Stofskifteudredning og sygemelding
Hej
Jeg går p.t. sygemeldt p.g.a. maveproblemer som man ikke har kunnet finde årsagen til. Undervejs i udredningen fik jeg målt et TSH tal til 10.30, som jeg nu skal have målt igen.
MEN nu er jeg blevet ringet op af kommunens sygedagpengekontor som siger at der ikke er belæg for at jeg er sygemeldt, ifølge de oplysninger der står i journalen. Mine symptomer er kvalme, TRÆTHED/kraftesløshed, forstoppelse, koncentrationsbesvær, osv.. men det er åbenbart som om at disse symptomer ikke er "slemme" nok...
Nu har jeg fået "respit" indtil der er svar fra de nye blodprøver, men jeg spekulerer da lidt på om man vil anerkende stofskifteproblemer som grund nok til at man har svært ved at passe sit job.
Jeg frygter jo også lidt, hvis TSH er faldet, at jeg skal kæmpe for at få anerkendt f.eks. et tal på 5-6 (som det før har lagt på), som "vigtigt" nok at prøve at sætte mig i behandling for (behandling er næsten mit eneste håb p.t.).
Er der andre af jer der er havnet i denne rædselsfulde situation - at man er syg uden at der findes tilstrækkelige "målbare" beviser for det? (og at lægen snakker om normale stofskifteprøver selvom man ikke føler sig normal?).
Er der andre der har erfaringer med at komme i behandling som "forsøg" selvom stofskiftetallene ikke er alarmerende (læs: fra 4 og opefter..)? Altså hvor nemt var det at få lægen overtalt og har behandlingen haft en -positiv - effekt?
TAK og hej fra Gitte i DK
Re: Stofskifteudredning og sygemelding
Sitat:
Opprinnelig skrevet av gitteh
Er der andre der har erfaringer med at komme i behandling som "forsøg" selvom stofskiftetallene ikke er alarmerende (læs: fra 4 og opefter..)? Altså hvor nemt var det at få lægen overtalt og har behandlingen haft en -positiv - effekt?
TAK og hej fra Gitte i DK
Hei gitteh!
Jeg fikk behandling med en TSH på 4,83 og fT4 på 12 for 2 og 1/2 år siden. Om behandlingen har hatt en positiv effekt er jeg usikker på. Jeg har ikke vært så veldig syk og er det heller ikke i dag. Det jeg husker fra den første tiden av behandlingen var en sinnsyk kroppsverk. Den ble gradvis borte.
Grunnen til at jeg mistenkte at noe var galt var en uforståelig vektøkning samt stivhet i ansiktet. Jeg gikk til homøopat (irisdiagnostikk). Homøopaten sa til meg at jeg trengte thyroxin og at jeg måtte komme meg til lege. Legen trodde ikke på den diagnosen, men gikk med på at jeg fikk tatt prøver. Da han såg prøveresultatene sa han at: "Det er ikke tvil om at du har hypothyreose", og satte meg på 50µg Levaxin.
Jeg ønsker deg lykke til! Høres helt forferdelig ut situasjonen din....