Hej
Jeg har pludselig set at mit D-vitamin er faldet fra 112 til 52 (referenceværdi 50-160). Lægen har ikke reageret på det, men bør jeg tage D-vitamintilskud?
Hvilke symptomer kan man have hvis man har D-vitaminmangel?
Med venlig hilsen
Gitte
Printable View
Hej
Jeg har pludselig set at mit D-vitamin er faldet fra 112 til 52 (referenceværdi 50-160). Lægen har ikke reageret på det, men bør jeg tage D-vitamintilskud?
Hvilke symptomer kan man have hvis man har D-vitaminmangel?
Med venlig hilsen
Gitte
Rakitt skyldes jo D-vitaminmangel - i ytterste konsekvens.
Du har nok et stykke igjen.......
D-vitaminmangel har ingen konkrete symtomer, men det er jo ikke så godt for bentetthet og ellers er jo D-vitaminforskning igang for å øke forståelse og virkning.
I slike perioder dukker det gjerne opp "nyheter" og sensasjonspregede oppslag, men også rettelser om tidligere fyfy-er og misforståelser.
Det siste er bla.annet at skremselen om bruk av solfaktorkrem når man er i solen blir kraftig nyansert.
Nå er man redd for at solfaktoren reduserer D-vitaminopptaket så kraftig at det i seg selv gir en større og mer alvorlig kreftrisiko.
Man anser jo at D-vitamin også beskytter oss for mange urbredte kreftformer.
Det verste er jo at dette ser man i statistikken...........
Og det er oss som står i statistikken.
En engelsk side her : http://sunlightandvitamind.com/
Hej Gitte,Sitat:
Opprinnelig skrevet av gitteh
Jeg tager ekstra tilskud på grund af muskelsmerter og muskelkramper anbefalet af en læge.
Her er en række citater:
"Mangel på vitamin D giver bl.a.: Svag knogle- og tandbygning, muskelsmerter og kramper."
"Osteomalaci er en forstyrrelse i omsætningen af kalk og fosfor, medførende nedsat kalkindhold i knoglerne. Optræder osteomalaci, før vækstlinierne i knoglerne lukkes, kaldes det rakitis (engelsk syge). Symptomer ved osteomalaci er muskelsvækkelse, deforme knogler evt. med knoglebrud, og osteomalaci er en kendt årsag til vedvarende ikke-specifikke smerter i muskler og knogler. Derfor bør alle patienter med sådanne smerter undersøges for mangel på D-vitamin."
I Ã…rhus Stiftstidende d. 24. december 2003 og d. 24. maj 2004 gør læge Carsten Vagn-Hansen opmærksom på D3-vitaminets vigtige rolle i nutidens kost og for autoimmune sygdomme.
Han skriver:
"Ældre mennesker har et øget behov for D-vitamin, da de ikke danner det så effektivt som yngre. De får heller ikke så meget sol på kroppen, hvilket normalt stimulerer dannelsen af D-vitamin. Det er kun i månederne juni og juli, at vi her i Danmark danner nok D-vitamin ved solens hjælp. Derfor mangler langt de fleste danske ældre D-vitamin.
D-vitamin har betydning i forebyggelsen af knogleskørhed, og mangel kan føre tilforstyrrelser i muskelfunktioner. Studier tyder på, at D-vitamin modvirker autoimmune sygdomme, f.eks. diabetes, leddegigt, sclerose, tarmbetændelse samt dannelse af polypper i tyktarmen og visse typer cancer. Vitaminet har også betydning for hjernefunktionen. Tilskud af D-vitamin har i nogle studier vist sig at kunne nedsætte blodtrykket ved for højt blodtryk og forbedre blodsukkeret hos diabetikere. Det er også vist, at D-vitamin kan nedsætte risikoen for hjertesygdom hos ældre kvinder med så meget som en tredjedel, først og fremmest ved at modvirke åreforkalkning.
Der skal langt mere til end de for nuværende anbefalede 10 mikrogram dagligt. Det samlede behov hos ældre er snarere 50 mikrogram dagligt. Det skal være i naturlig form som D3-vitamin, der er tilsat mange kalktabletter og findes i fiskelevertran samt i vitaminpiller.
D3-vitamin, der er det naturlige D-vitamin, har en vigtig indflydelse på immunsystemets normale funktion og modvirker udviklingen af autoimmune sygdomme. Vores behov for det naturlige D3-vitamin er 50 mikrogram (2000 enheder) D3-vitamin dagligt, altså langt højere end det anbefalede daglige tilskud. Der er ikke set skader ved brug af det naturlige D3-vitamin i dagsdoser på under 125 mikrogram (5000 enheder). B12-vitamin, der understøttes af B6-vitamin og folinsyre, spiller givetvis også en rolle ved autoimmune sygdomme, for eksempel ved sclerose og vitiligo (hvide pletter)".
"Adskillige velstrukturerede forsøg viser, at D-vitamin spiller en afgørende rolle i bestræbelserne på at holde ledbrusken i kroppen sund og rask, siger Jason Thodosakis, M.D., praktiserende læge i Tucson, Arizona, og forfatter til Maximizing the Arthritis Cure. Eksempelvis viste et forsøg foretaget og offentliggjort i 1999 i bladet Arthritis and Rheumatism, at slidgigtramte kvinder, der kun havde et moderat til lavt indhold af D-vitamin i blodet, mistede mere ledbrusk i hofteleddet i løbet af en periode på otte år end de slidgigtramte kvinder, der havde mest D-vitamin i blodet.
D-vitaminmangel er almindelig, hævder Theodosakis, så det er en god ide at tage et tilskud, hvis man lider af slidgigt. Selvom D-vitamin ikke kan fjerne smerterne, så kan man ved at tage vitaminet stoppe tabet af ledbrusk næsten med det samme. Tag 400-600 I.E. D-vitamin dagligt (den mængde, der findes i de fleste multivitamintabletter). Tag ikke mere end 1.000 I.E. - i høje doser kan D-vitamin give kvalme og diarré. D-vitamin kan sagtens indtages sammen med andre gigtmidler."
"D-vitamin er ikke kun nødvendigt for knoglerne. Man er blevet opmærksom på, at det spiller en rolle for så forskellige forhold som humør, muskelsmerter og risikoen for kræft. Der er f.eks. mistanke om, at når kræft i tyktarm, prostata, bryst og æggestokke er meget hyppigere i Norden end ved Middelhavet, er det, fordi man i Norden får mindre sol og dermed danner mindre D-vitamin. Det er ikke tilfældigt, at der arbejdes på at fremstille kræftmedicin med udgangspunkt i D-vitamin."
Du kan få D-vitamin fra fisk, kød, mælk og æg, men det er svært at få nok alene gennem kosten.
Vil bare bidra til forvirringen med disse to artikkler i det Norske fagblad for leger : Tidsskriftet.
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... ID=1365847
Med tilsvar i denne artikkel :
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... ID=1390908
Tilsvaret illustrerer vel på mange måter en skepsis til de nye oppdagelsene som den første artikkel.
Man kan lett få et inntrykk av at skepsisen fremkommer i den hensikt å forhindre at eldre viten kommer i ufordelaktig lys.
I så fall er det vel gjennkjennelig ?
Jeg mener ikke at enhver nyoppdagelse skal omfavnes som den eneste sannhet, mange nye oppdagelser er ren fabrikkasjon.
Men dette tilfellet likner på en begynnelse til et nådestøt for en skremselspropaganda som har forsøkt å skremme oss ned i et musehull.
Konsekvensene av denne propagandaen kan være at flere alvorlige kreftformer har fått et statistisk oppsving som kan forklares med redusert D-vitaminforekomst i oss.
Jeg har også min egen erfaring med D-vitamintilskudd.
Det er mulig at den også er spesiell......
Jeg har et merkelig symptom på leggene. På overflaten opptrer stadige rykkninger som kan se ut som muskelrykkninger fra dypet som kommer til overflaten. Det er helt selvstyrt og utenfor min kontroll.
I tillegg får jeg kramper. I en eller begge legger helt plutselig, men har en overhyppighet etter trening, men ikke alltid.
Jeg har prøvd utallige kosttilskudd men ingen ting hjelper........
Helt til jeg prøvde noe så almindelig som calsium. 2-3 gram hadde en umiddelbar krampestoppende effekt.
Jeg kom så til å tenke på D-vitamin (kolekalsiferol) Jeg målte 90 og tenkte at det er jo et stykke igjen til 160........
Da jeg prøvde gikk begge legger umiddelbart i kraftige låsekramper.
Stikk motsatt av hva jeg trodde.
Men alt man leser er ikke umiddelbart overførbart til ens egen situasjon. Det er jo noe merkelig med mine legger, men jeg vet fremdeles ikke hvorfor jeg reagerer slik ( har gjort flere kontrollforsøk ).
n'Finn
Kan ikke si det er det samme jeg har med leggene som du har, men jeg har veldige problemer, jeg også. Kanskje sykdommen har fått herje for lenge med oss siden vi har hatt så liten effekt av Levaxin?
Selv merker jeg ikke så veldig til leggene, men ved å sove med et slags søvnanalyseapparat, påstod nevrolog at jeg fikk småkramper i leggene når jeg holdt på å sovne, og dermed våknet igjen.
Jeg har egentlig mye kribling i mye av musklene mine, og noen antidepressiva har gitt meg forferdelig maurtue i spesielt de store muskelgruppene. Nevrologen kunne heldigvis bekrefte at dette var vanlig for folk med denne typen "restless legs".
Kan du ha fått en slags allergisk reaksjon på D-vitaminet, slik som jeg får f.eks. av antidepressiva? Og når kriblinga blir som verst, kanskje det er noe jeg reagerer på da også? Tror i alle fall vi skal holde oss langt vekk fra ting som kan irritere våre utsatte muskler ytterligere, for som ved annen allergisk reaksjon så gjør vi vel irritasjonen verre og verre, slik at vi tåler mindre og mindre - min egen teori ;)
Og krampene under føttene - hadde ikke du også det? - det blir bestemt bedre av magnesium, evt også kalsium.
Huff, nå saboterer jeg visst tråden, får rette opp litt igjen: Kan du evt forsøke med en annen type D-vitamin? Kan det være et hjelpestoff eller noe i den typen som du reagerte på?
Aner ikke hva det er med D-vitamin og meg. Jeg er jo verre om sommeren også og da er det vel det genenerelle D-vitamin nivået jeg reagerer på. Sikker også det som lages i huden.
Men inntak av D-vitamin blir det helt akutt.
Merkelig.
Hva da med Sarkoidose, eller hva det heter?
Eller kalsium-balansen, eller hva nå det enn heter - det med parathyroidea?
Og tåler du sol? De med lupus f.eks. gjør ofte ikke det. Det er også en autoimmun sykdom, men antistoffer hadde jo du ikke fått konstantert noe av.....
Fant noe...
http://www.sarkoidosenet.dk/sarkoidose.php?2:27:0Sitat:
Man kender i dag mekanismen bag det forhøjede serum calcium. Det skyldes en overproduktion af aktivt D-vitamin i betændelses-granulomerne. I huden findes et forstadie til D-vitamin. Solens ultraviolette stråler omdanner dette forstadie til almindeligt D-vitamin, som med blodet føres først til leveren, og herefter til nyrerne hvor det omdannes til aktivt D-vitamin. Det specielle ved sarkoidose er, at immunceller fra lungealveolerne og immunceller fra betændelses-granulomerne også omdanner almindeligt D-vitamin til aktivt D-vitamin. Aktivt D-vitamin øger optagelsen af kalk i tarmen og frigør samtidig kalk fra knoglerne. Under normale forhold vil en stigning i blodets kalkindhold (serum calcium) nedregulere dannelsen af aktivt D-vitamin, men hos sarkoidosepatienter er denne reguleringsmekanisme sat helt ud af spillet. Det medfører så, at serum calcium hos nogle patienter stiger langt over det normale niveau.
Har mistenkt det jeg og. Testet før jeg begynte på Armour og da lå KA og Ma akkurat på max, Na mitt i og Ca litt over. Så begynte jeg på Armour og videre testing ble utsatt noe, men målte da normalt på alt - også PTH og ionisert Calsium. Er jo noen år siden nå og ikke testa mer på det.
Krampene har jo vært der helt siden første uka jeg starta på Levaxin. Litt opp og ned, men jeg finner ikke ut hva som gjør at de varierer. Bare at melk demper og D-vitamin øker dem.
Ionisert ja - det kom det igjen Stina.......
Dette med kjemi i kroppen er enda verre enn kjemi på skolen.......
Fra den gangen vi var et dyr i havet har vi beholdt en viss saltkonsentrasjon i kroppen - såkalt fysiologisk saltstyrke. Den er 0,6%.
Salt i vann skaper en elekrtolytt (som du vel husker fra kjemitimen ????)
Det var den med Anode og Katode og sånn......
Uten saltet hadde vi ikke fått elektrisk støt og de kunne ikke avlivet oss i den elektriske stol......
Forhåpentlig uten betydning ?
Destilert vann leder ikke strøm - men bittelitt salt i gjør underverker.
Det er også saltkonsentrasjonen i cellene som gjør det mulig å transportere næring gjennom cellebebmranen.
Som du husker fra kjemitimen om osmotisk trykk i vesker, så handlet dette om en beholder som var delt i to av en membran (lik den som er i cellene) Vi helte lik mengde vann i begge. Så tok vi litt salt i den ene halvparten - og det som skjedde var at denne delen "sugde" til seg vann fra den dele med rent vann. Altså vann gikk inn i cellen på grunn av at det var salt der.
Det er derfor "vi" virker - og at planter virker.........
Du hadde ikke glemt det vel Stina ?
Den delen av calsiumet som er ionisert er den som er biologisk aktiv.
Det betyr at denne delen er på vei inn i skjelettet.
Den som ikke er ionisert er påvei ut eller er bare passiv.
Ca 0,2Gram er daglig påvei inn i skjelettet, så det må vi få i oss da, men man kan ikke bare se på matvaren eller tabletten hva den inneholder. Endel av calsiumen er ubrukbar og kan ikke tas opp, og dette variere.
Magnesium er helt nødvdig for at calsium skal inn og D-vitamin og hormonet PTH fra biskoldkjertlene er også helt nødvendig.
n'Finn 8)
Jeg tror du forveksler meg med en annen:
1. Jeg har aldri lært dette, delvis pga en så fryktelig kjedelig undervisning at den lille interesse jeg dengang måtte ha hatt for dette, ble totalt pulverisert.Sitat:
som du vel husker fra kjemitimen ?
Som du husker fra kjemitimen om osmotisk trykk i vesker
Du hadde ikke glemt det vel Stina ?
2. Jeg husker så og si ikke en dritt om noe som helst.
men...
3. Begynte på fysikk og kjemi i forbindelse med studiekompetanse i voksen alder. For å kunne klare å få dette på et år, måtte jeg kutte fysikk og kjemi, men fikk da 5 på første semester, så jeg synes det var utrolig spennende - ville gjerne fullført om jeg orket. Men beholdt matten i stedenfor, fikk der 5, men vippet mellom 5 og 6, så jeg var faktisk sterkere her ;)
På det ene året jeg gikk på Sykepleierhøgskolen, for snart en mannsalder siden, så hadde vi jo litt med osmose og bla, bla, bla, men husker ikke dette heller.
Vet bare i mitt neste liv, så vil jeg lære aaaaaaaaaalt!!!
Og salt i kroppen vet jeg ikke noe om, men jeg vet at vi har elektrisitet i kroppen. Elektroner, protoner, i alle fall ikke nøytroner... Ha'kke peiling, husker ikke. Litt av hvert? Overskudd av det ene gir et negativt eller positivt ladet atom? Sinus-knuten i hjertet? Styrt av elektriske signaler? Gir elektriske signaler til hjertet om å pumpe?
Destilert vann skal på bil-batteriet! ... ? :shock:
Men der ser du: ioner er nok nøkkelen ;)
Ellers er det en hel forelesning du har - igjen :lol:
Kanskje du skulle få utredet mer om dette med Sarkoidose og/eller parathyroidea da? Om det er mulig? Men det med sol svarte du ikke på, tåler du det?
Jeg venta på det Stina :)
Jeg trur nå at jeg har min voksne porsjon med nøytroner også jeg da - iallfall føles det slik......
Er det ikke de som detroniserer og nøytraliserer og alt anna med -serer da ?
Og sol tåler jeg - ikke noe problemer der.
Men endel pussigheter har oppstått. Da jeg slutta med Levaxin ble jeg så kald så jeg tok solarium for å få opp varmen når det ble for jævlig.
Da var det fler ganger at føttene mine lyste gitt. Hadde fått selvlysende føtter ! Så det når lyset fra solariet traff føttene.
Og jeg fikk vittilago. Flere steder på kroppen og de var der i mange år etterpå. Antar at de ble borte når dosen ble høy nok - lenge nok.
OK, n'Finn den lyse - men du kan sikkert ha sarkoidose og/eller noe med parathyroidea selv om du tåler sol, husker ikke helt hvorfor jeg spurte engang, men det var jo relatert til D-vitamin uansett - jo, vel om du får for mye da, altså D-vitamin på denne måten.
Og ved solarium, du får ikke for mye D-vitamin ved dette da?
Nå har jeg ikke så god greie på dette med D-vitamin, men det er jo noe som er aktivt, og da er det vel noe som er passivt? Og så er det noe med at D-vitamin er et hormon? En av dem, eller hva? Skjønner ikke så mye altså. Så hørte jeg forleden at det er nyrene som gjør D-vitamin til aktiv form, eller noe slikt, er nyrene dine OK?
Vittiligo? må vel da være et symptom på (langvarig) lavt stoffskifte. Jeg har det også, men bare små hvite flekker her og der (beina og magen), og har jeg ikke lest at det kan være et symptom, mon tro? Hm... jeg viste det til legen, hva sa han? Husker ikke, eller var det han som sa det, eller leste jeg det - at det også er en autoimmun tilstand??
Hvis jeg blir kaldere nå ved å slutte med Levaxin (men har jo beholdt 50 mikrogram enn så lenge), så blir jeg som mamuten under syndefloden/istiden - jeg fryser til is med maten i kjeften. For kaldere enn det jeg er, går det vel neppe an å bli? Forferdelig å fryse sånn, har også brukt veldig mye solarium de siste årene, men nå kan jeg ikke mer - har fått masser av brune solflekker i ansiktet. Resten av trynet er fullt av arr etter flere og flere kviser de siste årene, selv om jeg ikke hadde noen i puberteten. Du vanvittige - for en sykdom dette er! Men har du fått tilbake kroppsvarmen nå da? Det var jo noe jeg håpte sterkt på; å få normal kroppstemperatur på Armour.
Hva med skjoldbruskkjertel-transplantasjon - går det? (Tenker at ikke engang Armour kan være fullgod erstatning for oss.)
Eller en annen opptaksform - prøvd den som stikkpille? Eller intravenøst? Rull sammen hundrelappen og sniff den opp i nesen - ja, kanskje det da kommer litt opp i hjernecellene også? :shock: Ja, kanskje spesielt med tanke på at tarmfunksjon hos oss ikke alltid er i orden, og måtte ikke det til for å få ordentlig opptak av medisinen?
Helt nøytralisert og skamfert, slett ikke aktivert, men ofte detonert... :roll:
Om VITILIGO:
http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... t=vitiligo
http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... t=vitiligo
http://www.vitiligo.no/
Dr. Rind sier at vitiligo er et symptom på sliten binyrebark:
Og:Sitat:
Vitiligo (avgrensede hvite flekker) i fremskredet stadium.
http://home.online.no/~meretlun/scorecard.htmSitat:
Hos ren Hypothyreose er Vitiligo og overpigmentering svært sjelden.
Bekrefter dette min antakelse om at det er en autoimmun lidelse?:
http://avd.rikshospitalet.no/hps/pasien ... tiligo.aspSitat:
Hva er årsaken ?
Ã…rsaken er ukjent. Immunforsvaret angriper pigmentcellene og ødelegger dem. Kraftige solforbrenninger og svære stressbelastninger kan noen ganger være med på å utløse sykdommen. Den kan forekomme hyppigere i enkelte familier. Sykdommer der immunforsvaret angriper organer (autoimmune sykdommer), f.eks. stoffskifteforstyrrelser, forekommer litt hyppigere hos vitiligopasienter enn i befolkningen forøvrig.
Hadde vel rett, men det er mer til saken:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1426423Sitat:
Resultater og fortolkning. Vitiligo er karakterisert ved bortfall av melanocytter i hud og hårfollikler. Patogenesen er kompleks, med både genetiske, autoimmune og toksiske årsaksfaktorer.
Mer og mer komplisert blir det:
http://www.nhi.no/?tab=12&art=136Sitat:
Det skilles mellom en lokal og generell variant.
Ã…rsakene til sykdommen er fortsatt uavklart, men det er flere teorier. Den mest utbredte og anerkjente teorien peker på vitiligo som en autoimmun lidelse. Dette gjelder især ved generalisert vitiligo. Tilstanden er forbundet med en rekke andre autoimmune sykdommer som diabetes mellitus, sykdommer i skjoldbruskkjertelen og lupus erythematosus. Andre teorier om årsaken til vitiligo peker på at det kan skyldes endringer i nervesystemet, at kroppen selv lager selvødeleggende stoffer samt at det kan være skader på arveanleggene (genene).
D-vitamin:
http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=1156
Har bare lest litt i denne, må gå og leggja meg no ;), men her står det utrolig mye bra (av det lille jeg har lest):
http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitamind.htm
Viktig å få skjekket om man faktisk har behov for D-vitaminer før man begynner å ta det.
Selv er jeg overvektsoperert og må ta en del vitaminer daglig.
Fikk råd av kirurgen om også å ta kalsium tilsatt D-vitaminer.
Gjorde som jeg fikk beskjed om,men etter en tid ble jeg så kvalm, fikk magekramper og følte meg slett ikke bra.
Fikk tatt blodprøve og det viste seg at jeg var D-vitaminforgiftet :?
Nå heter det offisielt noen steder at de anbefaler et nivå på minst 80 nanomol per liter. Over 100 er ikke farlig, men det grense men den som laboratoriet oppgir er hva man har funnet normalt i en befolkning og man har tatt vekk de øverste og nederste 2,5%. Det er altså ikke giftig litt mer enn normalen, bare for å forklare tallene man får fra labben.
Det står en del nå om hva som er toleransegrense i en del nyere artikler om D-vitamin i www.ajcn.org hvor de har gjort disse artiklene gratis tilgjengelig fordi det er så viktig. De har andre måleenheter i USA.
Jeg vil også anbefale folk å sjekke nivået først før man tar store doser, blantannet kan man spare seg en del utgifter hvis man ikke trenger de store dosene men bare normal dose som er 10µg pluss det man får fra mat og litt sol.
Hvis nivået har gått ned plutselig, kan det være noe med tarmen muligens, eller en fjern tanke er det de på sarcinfo sier, at en bakterie i cellene bruker det opp og lager aktivt vitamin D for å slå ut immunforsvaret. D er ikke noe vitenskapelig anerkjent men noen hevder bestemt det er slik hos dem. Forresten så har noen andre forskere nå funnet ut at en genfeil fører til at cellene ikke makter å kaste ut noen bakterier hos ulcerøs kolitt-pasienter. Det er ikke forskere som har snakket med sarcinfo/marshallhel-folka. Jeg synes de er noe sære men de kan jo ha noen poeng. Ikke har jewg lyst til å gå et par år med mørke briller og spise antibiotka for å helbredes for cøliaki og hypothyreose som de sier kan helbredes slik.......men kanskje de har et poeng. Vi er infisert og det er egentlig årsaken til hva vi har. Og de blir ikke bedre uten lavkarbo heller, forresten, akkurat som oss.
Hej
Jeg er begyndt at tage ekstratilskud af D-vitamin, men synes at jeg oplever bivirkninger 1 times tid efter indtagelse. Jeg får kvalme, ofte hovedpine og bliver utilpas. Jeg kan læse at D-vitamin KAN give bivirkninger, men oftest ved større doser? Jeg får nok ca. 20 mg. ialt - incl. det der er i den daglige vitaminpiller og i mine kalk-piller tilsat d-vitamin.
Er der andre af jer der tager d-vitamin der har oplevet lignende bivirkninger?
Mvh. Gitte
Det er ikke bra å ha for mye eller for lite D-vitamin, men det er beder å få i seg for mye enn for lite. Har man for lite D-vitamin i kroppen vil Kalsium gå ned. Og i verste fall vil hjertet slutte å slå, fordi Kalsiumprosessen som er med på å få hjertet til å slå blir for svak.
Jeg begynte på 50 mkg daglig i dag, første dagen. Tok pillene for 30 sekunder siden. Så vi får se hva som skjer! Dette etter en abnefalning av lege, da mitt D3-nivå ligger på 45. Normalt referanseområde er 50 -150. Jeg tar også Kalsium-tilskudd. Jeg skal ta 1500 mg om dagen av ren Kalsium.
Dette ble feil Thomas.
D3 - som vi bør konsentrre oss om, sørger for mange ting.
I kalkstoffskiftet sørger D3 for å ØKE opptaket av kalsium fra maten du spiser. Senere sørger det også for å få kalsiumet inn i skjelettet.
Man konsentrerer seg om å besvare alle henvendelser om D3 med å snakke om kalsiumstoffskiftet.
Det er det minst viktige - FOR OSS !
Den bedring vi er ute etter ligger i den celluære opptrenden.
D3 er IKKE farlig ! Det avgis ikke skadelige metabolitter. Dessuten har kroppen et begrensningssystem for hormonet som lages av denne.
D2 er farlig ! Fordi det avgis skadelige metabolitter - OG fordi kroppen IKKE har et begrensingssystem for denne.
Det henger MYE gammel synsing og konlusjoner trukket på helt galt grunnlag i lærebøkene til dem som gir slike vanvittige opplysninger.
Ikke hør på dem.
Dessuten - VI, er ikke som andre !
Så må de bare slutte å behandle oss som om vi var friske bare fordi de går å inbiller seg at Levaxin gjør oss friske !
Vi trenger et mye høyere D3 tilskudd enn friske mennesker - derom ingen tvil fra mine egeopplevelser iallfall.
Kalsiumet i blodet er det stoffet som kroppen regulerer strengest. Og her er referanseverdiene å stole på - litt utenfor, og det er 0,1 - så er det fare på ferde.
Så mye utafor som du har, er som du antyder ganske skummelt og du bør passe på at de følger deg opp med prøver.
Jeg økte dosen fra 35 til 50 for en uke siden og jeg kjenner stor forbedring nå. Reduserte Armourdosen til 2G i går og jeg kommer til å fortsette å redusere når det trengs.
Så får en se hvor det ender.
Det bør du kanskje være OBS på Thomas - kan hende du må senke Levaxin-dosen :)
Hehe, jeg bare forklarte det som tidligere leger har forklart til meg.
Men at Jeg har lave verdier er det ingen tvil om.
Kalsium: 1.96* (2.15 - 2.51)
D3: 47* (50 - 150)
I dag tok jeg 50 mkg D3 for første gang. Har gått på 10 mkg D3 i 3 uker, hvorav de siste 2 dagene 20 mkg.
Jeg begynte også på 1000 mg Kalsium i går. Øker til 1500 mg i morgen tenker jeg.
Håper det ikke er for sent med disse tilskuddene og at jeg overlever dette kjøret!
- Men, hvorfor fikk jeg egentlig så lave verdier? Kan det ha noe med glutenfri kost å gjøre? Har spist mer eller mindre glutenfritt siden Juli.
Har ingenting med gluten å gjøre. Det er jo et protein.
Hvordan du og jeg og alle de andre som har lavt stoffskfte fikk det er det ingen som kan svare på. De har ikke kunskaper om det.
Men....
Man vet jo at D3 inngår direkte i flere prosesser i stoffskiftet.
Man vet jo også at når stoffskiftet er lavt så går alle prosesser langsommere - også dannelsen av D3 i huden.
Og da er man jo inne på " Den breda vägen" - den som går til H....
Før eller siden så vil den utilstrekkelige behandlingen vi mottar føre til for lite D3.
Dette vil man fra fagelig hold benekte - de tror fullt og fast på at når de rundhåndet deler ut Levaxin, så er vi å betrakte som friske mennesker.
Er vi ?
Våre helsemyndigheter har jo i en år-rekke anbefalt 5µg/dag. Det er visst akkurat nok til å holde Rakitten på armlengdes avstand.
Og det skal vi jo være såre fornøyd med ?
Jeg tror det var Nora som hadde funnet en studie hvor man skulle finne ut hvor mye D3 man måtte berike maten med til U-båtmanskap for å beholde sine D-verdier.
Det var 175µg/dag.
Så 50 er ikke noen kjempedose - det er en dose som de mer avantgarde TØR å forsøke å anbefale de som åpenbart har for lite.
Jeg tror de 50 er et slags kompromi, eller en slags dose de tør å strekke seg til uten at de risikerer at legelisensen ryker.
Flere mer frittalende jeg har lest anbefaler enda høyere doser.
Jeg ble kvalm hver dag etter å ha tatt et multivitamintilskudd, men da jeg byttet til et annet merke gikk det over.
Jeg merket merkelige ting når jeg først begynte med D-vitamin også.
Kvalm og diverse annet.
Det gikk over etter et par uker eller sånn.
Halvannet år etterpå var mitt D-vitaminnivå steget til 57 namolmol per liter, så jeg må ha vært kjempelav når jeg begynte.
Ønskelig er minst 80 nanomol per liter, og helst 100.
nora
Jeg blir kvalm og uvel av multivtamintabletter som inneholder jod.
Jeg merker noen rare saker med D3 også, men ikke kvalme.
Wow, jeg er overveldet :D Må si jeg har lært mye av denne tråden om D-vitamin. Fikk ikke vite hvorfor, men da er det ikke for ingenting at jeg fikk utskrevet kun D-3 vitamin på resept av en flink lege på Balder. Jeg lå på 49 i verdiene og fikk beskjed om å starte med 4 tabl. på 1,000 IU i første omgang, i 14 dager , så skulle jeg gå over til 2 tabl. daglig.. Det er det jeg tar i dag. Egentlig har jeg ikke tatt det fast, for jeg har vært litt redd for overdosering, men etter å ha lest, så regulerer kroppen mye av dette selv da ? :)
Etter at jeg sluttet med levaxin, har jeg jo merket fremgang med tanke på at halsen har blitt noe bedre enn den var. Det har kanskje noe med at jeg også har startet med D-3 ? Liker i alle fall å tro det. Har blitt dårlig av annet tilskudd med D-vitamin før. Ble svimmel, kvalm og generelt uvel da jeg tok høye doser, men har ikke merket det store ved disse som jeg tar nå :)
At ikke vanlige leger kan opplyse om dette med viktigheten av D-3 tilskudd??? Det gjør så mange ting ekstra tungvindt for oss pasienter !!!! Må jo finne ut av ALT selv såfrem til man ikke kommer til et unikum!
Hei Flower.
Innlegget ditt ble borte for meg, men bedre sent enn aldri.
Har du sluttet med Levaxin sier du ?
Kan du si noe med om hvorfor og hvordan og sånn ?
Kan det være fordi du tar D3 ?
Jeg tar 4 tabletter hver dag, disse er på 1000 IU. Den første tiden jeg tok de, ble jeg veldig kvalm, det samme skjer hvis jeg har ett opphold.
Flower; er det D-vitamin som har gjort at du har sluttet med Levaxin eller er det kanskje noe annet ?
Jeg begynte på D3-vitamin for en uke siden. Tar nå 40-50 mikrogram hver dag. Jeg tror jeg føler meg bedre. Etter å ha lest til øyet ble stort og vått om D3, tror jeg vi skal ha ganske mye i oss før det blir farlig. Har ikke merket noe jeg tolker som bivirkninger.
Jeg skjønner at det er så mye JEG ike vet. Og så mye LEGENE ikke vet, og ikke informerer om!
Denne har jeg ikke sett, sorry :oops:
Vel, jeg hadde store forhåpninger om at jeg skulle gå fri for Levaxin/medisiner for stoffskiftet, men nå vet jeg jammen ikke om jeg kan gå fri fra medisiner likevel. Fikk jo høre at jeg trolig hadde fått lavt stoffskifte pga. for tidlig overgangsalder og at jeg ikke skulle ha Levaxin likevel, og jeg følte meg virkelig bra i noen mnd etter jeg kuttet dem ut. Stemmeproblemene forsvant og stemmen var fin i en periode. Den forferdelige trøttheten jeg hadde ble også borte. Men den hadde sikkert noe med overgangsalderen også å gjøre. Men nå, de siste ukene er de mindre hyggelige symptomene kommet tilbake og det er ubehagelig å snakke og jeg går med nesten daglig hodepine. Ømhet over halsen som går opp i hodet og det blir hodepine ut av det. Forferdelig stive ledd, føles som de skal brekke om jeg har sitti i sammenkrøllet i so**** og skal opp og gå, hverking- spesielt i knærn og fryser som en isbader som har vært litt for lenge uti det kalde vannet.
Når jeg har hatt en slitsom arbeidsdag, er jeg "dømt" til å ligge på so**** (var visst ikke lov å skrive f-ordet, men jeg skulle bare skrive sofa-en ;-P).
Jeg går på D3 nå. 2 tabl. daglig og jeg har økt, men sent, fra å ha verdier på 49 til nå 63. 8 mnd har jeg gått på dem , nesten hver dag og det har gått så sent med å få meg opp i verdier.. Dét skjønner jeg egentlig ikke, men... Stoffskiftet tar all energi sikkert :S
Startet i første omgang på D3 x 4 (1000 IU pr. tabl.) for så å trappe ned til x2 tabl. daglig (2000 IU).
Jeg vet egentlig ikke hvor det ender. Legen min mener jeg bare kan "ta en pille" (Levaxin- den er jo så liiiten....), mens en jeg var hos på Balderklinikken mente jeg ikke trenger det, at stoffskifte påvirkes hele livet mer eller mindre og at det ikke var noe unormalt..
Hva skal jeg tro.. ?
Håper D3 gjør nytte på en eller annenn måte. Som å hjelpe kjertelen på et eller annet vis nå som jeg fremdeles ikke går på medisiner.. Lov å håpe... :?
Noen tanker ?
Thomas, jeg tror ikke D3 er beregnet for huden, det er flere ulike D-vitaminer, men D3 er direkte for kjertelen/stoffskiftet etter det jeg har skjønt.
D-vitamin kan overdoseres, den du tenker på for huden, mens D3 er ikke av den sorten, mener jeg å huske :) eller er jeg på jorde nå ? (Utrolig dårlig forklart... :S)
Jeg tror denne linken http://www.super-smart.eu/article.pl...FREVzAodLCS9Qg forteller litt om de ulike i alle fall (: