-
Sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte
Hei. Er en dame i begynnelsen av 40 årene som har sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte. De siste årene har jeg blitt mer og mer sliten, trett og uopplagt. For ca 6 uker siden toppet det seg. Ble sykemeldt da jeg følte meg helt utslitt. Legen snakket om alt fra depresjon til fibromyalgi til ME. Jeg er selv utdannet innen helsevesenet og kjenner godt til disse diagnosene. Kan ikke si at jeg føler mine plager passer helt inn i dette. Jeg begynte derfor å lese litt rundt diagnosen Hypothyreose som jeg fra før kjenner litt (ikke mye) til. Underveis i min lesing på nettet utbryter jeg til min mann: "De beskriver MEG"
I fjor måtte jeg ta B-12 injeksjoner da det viste seg at blodverdiene var lave på dette. Ingen kunne gi meg gode forklaringer på hvorfor. Jeg har de siste årene utviklet mer og mer Tinnitus. Har også utviklet nedsatt hørsel og bruker i dag høreapparat på begge ører. Jeg plages av muskel/skjelettsmerter og har gjort det i lang lang tid. Har lagt på meg 9 kilo i løpet av det siste året, uten at jeg vet hvorfor. (Noen kilo kommer vel av at man orker mindre og mindre trening) Symptomlistene jeg fant på nettet kan jeg krysse av utrolig mange treff på som feks tretthet, svimmelhet, fryser, lav puls osv osv.
På grunnlag av dette ba jeg legen min om utvidet blodprøve. Siste blodprøve viste: FT4 11,1 (9-22) TSH 3,1 ( 0,2 - 4,0) Anti TPO <35. B-12 273 (170 - 650) Ferritin 46 (15 - 200)
Jeg har sett på tidligere prøveverdier tatt av meg, og de viser klart at FT4 har gått ned og at TSH har steget. Min fastlege sier at prøvene er normale og vil ikke gjøre noe. jeg spurte om vi ikke kunne prøve medisiner en stund for å se om jeg fikk bedring, men det ville han ikke. Jeg ble da forbannet og spurte om hva han ville gjort hvis han ikke hadde blodprøvesvar å forholde seg til (slik som i gamle dager). Han kunne ikke helt svare på det. Jeg fortalte han videre om referanseverdiene på TSH som noen andre land har begynt med. Han hadde ikke hørt om det. Siden jeg ikke er av de som gir seg så lett, ble resultatet at det ble søkt time hos Endokrinolog. Nå går jeg altså her og venter. Formen er ikke bra. Svimmelheten (ikke sånn vanlig svimmelhet der man blir kvalm) gjør at jeg ikke tør kjøre særlig mye bil. Føler meg derfor litt isolert i tillegg. Da legen antydet depresjon svarte jeg: "Jeg er ikke deprimert, men hvis jeg må fortsette å gå sånn jeg gjør nå, kommer jeg nok til å bli det".
Dette ble langt men takk for at dere leste det. Har jo sett at det er utrolig mange kloke hoder og mye kompetanse på dette forumet, derfor håper jeg at noen av dere svarer meg. Var det med slike symptomer dere fikk mistanke? Kan jeg ha rett når jeg har mistanke om Hypothyreose?
På forhånd takk for svar :)
MVH Maja
-
Hei Maja
Mine blodverdier var omtrent som dine da jeg startet med Levaxin. Be legen din ta lipidprofil også. Hvis disse verdiene er forhøyet, er det ekstra grunn til å starte medisinering. Forøvrig er jo B12-verdiene fortsatt litt lavt, selv om den ikke er ned mot nedre grense
-
Ja dette er både typisk for lavt stoffskifte - og for leger !
Hvor er den gode doktor som så på pasienten, hørte på anamnesen og dannet seg et mulig bilde ? Din lave fT4 prøve ville komplettert bildet.
Vi har ikke doktorer lengere - de er bare opplesere av en tolking labben har gjort isolert fra pasientens kliniske momenter.
De nekter å tro hva de hører og setter labbresultatene over pasientens kliniske status.
I ditt tilfelle, som legen jo må forvente en viss faglighet av, syns jeg det skal en god posjon aroganse til for å overkjøre det du sier !
Og jeg vet ikke om det hjelper å bytte heller - de er skåret over en kam alle sammen .........
jo, en og annen stikker seg fram og sier hva han mener, men hvor populært er det i legeforeningen ?
En kropp som har gått lenge på lavbluss får tegn av det.
Både yttre tegn og adferd - som de ikke vektlegger diagnostisk.
Men også indre - som ofte kan verifiseres i blodprøver. Og blodprøveresultater som drar i samme retning kan hjelpe litt på legens syn ?
Kolesterol og triglyserider kan stige - karotener også. Det finnes flere som jo legen burde vite om - og ta.
Du har ikke anti-TPO, men har du tatt TRAS ?
Den fasen du er inne i nå kommer ikke tilbake og kan derfor være viktig for å finne ut årsaken, men den har ikke betyding for senere behandling.
I Norge og land vi sammenlikner oss med står syntetisk medisinindustri sterkt og vi blir tilbudt det eneste som er på markedet - Levaxin.
Mange kan bruke dette og det er greitt å prøve dette først.
Du ender nok på dette etter en kamp - og da får en håpe at det er det rette for deg.
Gi det bare ikke 16 år av livet ditt hvis du ikke blir bra !
-
Hei :)
Du kan ha rett og du kan ha feil - akkurat som din lege.
Du har verdier innenfor normalområdene og legen vil selvsagt av den grunn ikke medisinere deg.
Jeg forstår både deg og legen. Han vil ikke fordi verdiene ikke tilsier at du har lavt stoffskifte - du vil fordi du føler at symptomene dine kan tilsi at du har det.
Jeg er av dem som ikke synes Levaxin bare skal "prøves" ukritisk, det klusser til din egenproduksjon og er ikke nødvendigvis positivt og riktig i alle sammenhenger. Det har vi flere eksempler på her inne. Samtidig forstår jeg din fortvilelse, du føler deg dårlig og har mange ulike symptomer som gjør at du ikke har en okei hverdag.
Jeg ville tatt nye prøver om en 3-6 mnd og sett om det er noen endringer da. Det er veldig mange tilstander/sykdommer som gir tilsvarende symptomer som lavt stoffskifte gir, fordi det er så mange av dem.
Det blir litt som med feber, det kan jo skyldes så mangt.
Jeg håper du finner ut av dette i samråd med din lege, evnt ny lege hvis du føler at du ikke blir tatt på alvvor og grundig undersøkt.
-
Du har da veldig lavt ft4 og din TSH har klart gått opp.
Vi her må vanligvis ha ft4 i øvre halvdel av referanseområdet.
Symptomene passer jo bra til lavt stoffskifte.
Forresten så hørte jeg fra fibromyalgiforeningen at mange får vite at deres TSH er høy men ikke høy nok for at de skal få lov til å få levaxin....og på forumene så hører vi stadigvekk om at deres fibromyalgi er blitt bedre etter behandlig for stoffskiftet. (egentlig skriver de at Armour Thyroid har hjulpet på fibromyalgien)
Jeg var helt elendig når min TSH hoppet til 2,5 (legen nektet å ta flere prøver etterpå så jeg vet ikke om den var 3 eller noe, dessuten ble prøvene alltid tatt om ettermiddagen og da er TSH halvparten av morgentallet......jeg visste ikke det. Man kan øke TSH ved å ta prøven om morgenen etter å ha holdt seg våken en natt men jeg vet ikke om noen har greid å gjøre det trikset)
Du må være kresen ved valg av endokrinolog, for de fleste går bare etter tall og de bryr seg ikke om kollegaene i tyskland nå bruker 2,5 som øvre grense. De bruker hva de har lokalt som øvre grense. Noen på enokrinologisk poliklinikk på Aker er bra. Men man sementerer liksom at legen hadde rett hvis endokrinologen sier at TSH ikke er høy nok og at ft4 ikke er under referansområdet ennå og man ennå ikke kan få starte på levaxin. Endokrinologene strides seg imellom, det er minst to leire.
Jeg ble fortalt av legen at jeg umulig kunne ha lavt stoffskifte, enda prøven ahdde kommet tilbake fra Hormonlaboratoriet om at jeg burde følges opp hvert halvår fordi ft4 var lav og anti-TPO var forhøyet, fordi TSH bare var 2,5 og grensen da var 4,5.
Jeg fikk starte thyroxin på eget ansvar. Jeg merket straks (sånn etter 20 minutter) at jeg fikk det jeg manglet når jeg tok første halve tablett.
-
Min historie er utrolig lik din. Jeg kan trøste deg med at det tok bare 4 måneder fra min TSH var på 3 til den vippet over 4 tallet og jeg kunne bli satt på en prøveperoide med levaxin.
Du opplever det MANGE her opplever, både av symptomer og hvordan vi blir behandlet av helsevesenet.
Håper du finner en snarlig løsning. Vet akkurat hvor vanskelig det er å gå slik du gjør nå.
Lykke til!
-
Leser hva dere har skrevet om dere selv. Men nå lurer eg på om stoffskiftet har noe med Ulcerøs kolitt eller Chron. Eg ser ut fra deres avatarer at dere har fått det å det i det årstallet.
Eg har bare en mann som U Kolitt, og er gangske dårlig nå. Men det minner ikke første gang han fikk U kolitt.
Han tok noen prøver nå,
Tsh - 0,9
Ft4 - 17
B12 - 380
Legen så at det var noe med blodsukkeret hans, men han forstod ikke hva det var.
Så det var bare derfor eg spurte om Magetarmprobler kan utløse i seg i stoffskifteplager senere i livet..
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Alma
Så det var bare derfor eg spurte om Magetarmprobler kan utløse i seg i stoffskifteplager senere i livet..
Det ene henger ikke nødvendigvis sammen med det andre, men ofte er lavt stoffskifte en autoimmun sykdom, altså at kroppen går til angrep på egne og egentlig friske funksjoner og celler.
UC, Crohns, revmatisme, Sjøgrens og mange andre sykdommer er også autoimmune av type, og det er ganske vanlig å få to eller flere diagnoser etterhvert, rett og slett fordi man får flere autoimmune sykdommer når kroppens eget forsvar går bananas.
-
Henger meg bare på ang. mage-tarmproblemer, at vi noen ganger ser en sammenheng med lavtstoffkifte. Det har å gjøre med autoimmunitet generelt.
Henger meg også på ang. at prøvene antageligvis vil stige, (TSH altså) slik at man blir "innvilget" behandling. Det kan ta kortere eller lengre tid.
Det som var dumt hos min lege er at han ikke skjønte det, og nektet flere prøver. TSH er kjent å følge noen uker eller mnd etter symptomene men han skjønte ikke det.
nora
-
B-12 påvirker blodprøvene?
Først og fremst takk for de svarene jeg fikk på mitt innlegg "Lavt stoffskifte?" Jeg går fortsatt sykemeldt. Formen er elendig desverre men må bare gå her og vente på time hos endokrinolog.
I Pinsa satt min mann og snakket med en lege vi har i familien om lavt stoffskifte. Nå er det sånn at min mann ikke helt husker det legen sa, men mener det var at B-12 tilførsel kan påvirke stoffskifteprøvesvarene.
Legen min mann snakket med er for tiden i utlandet og jeg får ikke spurt vedkommende om dette nå.
Min mann mener legen sa at man først burde ta stoffskifteprøvene og avklare dette, før man gav B-12 injeksjoner. B-12 tilførselen kunne visstnok påvirke prøvene i lang tid.
Har noen av dere hørt noe om dette?
MVH
Maja
-
Nei. Og så har jeg lest på nettet i mange år.
Skulle visst hva han egentlig mente.
B-12 senker størrelsen av for store røde blodceller, og senker homocystein og det vises jo på blodprøver.
I tillegg så gjør b-12 en del mer i sentralnervesystemet og andre ting også.
Har ikke hørt noe om at B-12 gjør noe med ft4, ft3 eller TSH eller antistoffene.
-
Takk for svar Nora. Har enda ikke fått snakket med vedkommende men får muligheten nå til helga. Skal spørre hva det egentlig var som ble sagt.
I dag kom telefonen jeg ventet på. Legen ringte og sa jeg kunne starte på Levaxin 25 mikrogram.
Jeg var hos legen igjen i forrige uke. Legen sa han var veldig usikker og jeg sa jeg ønsket en second opinion av annen lege. Han sa seg faktisk enig i det. Han tilbydde seg å snakke selv med de andre legene på legekontoret og be om råd. (Hadde egentlig tenkt å snakke med lege selv, men ønsket å gi min lege en ny sjanse :wink: ) I dag kom altså telefonen. Min lege hadde drøftet min situasjon med de andre, og de hadde kommet fram til at jeg kunne prøve medisin. Dette kom de fram til på grunnlag av mine tidligere FT4 prøver som har pleid å ligge mye høyere.
Jeg måtte spørre om han hadde sett på PULS i går kveld. Det hadde han faktisk ikke. Jeg fortalte han hva Skavland på PULS hadde sagt. Pussig sammentreff, så vi dro litt på smilebåndene både jeg og legen min :lol:
Jeg er veldig glad for omsider å ha blitt hørt, men kan vel kalle meg selv en nøktern optimist. Nå skal det i allefall prøves og forhåpentligvis får jeg en bedring i helseproblematikk.
Skal nå prøve å lese mer her inne på forumet. Utrolig mye kompetanse hos dere som holder til her. Takk for det :D
Et spørsmål har jeg: Bør man ta medisinen om morgenen eller om kvelden?
På forhånd takk for svar.
-
Morgen eller kveld ?
Det er jo individuellt. Jeg har kommet til at det er best å ta den om morgenen, men noen vil ha den om kvelden.
Noen får ikke sove om de tar den om kvelden, for andre er det motsatt.
Jeg landet på morgenen av opptaksgrunner. T4 er et såvidt stort molekyl at det har noe vanskelig for å diffunere tarmveggen. Ugunstig tarminnhold kan hindre opptak og jeg tenkte som så at det er minst mulig ugunstig om morgenen før jeg begynner å spise noe.
Jeg er treg til å få i meg noe også, så det er ok for meg å vente en time eller to med å spise.
Man kan ikke håpe på bedre opptak enn 80 % og hvis maten skal trekke en uviss del ned så kan jo det være årsak til vaierende form - prøveresultater.
Met Liothyronin er det likegyldig. Den tas alltid opp 100% og det er gunstig å ta den til mat, for da foregår opptaket over litt tid.
-
Maja
Hei.
Har så vidt skrevet litt her inne før. Da var jeg frustrert og fortvilt over min helsesituasjon. Det var et sant helv.... å komme igjennom dagene. Gikk til legen og fikk tatt noen blodprøver. De viste stoffskifteprøver akkurat i grenseland. Jeg ba legen om å se på mine gamle blodprøver og sammenligne disse. Tjjaaa..... han så jo at FT4 hadde sunket ganske mye, men de lå jo nå bare på grensa til normalområdet. Så at det var lavt stoffskifte jeg hadde, tvilte han vel på. Jeg ble mer og mer fortvilt og formen dårligere og dårligere. Til slutt kom stabeistet i meg fram, og jeg krevde ACTION. Fikk komme til Endokrinolog.
Situasjonen i dag er at jeg har fått diagnosen Hashimotos og er nå på 100mkg Levaxin. Min fastlege samarbeider jeg godt med i dag heldigvis. Problemet hans (og mange mange flere leger) er at de ikke kan noe særlig om denne diagnosen. Da får jeg heller være hans "prøvekanin" og tenke at det kan hjelpe andre etter meg med denne diagnosen.
PS. Flott at forumet er oppe å går igjen.
-
Sv: Maja
Hei på deg Maja :) Godt å høre at det ble litt fart i sysakene etter en stund i hvertfall og at du nå mottar behandling. Måtte det fungere optimalt slik at du nå får bedre dager. Jeg tror vi alle er litt forsøkskaniner jeg pga manglende kunnskap rundt denne sykdommen. Vi får bli "spesialister" på oss selv :) Ha ei god uke :)
-
God morgen Norge 01.02.11 Blir så innmari provosert av Ingrid Norheim.
Hei.
Har ikke vært aktiv skribent her før, men har lest en god del. Jeg har Hashimotos selv og går på Erfa Thyroid.
I dag slo jeg på TV2 og god morgen norge. Der hadde de besøk av overlege Ingrid Norheim og en hypothyreosepasient. Blir så innmari provosert av overlegen. Hun forteller at sykdommen er enkel å behandle. Bare ta blodprøver og så en pille, så blir det så bra så..... At ikke den andre siden blir belyst, er rett og slett trist med tanke på alle oss som i årevis har slitt med symptomer og problemer med rett dose. Jeg mener (er selv helsefaglig utdannet) at overlegen har plikt til å belyse hele sykdomsspekteret. Selvfølgelig skal solskinnshistoriene fram, men også den andre siden av diagnosen. Jeg hadde selv en oppfattelse av at denne sykdommen var enkel å behandle. Nå vet jeg bedre.... En realistisk informasjon om sykdommen kan kanskje hjelpe mange til å takle det bedre.
Mange ganger lurer jeg på om leger virkelig kan så lite om Hypothyreose, eller rett og slett nekter å informere fakta.
Takk og lov for at jeg har en fastlege som er åpen for alternativer.
Dette var dagens utblåsning, her jeg sitter med brain-fog og delvis sykemelding.
-
Sv: God morgen Norge 01.02.11
Hold hardt på fastlegen din... Før eller siden må fler ta oss på alvor.
-
Sv: God morgen Norge 01.02.11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Maja
Blir så innmari provosert av overlegen. Hun forteller at sykdommen er enkel å behandle.
Enkelt for hvem må man så spørge.
Jo, enkel for de fleste læger, som ikke har et nuanceret syn på sygdommen og ej heller empati for deres patienter. Læger, som fortæller patienterne, at de - patienterne - har det godt i stedet for at spørge og lytte desp2
Tak og lov for de gode læger, der også findes. Som fx din, Maja. Hold godt fast hjertflag1
-
Sv: God morgen Norge 01.02.11 Blir så innmari provosert av Ingrid Norheim.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Maja
I dag slo jeg på TV2 og god morgen norge. Der hadde de besøk av overlege Ingrid Norheim og en hypothyreosepasient. Blir så innmari provosert av overlegen. Hun forteller at sykdommen er enkel å behandle. Bare ta blodprøver og så en pille, så blir det så bra så..... At ikke den andre siden blir belyst, er rett og slett trist med tanke på alle oss som i årevis har slitt med symptomer og problemer med rett dose. Jeg mener (er selv helsefaglig utdannet) at overlegen har plikt til å belyse hele sykdomsspekteret. Selvfølgelig skal solskinnshistoriene fram, men også den andre siden av diagnosen. Jeg hadde selv en oppfattelse av at denne sykdommen var enkel å behandle. Nå vet jeg bedre.... En realistisk informasjon om sykdommen kan kanskje hjelpe mange til å takle det bedre.
Mange ganger lurer jeg på om leger virkelig kan så lite om Hypothyreose, eller rett og slett nekter å informere fakta.
Javisst!!!!
Jeg ble etterhvert så sint at jeg måtte switche til en annen kanal en stund...
selv om jeg jo egentlig veit hvordan disse folka er; så tåler jeg dårlig å få dem rett i fjeset
(og særlig om morra'n når jeg ikke er helt menn'ske enda).
-
Jeg er så gammel at da jeg begynte i 1.klasse var vår første lesebok:"A B C",og program som dette er ABC og ikke noe annet! Dessverre gjør det livet vanskeligere for oss....
Dette programmet stiller i samme kategori som "Puls" i fjor der huslegen/Skavlan sa "nøyaktig "det samme.
Dette er ikke bra som allmenopplysning....vi som SLITER med sykdommen(og får sekundere i tillegg) vet bedre.
Journalistene burde gjort bedre research også...
I mitt hode "skrives" det brev til Legetidsskriftet, VG eller
Aftenposten.
Noen bør si SANNHETEN!
-
"– Lavt stoffskifte er en snill sykdom i den forstand at den forkorter ikke livslengden. Den er heller ikke forbundet med andre følgesykdommer, forklarer overlege Ingrid Norheim som har tatt sin doktorgrad i stoffskifte-sykdommer. Sykdommen avdekkes ved en blodprøve, og behandlingen består i å ta piller med stoffskifte-hormoner resten av livet. – Hormonpillene fungerer veldig bra, men angrepet på skjoldkjertelen fortsetter. Det klarer vi ikke stoppe, hevder overlegen. Det betyr at man er avhengig av hormonpillene resten av livet, og utfordringen består i å finne den rette dosen." Les saken og nettpraten her: Tv2.no
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
SSF
"– Lavt stoffskifte er en snill sykdom i den forstand at den forkorter ikke livslengden. Den er heller ikke forbundet med andre følgesykdommer, forklarer overlege Ingrid Norheim som har tatt sin doktorgrad i stoffskifte-sykdommer. Sykdommen avdekkes ved en blodprøve, og behandlingen består i å ta piller med stoffskifte-hormoner resten av livet. – Hormonpillene fungerer veldig bra, men angrepet på skjoldkjertelen fortsetter. Det klarer vi ikke stoppe, hevder overlegen. Det betyr at man er avhengig av hormonpillene resten av livet, og utfordringen består i å finne den rette dosen." Les saken og nettpraten her:
Tv2.no
chokx: or griner11... Pick your choice...
-
Høres ut som den dama har tatt en veldig enkel doktorgrad også. :D
Hadde hun gått ned i materialet og kunnskap, så hadde hun nok ikke kommet til den konklusjonen. Tragisk. desp1
-
Det er slike ting som gjør meg provosert og forbanna!!! desp2
Kjenner at blodtrykket begynner å stige nå. Det er desverre det legene fórer allmenheten med. Slik eksempler finnes også i gruppa inne på facebook. Der fleste parten kun nøyer seg med hva legen sier, og det er også ideologien i denne gruppen. Spis medisin, hør på legen, og vips så er du frisk som en fisk! Og når jeg prøvde å fortelle om alternative medisiner, og de mange negative sidene av stoffskiftesykdommen, ble jeg sablet ned av forståsegpåerene. De spiste sin medisin, og hadde INGEN plager, så jeg skulle bare holde kjeft. Det var selfølgelig ikke alle mot en, men det føltes slik.
-
Hadde jeg sett innslaget og visst om denne nettpraten, hadde jeg garantert sendt inn spørsmål om hvorfor de er så vriene med å gi thyroid til oss som ikke blir bra av Levaxin.
Jasså, så sykdommen forkorter ikke livslengden? Men det er bare forutsatt at man får behandling! Uten behandling risikerer man jo koma og død. Men norske leger er sikkert så flinke at de oppdager dette leenge før det går så langt...
Og at den ikke drar med seg andre sykdommer er vel bare vrøvl. Har man en autoimmun sykdom, kan man godt få flere. Diabetes er jo også en stoffskiftesykdom som gjerne følger i kjølvannet av hypothyreose.
Og noe de heller aldri sier er at Levaxin kun er en syntetisk hormonerstatter og ikke noe naturlig hormon.
For en tid siden fikk jeg tilsendt en demo på et internettbasert kurs for helsepersonell i temaet lavt stoffskifte. Jeg skulle se igjennom og komme med kommentarer. Jeg ble mildest talt sjokkert over det lave nivået på innholdet! Jeg vil si at mange av dette forumets deltakere har kunnskaper langt over det nivået som ble presentert på dette kurset, og jeg svarte tilbake at dersom dette kurset skal være for leger, så er jeg skremt! Skal det derimot være for studenter eller andre innen helsevesenet som trenger en første innføring i temaet, så kunne jeg forsåvidt forstå nivået. Men var det beregnet på leger, så ble jeg altså skremt! For såpass nivå burde de hatt på kunnskapene sine fra studiene!
Han som har laget kurset er en bekjent av meg som er spesialist i allmennmedisin. Dessverre har jeg ikke tillatelse ennå til å legge ut linken her, ellers ville jeg gjort det. Men jeg har sagt hva jeg mener om kurset, samt at han bør ta med informasjon om at det også i Norge er mulig å få thyroid dersom Levaxin ikke virker optimalt.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sonja
Hadde jeg sett innslaget og visst om denne nettpraten, hadde jeg garantert sendt inn spørsmål om hvorfor de er så vriene med å gi thyroid til oss som ikke blir bra av Levaxin.
Jasså, så sykdommen forkorter ikke livslengden? Men det er bare forutsatt at man får behandling! Uten behandling risikerer man jo koma og død. Men norske leger er sikkert så flinke at de oppdager dette leenge før det går så langt...
Jeg er også forbannet over akkurat den setningen. Jeg lurer rett ut på hvor mange depressive selvmord som er ubehandlet stoffskifte? For ikke å snakke om at jeg selv nok ikke burde ha kjørt så dårlig koordinert jeg var før behandling... chokx:
Og så er det en stygg underliggende tanke om at "så lenge pasienten lever" så har legene gjort jobben sin. Hva skjedde med livskvalitet? De fleste som er her inne er det fordi skolemedisinen med sin behandling kun er god nok til å holde folk i live, ikke til å gi dem et liv.
-
Legg merke til svaret på det siste nettspørsmålet til legen: Imidlertid synes hun at kvinner klager mer enn menn .... sier hun! gok1
Kanskje det er en grunn til at de klager! selvom det naturligvis hadde vært mer behagelig for slike som henne om de lot det være, tidde stille og åt levaxinen sin. Slike vemmelige. plagsomme pasienter .....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sonja
Ja - så kunne man jo ha sendt henne disse bildene og bedt om en forklaring..
jeg mener sånn vis a vis hennes bastante påstander:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Opdateres....
Fanteri skriver i sin signatur:
"- søker organtyv for å stjele fastlegens thyreoidea" og det kan jeg godt forstå.... Alle disse billeder og alle de billeder, der aldrig bliver taget. Alle disse syge mennesker med hypothyreose og så sølle behandling medicinvidenskaben byder på
i dag, så man nærmest er lige så godt tjent uden, fordi lægerne anser hypothyreose for en "bagatel-sygdom" man kan snilt klare med en lille pille om dage og ellers farvel og tak, ledsaget ofte af
idiotiske forklaringer de hellere burde tie med, for ikke at afsløre egen uvidenhed. desp2
gok1
-
Problemerer med å få tak i Erfa.
Var å skulle bestille nye ERFA tbl i går. Apoteket sier de ikke lengre får tak i dette da de sentralt er sluttet å importere ERFA.
Andre som har opplevd dette? :shock:
Ser ut som jeg må over på Armour. Skal jeg bare konvertere dosen fra gram til grain, eller er det andre hensyn å ta?
help1
-
Sv: Problemerer med å få tak i Erfa.
Hei Maja vink11
Ja, jeg fikk også samme beskjed fra mitt apotek. Men de kunne bestille for meg likevel. De bestille fra Canada, og det tar 3–4 uker. Jeg husker ikke nøyaktig når jeg bestilte, men jeg tror ikke det tok mer enn ca. tre uker.
Jeg trodde det hadde blitt slik med all Thyroid-medisin, men det er kanskje bare Erfa?
(Og så ble det jo dyrere da, selvfølgelig.)
-
Gjelder dette også apotket i Grensen, der de pleier å ha Erfa liggende på lager?
Takk for opplysningene, nyttig å vite! (Men SYND og en skam, at det skal være så vanskelig å få tak i Erfa, da)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Gjelder dette også apotket i Grensen, der de pleier å ha Erfa liggende på lager?
Det vet jeg ikke, kanskje de fremdeles har noe på lager?
Takk for opplysningene, nyttig å vite! (Men SYND og en skam, at det skal være så vanskelig å få tak i Erfa, da)
Helt enig. Det er mulig jeg ser en viss mann på høylys dag, men min første tanke da jeg hørte det var: Selvfølgelig, dette er et nytt trekk for å gjøre det vanskeligere å få tak i denne medisinen for oss. :mad:
Jeg håper noen poster info om det bare gjelder Erfa.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Det er mulig jeg ser en viss mann på høylys dag, men min første tanke da jeg hørte det var: Selvfølgelig, dette er et nytt trekk for å gjøre det vanskeligere å få tak i denne medisinen for oss. :mad:
Ja, det er svært ikke at tænke sådan.
-
Hei igjen.
Har i dag fått 2 uavhengige apotek til å sjekk importem av ERFA. Nedslående beskjed.
Norge har stoppet importen av ERFA fordi Erfa ikke har eksporttillatelsen i orden :sad::sad:
Noen apotek har enda litt på lager, så jeg fikk tak i en pakke 125 mg ERFA. LØP OG KJØP.
Bekjeden var at jeg måtte over på Armour og dermed må legen søke om ny godkjenningsfritak.
Herregud jeg blir så fortvilet og arg desp2desp2desp2
-
Apoteket Kronen i Grensen leverer ikke lenger Erfa, men Armor. Ringte og sjekket. Man kan bruke Erfa resepten for å få Armour fikk jeg beskjed om.
Det var en viss mulighet for at apoteket kunne foreta en individuell bestilling av Erfa, men dette måtte sjekkes med grossisten først.
Det er så utrolig FREKT å bare ta en medisin av markedet på den måten! Noen rapporterer jo om dårligere effekt at av Armour etter at de endret innhold for to år siden, så har mest lyst til å holde meg til Erfa.
Men det Lisbeth skriver, samsvarer jo med det jeg hørte- at det går an å ta inn Erfa på individuell basis. Hvor mye mer måtte du da betale, Lisbeth?
Håper flere og flere skjønner at Levaxin er en dritt-medisin og at de begynner på tyroid, slik at etterspørselen øker, og det blir vanskeligere å være så ekstremt lite kunde- vennlig....!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Det var en viss mulighet for at apoteket kunne foreta en individuell bestilling av Erfa, men dette måtte sjekkes med grossisten først.
Apoteket jeg var på sa ikke noe om at det måtte sjekkes med grossisten først. De sa bare at grossisten ikke hadde det på lager og måtte foreta en bestilling for hver pasient. Med det resultatet at det kunne ta opp til fire uker og ville bli dyrere. Jeg skal se om jeg finner tidspunktet jeg bestilte og poste det her (for å se hvor lang tid det tok).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Det er så utrolig FREKT å bare ta en medisin av markedet på den måten! Noen rapporterer jo om dårligere effekt at av Armour etter at de endret innhold for to år siden, så har mest lyst til å holde meg til Erfa.
Er det slik at den dårlige effekten av Armour har holdt seg? Eller har den blitt bedre? Jeg har ikke klart å holde følge med alt som er skrevet her inne, men mener at noen har skrevet at den igjen har forandret seg?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Men det Lisbeth skriver, samsvarer jo med det jeg hørte- at det går an å ta inn Erfa på individuell basis. Hvor mye mer måtte du da betale, Lisbeth?
Jeg har ikke hentet den ennå. Kan poste prisen når jeg har gjort det (sannsynligvis til uken). De stipulerte en pris på noen hundrelapper mer enn den kostet før. Da betalte jeg litt i underkant av 1300 kroner for 500 stk. à 60mg.
-
Jeg var på apoteket i dag for å bestille Erfa. De sa ingenting til meg om at det er vanskelig å få den. Sikkert bare jeg på hele dette lille stedet som bruker Erfa, så de har det ikke inne til enhver tid. Melder dere om jeg hører noe fra apoteket til uka.
-
Da høres det ut som det ikke skulle være noe problem å få tak i, man må bare beregne litt tid. Puh.
Lisbeth; jeg kjenner ikke til at Armour skal ha blitt reformulert etter reformuleringen for et eller to år siden.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Lisbeth; jeg kjenner ikke til at Armour skal ha blitt reformulert etter reformuleringen for et eller to år siden.
Nei, det er mulig at den er som den var. Og da er det vel kanskje bedre å vente på Erfa. Heldigvis bestilte jeg lenge før jeg var tom. Det lønner seg å prøve å ha en hel boks på lager (hvis det er mulig da).
-
Apotekene jeg snakket med ringte til Norsk Medisinaldepot a/s mens jeg sto der. Begge apotekene fikk som sagt opplyst at ERFA ikke blir importert mer. Men den medisinen som allerede er importert kan vi få ut.
Kom til å tenke på en ting..... Alle apotek bruker vel ikke Norsk Medisinaldepot? Kanskje andre grossister/importører kan skaffe?
Noen som har formening om det?
Begynner å bli litt desperat nå :sad: