Hvis man glemmer å ta medisinen sin en dag, kan man ta dobbel dose neste dag? Tror jeg så noe slikt på ei side til et apotek, men husker ikke helt og finner jo selvfølgelig ikke igjen siden.
Printable View
Hvis man glemmer å ta medisinen sin en dag, kan man ta dobbel dose neste dag? Tror jeg så noe slikt på ei side til et apotek, men husker ikke helt og finner jo selvfølgelig ikke igjen siden.
Jeg pleier ikke gjøre det, men vet ikke hva andre gjør. Kanskje det ikke er så dumt?
Tror ikke jeg ville gjort det, ville bare økt dosen litt. Selvom det sies at levaxin er såkalte depot-tabletter - dvs. at de virker på sikt og til dels lagres i kroppen, så hadde jeg vært redd for å få hypo-symptomer (hjerteklapp mm.).
Noen som har prøvd?
Tips og råd
Dette fant jeg på apotek1 sine sider. søkte på lavt stoffskifte.Sitat:
Glemmer du tabletten en dag tar du den i tillegg neste dag. Det er viktig at ukedosen din blir den samme. Dette gjelder bare tyroksin (Levaxin).
Ser endel av dere er så flinke til å lage lenker til sider, men det kan ikke jeg. kanskje noen kan lære meg det noen gang.
Hei
Jeg var hos legen fredag og hadde ikke tatt Levaxin på morgenen bl.a. fordi jeg skulle ta blodprøver. Jeg kom ikke på å ta Levaxin før fredag kveld, tok det ca 13-14 timer senere enn vanlig. Og dagen etter, lørdag var formen helt pyton. Jeg orket knapt å løfte armene og var totalt utslitt hele dagen. Er det så enkelt at dette kom av at jeg tok medisin så sent dagen før?
Jeg har aldri tenkt over dette før siden jeg som regel har tatt medisin rett etter blodprøver. Men hvis det er så "enkelt" skal jeg iallfall ikke slurve fremtiden.
ifølge legene skal ikke dette være mulig,men jeg har samme erfaring som deg.
en periode fikk jeg skjelvinger og svimmelhetsannfall om jeg gikk et par timer over vanlig tablett tid.
Jeg kan ikke finne noen annen forklaring selv iallfall. Jeg er i bedre form igjen i dag.
Legen min sier at Levaxin er "depot-tabletter" - dvs. de lagres i kroppen og virker over tid...
Det setter jeg et stort spørsmål ved. Lørdag var jeg så smart (les:glemsk) at jeg dyttet i meg medisin for både lørdag og søndag (trodde jeg hadde glemt det om morgenen - men det var feil..). Kom på det utpå kvelden da jeg talte opp tablettboksen. Natten ble fæl med høy puls. stress og hypo-følelse. I dag ble det ingen levaxin på meg... :roll:
Jeg har det akkurat som deg, dersom jeg forskyver tablettene 1/2 døgn i forhold til normalen - merker jeg det med en gang. Så jeg holder meg til fast tid (kveld for meg).
jeg merker det iallefall hvis jeg venter alt for lenge.
noen timer går veldig fint, men blir fort slapp og trøtt hvis ejg har glemt.
heldigvis skjer det nesten aldri:=)
Jeg merker det jeg også, men blir ikke virkelig dårlig av det. Bare slappere liksom. :)
Av og til så har jeg en tendens til å glemme å ta "pillene" mine hver dag. Spesielt hvis jeg er trøtt og sliten etter en lang uke på jobb.....
Det som er så sinnsykt irriterende når jeg glemmer å ta de er at jeg blir helt utslått TO dager etterpå. Da blir jeg så sinnsykt trøtt og tung i kroppen at det eneste som nytter den dagen er å sove....
Er det flere som har det slik?
Jeg har en dosett eske som jeg bruker til pillene mine, men alikevel så klarer jeg å glemme de..
Er ikke jeg flink!?!
Jeg har også doseringsæske til en uge, fordi jeg er så glemsom. Jeg har lavet det til en vane hver aften lige at kigge på æsken, når jeg børster tænder. Prøv at indarbejde det som en rutine - det har virket for mig.
MVH Lene
Er lurt med en ukedoseringseske ja - flere her er glemsomme :)
Men det er ikke så farlig om du glemmer en dose i ny og ne, men ta den når du kommer på den.
Husk på at matinntak påvirker opptaket av T4 enten den er syntetisk eller biologisk.
måtte også kjøpe dosett... trodde dette var noe gamle mennesker hadde jeg.... :oops:
du husker på å ta de du glemmer håper jeg?
he he
jeg mener når du har glemt en pille en dag må du ta den senere når du kommer på det igjen i tillegg til de du ikke glemmer silk at ukedosen ikke blir mindre :wink:
Joda, jeg husker å ta de til slutt....
Men, er det flere som får problemer to dager etter de glemmer å ta pillene?
Kjenner meg godt igjen i det. Har også doseringseske, men bruker varsling på mobilen. Løste mitt problem med glemsomhet...
Jeg har doseringsesken på stuebordet. Det hindrer meg i å glemme dem :)
løsningen er huskelapp på mobiltelefonen med alarm:=) funker som bare det.
selv tar jeg de i tillegg til omega og sånt rett før frokost, og da blir det nesten umulig å glemme.
Jeg har omsider.... ved hjelp av dosett-eske, klart å få inn en rutine med å ta medisinen min når jeg pusser tennene på morgenen. Men dere som sliter med å huske dette, dere er ikke alene. Før jeg fikk ordnet meg med dosett-eske, kunne jeg ta morgenrunden på badet og 5 minutter senere hadde jeg ikke peiling på om jeg hadde tatt levaxin eller ikke.
Hukommelse er etterhvert blitt ett mareritt for meg!!! :roll:
Hvis jeg blir i tvil om jeg har tatt dagsdosen min (75 mikrogram) - hva er best? Ã… ta dobbelt eller å ta ingenting? Jeg føler meg mer hypo enn hyper, men jeg vet jo ikke. Gjør en dose stor forskjell? jeg har latent hypotyreose med symptomer. Takker for råd!
Tror ikke det betyr så mye fra eller til. :)
Jeg tar den glemte dosen så fort jeg oppdager det og tar neste til vanlig tid. Da har jeg fått i meg ukedosen uforandret iallfall.
Har noen ganger tatt dobbelt dose, men merker ikke noe til det.
Jeg kjøpte en dosett, slik at jeg nå har kontrollen på om jeg har tatt medisinen eller ikke. Det er jo så lett å glemme om en har tatt den eller ikke... Har en dosett for jern og b-vitaminer på kjøkken, og en for Levaxin på soverommet.
I julen så glemte jeg å ta tablettene noen dager. Og rett etter jul var jeg på kontroll hos legen og tok blodprøver. Endringene var ganske dramatiske:
Oktober: T4 21,5 TSH 0,04
Januar: T4 12,5 TSH 2,35
Hvor fort forsvinner tyroksinet? Det tar jo fryktelig lang tid før en merker noen bedring når en begynner på levaxin, eller øker dosen. Men forsvinner det rett ut når en slutter?
Jeg må innrømme at det ble en del dager jeg glemte Levaxin, da :oops: Sikkert minst 8 dager på rappen...
Nå har jeg uansett økt dosen fra 75 µg til 100 µg, og håper at det kan gi meg energien tilbake.
Hei, halveringstiden er på 4-6 dager men så bruker man jo også opp thyroxinet.
TSH er langsom til å rikke seg men man ser at TSh kan bli høy allerede etter 10 dager. Din var på vei opp.
Tja, jeg erikke sikker at du skal øke dosen etter en måling som ble tatt ettter at du glemte å ta levaxin......men kanskje du istedenfor heller trenger litt liothyronin, hvis du ikke er bra med en så høy ft4.
Unasett så er anbefalingen å øke levaxin først , før man prøver liothyronin og det er jo akkurat det du gjør nå, prøver høyere dose.
nora
å ta tablettene hva gjør dere da? Skynder dere dere å ta dem og forskyver dagens/neste dagens dose eller hva gjør dere?
Hvis man er usikker på om man har tatt dagens dose hva gjør dere da? (glemsk...):?
Husk å gjøre slik at ukedosen stemmer. Man kan godt ta tabletten straks man husker man skulle tatt den. Levaxin tar litt tid før den virker, derfor det med ukedosen.
Forskere har til og med gitt non-compliant pasienter hele ukens dose en gang i uken og det gikk greit....
nora
Heisann :) Jeg er litt surrete til tider, så jeg har dosett. I tillegg har jeg lagt det inn på min mobil, så den gir meg et påminnelsessignal :) Hvis jeg likevel har glemt å ta, tar jeg så fort jeg finner deg ut. Oppdager jeg det for tett opp i neste dose, fordeler jeg dosen jeg har glemt over de neste dagene. Men jeg anbefaler dosett, da ser du om du har glemt og slipper å få ujevn medisinering støtt og stadig.
Oj !
Det er ikke bra - prøvesvaret blir sterkt preget av det.
Prøv ute skal du se.
Synes det er rart at jeg ikke har fått beskjed om dette av hverken legen eller endokrinologen.... Håper nå at det er derfor jeg har problemer og at dersom jeg gjør det rett(altså vente med morgendosen til etter blodprøven) så blir jeg friskere. Er det noe annet man bør vite? F.eks SKal man faste eller kan man spise frokost?
takk for svar Finn. Du er en hverdagshelt!!!!!
Vel - sterkt sagt ?
Har ingen følelse av det, men fint om noen kan få noe fornuftig ut av det :)
Måling av fritt T4 vil gi forhøyede verdier.
Det synker jo med tia, men opp til 25% høyere
Måling av TSH vil gi for lave verdier.
Og begge målingene drar jo i ugunstig retning.
:) Like sterkt sagt som ment. Du har gitt meg mer svar enn endokrinologen og legen min tilsammen. Og når man er så fortvilet og rådvill som sikkert flere enn jeg på dette forumet kan være til tider skal det ikke mer til enn en som tar seg tid og bryet med å svare så raskt og så ofte som du:p til å bli en hverdagshelt/redning i mine øyne. Før i tiden og sikekrt flere nå også synes leger med sin lange utdannelse og ønske om å hjelpe de syke og svake er hverdagshelter. Den endokrinologen jeg har møtt er ikke noen helt i mine øyne. Mulig lysten til å hjelpe er der for andre pasienter, men for meg virker det mer som om vedkommende er drittlei pasienter som spør om sykdommen. (enkle ting; som foretrukken kosthold). Så da tør man ikke spørre tilslutt. Jeg er sååååååå takknemlig for at det finnes forum som dette og at det finnes mennesker som Finn!!! For MEG er du en helt. Så driter jeg i hva du egentlig er:) xx9kys1
Jenta mi synes forresten spøkelset ditt var kjempe tøft:):D
Takk da uheldig, jeg er ydmyk :)
Og jeg syns jo virkelig at det er ille når så mange ikke får en passende behandling. Det påkaller egentlig mye værre saker inne i meg.....
Håper hun (en gang) får glede seg over "The Gohstbusters", og ikke minst Dan Aykroyd.
Jeg vil bare i all beskjedenhet hjelpe til med å jaga noen spøkelser - jeg også.
Det trengs visst.....