De siste dagene har jeg vært så utrolig frossen. Kler på meg ekstra, men fryser likevel. Tok tempen, den viste 36, 24 og da bør jeg trekke fra ca 0,3 siden jeg har mensen. Ellers har jeg ikke merket noe til slappheten i dag, heldigvis :)
Printable View
De siste dagene har jeg vært så utrolig frossen. Kler på meg ekstra, men fryser likevel. Tok tempen, den viste 36, 24 og da bør jeg trekke fra ca 0,3 siden jeg har mensen. Ellers har jeg ikke merket noe til slappheten i dag, heldigvis :)
Det er vanlig å være frossen når man har hypotyrose. Selv har jeg opplevd å ligge med dunjakke på og dyne over meg midt på sommeren. :evil:
Merket i sommer at jeg hadde fått utslett(rødt feldt) på magen etter å ha hatt dongeribukse på. Nå har jeg fått det samme utslettet på anklene. Muligens av en annen dongeribukse. Har aldri vært plaget med eksem. Er dette også noe som følger med ved lavt stoffskifte?
Ville vel heller anta det kan være vaske- eller skyllemiddel du reagerer på. Prøv å sette vaskemaskinen på en ekstra skylling. Og sjekk filteret. Er det tett er det ikke sikkert maskinen skyller skikkelig.
Jeg har tørr hud, veldig kløe, sikkert en form for allergi. Kunne klø som besatt, spesielt om natta før, klorte meg til blods.
Men så fant jeg ut av at det hjalp med mye fuktighetskrem. Er jeg flink nok til å smøre, så slipper jeg utbrudd.
Om jeg ikke husker feil så kan stoffskifteproblemer øke allergi plager :)
Ja, trolig, Anne Ma.
Var til allergi- og astma-spesialist for noen år siden. Da var jeg temmelig oppgitt over "alle de ulike" sykdommene jeg hadde. Så jeg sa til ham at jeg trodde at alt hadde sammenheng. Hva han trodde? Han sa at det var kjent at immunologisk sykdom i alle fall kunne stresse astma - altså forverre situasjonen.
Dessuten er det jo absolutt vanlig med tørr hud pga lavt stoffskifte. Og tørr hud blir jo igjen lettere irritert av f.eks. vaskemidler - husker at jeg ofte før fikk røde prikker og kløe oppetter armene. Men holder det som sagt vekk med fuktighetskrem - må bruke mye dog.
Mulig det er noe i vaskemiddelet. Klærne er bra skylt og bruker ikke skyllemiddel til vanlig. Får smøre meg inn med fuktighetskrem :)
Mot tørr hud anbefaler jeg baby olje på sprayflaske. Spray på etter dusjen, mens huden er håndkletørr. Det kan være litt klebrig å ta på trange klær rett etterpå, men huden blir myyyk!!
Spenol er et godt alternativ. Super god mot tørr hud. :D
Jeg får små tørre utslett forskjellige steder på kroppen. Har hatt flere akkurat i buksekanten, men da på ryggen. Har også fått dem på låret og på brystet.
Utslettet er ikke så stort, og det klør ikke. Det er rødt og tørt og dukker opp enkeltvis. Det tar en evighet før de forsvinner og noen av dem har aldri forsvunnet helt. Har time hos hudlege, men ikke før om 2 måneder. Alt tar jo så lang tid.
Jeg bruker nesten alltid olje når huden er våt. Er absolutt den beste "fuktighetskrem" jeg har prøvd. Kan fint også bruke kaldpresset olivenolje.
Jeg smører meg med en god bodylotion 2 ggr daglig, men selv da føles huden tørr og "død", særlig på bena. Uten krem blir det kløe og huden
"støver".
Hva som virker best på den enkelte er nok individuelt; de har mye bra på apoteket, og ofte små forpakninger på tilbud, så det går an å prøve seg fram.
Nå har jeg vært slapp i fire dager, bortsett fra i går fomiddag. I kveld forsvant også slappheten, men det har blitt eterfulgt av jeg fryser. Jeg har sjelden noe annet symptom i tillegg til slappheten, bortsett fra muskelsmerter. Er dette vanlig; at et symptom forsvinner og et annet dukker opp?
Jeg synes mine symptomer skifter plass hele tiden, men kan ikke si direkte at jeg har opplevd det du bekriver altså :)
Jeg vet aldri hvilken plager jeg har fra en dag til neste. Det eneste jeg har mer enn ikke er muskelsmertene og trettheten.
Shanita
Tretthet og smerter er hos meg nesten hele tiden, så av og til glemmer jeg dem :oops: Tenker på alle de andre symptomene liksom.
Hehe ja.. sånn har jeg det også AnneMa.. :) Glemmer liksom det som plager deg verst siden man blir vant til å ha det sånn... Man får liksom en ny "normal"!
Det er vel slik med det fleste av oss. Vi glemmer den smerten som alltid er der. Men så snart noen spør åssen det går. Da kjenner man smerten og symptomene igjen. Nesten slitsomt å bli spurt om hvordan vi har det...Sitat:
Opprinnelig skrevet av Shanita
En ung slekting begynte i går med Levaxin, 50µ daglig. Hun har fått konstatert lavt stoffskifte. I dag merket hun smerter nederst på halsen litt til høyre, skjoldbrukskjertelen(?), når hun tar på området. Disse smertene var der ikke i går. Kan Levaxinen ha forårsaket dette?
Mens jeg skriver; er ikke 50µ daglig en høy startdose?
det er normal startdose. jeg har også hatt vondt i halsen de siste dagene, men det er forkjølelse. kommer fort og tar litt tid før halsvondt utvikler seg til snørr og tårer ...
Fikk i dag plutselig nummenhet i venstre legg og fot. Etter hvert føles foten varm og det prikker. Vet det kan være vanlig med prikking i fingrene, men hva med beina og føttene?
Bille,
Det kan være mangel på B12 vitamin eller at din stofskiftemedicin skal sættes op.
Får se det an. Tar regelmessig B vitaminkompleks, ølgjær. Føler meg ganske ok nå etter at jeg økte dosen. Men har perioder med ondt her og der.Sitat:
Opprinnelig skrevet av ninus
Typiske mangel-symptomer er jo fra nervesystemet så det kan godt være årsaken-
Det er lett å teste, men husk at vi må ha en høyere verdi enn det som vanligvis kreves.
B12 produserer kroppen selv - i magesekken.
Hvis B12 blir for lav, er det fordi dette systemet er ødelagt.
Vitaminet brukes om og om igjen så det tar lang tid før man merker at man har fått for lite.
B12-molekylet er så stort at det ikke diffunderer tarmveggen, det tas ikke opp av maten hvis man ikke har magesekkens "intrinsisk faktor".
Da er injeksjoner eneste utvei.......hvis man ikke spiser megadoer da.
For en mitte liten del av B12 kommer gjennom tarmveggen hvis det er mye tilstede.
Det finnes tabletter med over 1000µG B12 som er beregnet på sli bruk.
vanlige tabletter med dagsdoseinnhold (få µg) har ingen effekt hvis man mangler opptaksproteinet.
Har hatt og har mye nevropati: foteblad, legger, lår, ryggstrekkere, handflater m.m. Eneste gangen jeg var kvitt dette(etter jeg fikk det for et og et halvt år siden), var den perioden jeg gikk på kortison ,som medførte at stoffskifteverdiene mine økte(samme dose i 27 uker). Ved seponering av kortison kom det tilbake(og stoffskifteverdiene sank). Jeg har ikke fått "medhold" hos en eneste lege på at dette er relatert til hypoen og medisineringen; hverken av nevrolog, endokrinolog eller fastlegen. Selv er jeg "sikker i min sak".Så som Ninus sier- mest sannsynlig undermedisinering....
Er B12 vitamin noe legen tar prøve av samtidig som stoffskifte-verdiene?
jada - hvis du ber om det.
Ferritin er også et parameter som vi bør obse litt på. Det bør også være høyere hos "oss".
D-vitaminprøvene er generelt meget viktige.
Og så er det vel slik at ikke så mange leger er obs på våre spesielle krav til disse prøvene.......