. Men jeg synes ikke du er grundig nok utredet til å si at du også har høyt blodtrykk. Har han målt det gode (HDL) og dårlige kolesterolet (LDL) og sett disse opp mot totalkolesterolet? Har han målt dine triglyseridverdier som også er en viktig faktor i dette? Og ikke minst er alle prøver tatt fastende?
Mitt kolesterol ble i fjor målt til 6.6. Nok av det gode HDL og litt for høyt av det dårlige LDL. Og legen konkluderte med at lavt stoffskifte kan gi noe forhøyede verdier. Jeg gikk for endringer i kostholdet og mer aktivitet som jeg vet påvirker kolesterolet for å se hvilket utslag det kunne gi (jeg har vært svært passiv i mine veldig dårlige perioder med dertil litt mye kos i matveien i form av sukker :roll: ) Jeg begynte å spise hvitløk (kapsler) og spise havregryn (som visstnok har en god effekt på kolesterolet, men som jeg synes smaker forferdelig. Så det ble en kortvarig greie). Jeg trappet ned på raske karbohydrater (spesielt sukker som var min last. Ikke store mengder, men tilførsel hver dag). Og jeg tok en skje olivenolje hver dag i tillegg til trankapsler. Jeg gikk en tur hver dag (vel ikke i starten, det orket jeg ikke). Men jeg gikk de turene jeg maktet og de ble fler og lengre etterhvert. Etter 3 mnd var kolesterolet mitt på 5.5. Det gode steg og det dårlige sank. Og der har det ligget siden. Triglyseridene sank mye pga økt aktivitet. Legen min sier at det ikke er noe mål å ha lavest mulig kolesterol så lenge forholdet mellom godt og dårlig ikke er i stor ubalanse. Hvordan står det til der hos deg? Han mener også at det er mye unødvendig medisinering av kolesterolet (og der er vi inne på det Anisa har skrevet om med senking av en verdi som før var ansett som bra hvis den var under 7). Plutselig var det mange som hadde et kolesterol som var for høyt :wink:. Nødvendigheten av medisinering av moderat forhøyet kolesterol er det nok stor uenighet om.
Men det er du og legen som i samråd får komme frem til om statiner er riktig som et førstevalg i din situasjon. Ser jeg kolesterolet ditt isolert synes jeg andre tiltak bør prøves i et års tid først, slik det anbefales ved moderat forhøyet kolesterol. Men som sagt ser legen din kanskje andre faktorer i tillegg som gjør statiner nødvendig?
Her er en link til deg:
http://www.pasienthandboka.no/defaul...ocumentid=1130
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Eirin
Når det gjelder statiner er jeg en skeptiker av rang...
Jeg går endnu længere - jeg er selv en lodret modstander af statiner til mennesker og jeg er totalt fjendtligt indstillet over for ordinationen af statiner til stofskiftesyge!!! Statiner hæmmer alle de mekanismer kroppen ellers benytter til at regulere problemer med hormoner. Dvs. statinbehandlingen hæmmer og forsinker behandlingen for stofskiftesygdom, som den også forringer behandlingen af alle andre "hormon-sygdomme".
Noget andet ingen læger ved, fordi ingen har fortalt dem det, er - at er man i behandling med statiner - vil de kendte blodprøve-metoder til bestemmelse af kroppens D-vitaminstatus - betragte statiner OG D-vitaminet under et.
Molekylært ligger statiner og D-vitaminet så tæt på hinanden, at de kendte analysemetoder IKKE tilstrækkelig kan skelne mellem disse to stoffer og derfor vil resultatet blive et falsk D-vitaminstatus, dvs. prøveresultatet vil vise højere niveau af D-vitaminet end det er i virkeligheden. Det betyder, at vi kan gå med en betydelig D-vitaminmangel, uden at det påvises ved blodprøverne. Derfor vil jeg advare om at:
Det nytter ikke at få målt sit D-vitaminstatus, hvis man er i behandling med statin-baserede kolesterolsænkende lægemidler.
:sad:
-
Hei!
Eg orkar ikkje lese heile tråden akkurat nå. Men tenkte berre å slenge inn litt om mine erfaringar når det gjeld d-vitamin-status, hypothyreose og legar...
Til trådstartar vil eg seie at eg jo reagerer på at du har veldig høg TSH. Med ein slik verdi hadde eg vore heilt kaputt. Eg held min på 0,2 max. Men her er vi vel svært forskjellige alle mann, og eg har ikkje lært meg nok om dette til å utdjupe noko meir. Men hadde eg vore deg, hadd eg vurdert å få han opp litt ja. (Men dette er kanskje noko du har prøvd utan hell før.)
Eg har også dårleg vitamin D-status. Har truleg hatt det i lang tid. Min gamle fastlege oppdaga det for 2 år sidan, begynte da med 2 styk piller frå apotek (hugsar ikkje styrke, men var ein liten raud boks). Truleg har ikkje dette hjelpt det spor, for eg har nå på nytt fått påvist superlåge verdiar. Trur det var langt nede på 30-talet. Og dette var med sunt, kanskje over gjennomsnittet sunt?, kosthald. Er ein del utandørs men har ofte SPF i ansiktet, men får jo sol på hender. Har heile vegen teke multivitamin og ei pille med d-vitamin. Så fattar ikkje at eg skulle vera så på botnen med d-vitamin. Planlegg å lese meg opp på denne problematikken i relasjon til hypothyreose.
Så fekk sjokk. Og har skjønt at dårleg d-vitaminstatus kan gje kjipe symptom, noko legen også la vekt på. Så denne gongen er jo stoffskiftet bra regulert, men problemet sitt ein annan stad.
Nå arbeider eg med å få opp d-vitamin- og jernstatus. Samt har kutta ut gjær og kveitemjøl og mjølk. Har det mykje betre etter berre nokre veker :)
Så til tipsa mine. Eg har god erfaring med Heggeli helhetsmedisin (i Oslo). Legen min der ser verkeleg alt saman i ein større heilskap. Så det er verdt det, sjølv om det jo kostar litt.
Fekk resept av han på d-vitaminpiller, men viste seg at eg hadde piller som var sterke nok. Har nemleg kjøpt på iherb. Elskar iherb vanvittig mykje. Sjekk ut www.iherb.com
Kjøpte denne:
http://www.iherb.com/Now-Foods-Vitam...gels/8229?at=0
Bra pris :) Var ingen problem å få han inn i landet. Men anar ikkje om det eigentleg skulle vore stoppa (mogleg den er for sterk). I så fall er det ikkje noko stress å prøve å bestille, da du har moglegheit til å returnere og få refundert prisen minus frakta hit :) Har ikkje opplevd dette sjølv, berre lese det. Men har brukt iherb mykje...berre gode erfaringar.
Om du skal shoppe på iherb kan du bruke koden HAG796 og få 5 dollar avslag fyrste gongen. Som kunde der vil du få ein kode du kan dele ut. Er eit slags reward-program. Men ikkje noko fishy pyramidegreier så vidt eg har skjønt.
Du kan lesa om det her:
Is this another MLM (Multi Level Marketing) program?
Back to top Back to top
Good question. It might look that way, but our program has many fundamental differences:
* No start up fees—the program costs you nothing
* No meetings to attend—just spread the word and pass along your code
* No buying requirements. You never have to buy products from us and resell them
* Over 200 brand name products found at major health food stores and other online stores. No fly-by-night, “not-available-in-stores” types of products.
* Your privacy is assured—no one will call you
If you're happy with our products and service, just let others know and give them your referral code. They'll save money on their first order, and you'll be rewarded. It’s simply a Win-Win-Win deal for everyone involved:
You – receive a commission from their purchase.
The customers you refer get $5 savings on the first order and are introduced to top brand name products, huge selection, expedited shipping and easy re-ordering—one of the best values in the marketplace!
The customers they refer enjoy the same kinds of benefits
-
Heisann folkens!
Jeg beklager at jeg ikke har svart i denne tråden på en stund men jeg ble rett og slett litt overveldet av all info og respons så jeg måtte gå i tankeboksen å ta noen nye vurderinger.
Har foreløpig kommet frem til følgende:
Jeg begynte så smått med behandling av statinger - noe som førte til grusomme muskelsmerter etc. legen ville jeg skulle prøve et annet merke (jeg får veldig høy dose - 80 mg:eek:). Samtidig fikk jeg halsbetennelse - noe som gjorde at jeg måtte pause statin behandlingen pga. at det ikke bør kombineres med antibiotika. I den perioden fikk jeg varene mine fra iherb og startet med dette. Jeg har bestemt meg for at jeg vill prøve å bedre kolesterolet på egen hånd først. Har gitt beskjed til legen at jeg har avsluttet statinbehandlingen, gikk på det en snau uke. Prøver nå med D-3 (2000 iu) , ashwagahnda, K-2 , Acai , melatonin og B12 tilskudd isteden og så får de nye prøvene jeg skal ta 29/7 vise m det er noen endring/bedring.
Prøver å motivere meg selv til å ta opp lavkarbokost igjen men det er ikke lett..
Delisa - du har helt rett i at TSH er for høy, jeg kjenner det på kroppen.
Den har stadig gått nedover - var nede på 1,2 men plutselig har den nå økt til 1,9 - selvom FT4 har fortsatt å gå oppover... :roll:
Kan noen si noe om hva dette kan komme av?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
....jeg ble rett og slett litt overveldet av all info og respons så jeg måtte gå i tankeboksen å ta noen nye vurderinger.
Har foreløpig kommet frem til følgende:
Jeg begynte så smått med behandling av statinger - noe som førte til grusomme muskelsmerter etc. legen ville jeg skulle prøve et annet merke (jeg får veldig høy dose - 80 mg :eek:).
Ved du hvad Carro? Du må være gevaldig obs på denne læge... da da selv statin-producenterne skriver at man skal IKKE give mere en 40 mg dagsdose til mennesker med sygdomme i thyreoidea!
Jeg er O-V-E-R-L-Y-K-K-E-L-I-G for xx6 , at du er kommet AF denne medicinering, men jeg ville ikke før skrive så meget til dig før, da du havde flere end rigeligt bekymringer i forvejen.
Jeg vil heller ikke skrive så meget nu, lige bortset fra, at dit valg af tilskud ser meget fint målrettet ud i formålet. Jeg vil bare opfordre dig til at overveje et Q10-tilskud, der statinerne, selv efter en kort periode "æder" Q10 ud af musklerne, og dette Q10-tab fortsætter i en periode, selv efter ophør med at indtage statiner. Så hvis du gerne vil komme dig hurtigere fra muskel-gener + genvinde muskelstyrken hurtigere - er Q10 løsningen.
Vær også opmærksom på Guarmin Granulat (på kapsler er meget dyrere). Allertiders til både vægtkontrol OG kolesterolregulerende.
Kommer senere med links til kilder om "maxdose af statin til thyreoideasyge" og "Q10-behov efter statiner".
Rigtig god bedring kram1
-
Litt forvirret... om dette med kolesterol og hypothyreose
Har prøvd å finne ut endel om dette med kolesterol og hypothyreose.
Og trodde nå egentlig jeg hadde fått litt oversikt men så dukker plutselig denne artiklen opp:
http://www.thyroid.org/patients/note.../05_11_58.html
Her påstås igrunn det motsatte av mye annet jeg har lest.
Sitat:
"The conclusions of the study. A statin drug improves thyroid function in patients with subclinical hypothyroidism caused by Hashimoto’s thyroiditis."
Så nå er forvirringen total!!:Dhelp1
Men bare for å ha det sagt - jeg er fortsatt overbevist om at jeg gør rett i å ikke bruke statiner, jeg vill kontrolere kolesterolet mitt selv!
-
Sv: Litt forvirret...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Har prøvd å finne ut endel om dette med kolesterol og hypothyreose.
Og trodde nå egentlig jeg hadde fått litt oversikt men så dukker plutselig denne artiklen opp:
http://www.thyroid.org/patients/note.../05_11_58.html
Her påstås igrunn det motsatte av mye annet jeg har lest.
Sitat:
"The conclusions of the study. A statin drug improves thyroid function in patients with subclinical hypothyroidism caused by Hashimoto’s thyroiditis."
Så nå er forvirringen total!!:Dhelp1
Men bare for å ha det sagt - jeg er fortsatt overbevist om at jeg gør rett i å ikke bruke statiner, jeg vill kontrolere kolesterolet mitt selv!
Forvirringen? Ja. Totalt? Ja. Havde vi ikke været forvirret over sådan noget, var der noget galt med.... os. :mrgreen: Netop "galskaben" overlader jeg hellere til de pågældende "forskere", hvoraf hver eneste modtager "støtte" fra medicinalindustrien. Det er efterhånden ved at være et svøbe, der alene pga. omfanget og hyppigheden, snart bliver helt umulig for nogen, selv for "forskere" at hitte rede i. Det er slet og ret - udelukkende et trin frem i projektet mod yderligere at udvide rækkevidden af behandling med statiner - til også at omfatte andre sygdomme, end dem, man hidtil havde hævdet statinerne var godt for. Vi er jo allerede nået til "ny forskning", der er rettet mod at anvende statiner til raske mennesker - altså "forebyggende". Du ved... dem med det høje CRP-tal.
Præcis som det nu også er hensigten at kapre thyroid-endokrinologer til at "se lyset" og fra en endokrinologisk behandling, flytte thyroid-patienterne over på statinbehandling... Fordi iflg. denne studie formår statinerne at nedsætte TSH-tallet! Hurra! Når TSH-tallet er nede - er jo vi alle sammen lige pludselig raske med stofskifte i orden, ikke? Det er jo også det samme så mange af vores læger siger, ikke? Og det skader heller ikke, at Website du har fundet omtalen af artiklen tilhører America Thyroid Association - de amerikanske endokrinologers faglige organisation, der står i fronten i "kampen mod Armour Thyroid" og var den første lægeorganisation, der havde godkendt Synthroid i sin tid, længe før at de amerikanske lægemiddelmyndigheder havde gjort det først for nogle få år siden, og selv denne godkendelse er blevet tilkendt betinget. Men for America Thyroid Association er sagen klar - syntetisk levothyroxin er bedst, så hvorfor ikke nu også blåstemple "statinering" af stofskiftesyge?
Når jeg ser på denne "studie" slår det mig, at stigningen af kirtelens produktion af T4 og T3 står ikke proportionelt i forhold til faldet af TSH. Mens TSH falder med mere end hele 3 points, stiger T4 og T3 kun minimalt. Dvs. det lave stofskifte fortsætter, da det bratte fald af TSH meddeler skjoldbruskkirtelen, at det ikke er nødvendigt med mere thyroidhormon sendt ud i kroppen, end tilfældet er, idet TSH kun kan meddele det behov, der svarer til TSH-tallets størrelse. Hvad sker der så, når hypofysen modtager tilbagemeldinger fra kroppen om, at der fortsat er for lidt thyroidea-hormoner ud i kroppen - siger "studiet" ikke noget om. "Studiet" siger heller ikke noget om, hvordan denne "skæve dialog" mellem hypofysen og skjoldbruskkirtel vil påvirke hele kroppens hormon-feedback. Det eneste man kan være sikker på er, at den bliver påvirket.
Undersøgelsen siger intet om "forsøgs-patienterne" med subklinisk hypothyreose, der også var med i forsøgsgruppen. Man kan derfor nok tillade sig den formodning, at statinerne i virkeligheden ikke havde påvirket skjoldbruskirtlens funktion, men udelukkende havde nogen undertrykkende effekt på immunsystemet. Alt imens det lave stofskifte fortsatte under alle omstændigheder. Mangel på kommentarer på netop denne vinkel er påfaldende, uanset hvor man læser omtalerne af denne undersøgelse. Lige så påfaldende er, at der ikke findes direkte undersøgelser af statin-virkningen på mennesker uden stofskiftesygdom, hvor deres skjoldbruskkirtel funktion undersøges med henblik på at bedømme statinernes virkning på sunde skjoldbruskkirtler.... samt undersøgelser af patienter med decideret hyperthyreose. Den pågældende undersøgelse fra 2005 ikke er fulgt op af yderligere videnskabelige tiltag... Tavsheden er øredøvende.
Alt i alt har vi her en undersøgelse gennemført på en forsøgsgruppe på 11 patienter med enten Hashimoto`s eller subkliniks Hypothyreose + 10 patienter i kontrolgruppen. Det er ikke mange. Heller ikke set i lyset af, at når der indløber protester i forbindelse med anmeldelser af statiner for bivirkninger - bliver disse altid mødt af medicinalfirmaer med henvisning til, at i sammenligning med antallet af statinbrugere i verden dækker disse anmeldelser kun en meget lille gruppe, hvorfor det ikke betyder så meget i det store billede. Men mystisk nok, betyder det pludselig så meget, når en undersøgelse til fordel for statiner gennemføres på en gruppe på kun 11 + 10 forsøgspersoner.... så er det helt i orden, at forsøgsgruppen er så forsvindende lille i sammenligning med de mange millioner stofskiftesyge på verdensplan. Moral er godt, men dobbeltmoral er dobbelt så godt. :mrgreen:
En ting er i hvert fald sikker, Carro kaer1 Vi har ingen jordisk chance for at gennemskue den "videnskabelige" forskning på lægemiddelområdet. Og tag ikke fejl - lægerne er lige så lidt i stand til at gennemskue det som kommer frem på denne konto. Når der sidder en læge i konsultationen, bøjet over sin receptblok - kan du være bombesikker på, at han/hun ved stort set ikke mere end du gør. Det han/hun ved er det han/hun har været præsenteret for af lægemiddelssælgere og på diverse kongresser betalt af lægemiddelproducenterne. Lægernes viden om lægemidlerne hviler mest på deres tro på det, de får forelagt af ikke uvildige parter i sagen. De uvildige er der ikke så mange af, da det er efterhånden en velkendt sag, at kun 6% af verdens samlede forskning er uafhængig af økonomiske interesser. Resten er købt og betalt af "parterne i sagen".
Da jeg ikke kan se, hvilke økonomiske interesser modstandere af statiner har at hytte.... hælder jeg til den "teori" at de er på patienternes side, for hvorfor ellers skulle de overhovedet protestere og arbejde, frivilligt og selvbetalt, udsætte dem selv for kollegiale konflikter og pres.... hvis det ikke var for vores skyld? Det er så teorien. I praksis har jeg statinerne tæt på livet, da nogle få af mennesker i mine omgivelser - er i dag, efter 3-4 år på statiner - kognitive vrag med svindende muskler og ømme kroppe. Det bliver i hvert fald ikke i deres fodspor, at jeg og mine skal træde. :sad:
-
Sv: Litt forvirret...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Og tag ikke fejl - lægerne er lige så lidt i stand til at gennemskue det som kommer frem på denne konto. Når der sidder en læge i konsultationen, bøjet over sin receptblok - kan du være bombesikker på, at han/hun ved stort set ikke mere end du gør. Det han/hun ved er det han/hun har været præsenteret for af lægemiddelssælgere og på diverse kongresser betalt af lægemiddelproducenterne. Lægernes viden om lægemidlerne hviler mest på deres tro på det, de får forelagt af ikke uvildige parter i sagen. De uvildige er der ikke så mange af, da det er efterhånden en velkendt sag, at kun 6% af verdens samlede forskning er uafhængig af økonomiske interesser. Resten er købt og betalt af "parterne i sagen".
Jeg har en ven, der var overvægtig. Sådan omkring de 95 kg til 170 cm i højden. Hun er gået på en skrap diæt i efteråret 2008. Selv om jeg krøb i støvet og tiggede hende om ikke at gå på en fedtfattig kost, men hellere lavkarbo - rullede hun bare med øjnene og man kunne direkte se på hendes ansigtsudtryk, at hun mente det jeg sagde var nogen forbandet sludder... Hun var jo hos sin læge og derfra kom hun med de "rette" kostanvisninger. Fedtfattigt skulle det være! Basta! Det blev det så også.... Det var for ca. 18 kg siden.
Forleden ringede hun til mig, helt opløst i gråd og klagede sig frygteligt fordi hun nu fik at vide af sin læge, at hun var lige ved at være dødsyg og skulle på medicin for resten af livet... Hvad skete der mon?
Det som skete er/var, at da hun startede på sin fedtfattig slankekur - da var hendes kolesteroltal OG CRP-tal helt i orden. Kolesterolet var på 3,6 og CRP-tallet kunne hun ikke huske, men det var også i orden. Ingen af delene er i orden mere.
Hun fortalte, at hun var vejet hos lægen og blodprøvetaget for kolestrol og CRP 4 gange siden hun gik på slankekur. Intervallerne var ca. 3-4 kg mellem hver vejning/blødprøver. Det viste sig, at for hver vejning, der bekræftede det yderligere vægttab - steg hendes kolesterol med mellem 1 og 2 point hver gang. Og således nu, efter at hun har tabt ca. 18 kg - er hendes kolesteroltal oppe på 10,1 og hendes CRP-tal er "skyhøjt" iflg. hendes læges højlydte forbløffelse... Nu skulle hun livsvarigt på statiner, for hvis "de ikke gjorde noget effektivt nu, ville hun dø af blodprop eller anden hjertesygdom", sagde lægen.
Det jeg havde advaret hende om dengang, da hun startede og var døv for alle mine advarsler om, at fedtfattig kost tvinger kroppen til at presse det mere kolesterol ud af leveren, fordi kroppen bruger kolesterol til så meget - har hun dengang afvist med henvisning til, at "lægen ved, hvad lægen gør" og nu er hun blevet selv til en splinterny (for)bruger af statin-mediciner.... Hun tror fortsat mere på det fedfattige end på mig. :sad:
-
Legen ble meget overrasket!
Mandag var jeg å tok nye blodprøver. Er noen uker siden jeg bestemte meg for å droppe statiner og heller satse på: LCHF mat (Low Carb High Fat), tilskudd av masse D3( 2000 IU pr. dag) , B12 , Ashwahganda , Selen , Zink, Hawthorne, gynema sylvestre og K-2.
Så var det store spørsmålet - har dette virket!?
Svaret er : JA!! -til de grader!
Jeg var hos legen igår og han var veldig overrasket over hvordan jeg hadde fått til så store endringer på nå kort tid (fra 16/6-27/7).
Dette gjelder særlig Kolesterolet og TSH, FT4. Disse var han meget fornøyd med. Kolesterol hadde gått ned fra 6.7 til 5.1. TSH fra 1.9 til 0.2.
Det var igrunn litt komisk for han spurte hva jeg hadde gjort for å få endret kolesterolet så mye , han antok at jeg hadde kuttet ut smør, egg etc.
Så sa jeg - nei, helt motsatt. Jeg har spist masse smør, egg, fløte og kjøtt! :D
Han trodde først at jeg tullet. Så mumlet han noe om at jeg burde bruke Vita hjertegod margarin isteden og ikke så mye egg. (noe jeg ikke kommer til å høre på) , og tilslutt sa han bare "jeg bryr meg ikke så mye om hvordan du har fått det til så lenge prøvene dine har blitt så mye bedre så må du jo gjøre noe riktig!" - det syntes jeg var morro å høre.
Er alikevel noen av prøvesvarene jeg lurer litt på, som jeg ikke kjenner så godt til. Da mener jeg særlig de med * bak. Fint om noen kan ta en titt.
Her er prøvesvarene: 15.06 og 27/7 (prøvesvaret lengst til høyre er fra 27/7 , sorry at oppstillingen ble så rotete)
B-Hemoglobin: (11.5-15.0) 14.8 - 14.4
S-ALAT (10-45) 34 - 122*
S-ALP (0-150) 66 63
S-Anti TPO (0-60) >1300* - >1300*
S-ASAT (15-35) 22 - 47*
S-bilirubin (5-25) 6 - 9
S-Ferritin (10-200) 116 - 78
S-FT3 (3.5-6.5) 5.1 - 4.8
S-FT4 ( 9.0-20.0) 15.0 - 18.9
S-GT (0-45) 54* - 46*
S-HDL Kolesterol (0.8-2.1) 2.1 - 2.4*
S-jern (9-34) 15 - 19
S-Kalium (3.6 - 5.0) 4.4 - 3.9
S-karbamid (2.6-6.4) - - 3.6
S-kolesterol (2.9-6.1) 6.7* - 5.1
S-kreatin (50-90) 67 - 62
S-LD (0-205) 157 - 167
S-LDL Kolesterol (1.3-4.3) 3.5 - 2.5
S-Natrium (137-145) 141 - 142
S-TIBC (49-83) 82 - 70
S-TSH (0.3-4.5) 1.9 - 0.2*
S-Pankr.amylase (10-65) 38
B12 (200-700) 173 Ikke målt denne gang.
-
Sv: Legen ble meget overrasket!
kram1kys1Grattis, Carro! Dette er gode nyheter! Og så uten Vita Hjertego`da..... HA-HA! Noen andre får tyde tall, det er ikke min force
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Mandag var jeg å tok nye blodprøver. Er noen uker siden jeg bestemte meg for å droppe statiner og heller satse på: LCHF mat (Low Carb High Fat), tilskudd av masse D3( 2000 IU pr. dag) , B12 , Ashwahganda , Selen , Zink, Hawthorne, gynema sylvestre og K-2.
Så var det store spørsmålet - har dette virket!?
Svaret er : JA!! -til de grader!
Jeg er fortsat ovelykkelig! Jeg er overlykkelig for din beslutning - Carro. Og jeg er overlykkelig for den flotte (fremgangs)måde du har fundet og overholdt for dig selv. Flot evne at have til, både at forstå og stole på sine instinkter. Der er mange, der får meget at vide og alligevel lader de en en blind tillid vinde over "tillid under ansvar". Det er sørme så flot, at du lod tvivlen komme dig selv til gode... så flot! kram1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Jeg var hos legen igår og han var veldig overrasket over hvordan jeg hadde fått til så store endringer på nå kort tid (fra 16/6-27/7). Dette gjelder særlig Kolesterolet og TSH, FT4. Disse var han meget fornøyd med. Kolesterol hadde gått ned fra 6.7 til 5.1. TSH fra 1.9 til 0.2.
Det var igrunn litt komisk for han spurte hva jeg hadde gjort for å få endret kolesterolet så mye , han antok at jeg hadde kuttet ut smør, egg etc.
Så sa jeg - nei, helt motsatt. Jeg har spist masse smør, egg, fløte og kjøtt! :D
Han trodde først at jeg tullet. Så mumlet han noe om at jeg burde bruke Vita hjertegod margarin isteden og ikke så mye egg. (noe jeg ikke kommer til å høre på) , og tilslutt sa han bare "jeg bryr meg ikke så mye om hvordan du har fått det til så lenge prøvene dine har blitt så mye bedre så må du jo gjøre noe riktig!" - det syntes jeg var morro å høre.
Det kan godt være denne læge siger nu, at han ikke "bryr" sig. :lol: Men der er afgjort håb for denne læge, hvis han er villig til at lære af erfaringer. Du kunne måske foreslå lægen i fremtiden, at tage et kig på dette forum og bruge det han finde der som et udgangspunkt for videre "efteruddannelse" af sig selv - da han jo øjensynligt bryder sig om sine patienter (ikke en generel selvfølge blandt læger desværre), men mangler andre kilder til sin viden, end "forsknings"-materiale som ledsager reklame/promotion fra lægemiddelproducenter, her særlig producenterne af statiner.
Det er, i grunden, ikke så mærkeligt, at du har oplevet denne forbedring, ved at gøre det stik modsatte af, hvad der prædikes for af læger, sundhedsmyndigheder og medicinproducenterne for tiden. Det er en ignoreret kendsgerning, at jo mere fedtfattigt man lever jo mere stiger kolesterol-tallet og CRP-tallet hos de "udsatte" grupper, som bl.a. os, stofskiftepatienter, Det er utroligt, at højtuddannede mennesker, i den grad ikke kan finde ud af det, når engagerede lægmænd kan?
Man kan selvfølgelig sige, at lægerne er uddannet til at vurdere den videnskabelig forskning korrekt, men når det nu er en kendsgerning, at kun 6% af verdens samlede forskning er uvildig og resten er finansieret af lægemiddelindustrien - hvad nytter så denne lange uddannelse, når lægerne ikke kan skille skidt fra kanel? Dette er faktisk et sekundær misbrug af patienttilliden til lægerne idet lægerne her vælger tilliden til lægemiddelindustrien, frem for tilliden til deres (lægernes) egen, klinisk erfaring. Det håber jeg, at din læge, fra nu af vil være opmærksom på mere end før, nu han har et levende eksempel på at der er andre veje end en utroværdig pille, skabt til for indtjening.
Jeg selv har mistet et par, ellers gode venner på denne konto, hvor de og jeg var uenige om netop det "fedtfattige" princip i forhold til min holdning kontra lægernes anvisninger. Veninden har valgt tilliden til lægen, fremfor forslaget om at undersøge tingene selv først og så endte det med et større drama, jeg allerede har skrevet om her (indlæg nr. 3) kort efter at du har været hos din læge sidste gang.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Er alikevel noen av prøvesvarene jeg lurer litt på, som jeg ikke kjenner så godt til. Da mener jeg særlig de med * bak. Fint om noen kan ta en titt.
Prøvesvarene har aldrig været min stærke side. :oops: Det håber jeg andre kan hjælpe med. xx9
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Carro
Så mumlet han noe om at jeg burde bruke Vita hjertegod margarin isteden
Kan ikke holde op med at smile her :lol:
Kom lige i tanker om denne engagerede mand, "infant terrible", Arvid Gerhard, som utrætteligt kæmper mod "margarin-bedraget", hvor han kan komme til det. Arvid Gerhard - en jævn, klog mand, Norges mest ignorerede og overhørte mand skriver om bl.a. Vita Hjertegod i sine artikler:
Vita Hjertego senker Kolesterol 10% (NOT/red.)
Vita`s hjerteskole 2
VitaHjertego`s Raps = hjertefeil!
I Danmark har vi "vores egen" Hjertegod. Den hedder Becel og almindelige mennesker får hele tiden ørerne tudet fulde med, at hvis de ikke spiser Becel, falder de alle sammen om døde af blodpropper og hjerteproblemer.... Bullshit selvfølgelig.
Hvordan man end vender det og drejer, har Arvid Gerhard altså flere gode pointer. Flere af hans artikler bl.a. her. :mrgreen:
-
Sv: Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake
Carro... dette var hyggelig lesing. Så flink du har blitt/vært!!
Jeg nevner kort at flere av de blodprøvesvara det er stjerne ved, går på leververdier . Disse blir noe høye ved hypotyreose, og vil nok stabilisere seg etter en tid med regulert /riktig stoffskifte igjen.
Lykke til videre.