Hei,
Jeg er en dame på 40+. Merket sist sommer en usigelig slapphet som kom og gikk. Legen tok blodprøve i slutten av august og etter dette er det blitt tatt 4 prøver til. Så nå mente legen at jeg kunne begynne på medisiner. Det gruer jeg meg til :?
Printable View
Hei,
Jeg er en dame på 40+. Merket sist sommer en usigelig slapphet som kom og gikk. Legen tok blodprøve i slutten av august og etter dette er det blitt tatt 4 prøver til. Så nå mente legen at jeg kunne begynne på medisiner. Det gruer jeg meg til :?
hvorfor gruer du deg tilå begynne på tabletter da?
om du er av de heldige, (.. de finnes faktisk :wink: , selv om det ikke ser sånn ut her inne :?) , så kan du bli helt eller nesten symptomfri med Levaxin :D .
om du ikke spiser piller vil du visne bort over en del år og faktisk dø... er det noe alternativ da?
lykke til videre og velkommen hit :D
Hei Bille,
Du trenger vel ikke grue deg til å begynne med medisiner. Du kommer til å føle deg mye bedre - det gjør de fleste av oss :D
Går ut fra at det er Levaxin du skal ha og at du har lavt stoffskifte?
Lykke til uansett!!
Du får tenke at Levaxin bare er et hormon du spiser for kroppen din ikke produserer det selv. Du kan til og med gi blod på Levaxin, så det er ikke det verste man kan ta. Håper at du ikke gruer deg for mye! Ingen liker å måtte spise piller, men det er ikke så verst sakl jeg si deg. For meg gikk motviljen mot piller bort ganske fort :)
Ellers vil jeg si: VELKOMMEN :D
Takk for velkomsten :D
Jo da, jeg er klar over at de fleste får det bedre med Levaxin(regner med det er det jeg skal bruke). Jeg leste her på forumet i går og da fikk jeg et annet inntrykk. Det går nok greit :)
De siste dagene har jeg vært så utrolig frossen. Kler på meg ekstra, men fryser likevel. Tok tempen, den viste 36, 24 og da bør jeg trekke fra ca 0,3 siden jeg har mensen. Ellers har jeg ikke merket noe til slappheten i dag, heldigvis :)
Det er vanlig å være frossen når man har hypotyrose. Selv har jeg opplevd å ligge med dunjakke på og dyne over meg midt på sommeren. :evil:
Hei,
Jeg trimmer litt noen ganger i uka, har gjort det lenge. Men det siste synes jeg musklene klarer mindre enn før. I går gjorde jeg knebøy og rett etter jeg var ferdig, verket det i musklene som om jeg skulle ha klatret opp et fjell. Ikke orket jeg å gjøre det jeg bruker, f.eks løfte et bein, det ble for tungt :shock: Kan dette kom av lavt stoffskifte?
Får nå og da hjertebank, vet ikke alltid hvorfor. Andre ganger blir jeg stresset av en liten bagatell og får hjertebank. Dette kan vare ut dagen. Er det vanlig at man har lav toleranse overfor stress ved lavt stoffskifte?
det tror jeg kan ha noe å si.... jobber selv ganske mye - og harde dager... vet at toleranse grensen min er mye lavere enn mine kollegers... Derimot er det ikke hjertebank som plager meg - men heller rett og slett av jeg blir raskere utslitt
Ja, jeg tror vi er mer vare for stress! Hos meg er det også mye hjerteklapp hvis stoffskiftet er for lavt - og hurtig puls/hjerteklapp hvis det er blitt for høyt eller ved dose-økning.
Merker jeg tåler veldig lite stress i motsetning til før. Blir forkavet for den minste ting, særlig er det verst før mensen. Det begynte for 2 år siden.
Jeg begynte med Levaxin for 2 mnd siden og tok de sent på kvelden. Begynte å ta medisinen om dagen og merker overskuddet er bedre enn på lange tider. Tror ikke det er tilfeldig, men får se.Sitat:
Opprinnelig skrevet av ung24
Mange stoffskiftepasienter sier at de tåler stress mye dårligere (meg inkludert), men det er ikke noe viteskaplig bekreftet eller avkreftet. Noen snakker om slitne binyrer når det kommer til dårlig stress håndtering. :)
jeg sliter også med å takle stress, men har nettopp fått avkreftet binyreproblemer :D
det behøver aldså ikke å ha noe med det å gjøre i det hele tatt :roll:
Jeg er ikke i tvil. Jeg merker stress veldig lett. Mitt liv kan deles i 2. Før og etter LEVAXIN! Ikke før og etter hypothyreose!! :!:
Jeg kan ikke skynde meg like fort som før. Finmotorikken svikter hvis jeg skal gjøre noe kjapt. Da skjelver jeg. Og det begynte med Levaxin. Før den tid tålte jeg å stresse litt. Det gjorde ingenting med meg. Nå er det rett og slett håpløst! Skynder meg laaangsomt.....
Dette med at jeg takler stress dårlig forklarer jeg med at hjernen fungerer langsommere enn før. Mental treghet; jeg vil snakke og handle hurtigere enn jeg gjør, men hjernen følger ikke med.................... Ã… svitsje fra det ene til det andre på kort tid, går ikke. Jeg trenger mer tid å fordøye inntrykk..............." å ja, var det DET han mente.......akkurat ja...." Har fremdeles denne seine hjernen (!), etter 1 år på Levaxin, men er bedre enn jeg var før.
forsøker å endre innlegget...........
Har merket at jeg har vanskelig for å orientere meg på steder der det skjer mye, mange lyder osv. som f.eks. i store varemagasiner. Det blir som alt går i surr og jeg til slutt ikke klarer å konsentrere meg om det jeg kom dit for(handle), mister oversikten.
Merker også at lyder kan være plagsomme. Særlig er hvis flere snakker sammen og tv/radio står på samtidig.
Det hele henger vel sammen med dårlig konsetrasjon ellers gjetter jeg på.
Jeg sliter med akkurat det samme som deg. Er jeg på besøk er jeg ofte så frekk at jeg ber folk skru av tv og radio.
Synes det er bedre med små butikker og handler mye klær på nettet for å unngå kjøpesentre.
Mne hva det kommer av vet egentlig ikke jeg heller...
Nå kan jeg ikke dy meg helt - - - kvinner som skyr kjøpesentere ?
Må jo være idealkvinner :)
Hehe....er nok idealkvinne for mange menn, ja :DSitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Det går ennå greit med vanlige kjøpesentra, men de aller største av dem og store varemagasiner som Ikea er verst. Har vært lydvar i mangeår, men nå er det verre. Traffikkstøy og bylarm går helt greit.
Jeg står opp om morgenen, slår på radioen og prater med datteren min samtidig. Det går bra. Men når pappaen kommer til frokostbordet eksploderer det i hodet - radioen slås av og så går det bra igjen. Så jeg tåler to lydkilder, men ikke tre, det er klart. Nå må det nevnes at datteren min er usedvanlig pratsom og da, så kanskje det har noe med saken å gjøre? :wink:
Men det var ikke før jeg leste Audhild Løhres bok Hypotyreosen og meg, at jeg skjønte at dette med lyd var symptomer. Mye annet der også som gjorde meg oppmerksom på det. Og det gjorde litt godt å forstå at dette handlet mer om sykdommen enn om "rare meg".
Jeg leste et sted at hypotyreose pasienter har et stort behov for ro.
jeg får angst hvis jeg blir stresset i store menneskemenger. og det skal ikke så mye til før jeg blir stressa heller. opplevde det første gang på smart club en lørdag - masse mennesker - og mann og ungen skulle ha noe og jeg noe annet og alt ble bare mas og tull og jeg fikk angst og begynte å gråte. helt plustelig.
nå unngår jeg situasjoner med mye mennesker, går litt på dagsformen og, men handler helst alene på kvelden med iPod. da klarer jeg å blokkere alt rundt meg ute og det går mye bedre.
men det var jo egenlti ikke det vi snakket om ...
jeg liker lyd. men skal jeg konsentrere meg om det jeg leser må jeg ha det stille. spesielt til eksamen, kan ikke ha mannen se på tv, snakke i tlf el lign da. kan heller ike lese avisa på bussen mens jeg hører på musikk ... ellers får jegi kke med meg det jeg leser. klarer kun å konse om en ting av gangen - også er jeg blond - gode odds ... *flire*
Mp3 spilleren er en av vennenene mine :lol: Den er god å ha når jeg skal konsentrere meg og må stenge stemmer/lyder ute.
Jeg merker at i dårlige perioder så syns jeg det er slit somt å prate i telefonen. Jeg tenker bare legg på da, legg på da hele tiden og håper at vedkommende legger på snart.
Om jeg ikke husker feil så kan stoffskifteproblemer øke allergi plager :)
Mulig det er noe i vaskemiddelet. Klærne er bra skylt og bruker ikke skyllemiddel til vanlig. Får smøre meg inn med fuktighetskrem :)
Jeg får små tørre utslett forskjellige steder på kroppen. Har hatt flere akkurat i buksekanten, men da på ryggen. Har også fått dem på låret og på brystet.
Utslettet er ikke så stort, og det klør ikke. Det er rødt og tørt og dukker opp enkeltvis. Det tar en evighet før de forsvinner og noen av dem har aldri forsvunnet helt. Har time hos hudlege, men ikke før om 2 måneder. Alt tar jo så lang tid.
Jeg bruker nesten alltid olje når huden er våt. Er absolutt den beste "fuktighetskrem" jeg har prøvd. Kan fint også bruke kaldpresset olivenolje.
Jeg begynte med Levaxin sist vinter og har prøvd å lære om lavt stoffskifte. Men merker at det når ikke inn :? Har også fått med meg at dette er en sykdom man ikke plutselig blir bra med. Er også forvirret med hensyn til hvor stor andel som blir sånn noenlunde bra etter hvert. Bruker 50µ Levaxin og føler meg sjelden helt bra. Er det slik at man må ha prøvd ut Levaxin lenge før legen gir Armour?
Fant denne linken om "the Thyroid madness"
http://www.stopthethyroidmadness.com/
Svært få leger gir Armour. Jeg prøvde mange, men fikk ikke tross at de så meg bli dårligere og dårligere.
Hvis ikke du føler deg bra bør du etter min mening først prøve å øke Levaxindosen. Mange blir bedre med høyere dose.
Når du har fått opp dosen kan du måle ftittT3. Hvis ikke den er høy nok kan du prøve Liothyronin.
Hjelper ikke det heller kan du prøve om legen vil gi deg Armour.
50µg er en liten dose.
Sånne doser krever at kjertelen produserer noe selv for at du skal få nok.
En som har antistoffer vil kunne begynne på en slik dose hvis man begynner før kjertelen er helt uproduktiv, men det varer sjelden lenge før dosen må betydelig høyere.
Dertil kommer at mange leger doserer slik at TSH blir lik den en frisk person har og det blir feil.
Takk for svar :-) Uff, skjønner ikke hvorfor jeg har slike store problemer med å få inn stoff om sykdommen. Men det som bekymrer meg er hva som vil skje når skjoldbrukskjertelen tar kvelden.
Erfarer at ting endrer seg, så som var for enkelte lyder, skrivefeil, lav stressterskel. Har ikke, inntil nå, satt dette i sammenheng med lavt stoffskifte. Jeg skal selvfølgelig ikke legge skylden for alle plager på stoffskifte heller. :) Men har merker at den gode stedsansen jeg hadde som barn er vekk. Stedsans og orienteringssans er som forduftet. Andre som har merket dette?
Orienteringssansen min var til tider svekket, men har kommet seg igjen syns jeg.
Eier ikke stedsans. Mannen min må tegne kart dersom jeg skal bevege meg utenfor min daglige bilrute, til tross for at jeg har kjørt der ørten ganger før :oops:
Er særlig ille ombord på båter, der jeg roter noe forferdelig!! Bruker lang tid på å finne lugar o.l.
Et av de tidligste minnene jeg har er den gangen jeg gikk meg bort bak huset og ikke fant forsiden igjen. Jeg satt der i timesvis (det føltes ihvertfall sånn) og gråt.
Jeg vet fortsatt ikke forskjellen på høyre og venste og ikke himmelretningene. Geografisk dyslexsi, tror jeg det heter. :wink:
Det kan gi pussige utslag når jeg kjører bil, men jeg får ofte se steder jeg ellers aldrig ville se. "Aldrig så galt det ikke er godt for noe" som min mamma ville ha sagt.
Eier ikke stedssans lenger, kjører meg bort samme hvor jeg skal :oops:
Hei
Jeg økte dosen på Levaxin fra 50 µ til 75 for en uke side. Gjorde det fordi jeg synes jeg har mye muskelsmerter. Men nå har jeg vært slapp i 4 dager på rad. Det "vanlige" er at jeg er slapp 1-2 dager i mnd. Fryser også mer enn normalt. Hvor lang tid tar det før jeg merker eventuell effekt av den økte dosen?
Jeg pleier å merke det etter ca 10 dager. Men vanligvis øker jeg ikke mer mer enn 25 mcg en eller to dager i uken når jeg gjør det. Vet ikke om det har noe å si.
Jeg får en reaksjon på økningen etter 10-12 dager og den behøver ikke oppleves som positivt og forsvinner gjerne etterhvert.
Det går flere måneder før jeg er stabil, og jeg blir ikke stabil før dosen er mot maks. På lavere doser blir jeg ikke stabil.
Det er jo en sikker strategi å gå langsomt fram. Særlig når en anser at det begynner å nærme seg.
På lavere doser tåler mange en høyere økning, så det er sikkert ok å øke fra 50 til 75, og sikkert også fra 75 til 100. Videre oppover kan man jo halvere.