er det noen andre som opplever at stoffskiftet synker i perioder der en trener regelmessig/ er mye aktiv?
Printable View
er det noen andre som opplever at stoffskiftet synker i perioder der en trener regelmessig/ er mye aktiv?
Jeg vet ikke om det sank for jeg gikk ikke på levaxin da, men jeg ble iallefall mye dårligere i en periode som jeg holdt på med trening 2-3 ganger i uken i 1 1/2 år.
Skjønte ingen ting for kroppen ble jo sterkere, men jeg følte meg mer og mer gåen.
Det KAN jo være så enkelt at når man trener regelmessig øker jo tempoet, kroppen blir i bedre form, den jobber bedre og raskere, og akkurat som man da trenger mer mat, kanskje til og med mye karbohydrater man ikke ville vurdert engang ellers, så trenger kroppen også ekstra medisin.
Høyere metabolisme=høyere omløpshastighet=økt medisinbehov i en friskere kropp.
Høres logisk ut for meg.
Har hatt samme tanker som deg Baremei, at jeg brukte opp det kroppen min hadde.
For det krever jo energi og være i aktivitet.
Men har ikke spurt legen om det, så vet jo ikke om det er sånn.
Jeg har akkurat de samme erfaringene. Har trent og trent for å komme i bedre form men har blitt mer og mer gåen. Håper dette gir seg etter at mine verdier normaliseres etterhvert.
Gitte
Jeg har av og til lurt på det samme. Har trent i perioder og vært veldig trøtt og sliten. Jeg har noen ganger prøvd å øke tyroksindosen, men det virker ikke som om det hjelper. Da blir jeg bare giret, bruker mer energi og blir helt utslitt etter en periode.
Så temaet har vært oppe ja... :oops: (se innlegg i annen tråd)Sitat:
Opprinnelig skrevet av baremei
Stoffskiftet er leverandør til restitusjonen etter treninga. Om det er lavt tar det lang tid å gjøre jobben.
Dette merker de som trener kondisjon veldig godt og jeg har brukt symptomet i doseanalysen.
Men forsøk å fortelle dette til legen..............
Men hva med styrketrening n Finn?
Jeg har en whiplashskade og skal egentlig trene to ganger i uken for å få muskler som kan støtte opp. Merker at treningen har gort meg godt i så måte, men som jeg skrev tidligere, så har den generelle formen gått den andre veien
Når jeg nå har startet med levaxin for 7 uker siden, bør jeg kutte ut å trene en periode for å komme litt på fote igjen?
Noen som vet?
Har jo egentlig hørt tidligere at trening øker stoffskiftet......?
Jeg tror at trening er bra - nesten uansett.
I perioder med lavt stoffskifte gjør det vondt ja, men det er i sjelen. Kjennes ut som det er ik kroppen ja, men......
Kroppen vedlikeholdes og celleutskiftingen provoseres til raskere utskifting.
Men det gjør vondt.
Vi skal noen ganger gjennom noe vondt - for ikke å få det vondere.
Det er ikke alltid det blir bedre på kort sikt.
Når det gjelder det helt lange siktet, så er det ikke tvil om at trening er bra - også for oss.
Trenig øker stoffskiftet ?
Jo - hos de som har et kjertelsystem som funker så.
Det hjelper jo ikke om TSH stiger litt hos oss - det kommer ikke noe mer stoffskiftehormoner av den grunn.
Vi må spise flere vi da ?
Jo - men de som spiser Levaxin tilfører jo bare mer lagervare, som blir stoffskiftehormoner om 3uker.......
De som er så heldige at Liothyronin virker på kan jo forsøke å øke denne dosen.
Armourbrukere som T3 virker på kan også.
Jeg er gjennom utallige forsøk hellig overbevist om at ingen av disse T3-ene virker på meg, så jeg kan bare glemme den tanken.
Styrketrening ?
Jo, all trening - i likhet med livet - er en katabol proseess.
Den skal bygges oppigjen etterpå, litt sterkere enn det den var.
I den prosessen er stoffskiftet aktivt og hvis dette er avt eller ligger nede skjer det ikke - eller meeget langsomt.
Oppbyggingsfasen kalles også restitusjonstiden, og i all trening gjelder det om å finne ut når denne prosessen er over, eller nærmer seg slutten.
Begynner en å trene igjen før denne er over, rekker ikke kroppen å bygge seg oppigjen - og da trener men seg dårligere og dårligere.
Ikke akkurat vitsen med trening ?
Så ikke tren før du er klar for det - ingen skal det !
Særlig ikke om stoffskiftet er lavt !
Men å la det være ?
nono
Jo, træning øger et sundt stofskifte, hvor sunde hormonkirtler samarbejder om at forsyne kroppen med netop den mængde af hormoner - kroppen har brug for som følge af den træning, som så forøger hormonbehovet. Cirklen sluttes.Sitat:
Opprinnelig skrevet av mohaienne
Når man i forvejen lider under underskuddet af stofskiftehormoner, som følge af sygdom - vil dette forøgede behov ikke kunne dækkes og man ender med at være endnu mere udmattet, måske endda med større organskader til følge.
Det er desværre min private overbevisning, at hvis man i forvejen reagerer utilstrækkeligt på Levaxin alene - vil man ikke kunne supplere op med samme, for at udligne det forøgede underskud af stofskiftehormonet, når man begynder at træne fysisk.
Det kunne jeg i hvert fald ikke dengang, jeg gik på Eltroxin alene og enhver fysisk anstrengelse kostede mig en yderligere udmattelse på alle fronter.
Efter at jeg er begyndt på Wetshroid - går jeg altid med 1/2-1 grain Westhroid på mig ekstra i reserve og skal jeg løbe hurtigt, arbejde mere hastigt end normalt eller anden fysisk anstrengelse - indtager jeg min "reservedosis" (mindst to timer efter sidste måltid) og så begynder T3 virke med det samme.... jeg kan mærke det hurtigt og jeg kan overkomme det jeg skal - uden at betale prisen senere på dagen.
Jo, jeg ved at n`Finn er ikke helt enig her :wink: , men sådan fungerer det altså for mig.... bedst :D
Få av mine skriverier har allmenngyldighet Anisa.
Vi er forskjellige og vi lever alle i forskjellige faser av sykdommen. Det skal vi tenke på når vi uttaler oss.
De få som kan ha en viss allmenngyldighet er rent faglige lexikale fakta.
Ikke alltid de heller.......
Ser ut til at du er av de heldige som T3 virker på.
Men er du sikker på at din dose er tilstrekkelig ?
Jeg tror at en tilstrekkelig dose vil gjøre reserveprovianten unødvendig.
Jeg mener -
etter at jeg kom opp på en stor nok dose er den unødvendig på meg.
Kanskje også på deg ?
Jo, det er jeg ret sikker på Finn :)Sitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Jeg har nemlig øget fint og hurtigt lige indtil jeg begyndte at være "febrilsk" og overgearet.... Efter 4-5 uger med denne tilstand af en smule indre uro - fandt jeg ud af, at jeg skal differenciere dosis afhængig af, hvad jeg har brug for den pågældende dag.
Den vigtigste indikation jeg går efter er min trivsel. Derudover er jeg psykisk immun over for udsving i stemningsleje og dur slet ikke til angst eller uro. Derfor havde jeg også ventet så længe og tålmodigt på, at den moderate indre uro skulle forsvinde af sig selv. Men det gjorde den bare ikke og jeg var ikke villig til at fortsætte med at vente på det - så jeg gik faktisk lidt ned i dosis og har fået det herligt igen.... som fra dag 1. da jeg startede.
Efterfølgende fandt jeg ud af, at på anstrengende dage har jeg det helt fantastisk med at øge dosis nogen tid FØR jeg skal i ilden og præstere mere end sædvanligt. Så indtil videre holder jeg mig til denne strategi...
Jeg har lige været indlagt til en tarmoperation i fuld narkose d. 27. juli og min tarm er blevet 6 cm kortere. Samme dag har jeg haft det så godt, at jeg har bedt om at komme hjem igen. Dagen efter kom der gang i fordøjelsen. Og dagen efter igen kørte jeg på arbejde.... og gjorde det lige siden. Uden en eneste dag som sygemeldt. Ingen kunne fatte og fatter fortsat ikke, at jeg kunne komme mig i ekspressfart efter en svær operation på denne måde, det er sket for mig.... men jeg ved bedre... og svaret er: Westhroid. Det understøtter i den grad det hele, at det er ikke til at fatte... Jeg er, trods alt - 55 år gammel 8) .
Jeg har også mødt en bekendt jeg ikke havde set et par måneder.... Hun gik helt bagover ved synet af mig. Hun mener at jeg virker og ser ud som for 15 år siden og kan heller ikke fatte, at virkningen af Wetshroid kan være så udtalt og så alsidig.
Derudover kan jeg igen min hovedregning hurtigere end min søn på 32. Læser hurtigt og husker alt. Skriver lige så hurtigt som jeg tænker. Taber ikke tråden. Min visuelle hukommelse er fuldt genoprettet og jeg kan se mit liv i billeder tilbage til barnevognen.... Spurter op ad trapperne uden at tabe pusten, trods en moderrat overvægt... etc. etc. Så nej - Finn - jeg tror ganske afgjort ikke, at jeg er underdoseret.... :wink:
Jeg fikk tyktarmbetennelse like før jeg skiftet til Armour.
Det var snakk om oprativt inngrep hvis antibiotikaen tok den.
Jeg tror at skiftet til Armour gjorde rekonvalsensen kortere - de var forbauset over hvor hurtig jeg var kvitt smerter og fungerte igjen.
Flere men hypothyreose jeg kjenner har hatt lignende problemer og jeg har også sett det omtalt her.
Det kan virke som et dette opptrer med overhyppighet hos oss ?
Ellers er det jo fint at du finner ditt system.
Jeg fant mitt til sist - og jeg så ikke at løsningen var høyere dose.
Beklager hvis jeg nevner dette som en mulig løsning for ofte......
Jeg trente på lørdag og i går var jeg sinnsykt trett. I dag måtte jeg ta en kvart ekstra Liothyronin for å fungere på jobb.
Tror det er noe i det der med trening og dosering.