Jeg er litt nysgjerrig på denne diagnosen, da jeg fikk høre av sekreteren på legekontoret mitt, at en annen lege hadde sett over resultatene mine og ment det er det som er "feilen" .. noen som vet litt/mye om dette?
På forhånd takk :D
Printable View
Jeg er litt nysgjerrig på denne diagnosen, da jeg fikk høre av sekreteren på legekontoret mitt, at en annen lege hadde sett over resultatene mine og ment det er det som er "feilen" .. noen som vet litt/mye om dette?
På forhånd takk :D
Det fins en stiftelse på Aker sykehus som driver og forsker på en medisin ang insulinresistens. Den er for å minske konsekvensene av insulinresitens. (de tenker på det amerikanske markedet tror jeg)
Insulinresistens oppstår når man har for mye fett på magen, da trer et nyoppdaget hormon i kraft som heter resistin.
Mere om insulinrestens på diabetes-sider, siden Dia II er insulinresitens.
Det beste å gjøre med det er en lavkarbodiett, gå til http://forum.lavkarbo.no/index.php
nora
?
for mye fett på magen?
jeg som har raaaast ne i vekt, og absolutt har det Motsatte problem ? :?
Da må da legen utdype begrepet insulinresistens hos deg.
Det som er insulinresistens er det som oppstår hos overvektige pga. hormonet resistin.
Kroppen går og lage insulin mye av døgnet fordi blodsukkeret er for høyt og cellene klarer ikke å nyttiggjøre seg sukkeret, men det lagres som fett. Det er triglyserider etc som tetter insulinreseptorene. Mer på diabetes-sider og på lavkarbo-og atkins -sider.
Hva mente han da?
En helt annen sykdom?
(det kan oppstå noe lignende ved anemi og lavt ferritin)
nora
ok.
og anemi og lav ferritin..
har s-ferritin på 82
derimot har jeg lavere kalsium og kalium enn hva som er normalverdi.. men det har ikke legen sagt et døyt om..
mens b-12 er på 384 der normalverdien er 150 - 650
:|
82 skulle være ok siden over 50-70 og opp til ca 90 -100 er ønskelig.
B-12 bør være over ca 360, man kan i tvil måle størrelsen og fargen på de røde blodlegemer, det heter visst MCV/MCHC.
Det med kalsium og kalium: Ved diabetes har man ofte høyt kalium fordi det lekker ut av cellen og påtreffes i blodet (cellene har kaliummangel).
Kalsium er det mest snevert regulerte stoffet i kroppen og bør ikke være for lavt eller for høyt.
Kan ikke se noe til insulinresistens hos deg, så de får komme med en forklaring.
Lavt kalium og kalsium kan heller komme av hypothyreose, som jo kan gi diverse elektrolyttforstyrrelser.
Det var en artikkel om en med downs syndrom på internett i british medical journal, hun hadde mye rart etter en operasjon, inkludert syre-bareforstyrrelser etc og det viste seg hun har veldig hypo. Mange med downs er hypo.
http://bmj.bmjjournals.com/cgi/conte...j;330/7495/834
nora
Jeg har både B12 deficiency og Kalsium deficiency (for lite), og det kommer begge av hypothyrose.Sitat:
Opprinnelig skrevet av nora
Jeg tygger hver kveld noe som heter Calci-Chew som kun fås på resept. (Kan ikke tas sammen med Thyrax som jeg bruker for min hypo).
Veldig viktig at du sjekker kalsium og gjør noe med det om det er for lavt!
Jeg legger ut linken til artikkelen istedenfor :-)
http://www.lommelegen.no/publ2/print.asp?visart=2428
Ang. insulinresistens, jeg har skrevet litt referat fra foredrag med ernæringsfysiolog som omhandler hvordan vi skal unngå høyt insulin og hvorfor i kostholds-folderen her.
Jeg syntes foredraget var veldig spennede og givende.
Blan annet kan det være svaret hvis ve ikke har nok effekt av levaxin, altså ikke er blitt bra, og lavkarbodiett gjør at vi trenger mindre levaxin.
Men det er mer enn lavkarbo, man må tilføye visse ting, alle måltider må ha protein og fett og antioxidanter. Står mer i referatet.
http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=222 er linken.
Jeg tror titelen er nå intetsigende, burde vært noe som
Interessant om Stoffskifte og Ernæring eller hypothyreose og mat eller noe annet som er mer beskrivende.
Sonja, kan du trylle litt med tittelen?
Spennende møte du har vært på nora. Referatet var veldig bra !
Med tårene trillende nedover kinnene satte jeg meg til PC'en for å prøve å finne ut av hvorfor jeg har hatt et par veldig dårlige dager. Har ikke vært så ille på et par måneder, og tenkte at dette må skyldes noe jeg har spist som har påvirket stoffskiftet på en eller annen måte. Fant ut at det kunne skyldes en av to ting, men dette visste jeg ikke noe om så det ble litt googling.
To ting er aktuelle syndere: fluorskyllemiddel, urtete/Vitalte.
Kom over mye interessant om fluor. (Husker at det var en diskusjon på forumet her før krasjet, men da var jeg ikke særlig opptatt av den siden av saken).
Fluor ble brukt for å senke produksjonen av thyroxin hos hyperpasienter!
http://www.fluoridealert.org/health/thyroid/
Det blir ikke fluorskylling på en stund! Isingen får jeg jeg heller tåle.
Hvis du drikker mye te generelt kan det tenkes at du får i deg mye fluor pga. det også.
http://thyroid.about.com/od/bookssuppor ... erview.htmSitat:
Due to increased water, air, and soil pollution during the last several decades, the amount of fluoride in most teas today is staggering. A typical cup contains as much fluoride (1 mg) as an entire quart of artificially fluoridated water--with some samples of tea containing traces of DDT. One sample of Chinese green tea tested had a whopping 22 mg. of fluoride per tea bag!
Og du har sikkert funnet fram til denne også:
http://thyroid.about.com/od/drsrichkari ... de2006.htm
Jeg var ikke klar over at noen mener at for mye fluorinntak kan skade stoffskiftet slik det er beskrevet i linkene. Antar at den tradisjonelle legestanden er uenig i påstandene, men det er jo et tankekors at dette var behandlingsmetode for hyperT. tidligere.
Jeg drikker lite te for tiden så der er det ingen helsegevinst å hente. Dette er vel noe å tenke på for dere som sliter med å få stoffskiftet opp. Kan i hvert fall ikke skade og undersøke fluorinntaket sitt og eventuelt redusere det for å se om man får effekt. De fleste tenker nok ikke på te som kilde til fluor.
Hei Brits :)
Har du prøvd noe som heter universal - te? Jeg fikk et tips av ei venninne om den. Ble litt usikker nå på om jeg skal la det være så lenge.
Det virker som om jeg svinger utrolig raskt mellom hyper og hypo nå. Ellers er jeg bare hypertyreot og veldig utslitt samtidig.
Er det Stangelands universal-te, du mener? Stangeland er en kjent alternative behandler/urtemann i Stavanger. Teene hans ble solgt i helsekostbutikkene. Nå tror jeg det er datteren hans som har overtatt. Jeg har en av hans teer som heter Vital-te. Det var en kinesiolog som mente at denne var god for meg, men av en eller annen grunn så er jeg skeptisk. Prøvde den igjen i går. Hadde skikkelig hypersymptomer idag, var helt utafor hele dagen på jobb. Det trenger ikke ha noe verken med te'en eller fluorskyllingen (jeg svelgte dessverre litt), men bare denne evindelige svingningen i sykdommen.
(Var du på møtet i Thyrodeaforeningen sist uke?)
Vet ikke om det var den teen du hadde hun mente. Du kunne kjøpe den på Apoteket også sa hun.. Kanskje den samm... :?
Det er grønn te som vanligvis har høyt fluorinnhold. Og sjekk vannet der du bor, det varierer noe fra sted til sted.
_Jeg_ tror ikke fluorskylling kan påvirke stort.
Altså: Er man Hypo så er det bra med grønn te, men er man Hyper så er det ikke bra for deg??
Jeg blir tussete!! Vet jo ikke hvilken av de jeg er.... Phuuuu! :roll:
Omvendt, Anne Ma. ;)
Ere ikke bra med grønn te om en er HYPO?
Og jeg som har bøtta det i dt siste, for jeg skal jo IKKE DRIKKE COLA..... :twisted:
Ja da får jeg bøtte ned med grønn te idag!! For nå kom hjertebanken tilbake. Lurer på hva legen gjør nå?? Tar bort all medisin???
:shock:
Er det noen av dere her inne som vet hvilke tester som skal tas for å sjekke insulinresistens??
Leste i Thyra at mennesker med insulinresistens ofte har høye T3 resultater. Og sist jeg ble"høy" så var det først og fremst pga T3. Og det nevtes også at de med insulinresistens ikke bør bruke Armour...
Hei.
Insulin, C-peptid og glukose fastende skulle kunne vise insulinresistens.
At insulinresistente ikke kan bruke Armour er bare tull. Hadde stoffskiftehormoner spilt en rolle hadde man neppe kunnet ta Levaxin heller.
Av mine prøver ser jeg høy insulin+C-peptid, i tillegg har jeg ved et par anledninger hatt forhøyet FT3. I denne tiden tok jeg Armour, og gjør det fremdeles. Etter oppstart med hydrokortison(2003) er alle disse prøver normalisert (selv on legene gnåler om at hydrokortison får disse til å stige??? ) Så det var den insulinresistansen i denne kroppen :D
Merete
Hei Merete :D
Takk for svar!
Det var i et intevju i Thya med en av legene på Baldreklinikken som fremsatte påstanden om Armour.. Jeg vet ikke bedre jeg ;-) Godt å høre motsatsen!
Hei Merete! =)Sitat:
Opprinnelig skrevet av Merete
Hva mener du egentlig med dette, mener du at insulinresistansen i kroppen din ble borte med armour? Eller..? Håper du kan forklare litt nærmere, jeg tar selv armour og lurer på dette med insulinresistens.
Marianne
Jeg går på balderklinikken og har selv erfart at de mener det ikke er bra med armour når man har insulin resistens. Men jeg er veldig glad for at jeg endelig fikk det, skal til min første kontroll etter at jeg begynte med armour den 22 og er spent på hvordan prøvene mine er denne gangen.
Det de har sagt til meg, er at verdiene (Insulin, C-peptid og glukose) kan stige og dermed kan man stå i større fare for å få diabetes som må behandles. Men jeg må si at jeg føler med helt super, så jeg håper virkelig ikke at det slår ut noe på prøvene mine....
Så flott at du føler deg super 8) Gode nyheter!
Jeg er litt forvirret rundt dette med insulinresistens.. og det plager meg litt. Etter hva jeg har forstått etter å ha lest diverse artikler på nettet så er insulinresistens og diabetes 2 det samme?? Dette var jeg ikke klar over.
Ser også ut til at det er en sammenheng mellom insulinresistens og PCOS, etter hva jeg leser.
Så skaper det forvirring med disse legene som sier at man ikke kan ta armour når man har insulinresistens, jeg er et av tilfellene som tar armour men ikke vet om jeg har insulinresistens.
Hvile plager hadde du av insulinresistensen, og har de spesifikt forsvunnet etter at du starta på armour, eller er det bare den generelle formen som er bedre?
Hei Marianne!
Det jeg mener er at prøvene mine var forhøyet etter at jeg hadde stått på Levaxin i ca. 16 mnd. Jeg startet med Armour og etter 10 mnd. var prøvene fine. I utredningsfasen for cøliaki steg de, og en av faktorene som kunne påvirke disse verdiene var hydrokortison(som jeg står på). Imidliertid har mine verdier normalisert seg på tross av hydrokortisonen...og et høyere inntak av stivelse(glutenfri kost). Så et argument om at Armour skulle være inferior til Levaxin kommer jeg aldri til å tro på. Det utsagnet påstår jeg kommer fra lege(r) som ikke har satt seg skikkelig inn i hva Armour er og hvordanden virker.
Merete
Marianne skrev:Forvirringen her er like stor! (Men det er jo ikke noe nytt ;) )Sitat:
Jeg er litt forvirret rundt dette med insulinresistens.. og det plager meg litt. Etter hva jeg har forstått etter å ha lest diverse artikler på nettet så er insulinresistens og diabetes 2 det samme??
Det samme står om både diabetes 1 og diabetes 2.Sitat:
Diabetes er en kronisk sykdom som skyldes mangel på hormonet insulin og/eller nedsatt insulinvirkning (insulinresistens).
http://www.diabetes.no/index.asp?id=23017
http://www.diabetes.no/index.asp?id=23018
*slettet et sitat som ikke var lovlig å sitere - beklager*
Noen som blir noe klokere av dette? Hva er insulinresistens da = ???
Og så mener jeg å ha lært at man legger så mye lettere på seg/har veldig vanskelig for å gå ned i vekt ved insulinresistens. Hva mener dere om det? Og at insulin generelt er fetende???
Hvis dere er forvirret, så er jeg det også.... 100% sikkert det.. Ihvertfall ;)
Fant dette i såfall:
Type 1-diabetes. Denne typen skyldes mangel på insulin. Den forekommer i alle aldre, men de fleste er unge når de får sykdommen (under 40 år).
Type 2-diabetes. Denne typen skyldes at insulinet virker dårlig. Den er vanligst hos overvektige personer og hos eldre.
Etter mange år kan en dårlig regulert diabetes føre til skade på de små blodårene i øynene og i nyrene. Dette kan resultere i synssvekkelse og nyresvikt. Diabetes kan også føre til økt risiko for hjerneslag, hjerteinfarkt, trange blodårer i beina og til nerveskader (polynevropati).
Hvis noen av dere er interessert i symptomer på diabetes, har jeg liste iver det også! Etter mitt skjønn er denne sykdommen ikke identisk med insulinresistens.. (selv om jeg har lest at det er det :wink: )
Hvilke prøver må man ta for å finne ut om man har insulinresistens?
Iallefall c-peptid!!!
Denne skal være under 700 iflg. Oftebro og ikke 1400 som de bruker som øverste ref.område nå. Mener at hvis du er over 700 så har du insulinresistens.
Fedon mener at c-peptid bør være under 400.