Jeg lurer fælt på hvorfor det er så vanskelig å få tak i Armour, siden der ser ut til at det har så god effekt på mange.
Hvorfor vil ikke legene foreskrive det?
Er det bare positive opplevelser med dette produktet, eller...???
Printable View
Jeg lurer fælt på hvorfor det er så vanskelig å få tak i Armour, siden der ser ut til at det har så god effekt på mange.
Hvorfor vil ikke legene foreskrive det?
Er det bare positive opplevelser med dette produktet, eller...???
tipper på at det ikke er noen som vil tjene penger på det :evil:
de som lager <Levaxin vil sikkert tape penger om vi slutter med det...
Hei.
Jeg spurte legen min etter Armour i februar, og har fått blankt NEI helt frem til nå.
grunnen til at hun plutselig ble positiv er at hun gikk inn på relis, og leste om det.
Så nå har jeg brukt det snart i en uke, o lykke!!!!
Det er helt sikkert mange som ikke har mere nytte av Armour enn av Levaxin.
Poenget mitt er er at de som har mer nytte av Armour kan vel få det på like vilkår som Levaxin ?
Synes det er usmakelig å tenke bissniss på slike enkle ting !
Har gått på Armour i 2 1/2 måned nå og merker ingen forskjell fra Levaxin egentlig. Prøver det litt til. Litt kort tid ennå å evaluere. Har ikke tatt blodprøver så jeg snakker om symptomer.Sitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Takker for tilbakemeldinger :D
LissaHvem er da "de", og hvilken rådekraft har de over legene? Og de som lager og selger Armour vil jo tjene på det. Hvorfor når ikke de fram?Sitat:
tipper på at det ikke er noen som vil tjene penger på det
de som lager <Levaxin vil sikkert tape penger om vi slutter med det...
heisann - hvem, hva, hvor er relis?
n'FinnJa, og hvorfor er det ikke slik da?Sitat:
Poenget mitt er er at de som har mer nytte av Armour kan vel få det på like vilkår som Levaxin ?
Hvorfor ble Armour trukket vekk, det var jo det første alternativet som var ute? Alle vet vel nå at Armour kommer fra gris og at det dermed ikke er fare for kugalskap eller skrapesyke, i alle fall leger og helsesystemer vet jo slikt. Er det noe vi ikke vet om Armour? Noe en burde vite før en evt presser på for å få det? Og hvis det ikke finnes noe negativt, hvorfor er det blitt så vanskelig å få tak i? Og hvem kan gjøre noe for at det skal bli lettere? Helsemyndighetene? Hvem, hva, hvor og hva skal til?
Det som kan være negativt med Armour er det samme som kan være negativt med Levaxin. Det hjelper ikke for alle, det er relativt dyrt og "bivirkningene" er de samme som om du får for stor dose Levaxin.
Imidlertid er Armour et alternativ som kan være vært å prøve om Levaxin ikke virker. Det er ikke noe å tape.
Det er mange leger som ikke kjenner til Armour og da blir de skeptiske med en gang.
Armour har ikke vært i europa før, men noe som ble laget på apotekene, Thyreoidum, samt at Merck begynte å lage sånt.
Det som blir laget på apotekene heter apotekvare.
Sjekk for eksempel metadon. Er apotekvare.
Man gikk ifra thyroidum (flere stavemåter) når man oppfant syntetisk t4. Først senere ble man klar over at det fants t4 også.
Skulle gjerne sett noen bøker eller skriv som viser hva norske pasienter fikk, og hvor lenge.
Hvis man leser Felleskatalogen nå, står det fremdeles "apotek" på endel midler. Bare fabrikkpakkede ting er i felleskatalogen, og de må søke godkjenning. Hvis apoteket her fikk tak i Thyreoidum fra Danmark, og laget piller av det til meg, så ville det automatisk vært godkjent. Det står ihvertfall slik i reglene.
Og når legene blar i felleskatalogen så finner de ikke alt slikt som apoteket kan skaffe og lage.
Det er fordi Felleskatalogen lages av de farmasøytiske firmaene og opplysningene der er firmaenes. Relis er ikke så glade i felleskatalogen, de anser at det er partsinnlegg.
Det koster et skyhøyt beløp å stå i Felleskatalogen. en periode så var Alpharma utenfor og laget egen katalog.
Jeg skulle engang ha confortid, og damen på legesentret her ble rar i trynet når hun ikke fant det i felleskatalogen. Jeg sa at Alpharme var ikke i felleskatalogen fordi det var for dyrt å så der. Hun trodde det var slutt på confortid eller noe sånt, hun hadde ikke forstått det med at firmaene må kjøpe plass...
Alpharma er i felleskatalogen igjen, fordi mange leger trodde det var slutt på alpharma.
Når legen fant Armour på RELIS, turde hun tenke på det. RELIS er uavhengig og er stolt av det.
Armour er også på www.legemiddelsiden.no som er privat og uavhengig.
Her limer jeg inn noe som står om "Thyroid Armour" (navnet i USA på denne typen medisin er "Thyroid" og Armour er et av mange varemerker)
"Thyroid Armour
Spørsmål
Pasient som er behandlet med Levaxin® ønsker å bytte til Thyroid Armour®. Legen lurer på hva RELIS vet om dette produktet og om det er faktorer som kan gi grunnlag for å søke registreringsfritak, eventuelt fraråde pasienten å bruke dette produktet
Svar
Armour Thyroid® består av tørkede grisetyreoideakjertler. Produktet inneholder 38 mikrogram levotyroksin (T4) og 9 mikrogram liotyronin (T3) per 60 gram produkt (1). Preparatet finnes i styrkene 15, 30, 60, 90, 120, 180, 240, 300 mg (2).
I Norge finnes det ikke kombinasjonsprodukter med T3 og T4, og behandling av hypotyreose er basert på bruk av T4 preparater. T3 brukes hvis særlig rask effekt ønskes eller om man ønsker at virkningen skal gå raskt over etter seponering. Det er fornyet interesse for kombinasjonsbehandling med T4 + T3. Indikasjonen for behandling med T4 + T3 er omdiskutert, og kombinasjonsbehandling bør bare forsøkes hos pasienter som ikke føler seg bra, selv om de er optimalt dosert med T4 (TSH mellom 0,5 og 1,5 mIE/l) (3).
I en kontrollert, randomisert, dobbeltblind, crossover studie over to perioder på tolv uker ble T4 monoterapi sammenliknet med T4 + T3 (14:1) kombinasjonsterapi. Det ble utført målinger på hormonnivå, standard fysiologiske tester og kognitive tester etter begge regimer for 23 hypotyroide pasienter. Med unntak av TSH, som var mindre ved kombinasjonsbehandling, var det ingen forskjeller i steady-state hormonelle, metabolske eller kardiovaskulære karakteristikker. Det ble konkludert med at kombinasjonsbehandling ikke gir bedre humør og kognitiv funksjon sammenliknet med standard T4 monoterapi (4).
En annen dobbeltblind, randomisert, kontrollert studie hadde ett pasientmaterial som bestod av 141 pasienter som hadde brukt T4 monoterapi i mer enn 6 måneder. De ble fordelt i grupper der en tredjedel fikk fortsette med original behandling, en tredjedel fikk T4 + T3 (10:1) kombinasjonsbehandling i og den siste gruppa fikk T4 + T3 (5:1) kombinasjonsbehandling. Pasientene foretrakk kombinasjonsterapi, men tester utført for å måle grad av slapphet, velfølelse og neurokognitive funksjoner kunne ikke forklare hvorfor kombinasjonsterapien ble foretrukket. Svakheter med studien inkluderte lave TSH verdier i kombinasjonsbehandlingsgruppen noe som kan indikere overbehandling og vekttap i de samme gruppene noe som kan ha resultert i økt andel positive subjektive tibakemeldinger (5).
En større kontrollert randomisert dobbeltblind studie sammenliknet bruk av T4 + T3 kombinasjonsbehandling (5:1) med standard T4 monoterapi hos 697 hypotyroide pasienter. Resultatene viste at subgrupper av pasienter kan få forbigående forbedring ved substitusjon til kombinasjonsterapi, men gav ikke konkluderende data for at det er en spesifikk forbedring ved bytte fra monoterapi til kombinasjonsterapi (6).
Konklusjon
Thyroid Armour er et T4 + T3 kombinasjonspreparat basert på tørket grisetyreoidea. Flere nyere studier sammenlikner bruk av T4 monoterapi og T3 + T4 kombinasjonsterapi. Ingen av disse påviser signifikante objektive forskjeller (hormonnivåer, fysiologiske tester og kognitive tester) til tross for at et flertall av pasientene foretrekker kombinasjonsbehandling.
Referanser:
1. ArmourTM Thyroid. http://www.armourthyroid.com/armourthyroid_pi.pdf (24.20.2006).
2. Klasco RK (Ed): Thyroid Armour (Drug Consult). DRUGDEX® System (electronic version). Thomson MICROMEDEX, Greenwood Village, Colorado, USA. Available at: http://www.thomsonhc.com (dd. måned åååå).
3. Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell. http://www.legemiddelhandboka.no/ (07.07.2005).
4. Siegmund W, Spieker K et al. Replacement therapy with levothyroxine plus triiodothyronine (bioavailable molar ratio 14:1) is not superior to thyroxine alone to improve well-being and kognitive performance in hypothyroidism 2004. Clin Endocrinol; 60(6): 750-7.
5. Appelhof BC, Fliers E et al. Combined therapy with levothyroxine and liothyronine in two ratios, compared with levothyroxine monotherapy in primary hypothyroidism: a double-blind, randomized, controlled clinical trial 2005. J Clin Endocrinol Metab; 90(5): 2666-74.
6. Saravanan P, Simmons DJ et al. Partial substitution of thyroxine (T4) with tri-iodothyronine in patients on T4 replacement therapy: results of a large community-based randomized controlled trial 2005. J Clin Endocrinol Metab; 90(2): 805-12.
"
Ã… svare etter N`Finn er som å hoppe etter Wirkola, med knekt bein, men....
Stina, www.relis.no, det er det legen min har lest!!!
Lykke til a!!!!
Hm. du er jo morsom du Heisan - tar det som ros, så takk, men håper ikke det er riktig så ille da :oops:
heisann - takk ;)
nora - DU ER ET SANT OPPKOMME AV INFORMASJON! :shock: :D
(tar nok tid å fordøye dette, ja, men så slipper jeg å kjede meg om natta når jeg ikke får sove :oops: :wink: )
Hmm....et eller andet sted minder det mig - bare omvendt - om de evindelige tovtrækkerier med lægerne, som hårdnakket påstår at man har det strålende fordi "tallene er indenfor normen" selv om patienterne bliver ved med at klage deres nød....og - nu, hvor det er de syge, der "hårdnakket påstår", at de har det bedre, selv om tallene "siger" noget andet, at de burde ikke have det bedre som følge af anvendelsen alternativet til Eltroxin....Sitat:
Opprinnelig skrevet av nora
Mon det ikke er stort set ligegyldigt om man får eller ikke får en blåstempel på at man reelt oplever en forbedring af tilstanden..... Denne forbedring bliver ikke mindre mærkbar af, at "sagkundskaben" ikke kan føre et bevis på det.... Til syvende og sidst må det alene kommer an på patientens udsagn og vidnesbyrd..... og disse bør respekteres og anerkendes på linie med "hårde, videnskabelige beviser"! Det hedder vist nok: emperi.
Jeg har oplevet, at nogen prøvede at blande placebo-begrebet ind i diskussionen.... Der er bare det lille problem med placebo, at det ikke varer ved dvs. placeboeffekten fortager sig relativt hurtigt efter dennes tilblivelse og tilbage står den nøgne sandhed om virkningen af et givent præparat. Dvs. at når man ikke længere kan henvise til placebo i og med denne ikke kan fastholdes - må den gode virkning, der står tilbage - være den reelle effekt af det pågældende middel.
Hmm.. det er ikke min "intelektuelle" dag i dag.... Der bliver talt lidt om det i en anden tråd. Det bliver ikke i dag, at jeg kan gøre mig fortjent til Nobelprisen :wink: - så hvis ovenstående ikke er letfatteligt nok - vil jeg undskylde og vente på en bedre dag til at udtrykke mine tanker :)
I Danmark foregår det nu en studie med kombinasjonbehandling. Hvordan går det med den?
Feilen med de som er sitert ovenfor er at de har senket dosen thyroxin med 50µg mens de ga pasientene 10µg liothyronin istedenfor. Det er en totalnedgang i dose, som bel andkueliggjort i oppgang i TSH samt at ft3 ikke gikk opp engang. ...
Så konlkuderes det med at placeboeffekten ikke holdt veldig lenge...
Vi pasienter har erfart at man vanligvis må øke all t4 tilbake igjen (for å få ft4 i øvre halvdel igjen, fordi den faller når man begyner med t3)
Studiene tar ikke hensyn til dette.
Viktig poeng!Sitat:
Opprinnelig skrevet av nora
Jeg har fått svar på mine første blodprøver etter 3 mndr med Armour. Disse ser slik ut:
fT3 - 5,1 (2,6-5,7) I august 2006: 5,1
fT4 - 12 (9-24) I august 2006: 17
TSH<0,01 Ingen forandring
Anti-TPO<3 Ingen forandring
Ferritin - 90 (10-150)
B12 - 514
Jeg forstår det slik at alle (?) får en lavere fT4 med Armour. Jeg er nå tilbake til utgangspunktet da jeg begynte med Levaxin for 2 år siden. Ferritin gått noe ned, men er normal. B12 har gått opp. Jeg vet ikke hvorfor. Jeg spiste tilskudd for noen mndr siden. Er det disse jeg måler nå?
Jeg er ikke trett. Jeg skulle ønske jeg var det. Håper ingen føler seg støtt. Jeg sier det fordi jeg sliter med å sovne. Jeg trener mye flere ganger i uken. Jeg trener med høy intensitet. Bruker pulsklokke så jeg følger nøye med. Det er ikke noe problem å få pulsen ned igjen når jeg vil, så mao er dette normalt og kontrollert. Jeg blir ikke utmattet av en hard trening og jeg blir for restituert.
Når jeg sammenligner siste tiden på Levaxin (175µg) med tilden på Armour så kan jeg ikke si at jeg merker så stor forskjell. Jeg var på vei opp igjen i vekt da jeg hoppet over til Armour. Jeg hadde da tatt av 12 kg, og 6 av de er kommet på igjen. Jeg har ikke gått mer opp så jeg tror kanskje at Armour hjelper her. Og i tillegg var jeg veldig svimmel på Levaxin. Det er nesten helt borte.
Så da er dilemmaet: Levaxin eller mer Armour-import? Har bestilt time hos lege på mandag. Skal da fortelle om eksperimentet mitt, men siden fT4 har falt så antar jeg at det er nok til at han ikke vil skrive ut resept.
Hva sier dere? Like greitt med Levaxin? Er iallefall billigere. Jeg er i tvil.
Lurer på om det er noe jeg har glemt. :roll: Husken er ikke god.
Ja - morgentempen er ok. Det var den også på høy dose med Levaxin.
Jeg synes prøvene dine ser fine ut, og som du jo sier, med en forventet nedgang i fT4. Dette er jo ikke så avgjørende - det viktigste vil jeg si er hvordan du føler deg. Etter 3mnd begynner vel ting å skje - og noe har du merket forstår jeg. Svimmelhet kan jo være avgjørende nok, synes jeg da. Vekt også, men Armour er ikke noen slankepille selv om den nok vil virke slankende under den forutsetning at Levaxin ikke virker som den skal.
Stoffskiftesystemet er tregt og overgang til Armour synes jeg må være fundert på symptomer og livskvalitet.
Blir jo spennende å se an tiden framover fra nå da - om noe skjer.
Du må jo vurdere de små forandringene opp mot kampen du må ta med legen.
Om jeg har "fulgt med" i dine beskrivelser så er denne mer opptatt av TSH enn fT4 ?
Og da vel prøveresultatene ett fett for legen ?
Du bør vel vurdere om det er noen symptomforbedring - kostnader og legekamp ville jeg blåst i !
Jeg tror legene ikke er så bekymret angående en ft4 på 12, fordi den er innenfor referansområdet.
Det normale ville vært å prøve litt levaxin i tillegg for å få ft4 litt opp og se hva som skjer. Jeg må ha min ft4 litt høyere enn 12 for å sove ordentlig.
Og så fins det noen få som trenger ft3 enda litt høyere, som altså ville økt dosen Armour.
Jeg er enig med n`Finn la hvordan du føler deg styre det hele.
Jeg bruker både Armour og Levaxin. På Armour alene får jeg overdosesymptomer og veldig høy FT3, men lav FT4.
En dose på nå 2 grain Armour og 75mcg Levaxin gir meg en FT3 som holder seg rett under øvre grense, en FT4 på 17-18 og en ikke målbar TSH (men det har den ikke vært på mange år, også på bare Levaxin).
Synker FT4 til under 15-16 synker også formen, uavhengig av de andre prøvene.
Jeg ville gitt det litt lenger tid, siden du tross alt merker noe. Og vurdert et lite tilskudd av Levaxin (25mcg/dag) UTEN å redusere på Armourdosen.
Og jeg ville til og med vært så frekk at jeg prøvde det selv før jeg hadde fortalt det til legen min hvis han ikke er typen til å godta det du sier uten videre. Min gjør det, så vi hadde blitt enige om både dosering og oppfølging, men jeg har jo hatt litt flaks med ham.
Tusen takk til dere alle sammen for kommentarer og gode råd. Jeg diskuterer med meg selv og kommer til den konklusjon at jeg fortsetter ennå en tid fremover.
Jeg har nettopp økt dosen fra 1 1/2 grain til 2 grain. Hvis jeg skal prøve med litt Levaxin for å få opp fT4 - bør jeg i så fall vente til 2-graindosen har "stabilisert" seg? Noen som har erfaring med det? Tatt 2 grain noen dager bare. Merker ingen forskjell. Litt høyere puls om morgenen, men vet ikke om det skyldes doseøkningen.
3 mndr er kanskje ikke så lenge? n`Finn - du skriver at stoffskiftesystemet er tregt. SÃ… tregt at jeg ennå ikke har fått full uttelling på Armour? Legen min har kapitulert når det gjelder TSH. Han VAR opptatt av denne. Ikke nå lenger.
Jeg skjønner at tålmodighet gjelder ved bruk av Armour også, men jeg har det jo ikke så verst da. Tenkte jeg ville fortelle min erfaring med Armour så langt. Temaet heter "Ulemper med Armour". Ingen ulemper hos meg - bortsett fra den lave fT4-verdien, som jeg ikke helt vet hva gjør med meg. Merker det ikke ennå iallefall. Men jeg kan kanskje, på sikt, gå meg på en smell om den synker mer??
Hvor fort synker formen når fT4 synker? Jeg lurer på hva jeg kan ha i vente om jeg ikke øker dosen? Med en fT4 på 12 nå så føler jeg meg bra, men vil det vare? Går det galt til slutt?Sitat:
Opprinnelig skrevet av baremei
Og - jeg har 150µg Levaxin liggende. Hvis jeg deler en tablett i 4 og tar 1/4 (37,5 µg) i tillegg til 2 grain Armour, er det for mye økning? Noen som har peiling? Jeg føler meg på usikker grunn. Nytter ikke å snakke med legen om en slik kombinasjonsbehandling så jeg må prøve det ut selv.
De pleier å si at 25 eller 50µ tillegg er vanlig å prøve. Mange gjør det slik.
Men det er alltid noen som har det helt greit med en ft4 i nedre halvdel.
Så lenge du føler deg bra ville jeg latt dosen være som den er. Men vær bare obs på om formen synker - alle de bitte små tegnene er lette å overse. Etter så mange år hender det fremdeles at jeg bommer og burde økt tidligere, men nå går det i det minste ikke like lang tid før jeg skjønner tegninga.
Jeg begynte med å legge til levaxin på 25mcg, og brukte vel neste et helt år på å jobbe den opp til 75mcg.
Kjenner jeg at formen synker og alle slags unnskyldninger av typen "det er sikkert bare..." er brukt opp og det har gått mer enn et par uker tar jeg blodprøve.
Har FT4 da sunket siden sist øker jeg litt igjen. Om jeg øker på Armour eller Levaxin avhenger av litt forskjellige ting som alt i alt kan kalles å slikke på pekefingeren og stikke den i været for å se hvilken vei det blåser. :)
Jeg diskuterer med legen, også jobber vi oss frem til hva vi skal prøve.
Sånn fungerer det for meg.
Takker for svar. Det surrer så mange tanker omkring dette. Greitt å få noen tilbakemeldinger. VELDIG greitt å høre hva dere tenker og gjør. :!:
Må slenge meg inn på her med min erfaring med Armour.
Jeg startet med kombinasjonen 1G armour og 100mcg levaxin, hmm, tror jeg, nå må jeg nesten søke litt i innleggene mine for å se hva jeg startet med.... :?
Skal vi nå se, etter å ha gått igjennom innlegg, så startet jeg med 60mg armour og 100mcg levaxin, så gikk jeg ned til 75mcg levaxin uten å endre dosen med armour og da ble jeg dårlig ! Fikk vondt over alt i kroppen og holdt på å bli gal....
Da gikk jeg over til kun å bruke armour, trappet litt opp og endte på 2,5G, men fordi jeg er så svimmel, gikk jeg ned på dosen igjen.
Har gått ned fra 2.5G til 2.25G og nå ned til 2G, men svimmelheten blir ikke helt borte. Jeg snorker som ett H..... :evil: og føler meg ikke spes. uthvilt om morningen....
Jeg har bestemt meg for å starte med en liten dose levaxin igjen, 25mcg, og se hvordan formen blir fremover.
Skal forøvrig ta blodprøver imorra, så det blir spennende å se hvordan de er nå.
Hei igjen Leya! :D Kan du poste prøvesvarene dine når du får de? Så får jeg sammenligne. Vurderer litt Levaxin selv. Var hos legen min i dag. Han sa at blodprøvene mine var fine, at han er ikke så opptatt av lav fT4 bare jeg føler meg bra. Han sa at de stort sett bare ser på TSH ved HYPOthyreose. Jeg sa ingenting om Armourbruken min. Ser det an litt til.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Leya