Litt usikker på resultater -vil noen hjelpe?
Hei,
etter mye lesing på nett og forsøk på tyding av prøvesvar, forsøker jeg meg her hvor det virker som det sitter mange kloke hoder.
Jeg har fått prøvesvaret fra legen med beskjed om at det er helt normale prøver.
B-Hb 14.4
S-Ferritin 16
T3 4.1
T4 11.7
HDL kolesterol 1.6
S-kolesterol 5.1
LDL-kolesterol 3.3
TSH 0.91
Kan noen si noe om forholdene her -virker dette greit?
Jeg kjenner meg ikke akkurat "grei" i kroppen, så det er nevnt Sliter med trøtthet, frossen (selv i 20 varmegrader går jeg med genser!), krampesmerter/verking i ledd, svakhet i muskler, dårlig konsentrasjon, kortpustethet. (for å nevne noen)
Kan jo nevne at jeg er en ellers frisk jente på 28 år, som prøver å bli gravid (sliter med uforklarlige gjentatte aborter gjennom 3 år), bruker ingen faste medisiner.
Blir kjempeglad om noen kan gi meg en pekepinn i riktig retning?
Re: Litt usikker på resultater -vil noen hjelpe?
Det er ikke så lett - dette er jo bare EN prøve.
Men ut fra den ene prøven er jo både lageret av potensielle stoffskiftehormoner (T4) og stoffskiftehormonet (T3) også - lave i referanseområdet.
Referanesområdet har du ikke oppgitt, og de varierer fra lab til lab, men for fT4 er laveste verdi ofte 8-10 og din verdi er jo bare like over det laveste.
Og det er jo lavt da.
TSH er en verdi som er 1 når styringsorganet i hjernen syns det er ok - og det syns jo din hjerne da......
Men mengden stoffsikftehormonlager er jo likevel lavt - det er ikke å komme forbi.
En kan også samle annen info blant kroppens mange stoffer som en kan legge til mistanken om lavt stoffskifte.
Kolesterolet kan stige ved lavt stoffsikte - men ditt er jo bra.
Det finnes flere.
Feks er det ikke lett å bli gravid ved lavt stoffskifte......
og kroppen øker jo (eller skal øke) fT4 kraftig ganske tidlig i graviditeten.
Lav kroppstemperatur med det samme du våkner tyder jo på lav stoffskifteaktivitet om natten
SHBG er også en slik prøve - og homosystein, dette vet nok legen.
For å finne ut om den lave status kan skyldes sykdom i kjertelen finnes anti TPO og TRAS, som er viktige diagnostiske redskaper og som absolutt kan være med å klargjøre situasjonen.
Du kunne spørre om å få tatt noen flere prøver ?
Jeg synes du skal ta nye prøver om en tre måneders tid jeg og inkludere anti-TPO. Dessuten bør du får sjekket b.12 og langtidsblodsukkeret ditt HbA1c.
Du har lavt Ferritin, selv om blodprosenten er bra. Dette kan gi noen av symtpomene du har. Stoffskifteprøvene vil jeg ikke begi meg ut på å tolke, bortsett fra at de ser ut til å ligge innenfor referanseverdiene til de fleste laboratorier. Og selv om FT4 kan se litt lav ut, kan dette være det som er normalt for deg.
Går man nøyere inn på tolking av lave fT4 resultater, skal man ikke tror at et lavt resultat kan være riktig for deg. Det er det ikke.
Ikke sånn i almindelighet.
Det kan være normalt at verdien er lav en kort periode - da skal TSH være høy, for dette må til for å bringe den oppover.
Lave verdier ses også som en følge av at andre saker ikke funker så bra i kroppen, som feks lav ferritin, B12 og andre endiokrine tilstander.
Det bør gi seg utslag i sympromer av noen art.
Det er også stor forskjell på hvordan man bør tolke resultatene på en som ikke bruker hormonhermere og en som gjør det.
Referansepunkter.
Når disse skal settes, måles stoffskifteprøver i overskuddsblod fra et relativt stort antall antatt friske personer på det instrumentet som skal benyttes, og det "trekkes fra" de aller øverste og aller nederste, idet man setter referansepunktene 2,5% fra topp og bunn.
I den "massen" må en regne med at ikke alle er stoffskiftemessig helt friske og noen er gravide og noen har en nedtur av ukjent årsak. En del av disse fanges nok opp av de 2,5% som strykes, men tallet ville jo vært høyere om en var garantert at ingen hadde begynnende udetekterte problemer og var helt 100% friske.
Statistisk må en nok regne med at så mye som 10-12% ikke er helt i 100%, selv om man antas frisk.
Så det å få et resultat så like over den satte minimumsgrensen bør en etter min mening betrakte som for lavt.
Re: Nye prøver -noen som har en hjelpende forklaring?
Tusen takk for svar!
Prøvene jeg postet første gang, var tatt i mai. Jeg har fått en ny prøve nå i august som ser slik ut.
B-Hb 14,6
S-Ferritin 15
T3 4,2
T4 15,5
HDL kolesterol ikke denne gangen
S-kolesterol ikke denne gangen
LDL-kolesterol ikke denne gangen
TSH 1,2
Jeg la merke til at jeg ikke skrev inn referanseverdiene -her kommer de og er de samme som ved forrige prøve:
B-Hb 11,7 - 15,3
S-Ferritin 15 - 200
T3 2,3 - 5,7
T4 9,0 - 22,0
TSH 0,20 - 4,0
Til tross for at jeg ba om prøver av anti-TPO (tror det kalles det?) og TRAS, så fikk jeg ikke dette, noe jeg synes var uprofesjonelt av fastlegen min. Jeg er under utredning pga stort søvnbehov, lite energi, magesmerter/ fordøyelsesproblemer, andre diffuse "flanke-smerter" + div.
Og man skulle tro at det ikke ville "koste" denne legen noe å ta andre prøver for evt. å avdekke/ diagnostisere annen sykdom.
I tillegg kommenterte jeg at jernlageret mitt er i laveste laget og fikk til svar at prøvesvaret var: "ikke noe å skryte av akkurat". Fikk ingen videre kommentarer på hva jeg evt. kunne gjøre for å forbedre dette selv eller om det har noen sammenheng med symptomene mine! Dette og andre episoder som har gjort meg helt paff, gjør at jeg nå har skiftet fastlege fra månedsskiftet september/ oktober. Nok er nok!
Så hvis noen har lyst til å kommentere mine resultater denne gangen, er jeg takknemlig -jeg ble overrasket over at TSH hadde forandret seg, samt FT4 var blitt såpass mye høyere og FT3 ikke var så endret.
Tusen takk for svar :)
Heisann :)
Godt å høre at du har byttet fastlege. Prøvene av stoffskiftet ser jo helt fine ut i mine øyne. Du er inne på at du har lavt jern, det kan man bli sliten og trett av, så jeg ville diskutert dette med jerntilskudd med den nye legen. Jeg vil anbefale deg Floradix, det tar du uansett ingen skade av å begynne med. Lykke til hos ny lege i forhold til å finne ut hva som gir deg disse diffuse plagene, jeg tror ikke det er stoffskiftet ditt. Men du kan jo be om TRAS og anti-TPO hos den nye legen for å utelukke det helt.
Er der nogen der kan forklare mig, hvad det betyder når anti TPO er for høj-jeg har lige fået mit blodprøve svar i dag som er på 3600
normal værdi er 0-35 )
Hilsen Kirsten
Anti-TPO er antistoffer mot vevet kjertelen består av.
Det finnes altså i hovedsak inne i kjertelen og finnes i blodet fordi kjerrtelen "lekker".
Ditt prøveresultat er klart og tydelig og betyr at kjertelen har en nedsatt produksjonsevne som vil forverres med tiden og tilslutt stoppe helt.
Autoimmun og endelsen -itt, betyr en betennelse som man ikke vet hvorfor har startet, og men vet ikke hvordan man kan gjøre slutt på den heller.
Man lar den bare brenne ut og erstatter så kjertelens produkter med en syntetisk herming av et av dem - T4 (Levaxin). Daglig dose er ca. 150µg.
Analyselaboratortiet www.furst.no skriver :
S-Anti-TPO ] 083 (A) (Antistoff mot thyreoperoksydase)
1 mL serum
Indikasjon: Utredning ved mistanke om autoimmun thyreoiditt.
Referanseområde: 35 kU/L
Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid.
Tusinde tak for svar..
Mvh Kirsten
Mere anti-TPO....
Pga ferieavvikling på legekontoret, var jeg på ett av Furst sine lab. for å ta prøver i sommer. Der kom jeg i prat med ene laboranten, og på min undring over at min anti-TPO har dobla seg og vel så det(tross selen,Omega3mm), sa hun at det kunne være tegn på at den behandlingen jeg fikk ikke virka... Stemmer det?
Nope.
Det stemmer ikke. Behandlere og tilknytte blander av og til sammen anti-TPO med TRAS.
Anti-TPO gjenspeiler ikke effekten av behandlingen. Tall fra forskjellige prøver er ikke engang sammenliknbare.
Verdien 100 kan føre til en raskere kjerteldød enn 1000, det vet man ikke.
TRAS gjenspeiler alvorligheten i situasjonen og viser bahendlingseffekten av eventuell thyreoistatika.
Så er det noen som ikke er klar over forskjellen på disse to testene......