-
Soya
Nora skrev til meg at jeg bør ligge unna soya. Hvorfor det?
Og er det andre ting man også bør være forsiktig med, event. kutte helt ut?
Hva med mineraler og vitaminer. Ser at selen er nevnt. Og jod. Hvilken virkning har det. Og er det også andre vitaminer eller mineraler som er gunstig å tilføre event holde seg unna?
Noen som vet?
Prøvde å lese litt i en homeopatbok jeg har, men det fant jeg egentlig ingentin under stoffskifte... :?
Men det ser ut som det er mange kunnskapsrike her inne :)
-
Soya skal vistnok øke problemene når man har hypothyreoiditt. Jeg har holdt meg langt unna soja siden jeg fikk diagnosen.
Du kan lese litt mer her om Soja http://www.soyonlineservice.co.nz/ .
Om du klikker deg frem til "the Thyroid" kan du lese litt mer om virkningen på skjoldbrukskjertelen.
Selen er godt for de som også har problemer med T3 (jeg har kun problemer med TSH og FT4 for nå), så legen fortalte at for meg hadde det ingen annen virkning enn å være god for å bekjempe brystkreft.
Så jeg tar Selen for å være prevantiv for brystkreft.
-
Hei!
Jeg var nå innom en link Nora postet på "Sover bort hele dagen" som Yvette startet.
Jeg tar soya mot overgangsproblemer og fikk meg en liten vekker når jeg leste på denne linken. :shock: Skal i alle fall kutte ut Soya Extra som jeg nå putter i meg hver dag!! Det er i alle fall verd et forsøk :oops: og så får jeg heller veie det opp imot hetetoktene...
Kirsten
-
Kirsten - hetetoktene mine er betraktelig redusert etter at jeg begynte å smøre meg med Progesteronkrem. Jeg er ikke lege og tør derfor ikke gi bastante råd, men jeg ble fullstendig overbevist om behovet for Progesteron etter å ha lest:
http://www.futhark.no/Progesteron.htm
http://www.futhark.no/oversiktboeker.htm
Jeg kjøpte boken og anbefales på det varmeste :wink:
-
Hei igjen Yvette!
Fikk ikke med meg :oops: hvilken av bøkene du mente. Har printet ut den første linken du la ved og skal nå lese den grundig, den virket så langt jeg har lest overbevisende. :shock:
Noe som dere helt sikkert har skrevet om her tidligere, men jeg spør nå likevel igjen da: Er det noen av dere som er oppvokst på vestlandet i 50 - 60 åra?? Tenker på det mulige atomutslippet fra Russland :? og hva det sannsynligvis har resultert i for oss?
Driver og printer ut fra det gamle forumet, men det går så fryyyktelig tregt.....
-
Boken jeg anbefaler og som jeg kjøpte er: Alt du trenger å vite om hormonbalanse og menopause.
A propos bosted under atomutslipp. Jeg er ikke så langt unna Ålesund på vestlandet. :wink:
-
:shock: Yvette - jeg vokste opp like ved Ålesund - på Hareid... Bor nå i Ålesund! Det var da litt av et sammentreff?? Hmmm...
-
Kanskje vi skulle treffes?? Men så var det anonymiteten da. Sikkert ikke så lurt :?: Har du vært på møter i foreningen i Ålesund? Jeg var der en gang når Løland Jakobsen holdt fordrag. Ca ett år siden. Finner jeg ut at jeg tør ta kontakt sender jeg en PM, men du må si meg hva du synes. Jeg er litt usikker.
-
Jeg hadde synes det hadde vært trivelig å treffes, men vi får tenke litt på det kanskje..? Orker ikke så mye sosialt for tiden, tror vi er like der :D
Har ikke vært på noen møter i Ålesund, men det er Løland Jacobsen jeg er henvist til. Er spent på hva hun vil mene! Fikk du noe inntrykk om hennes praksis med medisinering? Har ei venninne (hyper) som går til henne og hun er svært godt fornøyd med henne.
Kjenner du til noen i distriktet som skriver ut Armour forresten?
Nei, nå må jeg ta kvelden, - det er ikke så lett å gå fra forumet når jeg finner så mange svar :shock: som på ting jeg har etterlyst i flere år! Og takk for det!!
-
Jeg vet ikke så mye om henne. På fordraget virket hun rimelig grei, men jeg var så fersk i gamet den gangen. Hadde nettopp fått konstatert hypothyreosen så jeg satt der blanko. Har en bekjent som går hos henne, men jeg tviler på at hun skriver ut Armour. Jeg vet heller ingen annen i distriktet. Vet om en endokrinolog på Åse som heter Skare, men det er vel å håpe på for mye at sykehuset skriver ut Armour?
Treffes? Ja vi får tygge på det. Jeg er som du noe asosial for tiden, men det kan bedre seg. Jeg har arbeidsplassen min i Ålesund. Pendler, men er sykmeldt for tiden som tidligere nevnt. :wink:
-
Lilly spurte om jod også, og det brukes ikke andre steder i kroppen enn i kjertelen. Derfor, om kjertelen er helt død har vi ikke bruk for jod. Flere hevder også at det rett og slett ikke er bra, og noen kan få allergiske symptomer.
Det kjertelen egentlig gjør, er å montere 4stk. jodatomer på en Thyrosinkropp - og så har vi forhormonet T4. Dette binder seg raskt til proteinet albumin og dette fungerer som et gigantisk lager.
Forhormonet brukes ikke av kroppen.
Etter 2-3uker løsner 0,003% fra "lageret", og nå heter de fritt T4. Så faller ett av jodatomene av.
Dette skyldes en prosess som heter dejodinasen, og denne gnager av ett og ett til det ikke er flere igjen. Hver gang så framkommer det et nytt hormon med nye egenskaper i kroppen. De heter : T3-rev.T3 minst 3 slags T2 - osv.
Nå er det 3 jodatomer igjen og det heter nå T3. Dette binder seg pånytt til albumin en kort stund og når 0.3% av disse igjen løsner fra albuminet heter de fritt T3 og disse er de egentlige stoffskiftehormoner. Disses oppgave er å trenge inn i cellene og åpne for oxygenet slik at forbrenningen foregår uten at det blir slaggstoffer og slik.
Til dette går det med glykose (som lages av karbohydrater og fett). Denne aktiviteten skaper varme og reguleres til 37grader.
Blir tempen lavere enn dette er det fordi det ikke er nok aktivitet der !
-
Soya
Hei! Jeg finner ikke hvor jeg leste noe om at soya kunne forverre muskelsmerter/fibromyalgi/slitasjegikt. :shock:
Kuttet ut soya for et par uker siden og har etter det fått problemer med å sove natten igjennom (tar Imovane på kvelden), har intense smerter i skuldre når jeg våkner i 5 tiden(smertene skriver seg nok fra artrosen i nakken) og er mye mer stiv og sliten. Jeg har også fått et hårtap som skremmer litt.
Kan noen hjelpe meg med om det har stått noe om Soya og overgangsplanger kontra muskelverk i dette i forumet og hvorhen?? :idea:
Fikk meg, omtrent samtidig som jeg sluttet med Soya, en bittskinne som skulle ta bort spenninger i kjeve, ansikt, nakke og skuldre. Har brukt den hver natt som jeg fikk beskjed om av tannlegen. Han kunne garantere at dette skulle ta bort all spenning i kjeve i løpet av 3 måneder og det er jo lenge til da,- men jeg hadde ikke trodd jeg skulle bli så mye verre i mellomtiden......
Alltid dumt å prøve ut flere ting samtidig, for nå vet jeg ikke hva som skyldes hva :oops:
Tar med glede imot kommentarer for nå er jeg fullstendig satt ut av intense spenninger og smerter :(
-
Hei Kirsten! Trist å lese at du sliter slik. Jeg ha lest at soya og hypothyreose ikke er en god kombinasjon. Vet ikke om dette gjelder overgangsalder og fibromyalgi. Blander du ikke litt kortene her?
Mener du å si at du sover bedre på soya? :shock: Hva slags soya spiser du? Proteinpulver eller tabletter??
Hårtap er vel noe som følger hypothyreosen? Jeg har det ikke, men har lest det her på forumet. Kanskje du ikke er på rett dose med medisin?
Noen som kan gi et fyldigere svar?
Jeg prøver også ut mye samtidig - i et evig optimistisk håp om et bedre liv, men ikke sikkert det er så lurt. Blir man bedre noen dager så vet man jo egentlig ikke hvorfor. Og visa verca. Om man får dårlige dager. Skal ikke være enkelt dette. :oops:
-
Hva slags soya har du kuttet ut?
Soyamelk, eller tabletter med isoflavoner fra soya?
Hvis man googler på thyroid og soy, så dukker det opp ganske mye om at soya gjør at stoffskiftehormoner virker mindre. Mange føler seg ille av soya når de har hypothyreose eller tar levaxin.
Om smerter husker jeg ikke å ha lest noe.
Men du kan jo google.
-
Hei og mange takk fra Yvette og Nora!!
Jeg blander kortene ja, :oops: - det var det med konsentrasjonen da... eller manglende konsentrasjon...
Jeg har tatt Super Soy Ekstra fra Nature´s Sunshine. Det er planteøstrogen (det er vel det samme som isoflavoner?) Har brukt soya fra samme leverandøren i flere år, men gikk over til Super Soy når den kom på markedet for noen måneder siden. Den skal virke som depottabl. har jeg forstått. Har vært i overgangsalderen i snart 15 år nå, men tårtapet tok slutt for mange år siden. Merket heller ikke noe håproblem da hypopen ble oppdagte for 3 år siden. Faktisk tvert imot. Drikker aloe vera juice og tror det har god virkning på hårkvaliteten - kanskje derfor. Har faktisk for første gang i mitt liv hatt såpass bra hår at jeg har kunnet spare til langt... Men nå siste tiden, og spesielt etter at jeg sluttet med Soya har det bare blitt mye sprøere og det faller av i store mengder. :(
Er ikke maksimalt medisinert mht hypoen, - men har ikke fått time hos indremedisiner (Løland Jacobsen som du kjenner noe til Yvette) før 15. des. Tar lite Levaxin, 250 mg i uka og ser virkelig frem til å prøve ut en større dose enn det jeg har stått på i 3 år nå. På siste måling var TSH 2,05 og fritt T4 13 og er iflg. legen min helt fine. (det mente hun også da de i nov. i fjor var på henholdsvis på 4.0 og 14....)
Må visst komme meg i badekaret og prøve litt avspennning så jeg kan konse om litt googling!! Takk igjen for godt råd Nora! :D
-
Hårtapet kan muligens forklares med at det du tar har en viss østrogeneffekt. Når du slutter med det så skjer det som er vanlig som ved andre hormonforandringer--at håret som skulle falle ut men som ikke falt ut fordi man var f. eks. gravid--at dette håret faller ut plutselig.
Det er ikke noe å bekymre seg over.
ang. din TSH på 3 og 4:
Det er hårreisende at en lege behandler sine pasienter slik. TSH skal ned på 1 eller 0,3-1 etter alle norske standarder.
Har hun noen begrunnelse for at hun underbahandler pasienter?
Sjekk hva retningslinjene er på www.furst.no og www.capio.no og http://www.legemiddelhandboka.no/ thyreoideasykdommer
-
Tusen takk for svar igjen Nora!
Når det gjelder legen min viser hun til at ref.området for TSH er 0,35 -4,70 og Fritt T4 11-23 og at prøvene mine er egentlig fine. Noen andre kommentarer har hun ikke og jeg ba henne derfor sende henvisning til spesialist. Tror rett og slett at hun ikke vet særlig mye om dette. Armour hadde hun aldri hørt om.
Har fått med meg at når en tar Levaxin er det vanlig at en medisineres til
lavere verdier enn ref.området, i alle fall hvis en ikke klarer å fungere med liten dose Levaxin. Marge mente at jeg burde skrive brev til Fylkeslegen ang. dette, men jeg har bare ikke hatt noe guts til det.... :oops:
Ligger også i grenseland når det gjelder B-EVF (HCT) med 36 (ref.område 35-46), B-Leukocytter 3,7 (ref. 3,5 - 11.0) og GT 10 (10-75). Den eneste prøven som ikke ligger innenfor normalområdet er Asat som er 11 (ref. 15-35), men denne sistnevnte har jeg forstått er bare fint at den ligger under normalområdet. Det er vel leverprøver? :?
-
Ja det er leverprøver.
Hun følger ikke offisielle retningslinjer ang. behandling av hypothyreose her i landet.
Det er forresten bare å slå opp i legetidsskriftet, enten i papirutgaven eller på nett.
Og i laboratorienes skriv.
-
Spent Kirsten på hvordan det går med deg hos Løland-Jakobsen. Hun er vel den endokrinologen jeg vil havne hos - hvis jeg får henvisning? Har ymtet frempå hos legen for en tid tilbake at det kanskje ville være nyttig for meg. Men han var nå ikke så enig i det da. Men jeg kan jo forsøke igjen...en gang..
Håper du poster opplevelsen din av og hos henne. Jeg er litt spent. Lykke til i allefall :D
-
Soya
En lang, men norsk, artikkel om soya og helse + + + :roll:
http://www.matoghelse.no/index.php?id=309734
-
soya
Hei,
Regner med det er flere enn meg som har funnet ut hvor vanskelig det er å unngå mat med soya... :roll:
Er det noen som vet om det finnes sjokolade uten soya tilsetning??
-
Nei.
Men en her inne sa en til meg at antakligvis så tåler vi litt soya - alt med måte, liksom. Jeg synes det hørtes veldig fornuftig ut. (For jeg har nemlig brukt litt Herbalife-produkter i hjelp med å gå ned noen kilo - og de inneholder soya.)
Mye vi mennesker kan tåle i små mengder, men det kan bli et problem når man får for mye av det.
For ikke å snakke om at hvis man blir helt "hysterisk", så gjør dette kanskje skade på andre områder i livet vårt.
Likevekt - det er tingen - tror jeg :roll:
-
Hei Stina :)
Du har sikkert rett. Det er nok ikke sunnt å være sykelig opptatt av slikt. Men jeg er ganske nøye med det likevel. Tar jo ikke medisiner, så derfor prøver jeg å gjøre andre ting "riktig." Også har tre-fire av vitamintablettene jeg tar soya kapsell, så da føler jeg at det er mer enn nok.
Men jeg trenger jo ikke sjokolande. Har klart meg veldig lenge uten nå :D
-
Soya-produkter
Jeg fant dette under "spørsmål og svar" på Fedon Lindberg sine sider.
her er linken:
http://www.drlindbergs.no/page/index.ph ... arentid=37
Soyaproteiner og hypothyreose?
Vil daglig inntak av dr. Lindbergs produkter som er tilsatt soyaproteiner virke negativt inn på hypothyreose?
Er interessert i både Eurodietten og flere av produktene, men er usikker på om de tilføre for store menger / daglig inntak av soya.
Dette som bakgrunn for spørsmålet mitt. Jeg har lest (dr. Ridha Arem, endokrinolog
med mye erfaring med pasienter hypothyreose: The Thyroid Solution) at personer med
hypothyreose må være forsiktige med inntaket av soya produkter, og begrense dette
til noen ganger i uka. Gjelder dette bare de som har auto-immune thyroidea
sykdommer? (Jeg kommer ikke i den kategorien, startet som hyperthyroid med en autonom, varm knute) Jeg ser at brødmiks og musli inneholder soyaprotein. Selv bruker jeg gjerne soyaolje til woking av grønnsaker 2 - 3 ganger i uka.
Jeg ønsker å ta i bruk dr. Lindbergs brødmiks og musli, men er bekymret for effekten av daglig inntak av soyaproteiner. Vil daglig inntak av dr. Lindbergs produkter som er tilsatt soyaproteiner virke negativt inn på hypothyreose?
Svar:
Hele soyabønner og produkter laget med hele soyabønner(miso, tofu, soyamelk), men ikke soya protein konsentrat eller soyaolje, inneholder såkalte soya isoflavoner som er såkalte planteøstrogener. Hos spedbarn kan disse isoflavonene føre til struma og hypotyreose. Et stort inntak av isoflavoner (enten i form av soya bønneprodukter eller som kosttilskudd) kan påvirke thyroidea funksjonen. Derfor anvender vi soya protein konsentrat i våre produkter som IKKE inneholder slike isoflavoner. Dermed skal det ikke være problematisk i forhold til stoffskiftet. Soya protein har positive effekter på kolesterol og beskytter mot
hjertesykdom.
Mvh Fedon Lindberg