-
Prolaktin...
Hei!
Noen som har opplevd å få melk i brystene utenfor graviditet/ammeperiode? Jeg har oppdaget det nå, og skal til MR. Prolaktinprøvene mine tatt for under to uker siden lå rett over 200, så de er jo normale. Hele hormonsystemet mitt har visst gått i stå, og jeg blir så engstelig av hele greien!
Noen som har erfaring, så er jeg glad for tilbakemeldinger!
Mvh Maia
-
Jeg har ikke opplevd å få melk i brystene , men har hatt forhøyet prolactin flere ganger. Nå klarer jeg dessverre ikke huske hvor høyt det var, men jeg var til CT for å se om det kunne være en tumor i hypofysen som var årsaken.
Det var det ikke og etter en stund gikk det tilbake. Prolakitn er også et stresshormon.
Selv om det var normalt hos deg for 2 uker siden kan det jo være annerledes nå, eller at det var en analysefeil ved prøven som ble tatt for 2 uker siden. Det er skjelden slikt skjer, men det kan skje.
-
Jeg og har melk i brystene.. og jeg er ikke gravid.. har hatt det i noen uker nå, men det går aldri over.. helt merkelig greier..først var det bare i det ene brystet men så skjedde det med det andre og... Skal til legen snart så jeg håper jeg får svar på det... er litt redd det kan være noe alvorlig..:( Har hatt det før, men det var før jeg fikk lavt stoffskifte - grunnen den gangen var at jeg hadde gått på p-piller flere måneder i strekk uten pause... er ganske urolig...
-
Hei igjen!
Jeg leste en artikkel i dag at en forhøyet TSH kan påvirke hypofysen til å skille ut mer prolaktin...vi får håpe det er det som er årsaken for oss begge! :)
Tvi,tvi!
Mvh Maia
-
Hei dere,
Jeg har har lekkasje fra brystene. Har ikke forhøyet prolaktin og ble henvist til gynokolog. Han henviste meg videre til mammografi, men sa at det ikke var uvanlig å ha melk fra brystene ved lavt stoffskifte. Har også lest det blant annet her: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract
Søker du på Galactorrhea (uønsket bryst lekkasje) hypothyroidism så finner du fort ut at det kan være andre årsaker også.
Jeg har vært til mammografi og velger å avvente situasjonen litt for å se om det blir borte med levoxinen.
-
Så merkelig... Jeg husker jeg var veldig plaget av brystbetennelse og -spreng i perioden da jeg fikk hypothyreose! Akkurat som da jeg ammet (for rundt 100 år siden) :lol:
Henger dette sammen med sykdommen også, tro? Syntes det var rart å få det i en alder av nesten femti...
-
Jeg hadde det lenge. Det kan snike seg tilbake hvis formen er på bærtur, men etter at jeg omsider fant riktig dose og form er det borte.
Og Norheim visste om det, det er visst ikke helt uvanlig ved stoffskifteforstyrrelser.
-
Jeg har ikke fått målt prolaktin noen gang, men jeg fikk betennelse i en kjertel i brystet en gang. Da lurte de på om jeg ammet, men det gjorde jeg ikke da, og hadde ikke gjort på en god del år. De sa at dette var helt uvanlig å få når man ikke ammet.
Dette skjedde etter en forferdelig tung og lang stressperiode og etter at jeg hadde fått konstantert kluss med stoffskiftet.
-
Min melkproduksjpn stoppet ikke før etter åtte år etter fødsel, og den hormonprøven som ble tatt var normal til meg og. Er ikke melkeproduksjon en av tingene man kan få pga lavt stoffskifte da?
-
Det fins medisin man kan få for å stoppe melkeprodukjson. Jeg med min hypo/ ( fortiden hyperhjerne) kommer ikke på hva det heter, men det fins medisin for dette.
-
Tusen takk jenter, føler meg bedre allerede :D
Rart det der, med engang noen andre har hatt et symptom, blir det en lettelse!
Forresten så er puppene litt ømme også, sånn mensen tunge! Det er vel normalt det også?
Jaja, takker ja til MR allikevel, så kanskje jeg snart slapper av med at det bere er hormonene som spiller meg noen puss?
Mvh Maia
-
Dette visste jeg ikke noe om. Jeg ammet for 26 år siden. Jeg har væske fra brystene. Har hatt det i årevis....
Jeg husker at jeg var til mammografi pga dette. Må være ca 20 år siden. De fant ingenting, men "problemet" er der ennå...
....så jeg føyer meg inn i rekken altså.
-
Jeg har hørt kvinner som forteller at de kan få våt flekk på blusen/jumperen mange, mange år etter at de sluttet å amme egne barn dersom de hører spedbarn som skriker...Når vi først er inne på dette med lekkasje fra brystene. Merkelig det der.
-
Højt prolaktin og TSH
Hej
Jeg begyndte pludselig at få forhøjet Prolaktin i 2002, og får nu Dostinex (Cabergoline) piller for at sænke det.
Jeg har et TSH-tal på 4-5 men er ikke i behandling (min læge mener ikke det er højt nok).
Jeg har tit tænkt om der var en sammenhæng, da jeg har rigtigt mange symptomer som ikke kan forklares af prolaktinet (ifølge lægerne) -
træthed, kvalme, koncentrationsbesvær, maveproblemer osv.. Da jeg fik konstateret forhøjet prolaktin havde jeg ikke haft menstruation i 4 år og der kom mælk fra mine bryster. Jeg fødte og ammede min søn til 2000 - og havde altså mælk i brysterne i et par år herefter.
Bare lige en kommentar - ja måske er der en sammenhæng..
Jeg håber på at jeg kan få overtalt min læge til at prøve at sætte mig i behandling, måske det også vil kunne have indflydelse på det forhøjede prolaktin.
Mvh. Gitte i DK
-
Ikke at jeg er noen ekspert, men jeg synest TSH på 4-5 er høyt nok til å bli medisinert, målte legen ikke fritt T4?
Symptomene dine stemmer iallefall med det en kan oppleve med lavt stoffskifte.
Lykke til!
Mvh Maia
-
Jeg føler meg skikkelig dårlig med så høy TSH. Noen leger mener imidlertid at man må ha TSH på 10! for å kunne starte behandling. Tåpelig mener nå jeg. Hvorfor skal vi bli enda dårligere før vi kan få behandling. ? Det tar jo lang nok tid å bli bedre likevel. :evil:
-
Frit T4
Hej igen
Mit T4 tal er 68 nmol/L og T3 1,71 nmol/L - min læge siger at disse tal ikke er forkerte nok til at jeg skal i behandling. Mit TSH har gennemsnitligt lagt på 4-5 men blev i januar målt til 10.30 - lægen mener at det var en fejlmåling da prøven blev taget om aftenen og derfor kan være fejlagtigt for høj.
Jeg skal have taget en ny blodprøve i næste uge og håber næsten at den er så meget over 4 at lægen vil prøve at sætte mig i behandling - ja det er helt utroligt at man ønsker sig "beviseligt" syg!!
Mange hilsner
Gitte i DK
-
gitte, din t4 er totalt t4 og er misvisende på kvinner, det vil være falskt forhøyet fordi vi kvinner har østrogener og det øker globulinene som frakter rundt og bindet thyroxin.
Det har vært en annen dame innom her cirka tre år siden fra danmark, og hun hadde også bare totalt t4.
Det er håpløst foreldet å måle totalt t4 som standard hos pasienter. Ingen her har fått de som standard, og det står ikke engang på rekvisisjonene.
Og her har mange lab gått over til ny , lavere øvre grense på TSH, nemlig 3,5 ller 3,6. For eksempel www.aus.no og følg linkene til TSH. Der står det at psietnen kan be om å få prøve thyroxin ved en TSH på 3,6.
I tyskland har mange lab senket grensen til 2,5.
Jeg selv ble veldig dårlig når TSH ble 2,5, og jeg selv forlangte å få begynne på thyroxin. Legen ble veldig sur, men måtte gi det til meg for slik er loven her.
lavt stoffskifte har definitivt noe med prolaktin og brystene å gjøre. Videre Kolesterol, homocystein, og ferritin og noen flere ting, de influeres direkte av stoffskiftet og brukes også som parametre på stoffskiftet, ikke bare TSH. Står i artiklene om thryeoideahormonresistens....
Hilsen
Nora
-
Totalt T4
Hej igen
Ja vi har åbenbart forskellige måleværdier i Norge og Danmark. Jeg har ikke oplysninger på andre T4 tal, men jeg ved at jeg har fået målt en anti-TPO på 142 i 2002, uden at man derved har fundet anledning til at sætte mig i behandling.
Til Nora : hjalp det dig at komme i behandling med thyroxin?
Jeg er spændt på når jeg skal diskutere med min læge, han har flere gange sagt at stofskiftet ser fint ud og er helt normalt selvom det som minimum har været 3,6.
Jeg er ellers rigtigt glad for min læge og han tager mig normalt meget alvorligt, jeg tror bare at han føler han handler helt efter forskrifterne så længe tallet er tæt på normalværdierne 4-5.
Tak for jeres hjælp - jeg afventer næste blodprøvemåling før jeg lægger klar til kamp - HVIS TSH igen er forhøjet, er lægen nok lidt nemmere at forhandle med... ;o)
Tak fordi jeg måtte snige mig ind i jeres forum - det er en fornøjelse så meget seriøs og veldokumenteret information man finder herinde - og så er I rigtigt søde ved hinanden - Det er dejligt!
Mange hilsner Gitte fra Dk
-
TSH ved behandling skal normalt være 0,5-1,5.
Det er noe helt annet enn "normalverdien" som jo er 95% av alle prøver man tok dengang man laget dette.
typisk er å ta tilovers blod fra kolesterolscreening, sier fürst lab.
Referanseområde heter det. Det er definert som alle verdier minus de øverste og de nederste 2,5%. Helt enkelt.
De sier at ved denne metoden er for mange syke inne i referanseområdet, og ønsket nivå-optimalt nivå er noe annet. For ekempel vet de jo at det er ønskelig med lavere kolesterol.
Man er ikke normal med en TSH på 5.
Det med hva TSH skal være ved behandling kan du lese både i det norske legetidsskriftet, samt på www.legemiddelhandboka.no som er uavhengig av produsenter, og som norsk helsepersonell er veldig stolte av, og på hjemmesidene til noen laboratorier, slik som www.furst.no og www.capio.no.
Se også www.thyroidmanager.org . Der sier de sågar at ved antistoffer så er målet for TSH ved behandling 0,3-1.
Noe lignende sier de også i tyskland.
nora
-
Jeg hadde det også i 10 år uten at prolaktinnivået var for høyt, men nå som jeg har fått Levaxin har det gått over :D
-
Tilbake til tema på TSH og ft4 og ft4
Totalt t4 er helt borte i Norge, man har for lengst gått over til fritt t4. Mn vet at kvinner har forhøyet tt4. Man må egentlig spesialbestille denne prøven, den er ikke som standard på prøvearkene.
Hva pasientene selv skriver på nettet:
Deres erfaringer er at de fleste føler seg okay medisinert med en TSH på rundt 1, med et mindretall, kanskje en tredel, med en TSH på 0,02. Noen velig få faller utenom og må ha en høyere TSH, men det er sjeldent.
Da er vanligvis ft3 og ft3 i øvre halvdel, omtrentto tredeler opp, eller litt høyere eller lavere, det er individuelt. det er alltid noen få som må ha ft4 og ft3 akkurat over referanseområdet.
Noen andre er helt okay med ft4 i nedre halvdel, men de trenger ft3 høyt opp.
Dette er hva de sier i det virkelige liv.
En TSH på 5 er ikke normal, spesielt ikke ved medisinering.
Hva er retningslinjene i danmark? Hva sier foreningen der?
nora
-
Jeg har fått målt total T4 2 ganger i løpet av de 16 månedene jeg har hatt diagnosen. Og som Nora sier, så var det kun fordi jeg fikk tatt thyreoideautredninger at dette ble gjort, men testen er der ute. Den er bare ikke i daglig bruk. :)
-
Men vi kanjo kommentere tallene bare vi får referanseområdene for dem.
Gitte, hva er referaneområdene for totalt t4 og ft3 hos din lab? Har den en webside hvor det står?
Da kan man taste dem inn i et excel-ark som regner dem om til prosent, eller buke en nettside med same funksjon.
Pasientene både i tyskland og usa og england bruker det til å holde rede på sine doser og symptomer, og for å ha bevis ovenfor sin lege om hvor de føler seg best. man pleier å føre end agbok, på papir eller data, hvor man noterer doser og resultater og hvordan man har det. Jeg har prosent på min også.
Jeg har laget eget ark. (veldig enkelt, med bare rubrikk for dato, dose t4 dose t3, TSH, ft4, prosent, ft3, prosent, og en swtore en for kommentar, hvordan jeg føler megosv.
Man kan selv legge dem på http://docs.google.com og oppdatere dem på en pc uten excel.
http://www.emmagx.pwp.blueyonder.co.uk/calculator.htm
http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm
Når du har %, er det mye enklere for oss å kommentere tallene.
hilsen
nora