-
NY her :)vil bli gravid, og lavt stoffskifte og nå forhøy dose
Heisann ny her:)
Litt om meg selv:
jeg er 31 år har ei jente på 3.5 år som er ett resultat av 5 sa og 1 ma og 3 ivf der den siste var i Finland, med kromosom testing.
Det viste seg at jeg og min ex mann lagde barn med kromosom feil,mens hver for oss er vi friske..
jeg gikk på full progesteron kur da jeg tok siste ivf. da jeg ved å slutte med progesteronet (vanlig gravid) i uke 8 endte det med ma som ikke ble oppdaget før uke 15 :(
Jeg har nå en ny samboer og vi har ønsket oss barn en stund, har hatt en tidlig sa med han, går nå på pergotime, albyl e og progesteron injeksjoner (tar ingen sjangser, denne gangen) er nå på dag 22 i en vanlig 28 dagers syklus:)
men så kom jeg på at jeg var hos en healer her for litt over 1 uke siden (Hugo Stenberg, anbefales virkelig på det sterkeste han hjalp meg sist)
Han sa helt klart at jeg hadde høyt stoffskifte nå(har egentlig lavt) akkurat fått svar av legen pussig nok at jeg er overdosert..
Da kommer spm. etter å ha lest her inne litt, blir jeg bekymret for om det kan ha noe å si i forhold til å bli gravid/spontan abort???
Noen som vet??? har erfaring??? help1
Jeg er ikke så flink når det kommer til stoffskiftet og hva det gjør med kroppen.... men jeg kan alt som har med barnløshet og medisinering osv osv... Så trenger noen hjelp der så bare spør :)
Jeg er selv medisinert, både denne gangen og den gangen jeg ble gravid med jenta mi.
På rikshospitalet så måtte jeg gi rapport om alt jeg hadde brukt, hvorfor og hvor jeg hadde lært det, de hadde gitt meg opp der og trodde ikke jeg kunne bli gravid.. Så min bakgrunn og det jeg har lært i de fire årene jeg holdt på sist, kan hjelpe mange:)
Jeg håper virkelig det kan klaffe av seg selv og jeg slipper ny runde med ivf:cry:
hyggelig å komme i kontakt med andre med lignende problemer.
kram1
-
Sv: NY her :)vil bli gravid, og lavt stoffskifte og nå forhøy dose
Her var det fryktelig mange forkortelser som gjorde at jeg bare skjønte litt av det hele. Kan du skrive dem fullt ut, tror du, så er det lettere for oss uinnvidde å svare?
Men ja, stoffskiftet ditt bør være akkurat passe for at svangerskap skal gå bra, så hvis du er overdosert kan det medvirke til problemer. Det tar bare et par uker fra du reduserer dosen til kroppen begynner å justere riktig, selv om det kan ta lengre tid for deg å kjenne det.
Men at legen sier du er overdosert behøver ikke bety at du faktisk er det, og det er umulig å svare hva vi mener uten at du har blodprøver å vise til (med oppgitte normalområder). Det kan til og med hende du er underdosert, siden flertallet av leger følger TSH-verdien i blodet som om det var religion. Så kan det være feil for akkurat deg, sett i sammenheng med resten av verdiene, spesielt FT3, FT4 og anti-TPO. Og både høyt og lavt stoffskifte kan forårsake litt av hvert.
-
-
Heisann tuuuuusen takk for svar :)
jeg skal ringe lege kontoret i morgen og få resultatene fra stoffskifte prøvene mine..
for noen sier jo at blir du gravid så skal du øke dosen av levaxin vedikke1
blir forvirret...
Det er godt det er noen her som har peiling på slike ting.. ønsker meg så sterkt ett barn til.
legger ut prøvesvarene i morgen:)
kram1
-
fikk ikke redigert det første innlegget.
men her er forklaringen på forkortelsene :)
sa: spontan abortert
ma: missed abortien (fosteret dør men kommer ikke ut)
ivf: prøverør
tror jeg fikk med de fleste forkortelsene :)
-
Hei igjen :)
Her er mine stoffskifte resultater: FT3: 2.9
FT4: 16.8
disse var innafor normal område men ikke TSH
TSH: under 0.01 den skal ligge mellom 0.20-4
er det bra eller dårlig??? vedikke1
-
Er jeg overdosert? Jeg prøver å bli gravid.
Heisann er ny her har slitt med stoffskifte i 4 år nå, er her inne for å få hjelp tilå forstå sykdommen bedre og i forhold til graviditet.
fikk prøve svarene mine fra legen som mente jeg var overdosert, mens jeg selv ikke føler meg overdosert, men hva tror dere???
FT3 2.9
FT4 16.8
TSH: under 0.01
Jeg prøver å bli gravid så da spiller jo stoffskifte inn på det og...
håper noen kan hjelpe meg:)
-
Sv: Heisann ny her :) er jeg overdosert???
Da tror jeg at legen ikke har noe greie på hva denne uttaller seg om.
Men du har !
Du sier jo at du ikke føler deg overdosert - og da er du det ikke heller !
Stol på deg selv og gi deg ikke !
T3 er kroppens stoffskiftehormon, og når det heter fritt T3 så er det aktivt.
Det får kroppen din fra Levaxin som inneholder T4, som kroppen (leveren) lager T3 av. Kroppen bruker ikke T4 til noe annet enn å være lagervare for produksjonen av T3.
Den som må spise T4, må spise en sånn mengde så kroppen får nok av det til å lage nok T3.
Men T3 er bare aktivt i noen timer og målinger er ikke helt stabile, så man bruker fritt T4 målingen som referanse til doseringen.
Blodet er både lager og transportavdeling for hormoner.
Skal du finne ut om du har levert nok T4 på lager, må du sjekke målingen fritt T4.
Og - du bør finne ut hvilken verdi DU må ha for at DU skal trives.
Det at DU trives er nemlig facitsvaret !
Blodprøvene kan ikke gi deg svar på hvilken verdi DU vil ha - de kan bare sammenlike med hva alle andre har i gjennomsnitt.
Og alle andre, det er "antatt friske mennesker" - og dem tilhører ingen av oss her.
Du har ikke oppgitt det man kaller referansegrenser for prøvene dine.
Disse er forskjellige ettersom hvilken lab som utfører analysen.
TSH er kanske lik, men fT3 og fT4 variere endel.
For å bli gravid bør verdiene være i normalområdet, og du kjenner jo best av alle om de er det. Noen sier at "høyt i referanseområdet" er best.
De siste anbefalinger som er gått ut til legene, sier at man i alminlighet bør tilstrebe en fritt T4 i øvre del av ref.området (normalområdet).
I en graviditet øker dosebehovet, ofte til det dobbelte.
TSH.
Er ikke et stoffskiftehormon !
Det er en slags gasspedal og hos friske mennesker er verdien på denne omtrent 1 når man kjører i passe fart.
Det kan der av mange grunner ikke være hos oss.
TSH har ingen oppgave lenger i en kropp som har defekt kjertel.
Det var en "gasspedal" til kjertelen, men nå som bilen trekkes av en hest har det ingen betydning om gassen er i bånn eller hvor den er.
Man kan IKKE styre en dose etter hvor denne er !
Men ved igangsetting av stoffskiftehormonbehandling kan den brukes til å anslå OMTRENT hvor stor dose som er nødvendig.
Pasienten må ved hjelp av finjustering selv finne ut den nøyaktige dosen.
Mange må justere denne for årstider og liknende - akkurat som kjertelen engang gjorde.
Du må lære deg å være kjertel !
Noen av oss har en TSH verdi når vi er ideellt dosert, men mange har det ikke.
Jeg har hatt nullkommanull i en årerekke.
-
kjære Finn tuuuuuuuuuusen hjertelig takk for ditt lange utfyllende svar det varmer at du tar deg tid til deg:)
kjempe taknemlig.
T3 og T4 var visst i normal område men ikke TSH
jeg føler meg langt i fra overdosert, har tenkt hva skal jeg gjøre om jeg må senke dosen, sover urolig,kremter hele tiden som om jeg har noe i halsen er super trøtt og sliten orker ikke mye, ikke tegn på hjertebank...
jeg har justert dosen en gang allerede ved jule tider fordi fastlegen mente det. pga. tsh. og på det tidspunktet som jeg sa til henne, det er virkelig nå jeg endelig føler jeg har det ok.... Ja men du må senke dosen.... så da gjjorde jeg det, gikk fra ok til å være som nå.....
slitsomt...
kram1
-
jojo - takk tilbake.
Bare tenkte å kommentere : Legesvar er jo et svar på hva behandlerapparatet kan hjelpe med, og det de kan hjelpe med er ikke så mye annet enn å sammenlikne ditt prøvesvar med den statistikken som foreligger.
Og den er det analyselabben som utfører.
Det gjøres på overskuddsblod fra et antall antatt friske pasienter.
For "normalområder", eller referansepunkter er ikke noe annet enn menneskesatte verdier. Av en eller annen grunn er det 2,5% under øverste maximum, og 2,5% over det laveste minimum.
Man kunne feks. valgt 5%, og kommet ut med helt andre tall.
Jeg sier dette, fordi man ikke må stirre seg helt blind på disse punktene.
Og et legesvar er ofte :"prøvene er fine, de ligger mitt i normalområdet".
Hva nå, hvis pasienten vil ha det i den øvre delen ? Eller over referansepunktet, mange må det også.
Er prøvesvaret like bra da ?
Nei, da er det mer villedende enn veiledende.
Og - et viktig spørsmål er jo hvor relevant det er å sammenlikne blodverdiene våre med friske menneskers. Det kan det sies mye om.....
Vi kan lage våre private referanspunkter.
Og det viktigste er hjertebank.
Det gir beskjed om at dosen er for høy, eller at man ikke er tilvendt en nylig oppjustering, eller at man har økt med for mye.
Det er IKKE farlig - et friskt hjerte tåler mye juling. Mye mer enn noen dagers banking. Men det er jo ubehagelig, og unaturlig.
Fenomenet kan ofte først vise seg ved litt hjerteuro når en legger seg.
Det kan en jo prøve å vente ut.
Blir det ubehagelig er det ikke noe iveien for å hoppe over en dose eller to, og fortsette på en lavere.
Før man fikk hormonanalyser brukte man dette punktet til å finne rett dosering, i det man antok at den beste dosen lå rett oppunder den dosen som gir bank. Enkelt å greitt.
Man vet iallfall at den ikke ligger over, og det er jo noe ?
Så har jeg det med å formulere kontroversielle munnhell :
Jeg vil si det sånn at alle symptomer skyldes for lav dose - eller at man ikke er tilvendt dosen enda, eller at thyroxinen som brukes ikke virker tilstrekkelig.
Så skal en ikke drive å justere for ofte. Det fører lett til at man havner på en berg og dal -bane, men en skal jo justere når det er nødvendig da.
En kjertel som er iorden gjør jo det hele tiden.....
-
Kan jeg spørre om hva amour er for en slags medisin? jeg får kun levaxin .
-
Det kan du gevega.
Det er "din bestemors thyroxin", for å si det slik.
Når man fant ut at noen mennesker trengte stoffskiftehormoner for å fungere, så spiste man biter av skjoldkjertler fra dyr.
Stoffskiftehormoner er ikke artspesifike, og vi kan i praksis bruke fra alle pattedyr.
Man valgte etterhvert grisen, for den har ingen kjenet sykdommer som kan smitte mennesket (Zoonoser)
Etterhvert ble dette apotekerproduksjon, og denne utviklet seg jo til det Armour er idag.
Hormonene trekkes ut av svinekjertler i en frysetørringsprosess som fjerner alt vevet og man sitter igjen med hormonene.
Armour inneholder derfor alt en kjertel gjør. (T4, T3, T2, T1 og calsitonin)
Levaxin inneholder det hormonet som kjertelen produserer mest av. Ca 75% av kjertelproduksjonen er T4. Dette er et prehormon for vårt stoffsiftehormom som er T3. Kroppen bruker T4 som en lagervare slik at den har noe å lage T3 av.
De 25% som er noe annet en T4 får man ikke når man spiser Levaxin, og dagens behandlingsregime hevder de er unødvendige.
Altså at kjertelen produserer unødvendige hormoner.....
Hva er best Levaxin eller Amour ?
Behandlermiljøet sier i klartekst at de kunstige hormonene er å foretrekke.
Men de har ikke offentliggjort studier mot feks. Armour som kan støtte dem i påstanden.
Dessuten er det meeeget sjelden at en studie får et så ensidig resultat som behandlermiljøet trenger for å forsvare deres gjeldende behandlingsregime.
I en studie er det alltid noen som foretrekker det ene, og noen det andre.
Så hva om DU var den som foretrakk Armour, men ble satt på Levaxin ?
Da ville du kanskje endt opp som meg......
-
Oiiiiiiii jeg lærer så mye jeg nå :shock: .....
Hva skjedde med deg om jeg kan spørre da du gikk på Levaxin???
jeg har alle symptomer på lavt stoffskifte men får fortsatt beskjed om å senke dosen min :( før hun ba meg senke den ved juletider hadde jeg det for første gang på lenge helt ok..... men nå er det tilbake til alle dumme plager .... som ingen rundt skjønner seg noe av... :(
Blir helt oppgitt over at innkompetente fastleger som kun lærer litt av alt for de er allmennlege skal styre noe så viktig som stoffskifte til folk, som gjør dem ute av stand til å fungere.... ååååååå
tror sykemld. hadde gått drastisk ned om alle med stoffskifte problem hadde fått hjelp av fag folk ....
jeg har også den auto immune sykdommen og, men det har vel dessverre de fleste med stoffskifte sykdom....
off hva gjør jeg???
håper endokrinologen fra riksen ringer i morgen, ringte der og gav prøvesvaret og bad dem få en endokr. til å ringe meg.....
tuuuuuuuusen takk for svar utrolig snillt av deg :)
-
Hei lillevenn!
Det er liksom opplest og vedtatt at TSH bør ligge rundt 1, og kommer den lavere så blir mange leger bekymret for jegvetikkehva. Det er nok antagelig derfor legen din har bedt deg senke dosen. Lav eller ikke målbar TSH skal visst øke faren for benskjørhet, men ellers kan jeg ikke huske å ha lest eller hørt gode grunner for å holde TSH på 1. (TSH= thyriodea stimulerende hormon, "budbringeren" fra hypofysen til skjoldkjertelen om at den må produsere mer). Men går man på Levaxin gjør den jo ikke samme nytten, mange har ikke egenproduksjon av stoffskiftehormon, enten fordi kjertelen er død, eller fordi selve bruken av Levaxin/Armour undertrykker den.
(Bare rett på meg om jeg husker feil folkens, eventuelt bekreft at jeg har rett, er en stund siden jeg var ordentlig godt inne i disse tingene).
For å komme til poenget. Jeg kan dele følgende med deg:
Min lege bryr seg ikke om usynlig TSH hos meg, den har vi faktisk sett lite til i noen år. Hun er derimot opptatt av at FT4 skal ligge i øvre tredjedel av referanseområdet og har sagt til meg at mange vil da ikke ha synlig TSH. De vil derimot begynne å føle seg dårlige om den på død og liv skal fram. Jeg er som deg i en fase der vi forsøker å få barn, og siden det har vært lite vellykkede forsøk av det hjemmelagde slaget så langt, har vi nå fått henvisning til fertilitetsutredning. Fastlegen min advarte meg da om at de på sykehuset kan komme til å reagere på min "manglende" TSH, men at uansett hva de sa skulle jeg stå på mitt. Er ikke det ganske talende?
Jeg er derfor fristet til å tenke at du ikke burde ha senket dosen i utgangspunktet. Du hadde det jo bra på den opprinnelige ikke sant? Dette burde du ta opp med legen din, vedkommende må høre etter hvordan DU har det, ikke behandle et stykke papir med blodprøveresultater på.
Lykke til fra Hilma
-
Tuuuusen takk Hilma.....
Blir så irritert på legene... for er man underdosert kan jo det føre til abort...
Og jeg hadde det mye bedre før jeg senket dosen.
alt annet er jo i normal området altså T3 og T4...
off dere må igjennom ivf?? hvor da???
mitt første og eneste barn er ett resultat av 6 spontan aborter og 3 ivf. den siste i Finland det var der de hjalp oss. pga. kromosom testingen fant de ut at jeg og min ex var frisk på hver vår kant, men sammen lagde vi barn med kromosom feil sprøtt..
har ny partner og håpet vi kunne klare det på egenhand, uten ivf..... går nå på progesteron injeksjoner og albyl e. selvmedisinert. samme som da jeg fikk dattern min.
lykke til håper dere lykkeskram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
lillevenn1
Tuuuusen takk Hilma.....
Blir så irritert på legene... for er man underdosert kan jo det føre til abort...
Bare hyggelig! Joda, underdosering kan føre til abort eller være skadelig for fosteret, men det skal visst mye til, så det er ingen regel at det skjer. Fosteret er visst så "grådig" at det tar hva det trenger, det er mor det går mest utover... Men du må være veldig obs på at om du skulle bli gravid, så må du følge opp med hyppige blodprøver, mange - men ikke alle - trenger å øke dosen i første trimester, noen må så mye som doble den.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
lillevenn1
off dere må igjennom ivf?? hvor da???
lykke til håper dere lykkes
Vi vet ikke helt om det ender med ivf enda, holder på med utredning foreløbig og er i en tidlig fase. Blir spennende... Har jo en mistanke om at stoffskiftet mitt spiller en viktig rolle, men hvem vet, kanskje det er noe annet som er enkelt å fikse?.. (håpehåpe)
Ellers er det en egen underavdeling med tråder angående stoffskifte og graviditet her, som du sikkert har sett, du kan jo se om du finner nyttige opplysninger der.
Ha en fin dag!
:) Hilma
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
lillevenn1
jeg har også den auto immune sykdommen og, men det har vel dessverre de fleste med stoffskifte sykdom....
Hvis det er Hashimotos du mener, så er den selveste årsaken til at du har lavt stoffskifte.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
lillevenn1
håper endokrinologen fra riksen ringer i morgen, ringte der og gav prøvesvaret og bad dem få en endokr. til å ringe meg.....
Blir spennende om du får høre fra dem! Har du ikke allerede snublet over Egil Haugs artikkel i legetidsskriftet her inne, så er den å finne her.
Den er ganske lettfattelig. Kanskje legen din har bruk for en kopi?
Klem fra Hilma
-
Ja det var det det het Hashimoto... Hva mener du når du sier den er direkte årsak til det lave stoffskiftet??? er helt grønn på dette her :oops:
tuuusen takk for svar :)
kjempe snilt :)
takk for artikkelen den skal jeg lese nå :)
-
Hei her også! :wink:
Du bør legge ut normalområdene for å få gode svar, de varierer nemlig mellom de ulike laboratoriene. Er forresten de prøvesvarene du la ut over her fra før eller etter du reduserte dosen? Hvor mye Levaxin tok du før, og hva tar du nå?
Kan god hende jeg kommer til å spørre og grave litt om ivf osv senere... Fint å dele erfaringer med noen.
Klem, Hilma
-
Heisann :)
bare spør :)
godt å ha noen å snakke med innafor samme problem :)
T3 og T4 var innafor normal området, men TSH lå på 0.01 skulle vært 0.20-4.0
jeg gikk før på 125 mg gikk ned til 100 mg etter blodrpøven rett før jul.
men etter den siste blodprøven har jeg ikke gått ned enda...... føler ikke det er riktig...
kram1
-
Hashimoto er navnet på den autoimmune infeksjonen som sørger for at skjoldkjertelen blir brutt ned og dermed gradvis slutter å produsere stoffskiftehormoner. (Oppkalt etter en japaner som fant ut av det.) Blodprøven som måler det heter Anti-tpo. Du får masse treff hvis du googler det, og det er sikkert forklart flerfoldige ganger her inne.
Årsakene til at denne infeksjonen oppstår har forskerne til gode å finne ut noe sikkert svar på, men det finnes ulike teorier. En auto-immun infeksjon betyr at det er ditt eget immunforsvar som selv (auto) lager infeksjonen fordi den får det for seg at f.eks skjoldkjertelen (det finnes flere auto-immune sykdommer) er et fremmedlegeme i kroppen... Litt av et påfunn! :roll:
-
Håper at det er ok at jeg prøver å svare på denne Hilma ?
Hashimoto var den legen som først fant ut at det var noe som het thyreoiditt.
Så noen bruker det ene - noen det andre navnet.
Thyreoiditt betyr betennelse i skoldkjertelen.
Alt som slutter på -itt er betennelser.
Betennelsen er ikke en almindelig type, den er autoimmun.
Det vil si : Auto betyr "av seg selv" og betyr at det er en immunreaksjon som starter av seg selv.
Mer skjerpet : "Uten at man vet hvorfor".
Og hvorfor får man hypothyreose = lavt stoffskifte når man har en Hashimotos ?
Jo, kjertelen er kroppens fabrikk for stoffskftehormoner, og betennelsen ødelegger kjertelen. Dermed kan den ikke lage hormoner mer.
Immunapparatets ødeleggende stoffer heter antistoffer. Blodprøver kan avsløre om man har slike stoffer med en anti-TPO analyse.
Kroppen fjerner vanligvis alle rester etter kjertelen, men det kan ta mange år.
Pattedyr har samme stoffskiftehormoner, noe man oppdaget i 1860åra.
Man spiste rett og slett kjertelbiter.
1970 klarte man å lage ett av kjertelens hormoner kunstig.
Og dette er den behandling man tilbys som erstattning for kjertelens manglende produksjonsevne.
-
Overdosert - definisjon ?
Ord betyr ikke det samme i alle miløer.
I behandlermiljøet har man sin definisjon, og den utgår fra den aktuellt gjeldende oppleste og vedtatte tolking, og har lite med den reelle virkelighet å gjøre.
Den refererer til hva man gjennomsnittlig kan måle i blodet hos friske mennesker, og hvor mye over det man tror det er forsvarlig å ligge.
Altså et faglig vurdert punkt.
Så hva er VÅR definisjon ?
Overdosert er at dosen er for høy, og det kan den helst ha vært en god stund før vi merker det.
Det skal mye til å bli overdosert av en enkeltdose. Jeg har ofte tatt en dobbeltdose hvis jeg merker at jeg er underdosert, og fortsatt på en høyere dose. Uten problemer.
Og hvordan merker vi at vi er overdosert ?
Hvis vi ble overdosert med våre egne hormoner, slik hyperthyreote blir, ville vi jo blitt varme, rast ned i vekt og rastløse med fare for etterhvert å pådra oss osteoperose og diverse andre relaterte tilstander.
Det gjør vi jo ikke !
Det eneste vi merker, er hjertebank.
Jeg mener - ikke vi her iallfall. Og jeg mener i generelle vendinger. Noen merker nok litt mer, et personlig kjennetegn. Gjerne rastløshet ?
Men hos noen er det bedre - noen går til og med ned i vekt når dosen er rett, eller i høyeste laget.
Mange vil nok savne den virkningen ?
Så hvorfor er det slik at de som ikke får den virkningen av den vedtatt brukte preparat som stoffskiftehormonene skal ha, ikke får en utredning av hva problemet i deres tilfelle kan være ?
I mitt tilfelle regulerte de dosen opp og ned - i 16år. Helt latterlig må vel det være ?
Og satt og så på at det gikk til H....
Er man ikke faglig nok intressert i problemet ?
Eller er fagligheten seg selv nok, og sier : Nå har du fått den pilla som alle andre får, så ikke klag !
Nå mener ikke jeg å skyte på Legene, mange er sterkt engasjert i jobben sin. Det må være reglene de følger som er feil.
Og det må en edring til før vi kan få det bedre.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Håper at det er ok at jeg prøver å svare på denne Hilma ?
Skulle bare mangle :)
-
tusen takk for svar dere er bare herlige :)
Blir så oppgitt at man ikke kan høre på pasientene, det viktigste er vel at de har det bra??
16 år stakkar deg du har virkelig blitt utsatt for lege rulletten som leker med helsa di off.....
Jeg lærer utrolig mye jeg nå om sykdommen min..
Jeg blir bare enda mere overbevisst om at jeg skal følge mage følelsen min, den pleier alltid å stemme... sånn det er nå så har jeg det ikke bra, og hvor lenge skal man gå sånn... går opp i vekt bare jeg ser en sjokolade, så det resulterer i at jeg holder en streng linje for å ikke legge på meg... slitsomt det og...
hadde jeg som Finn sier hatt høyt hadde jeg gått ned i vekt...
men jeg har lagt om kostholdet helt og enda er det blod slit for å holde vekta nogen lunde stabil.
hadde kolestrol på 3.6 da jeg målte sist så det var visst veldig bra...
Da jeg var stabil (i mine øyne, men ikke legens som bad meg justere dosen ned) var jeg gladere, hadde overskudd til mer enn bare å være mamma,men bake, gjøre husarbeid og enda litt igjen til gubben....
nå må jeg velge hva jeg skal prioritere hver dag... sov bedre, nå sover jeg kjempe lett, ingen overskudd. trening ja det har jeg gitt opp.... blir utslitt etter 2 timer på shopping 1 gang i mnd... og jeg elsker shopping:oops: så nå har nettet blitt min butikk..... tragisk :sad:
kroppen værker og jeg fryser.
Er det meningen at det skal være slik resten av livet :shock:
Det må da finnes noen som virkelig vet hva de driver med å som kan hjelpe???
tusen takk for at dere svarer :)kram1
-
Først til Hilma, vi skreiv vel samtidig vel - sånn to sjeler i en tanke ?
Du skal se vi enten er beskjelet eller beskjemmet :)
Men fint at du tar det slik - mange herlige mennesker her, som du sier lillevenn1.
Jeg tror det er nyttig å kommunisere her på forumet. Hadde ikke jeg funnet forløperen så vet jeg ikke hvordan det hadde gått. Da husker jeg Nora, Merete og SiriAnn som lærte meg en masse, og som inspirerte både til å lese mer om sykdom og å bytte til Armour, som jeg fikk gjort noen år senere (mai-04)
Det er utrulig viktig å prøve å "utdanne seg" i sin egen situasjon så godt det går.
Så lykke til med det.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Hadde ikke jeg funnet forløperen så vet jeg ikke hvordan det hadde gått. Da husker jeg Nora, Merete og SiriAnn som lærte meg en masse, og som inspirerte både til å lese mer om sykdom og å bytte til Armour, som jeg fikk gjort noen år senere (mai-04)
Det samme her. vink11 Havde det ikke været for Nora, n`Finn og Yvette - ved heller ikke jeg, hvordan jeg ville klare mig i dag. Tak, tak, tak kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
lillevenn1
t
nå må jeg velge hva jeg skal prioritere hver dag... sov bedre, nå sover jeg kjempe lett, ingen overskudd. trening ja det har jeg gitt opp.... blir utslitt etter 2 timer på shopping 1 gang i mnd... og jeg elsker shopping:oops: så nå har nettet blitt min butikk..... tragisk :sad:
kroppen værker og jeg fryser.
Er det meningen at det skal være slik resten av livet :shock:
Bare én ting før krampa tar meg, nå er det kvelden: Svar på spørsmålet ditt over her, lille venn:
NEI, kjære deg, det er IKKE meningen! desp2 Stå på!
(Jammen synd at Siri Ann og Merete forsvant... Takk til de som ikke gir opp!)
God natt fra Hilma kram1
-
Hei!
Jeg sitter og lurer på akkurat det samme:) Etter en missed abortion for en måned siden ser det nesten ut som jeg er overdosert også? Økte litt på dosen når jeg var gravid. Er veldig varm og har litt hjertebank. Har lurt en liten stund og fikk svar på prøver i dag.
I mars: TSH 0.58 og T4 13 (om jeg ikke husker feil) Og nå i april er TSH 0.03 og T4 19.2. Vi har tenkt å prøve igjen - men ble litt usikker på de verdiene - om jeg burde nedjustere dosen først. Ikke fått snakket med legen enda, får gjøre det til uka... eller går det seg til mon tro? Er jo litt hoppsideisi av hormoner og litt av hvert som skal på plass igjen...
Sukk - lei av å lure og lure og lure....
Leste forresten i dag at når man har B12 mangel kan årsaken faktisk være lavt stoffskifte. Men årsaken har ingen brydd seg om... jeg har fått B12 sprøyter i stedet... jaja . en av mange brikker som har falt på plass etter at jeg fikk konstatert lavt stoffskifte...:idea::idea::idea:
-
Hei Nelly
Jeg har ingen kunnskap på dette med gravitet og hypo, men jeg er dessverre for jeg si "ekspert" på å dosere opp og ned på Lev etter symtomer. Hvis du gjorde doseringsendring for en mnd siden kan det være lurt og avvente litt til før du gjør en ny endring. Det er ikke uvanlig å føle seg litt småhyper etter en doseøkning og det kan flate ut i løpet av et par mnd.
Jeg ville tatt en ny blodprøve om 3-4 uker og sett hvor det hele ligger an da. Får du imidlertid økende plager som tyder på hyper er det nok riktig å legge seg et sted mellom tidligere dose og nåværende. Hvor stor endring gjorde du i dose?
-
Takk for svar, Eirin:) Det er vel bare litt over en måned siden jeg økte dosen. Gikk fra 100mg 4 dager i uken og 50mg 3 dager i uken til 100mg hver dag. Lytter til andres erfaringer og venter en måneds tid til og tar nye prøver... høres ut som en bra plan :)