Hei! Jeg skal få Liothyrorin (om det skrives slik) av Oftebro nå til helga. Men kan noen si meg noe om det har noen bivirkning? Er det noen her som går på dette med noen bivirkninger ?
mvh
Bjørnar
Printable View
Hei! Jeg skal få Liothyrorin (om det skrives slik) av Oftebro nå til helga. Men kan noen si meg noe om det har noen bivirkning? Er det noen her som går på dette med noen bivirkninger ?
mvh
Bjørnar
Jeg har gått på Liothyronin i et år nå. Jeg har blitt veldig mye bedre. Det kan også skyldes at jeg samtidig økte den samlede dosen med tyroksin, for jeg var lavt dosert.
De negative forandringene jeg har merket er jeg er mer skvetten. Jeg kvepper av plutselige lyder og er mer urolig.
Jeg har likevel ikke lyst å endre tilbake til kun Levaxin fordi jeg fungerer bedre i jobben. Jeg tenker klarere nå. Jeg merker også doseendringer raskere. Dersom jeg er trett en dag fordi jeg er underdosert, kan jeg ta en kvart tablett ekstra og føle meg bedre samme dag. (Det er en avtale jeg har med legen). Med Levaxinen tar det over en uke før jeg merker forandring når jeg øker dosen.
Det er ikke sikkert du får samme virkning/bivirkninger som meg. Ikke gå og kjenn etter, prøv å konsentrere deg om det du driver med og legg etter hvert merke til om du klarer å gjøre mer eller mindre enn før.
Lykke til!!
Hei :)
Jeg har brukt Liothyronin i ca 8 uker. Har meget god effekt av det.Føler meg mye mer opplagt. Fikk litt hjerteklapp og trykkfornemmelse i brystkassen til å begynne med. Dette er nå vekk. Man begynner med en liten dose, som trappes opp etterhvert. Som regel må man også redusere litt på Levaxindosen. Liothyronin er et stoff som virker raskt, (i løpet av 1-2 timer), og som går raskt ut av kroppen. Jeg bruker nå 10 mg to ganger i døgnet.
Du får sikkert god beskjed om virkning/bivirkninger av dr Oftebro
Vet ikke hvilken dose du skal ta. Jeg gikk på 20 mikrogram om dagen og ble hyper. Går nå på 10 og merker ikke at jeg tar det en gang (men jeg er jo ikke helt normal da...) Men jeg har lest at 20 mikrogram blir for mye for mange... Ellers er bivirkningene som alltid ved for mye thyroxin, man blir hyper og det er farlig for hjertet i tillegg til at det er fryktelig ubehagelig - men det er jo bare hvis man får i seg for mye... Og hva som er for mye, er individuelt....
Har dere noe tips på medisin som er smertedempende ved stoffskifte plager? Jeg har så vanvittig trykk/hodepine over hodet, jeg har prøvd dispril men det hjelper ikke.
Fikk et tips av en at jeg burde prøve å kombinere paracet og ibux, har tenkt å prøve dette, noen som har noen anbefalinger? (Jeg har testet sobril også (det demper noe av smertene, men er mest muskelavslappende og man kan bli avhengig av det)
Er nok mange rapporter om hodepine og det kommer nok ofte av at dosen ikke er tilstrekkelig eller akseptert.
Jeg for min del holder ut - ikke noe hjelper på meg.
Ã… bruke Benzodiazipiner er vel som du er inne på litt i overkant vel ?
Så er vel også kombinanter av legemidler......
Min erfaring er at forskjellige merker virker forskjellig på folk. Jeg har nesten ingen effekt av paracett, mens ibux og pinex fungerer fint. Har prøvd en som heter ibuprofen ratiopharm som skal være det samme som ibux, men den virker ikke like bra. Tar litt av smerten, men ikke alt. Det KAN hjelpe å prøve andre merker, men jeg kan ikke garantere noe. :wink:
Håper du finner noe som kan hjelpe.
Hei gutt -81;
Paracet og Ibux kan kombineres, ta f.eks 1 av hver, istedenfor 2 av det ene slaget. Det er ikke farlig, jeg fikk til og med det utdelt på sykehus engang etter en fødsel for å dempe smertene av etter-veer. Jeg husker jeg spurte for sikkerhets skyld om jeg skulle ta to forskjellige; og ja, det skulle jeg.
Mener å ha lest en plass at Ibux og dispril helst ikke bør brukes når du står på levaxin. De virker vel inn på hverandre, slik at blodet blir tynnere/levaxinen virker mer eller mindre.. Har du migrene bør du vel heller forsøke Imigran eller annen medisin for migrenen? Sobril har ingenting med hodepine å gjøre, blir brukt som sovemedisin, angstdempende (som vival). Syns det er rart at legen din har skrevet ut en medisin som er så vanedannende som sobril!Sitat:
Opprinnelig skrevet av gutt_81
Hei gutt_81. Du kan trygt ta ibux/paracet, sønnen min må bruke det nu ved hodepine,mens han venter på utredning av migrene.Funker veldig fint. Han har ikke problemer med stoffskiftet.
Jeg går for øyeblikket på 100 mg levaxin, men har fått beskjed nå om å:
Ta en 25 mg om morgenen, om formiddagen og om ettermiddag med levaxin (t4)
Og ta 10 mg om morgen, formiddag og ettermiddag liotyroning (T3)
Dette er startdosen, skal gå på dette i 2 uker før jeg skal begynne å øke litt på morgendosene.
Noen andre som har gått på lignende opptrapping? (er dr. oftebro som har satt meg på dette).
Jeg ble av fastlegen satt på 40µg Liothyronin - etter å ha mast meg til denne medisinen. Det ble en horribel opplevelse! Jeg vibrerte så jeg fikk ikke i meg mat. All finmotorikk ble ødelagt i en periode. Jeg landet på 5µg x 2 pr dag. Det tålte jeg....men nå er jeg på Armour, så dette er historie.
Jeg har allikevel prøvd Liothyronin av og til etterpå, men jeg skjelver forferdelig av denne.
Ønsker deg lykke til, men vær på vakt!
Efter hvad jeg har læst mig til rundt omkring på nettet er det alt for meget. Andre må rette mig, hvis jeg nu skriver noget forkert.
Så vidt jeg ved er det bedste at starte med 2x 5 mg. liothyronin om dagen og så se, hvad der sker - og det er. I første omgang skal man ikke reducere T4 -
Jeg har lige læst bogen "what your doctor may not tell you about hypothyrodism"
Der anbefales også denne fremgangsmåde.
MVH Lene
Da begynner jeg virkelig å lure...... jeg skal altså opp i 30 mg om dagen og dere sier maks 10 mg... kan det være at jeg har fått så høy at jeg er mann?
Ikke godt å vite hvor du lander før du har forsøkt.
Ikke sikkert at den virker engang.
Det kan se ut som at Liothyronin virker på noen - ikke på andre.
Den virker ikke på meg.
Men første uken virka den helt fantastisk. Hjernetåka ble helt borte, men så kom den sigende på igjen. Jeg prøvde å øke dosen, men virkningen var borte uansett hvor høy dose jeg tok.
Jeg endte opp med 5x20µg/dag og målte en fT3 på over 20.
Og da bare bråslutta jeg med det for å se om noe ble borte som jeg ikke tenkte på, men jeg merka ikke noe til at jeg slutta i det heletatt.
Nå hadde Levaxin også en heller dårlig virkning på meg, det kan jo ha en sammenheng ?
Overgangen til Armour ble helt fantastisk, men ble også dårligere og dårligere, helt til jeg fant ut at jeg måtte øke dosen noe ut over det som opplyses som vanlig. Jeg har brukt 5G/dag siden 1juni og nå kjenner jeg meg mye bedre igjen. Ser nå ikke bort fra at dosen skal enda høyere hvis virkningen dabber igjen da.
Jeg tror du bare må forsøke noe til du finner noe som funker.
:) Jeg bruker nå Liothyronin 10mcg x2 og Levaxin 100mcg x1/dag. Startet m Liothyronin 2. mai, og fikk beskjed av legen min begynne med 20 mcg en gang daglig 4 dager i uka og trappe ned Levaxin til 100 mcg x 1 5 dager i uka. Fant fort ut at å ta 20 mcg i en dose ble for hardt. Fikk trykkfornemmelse i brystet. Begynte derfor å dele dosen i 2, og da forsvant mye av den ekle fornemmelsen. Kort sagt: Jeg tror man må kjenne etter kroppens signaler. Får du problemer, så ta kontakt m legen for evt endring av dosen. Det er viktig at han får beskjed slik at doseendringen blir journalført. Da vil han ha et riktig utgangspunkt dersom nye prøver viser at dosen bør justeres igjen. Etterhvert kan du nok prøve deg litt fram på egenhånd. Hvis du ikke allerede gjør det, så kan det være lurt å lage en slags dagbok over form i forhold til dose. Før også inn prøvesvar
Hei
Jeg tok 2x10 mikrogram om dagen i noen måneder i fjor. Jeg ble hyper av det. Jeg tror ikke du skal ha høyere dose selv om du er mann, jeg tror heller det går på vekt og individuelle variasjoner. Etter å ha lest om andres erfaringer her inne, har jeg oppsummert for meg selv at de fleste ikke skal ha mer enn 10 mikrogram Liothyronin om dagen.
Synes det er litt merkelig at Dr. Oftebro har satt deg på dette. Skulle ikke han være veldig flink? Spør han litt mer om det, si du har hørt at mange blir hyper på en så høy dose. Og er du helt i bånn på FT3? Prøvene dine kan jo ha noe å si... Og symptomene. Har forstått det slik at Liothyronin først og fremst hjelper på frysing og psyken. Jeg har i år gått på 10 mikrogram om dagen, kjenner ikke jeg tar det, men tar jeg mer, blir jeg hyper. 3x5 mikrogram kan jo også være en dagsdose... f.eks....
Dette er klippet ut av felleskatalogen:
Liothyronin.
Dosering: Individuell dosering: Ved hypotyreose anbefales en initialdose på 10-20 μg daglig, med gradvis økning. Dosen justeres etter behandlingseffekten. Vanlig vedlikeholdsdose hos voksne er 40-60 μg (2-3 tabletter) daglig.
Nok et huffhuff fra NycoPharma.
Vil iallfall råde deg til å starte med en kvart (5µg).
Det er somregel mer enn nok. Husk at tanken er at dette bare skal gi et tillegg til din egen T3-dannelse - ikke erstatte den !
Leste på pakningsvedlegget og det står det samme der som på Levaxinboksen.
"Liothyronin erstatter manglende eller redusert produksjon av skoldbrusk-kjertelhormon. Virker på samme måte som kroppens naturlige skjoldbrusk-kjertelhormon. Virker på stoffskiftet".
De burde vært anmeldt for brudd på markedsføringsloven !
Minnie :wink:
Jeg husker ikke nøyaktig det jeg engang hørte/leste om dette, men denne dosen er for de som ikke tar Levaxin i tillegg. De går bare på Liothyronin av en eller annen grunn. Og jeg mener også at det er bare for en periode de kan ta denne store dosen. Men jeg husker ikke ordentlig...Sitat:
Dette er klippet ut av felleskatalogen:
Liothyronin.
Dosering: Individuell dosering: Ved hypotyreose anbefales en initialdose på 10-20 μg daglig, med gradvis økning. Dosen justeres etter behandlingseffekten. Vanlig vedlikeholdsdose hos voksne er 40-60 μg (2-3 tabletter) daglig.
*hvorfor ikke gå til kilden..?*
Hm
Vet ikke om det forklarer så veldig mye mer, men mener altså å ha hørt det jeg skriver over.Sitat:
Brukes helst ved tilstander hvor en ønsker effekt i løpet av noen timer eller når en ønsker å kunne avbryte behandlingen forholdsvis raskt, f.eks. hos pasienter med hjertesykdom. Ved langtidsbehandling foretrekkes vanligvis tyroksin da dette har en mer stabil effekt på metabolismen.
Oftebro sier liotyronin er med på å bekjempe de "falske" kopiene av hormoner kroppen lager ved type 2 hyperteriose.
Jeg har gått 4 dager på nevnte dose nå, men føler ingen forskjell, hvor lenge skal jeg gå på dette før jeg merker bedring?
Ikke godt å vite.
Man antar - Liothyroninprodusenten skriver det også rett ut på pakningsvedlegget - at det oppfører seg som kroppens egenproduserte hormon.
T3 er jo et ferdig stoffskiftehormon. Først binder det seg til et bindeprotein og frigjøres derfra etter meget kort tid. Virkningen av en dose er over på få timer.
Kroppen fremstiller (normalt) for mye av dette hormonet (som av nesten alt annet den produserer). Overskuddet inaktiveres ved at det omgjøres til rev.T3
En Liothyronindose virker umiddelbart.
Merker du ikke virkningen er et av forklaringsalternativene at kroppen din syns du har nok, og omgjør overskuddet til rev.T3.
Uansett hvor mye ekstra du pøser på med, så blir det som er over en viss grense til rev.T3.
Men den setter igang noe på cellenivå hos dem som har for lite - og dette tar det mye lengere tid å merke.
Aker (som eneste lab.?) måler rev.T3.
Vanlig T3-måling måler summen av fT3 og rev.T3.
"Oftebro sier liotyronin er med på å bekjempe de "falske" kopiene av hormoner kroppen lager ved type 2 hyperteriose."
jeg har lest mye på nette og aldri støtt på begrepet.
Det er nok resultatet av "avantgard" tenkning vil jeg tro ?
Greitt nok å ha teorier å jobbe ut fra dem - men de bør bevises etterhvert ?
gutt_81
Må bare fortelle deg at jeg nå har hørt om at andre blir foreskrevet veldig høye dose Liothyronin (40-60 mikrogram) av Oftebro. Og at han tar nøye og ofte prøver. Så jeg vet da altså ikke hva jeg snakker om, kan bare fortelle at jeg hører ditten og datten. Men bare pass på da at det blir tatt ofte prøver og hva de sier - så er det kanskje helt flott det han gjør!? ;)
Jeg står opp om morgenen, føler meg sånn passe (altså ikke hodepine, kun sliten).... så tar jeg levaxin og liotyronin første dose og blir dårligere (får et veldig trykk i hode, hadde jeg også med bare levaxin), så spiser jeg etc, Littttt bedre, så neste dose, så dårligere igjen....
7 mnd på medisin og blir bare dårligere, er det normalt? begynner å lure på om jeg er feil diagnostisert og ikke har lavt stoffskifte hehe
Får du nok da ?
T3 skal helst kroppen lage til seg selv, men da må den ha nok T4. Det er viss denne omdannesesprosessen er dårlig at det kan hjelpe med tilførsel av T3.
Først bør en altså øke T4-dosen slik at fT4 er øverst i området - eller over - hvis kroppen tåler så høy dose.
Det tar minst et år å komme så høyt.
Hvis en da måler høy fT4 samtidig som fT3 er lav, er tiden inne til å forsøke om syntetisk T3 kan hjelpe.
Hvis ikke det hjelper kan en forsøke Armour.
Det måtte jeg.
Husk på at labinstrumenter er dårligere enn kroppen. Kroppen din er den eneste som vet om den T3 som labben måler virkelig virker i kroppen !
Et måeinstrument måler alt som likner på T3 - også om det ikke virker.
På boksen står det jo at det virker som kroppens eget - - - - gjør det det ?
NEI !
Jeg spurte doktor oftebro om Armour, han sa det var hentet fra gris så vidt jeg forstod? Han nenvte også at han ikke anbefalte meg å bruke det fordi det kunne være kreftfremkallende!
De fleste som får diagnosen stoffskifte, har jo gått i lange tider med store plager uten å vite hva som feiler dem... Grunnen til jeg tok stoffskifte prøve var at jeg begynte å bli svimmel når jeg skulle lese til eksamen. Da tipset moren min om å ta blodprøve for stoffskifte. MEN det jeg stusser på er at etter jeg begynte på levaxin har jeg bare blitt værre og værre (kan ikke sammenlignes med de "lille" svimmelanfallene jeg hadde da. Oftebro stussa over at jeg var satt på levaxin så tidlig som jeg ble uten mer utredning. Jeg er så redd for at jeg ikke hadde lavt stoffskift, og at levaxinen etc gjør at jeg "ødelegger" resten av livet mitt..... For det er jo ingen her på forumet som jeg kan lese om som går med konstant trykk og Hodepine og synsforrstyrelser daglig. (Jeg har ikke behov for mer søvn, er ikke trøtt om dagene, bare sliten, noe jeg ser veldig mange sliter med).
Er det noen som har det som jeg med hodepine og synsforstyrrelser daglig, blir jeg glad å få høre om det, at det ikke er bare meg!
What??? :shock:
Er griser kreftfremkallende? Det er det rareste jeg har hørt på lenge. :roll:Sitat:
Jeg spurte doktor oftebro om Armour, han sa det var hentet fra gris så vidt jeg forstod? Han nenvte også at han ikke anbefalte meg å bruke det fordi det kunne være kreftfremkallende!
Når det kommer til trykk i hodet og synsforstyrrelser, så har jeg begge deler. Men, jeg har det ikke hver dag. Det er jo en gang slik at ingen av oss her inne sliter med nøyaktig det samme. Øye problemer er en del av bildet både for dem med høyt og dem med lavt stoffskifte. Trykk i hodet kan komme av irriterte bihuler og en masse annet. Det er ikke alle som har økt søvbehov heller. Jeg synes mitt behov for søvn overskrider det som er vanlig til og med hos stoffskiftepasienter jeg kjenner. Og det og manglende energi er mine hovedsymptomer. At din er trykk i hodet og slitenhet og synsforstyrrelser er gjerne bare en variant av hoved symptomer?
Godt at han Oftebro vil utrede stoffskiftet ditt bedre. Det er best å ha testet mest mulig så man kan være rolig i hensyn til alvorlighetsgraden av sykdommen.
Høres ut som en idiot!!! Jeg har en venninne som går hos ham. Hun er utrolig lojal, men....ikke frisk!!! Har forferdelige plager - tross denne guruen!!Sitat:
Jeg har!! Les her http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... d+%F8yneneSitat:
Hadde ikke tenkt å snakke mer om det, men JEG MÃ… TA NY OPERASJON fordi det har kommet mer fett i øyehulen!! Noe jæ.....dritt!!!!! Jeg ble så bra etter den første operasjonen, men nå ser jeg elendig igjen!! Har synsforstyrreler....og lurer på om dette aldri gir seg.....Skal ta ny operasjon i september....Og - Levaxinen har ødelagt MYE for meg!! Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg ALDRI begynt på denne medisinen!! ALDRI!!
Fikk du dine plager på grunn av Levaxinen? Jeg merker ofte at når jeg tar dosen med medisin så blir jeg dårligere, er ikke det et tegn på man kan reagere på levaxin?
Jeg vet ikke å råde deg. Jeg fikk forferdelige skjelvinger da jeg begynte på Levaxin. Hadde ikke noe sånt før denne medisinen. Jeg greidde ikke skrive, jeg fikk ikke maten opp fra tallerkenen...helt ødelagt. Og det har ikke gitt seg. Jeg var veldig stiv i ansiktet før Levaxin, men hadde ikke synsforstytrrelser i den grad jeg har fått etter denne medisinen. Jeg ble opereret som du kan lese. Jeg ble fin...noen måneder og nå er det på`n igjen...Sitat:
Jeg tåler ikke Levaxin! Helt overbevist. Må legge til at jeg går på naturlig thyroxin nå da, men har sjonglert med innslag av Levaxin i perioder.
gutt_81
Jeg har det. Alltid murring i hodet, men til tider dundrende hodepine som kan vare i mange dager. Stikkinger i hodet. Vondt i alle musklene i hodebunnen, spesielt bak i nakken, der nakkemusklene går opp i bakhodet. Noen ganger er hele hodet som ei sement-blokk. Mye mer.. Nesten alltid kvalm og svimmel, som sikkert også hører sammen med hodepinen.Sitat:
Er det noen som har det som jeg med hodepine og synsforstyrrelser daglig, blir jeg glad å få høre om det, at det ikke er bare meg!
Så tåler jeg ikke lys. Er alltid dødstrøtt - i alle fall hele dagen. Tåler ikke engang dagslyset i overskyvet vær som vi har i dag - da blir jeg enda trøttere og det svir i øynene, og jeg bruker t.o.m. øyendråper, og jeg vil bare legge meg. (Gjør alt hva jeg kan for å ikke gjøre det, så jeg ender som regel opp med å kollapse i stolen her foran PC'en og TV'en!) Tårene renner, og hvis det er sollys, så nyser jeg som en gal. Så har jeg veldig dårlig mørkesyn, men hvis det er neonlys foran/ved siden av meg, eller baklysene på en bil - og jeg flytter blikket, så "flasher" disse lysene etter meg. Ja, andres baklys kan også "rulle" for blikket mitt, helst i tunneler dette har skjedd. Så har jeg bilder av ting i øyenkrokene. Ofte akkurat som en skikkelse går forbi. I det siste har jeg vært veldig dårlig, spesielt mht hodepine og utmattelse, og det har vært mange skikkelser som har gått forbi i øyenkroken. Så har jeg det slik at noen ganger når jeg går gjennom ei dør, så er det akkurat som om karmene flytter seg nærmere meg - jeg kan huske at jeg la merke til at dette begynte å komme når jeg før i tiden hoppet over ei natt med søvn i ny og ne - fordi jeg ikke får sove om natta og dermed sover om dagen (eller ikke i det hele tatt - hvis det ikke er mulig).