Disse prøvene - er helt grønn jeg
Jeg ser at det stort sett snakkes om tre prøver man bør ta for lavt stoffskifte, TSH, T3 og T4. Jeg har tatt prøver 3 ganger, og de to første gangene var jeg akkurat innenfor normalområdet. Men nå den siste gangen sa legen at den ene var akkurat innenfor, mens den andre var utenfor normalområdet. Derfor begynte jeg på Levaxin 25 mikrogram.
Men han snakket altså bare om to prøver. Hvordan kan det ha seg?!? I dag var jeg og tok oppfølgingsprøver, og da var det krysset av 3 kryss.
Hva skal disse verdiene være? Og er en over eller under når en har lavt stoffskifte? Tror jeg har forstått at TSH bør være lav, og er høy hos de med hypo, mens de andre er lave hos oss?!?
Som dere forstår er jeg helt grønn her. Jeg har aldri fått noen tall på disse prøvene, bare fått vite om de ligger innenfor eller utenfor. Skal jammen be om tall denne gangen.
Endelig noen tall - hjelp til å tolke dem
I dag fikk jeg endelig tak i legekontoret og fikk prøvesvar:
TSH: 2,4
T4: 13,9
De på legekontoret sa de var helt fine...
Disse prøvene ble tatt etter at jeg både hadde spist og tatt medisinen, kanskje en time etterpå, kanskje noe mer. Jeg bruker 25 microgram Levaxin, og er ikke i form i det hele tatt. Er virkelig disse prøvene fine? Slik jeg har forstått innlegg her inne så burde TSH'en vært lavere og T4'en høyere for at det skulle vært fint.
(Jeg har dessverre ikke noen prøvesvar fra tidligere målinger, de skal jeg skaffe meg neste gang jeg er hos legen)
Kan jeg øke dosen ut fra disse svarene selv om de mente at de var fine?
Re: Endelig noen tall - hjelp til å tolke dem
Sitat:
Opprinnelig skrevet av -diab-
(Jeg har dessverre ikke noen prøvesvar fra tidligere målinger, de skal jeg skaffe meg neste gang jeg er hos legen)
Du trenger ikke å gå til legekontoret for å få prøvesvarene fra tidligere prøver :) Det holder å ringe kontoret og be helsesekretæren om en utskrift av alle tidligere prøver. Da jeg gjorde det, fikk jeg de i posten dagen etter.
Kan noen hjelpe meg å se på tallene her?
I dag fikk jeg endelig somla meg til å ringe legekontoret og få oppgitt alle stoffskifteprøvene som jeg har tatt.
Jeg er så i tvil om jeg har hypothyreose, så det hadde vært fint om noen kunne sagt noe om disse tallene:
29.06.04: TSH: 1,88 FT4: 17,2
09.07.04: TSH: 1,88 FT4: 17,2
13.06.05: TSH: 2,44 FT4: 12,5
02.10.06: TSH: 2,72 FT4: 13,1
30.05.07: TSH: 2,58 FT4: 11,5 (Start Levaxin 25 µg)
11.07.07: TSH: 2,04 FT4: 13,9 (Økte til Levaxin 50 µg)
Det var etter den prøven i mai i år at jeg begynte på Levaxin, 25 µg.
Og etter den prøven i juli (som er ganske usikker siden jeg ikke visste at jeg ikke skulle ta medisin og faste før prøve) ville legen øke til 75 µg, men etter råd her inne og på linker dere henviste meg til så økte jeg bare til 50 µg.
Jeg har forøvrig mange symptomer på lavt stoffskifte, og sliter veldig med kreftene, konsentrasjonen og hukommelsen for tida.