Re: stoffskifte og alkohol
Sitat:
Opprinnelig skrevet av marimat
Noen her som har hatt/har samme problem ??????
Har i det siste opplevd at jeg går i koma etter halvt glass øl og 3-4 gl rødvin.Med koma mener jeg at jeg rett og slett sovner av der jeg sitter,og det er ikke sjangs og få vekket meg.Lurer på om lavt stoffsk. spiller inn på noen måter?? Det må sies at jeg ikke har opplevd dette før,er heller den siste som går og legger meg etter en fest eller bare hyggelig selskap.Har det noen betydning for at jeg og kroppen min er helt ut av form.Er mye sint,ingen overskudd,sover hele døgnet,har problemer med og stå opp og få ungene på skolen,ingen kortitshukommelse,bare ser på at huset forfaller--må snart ut og kjøpe reine klær til hele gjengen og engangs kopper ,fat og bestikk.
Jeg føler at hele min sosiale verden kolapser iløpet av ganske kort tid om jeg ikke får hjelp eller noen råd.
Har hatt kontakt med legen min,men hun sier at alt er som det skal være,ingen grunn til panikk,bare jeg som er høst slapp!!!!!!
Alkoholintoleranse er et av mange hyposymtomer. 1 - 2 glass vin holder i massevis for meg. De andre symptomene du beskriver er også velkjente for oss som har hypothyreose. Leste i en annen tråd at du fikk diagnosen for noen år siden og at du bruker Levaxin.
Det er viktig at du ikke tar Levaxinen samtidig med andre medisiner eller jerntabletter. Det bør være minst en time fra du har tatt medisinen til du spiser. Om kvelden legger jeg fram medisinen på nattbordet, når klokken ringer, tar jeg medisinen og legger den under tunga. "Dormer" i sengen en halvtime før jeg står opp. Da er medisinen smeltet under tunga. Dusjer og resten av morgenseremonien tar en halvtime. Spiser og tar kosttilskudd. Jerntabletter tar jeg om ettermiddagen.
Det er mange råd mht matvarer som vi bør unngå pga at opptaket av medisinen blir dårligere. Det verste er visstnok soya. Jeg har kuttet ut sitronsaft, spiser mindre tomater, søtsaker og matvarer med hvitt mel. Sistnevnte øker blodsukkeret som ikke er gunstig i fht betennelsestilstander i kroppen, som igjen påvirker opptaket av medisinen. I kostholdsforumet finner du mange gode råd, se spesielt Noras referat fra et foredrag.
Det er viktig at du får nok medisin, mange hypopasienter er undermedisinert. Hvis du legger ut dine prøvesvar og referanseområdene, vil nok proffene her i forumet kommentere prøvene dine.
Utifra din beskrivelse virker det absolutt ikke som at alt er som det skal være, som din lege påstår. Pga at så mange leger, utrolig nok, ikke har peiling på hvordan de skal behandle pasienter med lavt stoffskifte, sier de: "Alt er normalt", eller "prøvene dine er fiiiiiiiiiiiine". Det er, desverre, velkjente utsagn for mange. Stol på deg selv, lær deg mest mulig om hypothyreose, evt skift fastlege og lykke til! :D
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Joni
Det er viktig at du ikke tar Levaxinen samtidig med andre medisiner eller jerntabletter. Det bør være minst en time fra du har tatt medisinen til du spiser. Om kvelden legger jeg fram medisinen på nattbordet, når klokken ringer, tar jeg medisinen og legger den under tunga. "Dormer" i sengen en halvtime før jeg står opp. Da er medisinen smeltet under tunga. Dusjer og resten av morgenseremonien tar en halvtime. Spiser og tar kosttilskudd.
det der er ikke mulig å få til når man er nedkjørt av denne sykdommen og har barn som skal i barnehage og skole og selv skal på jobb/skole.. :(
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lissa
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Joni
Det er viktig at du ikke tar Levaxinen samtidig med andre medisiner eller jerntabletter. Det bør være minst en time fra du har tatt medisinen til du spiser. Om kvelden legger jeg fram medisinen på nattbordet, når klokken ringer, tar jeg medisinen og legger den under tunga. "Dormer" i sengen en halvtime før jeg står opp. Da er medisinen smeltet under tunga. Dusjer og resten av morgenseremonien tar en halvtime. Spiser og tar kosttilskudd.
det der er ikke mulig å få til når man er nedkjørt av denne sykdommen og har barn som skal i barnehage og skole og selv skal på jobb/skole.. :(
Jeg var kjempedårlig da jeg fikk diagnosen, klarte omtrent ingenting. Leste og lærte likevel litt om sykdommen i dette forumet. Det er mange gode råd om hva vi bør og ikke bør gjøre når vi har fått hypothyreose. Om kost, trening, kosttilskudd, m.m. Når vi er på det dårligste, klarer vi ikke å følge alle de gode rådene. Jeg kuttet ut alle råd unntatt de om hvordan medisinen bør tas, for å få maks effekt. Det var en stor nok oppgave de første ukene / månedene.
Jeg forstår inderlig godt at det er vanskelig å følge mitt morgenrituale når du har barn som skal avgårde om morgenen. Jeg skrev det for å illustrere at det er viktig å ta de uten andre medisiner.
Kjenner en som tar Levaxinen sin samtidig med andre medisiner og frokost og hun har ikke merket noe effekt i fht. stoffskiftesymptomene.
Det er sikkert mange forskjellige erfaringer med hvordan vi tar medisinen. Håper inderlig at det går bedre med deg framover!
Tåler ikke alkohol lenger
Etter jeg fikk sykdommen har jeg opplevd at om jeg drikker 2 glas rødvin eller øl, våkner jeg om natten og er skikkeli dårlig.
Har pustevansker, føler jeg ikke får nok oksygen, sterkt ubehag i kroppen og får angst.
Hadde det ikke sånn før etter to glas vin.
Må vist bare bli totalavholdsmann, for dette er skikkelig pyton.
Hvorfor skjer dette mon tro?
Andre som har det sånn?
Re: Tåler ikke alkohol lenger
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Tor
Har pustevansker, føler jeg ikke får nok oksygen, sterkt ubehag i kroppen og får angst.
Jeg kjenner veldig godt igjen symptomene med å "ikke få nok oksygen", men jeg har slike problemer helt uten å nyte alkohol. Grunnen hos meg er sannsynligvis binyrebarktretthet. Sjekk DHEA-nivåene dine for å finne ut om dette gjelder også deg!
PS. Alkohol stresser binyrene ekstra, så det er absolutt ikke utenkelig at det er derfor du får ubehag som du beskriver. Følelsen av å ikke få oksygen er typisk for binyrebarktretthet.