Pasienter med TSH under 10 har ikke hypotyrose.
Pasienter med TSH under 10 har ikke hypotyrose.
Han skulle tvinges til å spise NeoMerc så han fikk 10 - bere i et år eller så.......
:twisted: Helt enig. Denne påstanden kommer forøvrig fra en kvinnelig endokrinolog, så hun har jo faktisk litt større sjans enn en mann til å få det selv også. Skulle fått prøvd det selv ja med en T4 på hva skal vi si 6? eller litt lavere kanskje.
Da følger du ikke mye med i timen!
Hva skal jeg si da, som ble medisinert med en TSH på 4? Det hjalp meg hvertfall....
Det er det de lærer på skolen, og det er alment godkjent at slik er det. Uansett hvor dumt vi synes det høres ut. Jeg er sikker på at de fleste av oss først fikk diagnosen etter vi hadde vært over 10 på TSH - Sånn var det i mitt tilfelle. Hjalp ikke å ha nesten alle tegnene i boken før det nei...
Hallo???Sitat:
Opprinnelig skrevet av cat
Du har ikke tilfeldigvis vært i Tromsø? Hadde et håpløst tilfelle der jeg også for en tid tilbake..
Det går bare ikke an for noen å forsvare slike kjepphester.
Slikt må vi prøve å få en slutt på. Det er ikke bare dumt, det er fullstendig ødeleggende for mange menneskers liv og helse og skal bekjempes med alle midler.
Det er fullstendig håpløst i si at "sånn er det bare" !
La oss beholde gåpåintensjonen.
Cat kommer fra samme byen som meg. Og det er slik her også i Norges 3 største by. Så på vestlandet har de ikke kommet langt...
Steinar Huskår har redigert og skrevet en ny lærebok for allmenleger og der er han også med i TSH-10-gjengen.
Dette er internasjonalt. og de forskjellige foreningene til endokrinologer krangler seg imellom.
I amerika er det fire slike foreninger og tre er for en høyere grense, 10, og en for en lavere grense, 2,5.
Samme ting foregår i england og samme i Norge og samme i Danmark.
Det er altså to leire.
Diskusjonen går høyt i fagtidsskrifter også.
Se her:
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/90/9/5483
og
http://thyroid.about.com/od/gettestedan ... bertsh.htm
Og ingen har fattet at men godt kan ha stoffskiftefeil med normal TSH.......
Akk ja - enten pest eller kolera.
En stor gruppe endokrinologer kjemper for en grense på 2,5 og ned mot 2.
Og i sverige og Tyskland går de andre veier, da blir pasientene sent til finnålsbiopsi eller ultrasyd ved mistanke om hypothyreose. de kan da med en gang si om man har hashimotos fordi bindevev da erstatter kjertelvev.
Hele denne tråden på thyroid.about.com forumet er om diskusjonen og kontroversen om TSH 10 vs lavere:
http://forums.about.com/n/pfx/forum.asp ... k&tid=3976
Her forteller de om hva som ble sagt og gjort på høringen foran GMC til d Skinner.
GMC leste aldri noen brev fra pasientene som de skrev for å støtte dr Skinner. de ble underslått.
Dem er nådeløse mot utbrytere av den "rette" lære - om den er aldri så feil.....
Skrekk og gru! Jeg ble satt på medisiner med en TSH på 3,9 og jeg merket bedring etter en uke på medisiner. Selv om ikke lavt stoffskifte er årsak til alle mine problemer så merket jeg enorme forandringer i ansiktsuttrykket mitt og håret mitt. Jeg fikk tilbake varmen i hender og føtter og øyenbrynene mine begynte å vokse tilbake! Så at det er fullt mulig å ha lavt stoffskifte leeenge før du når en TSH på 10, er det ikke tvil om![/img]
Spesialister! BAH :x
Hun jeg ble sendt til her i Skottland påstod at Hypotyriodisme ikke hadde andre virkninger på kroppen enn litt svakhet i armene.
Han jeg var hos i Sveits mente det var en motesak blandt "husmødre som kjedet seg" å skylde på skjoldbrukskjertelen når de fikk problemer med vekta.
ARGHHH!
Hønsenetting og sandpapir! DET er løsningen her.
(Beklager, jeg er hysterisk. Det er hormonelt betinget)
:twisted:
:evil: :evil: :evil:
Hormon betyr "jeg bestemmer" da bestemmer de kanskje over noe ?
Kanskje også noe mer enn litt svakhet i armene ?
Og hva leger i Schweits sier kan leger i feks. Norge tenke ?
Det er nok en grunn for at vår sykdomsgruppe er så dårlig behandlet......
Nå er også Dr. Myhill i England undernklagelser fra andre leger slik som Peatfield og Skinner var.
Ny posting fra igår på thyroid.about.com forum, siste nytt:
http://forums.about.com/n/pfx/forum.asp ... &tid=81026
Vi har ikke noe som tilsvarer en slik instans som GMC sitt tribunal her i Norge. Legene står mye friere (bank i bordet) samt at pasientene har en rett til medirkning og samt at vi kan forlange å begynne på levaxin samt liothyronin.
Ja, det er det, og den viktigste årsaken til det er at det ikke er meningen at vi skal behandles i det hele tatt.Sitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Det kommer heller aldri til å bli annerledes så lenge den sykdommen vi har ikke får større prioritet i helsevesenet. Og da snakker jeg ikke om allmennleger, men helsevesenet generelt. Vårt helsevesen er bygd opp slik at det må være noen som ikke skal ha krav på behandling, og gjett hvem som hører til den gruppen? Dette er ikke min personlige mening, men de faktiske forhold.
Så den kampen vi en og en forsøker å kjempe mot våre respektive leger har vi tapt på forhånd (jeg skal legge til at jeg har en lege som jobber med meg og ikke mot meg). Skal noe forandres med hensyn til stoffskiftepasienter må sykdommen få en større prioritet fra "øverste hold". Og det har den ikke per dags dato.
:) fra Lie
Støtter deg fullt ut der Lie.
Det er ikke den enkelte lege som har hovedskylda. Organisasjonen er mektig og inflytelsesrik og når nok lengere inn i det departementale enn ønskelig er, og den legger sterke føringer på legenes behandling.
Det er sånn at når alle tenker som sjefen, er det ikke mange som tenker.....
Det aller supreste av alt er at de seriøst har snakket om å heve den grensen til 12,5 - selv 10 er ikke høyt nok. Debatt som foregår i Norge, Sverieg og Danmark. Godt det går fremover.... :roll:
De skal vel skrive ut flere resepter på hjertemedisin, kolesterolsenkende medisin, samt lykkepiller.....Må jo sørge for mer jobb til kollegene som driver med hjertekirurgi og sånne kule ting.
de lurer virkelig på slike m koblinger på de utenlandske forumene.
Og de andre endokrinologer, de som er for en lavere grense, vil også ha pasienene i grenseland inn til dem for vurdering (altså mer jobb til deres yrkesgruppe) istedenfor ¨å senke grensen til 2,12 aom noen lab i tyskland har gjort. (noen postet også på det tyske forumet om at de ble satt på thyroxin med en tsh over 2 men under 2,5 ....men det er få steder i tyskland de gjør slik.