Kreft og tiden etterpå og sånt....?
Hei. Om en uke skal jeg inn og fjerne alt( kjertelen, noen svulster som er på kjertelen og noen kjertler til) :(
Så lurer jeg på hvordan er tiden etterpå? Noen med erfaring siden man må være uten medisiner i 5 uker og hvordan man har det??
og Jod behandling, jeg skal være på isolat i 3 dager på radium, hvordan virker det? Hvis man må ha flere runder, hvor lang tid etterpå tar man det da? uff mye spørsmål....
kramper ved for lite kalsium
Har fjernet hele skjoldbrusk kjertel for en kort stund siden, og var da uheldig med at jeg fikk kramper pga lavt kalsium nivå 2 dager etter operasjonen... det var fryktelig skummelt, men ordnet seg....men nå, over 1,5 uker etter har jeg vondt i ledd..det verker og er ømt...noen som vet hvor lenge jeg skal ha det sånn? har begynt på levaxin 125 mg og tar både D vitamin og kalsium....
Re: kramper ved for lite kalsium
Hei!
Er du bedre nå?
Håper det.
Hilsen Lillian
Sv: Kreft og tiden etterpå og sånt....?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
DALIA
Har fjernet hele skjoldbrusk kjertel for en kort stund siden, og var da uheldig med at jeg fikk kramper pga lavt kalsium nivå 2 dager etter operasjonen... det var fryktelig skummelt, men ordnet seg.... men nå, over 1,5 uker etter har jeg vondt i ledd..det verker og er ømt...noen som vet hvor lenge jeg skal ha det sånn? har begynt på levaxin 125 mg og tar både D vitamin og kalsium....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
DALIA
...men den siste timen har jeg fått litt ømme ledd i hendene og merker fort i ledd at det kan verke litt...har alltid tenkt at det er pga kalsiumen men kan det være noe annet? noen annen med den erfaring? Er ikke så plagsomt, men lurer på om moe tilskudd hadde vært bra...?
Hej Dalia vink11
Det ser ud til, at du faktisk hele tiden siden operationen har haft ømme led... Ved lægerne at det har varet så længe? :?:
nei ...jeg har ikke nevnt det....har hele tiden trodd det er pga kalsium og at jeg knapt produserer noe og tar medisiner for det...
Det går litt opp og ned med leddene, men syntes jo at det er anderledes enn før operasjonen...da kjente jeg aldri noe...
hva kan det komme av?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
DALIA
nei ...jeg har ikke nevnt det....har hele tiden trodd det er pga kalsium og at jeg knapt produserer noe og tar medisiner for det...
Dalia? hjertflag1
Kan du skrive her om alle de mediciner du får uanset hvad du får dem for? Også kosttislkud (vitaminer, mineraler) hvis du tager nogen? xx4
jeg tar 0.75 rocatrol og levaxin...3x 150 og 4 x 125...
Ellers tar jeg litt kalsium (ca 500 3 x i uka) og litt magnesium i blandt, ikke noe fast, bare når jeg kjenner at det rykker mye i musklene:wink:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
DALIA
Det går litt opp og ned med leddene, men syntes jo at det er anderledes enn før operasjonen...da kjente jeg aldri noe...
hva kan det komme av?
Det er nok kommet af, at det var mere end kun "litt" som er gået ud over dine bi-skjoldbruskkirtler under operationen for kræft. Hypoparatyreoidisme er en lumsk tilstand det er svært at turde kommentere på, fordi det er så sammensat. Kender du foreningen HYPOPARATHYROIDISME I NORDEN? Det ser ud til, at det er forening med god info til patienter som du og hvor "interesserte fagfolk" er selv medlemmer (hvis jeg har fostået det korrekt). Der er også gode artikler ser jeg...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
DALIA
jeg tar 0.75 rocatrol og levaxin...3x 150 og 4 x 125...
Ellers tar jeg litt kalsium (ca 500 3 x i uka) og litt magnesium i blandt, ikke noe fast, bare når jeg kjenner at det rykker mye i musklene:wink:
Du skriver ikke noget om du får vitaminer af nogen slags? Det ville måske være meget nyttigt, netop for dig at udforske noget mere om det.
F.eks. mangel på K-vitamin kan svække virkningen af tilskud af D-vitaminet (Rocatrol) og disse to mangler nærmest følges ad - mangel på D-vitamin og K-vitamin, og når der er noget "galt" med optagelsen af D-vitamin, plejer dette betyde også at der ikke er K-vitaminet nok til at fuldføre D-vitaminets "opgaver" osv. Så det er så absolut værd at undersøge nærmere.
Man kan næsten ikke undgå at udvikle forskellige mangler af mikronæringsstoffer (hvilket kan give et hav af "underlige" symptomer fra nærmest hele kroppen), når man først har fået maltrakteret sine bi-skjoldbruskkirtler under operationen. Jeg føler med dig. kram1