Hyperthyreose med misstanke om Graves sykdom.
Hei!
Fikk nylig påvist Hyperthyreose med misstanke om Graves sykdom. Hadde svært høyt stoffskifte. Det var egentlig greit å finne en årsak til hvorfor jeg har vært som jeg har vært i det siste. Har følt meg helt merkelig... Supert å finne en side med likesinnede :D
Jeg er 29 år, bor i Akershus, har en sønn på 2 år og er samboer :D
Graves. Vi ønsker oss barn. Er så usikker på hva jeg skal gjøre...
Har nå vært ho endokrinolog og fått beskjed om at jeg har Graves :( Han sa at sykdommen kan brenne ut, men at dette kan ta 1-1,5 år. Da brenner den ut hos 60% av pasientene, de resterende må opereres. Da fjerner de hele kjertelen.
Problemet er at vi ønsker oss barn. Føler det er for lenge å vente i 1,5 år med å prøve på det. Dessuten sa legen at sannsynligheten er stor for at sykdommen kommer tilbake etter et svangerskap... :cry:
Er så usikker om jeg skal be om operasjon nå, slik at det ikke tar så lang tid før vi kan bli gravide, eller om jeg skal vente å se om den brenner ut...
Noen som har vært i lignende situasjon?
Trenger råd :?
En skikkelig nedtur i dag... Ang prøvesvar
Nå er jeg skikkelig frustrert! Jeg som trodde at nå gikk alt den riktige veien liksom.. Men så kommer hyper symptomene tilbake: Hjertebank, selv om jeg bruker 25 mg betablokk, skjelving på hendene, nærvøsitet, søvnproblemer, sulten hele tiden... :(
Dette er de nye prøvesvarene. Jeg har brukt 15 mg neoMercazole daglig, og 50 mcg Levaxin annen hver dag og 100 mcg Levaxin annen hver dag..
T4: 31
T3: 12
TSH: 0,03
Så nå er formen dårlig! Føler at jeg ikke fikser jobben. Enda jeg har halv sykemelding :(
Så nå skal Neo økes til 25 mg, og Levaxin senkes til 50 mcg daglig. Samt betablokk skal økes til 50 mg igjen. Enda et forsøk på å hindre kjertelen i å produsere thyroxin selv.. Så vi får se nå da.
Dette var for meg en skikkelig nedtur. Nå som vi skal ha påske ferie. Men skal nok klare å kose meg litt da. satser på at medisinene raskt senker stoffskiftet igjen.
Dette ble langt..
Takk for at du orket å lese mine frustrasjoner
:lol:
Hvor stor er muligheten for at Graves sykdommen "brenner ut"?
Jeg har lest så mye forskjellig om dette. Noen steder står det at ca halvparten av alle med Graves sykdom opplever at sykdommen brenner ut med tiden (ca 2 år). Min endokrinolog sa at det er over 60 % sjangse for at sykdommen brenner ut i løpet av 1,5 til 2 år.
Det at sykdommen brenner ut betyr det at man er erklært helt frisk fra å ha noe stoffskifte problemer?
Er det noen her som har opplevd at sykdommen brenner ut? Hvor lang tid tok det før du ble erklært frisk? Brøt sykdommen ut igjen med tiden? Eller er det noen som endte opp med hypothyreose i stedenfor?
Jeg vil at sykdommen skal brenne ut slik at jeg kan fortsette livet som det var før!! :lol: