I følge legen som ga meg dignose, så fikk jeg dette pga jojoslanking.
Vært opp og ned i vekt i mange år og han mente dette har ødelagt skjoldbrukskjertelen min.
Er dette mulig??? :?
Printable View
I følge legen som ga meg dignose, så fikk jeg dette pga jojoslanking.
Vært opp og ned i vekt i mange år og han mente dette har ødelagt skjoldbrukskjertelen min.
Er dette mulig??? :?
Jeg har tenkt samme tanken selv. Ikke så mye jojoslanking med meg, men "stabil" slanking i ca 30, dvs lite matinntak og derfor liten energiomsetning....
Tja...
Har vel ikke hørt om det, men det påvirker jo stoffskiftet å slanke seg. På den måten kan det kanskje trigge antistoffer? Men jeg vil si at sjansen for at du har påført deg selv stoffskifteproblemer ikke er så stor. Må i så fall ha vært ufattelig hard slanking! Stoffskiftelidelser er jo ikke en av livstilssykommene...
Sikker andre med flere tanker som kommer etter :)
Det er lett å begynne å tenke på om vi kunne ha gjort noe for å unngå sykdommen. Det kverner i hodet sammen med alle de andre tankene og hvorfor meg, osv. Min lege har sagt at hypotyreose ikke er en sykdom som pasienten kan noe for. Om jeg er glad eller ikke for å være "uskyldig" syk, vet jeg ikke, den dritten på halsen er jo der uansett.
Slik jeg har forstått det, kan stress og sykdom utløse hypotyreose, men sårbarheten for å få det er ofte arvelig.
Hmm...Dette visste jeg ikke.
Jeg har jo jojo-slanket meg i flere år :?
Men jeg har også levd i en veldig stresset hverdag i noen år, så det kan jo komme av det også.
Jeg har tatt p-piller 1/2 år i hele mitt liv. Jeg fikk ITP første gang da. Sykehuset i Odense (som jeg var til den gang), mente det var p-pillene som hadde forårsaket det. Noen år senere ble det lavt stoffskifte + mer.
En ung jente i nærheten har gått på p-piller et halvt år. Nå har hun fått lavt stoffskifte....
Jeg har hatt en del symptomer allerede fra jeg var liten (vel både på lavt stoffskifte og sliten binyrebark og forsinket søvnfasesyndrom...), så det er vel noe med at ting ligger latent i kroppen, og så er det noe som utløser det?
T.o.m. mye hormonforstyrrende ting i greier rundt oss, sånn som noe plast + masse mer - tror jeg ;)
Ufattelig hard slanking kan man vel si ja.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Har slitt med vekta siden jeg var tenåring, og har vært på utallige kurer.
Har prøvd alt, til og med kjevelås og pulverkurer og gått sykt ned i vekt for så å gå opp alt og mer til.
Er nå vektoperert og trenger ikke slåss med vekta lenger,men legen mener altså at all denne slankingen er skyld i mitt lave stoffskifte :?
Vel, jeg har vanskelig for å se for meg at slanking kan være årsaken, tenk på alle sultende mennesker i verden som ikke får utløst lavt stoffskifte.
Lavt stoffskifte er mye vanligere der det endemisk er nok mat enn der det ikke er, så den statistikken blir iallfall vanskelig å forklare.
Er det ikke alment akseptert at det ligger i genene (el. hva det heter).
Jeg har (hadde) 7 kvinnelige slektninger på morssida med stoffskiftesykdom, tror ikke det er tilfeldig. Den eneste jeg vet som hadde vektproblem var min mormor, men hun hadde også diabetes type 2 og vansker med å bevege seg pga vonde ben.
Mange vekt opp- og nedganger i årenes løp er sikkert en belastning for kroppen, men det er rart at en lege kan påstå at det medfører stoffskiftesykdom ... :shock:
Jeg lurer på on det kan være motsatt?
Rundt den tiden jeg var 25 - 30 år begynte vekten min plutselig å bli helt ustabil. Jeg la på meg mange kilo og tok av mange kilo uten at jeg forandret livsstil. Jeg kunne legge på meg støtt og stadig i 6 - 7 månder for så å gå ned igjen i løpet av forholdsvis kort tid. Dette gjentok seg gang på gang.
Så kanskje grunnen til at du slanket deg så ofte var at du allerede hadde problemer med stoffskiftet?
Det er vel ikke bare autoimmune sykdommer som er årsak til lavt stoffskifte? Jeg har selv ei venninne som er slank, men som i årevis har slanket seg med diverse pulverkurer og andre kurer. Hun har hypothyreose, men så langt jeg vet har hun visst ikke den autoimmune varianten.
Selv fikk jeg nok sykdommen en tid i livet da det var mye stress i forbindelse med at jeg sluttet skolen midt i skoleåret (fullførte ikke fordi jeg mistrivdes), begynte å jobbe og flyttet ned i underetasjen hjemme. Jeg fikk i alle fall symptomene på sykdommen først, før jeg begynte å legge på meg. Nå er jeg også arvelig disponert for overvekt, og det er ingen god kombinasjon med lavt stoffskifte i samme kroppen.
Jeg har også tenkt på en annen årsak til at stoffskiftet er såpass på bærtur for meg. Jeg merket symptomene på høsten 1986. Dere husker kanskje hva som skjedde i april det året? Tsjernobyl.
Jeg har sett tv-dokumentarer som forteller om hvordan de radioaktive skyene fra Tsjernobyl kom inn over Nord-Europa og Skandinavia i dagene etter katastrofen. I Polen delte myndighetene ut ekstra jod til barna på skolene. Jeg kan ikke huske at noe slikt ble gjort her? Her var det vel mest snakk om bequerel i viltkjøttet og at vannet i hyttebrønner kunne være forurenset. De samme dokumentarene viste også at de sykdommene som økte mest i områdene rundt reaktoren, var sykdommer i skjoldbruskkjertelen. Selv idag er disse sykdommene særlig fremtredende blant befolkningen der. Ã…rsaken ble forklart med at skjoldbruskkjertelen ligger utsatt til for radioaktiv påvirkning.
Jeg vet ikke om det er noe i dette, men jeg føler at noe av årsaken til at stoffskiftesykdommer er så utbredt, kan ligge i miljøforurensning.
Når jeg tenker tilbake kan jeg si at jeg har hatt symptomer i prioder ganske langt tilbake i tid.
Har som deg Sonja, vært inne på Tjernobyl. Jeg fikk jo diagnosen litt over et år etter, og jeg har også lest en finurlighet som at Rimsopp er en soppart som binder seg til calsium og cesium i jorda, og Tjernobyl var jo cesiumdrevet.
Og jeg spiste mange Rimsopp........
Og jeg har arvelighetsfaktoren og har sikkert hatt et svakt system som var lett å ta knekken på - jeg har ikke antistoff og må jo ha fått det av noe annet enn det mest vanlige.
Så er det jo også de mange såkalte hormonhermere som er i sving i vårt miljø - det høres også urovekkende ut. Kanskje jobben med klimaendringene vi ser har gått ut over forskning på andre viktige miløforstyrrelser ?
Men, bare en tanke jeg ikke har forutsettning for å uttale meg om.
har lurt litt på om psykiske påkjenninger kan ha utløst det for min del, men det et jeg jo ikke.
Er det ikke slik at f.eks Anorexia kan utløse stoffskifteproblemer? Mener å ha hørt om det. Og da kan kanskje andre ting utløse det også. Selv om jeg tror mer på at stoffskiftet har påvirket vekt osv enn andre veien ;)
Vet dere at Norge ikke lenger har et lager med jodtabletter? Det er visstnok for dyrt å styre med sånt...Sitat:
Opprinnelig skrevet av sonja
Høres vanvittig ut!! Det burde være det miste i tilfelle noe skjer..
[quote="n`Finn"
Men, bare en tanke jeg ikke har forutsettning for å uttale meg om.[/quote]
:P Hvis jeg bare skulle utale meg om ting jeg har greie på så ble det ikke mye sagt, nei.
Jeg tror jeg hadde stoffskifte problemer lenge før jeg fikk en diagnose.
Det som til slutt gjorde utslaget var at hjernen min sluttet å fungere Jeg hadde bare uker før sittet ved min mors dødsleie etter hennes 15 år med Altzheimer og var overbevist om at jeg hadde fått samme sykdommen.
Det var ikke lite av "depresjon, hysteri, overgangsalder o.l." jeg måtte høre fra legen min før jeg tok strupetak på ham og fikk tatt noen blodprøver.
Jeg er overbevist om at jeg har hatt episoder med hypo og hyper gjennom mange år.
Korrigering: nytt søk tyder på at enten har jeg kommet over informasjon som er feil, eller så ombestemte noen seg dengang.
For vi har visst fire nasjonale lagere, hvorav ett i Oslo og det meste nordpå.
Men vi bor under en mil fra Kjeller, skulle likt å sett at de rakk å dele ut til alle før det er for sent (noen få timer, helst innen to...) om noe skjer.
Mulig jeg blir erklært gal og paranoid nå, men jeg skal jammen kjøpe inn til familien neste gang vi er i Sverige.
Kanskje ikke så stor sjanse for at vi får en atombombe i hodet, men det er jo utentvil mange kjernefysiske energiprodusenter i nabolandene våre. Sikkert ikke en dum tanke..
En jodtablett eller to vil neppe gjøre noen forskjell ved atombombe.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Men om forskningsreaktoren på Kjeller lekker, under en mil fra oss, kan det gjøre en viss forskjell, ja. Eller om Sverige/Russland/you name it får et uhell til.
Det var det jeg også mente! :D
Dette med hormonhermere er egentlig ganske interessant. Jeg husker at produsenten som lager såpa Palmolive fikk på pukkelen for noen år siden, fordi produktet inneholdt slike hermere. Nå vet jeg ikke hvordan den saken endte og Palmolive er jo fremdeles på markedet. Noen som vet noe mer om dette og om hormonhermere generelt?
Norges Naturvernforbund hevder å ha introdusert ordet i 1993 etter at det ble oppdaget hormonliknende effekert på livet i en sjø i kalofornia.
Det står en ganske bra innledende forklaring her.
http://www.nrk.no/kanal/nrk_p2/verdt_a_vite/589849.html
http://www.norvar.no/layout/set/print/s ... drikkevann
http://www.dinside.no/php/art.php?id=90470
Flere mindre mengder av separate soffer som hver for seg ikke utgjør skade, kan sammen danne potente effekter - og det er jo litt å tenke på.
I følge SFT er det lite slike stoffer i privat bruk, de fleste er i profesjonelt bruk.
Skulle jeg bli lettet nå ?
Og - det gjelder jo de kjente hormonhermerene .....
Personlig er jeg redd alle stoffer som markesdføres og som hevdes å ha hormonell effekt, som feks Barbasco planten. Samvikning med andre stoffer som likner er ikke kjent, men det gir meg en viss uro.
Det kan jo være stoffer som man ikke tenker på som en hermer.