-
Sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte
Hei. Er en dame i begynnelsen av 40 årene som har sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte. De siste årene har jeg blitt mer og mer sliten, trett og uopplagt. For ca 6 uker siden toppet det seg. Ble sykemeldt da jeg følte meg helt utslitt. Legen snakket om alt fra depresjon til fibromyalgi til ME. Jeg er selv utdannet innen helsevesenet og kjenner godt til disse diagnosene. Kan ikke si at jeg føler mine plager passer helt inn i dette. Jeg begynte derfor å lese litt rundt diagnosen Hypothyreose som jeg fra før kjenner litt (ikke mye) til. Underveis i min lesing på nettet utbryter jeg til min mann: "De beskriver MEG"
I fjor måtte jeg ta B-12 injeksjoner da det viste seg at blodverdiene var lave på dette. Ingen kunne gi meg gode forklaringer på hvorfor. Jeg har de siste årene utviklet mer og mer Tinnitus. Har også utviklet nedsatt hørsel og bruker i dag høreapparat på begge ører. Jeg plages av muskel/skjelettsmerter og har gjort det i lang lang tid. Har lagt på meg 9 kilo i løpet av det siste året, uten at jeg vet hvorfor. (Noen kilo kommer vel av at man orker mindre og mindre trening) Symptomlistene jeg fant på nettet kan jeg krysse av utrolig mange treff på som feks tretthet, svimmelhet, fryser, lav puls osv osv.
På grunnlag av dette ba jeg legen min om utvidet blodprøve. Siste blodprøve viste: FT4 11,1 (9-22) TSH 3,1 ( 0,2 - 4,0) Anti TPO <35. B-12 273 (170 - 650) Ferritin 46 (15 - 200)