heihei, dere med autoimmun thyroiditt
Hvor høye TPO-verdier har dere?
Jeg hadde 50 i mars, 41 i april.
Printable View
heihei, dere med autoimmun thyroiditt
Hvor høye TPO-verdier har dere?
Jeg hadde 50 i mars, 41 i april.
Jeg har 111. De målte den bare en gang for den forandrer seg visst ikke så mye selv om tar medisiner.
tror den var 292 nå... :?
Jeg har 487, men den har gått litt opp og ned i løpet av tiden siden jeg fikk diagnosen....fikk beskjed av fastlegen min at den vil nok aldri bli 0??
Trodde at når kjertelen etterhvert "dør" (skulle ta et par år, men jeg har hatt diagnosen lenger enn det og den er fortsatt ikke "dø"...), så ville antistoffene ikke lenger være der...vet ikke jeg, men mente at jeg har lest noe om det en gang!
pøh... er dette en utbredt misforståelse blandt endoer og leger tro?Sitat:
Opprinnelig skrevet av sos
fikk denne beskjeden 8 år siden jeg... :evil:
Jeg hadde 3520 i april i fjor, nå er den på 300.
jeg hadde en Anti TPo på 63 da jeg begynte med medisin,men etter å ha gått på medisin i ca 5 uker nærmer ANTI TPO seg 100. Skal ta nye blodprøver snart så da får vi se om det er gått ned.
954 i midten av mars
Har ligget rundt 1000 veldig lenge (kanskje år...) Har fått det ned til 600 og noe. Legen påstår at det er pga økt dose med thyroxin, men det tror jeg faktisk ikke særlig på. Derimot tror jeg kanskje det kan skyldes ulike ferskvannsalger jeg har gått på i et halvt års tid. Men jeg kjenner ingen forskjell på formen, uansett. Hadde håpet på å få det enda lenger ned og at jeg kanskje kunne bli litt bedre da, for t.o.m. legen innrømmet at det nok var selve de autoimmune tilstandene som gjorde at jeg var så dårlig. Men det er jo en stor hemmelighet visst hva de andre antistoffene mine heter, skulle jo ha funnet ut av om algene hjalp på disse også.
Så de tankene jeg sitter med her og nå, er nok at jo høyere antistoffer man har, jo verre kan man bli i form. Men selvsagt er ikke dette den hele og fulle sannhet. Kommer jo an på hvor mye annet man evt også sliter med.
Ja, legen min tror også at sykdommen "brenner seg ut". Men hva mener han med det, egentlig, det har han ikke sagt. Tror han var inne på at jeg kanskje ikke skulle verke så mye da. Jeg har lest at autoimmune lidelser skyldes et for aktivt immunforsvar, så da vet jeg ikke hvorfor antistoffene skulle slutte å produsere. Men det jeg "vet" er at antistoffene ikke gir seg før de har klart å ødelegge nettopp det vevet de har spesialisert seg på å ødelegge, og det finnes ingen medisiner som kan hindre denne prosessen, de kan kun lindre symptomene i en viss grad. Så det er noe skikkelig dritt...
Ja, det er forresten en her inne som påstod at anti-TPO gikk ned til 0 ved bruk av Sun-Chlorella (ferskvannsalge).
Her var det:
http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=649
var til ultralyd i dag.
Jeg var helt fin sa legen, skjønte ikke hvorfor jeg var der, og thyroiditt, det kunne vi bare påvise ved blodprøve!
Men står det vitterligen ikke i denne boka til Aanderud og Bjøro at det kan påvises ved ultralyd?????????????????????????????
Man skal kunne se forandringer på kjertelen trodde jeg da. Men kanskje det er ved sientigrafi (eller noe slikt)?
Og jeg har en Autoimmun thyreoidea affeksjon, som betyr en autoimmin thyreoidea lidelse, som igjen nok er en autoimmun thyreoiditt. Men jeg har 10 anti-TPO Tror ikke man må ha en anti-TPO for å ha den diagnosen :-)
Min TPO er >1300 (0-59)
Hashimoto's Thyreoditis
Veldig mange tyskere på det tyske forumet blir sendt nettopp til ultralyd for å se om de har hashimotos.
Da er den du var hos som sa at man bare kan se det på antistoffprøver, feil informert.
Kjertelen blir fort karakteristisk forandret ved hashimotos,blir ekkoarm (=mørk) og man ser noenandre forandringer, og de er veldig opptatt av volum i tyskland, synes å ha noe å si.
Kanskje jeg skal lete etter noen medisinske nettsider hvor de forklarer hva de ser etter.
Svenskene blir sent til biopsi hvisde vilvære sikre.
som kjent er 10% av blodprøvene negative enda man har det.
Hej
Jeg er ny her i forumet. Jeg skal lige lære hvordan tingene fungerer.
Mit TPO-tal var over 3600 kIU/L (thyroid-peroxidase antistof,arb.stofk.).
Har haft hashimoto i ca 2-4 år. Kom i behandling for 2 år siden. Hvad betyder egentlig mængden af TPO. Jeg kan se at mange har en meget mindre mængde :shock:
Hilsen Kerstin
Så vidt jeg har forstått det så sier legene at antistoffene ikke har noen betydning ut over at de dreper kjertelen. Men jeg tror selv at det er en alt for tynn forklaring, men det er ikke så mye jeg kan si på det.
Dette står på den danske forenings hjemmeside.Sitat:
Autoimmunitet
At kroppen danner antistoffer mod et af dens egne organer kaldes autoimmunitet. "Auto" betyder selv og immunitet kan defineres som de fysiologiske mekanismer, som tillader kroppen at genkende fremmede substanser såsom bakterier og virus og tilintetgøre dem uden at ødelægge kroppen. Autoimmunitet er således en tilstand, hvor kroppen tror, at et af dens organer er noget fremmed og derfor reagerer ved at forsøge at ødelægge det.
Autoimmunitet er til en vis grad arveligt, og der er derfor ofte en vis familiær ophobning. Arveligheden er beslægtet med bestemte vævstyper (kaldet HLA), men den fulde natur af arveligheden er ikke kendt. Man arver generelt ikke "sygdommen" men derimod en tilbøjelighed til at få en autoimmun sygdom. Der skal andre faktorer til at udløse selve sygdommen. Hvad det er for faktorer, vides ikke med sikkerhed, men både virusinfektioner og stress har været nævnt blandt mulighederne.
Andre autoimmune sygdomme er f.eks. Basedow/Graves sygdom, der giver for højt stofskifte, sukkersyge, leddegigt, B-12-vitaminmangel (perniciøs anæmi), manglende hudpigment (vitiligo) og sygdomme i binyrerne (Morbus Addison). Det er dog sjældent, at en patient får mere end en autoimmun lidelse, men der kan være andre i familien, der har en af de andre autoimmune lidelser.
Anne Ma og nora :D
Det er vel riktig at det skal en type undersøkelse til for å avgjøre om man har Hashimotos, fordi selv et ganske høyt antall Anti-TPO gir ikke nødvendigvis symptomer hos alle (av en eller annen merkelig grunn - og hvis jeg nå husker riktig).
Jeg kan huske at jeg var til en type undersøkelse, men jeg husker ikke hvilken - mange år siden. Og to ganger, så vidt jeg husker. Jeg tror jeg drakk en type "kontrast"-væske og at jeg lå under et apparat som konsentrerte seg om halsområdet. Jeg trodde det var en slags ultralyd eller noe. Det var ikke noen type biopsi i alle fall, det ville jeg husket.
ninus ;)
Den autoimmune tilstand nøyes vel ikke med å forsøke å ødelegge kroppens organer? Jeg tror ikke den gir seg før den har lykkes.
At det er sjeldent at man får mer enn en autoimmun lidelse er noe ordentlig "vrøvl". Det er nettopp motsatt. Har man først fått en autoimmun lidelse, er man mye mer disponibel for å få flere autoimmune lidelser. Dette burde den danske forening bli oppdatert på.
Og alle
Min lege innrømmet at det er selve de autoimmune tilstandene som gjør at jeg er så dårlig. Noen har god effekt av å få lindret symptomer med medisiner, andre ikke. Men jeg hadde sikkert vært enda verre uten medisiner. F.eks. gikk besvimelses-tendensene over når jeg begynte på Trisekvens (østrogen pga mine eggestokker blir angrepet av antistoffer). Jeg synes ikke det er så merkelig at man blir dårlig av autoimmune lidelser, spesielt hvis man har flere. Det pågår jo en konstant krig i kroppen, og vev og organer blir jo regelrett fullstendig ødelagt. Men jeg har jo hørt at smertene kan bli mindre ved tiden, f.eks. at leddgikt til slutt ikke gjør vondt. Men lidelsen stopper jo ikke opp før leddet er ødelagt. Når det gjelder f.eks. sykkersyge, så har denne jo mange "sen"-komplikasjoner. Kanskje Hashimotos faktisk kan være den autoimmune lidelsen hvor man kan slippe rimelig "billig" unna - dvs hvis man er så heldig å få en tidlig diagnose og finne rett behandlingsdose. Går man for lenge før man får dette, ser det ut til at det blir mange "sen"-komplikasjoner her også. Både primærlegen min og revmatologen sier jo at jeg fikk kronisk smertesyndrom fordi jeg allerede hadde verket så mye pga stoffskiftet - noe som er vanskelig for meg å forstå, i alle fall at alle smertene skal stamme fra disse tingene. Og dessuten, nå har jeg vel verket rimelig intenst i 20 år, hvor lang tid skal dritten ha på seg før den "brenner ut"? :shock: Og hodepinen? Er det autoimmun konsentrasjonssvikt? I så fall, når forsvinner bevisstheten - for resten er jo borte for lengst, bare ikke vissheten om hele skiten :roll: Sorry - har hatt et par uker med forferdelig hodepine i tillegg til kroppsmertene :oops:
Jeg forsøker å finne dokumentasjon på det jeg sa om at en autoimmun lidelse disponerer for en annen, for jeg skal jo egentlig ikke bare slynge ut påstander, selv om dette er et kjent fenomen. Vet et sted jeg kan finne det, men det er i et lukket forum, så den linken kan jeg ikke gi dere ;)
I min søken faller jeg over noe annet i alle fall:
Bevis for det jeg sa om at antistoffene ikke gir seg før de har ødelagt det vevet/organet de har spesialisert seg for å ødelegge:
http://www.forskning.no/Artikler/2004/a ... 2119981.18Sitat:
Immunforsvarets T-cellestyrker starter en klappjakt på spesielle celler i kroppen, og gir seg ikke før hele hurven er kverket.
Her får jeg svar på noe jeg har trodd tidligere, at diabetes 1 er autoimmun:
http://www.forskning.no/Artikler/2002/mai/1022507688.77Sitat:
Type-1 diabetes, insulinavhengig diabetes mellitus, er en autoimmun sykdom som skyldes at kroppen går til angrep på de insulinproduserende cellene, beta-cellene, i bukspyttkjertelen.
Jeg har påstått at medisin i dag kun kan dempe symptomene og ikke hindre utviklingen av sykdommen:
http://www.forskning.no/Artikler/2003/j ... 3075734.21Sitat:
Til nå har behandlingen av slike sykdommer dreid seg om forsøk på å dempe slitsomme symptomer.
I samme link som over, kommer et par sannhetens ord: "Dendrittiske celler" - ja, det det jeg har sagt i mange år: "Den dritten"! Sladre gjør de også, og sladderkjerringer er noe av det verste jeg vet!!
I alle disse linkene handler det om T-celler for de av dere som har hode til å fatte noe av det.
Mer om at man ikke kan stanse sykdommen + T-celler:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... ID=1088998
Bekreftelse på sammenehengen mellom flere autoimmune sykdommer må jeg visst ha til gode, om ingen av dere andre har noe dokumentasjon på det?
Hei Stina!
På samme undersøkelse som ultralyden fikk jeg CT med kontrastvæske av halsregionen. Den hadde legen ordnet med i tillegg til ultralyden som jeg krevde.
Hva ble resultatet av din CT?
Håper CT'en kan bidra litt til å vise hva som er problemet!
:)
Det at hvis man har en autoimmun sykdom disponerer for en til, står så man ge steder at jeg ikke har funnet bryet verdt å bokmerke det..det er opplest og vedtatt.....
Min anti-TPO på den skalaen som hadde 100 som posoitiv, var 103 mener jeg å huske.
(obs de er ikke standardiserte. Den ene vi har her i Noge som jeg har sett er noe med 30, den andre med 100. i utlandet fins det flere. Jeg har sett en med 20 der også.)
Enig med nora - opplest og vedtatt :lol:
Kom også til å huske på at jeg ble sendt til en indremedisiner en gang, for å finne denne "underliggende" sykdommen min som måtte fremkalle alle de autiommune tilstandene bl.a. De lette f.eks. etter Lupus (som igjen også er en autoimmun sykdom). Det fant de ikke, men også indremedisineren sa at når du først har fått en autoimmun sykdom, får du lettere flere.
Eva35
Nei, jeg husker ikke så godt, men jeg mener da at det ble klart at jeg hadde Hashimotos allerede den gang. Men fordi min TSH og FT4 lå innenfor normalen (regner jeg med), fikk jeg ikke thyroxin. Jeg begynte først på thyroxin når nevrologen bekreftet kronisk smertesyndrom (fibromyalgi), og han lurte på hvorfor jeg ikke fikk medisiner mot stoffskiftet som hadde forårsaket hele verkinga og dermed også smertesyndromet. Jeg sa som sant at det visste jeg ikke, og etter brev fra ham til primærlege, begynte jeg med thyroxin - likevel, antakeligvis altfor liten dose i altfor mange år. Jeg må ha fått "irreversible" plager, er det ikke det det så flott heter? Eller er det noe helt annet det? Uansett, har jo så mange hypo-symptomer som ikke går vekk + mye annet.
(Men når jeg fikk min ITP andre gang og ble satt på hestekur med kortison, fikk jeg etter en tid "ulvehunger", så jeg la på meg mange, mange kilo. Da hadde jeg hørt noe snakk om lavt stoffskifte og gikk og sa at jeg trodde jeg hadde fått det, for jeg la likevel på meg mer enn en skulle tro i forhold til mat-inntaket. Da fikk jeg konstantert høyt stoffskifte! Gikk på Neo-Mercazole en liten periode. Aner ikke hvile prøver og resultater som da kom fram. Husker heller ikke om det var etter dette at jeg fikk tatt den undersøkelsen, mange år er bare en diger tåkeheim...)
En dag skal jeg få utskrift av journalen. Gjorde det en gang for mange år siden ved en flytting, men den finner jeg nok ikke igjen (tok kopi til meg selv før jeg leverte ny lege). Spurte her om dagen litt om det. Det går ikke på Egenandelskortet og koster 85 kr, mener jeg hun sa. I journalen vil jeg forhåpentligvis finne litt mer ut om de ulike stoffskifteprøvesvarene jeg har hatt opp i gjennom, samt de(n) undersøkelsen jeg fikk tatt av kjertelen den gangen - selv om dette har begrenset verdi, er mest på utkikk etter noe som kan lindre noe av alle symptomene mine, men de'e'kje lett ;)
Her fant jeg faktisk litt ang dette med flere autoimmune sykdommer, og jeg ser at jeg har fått en "ny" diagnose:
http://www.helse-bergen.no/avd/roas/ (Registeret for organspesifikke autoimmune sykdommer (ROAS))Sitat:
tilstander med svikt i flere hormon-produserende organer (polyendokrin svikt)
Så da har jeg altså polyendokrin svikt. Legen beskriver det nettopp i en erklæring: "Hun har lavt stoffskifte og behandles med tabletter for det. I tillegg autoimmun sykdom som gir svikt i flere hormonproduserende organ." Han har tidligere muntlig beskrevet det slik for meg: "Du har en betennelsestilstand i kroppen som angriper diverse hormonproduserende kjertler."
hei!
Har nå fått vite at jeg har mild form for thyroiditt, som ikke har noooooen sammenheng med mitt immunforsvar. Skjønner at det ikke finnes noen med. for dette, men har bestemt meg for å prøve Sun.Chorella mot antistoffene.
Uansett merkelig at endokrinologene benekter at ting kan ha en sammenheng med kronisk blærekatarr, stadige bihuleproblemer og betennelser, samt mer bronkitt og halsbetennelser de senere åra. Legen var endelig enig med meg når vi gikk gjennom journalen min at jeg var utrolig mye syk. Dette har imidlertid foregått siden 90-tallet (da startet man journalføring på data). Har fast med. mot blærekatarr, når det gjelder luftveisinfeksjonene , så skal jeg nå utredes for fjerning av mandler . Det er fint, men savner en viss forståelse for at kjertelen faktisk presser inn mot mandler og stemmebånd, selv om den "ikke forårsaker noe annet helsemessig". Prøvde å gå gjennom hele journalen for å telle antall infeksjoner, men ga opp.
Uansett bør vel prøve å få inn midler som bygger opp immunforsvaret nå, så hvis noen har gode råd tas de imot med takk!!!
:wink:
Eva35 ;)
Hvilke medisiner er det du får for blærekatarren?
Avant Garden hjelper på luftveiproblene for flere av oss herinne.
Hei Eva35! :DSitat:
Opprinnelig skrevet av Eva35
Utviklingen av stoffskiftesykdom kan ta mange år. Tror det var Nora som skrev at noen har symptomer i opptil 20 år før blodverdiene stiger så mye at vi "kvalifiserer" til en diagnose og behandling. Dette er virkelig ikke en sykdom som vi får over natta! Kjente meg igjen i mye av det du skrev: har hatt utallige runder med blærekatarr, bihulebetennelser og nærmest kronisk forkjølelse. (Legen ga meg allergimedisin,- kjempelurt!). Flott at du har krefter til å stå på som du gjør, ikke gi deg, det er du som kjenner deg selv best! Lykke til! :D
Hiprex er meget bra mot blærekatarr, skrives ut av lege på blå resept, og gir få bivirkninger.
Takker ellers for mange gode råd, skal testes ut!!!
Eva :wink:
Takk, Eva35 ;)
Se her, om du vil:
http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... 5626#15626