Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca 4 år
Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca 4 år, og vet egentlig ikke stort. Jeg har stolt på at legen vet hva han gjør (noe jeg skjønner nå er helt feil!).
Vet det står mye om smerter her,men er altfor mange sider til at jeg kan få lest meg opp på alt.
Verdiene mine er for øyeblikket:
TSH: 1,9
T3: 4,2
FT4: 12
Jeg går på 100 mikrogram levaxine daglig. Er det nok?
Saken er at jeg har veldig vondt i en hofte, smertene kommer i sammenheng med jobb (jeg går og står mye) det gjør også vondt i setebenet(!?) på den siden hvor jeg har vondt i hoften, kjennes ut som det "henger seg opp". Jeg hadde også problemer med korsryggen og gikk til kiropraktor for å ordne opp i det. Ryggen fixet seg,men hoften og setebenet (!?) som han mener det kunne være betennelse i kunne han ikke gjøre noe med. (Han syntes jeg burde legge is på hoften 3 ganger om dagen og få vidre hjelp av fastlege hvis det ikke gikk over)
Legger til at jeg plutselig kan få smerter i det ene håndleddet som varer i max 3 dager før det like fort som det kom forsvinner. Dette dukker opp med jevne mellomrom..
Jeg har også mye magesmerter, knusk tørre øyne, kjennes ut som jeg har vondt i nyrene (hvertfall i området der de befinner seg) + smerter i livmor/eggstokk området.
Jeg skal på ultralyd av mageregion,nyrene, urinveiene og livmor/eggstokk nå på tirsdag så de finner kanskje ut noe mer da. Legen har også sagt at jeg skal få Gastroskopi. Jeg har fått henvisning til øyelege og gynekolog,men ikke fått time enda.
Det jeg lurer på som ikke legen har nevnt med et ord, kan alle disse plagene komme av stoffskiftesykdommen? Jeg krysser fingrene for det, ellers må det jo være noe annet galt!
Mine beste år liksom.....
Hei
Jeg har hatt lavt stoffskifte fra jeg var 16 år, er nå 21.. Disse årene har vært veldig kaotiske for meg. fra jeg var 16 til 17 raste jeg opp ca 10kg og har fortsatt økt gjevnt og trutt i vekt.. Er ca 167cm og veier nå 71-72kg. I tilegg til dette har jeg hatt to forkjellige leger,ingen av dem gode på stoffskiftesykdommer. Jeg har ikke fått regelmessige blodprøver, ble satt rett på 100 mg levaxine pr dag, gått på dette frem til for ca 1 mnd siden (har nå økt dosen til 150 4 ganger pr uke, 100 3 ganger pr uke).
Har følt meg utrolig sliten og slapp alle disse årene. Fra mars 2007 og frem til nå har jeg i tilegg hatt store plager med ryggen,hoften,magen,ledd,søvproblemer osv.. Har mest sannsynelig vært underdosert hele tiden.
Dette går på sosiallivet løs, jeg har ikke så mange nære venner (fordi jeg ikke orker og være så sosial) Og fordi jeg føler meg for tykk. Jeg vil rett og slett ikke være sammen med de vennene jeg har fordi jeg føler meg feit. Det har skjedd uttalige ganger at jeg trekker meg fra avtaler fordi jeg står foran speilet for å kle på meg og rett og slett føler meg så tykk at jeg ikke vil vise meg for noen. Jeg spiser ganske sunt og har en aktiv jobb (bare deltidsjobb). Jeg trener ikke og har egentlig ikke energi til det heller..
Har prøvd å fortelle litt om situasjonen min til et par venninner,men de skjønner liksom ikke. De er jo friske og raske selv,så de kan ikke sett seg inn i situasjonen. Ikke har de hørt om lavt stoffkifte før engang..
Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med situasjonen min...Jeg vil bare føle meg bra, og miste det jeg har gått opp i vekt pga denne j..... sykdommen. Legen kan vel ikke gjøre noe fra eller til?
Dette vektproblemet mitt går ikke bare utover forholdet til vennene mine, men også samboeren min. Jeg orker jo ikke ha sex med han så lenge jeg føler meg som et takras.. Egentlig så styrer det faktum at jeg er tykk hele livet mitt. Jeg studerte på høgskole i 06-07, men gruer meg til å ta opp studiene igjen.. så i mellomtiden går jeg rundt som en looser med en deltidsjobb uten særlig relevans..
Vet ikke hva dere skal svare på dette,men gode råd blir høyt verdsatt..