Leser så mange steder her om slitne binyrer. Men hva er det? Hvordan arter det seg? Kan noen forklare litt på norsk, for jeg er så dårlig til å konsentrere meg til å lese på engelsk. Symptomer? Tester?
Printable View
Leser så mange steder her om slitne binyrer. Men hva er det? Hvordan arter det seg? Kan noen forklare litt på norsk, for jeg er så dårlig til å konsentrere meg til å lese på engelsk. Symptomer? Tester?
Glukokortikoider er bl.a. kortisol. Kortisol er nødvendig for stoffskiftet - for at cellene skal kunne nyttigjere seg stoffskiftehormon.Sitat:
Binyre
Binyrene er et par av endokrine (indresekretoriske) kjertler hos pattedyr, som er lokalisert ved siden av nyrene. Funksjonelt og anatomisk skiller en mellom binyrebarken og binyremargen, som henholdsvis utskiller binyrebarkhormoner (glukokortikoider, mineralokortikoider og kjønnshormoner) og adrenalin.
Samtidig er det binyrene sin jobb å hjelpe kroppen i å takle stress, overanstrengelse osv...Så når ein har vore sjuk eller stressa over lengre tid kan binyrene fort bli slitne, og dette er vanleg når du har lavt stoffskifte.
Når kroppen får tilført meir stoffskiftehormon eller prøver å skru opp tempoet, er ikkje alltid binyrene i stand til å henge med, og resultatet er kræsj og symptom som angst, lav kroppstemperatur, verk i ledd og musklar +++.
Difor er det viktig å følge opp binyrene (spesielt i begynnelsen) når ein medisinerar for å få opp stoffskiftet.[/i]
Testar du kan ta for å sjekke binyrene er kortisol, men den bør takast 4 gonger utover dagen, så du får eit heilheitleg bilde av korleis du taklar stress. Testen du tek jo doktaren viser ofte ikkje eit godt bilde pga at du kanskje har vore stressa på veg til doktaren o.l. I tillegg viser den ikkje kor lavt nivået kan vere om kvelden... Saliva (spytt) testar kan du få bestilt frå firma i UK, bl.a. http://www.redappleclinic.co.uk/ http://www.nptech.co.uk/
Ting du kan ta:
progesterone-krem, masse c-vitamin, b-complex med masse vitamin B5 (500 mg b5 om dagen), MSM (svovel), aminosyrer, pregnenelone, dissekerte binyrer (Cytozyme AD), enzym, alt som hjelper for fordøyelsen (probiotika++) essensielle feittsyrer-masse omega 3.
Kutte ut: sukker, salt, kveitemjøl, soya +++,og alt anna som er ein anstrengelse for kroppen som mat med tilsetningsstoff osv.
DCS - har du fått hjelp med binyrene hos lege eller annen behandler? Eller har du medisinert deg selv?
Eg medisinerar sjølv. Brukar retningslinjer frå div. nettsider/legar som behandlar stoffskifte.
Det meste er jo vitaminer og kosttilskot, sjølv om det er i litt meir konsentrert form, og dissekert bin/skj, så ser ikkje den store risikoen... Syntetisk medisin brukar eg ikkje, bortsett frå litt liothironin.
Føler det er bedre enn å flyge att og fram til doktaren heile tida. Dessutan ser eg at mykje av den medisinen konvensjonelle doktarar brukar innheld allergen, syntetiske stoff og andre tilsetningsstoff... Prøver å kjøpe tilskot som er mest mogleg fritt for alt slikt, og då er det lettare å bestille frå nettbutikkar i utlandet...
Hvordan har du fått diagnose da? Har du brukt spyttprøve? Og bruker du alt av de remediene du lister opp i svaret ovenfor?
"og resultatet er kræsj og symptom som angst, lav kroppstemperatur, verk i ledd og musklar +++.
Difor er det viktig å følge opp binyrene (spesielt i begynnelsen) når ein medisinerar for å få opp stoffskiftet"
Er ikke dette også symptomer på lavt stoffskifte? Mulig er jeg helt på jordet nå, og det er jo ikke uvanlig :-)
Har ikkje diagnose endå men har nett gjort spytt+blood spot testar med eit firma i UK.
Når eg fann ut "helseproblemet" mitt hadde eg ikkje tolmodigheit til å vente i månadsvis på nye undersøkelsar, - i tillegg til heile diskusjonen om kva medisin osv eg burde ha. Tilliten min til helsevesenet er på nullpunktet, etter alt eg har lese og det eg opplevd sjølv; å ikkje bli teken alvorleg, og alle feila som blir gjort mht feilmedisinering, så fann ut det var like greitt å berre prøve ut på eigen hånd utan innblanding.
Har rett og slett ikkje meir energi til å kjempe med helsesystemet, og dette fungerar kjempegodt for meg iallefall. Har gått ned 10 kg berre i sommar, og kvitt ein god del eg har slite med i 3-4 år.
Brukar alt som eg har lista opp, ja, men ikkje heile tida. Varierar mellom dei forskjellige tinga og er obs på bivirkningar, interaksjonar osv. Viktig å vite kva som hjelper for kva, slik at du veit når du har for lite eller for mykje av noke... Tek litt tid å finne ut av alt, men eg kan auke thyroid+lio dosen min kraftig utan særleg mykje bivirkningar. Før eg begynte med det for binyrene hadde eg voldsomme bivirkningar. Utifrå det kan eg iallefall sei for min del at symptoma angst, lav temp + verk i musklar kjem frå binyrene...
Ifølge dei nettsidene eg har lese om dette, er binyrene er ofte dei organa som får det når kroppen blir overbelasta, enten ved stress, overanstrengelse eller langvarig sjukdom, og det er vanleg i lag med lavt stoffskifte. For meg virkar det iallefall logisk nok, og synest i grunn at det er unødvendig å ta testar for alt mogleg...
DCS - kan du skrive litt mer om hvordan du behandler deg selv? Hvilke symptomer du har hatt, og hva som har endret seg? Og de bivirkningene/interaskjonene du nevner, hva går de ut på? Jeg har sett du har lagt inn flere linker før, men kan du legge dem her så er de samlet i samme tråd?
Jeg har også mistet tilliten til helsevesenet og troen på at jeg skal få riktig behandling er liten. Jeg tenker også å behandle meg selv, men synes det er vanskelig, og ikke minst krevende å finne ut riktig metode. Nå har jeg fått legen med på å måle kortisol, skal ta prøver i morra. Men laben åpner ikke før 9, og før jeg kommer meg dit, må jeg gjøre klar og kjøre 4-åringen i barnehagen, kjøre 20 min på en smal, svingete vei, og så er det den nåla da - som ikke finner årer engang. Tipper at kortisolet mitt er skyhøyt da.. Nei, jeg får ordne opp sjøl!
Skal sannsynligvis reise til England om noen mnd og bo der et års tid, tenkte å få tatt prøver da. Kan du fortelle om erfaringen dine med spyttprøvene derfra, er du snill?
Bare noen tips anitab...
Det er jo stresshormoner dette, og de vil nok øke på med den morgenen der :)
Og det skal det jo - det er viss målinga di er lav at det er grunn til uro.
Eller rettere - det er en av resultatene som vil gi grunn til uro.
Blodprøver at kortisol måler totalverdien - altså ikke den frie (aktive) verdien. Blodkortisol måles kl.8:00 og kl.20:00.
Spør helller å få et sett med spytt-tamponger. De måler den frie verdien og de kan du ta hjemme i (forhåpentligvis) rolige omgivelser.
De viser også døgnvariasjonen - som er viktig - på en bedre måte.
Døgnurin (fra et helt døgn) viser hvor mye fritt kortisol iløpet av et helt døgn,
Og det finnes en funksjonstest. Altså om injesert styringshormon gir den rette produksjonsøkningen - synacten test heter den. Utføres på sykeus hvor du må være det meste av dagen.
Hmm.. Ja, skal prøve på det...
For det fyrste:
Det eg brukar for binyrene er for det meste frå www.drrind.com, og det står ganske bra forklart der, full liste over ting du kan ta, kor mykje, korleis det virkar osv. "Adrenal support".
http://www.drrind.com/metabolic.asp
Det er også sjekkliste for symptom på lavt stoffskifte, trøytte binyrer og østrogendominans.
-Dette er ei side du absolutt bør lese deg igjennom, for det forklarar samanhengen veldig godt, slik at du gjenkjenner symptoma når dei kjem..
Når det gjeld rett medisin for stoffskiftet, og andre ting som har med stoffskiftet å gjere, finst det veldig mykje bra info på www.drlowe.com, i artiklar, og i spørsmål og svar...
Han legg vekt på vilje og innsats, dvs. at du kuttar ut det som skadar stoffskiftet, og tek rett medisin. Han hjelper og folk til å sjølvmedisinere som f.eks. ikkje har råd til doktar osv, gjennom at dei fylgjer boka hans som det står om på heimesida...
Det eg har inntrykk av frå dr.lowe er at det er mest Armour og T3 han brukar i behandling, ikkje T4...
Bestiller alt frå div. nettbutikkar i UK.
Andre heimesider når det gjeld andre hormon, f.eks. progesteron:
www.natural-progesterone-advisory-network.com/
http://www.johnleemd.com/ (nederst til høgre er ei sjekkliste for div. hormon)
Heimesida til nokre damer i USA.
Litt om Armour, deira erfaringar, og kva dei brukar.
http://www.stopthethyroidmadness.com/
Vitamin C
Viktig for kjertelvevet i kroppen. Du kan ta ca 1000 mg per dag (ca 1 teskei), og får det kjøpt billigast i pulverform (natriumaskorbat) på apoteket til ca 300 kr per kg (?)(ifølge ein artikkel på helsenett).
Dette kan du og bruke mot forstoppelse. Vitamin C er vassløyseleg, så overskotet kjem ut att (diaré) om du tek for mykje...Sitat:
C-vitamin, eller askorbinsyre, finnes i mange frukter, bær, grønnsaker og rotfrukter. Sitrusfrukter har spesielt høyt innhold. Det er lett å få i seg anbefalt mengde C-vitamin. Et glass appelsinjuice gir eksempelvis hele den anbefalte dagsmengden. (?????) -
Vitamin C er en viktig antioksidant og stimulerer også opptaket av jern i kroppen. Det er en hypotese om at høye inntak av C-vitamin kan forhindre og helbrede forkjølelse. Hvis det er tilfellet, dreier det seg om store mengder – betydelig større mengder C-vitamin enn man kan få via kosten.
Vitamin C. Virkningsmekanismer er ikke fullstendig klarlagt, men det er kjent at vitamin C er en viktig antioksidant som inngår i cellulære redokssystemer.
Vitamin C er spesielt viktig for kollagensyntesen. Biotilgjengeligheten er 80-90% ved doser på ca. 100 mg. Kinetikken er ikke-lineær og biotilgjengeligheten er lavere ved større doser. Fordeling: I vannfasen. Høyeste konsentrasjon finnes i kjertelvev, særlig binyre og hypofyse.[
Ellers finst det ein del info om vitamin C på helsenett.
B-vitaminer er og vassløyslege, og viktig for binyrene, så det kan du ta masse av.
Når det gjeld symptoma mine har dei vore ganske ekstreme, sikkert over 50 forskjellige ting, men for binyrene er det spesielt at eg har tolt stress dårleg, og etter at eg begynte med stoffskifte-hormon -fekk eg fibromyalgia-symptom-verk i legg og musklar. Dei forsvann etter eg begynte med alt for binyrene. Dei fleste symptoma mine er vekke.
Skritt for skritt ang behandlingen må du berre kjenne etter sjølv og vere obs - viss du får bivirningar av noke, så kuttar du det ut. (bortsett frå armour...)
Det kan vere veldig individuelt kva du toler og ikkje toler, ang allergiar, og det er ikkje alltid du merkar det akutt når du er allergisk mot noke, dior må ein alltid prøve seg sakte fram...
Det kan også vere mange plager som skuldast allergiar, som du ikkje merkar kvar kjem frå, fordi det kan vere noke du et til dagleg...
Jeg trodde de ikke gjorde disse testene i Norge jeg? Eller?Sitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Da jeg endelig kom meg til laben for å ta prøvene viste det seg at de åpnet 8 og ikke 9 som legen sa. Jeg var der 8.55 og måtte vente til 10 før jeg slapp inn :shock: De tok kortilolprøven lell, men sa jeg må komme en annen dag og banke på og forlange å komme inn kl 8. Det hjelper jo litt, for det er jo bare for å komme igang og evt se om det er noe å undersøke videre mente legen. Uansett, jeg skal sitte på hos mannen neste gang jeg drar, selv om svingene er jo akkurat like ekle da også... :?
DCS, tusen takk for råd og innspill, jeg kommer nok til å spørre mer når jeg kommer litt lenger i denne prosessen. Jeg har allerede kuttet ut mye som ikke er så bra for meg, som hvete, aspartam fx. Minsket sukker, gjær og alkohol. Spiser økologisk så langt det lar seg gjøre, både grønt og kjøtt, og unngår større stressfaktorer. Bare dette har hjulpet ganske mye, og føler meg bedre på mange måter enn for bare en mnd siden. Følte meg veldig dårlig i ferien, noe jeg nå lurer på kom av kosten. Ikke like lett å få tak i riktig mat, og lage alt sjøl når man er på campingtur...
De tar spyttprøver av kortisol ved St. Olavs - ser du bor i Trøndelag.
http://www.stolav.no/stolav/virksomhet/ ... tml#nr1305
Joda, de tas i Norge og som kris sier også i trøndelag.
Enda så merkverdig det høres ut, så er ikke Norge såværst i sammelikning med andre land når det gjelder utsyr og sånn.
Men det betyr bare at det er andre som burde skamme seg mer enn oss....
Javel....
Burde ikke skamme seg mer de som HAR utstyr da, men nekter å bruke det?
Joda Stina - det er jo det jeg sier :)
Ã…åå - var det det du sa? http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/s065.gif
DCS :)
Jeg spurte på apoteket i dag: 1 kg natriumaskorbat: 800 kr. Og 104 eller 174 for 100 - hva-blir-det-da? 100 milligram? Noen som vet hva som da blir billigste C-vitamin-kilde i Norge? Helst depot-tabletter. Apoteket hadde kun 200 mg depot-tabletter. Helsekosten har ikke lov til å selge depot-tabletter i det hele tatt.Sitat:
Vitamin C
Viktig for kjertelvevet i kroppen. Du kan ta ca 1000 mg per dag (ca 1 teskei), og får det kjøpt billigast i pulverform (natriumaskorbat) på apoteket til ca 300 kr per kg (?)(ifølge ein artikkel på helsenett).
B5 hadde de ikke peiling på, lurte på hva det het. Trodde det kanskje stod på Dr. Rinds sider om supplement for binyrene, men her står bare:
http://www.drrind.com/article.asp#supplementsSitat:
B-Complex Vitamins: A very complete B-complex with lots of Vitamin B-5.
Jeg spiser Bertelsens Levetamin som er B kompleks, men den inneholder bare B1,2,6 og 12 men ikke 5..... Sannelig om jeg vet.......
b5 er kalsiumpantotenat på apoteket. Kjøpte tabletter i danmark lenge siden, og i pulverform i Norge, jeg tror 100 gram. Var ikke dyrt dengang.
Askorbinsyre fins ferdit oppveid og i forseglete hvite bokser på apoteket, koster ikke veldig mye, de har 100 gram i. en kile faller nok littegrann billigere med 500-noe kroner.
Jeg bruker egentlig mest ester-c som jeg finner ganske effektiv og de har en litt lengre virkning kanskje enn askorbinsyre tror jeg men jeg vet ikke.
B-5 (pantotensyre) er egentlig ganske styrkende på binyrene såvidt jeg husker utredningene i Adelle davis bøker. Hun forteller at tyskerne dengang prøvde alskens stoffer på de stakkars fangene, mest jøder antar jeg, og fangene ble puttet i isvann og måtte svømme. Det som holdt dem lenger svømmende, mye lenger svømmende faktisk, var pantotensyre forteller hun......
Takk, Minnie og Nora.
Nei, Nora, jeg tror hun lette opp askobinsyre også, for når hun fant ut av at det andre kostet 800 kr kiloet, så ville hun lete etter noe annet - og hun slet med å huske hva det het, hun satt og mumlet, så jeg fulgte ikke så godt med. Men dette annet kostet da 700 kr kiloen, og det er vel da antakeligvis det du nevner da...? Og da var det dette andre som enten kostet 104 eller 174 kr for 100 gram (gram var det ja, husker jo ingen verdens ting jeg :oops: ). Altså det ene kostet 104 (ca), og det andre 174 (ca) for 100 gram.
Men jeg kan jo kikke etter Ester-C...
Ja, det er pga binyrene jeg gjerne ville forsøke B5. Ã…ja, du sier jo kalsiumpantonenat - jeg kan jo spørre etter det da. Takk, takk!
B-5 (kalsiumpantotenat) klarer ikke apoteket å finne. Lurte på om de hadde det på en annen kjede, Vitus f.eks - disse er Apotek 1, men hun påstod det var samme database de hadde å slå opp i.
Hjelpe meg, ingenting som skal være lett nei....