Idiotforklaringer om lavt stoffskifte
Vi burde lage en egen spalte hvor vi henger ut de aller verste forsøk på å forklare hva hypothyreose er - av fagfolk og andre folk.
Mitt bidrag er typisk og ikke noe forsøk på å henge ut enkelte: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/f...skiftelavt.php
Mrk.:
Hvordan er prognosen?
Personer med for lavt stoffskifte kan, såfremt behandlingen overholdes, se frem til å kunne leve et helt normalt liv.
Etter et opplegg av Lazlo Hegedüs, overlege.
Så folkens : OVERHOLD BEHANDLINGEN Å SLUTT Å KLAG !!!!!
Blodtryksmedicn for.... anti-TPO på 16.000 !
Fra Netdoktor.dk
"Mit stofskifte har været meget op og ned de første 11 mdr jeg har været på eltroxin, så jeg har ikke oplevet det som andet end at jeg er begyndt at få det bedre. Jeg fik målt mit TSH i mandags og det var 0,8, så nu er jeg inde i normal området, og så skal jeg tjekes igen om 6 uger.
Jeg bad min læge om at tage en anti-TPO på mig også. Det havde hun ikke gjort da jeg startede i behandling. Den lå på hele 16.000 hvilket vil sige at jeg har en betændelses tilstand i skjoldbruskkirtlen.. Jeg kan ikke huske hvad den sygdom hedder. Men til gengæld er der en mikroskopisk chance for at det er forbigående at mit stofskifte er lavt.
Med det høje antal TPO antistoffer jeg har kan jeg godt forstå at jeg ind imellem har haft det underligt med bla hjertebanken og let forhøjet blodtryk. Det sagde min læge var meget normalt når man har så højt et antal TPO antistoffer i blodet. Så nu er jeg også kommet på blodtryks sænkende medicin... Tænk at man i en alder af kun 37 år allerede skal til at tage sådan nogle piller.. Også mig som ellers aldrig har fejlet noget alvorligt i mit liv."
Ja, anti-TPO på 16.000 er sørme ikke noget alvorligt, vel? Det lyder ikke som om denne patients medicindose er blevet justeret IKKE efter de 16.000 anti-tpo'er, men efter TSH. Mon blodtryksmedicinen sænker anti-TPO tallet og redder skjoldbruskkirtlen fra et totalt svind i utide? chokx:
Uha da da.... !!! Men den slags læger, bliver bedemænd aldrig arbejdsløse. help1
Sv: Blodtryksmedicn for.... anti-TPO på 16.000 !
Lige dette eksempel er nok ikke en "idiotforklaring", men mest en tragisk misforståelse...
"Stofskiftet ryger i vejret ved STYRKETRÆNING ( incl crosstraining ) og jo flere små måltider man spiser om dagen."
"Jeg er for 6 uger startet i Fitness, hvor jeg crosstrainer og går/løber samt laver kinesis 3 gange om ugen plus at jeg går fra en halv til halvanden time hver dag med hunden uanset hvordan jeg har det med svimmelhed osv. Er sygemeldt pga stress og alt det her med medicin. Men min erfaring er at jeg skal have mindre medicin når jeg motionerer, da stofskiftet ryger i vejret.... det er ikke meget men mellem 25 og 50 mcg pr uge."
Når en syg stofskiftepatient mærker at "stofskiftet ryger i vejret" pga. intensiv træning, er det et klart tegn på, at binyrebarken kommer på (yderligere) overarbejde. Lige til den dag, binyrebarken ikke har mere at give af og... vedikke1
Intensiv træning stimulerer stofskiftet hos raske. Hos stofskiftesyge mangler thyreoideahormoner til at dække kroppens behov ved intensiv træning. I stedet træder binyrerne til og kompenserer, så længe de orker. Hvis man tror man kan træne sig ud af sygdom i thyreoidea, er det en misforståelse og på sigt får man to syge kirtler i stedet for en. :sad: