Å få utskrevet hydrokortison...
Som kanskje en del her har fått med seg, har jeg fått en sterk mistanke om at de symptomene og plagene jeg har nå for tiden henger sammen med binyrebarkproblemer. (Se loggboken min for detaljert beskrivelse...) Jeg vet at mange utenlandske eksperter på kombinasjonen stoffskifte- og binyrebarkproblemer anbefaler behandling med hydrokortisontabletter. Men hvordan i all verden går man fram for å få det utskrevet her i Norge...? De tablettene som brukes i utlandet er på registreringsfritak her, og er antakelig enda mer 'suspekte' i norske legers øyne enn Armour (om mulig...).
Har noen av dere fått slike tabletter utskrevet av en norsk lege? Navn, adresse og telefonnummer til den legen, please?!?? 8)
Merete, fradrag på skatten osv.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Anonymous
Hvis jeg legger sammen Armour, Hydrocortone,magnesium og selen....så ligger månedlige utgifter på ca. 600 kr. Det er ikke nok til å få særlige fradrag via skatten, men nå går jeg til krig mot trygdeetaten...igjen. Sist gang(2 1/2 år siden) hadde jeg ikke krefter til å fortsette etter første avslag, men det har jeg nå :)
Merete
Det finnes en paragraf i Trygdeloven, som ingen på Trygdekontoret opplyser om, som tilsier at man kan få dekket helseutgifter som ellers ikke dekkes!
------------------------------------------------------
Trygdelove § 5-22. Bidrag til spesielle formål
Trygden kan yte bidrag til dekning av utgifter til helsetjenester når utgiftene ikke ellers dekkes etter denne loven eller andre lover.
Departementet gir forskrifter om ytelse av bidrag.
------------------------------------------------------
Jeg ville henvist til denne paragrafen, og krevd medisinen dekket! Tross alt, sykdommen i seg selv er "godkjent for blå resept", så Trygdeetaten skal ha meget gode argumenter for å avslå en søknad i henhold til § 5-22.
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Til oss som bruker Cortef:
Jeg har ergret meg litt over hvor mye penger jeg bruker på Cortef. Bruker nesten 300; i uka nå når jeg tar 30 mg daglig. Et glass m 5 mg/50 stk (kr 289;). Ser av pakningsvedlegget at Cortef også finnes i 10 og 20 mg, så jeg ville undersøke om jeg kunne få tak i sterkere tabletter og at det da kanskje ville være rimeligere i bruk. Så spurte på apoteket. De hadde bare 5mg, men skulle sjekke videre for meg. De ringte meg i dag og fortalte at det gikk an å bestille fra USA, men at de ikke kunne si noe om prisen. En ukjent faktor mht pris var avgiften som ville bli lagt til medisinen. Nå var jeg litt i ørska da jeg snakket med dem (de ringte og vekket meg i morges) så det er mulig jeg ikke husker detaljene helt, men de sa at hydrocortone - som er et tilsvarende produkt kommer i 10mg (tror det var 10 mg de sa) og da er prisen over 800 kroner for 30 tabletter. Så jeg tolket det som om de mente at prisen på 10 mg Cortef ville bli ganske høy. De sa videre at "det er sannsyligvis en grunn til at det finnes i 5 mg i Norge". Så jeg tror jeg bare godtar å bruke 5mg styrke. :roll:
Sv: Å få utskrevet hydrokortison...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av ;65820
Jeg bruker Hydorcortone og betaler 64 kr. for 30 10 mg tabletter på Vitus.
Innleggt mitt ble plassert i denne tråden også :D
Og det gjorde at jeg akkurat ble oppmerksom på innlegget i sitatet, det er riktnok fra 2005. Stemmer litt dårlig med det jeg fikk opplyst i dag mht pris på Hydrocortone. :?:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Jeg har ergret meg litt over hvor mye penger jeg bruker på Cortef. Bruker nesten 300; i uka nå når jeg tar 30 mg daglig. Et glass m 5 mg/50 stk (kr 289;). Ser av pakningsvedlegget at Cortef også finnes i 10 og 20 mg, så jeg ville undersøke om jeg kunne få tak i sterkere tabletter og at det da kanskje ville være rimeligere i bruk. Så spurte på apoteket. De hadde bare 5mg, men skulle sjekke videre for meg. De ringte meg i dag og fortalte at det gikk an å bestille fra USA, men at de ikke kunne si noe om prisen. En ukjent faktor mht pris var avgiften som ville bli lagt til medisinen. Nå var jeg litt i ørska da jeg snakket med dem (de ringte og vekket meg i morges) så det er mulig jeg ikke husker detaljene helt, men de sa at hydrocortone - som er et tilsvarende produkt kommer i 10mg (tror det var 10 mg de sa) og da er prisen over 800 kroner for 30 tabletter. Så jeg tolket det som om de mente at prisen på 10 mg Cortef ville bli ganske høy. De sa videre at "det er sannsyligvis en grunn til at det finnes i 5 mg i Norge". Så jeg tror jeg bare godtar å bruke 5mg styrke. :roll:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Legen min har sendt inn søknad om blå resept på Cortef. Men han sa at han trodde det var dødfødt, fordi han ikke er spesialist i akkurat dette (det endokrine). Han sa også at du får ikke
hvit resept på medisiner på registreringsfritak. Vi får trekke det fra skatten da, på ett eller annet vis? Ja, Rufus, det er skremmende mye penger. Ett sted mellom 7- 14000 kr i løpet av ett år? Et stort innhugg i min inntekt i allefall. Men jeg har jo ikke så mye valg! Jeg vil bli frisk!
Jeg har skrevet det før, men nu vil jeg gerne spørge direkte: hvad er så specielt ved netop Cortef?
Hvad er forskellen mellem Cortef og Hydrokortison "Nycomed"?
Hydrokortison "Nycomed" indeholder præcis det samme som Cortef: hydrocortison. Boksen indeholder 100 tabletter à 20 mg, helt flade, nemme at dele tabletter med delekærv og koster (uden noget dansk tilskud=den pris producenten vil have) dkr. 197,05.
Dvs. ved 30 mg dagligt er der tabletter nok til 66,5 dage, til en pris på dkr.2,95 pr dag. Dette giver en pris på: dkr 1076,75 årligt... Hvorfor så ikke søge om denne på registreringsfritag fra Danmark i stedet for Cortef?
Det er den samme Nycomed, som også producerer Levaxin, som fremstiller dette hydrocortison-præparat. Hvorfor ikke ringe til dem og spørge nærmere om de kan hjælpe med vejledning, hvis apotekerne ikke ved det... ?
Selv hvis det "danske" Hydrokortison "Nycomed" kostede dobbelt som meget til Norge end det koster danske patienter i Danmark - er danske kroner 2.153,50 om året laaangt billigere end de 7000 nogle taler om, eller 14000 Vigdis skriver for et årligt forbrug af Cortef. De er begge hydrocortison, så hvorfor ikke undersøge om man i stedet ikke kan købe det danske på registreringsfritag.
Om jeg kan forstå, hvorfor kan man købe hydrocortison-tabletter i danske apoteker, mens i Norge kan man ikke. Det ville være uendeligt meget nemmere for alle, men det kunne man måske spørge Nycomed om? Eller Legemiddelverket? vedikke1
Vi har vel ikke vært klar over dette andre alternativ, Anisa!vedikke1
Jeg har trodd at det har vært Prednisolon eller Cortef som har vært valgene.
Og Prednisolon er jo ikke et så bra alternativ for binyrene etter det jeg har forstått. Og så er jeg i allefall påvirket av STTM og amerikanske foraer hvor det kun er Cortef som gjelder...
Jeg vet i allefall hva jeg skal snakke med legen om neste gang...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Vi har vel ikke vært klar over dette andre alternativ, Anisa! vedikke1
Det var skrevet om før. Kris Kris har omtalt det for mange år siden, her i indlæg nr. 6
Jeg har omtalt det i tråden Grunner til ikke å bruke Prednisolon? indlæg nr. 3 hvor jeg også skriver at man kan hente "sine" hydrokortison-tabletter på et svensk apotek på recept, hvis man plejer handle i Sverige. Det kan godt betale sig at søge efter info på dette forum. Det meste findes her faktisk allerede. tro1
Ja,det finnes masse her inne hjerte1
Mitt problem de siste månedene har vært at jeg ikke har orket, verken å lese eller lete etter viktig stoff. Hjernen og resten av kroppen har vært en død og tung materie. Så når vi er syke, enten det er stoffskiftet eller kortisolnivåene som er for lave, så blir det en ond sirkel: Vi kommer oss ikke videre, fordi vi ikke klarer å søke den hjelpen vi kunne hatt bruk for.
Derfor er det godt at noen hjelper, og minner oss om rimeligere alternativerkram1
Telefon til Apotek 1 ga følgende resultat: de har Hydrocortisontabletter 10 mg i 25 stk pakke til kr 130. Altså liten forskjell i pris: Cortef 5 mg 50 stk ca 280 kr. Skal se om det er mulig å komme i kontakt med et svensk eller dansk apotek og høre om prisene der
Apoteket.se har Hydrocortison fra Nycomed 20 mg 100 stk for 328.50 svenske kr. Det er jo endel billigere, det da! Har sendt dem en e-post og sjekker om det går med vanlig norsk resept, eller hva som skal til. Kanskje noen Harry-handlende venner kan ta en liten tur på apoteket mellom systembolaget og fläskskinkan?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Skal se om det er mulig å komme i kontakt med et svensk eller dansk apotek og høre om prisene der.
Den danske pris står lidt tidligere i tråden (se herunder). vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hydrokortison "Nycomed" indeholder præcis det samme som Cortef: hydrocortison. Boksen indeholder 100 tabletter à 20 mg, helt flade, nemme at dele tabletter med delekærv og koster (uden noget dansk tilskud=den pris producenten vil have) dkr. 197,05.
Dvs. ved 30 mg dagligt er der tabletter nok til 66,5 dage, til en pris på dkr.2,95 pr dag. Dette giver en pris på: dkr 1076,75 årligt...
Vel, det var et forsøk. Men det går altså ikke an å få dette i Sverige. Men det er jo interessant at apotekene i Norge tar såpass stor avanse sammenlinket med broderlandene? Vel koster alt litt mindre i Sveige, lønningene er litt lavere, men så stor forskjell er det ikke?
"Hej!
- Läkemedlet på receptet ska vara godkänt i både Sverige och det land där receptet skrevs ut.
- Recept på licensläkemedel eller extempore kan inte expedieras.
Så om jag förstår dig rätt, så är det ett licensläkemedel i Norge och då kan inte din läkare i Norge skriva det på ett vanligt recept för expedition i Sverige, då det inte är godkänt i Norge.
Med vänlig hälsning
Apoteket Kundcentrum/ Carina
Svar på nedanstående E-post
---------------------------------------------
Hei
Jeg ser at dere selger hydrocortisontabletter fra Nycomed (20 mg
100stk svenske kr 328.50).
Mine spørsmål er:
I Norge må jeg ha en egen resept for å få disse tablettene, da de ikke
er vanlige.
Denne resepten kalles søknad om registreringsfritak i Norge.
Kan jeg kjøpe hydrocortisontabletter i Sverige med en vanlig norsk
resept, eller må jeg ha en spesiell resept fra min norske lege?
I Norge har apotek vanligvis ikke hydrocortisontabletter.
De må bestilles, det tar en til flere dager før tablettene kommer til
apoteket.
Gjelder det samme i Sverige, slik at jeg bør ringe apoteket noen dager
før jeg kommer og henter tablettene?
Håper på et positivt svar"
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Så om jag förstår dig rätt, så är det ett licensläkemedel i Norge och då kan inte din läkare i Norge skriva det på ett vanligt recept för expedition i Sverige, då det inte är godkänt i Norge.
Jamen, så er der ikke andet for, end at kontakte den norske afdeling af Nycomed og høre, hvorfor de ikke er interesserede i at få godkendt deres eget produkt, Hydrokortison "Nycomed" i Norge, dersom dette lægemiddel så ofte er nødvendig for at få deres andet produkt - Levaxin - til at virke bedre og overholde de, af Nycomed selv oplyst forhold, hvor Levaxinbehandlingen ikke bør iværksættes "dersom du har ubehandlet utilstrekkelig funksjon av binyrer og hypofyseforlapp."
Hvor det undrer nogle er, at da Nycomed Pharma er jo en officiel sponsor for stofskifteforeningen - hvorfor er dette, for så mange stofskiftesyge vigtigt forhold, omkring støttebehandling for binyrerne, som et led i behandling med Levaxin - ikke er inkluderet i dette samarbejde? Bare en tanke... underligt er det vedikke1
Jeg ville ringe eller skrive til dem, hvis jeg var nordmand i samme situation som du, Vigdis hjerte1
Hva er forskjellen på kortison og hydrokortison?
Var innom et apotek i går. Nycomed Cortison 25 mg 100 tabletter koster 339 kroner. Jeg leser på Wikipedia om glukortikoider, og klarer ikke forstå forskjellen på hydrokortison og kortison. Kan noen hjelpe meg? Han på apoteket kunne heller ikke svare på det. Hvis jeg like gjerne kan bruke kortison i stedet for hydrokortison vil det bli en tanke billigere. Kanskje kan også denne tabletten fås på blå resept? For mange vil en binyrebehandling som koster 14 - 16 000 kr på et år være en umulighet :mad:.
God jul alle sammen hjerte1hjerte1
Sv: Hva er forskjellen på kortison og hydrokortison?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Var innom et apotek i går. Nycomed Cortison 25 mg 100 tabletter koster 339 kroner. Jeg leser på
Wikipedia om glukortikoider, og klarer ikke forstå forskjellen på hydrokortison og kortison. Kan noen hjelpe meg?
Hydrocortison er hydrocortison (virkestof) mens virkestoffet i Nycomed Cortison er kortisonacetat. Af alle "glukokortikoider" ligner kortisonacetat hydrokortison mest... ser det ud til. Men kortisonacetat skal først forbi leveren, for at blive omdannet til cortisol. En læge skriver om forskelle og ligheder mellem de to således på Cushing`s Support & Research Foundation hjemmeside:
Spørgsmål: Hvad er forskellen mellem hydrokortison, kortison acetat, prednison, og dexamethason? Er der nogen retningslinjer for, hvornår man er brugt i forhold til en anden?
Svar: Glukokortikoid, som produceres af kroppen er kortisol, også kendt som hydrokortison. Kortison acetat er glukokortikoid kortison kemisk tilpasset, så det bliver vandopløseligt. Kortison (acetat/red.) er biologisk inaktivt og omdannes hurtigt til kortisol i leveren, så den kan udøve sin virkning. Hydrokortison og kortison acetat er begge kortvarigt virkende glukokortikoider.
Hvis en patient med permanent binyrenyreinsufficiens klarer sig godt på tilskud af hydrokortison, normalt fordelt på to eller tre daglige doser, hvor den største tages om morgenen - plejer jeg ikke skifte til andet præparat. Men, hvis patienten ikke klarer sig godt nok, vil jeg ændre den medicin til dexamethason eller prednison. Nogle af mine patienter har rapporteret bemærkelsesværdige forbedringer i deres livskvalitet på disse lægemidler der forbliver længere i kroppen (længere halveringstid end hydrokortison/Kortisonacetat/red.). De længerevirkende glukokortikoider er rapporteret for at have en svækkende effekt på knoglerne, men der er ingen beviser for, at der på dette punkt er forskel mellem virkningen af dem og cortisol. Tværtimod er det sandsynligvis fordi de bruges i urimelig høj dosis.
Den sædvanlige dosering af disse glukokortikoider er: hydrokortison omkring 25 mg/dag, kortisonacetat omkring 37,5 mg/dag, prednison omkring 5 mg / dag, og dexamethason omkring 0,5 mg / dag.
Man skal lige huske, at denne læges svar udspringer fra hans erfaring med at behandle Cushing`s, hvor han nævner alle behandlingsmuligheder inkl. små doser af de kraftige som prednison og dexamethason. Ellers ser det ud til, at forskellen mellem hydrocortison og cortison acetat er at det første er "grydeklart" til at gå ind i systemet og virke som cortisol, mens det andet skal først forbi leveren, for at blive omdannet til cortisol. Men så skal man også beregne doseringen af cortison acetat til ca. 1/3 del højere (i mg) end for hydrocortison, for at udligne tabet på (om)vejen via leveren.
Når valget står mellem ingen binyrestøtte pga. mangel på penge (til at betale disse horrible Cortef-priser) og cortison acetat synes det sidste være et rimeligt alternativ, mener jeg. Alligevel mener jeg også, at nogen burde spørge Nycomed om, hvorfor de ikke har registreret deres eget Hydrokortison Nycomed i Norge, når den både føres af danske og svenske apoteker?
Hvad synes du nu Vigdis? kram1