Lavt stoffskifte og arbeid? Hvordan takler dere jobben?
Jeg fikk lyst til å høre hvordan arbeidsevnen deres er blitt påvirket av hypothyreosen.
Er det mange som er sykemeldt, enten helt eller delvis?
Har noen måttet omskolere seg?
Har arbeidsgiver/kollegaer vist forståelse når man har dårlige perioder, eller foretrekker dere å "bite tennnene sammen" og ikke opplyse omgivelsene om at en har en kronisk sykdom?
Mange spørsmål dette, men det hadde vært fint å høre andres erfaringer.
Selv har jeg ikke vært i jobb siden jeg fikk diagnosen, først fødselspermisjon og siden sykemelding.
Er usikker på fremtiden, og hvordan jeg kommer til å fungere i jobb. Føler at jeg tåler stress dårlig;
tankene går om mulig enda senere når jeg stresser og det kan være fatalt i en jobb som min. Dessuten må jeg hele tiden ha pauser (også her hjemme) ellers blir jeg fryktelig sliten og får problemer med at jeg ser uklart. På toppen av alt har jeg fått tilbake leddsmertene som jeg slet mye med for 10 år siden, og det gjør ikke hverdagen lettere. Høres veldig negativt ut dette, men sånn er ståa.
arbeid...eller ikke arbeid
Æ har ikke klart å jobbe på snart ett år. Har prøvd jobbe 50%, 20% etc - men ingen av delene har hjulpet mæ. Etter et par vakter ligg æ langflat og æ har måtte velge ka som e viktigst for mæ???
E det jobben eller det at æ har krefter til å lufte hunden min, lage mat og ta en dusj???
Æ mene ikke å si at jobben min ikke e viktig for mæ - det e den. Æ savne den så sårt - men det gjør mæ ikke nåkka godt å gå dit - for æ blir bare dritdårlig jo mer aktiv æ e...
Lure på om det e fler som har det som mæ - det kjennes ut som æ har vært på en heidundranes fæst - æ har vært fyllesyk i godt å vel 1år... Og det kommer ikke av at æ har drukket alkohol- for det har æ ihvertfall ikke krefta til...
Lavt stoffskifte og arbeid?
Jeg klarer ikke og sliter med 50-60 %.. :/ 4 timer på jobb og jg er "ferdig" liksom..
Holder på å bli sprø av dette, har bare 60 % nå...
Sv: Lavt stoffskifte og arbeid? Hvordan takler dere jobben?
Jeg føler meg skikkelig i en klemme på jobben om dagen...
Jeg har et vikariat nå, og jeg slet ganske lenge med å komme igang å jobbe før jeg fikk dette. Vill SÅ gjerne gjøre en god jobb her, slik at jeg kan få fast stilling. Men merker at jeg sliter skikkelig. Klarer ikke å konsentrere meg, er veldig trøtt og har alltid dårlig samvittighet siden jeg vet at jeg kunne gjort det mye bedre om jeg hadde vært frisk. Føles som om jeg "lurer" jobben min på en måte, at jeg ikke gjør en så bra jobb som de tror og at de kaster bort penger på å ha en vikar som ikke er frisk nok til å stå på i fullt tempo.
Samtidig har jeg fått bare positive tilbakemeldinger, men føler som sagt at det kanskje er ufortjent. Vi sliter veldig økonomisk så jeg har ikke råd til å jobbe en mindre stillingsprocent, og siden jeg bare får fornyet vikariatet mitt med 14 dager om gangen (snakk om stress) kan jeg heller ikke bli sykemeldt siden jeg da sannsynligvis ikke får noen forlengelse. Og jeg har nok ikke krav på sykepenger uansett siden jeg er via vikarbyrå..
Så dette med jobb er for meg en plage for tiden.
Virker som den beste strategien hvis jeg ikke blir bedre er å samle all energi til å prøve å bli fast ansatt der jeg er nå, for da kan jeg i hvertfall bli sykemeldt hvis jeg blir værre.
Men føler meg som en slem skurk bare av å tenke slik.
Huff det er ikke bra.
Hei
Jeg har hatt hypotyreose noen år nå og holder på med økning av dosen. Har lenge slitt med ledd og muskelsmerter, spesielt om natta.
Ser at flere av dere er sykemeldte og har problemer som følge av det.
Jeg jobber 100% stilling og tar deltidsstudier i tillegg. Dette er veldig slitsomt. Føler at studiene hele tiden blir satt til siden da det er vanskelig å sette seg ned med bøkene etter at man har vært på jobb hele dagen. Enkelte ettermiddager blir jeg bare sittende å se rett ut i lufta. Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg "plager" meg selv med studiene. Men det er vel tilfredstillelsen av å få til noe. Har ofte dårlig samvittighet overfor jobb, familie og studier da jeg føler at jeg ikke klarer å yte noen av delene 100%. Har ikke fortalt noen på jobben om min sykdom da jeg ikke tror jeg vil møte noen forståelse for den. Tror egentlig ikke folk vet hva det innebærer å ha en slik sykdom.
Nå gleder jeg meg bare til sommerferien og kunne få slappe av å gjøre ikke noe!!
Jeg har nesten ikke vært i arbeid før. Men jeg har slitt med utdanning, hatt mye fravær og har ikke fullført noen form for utdanning. :sad:
Jeg jobbet et år som pleieassistent på et rehabiliteringssenter for eldre. Jeg stortrivdes, men kroppen min taklet rett og slett ikke mer, så jeg sa etter hvert opp. Hadde ikker opparbeidet meg krav til ledighetstrygd eller noen ting og de på sosialkontoret var rasende på meg. Jeg har jo ingen diagnose enda. Men jeg maktet rett og slett ikke mer.
Nå jobber jeg som våken nattevakt og har 10 timers vakter. ca 10-11 ganger i måneden. Det gikk veldig greit i begynnelsen, men nå er turnusen forandret seg litt og jeg sliter litt med det. I tillegg har jeg 1 times reise til og fra jobb, så jeg er borte fra hjemmet i 12 timer. Det er tøfft når jeg da må sove når jeg kommer hjem og har 3 barn hjemme. Jeg jobber som regel ons til søndag annenhver uke, så jeg føler at jeg taper så mye tid og jeg blir så utmattet de dagene jeg jobber at jeg kun fungerer på jobb og ikke i hjemmet i det hele tatt.
Jeg elsker virkelig det barnet jeg jobber med, og gleder meg til å dra på jobb og treffe han. Mitt mareritt kommer når jeg kommer hjem og ikke har krefter til å fungere som mor eller kone. Det tærer jo litt på familien her hjemme og det tærer på meg. Jeg kunne jo ønske at jeg strakk til på alle plan. Jeg har nå jobbet der siden 1 september.. men jeg må ærlig innrømme at jeg tror ikke at dette fungerer på sikt. Men det er lov å håpe.. jeg jobber på kontrakt pr måned så jeg kan liksom ikke sykmelde meg 50%, for da blir jeg bare satt opp på færre vakter neste måned. Er trasig med adecco sånn sett..
Så her får jeg jobbe på det jeg kan, så mange vakter helsen kan takle slik at jeg i alle fall opparbeider meg rett til en grei ledighetstrygd eller sykelønn. Man vet jo aldri hva som kan skje...