Har noen her prøvd Pregnenolone? (http://www.helseogkost.no/nettbutikk/le ... egnenolone)
Printable View
Har noen her prøvd Pregnenolone? (http://www.helseogkost.no/nettbutikk/le ... egnenolone)
Jeg har brukt Pregnenolone i perioder. Varierer mellom den og Progesteronkrem.
Har smurt med Pregnenolone den siste måneden, og har gått ned 4 kg. Aner ikke om denne kremen hjelper, men jeg mistenker....Må samtidig legge til at jeg har gått noen uker på 4,5 grain naturlig thyroxin. Jeg føler ikke at jeg er hyper så jeg fortsetter...
Ellers vet jeg ikke helt virkningen....jeg har det bra...
Men Bille - hvilke erfaringer har du med Pregnenolone? Er du i overgangsalderen?
Jeg handler her, men ser at nettsiden er ute av drift i øyeblikket....
http://www.h-by-m.com/
Det er mulig jeg er i overgangsalderen. Hadde lette hetetokter i sommer, men de er borte nå. Mensen kommer og går.
Hei
Er det noen som kan fortelle meg om det går an å få tak i pregnenolone tabletter i Norge? Kanskje på resept? Finner det ikke noen steder, heller ikke noe som ligner...bare med plantehormoner.
Man kan købe Pregnenolone på en dansk hjemmeside, der dog kun sælger (fra England tror jeg) og ikke til danske købere. Hvorfor skulle Pregnenolone være forbudt i Danmark, har jeg ingen ide om. Specielt fordi stoffet er reelt ikke i brug i Danmark. Danske læger har bestemt sig for at dette binyrernes "moderhormonet" (til progesteron, DHEA (dihydroepiandrosteron), testosteron, østrogen, kortisol m.fl.) er ikke spor vigtigt for mennesker, he, he.... :mrgreen:
På den anden side - har det her omtalte (i begyndelsen af indlægget) Pregnenolone-præparat i hvert fald to problemer: det er for stærkt som et tilskud i fysiologisk dose + det er i capsel-form. Hurtigt optageligt Pregnenolone i styrke 50 mg er underkanten af en terapeutisk stordose og skal derfor kun indtages i samråd med en DYGTIG endokrinolog.
Jeg kan ikke påtage mig ansvaret for at vejlede andre om, hvad de skal gøre og hvordan de skal bruge, det som jeg selv kalder for hormone replacement, dvs. erstatning for, hvad vores kirtler mister af ydeevnen f.eks. med alderen. Men jeg kan godt fortælle, at jeg selv aldrig bruger Pregnenolone eller DHEA i doseringer, der overstiger 5 mg. Og Melatonin aldrig stærkere end 1-2 mg. Og heller aldrig i anden form for tabletter end "sublinqual", dvs. smeltetabletter til at lægge under tungen til tabletten opløser sig selv. Disse små doser virker fint fysiologisk og understøttende, men ikke invasivt. Det er godt nok for mig. Jeg bruger selv disse præparater, hentet privat fra udlandet, så jeg kan ikke henvise til bestemte leverandører. Jeg ved dog, at Antiaging-systems.com fører netop denne type Pregnenolone 5 mg/sublinqual til $ 17,99/100 stk.
Om Pregnenolone skriver Hertoghe:
Pregnenolon er det hormon jeg kalder for hukommelseshormonet. I dyreforsøg forbedrer det hukommelsen 100 gange så meget, som selv DHEA i samme dosering. Dets gunstige virkning på hukommelsen skyldes i hvert fald delvist, at det giver klarere tanker og bedre koncentration (som naturligvis også er positive effekter i sig selv) og forhindrer hukommelsestab. Derudover kan pregnenolon mindske træthed, modvirke depression, beskytte leddene, lindre diverse gigtsygdomme samt fremskynde sårheling. Den måske mest særprægede effekt er at stoffet ifølge nogle patienter intensiverer oplevelsen af farver.
Pregnenolon, som dannes i binyrebarken, er et forstadium til alle binyre- og kønshormoner. Det er det hormon, der optræder i rigeligste mængder i hjernen. Der er to til fire gange så meget pregnenolon end DHEA, som i forvejen har en koncentration i hjernen, der er dobbelt så høj som i blodet.
Mangel på pregnenolon vil uværgerligt medføre hukommelsesproblemer og svigtende koncentration. Man bliver sårbar over for stress og depression, risikerer at udvikle kronisk udmattelse og nedsat fysisk ydeevne. Der kan opstå ledsmerter og høj urinproduktion.
Fordi pregnenolon bidrager til produktionen af så mange andre hormoner, vil mangel på det medføre en dominoeffekt - ledsaget af utallige andre symptomer, som følge af påvirkningen af hele kroppens hormonfeedback.
Ja, dette er hormonernes "mother" danske endokrinologer slet ikke vil lege med. Her har de ingen medicinalfirmaer til at fortælle dem hvad de skal gøre ved og med det. Pregnenolon er kroppens hormon og som sådant - kan det ikke patenteres... Det er ikke spor interessant for indtjening og som sådan - er der jo ingen grund til at interessere sig for det. Tværtimod - ville den kloge anvendelse af Pregnenolon gøre det af med en stor del af markedet for syntetiske hormoner, der bruges til enkeltsvis og uendeligt at behandle hver en kirtel-sygdom for sig, forever and ever. Så det må hellere ties ihjel. :mrgreen:
Dr. Wilson om Pregnenolon
En sikrere og bedre måde at øge niveauet af DHEA på hos kvinder er at lade dem tage enten progesteron eller pregnenolon, men der er dog nogle undersøgelser af kronisk træthedssyndrom eller lupus, som har påvist, at kvinder med disse sygdomme kan have gavn af at tage 200 mg DHEA om dagen.
Progesteron og pregnenolon
Progesteron og pregnenolon er hormoner, som fremstilles både i binyrekaskaden og i ovarier og testikler, før de via stofskiftet bliver omdannet til DHEA. I binyrekaskaden er pregnenolon det første hormon, som fremtilles af kolesterol, og progesteron er det andet. Begge kan omdannes til flere andre binyrehormoner ud over DHEA, blandt andet kønshormoner, aldosteron og kortisol. At tage erstatningshormoner som pregnenolon og progesteron, der optræder tidligt i binyrekaskaden, tillader kroppen ud fra sin egen intelligens at vælge, hvilke andre hormoner den vil fremstille af dem ud fra sine behov. I forbindelse med binyretræthed falder niveauet af kønshormoner ofte, fordi bi nyrerne ikke er i stand til at opretholde en tilstrækkelig hormonproduktion. En af kønshormonernes opgaver er at fungere som antioxidanter, der medvirker til at forebygge de iltningsskader, kortisol forårsager. Så jo lavere niveauet af kønshormoner er, jo mere fare er der for vævene, især når du er under stress. Denne iltningsskade er en af de afgørende faktorer i hurtig ældning. Det er bedre at bruge progesteron til både kvinder og mænd for at hæve hormonniveauet og reducere visse aspekter af binyretræthed. Når binyrerne slipper for de meget komplekse og energi krævende trin i fremstilling af progesteron ud fra kolesterol, behøver de ikke at arbejde nær så hårdt for at holde hormonerne på et passende niveau.
Naturligt progesteron kan fås i enkelte helsekostforretninger i form af creme udvundet af Yamsrod. Pregnenolon er forbudt i Danmark. Ud over at være en hjælp for trætte binyrer er begge hormoner også blevet brugt til at lindre præmenstruelt syndrom (PMS).
Kilde: "Adrenal Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome" af James L. Wilson
Dette var interessant,
når jeg hadde falt et stykke i stoffskiftet kom overgangsalderesn rekende på en spekefjøl,
jeg både så og følte meg 10 år eldre på noen måneder.
Er disse hormonene tilgjengelig i norge?
og hjelper de mot flere av de plagsomme tingene i forbindelse med overgangen?
Takket være Yvette---:
http://www.h-by-m.com
Ang. pregnenolone kremen, er det noen som har merket noen bivirkninger?
Jeg tok den noen dager, og fikk brått veldig uren hud i ansiktet. Så droppet jeg den, og da gikk det bort igjen. Så regner med at det var den som gjorde det. Orker ikke å gå rundt som et "kvisetryne" nå, så da utsetter jeg den kremen litt tror jeg. Selv om jeg tror den har positiv virkning.
Er det Pregnenolone-creme eller progesteron-creme du spørger om, Damen? Jeg tror vi snakkede om pregnenolonetabletter og creme med progesteron. Derfor spørger jeg.
Når det er sagt, har jeg aldrig selv hørt/læst om, kviser som følge af brugen pregnenolone eller progesteroncremen. xx4
Det er denne jeg har http://www.iherb.com/Life-Flo-Health...7-g/15119?at=0
Jeg får kviser av liothyroninen også, så det kan være den som plutselig blusset ekstra opp. Men tidspunktet var veldig påfallende med den kremen. Huden ble veldig uren og rød, med rød kviseaktige klumper. Men man vet jo aldri med meg, for er veldig allergisk mot mye. Skal gjøre et nytt forsøk jeg, så ser jeg om det samme skjer.
"Ud over at være en hjælp for trætte binyrer er begge hormoner også blevet brugt til at lindre præmenstruelt syndrom (PMS). "
Utover binyrene tenkte jeg dette også var en god grunn for å prøve, siden jeg alltid har slitt med PMS. Forhåpentigvis er overgangsalderen et stykke unna.
Hold da helt op.. denne creme er nærmest så god som en creme kan være. Cremebase helt fri for mineralske fedtstoffer, ingen parabener og andet hormonforstyrrende.... Ja, så må du være allergisk over for noget indholdsstof alligevel. Jeg tror ikke det er selve pregnenolone. I hvert fald har jeg ikke hørt noget lignende før fra dem, som bruger tabletterne. På den anden side havde også jeg hud-problemer med ProgestaCare i sin tid. Det var en progesteron-creme. Men efter at jeg skiftede til anden: http://www.nowfoods.com/Products/Pro...lty%20Formulas - kunne jeg lige pludselig bruge cremen igen. Jeg prøver se mig omkring efter et andet tilsvarende creme med pregnenolone, hvis det findes. Ellers er der altid tabletter. Rufus ved jeg, bruger dem også og indtil videre har hun ikke meddelt andet end tilfredshed. xx4
Akkurat nå bruker jeg også denne som Anisa linker til. Jeg merker heller ikke noen bivirkninger. Er kjempefornøyd med den. xx7
Jeg har kun brukt krem, jeg har lest at progesteron tas best opp via huden -
vet ikke om dette også gjelder pregnenolone :?:
men jeg prøver den kremen også nå.
En pregnenolone-dose er 15mg - (1 gg pr dag - i 25 dager og så 5 dager opphold)
en progesterone-dose er 20mg (som kan tas to ggr pr dag).
Jeg syns igrunnen ikke jeg merker noe annet enn at det tar lang tid før jeg tørker :roll:
Kan jeg like gjerne kan ta dette i kapselform - noen som veit :?
Af personlig erfaring kan jeg fremføre, at i de sidste få år op til skifte fra Eltroxin til Thyroid, har jeg oplevet tiltagende tegn på binyresammenbrud og var på randen til at miste forstanden, foruden en galoperende fysisk forfald. Dengang vidste jeg ikke så meget om "spillereglerne" omkring binyrestøtte forud for overgangen til Thyroid og måske netop det var mit held, set i tilbageblik. Jeg gik slet og ret i gang med at studere hormoner og da jeg blev klar over, at pregnenolone slet ikke er et hormon, men "kun" en prækursor for de adrenale og gonadale hormoner, bestemte jeg mig for at tilføje pregnenolone til min (selv)behandling. At alle tegn på binyretræthed stille og roligt forsvandt hen ad vejen (over 2-3 år) og det kan jeg takke pregnenolone for, mener jeg helt bestemt.
At jeg så (på det sidste) har vurderet at også væksthormon skal reguleres eksternt, nok mest pga. aldersmæssig "normal" nedgang, er en anden historie, men ret beset betyder det, at siden min overgang til Thyroid har jeg kun brugt et (andet) hormonpræparat (for overgangsalderen) + pregnenolone, som jo ikke er et hormon (selv om det kaldes det), hvilke sammen med et batteri af vitaminer/mineraler/aminosyrer/fedtsyrer har båret mig igennem og frem til en meget bedre helse end jeg havde for 25 år siden.
Havde jeg været i lignende situation som du og Ruth, ville jeg (simpelthen) trappe ud af DHEA//-KETO DHEA over 6-7 uger og succesivt erstatte begge med pregnenolone. Det var (foruden binyreekstrakter) pregnenolone, som var bredt anvendt til behandling af hormonsygdomme med udspring i binyrer og gonader til omkring 1949, hvor Merck har lanseret syntetisk kostison. Det syntetiske kortison kunne nemlig patenteres, mens man ikke kunne patentere pregnenolone.... Pregnenolone er ikke engang et receptpligtigt stof. I mange vestlige lande købes det i håndkøb med instruktion om ikke at overskride en daglig dosering på 50 mg uden lægelig assistance.
Man får ikke "pang-effekten" af pregnenolone, men til gengæld bliver effekten stabil og permanent. I min verden (og alder) er der ingen kontraindikationer mod at anvende pregnenolone livet ud, til erstatning for den pregnenolone, min krop alligevel danner mindre og mindre af med alderen. Noget i retning af hele 60% mindre i en alder af 65 år (and counting down). I modsætning til cortisol og andre steroider, findes pregnenolone ikke engang på dopinglister, da det netop ikke er et hormon, men kun en prækursor uden direkte hormonel virkning, andet end "mother" til cortisol, DHEA, androstenedione, østrogen, progesteron, aldosterone og testosteron, og alle disse hormoner dannes af pregnenolone i de mængder, den individuelle krop aktuelt har behov for dvs. den hormonbalance Rufus nævner i denne tråd, indlæg nr. 352 - den opretholdes og vedligeholdes bedst med prækursoren til alle adrenale og gonadale hormoner, hvor man ikke går ind og "piller" ved de enkelte hormoner - noget vi har ikke en jordisk chance at "ramme" 100% korrekt, uanset hvor meget vi (og lægerne) eksperimenterer.
Jeg tror også selv på, at når man (i det længere løb) trapper ud af hydrocortison - burde den erstattes med pregnenolone og dermed forsynes kroppen med råstoffet binyrerne kan bruge til selv at "overtage" sagen sideløbende med nedtrapning. Det kan næsten ikke andet end være en slags garant for, at nedtrapning af hydrocortison bliver vellykket, da nedtrapning fra hydrocortison til "råstofmangel" kan næsten ikke andet end at blive svær, mener jeg.
Jeg havde selv valget mellem binyrestøtte i form af hydrocortison eller pregnenolone. Jeg valgte det sidste (+ relativ kort tid binyreekstrakter til at begynde med), selv om denne form af binyrestøtte var meget langsommere end hydrocortison. Det har jeg bestemt mig for at acceptere og jeg havde siden ingen grund til at fortryde det. Snarere tværtimod, når jeg læser beretninger om op- og nedture undervejs, hvor enkelte endda har end ikke orket at give livstegn fra sig i lang tid, fordi de i perioder trives så lidt... :sad:
Jeg fant denne. Den ser ikke særlig bra ut utseendemessig men innholdet er såpass oppsiktsvekkende at jeg poster den. Kan være verdt å sjekke ut videre kanskje?
Den handler om hormoner, tilskudd og innbyrdes virkning av hormoner.
http://www.tidesoflife.com/pregprodhea.htm
Pregnenolone is a steroid precursor (starter material). It is made in the body from the bad-rap guy, cholesterol. Naturally, to get pregnenolone, we need adequate amounts of cholesterol plus other nutrients, including vitamin A, thyroid hormone and enzymes. If any of these are inadequate, you will have a less than desired supply of pregnenolone.
Den tar for seg spesielt sammenhengen mellom kolesterol, pregnenolone, progesteron og DHEA.
Tar også med denne som er en mer popularisert oversikt over hormonenes virkning (pregnenolone, progesteron og DHEA.)
http://raypeat.com/articles/articles...hormones.shtml
Og til sist en advarsel - om at syntetisk framstilte hormoner ikke alltid gjør det samme som de naturlige.
http://www.project-aware.org/Resourc...ferences.shtml
Jeg har gjort et nytt forsøkem ed pregnenolone kremen nå, har tatt den i 4 dager nå. Og merker ikke tedenser til slike megakviser som jeg fikk sist. Så fikk de sikkert av noe annet. Føler jeg blir litt seig og klissete av kremen, men det holder jeg ut.
Håper den kan hjelpe på formen på sikt, mistenker nå at binyrene har tatt seg en skikkelig pause. Den bygger opp sakte ikke sant, så den gjør vel ikke noe med kortisol verdiene i blodet etter en ukes bruk? Skal ta nye blodprøver til uka (hvis jeg får time hos nye fastlegen)
Hej Damen vink11 Nej, i og med at pregnenolone er ikke et hormon, er der ingen fare for en direkte tilsløring af din blodprøveresultater efter så kort tid som en uge. Det er binyrene selv der bestemmer, hvad er mest presserende at bruge pregnenolone til først som sidst. Jeg er dog ikke sikker på, om cremen er nok til formålet fordi som bekendt, ligger vi (som over-50-årige) i forvejen nede på ca. 50% af den mængde pregnenolone, som vi (ellers) har dannet som yngre + vores "over-50-år-gammel" hud ikke nødvendigvis absorberer 100% af det, som bliver smurt på den.
Vi producerer normalt (i de "bedste" år) ca. 50 mg pregnenolone pr dag som (vel at mærke) en slags "vedligeholdelsesdose" til ellers fulde pregnenolone-depoter i kroppen, herunder proportionelt mest i hjernen. Det er noget andet, når man gennem flere år (med alderen og/eller en sygdom) i realiteten først tærer på egne depoter og senere skal leve med underskud af pregnenolone, særlig når man lever fedt- og proteinfattigt, eller (Gud forbyde) er i behandling med statiner, for så er det lige meget hvor ung man er - ens pregnenolone vil styrtdykke under alle omstændigheder.
Jeg har selv brugt mellem 50 og 75 mg pregnenolone gennem ca. 2 år og nu smider jeg en 25 mg som smeltetablet under tungen en gang dagligt. Jeg har ingen erfaring med cremen. vedikke1
Sitat:
At tage erstatningshormoner som pregnenolon og progesteron, der optræder tidligt i binyrekaskaden, tillader kroppen ud fra sin egen intelligens at vælge, hvilke andre hormoner den vil fremstille af dem ud fra sine behov.Kilde: "Adrenal Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome" af James L. Wilson
Takk for utfyllende svar Anisa hjertflag1 Jeg hadde lite kortisol i blodet (under referanseverdi) sist gang. Og har alle symptomer på binyretretthet. Så da er kanskje tabletter tingen, kan noen gi meg en link på den dere anbefaler? Hvordan er det med myndighetene, liker de at vi spiser dette "ikke hormonet"? :wink:
Jeg har brukt både pregnenolone og progesteron creme og hadde god virkning av det,
leste et innlegg om at for mye hormon gjorde at man la på seg rundt midjen og øverst under og rundt brystkasse/armer,
leste linkene lagt inn under og begynner å tro at jeg har misforstått helt,
gikk over til adrenal stress end som inneholder cortex og dim-plus som inneholder mye grønne ting/broccoli etc som skulle trigge kroppen til å produsere selv,
har vært i veldig fin form så det har vel virket, men jeg hadde kansje forventet en større minsking i vekt etter at jeg gikk over på erfa,
utifra artiklene så er det motsatt av hva jeg har trodd,
progesteron og pregnenolon skal ikke være vektøkende snarere tvert i mot,
begynner å tro at jeg kansje burde bytte igjen,
har smurt litt en gang imellom som jeg følte jeg trengte litt ekstra,
men jeg har dem i skapet så kansje jeg burde prøve å bytte igjen,
byttet før jeg begynte med erfa for å ha mest mulig i orden før jeg byttet vekk levaxin.
Har vært veldig fin både mht overgangsalder og binyrer,
veldig lite antydning til hetetokter og nattesvette har jeg vært foruten en god stund,
men det eneste jeg har merket etter at jeg la vekk cremene er at jeg har hatt lett får å bli tung i hodet/hodepine,
dette hadde jeg ikke noe særlig av når jeg brukte cremene,
det i seg selv var nydelig for jeg har som regel hatt hodepine daglig og mens migrene.
Jeg har kjøpt progesteron tabletter uten problemer på nettet,
da går det sikkert an å få pregnenolone også,
jeg har sikkert kjøpt dem på iherb eller caredirect.
Jeg tenker at jeg må bytte ut 7-keto med pregnenelone. Begynner å se at det er en mer varig løsning. Jeg bruker 25 mg 7-keto, som er ganske mye i forhold til andre som bruker DHEA her inne, tror jeg. Når jeg begynner omleggingen er jeg ikke sikker på, men da får jeg prøve å gadvis bytte ut det ene med det andre. Da blir spørsmålet om hvordan jeg skal gjøre det... Hvor mye pregnenelone trenger jeg da mon tro? Forresten var det min intensjon å bruke pregnenolone og progesteron i stedet for DHEA, men så syntes jeg det hadde så dålig effekt. Jeg burde heller ha økt dosen, da, det skjønner jeg nå....
Men jeg kikket litt på nettet etter bøker om emnet. Disse fant jeg på Amazon.uk. Er det noen som har lest noen av disse bøkene? Evt andre gode bøker på emnet? http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_...ones&x=13&y=19
vink11
Nå kan dere tro jeg har fantasert bra,
det er ikke progesteron tabletter jeg har i skapet men pregnenolon,
stilig,
jeg skal begynne på dem,
det er 50mg tabl od det står dosering 1 tabl om dagen men at det er nok med en halv for noen.
merket heter source naturals,
samme som jeg har i ........
åååhhhh husker ikke hva det heter men sånn som mange bruker når dem ikke får sove,
husker ikke hvor jeg kjøpte dem,
men jeg har masse pregnenolone og progesteron creme i skapet også,
hvis jeg ikke har forstått feil så tilsvarer ett dosepump 15 mg pregnenolone,
er nok lite men jeg tenkte å bruke opp cremen og heller legge til en halv tablett i ny og ne,
var ikke noe problem å få kjøpt det på nettet,
skal se å få litt oversikt over hvor jeg kjøper hva,
det er ikke sikkert at det jeg kjøper er det billigste for jeg er ikke så flink til å sjekke sånt,
er mest glad for å få tak i det i det hele tatt.
Alt dette har jeg kjøpt på iherb.com,
de har både tabletter og creme,
pregnenolone, progesteron og melatonin
Hva slags doser bruker dere andre nå av pregnelonone?
Jeg har virkelig god effekt at dette tilskuddet. Det virker veldig bra på pms plager, humør og styrke generelt. I begynnelsen tok jeg kun 10 mg men nå tar jeg 50-60 mg på de dårligste dagene og 25 mg ellers. Hvor mye tar dere andre? Har dere merket bivirkninger? Ser at man en del steder advarer mot høye doser så er litt usikker på dette, særlig om det kan komme bivirkninger etter lang tids bruk.
Legen jeg var hos i går sa at kroppen produserer ca 30-50µg av dette daglig (fallende fra midten av 20-årene) og at hjernen er storforbruker.
Jeg vet ikke om du har sett denne, men den sier iallfall at høy cortisol "bruker" pregnenolone. Og at den iallfall ikke er giftig i større doser. For leddgikt ser jeg de kjører med 2-4doble doser av det du nevner som "en dårlig dag".
http://intelegen.com/nutrients/pregn...l_function.htm
Jeg tar som sagt 10µg annenhver dag (forebyggende) og dette var iallfall helt problemfritt. Jeg vil tro at dere som virkelig sliter med binyrene må ha betraktelig større doser.
I denne artikkelen anbefaler man 20mg pregnenolone daglig ved uttalt tretthet... Men det er jo folk som trenger mere enn dette.. Det er litt uklart om det er binyretretthet man refererer til... Men det stod mye interessant her om pregnenolone..
http://www.healthiertalk.com/pregnen...s-hormone-0105
Alt skal jo ta opp også - så om du har et mage-tarm-problem vil du kanskje måtte ha høyere doser for å få nok tatt opp der det skal være.
Jeg bruker 25mg pr dag og har gjort det i mange år. Jeg begynte vel ved begynnende overgangsalder for 5 -6 år siden. Det er vanskelig å vite virkning eller bivirkning da jeg ikke kjenner på noe spesielt. Alt jeg kan konstatere er at jeg føler meg frisk og i fin form, og kommer aldri til å slutte med disse tabelttene. http://www.sourcenaturals.com/products/GP1257/
Noe fra anti-aging:
http://www.antiaging-systems.com/PRG...All%20Hormones
Mye av dette er nok postet før.
Takk for svar, dere!
Fint å få svar fra noen "langtidsbrukere" også, Yvette:-)
Da fortsetter jeg som jeg gjør; 20-25 mg om dagen og 50-60 på tunge dager, dvs pms-uka. Vil mulig redusere dosen om noen uker/mnd når jeg forhåpentligvis er bedre, nå føler jeg at jeg trenger dette tilskuddet sårt. Jeg merker effekt ganske umiddelbart etter jeg tar det. Om jeg tar 50 mg sprer jeg derfor dosen utover dagen.
Føler at det setter kroppen i hormonell balanse ved at pms dempes kraftig, og at humør blir bedre. Kroppen suger det til seg, føles nesten som den er underernært (og det er den vel også med binyretretthet, for da orker ikke binyrerne produsere nok). Hjertebanken jeg hadde innledningsvis har avtatt. Ingen vidunderkur, men jeg er svært glad for at mange på forumet her inne har skrevet om og anbefalt dette så jeg tok mot til meg å prøve det.
Jeg har svitsjet mellom Pregnenolone krem og tabletter tidligere, men nå bruker jeg kun tablettene. Det ble så mye smøring, da jeg også bruker Progesteron krem. Derfor bare tabletter nå.
Om jeg kan bruke Pregnenolone hver dag pga overgangsalder? Jeg vet ikke, men jeg gjør det. Jeg tar tabletten hver dag. La meg legge til at jeg har ikke legen bak meg i dette. Det kalles vel eksperimentering, men det går helt fint føler jeg. Så jeg fortsetter som jeg gjør. smilja1
Jeg bruker 25mg pregnenolone tabletter pr. dag, fyller på med pregnenolone og progesteron creme i enkelte perioder,
dette funker fint for meg og jeg merker bare positivt på det.
Jeg har også bestilt pregnenolone og er kjempespent...
Er det noen som vet om nivået av det naturlige pregnenolone i kroppen går an å få målt på en labprøve? Hadde vært interessant siden så mange har så god effekt...
Ser ut om om man kan måle pregnenolon i serum ved Aker http://www.aus.no/modules/module_123...iDisplayType=2
Men tror ikke det er så vanlig å måle pregnenolon. Herthoge skriver at ikke alle laber måler pregnenolone, da det er vanligere å måle hormonene som er avledet fra pregnenolon som cortisol, DHEA, adosteron og progesteron.
Så har jeg allerede modtaget pregnenolone fra iherb... WOW hurtig forsendelse:)
Skal det indtages på nogle bestemte tidspunkter af dagen?
Jeg er jo meget meget træt, svimmel, brain-fog og trist i øjeblikket, tror i det vil være passende med at starte med 20 mg om dagen?
Jeg tror sørme også jeg vil prøve. Min hukommelse er simpelhen så dårlig :?
Jeg tar den om morgenen, men tror egentlig det er "ett fett". Det er kun mer praktisk for meg å ta mest mulig av tablettene om morgenen.
Generelt er det vel hormonslipp med høye nivåer på morgenen i kroppene våre. Jeg ville startet med å ta den på morgenen. Så ville jeg etterhvert sjekket om det kanskje var lurt å ta en ny dose litt senere på dagen, for eksempel kl 14-15, men mye lavere enn morgendosen. På den måten hermer du mer av dem måten kroppen gjør det. Om du trenger en ny dose, merker du jo dersom morgendosen gjør godt, men at energinivået går tilbake der det var før.