Hei.
Ville bare nevne at i dag, 22. september fra kl. 15.00 - 16.00 skal det være nettprat med Omdal på www.mozon.no
Han svarer på spørsmål om stoffskifte i ubalanse.
Printable View
Hei.
Ville bare nevne at i dag, 22. september fra kl. 15.00 - 16.00 skal det være nettprat med Omdal på www.mozon.no
Han svarer på spørsmål om stoffskifte i ubalanse.
Takk for tips! :D
Jeg meldte meg sporenstreks inn og sendte av gårde et langt spørsmål. (Gjetter på at de som er medlemmer klarer å kjenne meg igjen...) :oops:
Blir spennende å se hva slags svar jeg får!
Hvordan ser dere denne nettpraten?? Finner ikke ut av det jeg :oops:
Man må jo melde seg inn og betale 199,- for ett års medlemsskap for å kunne lese også, jo?
Ja, man må melde seg inn for å lese også...
Det var et veldig lite spennende svar jeg fikk, forøvrig. Han svarte rett og slett ingenting. :roll: (Var kanskje litt for omfattende det jeg spurte om...)
Javel. Forstod ikke det jeg....igjen... :oops: Så da betaler man kr 199,- og får tilgang til leger og nettprat?? Verdt pengene det da :!: Tenker jeg melder meg inn med en gang.
Rettelse:
Han svarte, men en stund etter at nettpraten var stengt! :D
Det han sier, er i korte trekk at det høres ut som jeg bør forsøke lavdose kortisol og DHEA i tablettform, etter en grundig sjekk av binyrefunksjon. Og han vet ingen andre å henvise meg til for å få sånn behandling enn legene på Balderklinikken...
Det var da som pokker at jeg havnet hos "feil" lege på Balder den gangen, da! (Jeg har hatt en telefontime hos Richard Knobel, men det eneste han var interessert i å snakke om var matintoleranse...) :roll:
Hei kris. Kan jeg spørre deg om hvordan det går med kontakten med Knobel? Kontakten min har stoppet opp. Jeg har liggende et laboratorieark, men jeg har ikke ork til å gjøre noe med det. Følte at vi kommuniserte dårlig. Han gadd ikke lese det jeg hadde skrevet og jeg har ikke hodeenergi til å forklare mer. Følte at jeg lå på et samlebånd. Så akkurat nå "henger jeg i løse luften". Aner ikke hva jeg skal gjøre. Kanskje trenger jeg ikke gjøre noe mer? Tar dere stoffskifteprøver 2 - 3 ganger i året? Har jo tatt ofte i løpet av dette året fordi hypothyreosen ble oppdaget i september i fjor, men har nå altså landet på 150µg Levaxin og 10µg Liothyronin.
Føler jeg har sugd til meg informasjon som en svamp hele dette året, men nå begynner jeg å bli en smule desillusjonert. Og jeg har forstått at jeg er ikke alene om det. :cry: egentlig trett kanskje - rett og slett...
Jeg har liggende et sånt lab-ark jeg også... :wink:
Jeg har skrevet en del om dette i bloggen min - i korte trekk var jeg skeptisk til denne matintoleranseteorien hans, telte på knappene om jeg skulle bruke penger på den testen eller ikke, endte med å ikke gjøre det, og avbestilte neste time hos ham. Har tenkt at jeg eventuelt kunne ta opp kontakten igjen etter å ha vært hos alle spesialister jeg er henvist til.
Men ut fra det Omdal skrev til meg på Mozon, kan jeg ikke fri meg fra å tenke at jeg inderlig skulle ønske at jeg hadde blitt advart mot R.K. på forhånd... Det hørtes ut på Omdal som det er flere av de andre legene på Balder som skriver ut hydrokortison, så jeg (og du...) må da ha hatt maks uflaks...?
Men nå tror jeg at jeg lander på følgende: Ut fra mine prøveresultater (innenfor ref-områdene, men med en klar tendens) og det jeg har lest meg til - PLUSS støtten jeg opplevde at jeg fikk fra Omdal i dag, så fortsetter jeg egenbehandlingen min og føler meg fram på symptomer og kroppens signaler. Jeg skal til en ny spesialist den 3. oktober, men det eneste jeg tror jeg vil insistere på da er å få tatt de "vanlige" prøvene - PLUSS den 21-OH-antistofftesten (endelig!) for å enten bekrefte eller avkrefte at jeg har Addison en gang for alle. Jeg kommer bare til å informere den spesialisten om at jeg behandler meg selv, for jeg har ingen tro på at jeg vil få noe som helst gehør for lavdose hydrokortisonbehandling der...
Så håper jeg bare at jeg vil få en god effekt hvis jeg begynner å bruke hydrokortison/DHEA mer regelmessig (fram til nå har jeg jo bare brukt det sporadisk - når jeg virkelig har hatt behov for det). Samtidig skader det jo ikke å drive litt stressredusering og -mestringstrening, og prøve å være snill mot kroppen på flere måter... :)
A propos dette med å bli desillusjonert - jeg limer inn noe jeg skrev i bloggen min for noen dager siden:
Sitat:
Jeg gjør meg noen tanker av og til når jeg står der med hele batteriet med pilleglass. Er jeg virkelig nødt til å ta så mange tilskudd hver eneste dag resten av mitt liv fra nå av...? Blir litt oppgitt ved tanken, må jeg innrømme. Ikke bare fordi det er et pes å ta dem, og å huske å ta dem, og fordi det koster en god del penger. Men også fordi det føles så rart å måtte være avhengig av kunstig tilførte vitaminer og mineraler - jeg som har vært så opptatt av å spise sunt og få i meg det jeg trenger fra maten jeg spiser...
Det blir på en måte enda et moment i den rare sorgprosessen jeg går gjennom for tiden. Sorgen over å ha mistet den gode helsen og den sunne, sterke kroppen min - og vite at jeg aldri får dem tilbake. Å måtte innse at jeg antakelig aldri vil kunne trene som før, reise som før, feste som før eller jobbe til jeg stuper som før. Å se i øynene at jeg antakelig aldri vil våkne en morgen og føle meg 100 % frisk og sterk og full av energi igjen... Er jeg heldig, vil jeg finne en medisinering og en dose som gjør meg i stand til å fungere greit, i hvert fall i perioder - men jeg vil alltid måtte være forberedt på å veksle mellom dårlige perioder og litt bedre perioder, og jeg vil sannsynligvis aldri mer oppleve helt gode perioder.
Selvfølgelig er jeg klar over at den sykdommen jeg har tross alt er en ganske "snill" og udramatisk sykdom. Jeg vet inderlig vel at det er mange som ikke er så heldige som meg. Så lenge hypotyreosen behandles er den ikke dødelig, og jeg kan høyst sannsynlig leve et langt liv med den. Men sorgen jeg føler er der allikevel. For meg er det reelle tap.
Takk kris. Vet ikke om det helt har gått opp for meg ennå at jeg kanskje aldri får tilbake "meg selv". Føler bare tristhet når jeg leser tankene dine. Kjente på den samme tristheten når jeg leste boken til Audhild Løhre. Får ta en dag om gangen og glede seg over det jeg tross alt kan gjøre. Og det er jo mye egentlig, men "noe ble borte på veien"...og i dag er jeg bare trist og lei meg. Oppgitt. Hvordan skal jeg få den hjelpen jeg så sårt trenger for å bli så bra som mulig? Eller kanskje er dette mitt maksimale funksjonsnivå uansett? Ikke mer å gjøre mener jeg.
Har tittet på bloggen din kris. Skjønn liten gutt du har :) Og ellers mye bra stoff.
Så fint at du fikk svar fra Omdahl da Kris!
Du vet sikkert at det er viktig dersom du starter fast hydrokortisonbehandling at du trapper forsiktig opp og ikke slutter brått, men tenkte jeg ville nevne det. Jeg er under opptrapping for tiden og må ta det langsomt (har opptrappingprogram fra Balder hvis du er interessert).
Sa Omdahl noe om DHEA styrke/mengde?
Kjente meg veldig igjen i sorgbeskrivelsen din, har ofte lyst til å gråte bare av fortvilelse over at jeg ikke er mitt gamle sterke jeg :cry:
En ting er sikkert, med en mamma som evner å sette ord på følelsene sine på den måten du gjør har gutten din den beste støtten i verden :!:
Elin
Takk for gode ord, Yvette og elin - nå ble jeg helt rørt her... http://www.diskuteket.no/images/smiles/happycry4.gif
elin: Jeg er klar over dette med opp- og nedtrapping, ja - men det er flott hvis du kan gi meg den planen du har fått fra Balder! (Sende på PM, kanskje...?) Hvem går du til der, forresten?
Han sa ikke noe om mengde DHEA, nei - den dosen jeg tar pr. i dag er 15 mg/dag - har du noe formening om det er en grei dose...?
Fikk et matoghelse-blad på en messe her om dagen, og da er det noe om/med Knobel. Det er om noen som hverken tåler hvete eller melk (i samma gata som Dr. Reichelt) (det er om polypeptider fra gluten og melk som gir psykiske symptomer som autisme og depresjon)
KOm det ellers frem noe mere spennende fra nettpraten da?
Må bare fortelle at jeg fikk en "velkomstpakke" fra Mozon for en stund siden, og den inneholdt altså produkter for flere hundre kroner...! :shock: :D Ante ikke at jeg skulle få noen velkomstpakke en gang, jeg - kan ikke huske at det sto noe om det noe sted da jeg registrerte meg og betalte. Men så gjorde jeg jo den registreringen i hyrten og styrten og da, siden det ikke var lenge til denne nettpraten skulle begynne.
Jeg fikk en pakke med rosenrot, en tube med A-vitaminkrem og en med "Muscle Rub", en eske "Tofupill", en pakke med "Qing-Xiu"-te (hva nå det er for noe...), og prøvepakker med diverse kremer og helsekostprodukter. Var helt månebedotten, jeg - for å si det på godt bergensk! :D