bare lurer, siden dere skriver ned alle svarene deres her.
hadde vært så fint om jeg kunne få litt hjelp av dere her inne til å forstå hva de betyr.
"skjelve," "skjelve, " pranolol hjelper visst ikke i kveld nei.
Printable View
bare lurer, siden dere skriver ned alle svarene deres her.
hadde vært så fint om jeg kunne få litt hjelp av dere her inne til å forstå hva de betyr.
"skjelve," "skjelve, " pranolol hjelper visst ikke i kveld nei.
yes, du kan spørre lege om utskrift av blodprøvene, jeg gjør det hver gang!!!
t4 9,4
tsh 0,59 denne var på vei opp, det var vanlig at den ble så lav,ved postpartum
t3 2,9
dette var visst som forrventet,jeg ville være på vei opp igjen om minst et par uker.
fikk beskjed om å ta kontakt med fast legen,pga endo syns det var rart at jeg har så høy puls,og at jeg går ned i vekt
men endo sa ingenting til at jeg har vondt i øynene da.
og det at kjærtelen i halsen er blitt større,var normalt sa hu.
Det at pulsen er blitt høy kunne hun ikke forklare meg hvorfor.
så da måtte jeg til fastlegen min,for det kunne være ting som ikke er knyttet til stoffskifte sa hun.
hukommelsen er jo også helt borte,og har vært det siden jeg ble hyper i desember.
jeg har mange plager nå,og er frustrert,redd for at jeg bare må fortsette og gå rundt sånn.
for jeg fungerer ikke bra
Hvis du ser på serviceerklæringen til endokrinologisk poliklinikk på Aker, ser man at de med øyeproblematikk får første prioritet!
Man kan utmerket ha Thyroid Eye Disease med kjekke blodprøvesvar, det er fordi dette er autoimmunt og også hypo personer kan ha det.
Hos 10% vises ikke antistoffene på prøvene. Står i www.thyroidmanager.org .
Hviket lab har gjort det, altså hva er referanseområdene? Hvis ref. området for ft4 er 10-22 er det jo veldig lavt.
ft3 2,9
På Hormonlabben er ref. område 3,5-7,8
på AHUS 3-6
men jeg har sett et lavere et sted. Du er under ihvertfall på både ft4 og ft3. De vil nok gå opp når TSH kommer etter og hopper til 5-7 om noen dager antageligvis.
langt nede på denen siden finner du link til serviceerklæringen til tyreoideasenteret http://www.aus.no/modules/module_123/pr ... 368&I=3105 pdf, og de prioriterer først dem med øyeproblemene.
hvis det er TED og ikke vanlig influensa (som kan arte seg slik) da kan du prøve å få undersøkt om du har TED. (Thyroid Eye Disease)
27.02.07 ft4 12,1 tsh 1,7
06.02.07 ft4 9,4 tsh 0,59 ft3 2,9
14.01.07 ft4 21,3 tsh 0,0040
03.01.07 ft4 31,2 tsh 0,011
18.12.06 ft4 40,9 tsh 0,012 ft3 12,4
14.12.06 ft4 37,9 tsh 0,0080 ft3 14,6
27.10.06 ft4 16,2 tsh 0,20
vit b12 553
natrium 146
kalium 4,0
her er mine prøvesvar, var hos endo i går.
har blitt henvist til ekg,øyenlege, og en blodprøve pga høypuls, søren husker ikke hva den het. men jeg måtta ta blodprøven noen timer etter et anfall, og det er nå gjort.
endo sa blodprøvene mine nå var innenfor normalen, men at hun forstod at jeg ikke følte meg bra,måtte gi kroppen litt mere tid,skulle ta nye blodprøver om 2 mnd,for å følge med.
nå er det fastlegen som skal følge meg opp, skulle ta kontakt med endo hvis det var noe spes
så forresten da jeg satt på venteværelse at endoen jeg har gått til skal holde seminar om hypo og hypertyreose, det var over 2 dager
obs ble vist litt rotete med alle de tallene ja.
forresten forstod endo at jeg ikke syns det er greit å gå på jobb med så minimal huommelse jeg har, så hun sa at hvis jeg ikke var bedre til jeg skal begynne i jobb burde det bli vurdert nevrologiske undersøkelser.
Nå husker jeg ikke referanseområdet for ft4 og ft3 på prøvene dine, det kan være 7-16 eller 10-22 og da blir jo svaret ganske forskjellig.
nå er jeg ikke helt med, hva mener du?
Jeg trenger å vite om ft4 går fra 7-16 eller fra 10-22 for å kommentere om 12 er okay eller lavt.
I det førstnevnte tilfellet er ft4 på 55% og i det sistnevnte tilfellet er det 16,6 %.
Hvis ft4 er på 16,6%, føler du deg sikkert ganske ille, den er veldig lav, enda den ikke er under referanseområdet.
Med en slik ft4 ville jeg vært deprimert, håret falt av, spytt rent ned i luftrøret om nadda slik at jeg hostet, føttene ville vært noe kalde og jeg ville hatt smerter mellom ribbeina. Sikkert mer som jeg har gjemt, jeg har vært der selv.
hvordan finner jeg utav det? :oops: :oops:
er det på blodbanken?
Vet du hvem som har analysert blodprøvene? Er det Furst så finner du nettsidene deres her: http://www.furst.no/
og så kan du velge referanseområder til høyre. Og så "Klinisk kjemiske analyser i blod, serum, plasma, erytrocytter"
FT4 står under: S-Fritt T4 (FT4) og er 9-22
TSH er S-TSH og 0,20-4,0
Bare som et eksempel. :wink: Jeg vet ikke hvem som analyserer blodprøver fra legekontoret ditt.
Her har du Ahus: http://www.msa.ahus.no/modules/module_1 ... ds=198a191
og FT4: http://www.msa.ahus.no/modules/module_1 ... 98a191a342
som er 7-16
Kan også være sykehuset, og de fleste legger sånt på nett.
Her er eksempel fra AHUS
http://www.msa.ahus.no/modules/module_1 ... 98a191a342
og furst http://www.furst.no/bb/node155_mn.html
sykehuset her i arendal har ikke nettside :?
vurderer å ringe blodbanken å spørre de
http://www.sshf.no/artikkel.aspx?m=140&artID=313 ? men som du sa har de ikke noe om blodprøve slik som de andre sykehusene har. Ring dem. Tallene sier ikke noe uten referanseområdene.
Har du hatt noen antistoffprøver nylig? Du skrev før at du ikke hadde noen antistoffer.
takk for linken .
fant ikke den jeg :oops:
er mulig jeg er helt dum nå men fant ikke referanse på verdiene der.
men jeg kan vel bare ringe inn å spør
De har ikke lagt ut noe, slik du sa.
Veldig upraktisk....
jeg ringte og fikk referansene jeg.
er jo greit å ha
ft4 10-25
ft3 3,7-7
tsh 0,2-4,5
OKAY!
Da er din ft4 på 12 veldig lav. og forklarer at du har det ille.
Vanligvis må vi ha den nær midten eller litt over midten (hos dem som ikke tar levaxin).
6.2.var ft3 godt under referansområdet, og jeg ville ah vært totalt lobotomert med en slik lav ft3 og glemt igjen nøklene ti steder hver dag og så videre. Total brain fog og depresjon med slike tall.
Men 6 uker eller sånn etter siste sykdom etc skulle skjoldkertelen din ha stabilisert seg, men hvis den slapp ut mye hormon under betennelsen, slik at TSH ble lav, kan det teoretisk sett ta bittelitt lenger tid.
Det var noen som postet engang at etter en operasjon hvor man fjerner mye avkjertelen og etter RAI tar det såogsålang tid før den virker igjen eller ikke, og man venter derfor en stund. Men jeg husker ikke hvor lang tid. Hva sa legen?
å nå ble jeg lettet Nora, har vært så redd jeg aldri skulle bli normal igjen.
Men da er det jo en forklaring på hvorfor jeg er som jeg er nå.
har vært så fortvilet over at hukommelsen er sporløst borte :(
men da er det jo et håp om at den kan komme tilbake engang :lol:
Jeg er nå henvist til ekg, øye poliklinikken. og fastlegen skal følge meg opp videre nå-
men hun kunne ta kontakt med endo hvis det var noe spes.
skal ta nye blodprøver i mai
endo skjønte at jeg ikke følte meg bra, men at jeg måtte gi kroppen litt mere tid.
jeg sa at hvis ikke hukommelsen er kommet tilbake, kvier jeg meg for å gå tilbake i jobb, da jeg jobber som omsorgsarbeider, og har med litt medisiner og gjøre må man jo ha hukommelse.
hun forstod det og sa at hvis det var like ille når jeg skal i jobb, må man vurdere nevrologiske undersøkelser :shock: .
hun synes det var rart at jeg fortsatt sliter med rask puls og hjertebank da.
også er det den skjold kjertelen, kjennes ut som jeg har konstant halsbetennelse,og jeg mener det har kommet noen utvekster på den, jeg kjenner det,men går ikke an å se det.
er liksom noen klumper
og den er øm.
har du hørt om noen som har hatt postpartum før og blitt helt friske?
etter som jeg har skjønt er det ingen her inne som har hatt det samme?
Om postpartum thyreoditt, ja.
Det er skrevet noen artikler i f. eks. jcem http://jcem.endojournals.org og jeg har skumlest et par og det stod noe som at noen blir helt bra og noen forblir hypo.
Jeg er sikker på at din TSH vil stige snart og kjertelen da prøver å komme ordentlig i gang igjen.
Jeg tror det tar mer enn de 6 ukene, jeg husker det kan ta mer tid nå....
Men det er jo ikke noe nevrologisk i veien på deg når ft3 ligger under referansområdet og hodet ditt ikke fungerer. Det er slik det er å ha lav ft3.
http://jcem.endojournals.org/cgi/search ... ce&hits=25 et eneklt søk på jcem
ok nora
gidder du se her litt.
fått nye prøve svar.
ft3 12,7
ft4 14,3 tror jeg det var, for det kan jo ikke vært 4,3 som hun kontordamen sa
tsh 1,6
prøvene var helt fine sa hun.
men det jeg la merke til var at tsh faktisk har gått litt ned siden jeg tok blodprøver for 2 uker siden.
nå ser jeg feilen, det er byttet om på ft4 og ft3
altså ft3 4,3
ft4 12,7
Ved referansomrodet 10-25 er 12,7 veldig lavt. 17,5 er midten og de som ikke er medisinert kan godt ha ft4 litt under midten men da er ft3 i øvre halvdel.
ft4 =18%
ft3 18,8%
Skulle vært over 50%...
Du har det ille fordi du har veldig lave stoffskiftehormonverdier.
Noen ganger hjelper det å lage stolpediagram i excel bare for å vise legen at det er veldig lavt.
ja tror nesten jeg må gjøre det,fikk bare beskjed at prøvene var normale,hun hadde ikke tenkt å si verdiene engang :(
men hva tror du om at tsh har sunket? den bør jo gå oppover
men jeg synes det var litt rart at tsh har gått ned litt,
burde den ikke ha steget etter 2 uker da? isteden for å gå ned?
Hei :)
Hvis du tenker på at din TSH har gått ned fra 1,7 til 1,6 betyr det at du har fått høyere stoffskifte. Det har altså gått litt opp på 2 uker. :D
Ha en fin og solrik dag :D
ok så da stiger tsh når den går nedover i tallene liksom? :oops:
men da går det jo riktig vei hvertfall, selv om det går litt tregt :)
ikke så lett å forstå seg på disse tallene alltid, godt med noen flinke hjelpere :D
:D Det stemmer, rikke, og det er fort gjort å tenke omvendt :D
For oss er det jo mer naturlig å tenke at en ting går ned når tallene går ned, derfor er det ingen grunn til en :oops: , vi tar heller en :lol:
Hei rikke, din ft3 er steget fra katastrofat lavt til veldig lavt... det er bittelitt bedre....men du må få ft4 til nærmere midten og ft3 til minst midten før du merker vesentlig bedring, men de eksakte tall er individuelle hvor du trenger dem.
Men jeg tipper at rundt midten så merker du tydelig bedring.
dette er mine nest siste prøvesvar:
ft3 4,3
ft4 12,7
tsh1,6
--------------------------------------------------------------------------------
referansene
ft4 10-25
ft3 3,7-7
tsh 0,2-4,5
mine siste prøvesvar..
ft4 16,8
ft3 4,1
tsh 0,96
b12 495
ferritin 34
formen er i grunnen bare blitt verre og verre, er helt apatisk,hodeverk numne fingre, hodepine, betennelsesmak og følelse i halsen, kvalm, får stadig nye symptomer.
kroppen føles tung ut som jern, alt går veldig tregt.
idag har jeg vondt i nakke og rygg, så det er vel enda et nytt symptom :(
ft3 har gått nedover, skal den det?
Er du medisinert?
FT3 og FT4 bør gå opp og TSH gå ned. Din FT3 og FT4 er "normale" men hvis eg hadde hatt de så lave hadde eg og vært dårlig.
Jernet ditt er lavt. Tror du burde får tilskudd av det ja. :)
Hva slags medisin går du på? Armour? Jeg synes svarene dine er litt merkelige, alt er lavt liksom.
jeg bruker ikke medisiner, legene venter på at kroppen skal ordne opp selv, etter stoffskifte probl som kom etter fødsel.
men skal ikke ft3 gå oppover da?
eller det jeg mener er at siden kroppen skal ordne opp selv, så skal jo verdiene gå oppover, noe som det har gjort frem til nå, som ft3 har sunket...
Hos meg varierer ft3 hele tiden. Og det pleier jo blodverdier å gjøre hos friske personer også. Det at ft4 har økt og TSH har sunket kan være et godt tegn det. Mine ft3 nivåer er alltid lavere enn ft3. Så det kan være en naturlig variasjon altså :)
ok, må bare føyetil at jeg har følt meg helt på trynet om dagene.
i 18-19 tiden er jeg helt utslitt og kunne egentlig bare gått og lagt meg...
og mannen min har de siste dagene måtte dra meg ut av sengen, har lagt til 12 på ettermiddagen, er sikker på at jeg kunne ha sovet flere døgn.
føler meg ikke bra :(
får ofte helt "stirren"og det er visst vanskelig å få kontakt med meg fordi jeg er helt bortreist i hodet