Forskjellige prøvesvar fra forskjellige laboratorier
Jeg har ringt Hormonlaboratoriet ved Aker og spurte etter deres referanseområder for TSH og FT4.
TSH. 0,5-3,6
FT4 8-20
Jeg spurte om hvorfor det ikke er en standardisering av prøvesvar, og viste til de laboratoriesvarene jeg har fått oppgitt, hvor TSH går helt til 5.
Jeg fikk til svar at det kom an på hvordan de forskjellige laboratoriene utførte prøvene, og hvilke reagenser som ble brukt. Hun ville altså ikke gå med på at det er noen forskjell i prøvesvarene, selv om Aker bruker øvre referansegrense på 3,6 miE/l og et annet laboratorium 5 miE/l.
Jeg presierte at det er samme måleenhet som blir oppgitt i svarene, men det hadde visst ingen betydning!
Nå er jeg forvirret. Kan jeg stole på dette, at alle laboratorier som utfører stoffskifteprøver har referanseområder som tilsvarer det de bruker på Aker, selv om tallene er helt ulike? Det betyr utrolig mye for om pasienter får behandling eller ikke.
Vi skulle ha hatt noen på forumet her som er laborant og som kan svare på dette.
Sv: Mye "freske" lab tall, spent på framtiden!
Jo, det mangler standard på mange områder.....
Aker sin fT4 har veldig lave referanseverder Furst har sånn mitt på og andre har enda høyere slik at en høy måling hos Aker kan komme til å tolkes som en lav hvis man regner den opp mot refverdiene på en av de som har høye refvedier.
Nå husker jeg ikke nøyaktig, men Aker er ca. 8-18 mens de høye labbene kan være 12-24.
For TSH er det ikke så store forskjeller.
De skal kunne sammenlignes når man regner ut prosent.
Vi burde nesten ha en liste liggende på fremsiden....
Det er heller de froskjellige fabrikanter, altså leverandører som får frem forskjellige tall, og det henger også av hvilke maskiner de har for å kjøre prøven. De blir ikke kalibrert lokalt mot lokalt blod.
TSH fins også et internasjonalt referanse-serum på og all TSH i verden skal slå ut likt. Men hvor grensense til normalt skal gå, bestemmes noen ganger lokalt, noen ganger følger de bare produsentens tall, og på Aker satte de igang et eget forskningsprosjekt (HUNT-studien) og senket øvre grense til 3,6 en del år siden, når de andre holdt rundt 5 og 4,5. Det hjelper en del.
I NOrd-norge og på vestlandet så har de samme grenser, men de gjør ofte ikke noe med stoffskiftet før TSH er over 10 allikevel fordi de kaller TSH over 3,6 for subklinisk...altså egne tolkninger. Det er forresten bare menn som ikke har symptomer ved en TSH på 8 og 9 og 10.
Ahus 7-16
Aker 9-22?
sørlandet 11-22
0,30> TSH > 4,5 mlE/l hos laboratoriet min lege i Halden (Østlandet) benytter. Jeg vet dessverre ikke hvilken lab dette er. Men skjønner jo at jeg har vært heldig med lab.
Jeg snakker ikke om referansetallene. Jeg snakker om de målte verdiene mine.
T4 - 47 ...T3 -10
T4 - 94 ...T3 -14,3
Uansett om man regner i % eller dividende er jo disse forskjellene helt på jordet mener jeg. Det eneste som kan ligne er at hvis du ganger 47 på 2 vil du få 94. :D ....men jeg tror ikke det er det legene driver med.
Jeg skal for ordens skyld be om en ny blodprøve hos fastlegen i løpet av denne uka og se hvilket resultat jeg får da.
for øvrig er grenseverdiene på mine prøver:
Ahus: T3-3,0-6,0
T4-7,0-16,0
Riksen T3-2,7-6,3
T4-9,0-21
Pluto...når du får refverdiene, kan du bruke denne:
http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm
Sorry, jeg skrev grenseverdiene...men det skulle være Ref.verdier.
Prøvde linken din og fikk en grafisk framstilling som ikke kunne vises på en wide screen.
Vel vel, legene finner sikkert ut av det en gang...kanskje.
-M-
den der hpu-linken, det er vel best å skrive inn resultatene inn på sitt eget resultatark i excel, hvor man skriver doser og blodprøvene og hvordan man har det.
man kan vel ha den på google docs slik at man finner den igjen...
Og da ser man jo fort at det blir ikke-sammenlignbre tall hvis man bruker reslatater fra forskjellige lab, slik at prosentene er bedre å sammeligne med.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pluto
Jeg snakker ikke om referansetallene. Jeg snakker om de målte verdiene mine.
T4 - 47 ...T3 -10
T4 - 94 ...T3 -14,3
Uansett om man regner i % eller dividende er jo disse forskjellene helt på jordet mener jeg. Det eneste som kan ligne er at hvis du ganger 47 på 2 vil du få 94. :D ....men jeg tror ikke det er det legene driver med.
Jeg skal for ordens skyld be om en ny blodprøve hos fastlegen i løpet av denne uka og se hvilket resultat jeg får da.
for øvrig er grenseverdiene på mine prøver:
Ahus: T3-3,0-6,0
T4-7,0-16,0
Riksen T3-2,7-6,3
T4-9,0-21
Så er resultatet på den siste prøven kommet.
Den siste prøven viste:
TSH-0,05
T3 fritt 9
T4 fritt 59
Jeg lurer jo faktisk litt på hvilken lab man skal ta seriøst.
uke 1 T4 - 47 ... T3 -10........Ahus
uke 2 T4 - 94 ... T3 -14,3......Riksen
uke 3 T4 - 59 ... T3 - 9.........Ahus
Ahus sine prøver har ligget "stabilt" i lang tid. (forventede svingninger tatt i betraktning) Hvorfor viser Riksen sine prøver så mye høyere?