hjelp. mister så mye hår,dro børsten gjennom,den så ut som bjørka med skjegg. har også vært å tatt nye blodprøver i dag, måtte slåss for å få målt b-12 og ferritin... :mad:
Printable View
hjelp. mister så mye hår,dro børsten gjennom,den så ut som bjørka med skjegg. har også vært å tatt nye blodprøver i dag, måtte slåss for å få målt b-12 og ferritin... :mad:
Det er trist å lese at du må sloss for blodprøver som du ønsker å få tatt. Jeg måtte gå til en annen lege da hypotyrosen min ble oppdaget fordi legen ikke ville bestille prøvene. De hadde vært normale før, og så hadde hun fått kjeft fra labratoriet for å bestille for mange prøver på pasientene sine. Kanskje det er tilfelle med deg også? Jeg plages også med håravfall .Håret mitt er blitt mye tynnere og tørrere. Blir jo ikke bedre av at jeg bleiker det h eller da. :D har funnet ut at det hjelper å bruke kur i det, samt ikke greie det før det blir litt tørt. Da mister jeg litt mindre h år.
Et lite tips. Jeg har et flokehår de lux når jeg har vasket det. Jeg grer ut flokene/krøllene ved at jeg holder ene hånden ved hårrøttene slik at jeg ikke sliter hårene ut. Mulig å forstå? ALLE gjør kanskje dette? Jeg gjør det samme når jeg føner håret glatt. Passer på at børsten ikke drar i hodebunnen. Jeg har lært meg denne metoden og mister ikke noe hår, men dere mister kanskje uansett pga hypo`en? :roll: (Bruker ingen balsam og ingen kur - bare shampoo). Trasige greier dette da! Som alle andre rare symptomer. :(
noen som kan si noe om disse prøveresultatene.
ferritin-24?
B12-3,42?
Ferritin på 24 er nok lavt - såvidt over nederste referansegrensa di tenker jeg. Menn har 25, tror kvinner har litt lavere. Men vi som har hypothyreose vil gjerne ha denne mye høyere. Helst over 70.
B12 er jeg mer usikker. 3,42 ? Er det ikke 342 ? Det hadde jo vært sånn ganske bra etter sånn jeg trur det er.
Hvis jeg regner om fra amerikanske tall, innbiller jeg meg at 360 er laveste anbefalte verdi. tallet er 500 der. De har gram og vi har mol.
ja så var det overstått.alt ok med kjertelen,men en del hovne kjertler i området.ferdig med det.
har vært på forsiktig økning med levaxin,men nu trur æ at hypersymtomene stikker seg frem, mister masse hår,ilter/aggressiv,skjelven innvendig,kvil om kvelden når de andre legger seg, har også tørstefølelse og salthunger, spiste reke på skiva en morra,grøss. eller binyreproblematikken igjen??????
økte med 100 mg i uka,e det mye eller lite,noen som kan si noe om det?
Hvor mye levaxin pr uke går du på?
bruke nu 175mg mand.-onsdag-fred-sønd og 150 mg tirsd-torsd-lørd
Jeg brukte samme dose noen uker, og fikk hypersymptomer. Har nå senket dosen og håper det går over. Jeg mister ikke hår og har ikke salthunger, men resten gjenkjenner jeg + litt til. Jeg er tørst HELE tiden. Må ta med drikkeflaske overalt.
hei den tørstefølelsen kjenne æ å.kontakta du lege først eller trappa du litt ned selv,eventuellt hvor mye?
Hvis det er meg du spør så trappet jeg ned selv til 150µg og 125µg, men økte igjen til 150µg hver dag, og som jeg nå går på. Lege er underrettet.
"Hvis det er meg du spør..." :oops: Kan vel ikke være noen annen?? Bevares....
hei Yvette,sorry e litt treg men ja det va retta til deg.viktig å ta det forsiktig ned.går vel en tid før man merke forandring?har trykk over øverste del av brystkassa også,noen som har erfaring med det?
Du treg?? Jeg som var treg der i allefall. Trykk i brystet har jeg ikke, men sikkert noen flere som svarer deg snart. :wink:
100 µg i uka er 100 delt på 7 som er etter mine beregninger 14,2857 µg per dag.
Til sammenligning kan jeg si at tablettene i USA fåes i 12,5 µg trinn.
Altså 75-88-100-112-125-137-150 µg
http://www.drugs.com/PDR/Synthroid_Tablets.html
Enda er det noen som ikke tåler en 12 µg økning om dagen om gangen.
hei!!
blander emg litt inn jeg pusur og yvette......
jeg er også så SUPER tørst..........drikker og drikker og drikker....
vet dere hva det kommer av??
pr dags dato går jeg ikke på medisin i det hele tatt...
all tyroksin bør være ute av kroppen innen ettpar dager, men er like tørst....
Jeg var også supertørst før jeg fikk thyroxin og de første åra på thyroxin, så det varte flere år :(
Operert for graves -94.
begynte å slite for mange år siden,har nu fått utreda kjertelen,ingen feil.
Nu siste time hos lege med nok et svingende stoffskifte,elendig form osv-
Til min store overaskelse antydet hun noe som heter lupus,en betennelses form som visstnok kan trigge kjertelen.
skal også utredes for sjøgrens.noen som har vært borti det samme?
Sjøgrens er spyttkjertelbetennelse vel ? Får tørre øyne, ingen tårer og ikke spytt.
Lupus er alvorlige greier. En "samling" reumatiske sykdommer nesten. Kan feks feste seg i en nyre eller i hud og kan bli systemisk.
Lupus er jo det latinske navnet på ulv, og i tidligere tider minnet langtkommen sykdom om et ulvelikt utseende.
Mange får en rosa-aktig flekk mitt i pannen.
Tror at det er med lupus en får et slags utslett i ansiktet som ser ut som en sommerfugl.... eller :?
Stemmer det. Lupus er en relativt sjelden sykdom, og symtomene kan noen ganger bare komme i perioder, det er ikke alltid de er tilstede hele tiden.
hei finn. lupus er en betennelsestilstand,kan angripe hud,nyre,lunge og skjoldkjertel.kanskje det forklarer mitt problem med svingende stoffskifte.
Det har mange felles symptomer med stoffskiftet, og det er nok ikke lett å skille disse fra hverandre. Lupustilstanden kan variere mye og det er vel kanskje tretthetssymptomene som er mest like.
Fant en link du kanskje har sett ? http://www.fou.uib.no/fd/1998/f/126002/
Heisann
Har en bekjent som fikk Lupus for en tid tilbake. Da hun var veldig bekymret leste jeg noe om dette i noen medisin/sykdomsbøker jeg har. Så vidt jeg husker, så finnes der minst to typer Lupus. Den ene er ikke særlig alvorlig, mens den andre er det. Den alvorlige kan angripe diverse organer. Til vår lettelse, så hadde min bekjent den milde varianten (men om denne kan utvikle seg til den alvorlige, det vet jeg ikke).
Selv ble jeg sendt til en slags medisiner-dude for noen år tilbake. Jeg har bl.a. Hashimotos, autoimmun gonadesvikt og ITP - alle autoimmune sykdommer. Han lette da etter Lupus eller en annen underliggende sykdom som fremkaldte alt dette som jeg har. Men han fant ikke noe...
Var vel ikke store hjelpa dette, men....
Mener du har rett i at det finnes to typer lupus. Tror den ene ( minst alvorlige) bare angriper huden, mens den andre SLE ( systemisk lupus erytomatosus) kan angripe ulike indre organer. Man får da symptomer etter hvilket organ som er angrepet.
Puh.... godt å høre, er så senil. Har masse i hodet, men klarer ikke å sortere det. :wink: Kan også huske det med den lette angriper huden. Min bekjent tåler f.eks. ikke direkte sollys mer.
Nu står det heilt stillt, TSH-0,44 og Fritt thyroxin-23 Fritt trijod.-4,8
betyr det at æ ytterlig bør gå litt ned på medisindosen med levaxin.(urolig,nervøs,skvetten,vonde muskler,vond hals,trøtt osv.)
kan det være lurt og ta vekk bare litt,slik man øker forsiktig?
Det kommer litt an på hvor du trives best. Altså hvilke verdier som er best for deg. Dette er jo fine verdier. Det kan være lurt å se det an litt ? Gi kroppen god tid til å tilpasse seg hormontilstanden. Om verdiene er påvei ned så går de kanskje enda litt ned selv om du beholder dosen. Det gjør jo heller ikke noe om fT3 går litt opp ?
Symptomene du nevner kan henge lenge i :(
Skal endelig innlegges for videre utredning,revmatologen.
Noen med stoffskifteplager som har utviklet sjøgrens,lupus eller wegners?
Ikke jeg, som jeg vet om.
Men lykke til - til deg :)
Jeg kjenner ei som har lupus og sjøgrens i tillegg, men hun er ikke på internett. Dette er jo også autoimune sykdommer så de henger vel ltt i hop ?
Håper du får hjelp da.
Lupus kan "henge i hop".
Jeg har bl.a. hashimotos thyreoiditt, autoimmun gonadesvikt og ITP - alle autoimmune sykdommer. Ble sendt til en spesialist for å sjekke om jeg kunne ha Lupus som underliggende sykdom, som fremkalte de andre (så vidt jeg forstod). Men den gang hadde jeg i alle fall ikke Lupus.
Lykke til :D
Nu har æ f... mæ fått nok av å slite.I forbindelse med innleggelse på revmatologen,har æ sendt min livs historie til endokrinologen som tok vekk have kjertelen min i -94. Har ikke lagt noe i mellom,heller ikke trekt i fra.Har fått høre via andre at mannen er veldig oppegående,så dette blir spennende.Har gått helt utenom systemet så får vi se hva det resulterer i??????? :twisted:
Så bra! Blir spennende å høre resultatet fra det:)
Oppegående, det menes vel skrivefør?
Hei nora. Har ei venninne som jobber ved sykehuset,ho skryt mye av denne legen.Mange "hysteriske" kvinnfolk som skriver til han,og da tar han tak i det. Ho fortalte at han bruker å si "kjenner dere noen hysteriske kvinnfolk så send de til meg og skjoldkjertelen skal få gjennomkjøring".
Akkurat nu e æ desperat og hysterisk så alt må være utprøvd.Takk for fin respons på innlegg :P
Jeg vil gjerne vite mer om "hysteriske kvinnfolk med skjoldkjertel"
det har jeg ikke hørt før.
Hvis det er det synet på oss med hypothyreose generelt, så er det jo helt hårreisende og fortjener å bli satt på dagsordenen.
Jeg lurer på om det er derfor poliklinikken på Aker planlegger filialer visse steder i landet, er det fordi det er noe galt noen steder...
trur kanskje ikke han mente det sånn.... :oops:
Hei :)
Har en anelse om at han refererer til desperate kvinner som ikke har fått hjelp. Jeg reagerte overhodet ikke på sjargongen!! Og det er fantastisk om noen vil hjepe dem som ikke har fått den hjelpen de trenger! Det blir flisespikkeri å bry seg om ordlegging og noe som mest sansynlig var en spøk. Det er jo "hysteriske kvinner" vi blir for helse norge. Det er noe som heter ironi i denne verden!
Skulle gjerne vært hos han jeg, Pusur!!! Da hadde jeg i hvertfall blitt tatt seriøst. Og om thyreoidea poliklinikker blir å finne sprer seg er det jo bra, så lange det ikke blir et dikatur det også... Noe det desverre alt for ofte blir når noen tar patent på sannhet og behandingsmetoder.
det er bra å være litt positiv også,har bare prøvd det siste desperate halmstrået,så får tiden vise hva det fører til. I hvertfall e æ lei av å stange hodet i veggen. Seriøst så har æ fått tilbakemelding om at denne legen tar oss på alvor,hysterisk e det vel ikke rart at man blir til slutt. dettan blir spennende :D