Tidspunkt for inntak av medisin
Hei, jeg er 49 år - startet med Levaxin for snart ett år siden. Det har vært litt prøving og feiling mht til dose, men så vidt jeg forstår er det vel bare slik det er. Noen ganger ....
Imidlertid har jeg funnet mye nyttig info. her i dette forumet.
Er det noen i forumet har som har erfaringer i forhold til evt. oppdeling av dagsdose (f.eks. ta 50 mikrogr 2gg/dag eller 75 mikrogr 3 ggr/dag osv).
Jeg har hørt at noen tar sin medisin om kvelden (anbefalt av lege) - mens andre "må" ta sin på morgenen (også "bestemt" av lege).
Hva er bra/best? Hva er ikke bra?!
Fordeler og ulemper ?! Setter pris på synspunkter fra dere som er mer garvet i gamet 8)
Levaxindose morgen eller kveld?
Hei, meg igjen
Jeg har siden jeg startet med Levaxin tatt min daglige dose medisin om kvelden. Dette fordi ingen har fortalt meg når det er best å ta den, og fordi jeg har lest at den ikke skal inntas sammen med f.eks. jern, kaffe, te, melk. - Dette gjorde at det ble en selvfølge for meg å ta dosen på kvelden. Har også lest at levaxin har veldig lang (vet-ikke-hva-det-heter)-tid - jeg mener at det tar lang tid fra medisininntak til opptak i blod og virkning.
Noen som vet hvorfor de fleste av dere tar levaxinen på morgen?
Hvordan løser dere dette i praksis? - Jeg er avhengig av å spise en god frokost med både melk og te for å få maskineriet i gang før jeg går på jobb. Står nå opp 1,5-2 timer før jeg går hjemmefra. Føler det blir umulig å stille klokka enda tidligere for å få i seg levaxinen 1 time før frokost.
Dersom "virketid" (eller-hva-det-nå-heter) er så lang, har det i det hele noen betydning når dosen inntas? Har fått beskjed av legen å ta dobbel dose dagen etter, dersom jeg glemmer å ta det en dag.
Erfaringer og forklaringer mottas med takk! :)
Forringet søvn med levaxin tatt på kvelden?
Hei :) !
Jeg har i en uke tatt Levaxin på kvelden - tok den tidligere ilag med frokosten.
Har de siste nettene våknet midt på natten, klissvåt av svette og med utmattende "flammende" smerter (disse smertene er ikke nye, men har nå vært mye mer intense), og har ikke klart å sovne igjen. Fryser og har kald hud innimellom. Ligner på overgangsproblemer jeg tidligere hadde :oops:
Har også drømt, noe jeg nesten ikke har gjort siden jeg begynte med Levaxin for ca 3 år siden :o !!
Sikkert en tilfeldighet, men der det noen som har hatt lignende erfaringer??
I dag har jeg tatt Levaxin på morningen for sikkerhets skyld...
mvh Kirsten
Forringet søvn med levaxin tatt på kvelden?
Takk og pris for dette forumet!! Jeg har siden oppstart med Levaxin tatt det sammen med frokosten + omega 3, c vit., rosenrot, Pyridoxin, Soya, b-vit...... :roll:
Det har nok gått meg hus forbi at det ikke skal taes sammen med mat... :oops:
Hjææærtelig takk for opplysningen n`finn!!
Forringet søvn ved bruk av levaxin om kvelden??
Takk for mange gode innspill! :D
I dag når jeg våknet gjorde jeg som n`finn foreslo - å ta L med èn gang jeg våknet og i god tid før frokost. :idea: Etter 3 år med L var det første gang jeg tok den utenom et måltid.
Muligens er det en psyken som gjør seg gjeldene, men jeg følte meg mye mer opplagt etter at jeg hadde spist frokost i dag enn det jeg kan huske på lange tider - og har hatt en "oppesen" dag!! Og etter testen med å ta L om kvelden sover jeg nå hele natten igjen - dog med hjelp av Sarotex og Imovane.
Så dette var virkelig et lyspunkt!!!
Hvordan ta thyroxin - svar fra Nycomed
Jeg sendte følgende spørsmål til Nycomed forleden:
"Hvorfor står det ingenting om hvordan Levaxin skal tas? Har
lett i felleskatalogen på nettet og lest pakningsvedlegget, men ingen
steder står det noe. Endokrinologer sier at for å få full nytte av
Levaxin, bør tablettene tas minst en halvtime til en time før frokost. Jeg
har selv tatt thyroxin til frokosten i alle år, men har ikke blitt så
mye bedre. Nå har jeg prøvd i lengre tid å ta tablettene slik
spesialistene sier, og jeg føler meg alt mye bedre. Hvorfor opplyser ikke vanlige leger om dette, og hvorfor står det ikke noe sted? Jeg har heller aldri fått vite av lege at de ikke skal svelges ned med melk, noe jeg også
har gjort i alle år. Det er tydeligvis også helt feil. Hvorfor er informasjonen så elendig ut til oss pasientene? Hvorfor må vi finne ut slikt selv, er ikke det legenes og legemiddelindustriens oppgave?"
Her er svaret:
"Takk for henvendelsen. Ettersom det ikke er en klinisk relevant
døgnvariasjon i produksjonen av tyroideahormoner skal det ikke ha noen
betydning på hvilket tidspunkt dosen tas, men at den tas til samme tid hver dag. Det er vanlig med dosering en gang daglig.Tyroksin tas raskere opp på tom mage, men hvis en person er regulert med medisin for sykdommen, skal mat ikke ha noen effekt på selve sykdommen."
Jaha. Så det at jeg føler meg bedre når jeg tar medisinen på tom mage, skal altså ikke ha noe å si? Og heller ikke at spesialister anbefaler å ta den uten mat?
Vel, jeg fortsetter i alle fall å ta dem i god tid før jeg spiser frokosten. Jeg føler meg nemlig mye mer våken og opplagt enn når jeg tar dem sammen med mat. Dessuten synes jeg også at magen fungerer bedre.