-
Flere med dårlig hørsel?
Har akkurat lest en artikkel om ototoksiske medisiner (hørselsskadelige medisiner) og til min store overraskelse er det mange av dem og svært få leger som vet at vanlige medisiner som deles ut i øst og vest kan skade hørselen varig. Deriblant Antibiotika og Betablokkere (disse er vel mest vanlig å ta for dem med høyt stoffskifte, men jeg spør nå her likevel jeg).
http://www.tinnitus-tips.no/ototoxicDrNeil-NO.html
Ettersom jeg selv sliter med hørselen, og ingen spesialist kan fortelle meg hvorfor hørselen min har begynt å dale, har jeg lyst å forhøre meg her inne om det er flere som har "uforklarlig" hørselsnedsettelse.
-
Personlig har jeg litt nedsatt hørsel, men det er ikke noe som plager meg. Er nok mer på grunn av høy musikk på mp3-spiller en medisiner eller sykdom.
Det som plager meg mest når det gjelder hørsel er at oppfattelsen er treig. "Hæ" blir veldig ofte fulgt av et umiddlebart "Ã…ja". Akkurat det tror jeg har en sammenheng med stoffskiftet.
-
Det sto ikke-steroide anti-inflamatoriske midler som jeg har spist masse av- typen Orudis og Voltaren.
Men det står ikke noe på medikamentopplysningen ?
-
Jeg hadde veldig nedsatt hørsel for to år siden da jeg ikke var medisinert, men nå som jeg har fått medisiner for stoffskiftet hører jeg helt perfekt :) Kanskje det har en sammenheng?
-
:D Jeg hører ikke dårlig, det er bare de som er rundt meg som Ssnakker så lavt!! Spøk til side: Det står i pakningsvedlegget for Voltaren under sjeldne bivirkninger. Sjekket det på Felleskatalogens pasientutgave på nettet idag. Nå er jo nedsatt hørsel ett av symåtomene på hypothyreose også, da
-
Jeg har redusert hørsel med ca 40db på begge ører, og har fått tilbud om høreapparat. Enn så lenge klarer jeg meg, og har takket nei.
Ã…rsaken er nok flere oppstikkinger pga ørebetennelse som liten. Og antibiotika. Jeg kan fremdeles kjenne den syntetiske jordbærsmaken av Bactrim (som forresten ikke virker på ørebetennelse uansett, sier legen min nå).
Det ble slutt på det når jeg tok mandlene som 5-åring, men skaden var gjort.
-
Jepp hører dårlig
på ene øret. Også hos meg uforklarlig hørselstap, dvs de mener det er nevrogent og mekanisk hørselstap. Hører ikke bass toner opp til 50 db på ene øret. Har fått høreapparat men fungerer dårlig
-
Har testet hørselen min og den var helt fin. Så problemet mitt er å oppfatte og konsentrere seg om det som blir sagt. Spesielt om der er andre lyder til stede.
-
Jeg har det motsatt jeg....føler jeg hører alt for godt og er det flere støykilder samtidig må jeg gå ut av rommet. Det blir bare for mye lyd!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av trude.lutt
Jeg har det motsatt jeg....føler jeg hører alt for godt og er det flere støykilder samtidig må jeg gå ut av rommet. Det blir bare for mye lyd!
Her er nok jeg å, kan bli vanvittig irritert over høye lyder, særlig reklame på tv o.l.
Sliter heller med å oppfatte det jeg hører, nesten så jeg trenger det ekstra sekundet for å oppfatte hva folk egentlig sier. Nesten som gode gamle dubbede filmer, en ser det blir snakket, men så kommer lyden like etter.
-
Trude.lutt og heisann, det er faktisk noe som heter lydallergi, dvs overømfintlighet mot høye lyder (høye lyder som i decibel/lydtrykk, ikke frekvens). Men det betyr dessverre ikke alltid (for mitt vedkommende) at man hører supergodt uansett. Synes dette er rart, jeg reagerer på mange "normale" lyder som altfor høye; feks. adgangskort-maskinen på jobben piper skjærende høyt for meg, likeså en traktor som durer forbi...nesten ikke til å holde ut! På konserter må jeg bruke propper, ellers skjærer det i hodet. Og lydstyrken på kino...auu!
Men det dessverre også slik at blir lyden litt lav (nok en gang i db, ikke frekvens), så hører jeg den dårlig. Konklusjonen er at jeg har både dårlig og god hørsel, hvis noen hvisker hører jeg det dårligere enn normalt, hvis de så øker volumet litt over det normale skjærer det i øra. Smått "aktivt hørselsområde" var konklusjonen.
JS: interessant, jeg også stusset over å ha blitt "treig" i hørselsoppfattelsen. Synes det går litt for lang tid fra ordet er uttalt til jeg fatter, den der "åja" følelsen kjenner jeg til. Så du tror det har med stoffskiftet å gøre? Godt mulig det, heisann og Tor nevner jo noe av det samme. Oppfatte og konsentrere seg...
En spesialist fortalte meg at det hender relativt "ofte" at personer rundt 40-50 årene kommer for å ta hørselstest fordi de mistenker de hører dårlig. Men på "pipetesten" får de full pott, tar de utvidet test for ord-oppfattelse kan det derimot stå litt dårligere til. Han mente det var normalt at ord-oppfattelsen begynner å synke (ikke mye altså) i 40-årene, det var bare sånn det var med hjernen.
Uansett; Takk for svar :)
-
Zena skrev:
Sitat:
ord-oppfattelsen begynner å synke (ikke mye altså) i 40-årene
Det forklarer jo en del ... :roll:
Det er dessverre mange problemer som skyldes fødselsdatoen :?
hilsen Tily - halveis til nitti ..
-
Sv: Flere med dårlig hørsel?
Ja, dårlig hørsel er arvelig på min mors side men den har blitt mye værre i takt med andre plager for lavt stoffskifte. Har brukt mye voltaren jeg også. MEn noe annet som var urovekkende ere at jeg bruker Adartrel for restless legs og leste faktisk at dopaminagonister kan undertrykke tsh verdier. Spurte min lege om levaxin og adartrel var kræsj, men nei sa han....kanskje du kan slutte med de til sommeren fordi det er så mange som får et nytt liv av levaxin!Hadde dette vært slik for meg så halleluja.Adartrel er dopamin.vi mangler dopamin signalstoff til hjernen når vi har kronisk restless legs...sier nevreologer.Men er det noen som kan fortelle meg om hvor lenge det gikk før de kjente bedring etter oppstart av Levaxin? Litt utålmodig jeg...begynte for 2 uker siden..50mkgrampe.dag. Kan man bli værre før bedring? Er det noen der ute som har god erfaring med levaxin?
-
Jeg har hatt store problemer med hørselen - klarer ikke tyde grove mannnstemmer - radionen ble bare grøt, veldig var for støy og tok inn alt. Klarte ikke å høre selektivt. Ble sendt til spesialist, fikk beskjed om at jeg hadde hørsel som et førskolebarn på "pipetesten", tok test med støy, og da var resultatet et annet. Fikk da høreapparat, men kunne ikke bruke det. Tok inn alt og "hørte" mitt eget hår gro:lol: Legens forslag er at det er noe gale med hørselsbanene i hjernen ( hva det nå enn er), at det er en forkalkning i ørene eller at jeg stiller for store krav til min egen hørsel ( har drevet med musikk hele livet). Min egen teori er at når jeg er hyper klarer jeg ikke å håndtere lydbildet rundt meg på en hensikts messig måte. Nå har jeg ennå ikke vært så normal i stoffskiftet at jeg har sammenligningsgrunnlag. Men det er påfallende å ha så god hørsel som jeg beviselig har, og samtidig ikke høre noe. Så får vi se når stoffskiftet blir lavere...Pussig at andre har lignende erfaringer
- nettisen vink11
-
Jeg har også fått problemer med evig piping i det venstre øret. Legen sier det kommer av høyt blodtrykk, men ville det ikke da også vært i det andre øret? Og ville ikke da lyden bli redusert med blodtrykksenkende midler? Det har ikke skjedd. Tvert om er pipingen høyere etter at jeg har spilt med headset på keyboardet. Legen spurte også om jeg hadde vanskeligheter med å delta i samtaler med andre samtidig som det er mye støy rundt. Jeg svarte nei, men kom til å tenkte på det i ettertid at det har jeg jo. Jeg har vanskelig for å følge en samtale dersom det skjer mye annet rundt.
-
Hei Sonja:) kan det være øresus du har da? Jeg opplever slikt når det har vært en høy lyd, smell at det piper i øret en stund etterpå. Lufttrykk....balansenerve....vet ikke det er som øret ikke finner igjen sin indre balanse etter visse typer støy eller smell. ser du er tidlig oppe. Morgenfugl du da...Ønsker deg en fin søndag:)
-
Jeg regner med at det kan være øresus, ja. Morgenfugl? Nja, kommer an på hvordan man tolker det... :D
-
Jeg hører dårlig i perioder når stoffskifte er dårlig eller når jeg er sliten. Da får jeg ikke med med hva folk sier det blir som en grøt av lyd. Jeg gjør det helt bra på hørsel tester.
-
Hjelp - plutselig dårligere hørsel!
I løpet av de siste 3-4 dagene har jeg merket av lydnivå 1 på hustelefonen min ikke er høyt nok lenger. Jeg tenkte at telefonen er ødelagt, men så merket jeg på mobiltelefonen min måtte settes på MAX for at jeg i det hele tatt skulle høre hva personen i andre ende sier. Når jeg har gjester på besøk klager de over at jeg spiller høy musikk når jeg selv syntes den er "midt på treet" eller lavere.
Hva skjer med meg? Er det Hypotyreosen som tuller med meg? Har jeg nå nedsatt hørsel for alltid eller er det bare ørevoks?
Jeg fikk tinitus sommeren 2003 etter en ekstremt høy konsert i Helsinki, Finland. (De hadde svært dårlig PA-anlegg der, noe som førte til høy, sprakende lyd... Jeg hadde ikke ørepropper! Som alle de andre hadde der.. Naive meg!)
Har merket over de siste årene at jeg "tåler" høyere og høyere musikk...
Skummelt er det i hvertfall. Mister jeg hørselen, som er noe av det viktigste jeg har (elsker musikk, er musiker, lever for musikk!) så tar jeg livet mitt. Garantert.
-
Har begynt å slite med å følge med hva andre sider. Familien er frustrert fordi jeg har begynt å si "HÆ?" til de. Uff, ikke bra. Jeg hører godt, men klarer ikke lengre å følge med på hva som blir sagt. Når jeg ser på filmer, er teksting en god ting, også på norske filmer... Mormor hadde også stoffskiftesykdom, og da hun ble eldre, måtte vi snakke sakte for at hun skulle skjønne. Håper jeg ikke blir lik ens... *GRØSS*
-
Jeg var syk lenge før jeg fikk diagnose lavt stoffskifte og fikk lov av legen å prøve medisiner. Jeg gikk opp mer og mer i vekt, tørr hud, dårlig søvn, alltid trett, ukonsentrert og dårlig hørsel og øresus. Det var helt forferdelig og kjenne så tydelig på kroppen at jeg var alvorlig syk. Jeg var sikker på at jeg hadde en dødelig sykdom som legene ikke fant ut av. Legen tok alle mulige prøver, deriblant hørselprøve og påsto at alt var ok. Da jeg endelig fikk medisiner ble en del bedre og noe forandret seg ikke. En ting som ble bra var hørselen og at øresusen forsvant umiddelbart.
-
[QUOTE=nettisen;70308]Jeg har hatt store problemer med hørselen - klarer ikke tyde grove mannnstemmer - radionen ble bare grøt, veldig var for støy
Kan høres ut som du har det samme som meg? Otosclerose, som er en forkalkning i det indre øret. Sigbøylen vokser fast i det ovale vinduet i øret pga forkalkning og klarer derfor ikke å sende lyden videre til hørselsnerven. Stapediusrefleksen fungerer ikke som den skal. Be om benlednings test hos ØNH for å se om du kan ha otosclerose. Skal selv til vurdering for operasjon. Har visstnok otosclerose på begge ørene, men normal hørsel på det ene, 62 decibel hørselstap på det andre (70 db blir regnet som døvhet) Har surfet litt på nettet og funnet ut at operasjon av denne tilstanden er vellykket i de fleste tilfeller. Lykke til!!
-
Hei og takk for svar. Skal notere meg dette. Merker at hørselen forandrer seg litt innimellom, men etter jeg begynte med t3 og prøvde amour en liten stund så er det mye bedre. Merkelig, før jeg fikk medisiner så trodde jeg at jeg var i ferd med å bli døv, avogtil hørte jeg nesten ikke en lyd og hadde ofte øresus.
-
jepp har dårlig hørsel, har fått et høreapperat på det høyre øret. Men kommer også fra en familie med døve og tunghørte. mao arvelig for min del :cry:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kaja5
Jeg var syk lenge før jeg fikk diagnose lavt stoffskifte og fikk lov av legen å prøve medisiner. Jeg gikk opp mer og mer i vekt, tørr hud, dårlig søvn, alltid trett, ukonsentrert og dårlig hørsel og øresus. Det var helt forferdelig og kjenne så tydelig på kroppen at jeg var alvorlig syk. Jeg var sikker på at jeg hadde en dødelig sykdom som legene ikke fant ut av. Legen tok alle mulige prøver, deriblant hørselprøve og påsto at alt var ok. Da jeg endelig fikk medisiner ble en del bedre og noe forandret seg ikke. En ting som ble bra var hørselen og at øresusen forsvant umiddelbart.
Dette genkender jeg en stor del af. Faktisk troede jeg, det var skibene på havnen, jeg kunne høre, da jeg var flyttet til en by med en meget stor havn ... Men det var ikke skibe, det var en eller anden afart af tinnitus. Så tågehorn hører jeg - næsten - ingen af, når jeg får medicin til stofskiftet.
Meget sær sygdom med mange besynderlige symptomer, denne her. Vel også derfor, det ofte lyder så mærkeligt for folk, når man forsøger at fortæller om den :mrgreen: Der er jo egentlig ikke den del af kroppen, som ikke rammes i en eller anden grad. Og det er dét, der er det sværeste at få formidlet, så folk forstår det - nogen hjælp er lægerne ikke heller på dette punkt :evil:
Med hensyn til selve hørelsen, var og er det skelneevnen, jeg har problemer med. Dvs. det er ofte et problem at forstå hvad folk siger til sammenkomster, hvor flere stemmer blandes omkring mig.
-
Ser at det er mange som snakker om øresus. Hvordan kan man oppfatte det? Som en skarp sus, nesten som en elv som renner? Har ikke høyt blodtrykk. Eller? Har en slik sus i øret. Pluss at jeg ha begynt å slite med væske i høyre øret. Tok sånn lysbehandling, og da den var ferdig, var det samlet opp masse væske fra øret, i lyset. Lysbehandling er for de som ikke vet det, bivoks som er rullet sammen til et stearinlys, så stikker man den ene enden inn i øret, og tenner på i den andre enden. Alt rusk og rask, blir da trukket i fra øret, og inn i dette "lyset". Der av ordet lysbehandling. Men susingen ble ikke borte. Litt irriterende, særlig når det stilt og rolig. Dette med å høre dårlig, har blitt plagsomt. Jeg oppfatter ikke lengre lave samtaler, mange ganger må jeg bare nikke og si "ja", for å vise at jeg er med. Men det blir jo en dårlig samtale av det. Føler at dette blir en belastning for meg. Siden jeg ikke lengre oppfatter, gidder jeg ikke være sosial mer. Jeg sitter heller inne for meg selv.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
Ser at det er mange som snakker om øresus. Hvordan kan man oppfatte det? Som en skarp sus, nesten som en elv som renner? Har ikke høyt blodtrykk. Eller? Har en slik sus i øret.
Jeg har også en susing i øret, i det venstre. Legen sier det kommer av at jeg har for høyt blodtrykk. Men susingen er der like forbaska selv om blodtrykket er normalt også, så jeg tviler på det. Vet ikke hva jeg skal sammenligne det med, men det er en piping der hele tiden. Ikke noen høy pipelyd, men den er der. Jeg har susing også i tillegg til piplyden. Ikke noe høyere i volum, susingen er omtrent som lyden fra en pc. Altså stille susing, men den ER der.
-
Da jeg havde øresus og mente at høre skibe tude med tågehornene, havde jeg absolut ikke højt blodtryk - det lå stabilt på ca. 110/70.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sonja
Jeg har også en susing i øret, i det venstre. Legen sier det kommer av at jeg har for høyt blodtrykk. Men susingen er der like forbaska selv om blodtrykket er normalt også, så jeg tviler på det. Vet ikke hva jeg skal sammenligne det med, men det er en piping der hele tiden. Ikke noen høy pipelyd, men den er der. Jeg har susing også i tillegg til piplyden. Ikke noe høyere i volum, susingen er omtrent som lyden fra en pc. Altså stille susing, men den ER der.
Så hvis jeg har en slags metallisk elvelyd, så er det blodet i øregangen som lager det, eller? *hmm*
-
Jeg har godt hørt, det kan være blodtrykket, der laver øresusen. Men når det gælder folk med stofskifteproblemer, tror jeg, det er musklerne, der er på spil. Nerver kommer let i klemme og meget lettere, hvis ens muskler ikke fungerer ordentligt.
I hvert fald oplevede jeg for nogle år siden, at jeg fik mere og mere ondt i næsen, ganen og i kinderne, der hvor bihulerne sidder - jo, pointen kommer om lidt :D
Desuden havde jeg - og det kunne hverken min egen daværende læge eller speciallægen forklare - en stærkt øget lugtesans. Det var helt grotesk; jeg kunne lugte ALT, så at sige. Bare det at passere nogen på gaden var et stort problem, især, hvis de gik i modsat retning; så kunne jeg fx eksempel lugte, hvilken slags tyggegummi, de havde ... Og stanken af skyllemidler alle vegne ... Så hæsligt.
Alt i alt superbelastende periode. Det lyder jo som om, man ikke er rigtigt vel forvaret, ved jeg godt ... Efterhånden fik jeg også synsforstyrrelser.
Da jeg var meget utilfreds med min læge, skiftede jeg og kom til en gammel gut, som var min mands læge. Lidt skræmmende type, egentlig. Men da jeg fortalte ham om min skærpede lugtesans, sagde han bare, 'så har du vel fået en kranienerve i klemme'.
Javel. Jeg kom til en - dygtig - fysioterapeut. En af mine bekendte havde anbefalet hende, da han selv havde haft synsforstyrrelser.
Dette, uden tvivl hjulpet af, at jeg forinden var blevet sat op i medicin (nådig lægevikar) fik både smerter, overfølsomhed OG synsforstyrrelser til at forsvinde.
Det jeg lærte ved dette - udover det sædvanlige med, at tingene hænger sammen etc etc - var at der er en helt direkte forbindelse mellem nakken og næsen. De er hægtet sammen i kæberne. Og nakken hænger, som mange har erfaret, direkte sammen med skuldre og skulderproblemer. Nakken er desuden afhængig af at ha' et godt forhold til bækkenet, da der går lange muskelfibre fra nakken til korsbenet på bagsiden af bækkenet. Disse kan lave en del ballade helt oppe foroven, kan jeg kun sige!
Da mine smerter begyndte, var jeg superstresset og anspændt. Desuden havde jeg - og det er ikke mindst vigtigt! - en cykel, som var forkert i forhold til min krop (men det fandt jeg først ud af meget senere)
Siden har jeg fundet ud af, at man kan få ondt i et øre, hvis man har ligget forkert på en skulder. Dette har jeg fra min datter, der nogle gange er vågnet med høje skrig og været rød bag et øre. Smerten stammer fra et sted lige over /langs med skulderbladet.
Derfor tror jeg alt i alt, at man skal tænke sine sanser sammen med sine muskler og hvad man ellers har til at holde skroget sammen. Derfor er stofskiftet med her, ligesom d-vitaminer, binyrer og hele pakken ...
Det var bare det - undskyld den lange fremstilling.
hjerte1 Nielsigne
-
Hei:) Jeg hører godt ennå, susingen er borte, alt er mye bedre. Takket være Erfa. Min teori er at myksødem er synderen. Hypothyreosepasienter hovner jo ofte opp. I ansiktet kroppen osv. Selv om vi er medisinert kan vi hovne opp, vann i kroppen. Dette skjer vel inni kroppen også? Mange begynner å snorke, får bihulebetennelse osv. Alt dette skjedde med meg. Da jeg begynte med Erfa ble jeg ganske raskt bedre, snorker mindre, bihulebetennelsen forsvant, hørselen kom tilbake og susingen forsvant.
Forresten, har aldri hatt høyt blodtrykk.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kaja5
Hei:) Jeg hører godt ennå, susingen er borte, alt er mye bedre. Takket være Erfa. Min teori er at myksødem er synderen. Hypothyreosepasienter hovner jo ofte opp. I ansiktet kroppen osv. Selv om vi er medisinert kan vi hovne opp, vann i kroppen. Dette skjer vel inni kroppen også? Mange begynner å snorke, får bihulebetennelse osv. Alt dette skjedde med meg. Da jeg begynte med Erfa ble jeg ganske raskt bedre, snorker mindre, bihulebetennelsen forsvant, hørselen kom tilbake og susingen forsvant.
Forresten, har aldri hatt høyt blodtrykk.
Erfa? Du verden, det var som å høre om meg selv!! :shock:
Så du ble bedre med den medisinen, hvor får jeg kjøpt den? Er den resept belagt?
kram1 som kom med en sånn bra løsning.
Oi, viste ikke at det var en annen type stoffskifte medisin... :oops: Sorry
-
Jeg har i dårlige perioder dårlig hørsel. Og jeg merker at jeg snakker mye lavere også, som om ikke kontrollen på hvor høyt jeg snakker er helt tilstede.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
Erfa? Du verden, det var som å høre om meg selv!! :shock:
Så du ble bedre med den medisinen, hvor får jeg kjøpt den? Er den resept belagt?
kram1 som kom med en sånn bra løsning.
Oi, viste ikke at det var en annen type stoffskifte medisin... :oops: Sorry
Les på forsiden av forummet, der er det en medisinboks som det står "thyroid" på. Søk på thyroid eller Erfa eller Armour på forummet eller ellers på nett .
Thyroid er alle delene av kjertelen, fra grisen. Inneholder alle T'ene: T0, T1, T2, T3 og T4, samt cacitonin, pluss noe vi ennå ikke vet hva er. Men det gjør oss godt. Legen må skrive det ut på registreringsfritak (se igjen forsiden av forummet), og du må, desverre, betale kalaset selv.
xx4Det ser ut som om alle, eller nesten alle, som begynner på Thyrod får ett nytt liv, sammeliknet med T4 mediisn som alle settes på xx6xx9
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Zena
Ettersom jeg selv sliter med hørselen, og ingen spesialist kan fortelle meg hvorfor hørselen min har begynt å dale, har jeg lyst å forhøre meg her inne om det er flere som har "uforklarlig" hørselsnedsettelse.
D-vitaminmangel kan være årsagen til nedsat hørelse. Selv om man evt. kan fremvise fine "calcium-tal" i blodprøverne, er det ikke sikkert at calcium havner de rette steder i kroppen, deriblandt i knoglerne i det indre øre, hvor knoglevævets opblødning kan være årsagen til en forringet resonans, hvorfor hørelsen nedsættes.
Da D-vitaminmangel (og D-vitaminmangel ofte ledsages af K-vitaminmangel) er nærmest mere reglen end den er undtagelsen hos folk med hypothyreose, kan dette være forklaringen på, hvorfor vi hører dårligere, jo længere vi har været syge, vel at mærke uden støttetilskud af D3- og K2-vitamin. smilja1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
D-vitaminmangel kan være årsagen til nedsat hørelse. Selv om man evt. kan fremvise fine "calcium-tal" i blodprøverne, er det ikke sikkert at calcium havner de rette steder i kroppen, deriblandt i knoglerne i det indre øre, hvor knoglevævets opblødning kan være årsagen til en forringet resonans, hvorfor hørelsen nedsættes.
Da D-vitaminmangel (og D-vitaminmangel ofte ledsages af K-vitaminmangel) er nærmest mere reglen end den er undtagelsen hos folk med hypothyreose, kan dette være forklaringen på, hvorfor vi hører dårligere, jo længere vi har været syge, vel at mærke uden støttetilskud af D3- og K2-vitamin. smilja1
Nå trur jeg ikke det er vitamin og mineral mangler hos meg, som gjør at jeg hører dårlig. Det er nok væske i de indre øret, som samler seg. På barn, opererer de inn rør, men på voksne gjør de ikke det. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det. help1
-
Blir en stund siden det var liv i denne tråden, på tide at noen lager litt liv her...! comp2
Var hos ørelegen i dag, og fikk bekreftet at jeg har varig nedsatt hørsel... Så neste måned blir det høreapperat... :cry:
Legen forklarte meg, at dette kom av at nervecellene i det indre øret, var ødelagte. Men jeg har jo ikke vært spregningsbas, drevet med jakt, eller andre aktiviteter med smell og bump i. Han forklarte at noen har nedsatt hørsel som liten, andre får det når de blir 30, og andre når de blir gammel. Men jeg sa til han, at en person på 60 kan bruke høreapperat, men en fyr i 30-årene ikke skulle trenge slikt. Jeg fikk vite at jeg ikke hører de lave tonene.
Kan dette ha med stoffskifte å gjøre? Har kun et søskenbarn som måtte bruke høreapperat som barn, men ingen andre som har slitt med hørselen.
Jeg får liksom ikke dette til å stemme: jeg, med høreapperat?? chokx: og griner11
Hmm... jeg som hørte knappenålen falle før, men nå blir det et stålrør...
Synes dette med stoffskifte blir mer og mer skumlere! Først forsvinner "helsa", så forsvinner orken, så forsvinner lyst på sexen, så blir hørselen dårligere, så blir synet problematisk. Blir litt deppa her jeg. Hva forsvinner nå da?, tenker jeg. Føler at jeg blir mer og mer lik de som er på gamlehjem, ikke ser de godt nok, ikke hører de, de bare sitter der og ser ut i været. *UFF*
-
hører også dårlig. får ofte høre at jeg snakker så høyt at de andre blir slitne. kanhende det.. har vært sykt siden 2000, og sikkert mange, mange år før det. jeg tror at mitt altfor høye calsium er noe av årsak til min dårlige hørsel... muligens forkalkning i øret, ble operert for hypercalsemi i 2003.
jeg kjenner meg veldig godt igjen i alle dine bem. om at helsa forsvinner...sakte, men sikkert.det verste er trettheten om dagen, stadig må gå og sove:( bruker levaxin og liothyronin samt e- vit, 400 mg. har tenkt å prøve en komb. beh. med erfa for å se om det hjelper. i morgen får jeg mine blodprøvesvar.. lurer på hva min tsh er med lev. og lioth. med bare erfa ( 120 mg) var den o.o2...muligens overdosert.
godt å vite at vi er en hel bråte med mennesker som ( jeg iallefall) må diskutere med fastlegen...:((mvh elisabeth Ha
-
Jeg er for min del snart stokk døv, og det er arvelig, og blir bare verre med tiden. Pytt pytt.
De siste månedene har jeg sluttet med snus og begynt med Levaxin, og det betyr for min del at jeg ikke lenger har plager med tinnitus (øresus). xx6
Om noen har referanser til artikler som viser sammenheng mellom hørselssvekkelse og hypothyreose så kan det være kjekt.
-
hei. vil bare fortelle at broren min som er 9 år eldre enn meg har tinnitus, og bruker høreapparat...men, han har IKKE noen stoffskifte-sykdom.
har fått store problemer å høre hva de sier i f.eks Hotell Cæsar når det er tale( og ikke skrift). må ha tv kjempehøyt på..de andre tror jeg er sprø, og får til stadighet høre at jeg gaper sånn når jeg snakker( mulig det). legen mi mener hørselen min er oki... mvh elisabeth:)):)