Hvordan ser egentlig myxødem ut?
Hvordan kan man vite om man har dette eller ikke?
Printable View
Hvordan ser egentlig myxødem ut?
Hvordan kan man vite om man har dette eller ikke?
Det har jeg også lurt på!
Jeg har fått en "humpete" mage med noe som ligner celulitt-hud... (høres stilig ut, hva :lol: ) Uansett, jeg er ikke så kjempe overvektig og har aldri før vært plaget med stor mage. Lårene mine er også blitt rare og myke, liksom.
Dette innbiller jeg meg er myxødemer - og dem sliter man med selvom man er "riktig" dosert med medisin :? ?
Noen andre erfaringer?
Forresten :oops: Myxødem er jo det gamle navnet på hypothyreose...
Når jeg snakket om hevelser på kroppen, så mente jeg selvsagt ØDEMER.
Såenn er det når man skriver uten å tenke først... :wink:
Jeg har også cellulitter på magen og baken . Kanskje det er myksøde.?
Ja, selvfølgelig snakker vi om ødemer.
Jeg har fryktelig mye "cellulitter" på på beina, mest på lårene, men også på leggene, spesielt hvis jeg presser "flesket" sammen kan jeg se det. Jeg har også litt på magen. Har tenkt i mange år nå at det er jo helt villt å ha cellulitter på magen - hvor unormal går det an å få blitt?
På beina så har jeg også klumper på helen. De er ikke vonde og de trykkes lett inn. Viste de nå i forbindelse med siste legebesøk som "bevis" for at alle mine klumper var sykdomsrelatert (har jo ikke særlig flesk på helen). Legen forsøkte å trykke på dem og sa at de var fulle av væske siden man så lett kunne trykke dem inn. Så jeg er helt sikker på at det er det samme jeg har på legger og lår - her er de bare "coated" med masse flesk og evt større væskeansamlinger siden det ser så voldsomt ut.
Er det ingen som vet nøyaktiv hvordan myxødem ser ut? Søkte ei gang på nettet, fant lite bilder. Det ene jeg fant så mer ut som en overfladisk tilstand med rødmusset hud, evt noe sår/skorper/blemmer. Og det har jeg slett ikke. Hva med dere?
Og forresten så trodde jeg at cellulitter skulle være harde og ruflete eller noe slikt. Sånn er det ikke hos meg. Huden er myk, men veldig klumpete under huden.
På nettet synes jeg det var vanskelig å finne noe som skilte myxødem-hud fra gammel oppfattelse av myxødem=hypotyreose.
www.ghotbi.dk/Skole/6.%20sem/Endokrinol ... edomme.doc -Sitat:
Myxødem referer til ansamling mucopolysakkarider i subcutis.
Hva betyr mucopolysakkarider og subcutis?
Finner i alle fall dette
http://www.opplysning.com/minilex_m.htmSitat:
Myxødem: Ødem er opphoping av væske i vevet. Myxødem er sykdom som skyldes svikt i skjoldbruskkjertelens hormonproduksjon. For lav produksjon som fører til bl.a. opphoping av væske i kroppens ulike vev.
Kan noen oversette dette til norsk :shock:
http://avd.rikshospitalet.no/hps/forleg ... pril06.aspSitat:
Pretibial myxedema. Pathophysiology and treatment options.
Pretibialt myxedema eller thyroid dermopaty er autoimmun manifestasjon ved Graves sykdom. Pretibialt myxødem er sannsynling en systemisk subkutan tilstand, men som manifesterer seg på underekstremitetene pga lokale faktorer som mekanisk stress. Lesjonene er oftest asymptomastiske men kan være smertefulle og gi kløe. Ofte lokalisert hyperhidrose. Patofysiologisk prossess er akkumulering av glykosaminoglykaner (GAG) i dermis og subkutis stimulert av TSH via TSH reseptorer på kutane fibroblaster. Hudforandringene kan gå i spontan regress, men i alvorlige tilfeller anbefales langvarig lokal behandling med potente steroider under okklusjon evt. systemisk immunsuppresjon, samt lymfedrenasje og kompresjonsbehadling hos fysioterapeut. Dermopati ved Graves sykdom er markør på alvorlig autoimmun prosess. Hos 3 % av disse pasientene sees thyroid akropati som klinisk har samme tegn som pulmonær osteoatropati ved urglassnegl og oppsvulming av distale phalang på fingre. Exophtalmus sees derimot hos 20-40 % av pasienter med Graves sykdom. Patogenese bak begge disse forandringene er også akkumulering av GAG.
Vahab Fatourechi. Am J Clin Dermatol 2005; 6 (5): 205-309
"Forklaring" på det jeg selv spør om over:
http://www.legemiddelsiden.no/default.a ... &IOID=2362Sitat:
Hyaluronsyre er basis for en lang rekke sakkaride biopolymerer (glykosaminoglykaner eller mucopolysakkarider) som består av gjentatte disakkaridenheter av N-acetyl-D-glukosamin og D-glukuronsyre koblet med beta-1,3 og beta-1,4 glykoside koblinger. Det er en bestandel i alt bindevev hos pattedyr og finnes derfor i stor utstrekning i kroppsvev og intracellulære væsker.
http://www.strandpharma.no/vondeledd.htmSitat:
Leddbrusk-cellene (kondrocyttene) er kule eller eggformede og ligger i små lommer i en mellomsubstans, som de selv har produsert, og som omgir dem. Denne mellomsubstansen, som er sterkere enn cellene selv, består av grunnsubstans og fibre, som danner et finmasket gitter og en barriere mot inntrenging av giftige stoffer og mikroorganismer. Visse bakterier kan imidlertid produsere et enzym som trenger igjennom gitteret og skader leddbrusken. Selve grunnsubstansen består av vann og organiske molekyler (mucopolysakkarider) av typen glycosaminoglycaner,proteoglycaner og glycoproteiner. Grunnsubstansen har en enorm evne til å binde vann. 70-80 prosent av leddbrusken består av vann.Ved normal slitasje på leddbrusken fornyer den seg hovedsakelig ved at bruskcellene deler seg og danner ny mellomsubstans.
http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=17900Sitat:
Mucopolysakkarider er nytt begrep for meg, men jeg antar at det er en sammensetning av muco (sopp) og polysakkarider (flerkjedet sukkerkjede).
http://www.bayvantic.dk/bayer/Internet_ ... yonate.pdfSitat:
Hyaluronsyre er basis for en lang rekke sakkaride biopolymerer (glykosaminoglykaner eller mucopolysakkarider) som består av gjentatte disakkaridenheter av N-acetyl-glukosamin og D-glukuronsyre koblet med beta-1,3 og beta-1,4 glykoside koblinger. Det er en bestandel i alt bindevev hos pattedyr og finnes derfor i stor utstrekning i kroppsvev og intracellulære
væsker.
Subcutis betyr underhud - noe jeg burde ha husket, men det gjør jeg bare ikke :oops:
Men vi hadde altså i forrige innlegg følgende påstand:
Altså betyr myxødem at det er mye av sakkaride biopolymerer som finnes i alt bindevev, men i vårt tilfelle - under huden. Vet ikke om jeg ble så mye klokere. Og er dette noen form for "bevis" vi kan bringe videre i så fall?Sitat:
Myxødem referer til ansamling mucopolysakkarider i subcutis.
Jeg antar at dette ødemet skal gå vekk med riktig medisinering.
Hos meg kunne man se det i ansiktet også, det var noe (litt) ødem i ansiktet også, sakt over hele kroppen.
Gikk endelig vekk ifjor (13 kg), men da hadde jeg vært nødt til å øke dosen med en kvart tablett og ga blaffen i legen, bare sa det etterpå. Samtidig spiste jeg glutenfri, det kan ha noe med saken å gjøre. S¨å jeg vet ikke hva som fjernet ødemet, høyere-enn-noensinne-levaxindose eller glutenfritt kosthold. Har ikke trimmet annet enn å gå littegrann mer.
Vekta holder seg konstant nå etter nedgangen, det er rart. Vekt skal jo gå opp igjen etter slanking, men det var vel ikke slanking jeg gjorde.
(hadde prøvd før med en kvart tablett mer i et par ukker og så en kvart til bare for å se når jeg ble hyper, ble ikke det, men gikk ned tre kg da. Anbefaler ikke andre å ekperimentere rundt med alskens doser.)
(Så det kan være at ødemet hs meg ikke gikk vekk til jeg økte med den siste kvarte tabletten......
nora
Hei, hei, nora :D
Ja, det høres veldig inspirerende ut dette med deg. Så bra! Men jeg tror ikke at jeg klarer å leve helt glutenfritt. Synes det blir vanskelig. Men jeg spiser mye mindre hvitt mel enn før og mye mer grønnsaker.
Joda, har jo sikkert for lav dose thyroxin, men når jeg økte i vår/sommer, ble jeg jo hyper. Tror det var du som advarte meg - gikk litt for fort fram, selv om det i beste fall vel kunne forsvares. Men så heldig skulle jeg ikke være. Ser også at de med sliten binyrebark kan ha problemer med doseøkning og evt å nyttiggjøre seg selve thyroxinet, så det kan jo være problemet ligger der.
Uansett, jeg forsøker og forsøker.
Men noe som tar fullstendig motet fra meg, er at mange sier at man må ha optimal dose like lenge som man har hatt symptomer - før man blir noe særlig bedre. Vel jeg er over 40 år, har hatt mange symptomer allerede fra veldig liten. Vil det si at jeg først kan vente å bli noenlunde bra når jeg er 80? Hm... ser ikke så lyst på det, nei ;)
(Når du snakker om den siste kvarte tabletten, er det = 25 mikrogram da?)
Det var en kvart av en 125........
På forumene anbefales å justere dosen med 12,5 µg om gangen, ikke kvarte....kan fort bli for mye.
nora
Mener du pr. dag?Sitat:
Opprinnelig skrevet av nora
Nora ;)
Det var slik jeg økte forsiktig i høst. Fra 100 til 112,5. Så etter mange uker til 125. Men jeg har samtidig inn i mellom også økt med Liothyronin. Først 5, så 10. Har i minst 6 uker stått på 125/10 - merker ingen forskjell, tror jeg. Er i alle fall ikke hyper. Prøver meg nå på 15 Lio, men er usikker på om jeg også skal forsøke å øke Lev. Har nettopp tatt prøver, tenkte jeg skulle se på resultatene først. Grunnen til at jeg helst øker Lio, er at jeg fremdeles er fryktelig frossen, og mange sier jo at det skal hjelpe for det.
Så denne gangen har jeg i alle fall gått mer forsiktig fram. Bruker også produkter for å hjelpe binyrene litt, så de kanskje bedre tåler økningen. F.eks. Selen, Rosenrot, av og til Progesteronkrem. Og spiser ikke så mye hvitt mel, sukker, aspartam...
Så nå håper jeg snart på bedring. Ja, så flink som jeg er blitt, blir jeg vel frisk som en fisk :D
Joni - vet ikke om dette er svaret du er ute etter, men: For hver økning man tar skal man gå på denne i mange uker. Øker du fra 100 til 112,5 så er det vel i ca 6 uker man skal gå på dette før man øker ytterligere (og da etter prøver og avtale med legen). Altså man må aldri på mandag ta 100, tirsdag 112,5, onsdag 125, torsdag 137,5, fredag 150. Men det er vel ikke det du spør om. Husker bare vi har diskutert dette her inne før for lenge siden. Stakkar - jeg forvirret deg vel bare enda mer ;) Jeg er visst flink til det :oops:
Jeg kom nettopp over dette om myxødem:
http://www.allergica.dk/files/Foredrag/ ... dbrusk.pdfSitat:
Myxødem kaldes hypothyreose, når symptombilledet kendetegnes af "ødem", dvs. at kroppen svulmer op. "Myx" kommer fra det græske myxa, der betyder slim. Ved myxødem øges oplagringen af mucopolysakkarid i huden, der bliver tykkere og mere dejagtig samt virker opsvulmet.
Jeg er på lavkarbo nå med under 15 g karbohydrater pr dag. Det tilsvarer ca 5% av matinntaket, og jeg bruker det stort sett på salater(grønnsaker som vokser over jorden).
Men jeg ser at jeg går ned mye i starten, 5,4 kg på litt over 3 uker. Og det vises veldig godt på bena. Ankler og legger er slankere. Feiret med å ha på knehøye støvletter i går. :shock: :D Jeg har også mistet "puten" på innsiden av knærne. Jeg klarer ikke å fjerne vannet i kroppen, annet enn på lavkarbo. Lavfett fjerner ikke vann i kroppen, ikke i min kropp.
De "putene" har jeg hatt i årevis, de går ikke bort med medisinering. Også hovne legger. Røde merker etter sokkekanten - høres det kjent ut??
Jeg hadde BMI på 32 når jeg startet på lavkarbo.
Sikkert bra med lavkarbo, men jeg har verken råd til å bare kjøpe slik mat, eller krefter til å stå å lage det man bør spise - dessverre.
Det går mer egg en vanlig, og ikke noe brød. man blir mye mindre sulten , faktisk ikke sulten og sparer dermed masse fristelser på gotteri og frukt. Jo, jeg spiser minimalt med frukt også. en gulrot eller to blir det ofte utover dagen. Ikke dyrt.
Kostnadsmessig kan jeg ikke si at det er dyrt slik det er blitt, bare at man må ha egg og tunfiskbokser i huset.
Bruker ikke ost eller melk jeg så jeg sparer den utgiften.
Jeg burde skrevet opp det jeg spiser og regne det ut...
Jo, takk for inspirasjon igjen, nora ;)
Men jeg har gått helt tom for ideer om hva jeg skal spise. Har gått nesten bare på havregrøt med smør, kanel og rosiner (istedenfor sukker) og egg siden nyttår. Har ikke ork til å lage middag. Før nyttår gikk det mye på seibiff, brokkolig/paprika/løk-panne, sikkert mye sunnere, men jeg orker ikke...
Så jeg spiser i alle fall mye egg. Opptil 6 om dagen, men ikke alltid, holder på å spy bare jeg tenker på det noen ganger. Et par ganger har jeg hatt rugbrød og spist det med makrell i tomat på.
Jeg merker at havregrøten er for kallori-rik for meg (dvs smøret og/eller rosinene).
Frukt har jeg pleid å spise mye av, men faktisk ikke så mye siden nyttår, unntatt rosinene da - det er vel de som har tatt fra meg en del av suget på annen frukt. Grønnsaker blir jeg faktisk bare mer sulten av, så det er ikke noe godt alternativ for meg.
Tunfisk - blærk! Det eneste måtte være i hjemmelaget tunfisk-salat, men det er jo med diverse grønnsaker, eddik, sukker, majones... Så da er sikkert ikke det sunt lenger.
Ost er jeg glad i, men jeg vet jo at det er mye fett i den, dessuten får jeg kviser hver gang jeg spiser ost, så jeg forsøker å unngå det, men sprekker av og til. Drikker ca 1/2 liter økologisk lettmelk hver dag, har forsøkt uker uten melk, ble ikke bedre av det - i formen i alle fall.
Men hvilken mat gir da egentlig "myxødem"/appelsinhud? Leste engang at der var to typer celluitter: De som var i flesket/kjøttet eller hva søren, og så de som var på musklene, og de på musklene var mye vanskeligere å få gjort noe med. Vet jo ikke hva jeg har. Sikkert alt sammen, slik som jeg ser ut.
Jo, jeg er kjempeglad i havregrøt jeg og! Har spist det i årevis, både med og uten smør. Men nå er det slutt på det. For mye karbohydrater.
Jeg har spist sunn anbefalt mat i mange, mange år. Havregrøt til frokost, grovt hjemmebakt brød, en liten porsjon vanlig middag. Var nesten 100 kg på slik mat, med hovne bein. :oops:
Men når du spiser egg - du har brød til? Min erfaring er at de første ukene på lavkarbokur er dyrest. Da spiser jeg mye for å stille karbohydratsuget. Så prøver jeg å redusere matmengden etter hvert. :wink:
I dag har jeg spist:
Frokost 2 stk fiberrik med smør, baconost og ost.
Lunsj: Smoothie med 2 egg, 1/2 ss proteinpulver, 1 ts splenda, 1 dl biola naturell, 2 ss olje, litt vann og 6-7 frosne bringebær.
Middag: 2 små koteletter.
Drukket vann, te og svak pulverkaffe med en fløteskvett i. Vanligvis spiser jeg ikke fiberrik, men i dag hadde jeg ikke noe annet for hånden til frokost. Derfor har jeg spist lite grønnsaker, bruker å spise litt grønn salat, agurk, paprika osv.
Kotelettene var på tilbud til 19,90 kg. Det gjelder å kjøpe de billigste eggene, og å handle på tilbud. jeg synes ikke dette ser så veldig dyrt ut. Proteinpulver er dyrt, men drøyt.
Har du vært på et lavkarboforum og sett om du får litt inspirasjon der? www.lavkarbo.no f.eks
Man behøver ikke telle kalorier mes lavkarbo egentlig, og ikke unngå fett heller. Smør er bra men ikke margarin , o gmajones må man alge selv for å få mindre omega-6. Jeg brukte rapsolje sist.
Skaldemandietten er egentlig bra på den måten, ikke karbo og mer fett istedenfor.
Her var det mange gode forslag ;)
Jeg er IKKE glad i havregrøt, begynte først å spise det for noen få måneder siden. Trodde jeg skulle spy, klarer ikke så veldig godt konsistensen, så jeg har mye kanel, smør og rosiner på. Nå har jeg vent meg litt til det, og den gjør godt for magen, merker jeg, klarer å komme meg på do, noe som ellers ofte er et problem. Dessuten fryser jeg sånn, så det er godt med litt varmt å spise, og jeg orker jo nesten aldri å lage middag.
Dessuten, når det gjelder middag og grønnsaker i det hele tatt: Kan egentlig ikke spise grønnsaker før på kvelden hvis jeg ikke skal ut mer, for jeg får så mye luft i magen av det at jeg fiser mye og illeluktende :oops:
Jeg har dessverre mange problemer med magen.
Kjøtt spiser jeg ikke pga alt dyreplageriet, dessuten er det forferdelig tungt å fordøye, fikk ofte halsbrann når jeg spiste kjøtt. Og når jeg var på Skogli helse- og rehabiliteringssenter lærte vi at kjøtt ikke var bra for oss, kunne f.eks. gi urinsyregikt, og jeg ble mye bedre på dette oppholdet. Så jeg tror faktisk ikke at kjøtt er så veldig bra for oss mennesker.
Billige egg vil jeg ikke kjøpe pga dyreplageriet også, så jeg kjøper dyre økologiske egg fra frittgående høner. 17 kr for 6 stykker. Når jeg har vært på trening, er jeg ofte veldig sulten og spiser da noen ganger 4-6 bløtkokte egg når jeg kommer hjem. Intet brød eller noe annet.
Har byttet til smør og ikke margarin for noen måneder siden da jeg flere ganger leste at margarin ikke var bra. Majones spiser jeg veldig sjelden, men jeg orker ikke å lage det selv. Men har jeg ikke hørt at rapsolje ikke er bra?
Marge - som deg så er det vanskelig å ikke veie hundre kilo selv om man lever på "sunn" kost, så det er ikke lett dette her. Men hele ideen om at vi i vesten skal spise så mye kjøtt, er jeg så veldig sterkt i mot. For det første: dyreplageriet (både ved oppdrett og på slakteriene), for det andre: jo mer kjøtt vi spiser, jo mer korn osv må produseres for å mate alle disse dyrene, og jo mindre kjøtt og korn osv blir det til de fattige landene som trenger enda mer denne maten enn vi, for det tredje: det lages visst mye CO2 ved dyreoppdrett. Vi spiser for mye kjøtt i vesten som det allerede er.
Bruker også smoothies av og til med f.eks. egg eller proteinpulver, men drikke metter mindre enn fast føde. Jeg har gått litt på Herbalife-produktet. Dette likte jeg veldig godt når jeg bare kom av sted til trening, fikk ingen av alle de forferdelige mageplagene på dette (bortsett fra treg mage som jeg vanligvis har). Men det er jo soya i dette, og det skal jo ikke være bra for oss, selv om jeg ikke kjente noe som helst negativt, tvert i mot, fikk mer energi av det. Men jeg har ikke penger til det nå. Og jeg gikk ikke noe særlig ned i vekt av det, bittelittegrann kanskje, men det var altså godt for magen min, kjente jeg.
Splenda, er det et søtningsmiddel? Tror det var det jeg hørte noe veldig negativt om på en amerikansk site for ei stund siden.
Ja, FiberRik spiser jeg noen ganger til frokost, men det er ikke så lett å få svelget, tørre greiene, og det metter jo egentlig ikke en dritt. Men også det er godt for magen, kjenner jeg, og lite kalorier, så jeg dytter det nedpå så ofte jeg kan orke.
Kanskje jeg må ta turen til lavkarbo.no en dag ;)
Ã…ja, ser du har ost på FiberRik'en. Spiser nesten aldri ost, det er så mange kalorier i det, og så får jeg utbrudd av kviser hver gang. Hudlege sa at noen kunne få kunne få en slik reaksjon av ost. Så FiberRik'en dyttes nedpå uten noenting på. Det er så tørt at jeg ikke synes noenting hjelper på det likevel.
Oi, får du i deg mat da?
Er det meg du mener? Får i meg masse mat, sikkert alt for mye :D
FiberRik eller havregrøt en halv times tid etter jeg har stått opp. 4-6 egg eller havregrøt når jeg kommer hjem fra trening/ærend på byen. Havregrøt eller rugbrødskiver eller RugSprø eller middag eller vanlige brødskiver til kveld. Av og til frukter på kvelden. Men aldri havregrøt morgen, middag, kveld, men noen ganger to ganger daglig. Sånn har det altså vært siden nyttår. Før nyttår var det mer middag med fisk og grønnsaker. Av og til koker jeg pasta med krydder, men det er jo også så forferdelig usunt, så.... Av og til smoothies til frokost og lunsj. Av og til nøtter og tørket frukt i helgene. Av og til sjokolade i helgene, eller is - om sommeren. Melk, en sjelden gang youhurt. Ser du, alt for mye mat ;)
Ang. det med kjøtt, hvilken blodtype har du, kan være en sammenheng.
Jeg er 0 og skal ha kjøtt og fisk og grønnsaker og ikke korn eller melk.
I USA har de "grass-fed beef" noe som vi ikke har, de ølologiske kalvene får jo kraftfor de og men den er økologisk....
Les dette her fra en tyrker som flyttet til Amerika:
http://www.mercola.com/2002/mar/2/gary_craig4.htm litt lenger ned på siden.
Jeg vet ikke hvilken blodtype jeg er. Spurte legekontoret, men det stod ikke i papirene mine, og det var visst dyrt å få tatt prøven for å finne ut av det. Selv har jeg siden jeg var liten trodd jeg hadde 0, men det håper jeg inderlig ikke. Gir så heller gladelig avkall på kjøtt enn melk. Men jeg kunne godt spist kjøtt om de bare hadde behandlet dyrene pent når de levde og så avlivet dem på en veldig bra måte. Men egentlig er ikke kjøtt et særlig savn. Jeg er glad i mat, men kan nøyes med veldig få "sorter". Kylling derimot, savner jeg, men der er de aller verst i sin behandling, synes jeg, så de kuttet jeg ut for mange år siden nå.
Nei, jeg forstår at lavkarbo blir dyrt når en holder seg til økologiske egg. I utgangspunktet er jeg veldig for økologiske varer.
Men når jeg har prøvd å gå ned i vekt mange ganger og bare har erfaring med at lavkarbo hjelper, så blir det til at jeg tenker egoistisk og kjøper billigegg. Bare for å kunne gjennomføre dette økonomisk.
Blodtypedietten passer ikke på meg. Jeg vet jeg er blodtype A.
Fiberrik har jeg først meierismør på, så dynger jeg det ned i pålegg. Jeg synes fiberrik blir for mye karbo, så jeg spiser det ikke så ofte.
Jeg teller ikke kalorier, men bruker mye fett, for det metter bra. Jeg har vært vant til å spise mye og store mengder, så jeg prøver å spise mindre for å gjøre dietten litt billigere også.
Den første uka spiste jeg sikkert dobbelt så mye. Når magen venner seg til at den får små fettrike porsjoner, blir jeg ikke så fort sulten igjen. Ja til fett og protein + bittelite karbo er saken.
Jeg vet at det er en eller flere vegetarianere som bruker det lavkarbo-forumet.
Du har mange gode tanker, marge ;)
At FiberRik er for mye karbo, det hadde aldri falt meg inn. Jeg tenkte at noe som smaker så fælt, må jo være kjempesunt.
Spennende at det er vegetarianere som bruker lavkarbo-forumet.
Når det gjelder økologiske varer, så håper jeg jo inderlig at prisene vil gå ned hvis/når det er flere og flere som bruker dem. Uansett, jeg har sett burhøns, så jeg klarer ikke annet...
Men altså, dette handler ikke bare om å gå ned i vekt, men hvordan få vekk myxødem/appelsinhud/celluitter eller ka farsken det er for noe. Jeg innbiller meg jo at hvis det er celluitter, så kan da ikke fett være bra?
Jeg vet ikke om det hjelper for deg, men det er vannet i bena som går først hos meg nå. I dag prøvde jeg yndlingssko som sikkert har ligget ubrukte i 5 år, og de gikk på.
Og jeg har prøvd Nutrilett, Noka, Ingers Rugbrød, kaloritelling, generell anbefalt kost med lite fett og sånne slankekurer.
Men det er bare lavkarbo som får beina til å bli slankere så effektivt hos meg.
Det er mye skrevet om fordelene ved fett i maten. Jeg kan ikke gjengi det helt ordrett, men å låne noen av bøkene på biblioteket er sikkert lurt. "Slank med Ketolysekuren" f.eks. Og så var "Bedre uten brød" på tilbud i mammutsalget til 99 kr. Jeg har sett at noen butikker har den fremdeles.
Det er helt utrolig, men kolesterol og alt mulig blir bedre når en spiser fett.
Ã… si at det er flere vegetarianere der var kansje å overdrive. Det er bare en som er aktiv og skriver mye, og så er det en del innom til og fra. Hun aktive er fisk-og eggspiser også. Jo strengere vegetarianer, jo vanskeligere med lavkarbo.
Det er viktig å spise GRØNNSAKER når man er på lavkarbo/høyfett. Hvis ikke vil kolesterolet stige. Dette har Torkild gjentatt flere ganger.Sitat:
Opprinnelig skrevet av marge
Helsekostbutikken har en hjemmetest for blodtyper under disken, koster 50 kroner.
Har hatt mange høner selv, og har besøkt burhøns. Jeg synes burhøns har det bedre enn frittgånede i store haller, siden høner alltid hakker hverandre. Blir ikke sånn kannibalisme i burene, mer orden og ikke vasser de i dritt. Men det er min personlige mening.
(frittgående går IKKe ute. De går inne.)
Joda, nora, leste det i dag: DE GÅR INNE! Jeg blir så forbaska... Da ryker vel eggene også etterhvert. Eller så må jeg flytte på landet og få mine egne høns. Har jeg lov til å ha dem ute da?
Takk for tips om blodtype-testen, får se om jeg får gjort det en gang, men jeg kommer ikke til å spise kjøtt fra dyremishandlere uansett hva den viser (bare jeg har karakterstyrke nok da ;) )
Takk, Laura, viktig å vite :)
marge :D
Men jeg tror ikke jeg har særlig vann i føttene, heller ikke ved anklene - det er over det hvor det virkelig begynner å bli problemer - kjempestore legger og lår, klumpete og forferdelig tørr hud.
Og joda, jeg har lest masser om lavkarbo etterhvert, jeg også, selv om jeg ikke setter meg særlig godt inn i det fordi det virker som om det passer så dårlig for meg (men har lest noras foredrag nøye en gang eller to og prøvde å justere meg litt etter det). Leser Mat & Helse når jeg venter på fysioterapeuten, men jeg er ikke sikker på om det samme gjelder for alle. F.eks. Dr. Mercola som nora har lagt link til, sier at ulike mennesker trenger ulike dietter, ja, det går jo i tråd med teorien om blod-type-dietten også. Og som jeg snakker om i parantesen - justere litt - jeg er ikke sikker på om man skal ta helt av på en eller annen metode. Har ikke han Fedon Lindberg eller hva han heter, stått fram mange ganger og sagt at han er blitt feil-sitert så mange ganger fordi han aldri har sagt at vi skal slutte å spise brød og poteter, men at vi spiser for mye av det, og bør redusere på det? Nei, altså, jeg vet ikke jeg, synes bare det virker vanskelig for meg å skulle leve på lav-karbo, både økonomisk, arbeidsmengde-messig og samvittighetsmessig, så jeg leter vel helst etter andre teorier som er mer i tråd med egne oppfatning ;) (Er det ikke det vi alltid gjør? - hihi... )
Men jeg er veldig takknemlig for alle dine innspill - jo mer nøyaktig kunnskap, jo bedre er det å foreta et veloverveid, og kanskje riktig, valg.
Det holder lenge med et oppegående menneske (f.eks. vegetariner), men behøver ikke alltid en hel flokk ;) ;) Skjønner godt det er vanskeligere jo strengere vegetarianer man er, jeg spiser også fisk og egg, men etter i dag har jeg ikke lyst til å spise egg mer, og fisken blir jo heller ikke godt behandlet - håper bare han er så dum i hodet at han ikke har så mye å registrere smerte med, inntil jeg klarer å kutte fisk også, men jeg tror egentlig ikke noe på det. Selvsagt har de følelser de også.
Hvor er der en samvittighetsfull jeger som kan felle en svær elg for meg? Da har jeg vel kjøtt i lange tider :lol: :oops: :roll:
Ang kolesterol, så er det to typer: negativt og positivt. Begge mine er rimelig høye, og da er det helt fint, for de oppveier hverandre - sier legen min, så det så ;)
Når jeg skal spiser havregrøt så koker jeg den på vann, ikke melk(æsj) og så har jeg litt salt i for å få bort vassmaken. Når den er ferdig har jeg eple og en halv banan skåret i biter, noen ganger bruker jeg hjemmelaget jorbærsyltetøy i stede for banan. Til slutt har jeg på skummet melk m..m..m..m..m nydelig.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Stina
I boken: "Naturlig slank med kost i balanse", skriver Fedon A. Lindberg: "
Uheldige raske karbohydrater. Disse matvarene fører til rask blodsukkerstigning og stimulerer bukspyttkjertelen kraftig så den produserer mye insulin. Hvis du ofte, eller i store mengder spiser mat som inneholder raske karbohydrater, vil bukspyttkjertelen konstant produsere insulin og skille det ut til blodet for å takle det høye blodsukkeret. Dette kan utmatte bukspyttkjertelen, og føre til alle helseproblemer forbundet med høyt insulin og insulinresistens.
Dessverre er disse matvarene ofte blant favorittene for mange av oss. Ved å redusere inntaket, og ved å kombinere dem med riktig mengde protein og umettet fett samt kostfiber, kan vi minske deres uheldige effekt på helsen vår." (side 20).
" Eksempler på uheldige karbohydrater: potet, kokt gulrot, banan, fint brød og sukker. Eksempler på gunstige karbohydrater: dampet brokkoli, spinat, blomkål, løk, sopp, grønn salat, tomater, linser, kikerter og bønner". (side 23).
Når det gjelder brød, anbefaler han at vi spiser brød med meget grovt mel. Ja, det med kosten er ikke enkelt! Vi må bare prøve å gjøre så godt vi kan........................................ :shock: Det er all right å lese om kosthold, få mer kunnskap, selv om vi ikke umiddelbart kan omsette teorien til praksis. For meg kommer det "sigende", først kuttet jeg sukker, så begynte jeg å bare spise grovt fiberknekkebrød, osv. Gradvis overgang. I mellomtiden ruller kiloene på :(
Jammen, Joni, er ikke havregryn/grøt langsomme karbohydrater da?
Og de av dere som lever på lavkarbo og hadde problemer med hard mage før dere begynte på dette, hvordan kommer dere på do nå da?
Ja, du har helt rett, lese litt (tenke), klarer ikke å omsette teorien umiddelbart. Endre litt etter litt, men dessverre ja, med vår helse så blir vi jo så mye raskere dårlig/feit enn vi klarer å tilpasse oss. Jeg blir altså litt irritert og lei - synes jeg lever kjempe"sunt". Det er jo ingenting som er godt nok uansett hvor hardt man prøver :x
Knøttet - høres godt ut ;) Her hiver jeg på vann og salt og så er det i mikro'en :oops: (Må jo komme meg ut døra før jeg kollapser igjen, så det gjelder å få spisinga unna, skjønner du ;) )
Noen testet grovt og fint brød ang. den faktiske blodsukkerstigningen, og det var omtrent det samme, bare bittebittelitt forskjell.
Ang havregrøt: Fedon anbefaler bare de store havregrynene, ikke de lettkokte. Jeg vet ikke hva du bruker, men de lettkokte har mye høyere Gi enn de store som må koke lenge. Det er vel fordi det er så mye mer bearbeidet vare.
Jeg tror faktisk jeg vil anbefale deg å få tak i boken "Bedre uten brød". Den går inn på alle mulige helsemessige aspekter ved å redusere karbohydratinnholdet. Også problemer med hard mage.
Jeg kunne skrive av det som står, men i kortversjon er det vel at det kan bli hard mage i starten, fordi tarmen har vent seg til å jobbe med karborik kost. Dette retter seg etter hvert, og lavkarbo blir anbefalt for irritabel tarm og ulcerøs collit.
Hvis jeg passer på å spise nok fett og drikke mye, så går magen "som smurt". :wink:
Du kan ha høner over alt bare ikke i tette byggefelt osv. Du får søke om lov av kommunen din. Kanskje du kan gjøre det der du bor?? ;)Sitat:
Eller så må jeg flytte på landet og få mine egne høns. Har jeg lov til å ha dem ute da?
Takker igjen for alle gode innspill :D
Ja, marge, jeg bruker de lettkokte, men jeg kan jo godt skifte til de store. Kjempebra tips.
Joda, jeg kan jo se om jeg "detter over" den boka en dag. Har verken penger eller energi til å lete aktivt nå. Dessuten spiser jeg nesten aldri brød ;) ;)
Høner her? Ja, det hadde nok vært gøy for alle kattene i nabolaget, tenker jeg. Og rett ved sterkt trafikkert vei, det hadde vel vært dyreplageri. Det er vel rimelig tettbygd her ja ;) Men nå får jeg enda mer lyst til å flytte....
Jeg tåler de glutenfrie havregry. Jeg kan spise av dem iblandt men ville veid dem for å regne ut karbohydratene slik at det ikke blir en masse karbohydrater flere dager i uken.....Det har med mengden å gjøre. Ikke en hel tallerken altså.
Middagsrester fra dagen før er også helt topp til frokost eller lusj. man lager et par ekstra kjøttkaker eller en ekstra laksebit og man blir god og fornøyd i magen lenge.
Man kan lage omelett og late som om de er pannekaker sa Møller-Hansen...
Corned beef fins det også som nødmat, forresten.
Og krabbepostei. (og har dere sjekket d-vitamin-innholdet i lofotpostei...)
Jeg blir gal i hodet! :roll:
I dag har jeg spist havregrøt to ganger. Jeg har ikke tid eller ork til å lage middag. Da må jeg bruke de eneste kreftene jeg har på det og oppvask, det orker jeg ikke å gjøre.
Trodde det var sunt med havregrøt, men hvis det er så ille som dere beskriver, så kan jeg jo likegodt gå tilbake til brød. Det er mye bedre for meg, for jeg liker brød mye bedre enn havregrøt.
Trodde jeg skulle spy når jeg heiv innpå grøten for andre gang i dag, men jeg hadde ikke annet i huset, og jeg var så sulten.
Nei, nå gir jeg snart opp. Hvor er sjokoladen?!
Hva med tomatbønner på boks? Herbalife-dama sa at dette ikke var bra. Og hva med erter på boks? Det sa Herbalife-dama heller ikke var bra. Hvem skal jeg høre på? Kan jeg spise reker? Og på hva da liksom? Uten brød og majones?
Og dessuten - i forgårs laget jeg middag, fikk så dårlig samvittighet pga alt karbo-snakket. Grønnsakspanne og seibiff. Tre timer før jeg skulle på Linedance. Hadde vondt i magen og måtte knipe rompeballene sammen hele kvelden pga luft, så dette er jo meningsløst. Skal jeg da spise lav-karbo og bli enda mer bundet til hjemmet? Husker godt når jeg var på Skogli. Vi gikk rundt som tikkende kloakk-atombomber hele gjengen. Og vi snakket om det, denne kosten kunne vi aldri spise ute i "det virkelige livet". Så det som er godt for forbrenninga, er i alle fall ikke godt for det sosiale!!!
For å si det slik: produserer du mye gass er ikke kosten god nok. Man skal ikke ha slike problemer.
Ikke ha dårlig samvittighet pga andres tanker om hva som er bra eller ikke. Mener det. Om du får andre problemer enn de du har fra før er det liten vits i det hele. Eneste faktor som kunne gjøre det verdt det må være om du føler deg bedre enn du gjorde før du startet. Kanskje jeg får kjeft for dette, men det er vel vedtatt her inne at en ting sjelden virker for alle.
;) Dessuten er det dårlig for klimaet når alle går rundt som kloakk-atombomber. Det er da nok gasser som ødelegger naturen ;)
Det er ikke enkelt dette her Stina!! Men du må finne ut hva du orker også. Greit nok å gjøre kroppen glad, men sjelen må være glad den også om det skal være verdt det. Du har så mange helse-utfordringer du må ta hensyn til det krever masse det også. Finn middelveien min venn!
Hvor lenge var du på Skogli, og hva slags kosthold baserte de seg på?
Tarmen trenger tid til å omstille seg. Hvis en har brukt et kosthold basert på brød, med protein og grønnsaker en skjelden gang, og så legger om kostholdet så blir det gass og problemer i starten.
Hvis Skogli beholdt en del karbohydrater i form av brød, og kjørte på med masse grønnsaker til hvert måltid, så ville ikke det være det samme som en lavkarbodiett. Mer som anbefalingene fra Statens Ærnæringsråd. Men jeg mener at hadde du fulgt opp det etter oppholdet, så ville det rettet seg. Ble det ikke sagt noe om mageproblemer på Skogli? Ingen turde å spørre om det?
I kapittelet om mage og tarmlidelser i "Bedre uten brød" skriver jeg av litt:
Jeg har selv opplevd at det har blitt mye mindre tarmgass. Jeg har hatt mye løs avføring, og det har blitt normalt.Sitat:
Når man har holdt på en stund, vil avføringen omsider normalisere seg. Hos barn kan dette ta 1-2 dager, hos unge voksne 1-2 uker, og hos eldre noen få måneder, men som dr. Lutz har observert hos hundrevis av personer i sin praksis, vil uttømmingen utvilsomt normalisere seg. Problemet er at de musklene som har til oppgave å pressse avføringen gjennom fordøyelsessystemet, blir svake hos dem som spiser mye karbohydrater. Overdrevet inntak av KH har en tendens til å "fogifte" tarmkanalen, og det øker tarmbevegelsene uten at det er behov for muskelmedvirking. Ved å gå over til et karbohyratfattig kosthold vil man til slutt styrke musklene, men det vil ta litt tid.
Men det fines ingen raske løsninger. Jo eldre en er, jo flere uker vil det ta. En må være forberedt på noen uker for å gi kroppen tid til å omstille seg. Og å spise mye matvarer en ikke har spist på ukesvis før trening... Vel, jeg er ikke overrasket over at det gir problemer.
Jeg vil ikke si mer om lavkarbokosthold i denne tråden. Ingen kan gi et par svar og tro at det er nok til å endre kostholdet. Det blir som om noen spør:
- Hvordan er det å kjøre bil?
- Vel, du har vikeplikt for alle biler fra høyre.
Og så kjører den som spør, og når har kommer til en forkjørsvei så går det galt, for der har han vikeplikt fra begge sider.
Det går ikke an å legge om kosthold når en ikke vet nok om det. Og en får ikke nok info fra noen raske svar fra et forum.
Jeg blir litt lei meg, for du har det ikke godt. Du er ikke motivert til å legge om kosten. Du bør slutte å eksperimentere med lavkarbo og å spise mat du ikke liker.
Gå ut og kjøp mat som du føler gir deg minst problemer. Prøv å få overskudd og energi tilbake. Jeg synes du har en veldig usunn innstilling til mat generelt. Du spiser veldig ensidig, og har skyldfølelse fordi du spiser "feil".
Mat må en ha for å leve. Lavkarbo er ikke den eneste veien å gå. Spis det som får deg til å føle deg vel. Ikke vent så lenge at du er skrubbsulten. Fyll opp kjøleskapet, og spis når du er sulten. Prøv å variere litt, men ikke hvis det føles som en plikt. Spis det du har lyst på.
Hvis du ønsker å legge om kosten, så trenger du ikke å ta en ekstremvariant. Fedon Lindbergh er en mye mer moderat variant. Eller Ingers Rugbrød. Det kan passe for deg som liker brød? Bak Ingers rugbrød og spis som vanlig. Ikke tenk på at du er på diett. Jeg kan legge ut oppskriften på "kosthold".
Anne Ma :D
Jeg elsker deg høyt og inderlig ;) ;)
Nei, jeg mener jo at gass-problemet mitt må være sykelig, også halsbrannen, og forstoppelsen, og diare'en ved visse ting, og kvalmen osv. Forstoppelse, vet vi jo hva kommer av, og jeg har spurt legen for flere år siden om jeg kunne ha Cølliaki. Det ble tatt en enkel blodprøve: nei, men jeg vet at det kanskje må mye grundigere undersøkelser til å finne ut av dette, men jeg orker ikke å kjempe det slaget.
Og jeg har vært så sur og nedfor i dag, alt i meg protesterer (og det er jo vanlig hvis endringer trengs: hele du protesterer ;) ). Men jeg har tenkt: For et par år siden veide jeg 104 kilo. Så begynte jeg å trene, det skjedde ikke så mye. Så begynte jeg på Herbalife, det skjedde ikke så mye. Så sluttet jeg å spise kjøtt. Da gikk jeg ned 6 kg. Så gikk jeg ned 4 kilo (eller det var kanskje før jeg sluttet med kjøttet?) Og så gikk jeg ned 4 kilo. Ja, i fjor stod jeg faktisk på 89 kilo i flere måneder. Så regnestykket mitt var: 6 kilo vekttap ved å kutte kjøtt, 4 kilo på trening, 4 kilo på Herbalife. Dette er jeg sikker på, for jeg hadde god oversikt over det da jeg holdt på. Så fikk jeg en evigvarende bihulebetennelse i fjor høst, så jeg orket ikke å trene så mye. Etter noen måneder var jeg vel oppe i 96 kilo. En dag jeg merket jeg var på rett vei igjen, veide jeg meg: 94 kilo. Etter det har jeg ikke klarte å komme ned igjen. En gang så jeg vel 86 kilo på det beste. Jeg har ikke orket å trene så mye som jeg gjorde på det meste siden, og jeg har ikke råd til å kjøpe Herbalife. Tipper jeg veier 96 kilo nå. Det er likevel 8 kilo mindre enn på det verste. (Eller historien er visst enda lengre: Tipper jeg veide 110 da jeg kom til Skogli, måtte veie meg da jeg reiste hjem, og da veide jeg 106. Trening etter det tok vel ytterligere 2 kilo før jeg noen år etterpå begynte å trene mer og spise Herbalife...)
Nå har dette hittil vært en nedbrytende helg. I går sprakk jeg helt med baguetter og ost. Og ost tåler ikke jeg, selv om det er så lavkarbo som det går an å få blitt. Jeg får alltid kviser etter at jeg har spist ost, og jeg får halsbrann og føler meg ikke bra. Føler meg heller ikke bra når jeg spiste kjøtt. Herbalife fikk meg til å føle meg bra, ga meg mer energi, selv om jeg til tider var veldig sulten (derfor spiste jeg frukt på kvelden, og gikk kanskje ikke ned så mye som jeg burde ha gjort - ifølge Herbalife-"mannen" - Upline til dama!) Og i dag, tenkte jo hva er vitsen, kjempe og kjempe til ingen nytte, du er likevel så usunn som det går an å få blitt. Så da ble det sjokolade! Huff og huff. Jeg må ikke gi opp. Jeg har tross alt kommet en lang vei.
Jeg føler meg bra med litt havregrøt, da kommer jeg på do f.eks. Men ved for mye blir det som en tørr propp i spiserøret. Og middag, det får jeg spise de dagene/kveldene jeg orker og ikke skal ut på noe. For sjela, Anne Ma ;), det sosiale er kjempeviktig etter å ha vært dårlig og ganske isolert i så mange år. Og Linedance - det er jo trim også. Nei, den gir jeg ikke avkall på. Da får jeg heller ha "myxødem" på kroppen - og heller det en trynet fullt av kviser og "ødelegge naturen" :lol: Og halsbrann er også fælt å ha. Får jo det noen ganger uansett hva jeg spiser, men det er absolutt visse ting som gjør det verre.
Marge ;)
Jeg var på Skogli i 3 1/2 uke. Der fikk vi bare vegetarkost, men vi kunne f.eks. ta makrell i tomat som pålegg og vi fikk fisk tre dager i uka. Jeg spiste kjøtt når jeg kom der, men opplegget deres fikk meg på andre tanker, selv om det tok noen år etterpå før jeg kuttet kjøtt selv. Ingen har sagt at det var lavkarbo deroppe, heller har ingen sagt at jeg har et spesielt ønske om å begynne på lavkarbo, men nora f.eks. forteller at karbohydrater kan være årsak til en del problemer, f.eks. myxødem/ødemer, overvekt (insulin), tette igjen thyreoidea-reseptorene... så det er vel derfor vi nå har denne diskusjonen. Jeg ser ut til å ikke nyttiggjøre meg thryoxinet, så vi forsøker vel å finne ut av hvorfor ;)
Ble ikke sagt noe om mageproblemene på Skogli, så vidt jeg kan huske, men det stod en type te som smakte lakris ute rundt forbi (husker ikke hva den het), det skulle hjelpe litt. Dessuten var det jo kjekt å komme på do for de som hadde problemer med det, men kanskje ikke fem ganger om dagen. Må bare få sagt: bortsett fra magesjauen på Skogli, så ble jeg kjempemyebedre av å være der - kan anbefales på det varmeste.
Ikke rart jeg fikk mageproblemer etter å ha spist mye matvarer som jeg ikke hadde spist på ukevis før trening? Vel, før nyttår spiste jeg akkurat dette veldig ofte, og det var samme sjauen hver eneste gang. Og jeg spiste ikke så mye denne dagen, og "treninga" var tre timer etter - hadde håpet jeg hadde "luftet" meg ferdig før den tid. Og det var jo ikke verre enn at jeg klarte det, men det minnet meg om hvor ille denne kosten er for magen min, og det er ikke artig når du skal ut og ha det gøy - å få det ødelagt av magesmerter.
Når det gjelder å kjøre bil og annet: vi lærer jo litt etter litt, vi er jo ikke utlært før vi skal ut i bilen og prøve oss!
Og ikke vær lei deg, for nei, jeg er ikke motivert til å legge mer om kosten enn det jeg har gjort, jeg må ta være på andre deler av livet mitt også. Men jeg kan selvsagt ta imot gode tips og råd og foreta justeringer når jeg kan orke det ;)
Kjempefint med oppskriften til Ingers Rugbrød. Tenkte her om dagen om noen kunne legge ut noen lette, sunne oppskrifter, hvis de hadde overskudd til det, men uten kjøtt da for min del. Når det gjelder rugbrød, så ville jeg nok heller blandet en pose med dansk rugbrød og hevet i ovnen - både lettere og sunnere. :D
Usunn innstilling til mat? Spiser veldig ensidig? Skyldfølelse? Joda, når maten uansett skader meg på noe vis, så synes jeg det hadde vært mye greier å klare seg uten. Grunnen til at jeg spiser ensidig er at jeg ikke orker å lage mat og vaske opp. Jeg er kanskje på beina 2-5 timer om dagen - skal de få timene gå til matlaging og oppvask da? Skyldfølelse har jeg jo selvsagt når jeg ser at jeg kanskje kunne spist mye sunnere. So er det med den saken! Og handle er absolutt det verste jeg vet, jeg blir totalt utmattet etterpå, så det gjør jeg så sjeldent jeg kan slippe unna med det - så her blir ikke kjøleskapet fyllt opp, nei ;) (Lurer på om jeg kan få Herbalife intravenøst? På blå resept? :shock: )
Når det gjelder tråden - er vi ikke i "Myxødem" da? I så fall er det vel jeg som har startet den, og du kan legge inn hva du vil som du mener måtte være det minste relevant - eller også om det utvikler seg i en annen retning. Mye bedre å få kommentarer enn ikke ;)
Har du forsøkt med et lett dryss sukker og så litt melk på? Og å koke den på melk, evt. halvparten hver av melk og vann? Og den skal ikke være stiv at du må grave den ut av kjelen, du skal kunne helle den ut. Synes vi, da.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Stina
Det der er vanligvis et problem bare hvis man får i seg for lite. Har man et jevnt og daglig inntak pleier magen bli bedre enn før, og det med luft og slikt gir seg etter en uke eller to.Sitat:
Dessuten, når det gjelder middag og grønnsaker i det hele tatt: Kan egentlig ikke spise grønnsaker før på kvelden hvis jeg ikke skal ut mer, for jeg får så mye luft i magen av det at jeg fiser mye og illeluktende :oops:
Det er bare fiberen som begynner å jobbe, og fiber trenger de fleste mer av.
Mulig, selv spiser vi mest kylling og fisk og sjelden rødt kjøtt.Sitat:
Kjøtt spiser jeg ikke pga alt dyreplageriet, dessuten er det forferdelig tungt å fordøye, fikk ofte halsbrann når jeg spiste kjøtt. Og når jeg var på Skogli helse- og rehabiliteringssenter lærte vi at kjøtt ikke var bra for oss, kunne f.eks. gi urinsyregikt, og jeg ble mye bedre på dette oppholdet. Så jeg tror faktisk ikke at kjøtt er så veldig bra for oss mennesker.
Men enkelte vitaminer finnes det mest av i storfekjøtt, f.eks. B-vitamin, og det er en grunn til at mange vegetarianere lider av alvorlig b- og jernvitamin-mangel. Det er vrient å få i seg nok uten å spise kjøtt.
Det må da finnes en gård ett eller annet sted i nærheten du kan handle hos? Mange som holder høns mest til eget bruk og selger litt i tillegg.Sitat:
Billige egg vil jeg ikke kjøpe pga dyreplageriet også, så jeg kjøper dyre økologiske egg fra frittgående høner. 17 kr for 6 stykker.
Vel er det avkreftet at egg ikke er bra for kolesterolet, men dette var da voldsomt. Sikkert at det er bra?Sitat:
Når jeg har vært på trening, er jeg ofte veldig sulten og spiser da noen ganger 4-6 bløtkokte egg
Si meg - TYGGER du ikke, eller?Sitat:
--- Ja, FiberRik spiser jeg noen ganger til frokost, men det er ikke så lett å få svelget, tørre greiene,
--- Så FiberRik'en dyttes nedpå uten noenting på. Det er så tørt at jeg ikke synes noenting hjelper på det likevel.
:lol:
Prøv med mager smøreost med godt med paprika eller agurkskiver på. Eller eple. Faktisk kjempegodt.
Og tygg...[/quote]
Heia baremei :D
(Tror mitt kosthold har blitt et helt vitenskapelig kapittel, men det er ok det...)
Poenget var nok at folk her inne på lavkarbo synes jeg skulle kutte havregrøten, i alle fall de mengdene jeg spiser av den for tiden. Og sukker er vel det verste karbohydratet, så jeg kommer ikke til å begynne med det - derfor heller rosiner. Melk kan jeg ikke ha på til første måltid i alle fall pga thyroxinen. Jeg må ha havregrøten stiv, ellers blir konsistensen for ille for meg, selv om den da blir tørr...
Luften gir seg ikke etter en uke eller to, det fikk jo bevist i fjor da jeg hadde en periode hvor jeg spiste veldig mye grønnsakspanne og seibiffer.
Tok B-vitamin-prøve i fjor. Lå midt på treet, men jeg har forstått at vi bør ha det høyt, så jeg tar av og til tilskudd og putter i meg de eggene jeg kan klare.
Jo, har kjøpt en gang et brett fra gård, men de sluttet å selge. Ei gang på helsekosten hvor en lokal legger inn eggepakninger av og til, men jeg vet aldri om de har noen inne eller ikke, og jeg har ikke krefter til å kjøre by og bygd rundt for å oppdrive eggene. Men jeg er hele tiden på utkikk etter det du sier.
Ikke sikker på om det er bra med 4-6 egg om dagen (men husk at jeg er periode-dranker, øh.. jeg mener periode-spiser, så inn i mellom tåler jeg ikke synet av egg, så blir det mer fisk ;) ) Men jeg trodde det var gammelt og avleggs dette med egg og kolesterol. Jeg tror kanskje kolesterol er litt arvelig betinget. I yngre år har jeg spist veldig usunt og røyket og drukket og drevet h.. nei, øh.. jeg mener, levd mye mer usunt enn nå, da sjekket jeg kolesterolet etter kanskje 35 år på galeien. Begge deler høyt - alt OK (altså det positive kolesterolet oppveier det negative). Jeg har spist en god del fet fisk, f.eks. makrell i tomat, opp i gjennom - kanskje det er den som har reddet meg ;) Men altså, vi har ikke hatt så veldig mye hjerte-kar-sykdommer i familien, så jeg tror mye er genetisk... Her er det bare ting som slår deg fullstendig ut, men vi er så seigliva at å ta kvelden, åneheida - DET kan vi ikke. Vi skal holde ut til the bitter end!
Tygger? :shock: Jeg tygger og tygger, og tørrere og tørrere blir det og vokser i kjeften på meg. Men det hjelper å være godt sulten før jeg spiser FiberRik. Jo, jeg kjøpte bønnepostei på helsekosten til å begynne med, men den var dyr: 40 kr for en liten boks. Og så fæle som de FiberRik'ene er, ble det etterhvert mer bønnepostei enn ørken. Og så kom jeg inn her og leste om hvor "farlig" det var med soya, så jeg droppet hele posteien. Samma det vel, bare jeg får noen nedpå? Og det gjør jeg jo som sagt, bare jeg blir sulten nok. Men jeg forstod det som om de faktisk heller ikke var heldige pga for mye karbohydrater. Men som jeg sier: så fælt som de smaker, er de NØDT til å være sunne. Og så hjelper også de på å komme seg på do. Så pinslene fortsetter nok...