Var det Selen naturpreparat som kunne være bra å ta for oss med lavt stoffskifte?
Hvilken virkning har det?
Takker for svar.
Printable View
Var det Selen naturpreparat som kunne være bra å ta for oss med lavt stoffskifte?
Hvilken virkning har det?
Takker for svar.
Hei
Jeg kan ikke svare helt på spørsmålet ditt - men det gjør sikkert noen andre etter hvert.
Jeg brukte selen i noen mnd, etter doktorens ordre. Siste gang jeg var der fikk jeg beskjed om at jeg kunne slutte med det, siden nivået var høyt nok....
Jeg husker og å ha lest om selen i forbindelse med stoffskifte på forumet ......vil gjerne høre mer ang bruk av det.
Det enzymet som man trenger for å omdanne T4 til det aktive hormonet T3 er avhengig av selen. Funker ikke uten.
Når jeg begynte med selen fikk jeg hyper-symptomer noen får dager, samt at antistoffene gikk ned etter måling.
Selen kan altså øke FT3, noe det gjorde med meg.
De som har amalgam, har ofte kvikksølv og bly som tar selenets plass i selendeiodinaseenzymet og da blir enzymet uvirksomt. Når man tar selen foretrekker kroppen selen og enzymfunksjonen blir bedre sier noen.
Det fins ikke noen reseptorer for T4. Kun T3 er virksomt.
nora
Kansje du Nora vil svare.?
Hvor mye Selen skal en ta og skal en øke dosen der også.?
Forstår jeg deg rett når du sier at forbrenninga øker når en tar Selen.
Kansje kiloene renner av..HE HE.
Jeg går på en ganske høy dose blanding av Levaxsin og Liothy. men legger bare på meg.
Siste måling var
TSH 0,02
FT3 6,0
FT4 22
Fikk beskjed om at jeg var litt hypo,men jeg føler meg ganske bra i form
Har ikke vært så veldig deppa i vår som tidligere....men bruker Johannesurt..fikk beskjed på apoteket at jeg kunne bruke den sammens med stoffskifte med.
Den reduserer nemlig virkningen av forskjellige medisiner.
Takker for svar og ønsker ei god helg.
Vil bare anbefale denne artikkelen; The Top Five Supplements for Thyroid Support (igjen), jeg. Jeg fant den på Thyroid About, og det står mye nyttig om tilskudd der.
Om selen står det at man bør ta 200 mikrogram/dag, helst i kombinasjon med sink (min. 10 milligram) og kobber (10% av sinkmengden; min. 1 milligram). De fleste multivitamin-/mineralpreparater inneholder også selen og sink, så sjekk eventuelt innholdsfortegnelsen for å se hvor mye ekstra du trenger.
200µg selen er anbefalt dose men jeg har også brukt 100µg.
nora
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Gjest
Har omsider startet med selen-tilskudd etter å ha lest flere steder at dette skal være bra for oss med lavt stoffskifte. Har nå tatt 1 tabl. hver dag i ca. 1 uke. Jeg har de siste dagene fått de samme symptomene som jeg har tidligere har hatt i forbindelse med oppjustering av levaxin-dosen; Hjertebank, skjelvinger i kroppen, trykk i øynene og luft/løs mage.
Leser i et annet innlegg at nora sier at selen kan gi hyper symptomer de første dagene. - Tenkte ikke over at det kunne være selenen før jeg leste dette. Vet noen om selen også gjør noe med blodverdiene? Burde jeg måle verdiene igjen for at TSH ikke skal bli for lav (hyper)? Har faktisk overrasket megselv denne siste uka - med vannvittig overkudd og tiltakslyst. :lol: - Noen som har erfaring? - Er dette forbigående eller kan jeg ha et håp om at det varer? :roll:
Det kommer av høyere FT3 hos deg. Det kian skje når man begynner med selen.
Hvis man øker medisinene ellers, kan man typisk ha hyper-symptomer noen dager.
Elaine Moore på hyper-forumet sa noen om dette, at hvis det vedvarer utover en uke, så har man for høy dose.
For å justere dosen men levaxin, bør man egentlig vente 6 uker for å ta prøver. (hvis man går etter TSH)
I mellom tiden er FT4 og FT3 de mest nøyaktige.
Dessuten har mange behov for lavere dose om sommeren og høyere om vinteren.
På de tyske forumene er det omvendt, de har mye høyere aktivitetsnivå om sommeren (hva gjør de, går turer flere ganger i uken? sykler?) og tenger mer om sommeren.
Kanskje du kan bruke opp mer T3 ved å øke aktivitetsnivået? Akkurat slik som tyskerne?
Hvis du virkelig blir skikkelig hyper, så føler du deg dårlig og orker lite.
nora
Takk for svar, nora!
Dette er ganske interessant - og jeg hadde faktisk planer om å bruke noe av overskuddet til å gå turer og komme meg ut i frisk vår-og sommerluft. Det hadde jo bare vært fantastisk! Har vært innom 3 leger iløpet av min "stoffskifte-periode", men ingen av dem har noen gang nevnt at selen burde være endel av medisineringen.......
Har også hørt noe om at selen trekker kalsium ut av sjelettet.. litt redd for at jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste ved å ta selen da! Løse et prtoblem, men få et nytt i retur, på en måte! hmm :roll:
Ojsann! Hoppet litt i stolen her da jeg leste det om å trekke kalsium ut av skjelettet, for jeg har jo lest en del i det siste om at vi kan ligge dårlig an på benskjørhetsstatistikkene...
Så nå har jeg lett og lest og lest og lett - men jeg finner absolutt ingen artikler eller sider på nett som sier noe om en sånn sammenheng. Kan du huske hvor du har hørt dette hen?
Tvertimot kom jeg over en rekke sider vedr. dyrehold, hvor det står at det er vanlig å gi kyr ekstra tilskudd med selen når de kalver; da trekkes det enormt mye kalsium fra blodet til melkeproduksjon, og selen brukes for å forebygge melkefeber (siden selen styrker immunforsvaret).
Jeg fortsetter å knaske mine selentabletter hver dag, jeg. http://www.diskuteket.no/images/smiles/jepp.gif
Hei.
Vet ikke om det har noe betydning, men jeg ble annbefalt av min spesialist å ta selen (og b-vit.), sammen med mat, middag.....
Hilsen Monica
Maxdosen selen er lik anbefalt dose, 200µg. Mer skal man ikke ta. Jeg har også tatt mindre, bare 100.
Selen er også en antioksidant og det avgifter kroppen fra tungmetaller. De som har hatt amalgamplomber bør absolutt ta selen av den grunn.
Det er en tråd om "brain fog" på thyroid.about.com forumet og de sier at det også er viktig å ikke ha iseg "goitrogenig foods" som er mat som motvirker thyreoideahormonene.
Det verste er alt med soya. Men noen tåler soya. Det kan sitte i og gjøre en ukonsentrert i tre uker.
Og noen tåler absolutt ikke jordbær av alle ting.
Ellers reagerer de på kjente antithyroide matvarer som inneholder blåsyre som kål og broccoli etc inkl. palmehjerter og kassava og sesamfrø.
Dessuten skal pærer heller ike være så bra.
Parfyme og kjemikalier reagerer mange på (jeg får brain fog av maliglukt og diesellukt)
nora
Har lest flere plasser at Selen skal være positivt å ta ved lavt stoffskifte, er det mange som har kjennskap til det??
Jeg vet vel egentlig bare det nora har sagt her inne, og det er at selen kan bidra til to ting - å få ned antistoffer (TPO), og å øke konverteringen fra T4 til T3.
nora! Har du noen linker å bidra med? :)
Slenger meg på tråden din gjest. Jeg har også lurt litt på selen, så jeg skal lese svar her med interesse.
Jeg spør samtidig om selen har noen betydning når en har fjernet kjertlen - altså garantert ingen egen produksjon - og tar Armour? :?:
Regner med at Nora eller andre har noen kloke ord å komme med, når hun kommer på banen.
Jeg kan jo sitere hva dr. Shames og konen sier om selen (og sink/kobber).
Hele artikkelen kan du lese her.Sitat:
Selenium is crucial in both the production of T-4 thyroid hormone (thyroxine) in the thyroid gland, as well as in the conversion of T-4 to T-3 thyroid hormone, the active form (thyronine). Zinc is needed both before and after these production and conversion processes. Zinc is necessary for the TRH hypothalamus hormone to stimulate the pituitary gland, which signals the thyroid gland to produce thyroid hormone.
Moreover, zinc is needed at the intracellular level to help the thyroid nuclear receptors attach and drive the reading of the DNA genetic code. Keep in mind that the main function of thyroid hormone is to help put the genetic code into action.
Regarding selenium, we suggest 200 mcg (micro-grams) per day. This is, again, more than is contained in the common multiple mineral products. For zinc, we believe you can take at least 10 mg per day; please keep in mind that when taking 10-25 mg. of zinc, you need to balance that with one mg copper for the zinc-copper ration so useful for thyroid patients. Therefore a good product would contain 1-2 mg of copper in addition to the zinc.
Det står ingenting om antistoffer - men de sier jo at selen er viktig både for kjertelens egenproduksjon og konvertering fra T4 til T3.
Vil nesten tro at selen ikke er så viktig for deg, Marge - siden du får T3 rett fra Armour'en, og siden du ikke har noen egenproduksjon å ta vare på.
(Nå spør jeg kanskje dumt - men har du antistoffer? Går det i det hele tatt an å ha antistoffer hvis kjertelen er fjernet...?) :oops:
Og så fant jeg noe her:
http://www.mercola.com/2001/jul/11/selenium.htm
Kanskje ikke verdens mest etterrettelige kilder jeg kommer med her, men... Skal lete mer! :D
Her fant jeg noe fra PubMed! Det burde til og med være godt nok for endokrinologer... :lol:
(Endoen jeg var hos på mandag hadde aldri hørt om bruk av selen - og ga meg en formanende preken om hvor skeptisk man må være når man finner informasjon på nettet...) :roll:
Her er linken, ja:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...&dopt=Abstract
Pubmed er en bra referanse.
Har også kommet over artikler om selen i jcem som jo er størst ang. endokrinologi.
Må finne dem igjen.
Her er link til jcem:
http://jcem.endojournals.org/
Jeg slengte inn et spørsmål her fordi jeg har gått og tenkt på å kjøpe en boks med selen. Men trodde ikke at jeg hadde noen spesiell nytte av det, siden jeg ikke produserer noen ting, ikke har antistoffer og tar Armour som inneholder T4 og T3.
Slik jeg har forstått det, så kan jeg heller bruke pengene på Omega 3 f.eks. Men det er så rart, når jeg blir litt trøtt og føler en tilbakegang i formen så tenker jeg: "kanskje prøve selen likevel".
Kuppet vel tråden din litt, hovedinnlegger. :roll: Men du stilte spørsmålet om selen akkurat i en sånn periode hvor jeg har tenkte på å kjøpe selen.
Selen er nødvendig til deiodiseringsenzymene som er i muskelvev ut i kroppen og i leveren etc.
D
Man trenger disse enzymene enten man har kjertel eller ei.
Noen steder slipper ikke t3 inn men t4 og da trengs det enzymer til å konvertere t4 til t3.
F. eks. i CNS.
Hvilken utgave av selen bruker dere? Altså hvilken fabrikant? Jeg bruker "Bio-Selen + sink" fra Pharma Nord, den inneholder 100 mcg selen, 15 mcg sink og i tillegg vitamin A, C E og B6.
Men jeg kan ikke si at jeg merker noe særlig til den...
Jeg bruker en type ren selen (100 µg) - fra Sunkost. I tillegg tar jeg Spektro, som inneholder litt sink og kobber, så jeg har regnet med at jeg har fått nok av det også.
Kan dessverre ikke si at jeg har merket så mye effekt av den jeg heller; antistoffene mine har steget jevnt og trutt så lenge jeg har målt dem, og T3 ligger lavt i referanseområdet selv om FT4 til tider har vært langt over...
Men jeg vet selvfølgelig ikke hvor ille dette hadde vært hvis jeg ikke hadde tatt selen!
Du kan jo prøve et annet merke selen, kunne vært interessant å se om prøvene blir annerledes.
Jeg ser at jeg spiser Nycomed Pharma sine Selen tabletter. Hmm Burde kanskje skifte til annet merke. Fant de på apoteket. Har ikke sjekket før.
Hva bruker du da, Nora? Hvis det ikke er for frekt å spørre?...
Noe som heter selen + 100 fra helsekosten. Bare tilfeldig at jeg prøvde den.
Først av alt:
Er selenium det samme som selen?
endelig noe jeg også kan svare på. :D
selenium er engelsk navn på Selen, ja!
Fantastisk, Lissa ;)
Så neste:
Er det 200 µg det er anbefalt oss med lavt stoffskifte å få i seg (evt de med andre stoffskifteproblemer og/eller sliten binyrebark)?
200 µg er en grei dose å prøve for oss, ja.
Så bra, Lissa ;)
I den første linken din står dette:I den andre linken står dette:Sitat:
Man bør ikke innta større mengder enn 300-350 microgram per dag.
Ja, her var det jo ikke den store enigheten da :shock: Foreløpig vil jeg holde meg til de 200 mikrogrammene som jeg antok da. Eller noen få paranøtter om dagen i tillegg til 50 µg i vitamintilskuddet. Burde være sikker da.Sitat:
De som ikke er friske kan gjerne øke tilskuddsdosen til 2-300 mikrogram daglig.
Ekstremt høye doser (3-5000 mikrogram per dag over tid ) kan gi tørt sprøtt hår og sprøe deformerte negler, diare, kvalme , hvitløksånde, metallsmak i munnen, lever og nyreskader.
En regner doser opp i 700 mikrogram daglig over tid som helt sikre.
Fant dette på Linus Pauling-sidene:
http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/m ... /selenium/Sitat:
Brazil nuts grown in areas of Brazil with selenium-rich soil may provide more than 100 mcg of selenium in one nut, while those grown in selenium-poor soil may provide 10 times less.
Tror jeg ville gått for et tilskudd, gitt.
Ja, det blir sikkert ikke dyrere med tilskudd enn å kjøpe nøttene, men nå skulle jo nøtter være sunt for så mangt. PUH!
http://www.nottefabrikken.no/Companies/ ... index.htmlSitat:
Paranøtter, eller Brazilnuts som de også kalles, høstes nesten utelukkende fra viltvoksende trær i Amazonas, i Peru, Bolivia, Colombia, Venezuela og selvsagt i Brasil.
Altså fra "all-over-the-place". Ikke nødvendigvis i selen-rik jord. Kunne ikke finne noe om det...
Men i det hele tatt: Er det noe næring av noe slag igjen i noe av jorda? Leste en sjokkerende artikkel for en tid tilbake. Skal se om jeg husker det - be om tillatelse til å dele den med dere, i alle fall deler av den.
I så fall: Hvor kommer tilskuddene fra? Er det bare skryt, eller inneholder de det de skal?
selen er et grunnstoff, og må finnes i mineraler i det origgende miljøet som inneholder selen, fx selenitt.
om det ikke finnes slike mineraler i særlig grad i bergrunnen, er det heller ikke stort i jordsmonnet som er en blanding av knust stein og organisk materiale.
bør jeg starte å a selen nå? har Ft4 på 12, og noe og TSH på 9, og noe. Kan det hjelpe meg, eller vises det på en bl.prøve om jeg mangler selen? orker ikke lese igjennom. :oops: :oops: :oops:
Mer nytte vi kan ha av Selen:
http://www.tenneroghelse.no/default.asp ... article=61Sitat:
For at du skal ha en trygg amalgamsanering, anbefaler vi følgende:
Styrk kroppens motstandskraft mot kvikksølv gjennom inntak av mineraler og vitaminer:
spesielt selen, E-vitamin, C-vitamin og sink. Begynn med tiIskudd minst 1-2 måneder før saneringen.