Jeg vurderer å prøve rosenrot for en periode. Noen her som har forsøkt dette og har evnt. erfaringer med dette?
Printable View
Jeg vurderer å prøve rosenrot for en periode. Noen her som har forsøkt dette og har evnt. erfaringer med dette?
Hei,
Jeg har god erfaring med rosenrot. Får mer energi av det, og humøret blir litt bedre. Men pass på å ta ei pause av og til.
Rosenrot støtter binyrene, og jeg har brukt det (med pauser) det siste året - og har hatt god effekt av det. Som Pling sier; pass på å legge inn pauser (for eksempel en måneds pause etter to måneders bruk), og NB! - ikke begynn på for høye doser! Man kan få ubehagelige overdosesymptomer av rosenrot, omtrent som overdose av koffein. 50 mg viste seg å være en passe startdose for meg, for eksempel.
Les mer på Rolvs sider:
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... od_ros.htm
Ginseng anbefales visstnok ikke hvis man har problemer med binyrebarken (som mange av oss med stoffskiftesykdommer har). Men et alternativ er schisandra:
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... hi_chi.htm
Har lest atrosenrot virker bedre på oss jenter enn ginseng. Ginseng virker bedre på menn ;)
Noen som vet HVORFOR man bør ta pauser fra rosenrot? Jeg bør ta en pause nå snart, men forstår ikke hvordan jeg skal klare å gå på jobb den uken jag har pause.....
Det er for å opprettholde effekten av det. Dersom du bare fortsetter å ta det, vil kroppen venne seg til virkningen slik at du må ta stadig mer for å få samme effekt.
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... od_ros.htmSitat:
Dette rådet bygger på at hvis man ikke har livstruende eller alvorlige sykdommer som krever kontinuerlig medisinering skal man ikke venne kroppen på å få en daglig dose av bestemte medisinsk virksomme stoffer. Ved kontinuerlig inntak av et medisinsk preparat vil kroppen etter hvert venne seg til de aktuelle virkestoffene, og de vil gradvis kunne miste sin medisinske virkning for den aktuelle personen. For at medisinen fortsatt skal virke må man da enten øke doseringen eller begynne med en annen type medisin. Dette er et kjent fenomen ved bruk av f.eks. smertestillende medisiner. Hvis man til tross for disse forholdsreglene ønsker å bruke rosenrot fast over lang tid vil man neppe oppleve dette som skadelig, men kan kanskje erfare at virkningen av preparatet etter hvert avtar.
hei..virker rosenrot?har hørt at det ikke er bra med naturmedisiner,men det er jo igjen det med det individuelle da.har rosenrot i skapet,skal prøve det imorgen,SÃ… skal jeg fortelle dere hvordan det fungerer på MEG.
Om Rosenrot virker vet jeg ikke, det er vel induviduelt som det meste annet, men jeg har iallfall tatt dette en uke nå.. Om jeg har fått økt energi? tidlig å si, men jeg har iallfall fått sendt ut endel jobbsøknader nå.. (planlegger litt pause fra studiene) Om denne plutselige effektiviteten har sammenheng med rosenrot, vet jeg ikke =) Men en ting vet jeg, jeg sprang nesten i fra mammaen min på fjelltur i helga! :o (hun er frisk som en fisk)Sitat:
Opprinnelig skrevet av sandra
Ved et innfall så bestilte jeg meg Rosenrot med grønn te, påvirket av reklame set dere :D Det sto jo så mye positivt om det så jeg ble frista til å prøve. Det står at NTNU på egne nettsider at det har egenskaper som: forbedret hukommelse, minsker mengden stresshormoner, hjertestimulerende, prestasjonsøkende, smertedempende, urindrivende, normaliserer kolestrol og kaliumkonsentrasjon i blodet, kraftig antioksidant, bra for blodtrykk og blodsukker. Bare vent om 14 dager er alle mine plager borte :D Det var ikke alvorlig ment alstå, men klarte ikke dy meg. Håper de har positiv effekt, og kanskje kan gjøre noe med formen. Noen som vet om det virker inn på levaxin, eller har prøvd dette kosttilskuddet selv?
Ooops glemte visst linken som stod i brosjyren jeg :D
www.forskning.no
Tenkte bare med meg selv at om det er positivt for blodsukker så kanskje det er det for stoffskifte også?
Jeg tar vanlig Rosenrot og synes det hjelper litt på formen. Legen var iallefall bare positiv til det :)
Vet dere noe om firmaet Hud og helse i Stavanger? Får de derfra, skal få ny forsyning hver 6 uke til kr 229 for 90 kapsler. Har ikke peiling på om det er dyrt eller ikke.
Les på boksen hvilke virkestoffer som er i rosenroten.
Det skal være minst 2% rosavin og minst 1% salidrosid. Hvis ikke dette er oppgitt så ville jeg vært skeptisk til om de virker.
Du bør ikke regne med å være kvitt alle dine plager i løpet av 14 dager, et par måneder bør du gi dem før du erklærer dem ubrukelige.
Det står min 1,7%rosaviner, min 1% salidrosid, min 1% rosavin, min 60% cathecines, min 30% egcg. 1 tablett inneholder 100 mg rosenrot, og 100 mg grønn te.
De høres litt svake ut, men er bra å starte med. Man skal helst starte med 100 - 200 mg rosenrot og heller øke på til litt sterkere etterhvert. Daglig bruk bør ligge mellom 100-200 mg.
Skal du ta mange pr dag.
Det står 1-2 pr dag. Men de tallene er det de minimum inneholder, så da kan de kanskje være sterkere, at det varierer?
De skal inneholde det samme hele tiden, ser du om de har noe som heter GMP- standard. Det betyr at de tester hver produksjon slik at alle tabelettene skal inneholde det samme.
Nei ser ingenting på etiketten eller brosjyren om det.
Tror jeg ville valg en annen type neste gang da. De er å få kjøpt på apoteket og i dagligvarebutikker også.
Hej
Er der nogle af jer der har erfaringer med brug af Rosenrod?
Jeg har læst mig til at det vist skulle være et mirakelmiddel hvis man lider af træthed, koncentrationsbesvær, let depression osv..
Så vidt jeg kan læse er der ikke rigtig nogle bivikninger, ja det lyder jo alt sammen godt.
Jeg plages af svær udmattelse og har tænkt mig at prøve vitaminpiller med Rosenrod i, men det kunne da være dejligt at høre hvis nogle har erfaringer?
Mvh. Gitte fra DK
Læs lidt mere her : http://no.wikipedia.org/wiki/Rosenrot
Hej
Jeg fandt et link med noget mere information :
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... od_ros.htm
Mvh. Gitte
Jeg forsøkte det for et par år siden, over flere uker, merket ingen virkning.
Jeg kunne jo forsøke igjen, siden formen er verre nå en da, men siden jeg jobber med å få medisin for å få opp stoffskiftet, ønsker jeg ikke å gjøre andre endringer nå.
Lykke til du, har hørt at flere er fornøyd med rosenrot. Noen sier jo det øker kjønnsdriften ... :wink:
Jeg har brukt Rosenrot i ca 8 måneder nå, men jeg tar ikke i helgene eller dager jeg merker at jeg er så utslått at ingenting nytter likevel. Men jeg merker ikke at jeg tar det, verken virkninger eller bivirkninger, så når pakka er tom nå, så blir det aldri mer, for da synes jeg at jeg har testet dette ut så godt og grundig at vi er ferdig med den saken.... ;) Jeg kan jo ikke påstå at det ikke hjelper bittelitte grann, men det er i så fall så lite at det ikke er verd pengene - for min del i alle fall.
Vet ikke hva jeg skal si om det jeg, prøvde det ei stund, men følte meg ikke særlig bra den perioden jeg så slutta med det. Hadde mye hjertebank den tia, om det var rosenroten eller annet vet jeg ikke.
Nå var det grønn te også i de tablettene jeg tok, så det ka jo ha med det å gjøre?
Jeg har tenkt mye på dette etter at jeg leste innlegget. Har tatt Rosenrot en god stund og mener at jeg reagerer positivt på det.
Likevel ble jeg nysgjerrig og har testet litt på meg selv. Har nå noen uker ikke tatt i det hele tatt. I den perioden har jeg vært ganske sliten, egentlig uten spesiell grunn siden jeg har ferie fra studier og ellers rolig dager. Begynte igjen nå for nesten en uke siden, og føler at det hjelper litt på meg. Nå kan det jo selvsagt være psykisk da :wink:
Den typen jeg bruker er: Rosenrot1, extra sterk (2250mg). Gul eske fra helsekosten. www.rosenrot.no
Man skal ta pauser på rosenrot. hvis kke forsvinner virkningen. Mener det var 4 uker på 2 uker av. :)
er ikke det ikke rosenrot og ginseng som kom over listen som kunne påvirke andre medisiner sterkt? tror ikke det gjelder levaxin, men hvis man en gang må bruke hjertemedisiner var det visst ganske farlig.
google det på dagbladet og vg..
Hei, jeg har brukt Rosenrot tidligere, sammen med Levaxin. Jeg merket at jeg hadde mer energi da men det var kun en type som virket og det er den norske i gule pakker med rød skrift.
Merket ingen virkning av rosenrot....ikke av noen andre røtter heller.... :roll: :wink:
Jeg har prøvd Rosenrot i 8 uker og på meg virket det mot sin hensikt. Jeg ble sur og sint og jeg har hatt menssmerter av en annen verden:?
det tok litt tid før jeg klarte helt å koble det sammen, men det er liten tvil om at det er Rosenroten som har slik effekt på meg. Alt tilbake til det normale nå etter 14 dager uten- heldighvis.
Skal ikke bruke det mer!