Lavt stoffskifte i grenseland
Jeg er ny bruker her og glad for at forumet er tilbake for full tyngde :)
Jeg har vel det som går under subklinisk hypothyreose. Men jeg har veldig mange symptomer som klassifiseres som primær hypothyreose som: Høyt blodtrykk (spesielt diastolisk) negative lipidverdier, dårlig sårleging, manglende energi, nedstemthet til tider, synlig hevelse i halsregion, kuldeintolerans, noe lav kroppstemperatur, mye luft i magen til tider, ødem over og under øynene og hårtap
Jeg går til en lege som har veldig liten peiling på stoffskifte, men han har en noenlunde ydmyk holdning og har sålangt kommet meg i møte på de oppfordringene jeg har hatt. Det er ikke legen men jeg som har diagnostisert meg, og fått mer eller mindre bekreftet mine antakelser gjennom blodprøver.
Så her resultater fra Haukeland Sykehus:
4/12-08. Prøven tatt kl. 1230.
TSH: 4.83 (0.40-4.0)
T4 : 96 (60-160)
T3 : 2.4 (1.3-2.6)
S-Thy.per.antis: <10
S-ferritin: 222 (34-300)
S-jern: 18.5 (9.0-34)
Legen krysset desverre ikke av for fritt T4 og T3 på prøvearket...
Vi ble enige om å prøve Levaxin så jeg har tatt 25 mikrogram levaxin frem til neste prøve.
20/1-09. Prøven tatt kl. 1200.
TSH: 3.81 (0.40-4.0)
T4 : 115 (60-160)
FT4 : 16.7 (7,6-19,7)
T3 : 2.3 (1.3-2.6)
S-Thy.per.antis: <10
S-kreatinin: 91 (60-105)
S-alat: 62 (10-70)
B-hemoglobin: 16.3 (13,4 – 17,0)
S-kolestroler: 7 (3.3-6.9)
S-triglyserid: 6.28 (0.45-2.60)
LDL: 4 (1.8-5.7)
HDL: 0.8 (0.8-2.2)
Hadde en 24 timers blodtrykksmåling der gjennomsnittet var 149/98.
Kan nevne at jeg er en mann på 33 år. Jeg er 178 høy og veier 88kg. har endel muskelmasse og løfter 115kg i benkpress.
Min mor har hypothyreose samt revmatisme og noe høyt blodtrykk.
Min far har høyt blodtrykk, tilløp til diabetes 2 og noe forhøyet kolestrol. Jeg vet ikke hvordan stoffskifte-verdiene hans er.
Jeg synes det er merkelig at jeg har så lave antistoff-verdier... Er også bekymret for at jeg har ubehag i nedre del av halsen samt er opphovnet på den ene siden der (min venstre side).
Håper noen kan hjelpe en som er helt fersk i dette gamet til å bli litt klokere, evt komme med forslag til andre tester som bør bli tatt.
Sv: Hypothyreose. Oversikt over hva som kan være lurt å sjekke!
Super oversikt! Takk Anisa og Hansen. Jeg tok endel prøver sist hos endokrinologen, men ser at det er andre prøver jeg også bør ta etterhvert. Ringte dem nettopp og fikk vite at TSH ligger på 3,37 og FT4 på 15.8.
Hei Troj.
Tenkte bare jeg ville tipse om et par ting.
En tolking av resultater er avhengig av flere faktorer.
1. referansegrensene som analyselabben bruker.
2. forrige måling : dato, resultater og dose.
3. siste måling : samme som d.o.
Hvert laboratorium danner sine egne statistiske referansegrenser. De skal ligge på 2,5percentil, men instrument-type/målemetode og det statistiske grunnlaget er forskjellig.
Grunnlaget dannes av et antall antatt friske personer. Mener de bruker overskuddsblod fra personer med ok kolesterol til dette.
Det er likevel u-ungåelig at noen stoffskiftesyke er med å danne referansegrunnlaget. Og det er ikke sånn at verdier like innenfor referansegrensen er "frikjent" for stoffskifteproblemer. Man kunne valgt 5percentil istedenfor, og fått helt andre grenser.
Disse grensene er altså ikke noen biologiske grenser, de er menneskeskapte.
Så disse blodprøver kan ikke brukes til å bevise at man er frisk.
Det eneste sikkre er når de er for lave. Da kan man aldri ha et tilstrekkelig stoffskifte.
Verdier innenfor ref.grensene viser kun at det er nok stoffskiftehormoner tilstede i blodet. De sier ingenting om de blir brukt.
Ved cellereseptorfeil vil man måle høye verdier, men pasienten har likevel lavt stoffskifte. Og det kan tenkes flere liknende konstellasjoner.
Det gjaldt mengdeprøvene, men det finnes andre. (se sekundære prøver)
Hvis man feks mister stortåen, så vil andre muskelgrupper prøve å overta for bevegelseshemmningen.
Samme skjer med det biometriske avtrykk blodprøver gir når feks. stoffsikftehormonene ikke fungerer slik de skal.
De kan utmerket godt være tilstede i rikelig monn, men hvis de ikke gjør det de skal, vil andre parametere endres.
Flere av disse er det skrevet om tidligere her.
Jeg mener at om man har symptomer som er forenlige med lavt stoffskifte, og man ikke avgir tradisjonelle stoffskifteprøver som kan vise dette, bør man ta en rekke av de sekundære for å se om de kan peke i noen retning.
Hei og takk for tilsvar Hansen :). Nå er det kansje litt på siden av tråden å gi et noe mer utfyllende svar, men jeg prøver meg.
Prøvene er tatt på Haukeland Sykehus. Da er referanseverdiene:
TSH: 0,40 - 4,50 mIE/L
FT4: 9,5 - 22,0 pmol/L
Som du ser er jeg innenfor grensene, men jeg føler meg ikke 100%. Da det lave stoffskifte ble oppdaget var TSH på 4.83. Alle prøver jeg har tatt er analysert ved Haukeland.
Jeg er obs på de statistiske referansegrenser, men jeg forstår viktigheten av at du nevner dem.
Jeg hadde meget høye triglyserin-verdier samt høyt "dårlig kolesterol" og lavt "godt kolesterol" i prøvene som var tatt like etter påvist lavt stoffskifte. Videre har jeg et forhøyet blodtrykk noe jeg tar medisin for (Atacand).
Jeg har lest Dr.publikasjonene til Bjørn Olav Åsvold som ser på sammenhengene mellom TSH og kolesterol og TSH og blodtrykk. Han viser til en statistisk signifikant økning, der f.eks økt TSH korrelerer med økt kolesterol innefor en referanseramme på TSH <3,5.
Kilder: http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/92/3/841
http://www.eje-online.org/cgi/content/short/156/2/181
Så høyt blodtrykk (jeg trener 3 ganger i uken, er 178høy og 83kg) dårlige kolesterolverdier, samt TSH utenfor referanserammen + De fleste av de kliniske symptomene vi aller kjenner så godt, så har jeg funnet en plausibel forklaring for hvorfor arbeidet med masteroppgaven plutselig ble uoverkommelig. Jeg var kvalifisert til opptak på masterstudiet med god margin, så veilederen min skjønnte ingenting når jeg ikke klarte å komme med utkast til avtalte tidspunkt...
Mitt høyeste ønske nå er å klare å gjennomføre graden. Dataene jeg jobber med holder på å bli foreldet så jeg MÅ bli ferdig til sommeren.
For min del var det over 3 mnd venting på time hos endo. Ettersom jeg ikke har fått påvist anti-tpo bestemte jeg meg for å kutte levaxinen. Jeg la virkelig om kostholdet (som ikke var veldig usunt i utgangspunktet) og økte treningsfrekvensen. Jeg har tatt mye vitaminer og mineraler, og vært meget oppmerksom på betydningen av å ta nok vit-d og b-12. Dessverre krysset ikke endoen av for å finne ut mine d-vit verdier. Jeg får ta det nestegang. Kelpasan har jeg også tatt i denne perioden.
Så min TSH nå på 3.37 og FT4 på 15.8 er etter en periode uten Levaksin på 2.5 mnd. Jeg hadde virkelig håpet jeg hadde lavere TSH :(
For å gjøre innlegget litt mer relevant for tråden kan jeg føre opp de målingene Endokrinologen ville ta fra meg.
Hematologi:
-Leukocytter
-Hemoglobin
-Trombocytter
Thyreoidea:
-TSH
-FT4
-T3
-TPOA's
Klinisk kjemi:
-Kalium
-Fosfat
-Kalsium
-Kreatinin
-Albumin
-Kolesterol
-HDL
-LDL
-Triglyserider
-Amylase
-ALP
-GT
-ALAT
-LD
Gonader:
-LH
-FSH
-SHBG
Anemiutredning:
-Homocystein
-Kobalamin
-Folat
-Ferritin
Tumormarkører:
-Kromogranin A
Binyremarg:
-Metanefriner
Binyrebark:
-ACTH
-Kortisol
-Reninaktivitet
-Alderosteron
Det var det, så får vi se om vi blir noe klokere når svarene kommer.
Red.: Ser jeg må takke Anisa og for svar :)
Red2: Da jeg hadde TSH på 4,83 var øvre grense 4.0. Ser de nå har utvidet den til 4.5.......
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Du kan kun være glad for, at dine antistoff-verdier (anti-TPO) er så lave, at de endda ligger under ref.området for Hashimoto's. Det betyder at du har ikke Hashimoto's (i hvert fald ikke nu) og dette gør det hele en del enklere, fordi autoimmun sygdom er altid langt mere uforudsigelig end ikke-autoimmun. Desuden jodmangel-induceret hypothyreose kan helbredes, mens den autoimmune som regel kan ikke.
Hvorfor så har du plager og din skjoldbruskkirtel endda vokser, når det ikke er autoimmun hypothyreose? Det kan sagtens være jodmangel i en grad, som får kirtlen til at vokse, for at genvinde og genbruge den smule jod som dog er til rådighed. Det er en velkendt sag, at man kan få struma af en jodmangel som har varet længe nok til at kirtlen reagerer på den, ved at øge sin volume. Det tager op til et par år fra man er begyndt på tilskud af jod (tabletter eller dråber), til man er helbredt og strumaen er væk igen.
Troj. Få nu taget denne jod i døgnurin prøven. Hvis du får påvist jodmangel, og behandles for den, kan alt andet vi skriver om her, blive overflødig. xx9
Avansert tolkning behøves..
Jeg har vært hos endokrinolog. På bagrunn av konsultasjonen og tidligere blodprøver ble jeg sendt til Haukeland sykehus for å ta utvidede prøver.
Tar med de jeg tror er mest relevante her:
S-tsh: 3.37 (0.40-4.50)
S-ft4: 15.8 (9.0-22.0)
S-t3 : 1.7 (1.3-2.6)
P-homocystein: 7.6 (5-15)
S-kobalaminer: 326 (175-700)
S-folater: 18.1 (>8)
S-ldl-kol: 3.3 (1.8-5.7)
S-ldh-kol: 0.9 (0.8-2.1)
S-kolesteroler: 6.5 (3.3-6.9)
S-Triglyserider: 6.46* (0.45-2.60)
S-kortisol morgen: 273 (138-690)
S-testosteron: 13.1 (9.1-55.2)
S-shbg: 20 (13-71)
Prøvene ble tatt kl 1000 på fastende. Kan og nevne at når disse prøvene ble tatt hadde jeg gått 2.5 mnd uten Levaxin.
Jeg fikk tilbakemelding fra endokrinologen at stoffskifte er bra og at jeg ikke trenger Levaxin lengre. Eneste reaksjon var på S-triglyserider som var på 6.46, men han satte dette i sammenheng med at jeg hadde prøvd meg på ketolysekuren.
Mine observasjoner er jo at tsh verdien ikke er optimal, videre er kolesterolnivåene ikke optimale. B-vit verdiene er jeg og usikker på, men de er kansje helt ok? Kortisolverdien er jeg heller ikke sikker på hvordan jeg skal tolke.
Det som bekymrer meg mest er mine lave testosteron og shbg-verdier. Testosteronivået synker jo med alderen og i denne sammenheng er jeg jo "bare" 34 år. Videre ser jeg at shbg verdien er lav. Har lest noe om at dette ofte henger sammen med hypotyreose. Kan det være lave verdier her som virker inn på tsh-verdien?
Symptomene ved lavt testosteron-nivå hos menn er faktisk ganske så like som ved lavt stoffskifte.
Er det noen som ønsker å gi noen kommentarer slik at jeg bedre kan forberede meg til timen hos endokrinologen som jeg har måtte oppfordre til i uken som kommer?
Sv: Avansert tolkning behøves..
Ut fra denne biometrien er jeg jo tilbøyelig til å være enig med spesialisten din. Iallfall om en prøveperiode uten Levaxin.
Men det er absolutt noen verdier man bør holde under oppsikt.
S-tsh: 3.37 (0.40-4.50)
Fordi du nettopp har sluttet med Levaxin er det fint at denne er høy.
Den har sikkert vært høyere og er påvei ned og vil møte sin balanse når hormonmengdene er riktige for deg.
S-ft4: 15.8 (9.0-22.0)
Med den målte TSH har denne enda en mulighet for å øke litt.
S-t3 : 1.7 (1.3-2.6)
Denne ser lav ut, men blir det når fT4 ikke er helt optimal. Selen er viktig for at denne skal holde seg høy.
P-homocystein: 7.6 (5-15)
S-kobalaminer: 326 (175-700)
S-folater: 18.1 (>8)
Disse ser jo bra ut. Hc vil være høy hvis kroppen jobber under for lavt stoffskifte. Så gjør det ikke noe om B12 blir høyere da.
Her er jo noe å henge seg opp i !
Kolesteroler og trigglyserider blir jo høye ved for lavt stoffskifte.
De har langt etterslep og hvis stoffskiftet har vært lavt, tar det lang tid å normalisere dem.
Jeg vet ikke hvordan dette skal tolkes opp mot en ketolysesituasjon.
S-kortisol morgen: 273 (138-690)
Denne er for lav !
Denne må du bare sjekke opp senere. Bruk da spytt-test istedenfor. Blodkortisol er ikke den beste måten å sjekke binyrene på.
S-testosteron: 13.1 (9.1-55.2)
S-shbg: 20 (13-71)
SHBG blir lav når kroppen jobber under for lavt stofskifte. (og for høy hvis det er for høyt)
Denne kan ved siden av kolesteroler være en ok måte å vurdere stoffskifte ditt opp mot - en støtte til mengdeprøvene altså.
Så var det jo bra om du slapp Levaxinen !
Håper du får deg en skikkelig sjekk - masse prøver som kanskje kan forklare hvorfor det ble så lite stoffskiftehormoner.
D-vitamin har du sikkert lest er viktig.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Her er jo noe å henge seg opp i !
Kolesteroler og trigglyserider blir jo høye ved for lavt stoffskifte.
De har langt etterslep og hvis stoffskiftet har vært lavt, tar det lang tid å normalisere dem.
Jeg vet ikke hvordan dette skal tolkes opp mot en ketolysesituasjon.
Kolesterol (og triglycerider tror jeg) ville være højere på almindelig karbo-kost. xx1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Så var det jo bra om du slapp Levaxinen !
Det mener jeg også. Tiden er nok inde til at teste Thyroid, hvis det skulle vise sig, at du ikke kan undværre hormonbehandling. Du er ikke 34 år for evigt, Troj. Og din mastergrad laver heller ikke sig selv, vel? Det er på høje tid at få levet lidt, inden "midtvejskrisen" der plejer at ramme de fleste mænd efter midten af fyrrerne.
Tusen hjertelig takk for oppklarende og gode svar! Det var godt å lese at en del av verdiene er "normale" og kansje blir enda mer normalisert på bakrunn av at jeg har gått uten Levaxin en periode. Hadde jo vært supert om Jeg kunne utsette Levaxinbruken fremover. Det er dog ingen tvil om at Levaxinen fungerte for meg like etter at det ble påvist lavt stoffskifte, men at jeg responderte dårligere etterhvert. Mulig det kom av manglende optimal dosering.
Flott at B-vit nivåene er helt ok! :D
Jeg tror heller ikke Kolesterol-verdien kan sees i sammenheng med ketolysekuren. Jeg hadde triglyserider på over 6 for 2 år siden også.
Så kortisolverdien er for lav ja. Så lave at jeg bør oppfordre til nye prøver hos mitt neste møte med endo?
Slike jeg leser det ut av svarene vil kansje shbg nå være på rett vei.
Jeg kommer uansett til å sjekke litt opp testosteronverdiene. Lavt testosteron for menn gir ofte lavt shbg er det jeg har fått med meg av det lille jeg har lest om den problematikken.
Igjen takk for svar, og ønsker dere alle en fin vårdag videre :).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Troj
Jeg tror heller ikke Kolesterol-verdien kan sees i sammenheng med ketolysekuren.
Det gør det faktisk, Troj. Kolesterol plejer falde på lavkarbo, under alle omstændigheder. Paradoksalt nok, modsat "logikken".
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Troj
Jeg kommer uansett til å sjekke litt opp testosteronverdiene. Lavt testosteron for menn gir ofte lavt shbg er det jeg har fått med meg av det lille jeg har lest om den problematikken.
Dr. Hertoghe skriver følgende om testosteron:
TESTOSTERON betragtes ofte som virilitetshormonet. Men selvom det er korrekt, er det vigtigt at gøre sig klart at testosteron er vigtigt for både mænd og kvinder. Testosteron stimulerer libido hos begge køn. For mænd er testosteron nødvendig for erektion, ejakulation og fertilitet. Det forhindrer impotens. Testosteron stimulerer den seksuelle tiltrækning og de følelser der er forbundet med forplantningen.
Testosteron beskytter hjertet og arterierne og mindsker risikoen for hjertesygdom. Det kan også sænke et forhøjet kolesteroltal og forhindre hjertekrampe. Testosteron beskytter bugspytkirtlen, nyrerne og fordøjelsesorganerne. Det forhindrer led- og muskelsmerter, knogleskørhed, samt overvægt hos mænd. Og mændene bedes bemærke: testosteron forhindrer de svedudbrud der faktisk svarer til hedeture hos kvinder.
Testosteron opbygger muskelvæv og styrker muskeltonus, bevarer knoglemassen, reducerer fedtindholdet, og virker i den sammenhæng mod "appelsinhud"; kroppen bliver fastere at se til (hos mænd). Det gør huden stram og glat og forebygger tørhed og små rynker. Testosteron holder slimhinderne fugtige. Det stimulerer hårvæksten, især på hovedet selvom et metabolisk produkt, dihydrotestosteron, dog medfører hårtab.
Testosteron øger evnen til at modstå stress og er med til at reducere angst, depression og overdreven emotionalitet; det giver energi og udholdenhed, og det er godt for humøret. Tilstrækkelige testosteronkoncentrationer giver selvtillid, men samtidig også et ønske om anerkendelse fra andre. Det gør os initiativrige, dristige og mentalt vedholdende. Det hjælper os med at konfrontere og overvinde vanskeligheder og sætte dagligdagens små irritationsmomenter i det rette perspektiv. Hos mænd er det tilbøjeligt til at udløse "macho"-adfærd.
Hos mænd produceres det meste testosteron i testiklerne, selvom der også dannes noget i binyrebarken. Hos kvinder producerer binyrebarken og æggestokkene testosteron, og østrogen produceres direkte fra testosteron.
Mangel på testosteron medfører tab af kjønnsdrift. Mænd får svagere erektioner og ejakulationer, og hos kvinder aftager klitoris' sensitivitet. Hos mænd bliver penis slap og kan undertiden opleve vævsforandringer der fører til krumning under erektion (Peyronies sygdom). Desuden kan forhuden blive for stor og blød, testiklerne bløde og/eller mindre og prostata tyk, blød, uregelmæssig og/eller inficeret.
Når testosteronkoncentrationen er lav, føler man sig udmattet døgnet rundt. Selvtilliden forsvinder, og man bliver deprimeret, nervøs og følelseslabil. Søvnen kan være urolig. Hukommelsen svækkes. Kreativiteten aftager, og det samme gælder fleksibiliteten, hvad angår holdninger, handlinger og beslutninger. Mænd kan opleve hedeture og hyppigere, kraftige svedudbrud.
Ved testosteronmangel er ansigtsmusklerne slappe, huden i ansigtet og andre steder bliver bleg, øjnene tørre, og der udvikles småbitte rynker omkring munden, på kinderne og ved øjenkrogene; ansigtsudtrykket som helhed blive slapt og trist. Hele kroppen fremtræder "blød", med krummet ryg, løs mavemuskulatur og fedt om hofterne. Mænds skæg er dårligt udviklet, og det samme gælder torsoen s hårvækst der kan forsvinde helt.
Behandlingsplan ved underskud
Unge mænd får typisk ordineret tabletter (25-100 mg mesterolon pr. døgn) eller testosteronkapsler (40-160 mg decanoat pr. døgn) - den hyppigste behandling i Europa - eller gel til påsmøring af huden - oftere brugt i USA. Midaldrende mænd bruger som oftest gel (50-400 mg/døgn gennem huden) eller injektioner (250 mg) af testosteronenanthat eller testosteroncypionat (med 10-20 dages interval). Alle med undtagelse af den første er naturlige testosteron former.
Kvinder bør have en dosering på mellem en tiendedel og en femtedel af mænds.
Mandekroppe producerer som regel ca. 7 mg testosteron i døgnet. Og det er således oplagt at sportsfolk kan få problemer når de doper sig med 250-25.000 mg i døgnet (som injektion). Mellem 20 og 40 millioner amerikanske mænd lider af hypogonadisme (for lav testosteronproduktion) - og kun 1-2 % af disse bliver behandlet.
Der findes syntetisk testosteron på markedet, men det har ikke helt de samme virkninger som det naturlige hormon.
Vær opmærksom på eventuelle tegn på at din dosering er for høj: overudviklede Rambo-muskler, kraftig kropslugt, fedtet hår, udtalt aggressivitet eller en sexdrift der er så kraftig at den er ubehagelig eller destruktiv.
Andre hormoner du skal være opmærksom på
Få undersøgt og korrigeret eventuelle mangler på thyreoideahormoner, DHEA og væksthormon.
Kilde: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=4516
Du burde nok vurdere om jodnivået er (har vært) tilstrekkelig ?
Eventuellt forsøke en type piller som retter seg mot å forsyne kjertlen med de rette råstoffer, slik at den kan fungere normalt ?
Typen kelp, selen, D3 - eller blandingsprodukter som feks. denne http://www.iherb.com/Now-Foods-Thyro...Vcaps/843?at=0
Linken er testet og funker :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Omtalen findes også her på forummet i tråden fra 2006 "Thyroid Energy"
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Troj
Der findes også tilsvarende "testosteron-støtte": http://www.iherb.com/Now-Foods-Testo...aps/12010?at=0 xx2
Begge dele fås i Danmark.
Takker igjen så mye for svar! Jeg er helt enig med deg Anisa angående ketolysekurens påvirkning av kolesterolet. Det jeg mente var at ketolysekuren i mitt tilfelle ikke kunne korreleres mot kolesterol-verdiene mine, men det kom litt dårlig frem. I følge ketolysekuren skal kuren redusere kolesterolet (det dårlige). Jeg var i ketose i ca en mnd og sluttet fordi jeg ikke er særlig overvektig og fordi jeg startet å trene hardere slik at det var greit med litt karbohydrater.
Jeg har ikke fått sjekket D-vit status enda. Jeg ser at du Hansen har stort utbytte av et optimalisert D-vit nivå, så det vil jeg be endokrinologen om å teste.
I perioden uten Levaxin har jeg faktisk brukt Kelpasan. Jeg fikk imidlertidig smerter i halsregionen etterhvert. Om det kan direkte relateres til inntak av kelp vet jeg ikke. Jeg har en til dels synlig hevelse av området rundt strupehodet. På MR-undersøkelsen fikk jeg vite at det var snakk om en medført skjevhet hva det nå måtte innebære. Endokrinologen kunne hvertfall konstatere at jeg hadde hevelse i skjoldbrukskjertelen.
Det som er en liten "joker" med tanke på min siste målte tsh-verdi er at jeg tillot meg selv å røyke litt da jeg sluttet med Levaxinen. Dette fordi jeg visste det ville kunne være med på å øke stoffskiftet noe. På det meste var det snakk om rundt 10 sigaretter om dagen. Jeg har ikke brukt tobakksprodukter de siste 3 uker. Jeg har lest her på forumet at man ikke bør ha nytt noe tobakk 48 timer før blodprøve for stoffskifte da dette kan senke tsh-verdien.
Takk så mye for linken til informasjon om testosteron Anisa :). Der stod det mye interessant!
Det at en mastergrad ikke laver seg selv skal gudene vite! det hadde vært utrolig greit om ferdigstillelse av en slik grad bare var en funksjon av tid ;).