Jeg har lovet å hjelpe en dame på jobben med å tolke blodprøvene hennes.
Jeg har lovet å hjelpe en dame på jobben med å tolke blodprøvene hennes: TSH 3,5 og FT4 13,4
Hun har hvert eneste symptom på lavt stoffskifte som jeg har hørt om.
-Overvekt
-Unormalt mye tretthet
-Ukonsentrert
-Glemsk
-Fryser når andre synes det er varmt
-Muskelsmerter
-Tørr hud, mister hår
-Store, langvarige menstruasjoner
-Følelse av trykk i halsen
-Heshet
Hun sier at hun ikke spiser snop eller drikker brus. Likevel er hun over 100 kg.
Hun har tatt blodprøver, og den lab'en som hennes legekontor bruker, har en normalverdi på TSH fra 0,3-5,0. Dette har vi diskutert før, at etter HUNT har hormonlab'en ved Aker senket normalgrensen til 3,6. I USA er den senket til 3?
Hvor kan jeg finne noe om dette som jeg kan skrive ut, helst i et medisinsk tidskrift? Hun må ha noe å vise legen. Han er over 60 år og hun sier han er hyggelig. Men jeg vet ikke hvor glad han er i sånne som oss, som finner svar på internett.
Hun har en del annet som ikke er bra, her er hele regla:
Ferritin 17 MIKROG/L (10-167)
Folat, serum 9 NMOL/L (6-25)
Fritt T4 13,4 PMOL/L (12,0-24,0)
Glukose 5,1 MMOL/L
Hb 12,5 G/100 ML
HDL-kolesterol 1,0 MMOL/L (1,0-2,7)
Kolesterol 7,4 MMOL/L (3,3-6,9)
Levcocytter 8,5 10**9/L
Magnesium, serum 0,9 MMOL/L (0,7-0,9)
Triglyserider 4,7 MMOL/L (0.5-2,6)
TSH 3,5 MIE/L (0,3-5,0)
Vitamin B12 373 PMOL/L (150-650)
Vitamin B12 er jo ikke så verst. Ferritin er lavt, og kan også føre til større menstruasjonsblødninger. CRP prøve var negativ. Kolesterolen har vært verre før.
Hun sier at hennes lege er mest opptatt av det høye blodtrykket hennes, og at hun er i faresonen for å utvikle diabetes, Det er visst påvist insulinresistens tidligere.
Jeg har rådet henne til å be om nye blodprøver tidlig om morgenen, da TSH er høyest da. Og å be om Anti-TPO og FT3 i tillegg til nye TSH og FT4 prøver.
Hva mer kan jeg gjøre? Jeg skal skrive ut dette: http://www.uib.no/isf/eyr/2002q1/009210.html
men synes ikke det er nok.