Kreft i skjolbruskkjertelen og arr
Hei !
Jeg hadde hevelse rundt arret i ca 3 mnd etter operasjonen og det er fortsatt litt ømt nå 10 mnd etter operasjonen. MYE BEDRE!
Plasteret heter epiform. Det er dyrt men beskytter også mot sol. Det er elastisk hudfarget og brukes etter plastiske operasjoner. Du må spørre på apoteket.
Jeg tar 150 mikrogram mandag onsdag og lørdag. 125 mikrogram tirsdag torsdag fredag og søndag. Da blir mine verdier tsh 0.5 T4 18 og T3 på 5.5.
Føler meg bra de meste av dagene men det tok noen måneder å føle seg varig bra. Jobber fullt. Har problemer med lavt ferritin samt lavt kalsium.
M.V. H tannlege Lillian Hajdu
opererte for to uker siden - har noen spørsmål
Dette var min andre operasjon, mao fjernet resten av kjertelen ettersom jeg har (hadde) kreft. Jeg kom meg raskt etterpå.. gikk i kiosken og kjøpte pølse seks timer etter operasjonen :) Sånn var det sist gang også. Hadde mye mindre vondt i hals og nakke denne gangen, men noe er annerledes... Jeg er veldig hard på halsen. Fra arret og helt opp halsen. Kjennes også ut som jeg har fått adamseple.. noen som kjenner seg igjen? hadde ikke dette sist. :(
Men den største utfordringen er formen.. Jeg går rundt og er trist hele tiden. Jeg som aldri er deprimert for noe. Jeg tar 150mg Levaxin hver dag.. er det slik at det tar litt tid før man blir vant til dette? Og hvor lenge må man regne med? Det er slik at jeg syns det er vanskelig å være på jobb. I dag gråt jeg av ventemusikken til en kunde..hehe.. litt flaut å være grøtete i stemmen til enhver tid. Jeg orker heller ikke snakke særlig meg kollegaene mine.
Så en siste ting... noen her som har vært gjennom stråling? eller jodbehandling? da må jeg jo slutte på levaxin en måned... jeg hører noen rykter om at dette er helt for jævlig.. samtidig så leste jeg om at det er muligheter for å unngå dette ved å tilføre kunstig hormon to dager i forveien..
noen som vet :?:
Til Siri - og andre interesserede
Du nævner den hormonfrie måned. I Danmark foregår det sådan at man stopper med eltroxin (T4) I stedet får man udleveret Liothyronin (t3) som man så tager i stedet. Det gør så at den hormonfrie periode kun bliver på 10 dage og tålelig, men så stiger TSH'en også voldsomt i de 10 sidste dage. Får man ikke T3 i Norge i den periode?
MVH Lene