Hei alle dere som bruker forumet,er det noen av dere som har prøvd noe som heter noni?
Printable View
Hei alle dere som bruker forumet,er det noen av dere som har prøvd noe som heter noni?
Noni tabletter, men hjelper ikke - så vidt jeg vet. Men mulig Noni Juice`en er mer virksom? Disse tablettene kom via et firma der du betaler kr 39,90 for en mnd osv. Ikke særlig seriøst kanskje? Jeg HAR spist i 1 mnd da. Og det er kanskje heller ikke lenge nok?
Hva hjelper de for/mot?? DET husker jeg ikke!
Fikk selv tips om at flytende er mer virksomt.Bør gi det en sjanse på 3-6 mnd.Kjenner ei med fibromyalgi som sleit med humøret,kort sagt ho tørr ikke bli fri for fludiumet. klemz :D
Hei du, det var en artig signatur du hadde :D
Jeg kjenner ei som distuberer noni-juice, hun forteller at hun kundene renner henne ned.. Trenger ikke reklamere for juicen, den selger seg selv.. Men personlig har jeg ikke drukket den, kan liksom ikke prøve alt man hører om, og iallfall ikke samtidig.
Noni skal være helsefremmende på alle felt, hun jeg kjenner har reist ned og sett forholdene på Tahiti der nonien kommer fra. Men om det gode ryktet er fortjent, eller om det er tull og tøys som så mye annet i denne helseindustrien, er ikke godt å si.. Du får nesten bare prøve.
Dere kan jo ta en tur på web og søke etter forskningsrapporter (sånne ordentlige, ikke historier, påstander og anekdoter).
Noen sier det er bra, andre sier ingen virkning, andre igjen melder om bivirkninger i gitte tilfeller.
Les og vurder selv.
Søk f.eks. på noni+studies. Også er det bare å sile vekk det useriøse, som er mesteparten.
Har hørt om ei som påstår at hun ble frisk av ME med noni-juice. Hun selger det visst selv nå.
Så har jeg sett et program på TV hvor noni-juicen fikk veldig mye kritikk. Det ble bl.a. sagt at konsentrasjonen av det ulike i juicen var alt for liten til at det kunne hjelpe mot noe som helst.
Så jeg vet ikke, men det hadde jo vært hyggelig hvis det var noe som kunne hjulpe for noe som helst. Jeg synes i alle fall det er veldig dyrt, så da er det ikke så lett å få testet det ut.
Ja, det blir nesten umulig å følge med i alle de produktene som skal gjøre oss friske. Det vil jo ikke si at det ikke kan virke på noen :) Men for meg blir det også for stor økonomisk belastning å prøve alle slags preperater. Og så er jeg vel rimelig skeptisk også da ;)
Hei dere,nu har æ brukt NONI i 3 uker,de 3-4 siste dagene har æ ikkje trengt å sove på dagtid :P .
Det kan jo selvfølgelig være tilfeldig,men....
Tida går fort og vet dere hva siste uka har æ våkna med en deilig,barnslig følelse av julestemning.
En halv meter snø og greinene på trærne henger tungt av snøen.Akkurat nu e det ikkje så værst å være mæ. :D
Det unner jeg deg :D
Nyt det i fulle drag!!
Hei,
Min mor har drukket noni over lang tid. Hun hadde god virkning av den i begynnelsen, men etter ei stund var ikke virkningene så merkbare. Kanskje det er slik at man bør ta pauser innimellom?
Selv hadde jeg tenkt å begynne med noni, men jeg har fått vite at for mye frukt ikke er bra når man har stoffskifteproblem. Ihvertfall ikke hvis blodsukkeret er høyt. Dermed begynte jeg ikke med den likevel....for noni er jo frukt.
Tror ike man drikker så mye av den at det gjør noe for blodsukkeret....
Uansett mener jeg at Elaine Moore har skrevet om det om graves, at det er en av de tingene som kan gjøre noe positivt.
Best å sjekke hva hun skriver.
Jeg ville prøvd hos en som driver med helhetsterapi, hun kan bruke kinesologi og teste om jeg trenger det. Og så driver noen med vega-test, de tester om middelet er nyttig for en. det fins mange tilskudd som ikke er bra for den enkelte, passer ikke med blodtypen , eller noe.
Testet en rad med ting når jeg var der.
Må man ikke drikke ganske mye hver dag for at det skal ha noe virkning da? Min mor gjør ihvertfall det.
Når det gjelder frukt skal man vel ideelt sett ikke spise noe av det hvis man har lavt stoffskifte. Jeg var hos Oftebro nettopp og fikk beskjed om bla. å ikke spise frukt.
Det der har jeg ALDRI hørt før!Sitat:
Opprinnelig skrevet av pling
Og hvorfor ikke det?
Vi trenger variasjon i kosten, vi som andre, og det inkluderer frukt og grønnsaker.
Den forskningsrapporten som klarer å overbevise meg om noe annet skal jaggu være god.
At enkelte bør styre unna enkelte ting er så, men det er høyst individuelt.
Akkurat som at jeg ikke drikker melk lenger. Og styrer unna røde, saftige og deilige biffer, enda så godt det er.
At "alle" med lavt stoffskifte ikke skal spise frukt tror jeg ikke noe på. Ikke i det hele tatt.
Jeg tror dette med å begrense inntaket av frukt henger sammen med å få ned andelen "raske karbohydrater", altså å unngå raske svingninger i blodsukker. Men jeg har trodd at dette spesielt gjelder dem som er i faresonen for å utvikle diabetes II...?
Uansett skader det nok ikke å være obs på hva man spiser av frukt med høy glykemisk indeks - og kanskje finne ut litt om hvilke typer frukt som er "verst" og "best" i så måte. Kanskje man kan erstatte litt frukt med grønnsaker - avocado, tomat og gulrøtter, for eksempel, er jo ting som lett kan erstatte ulike typer frukt?
At man passer på blodsukkeret sitt er greit nok, og det betyr et litt begrenset innak av den mest sukkerholdige frukten.
Derfra til at lavt stoffskifte betyr niks frukt er det et laaangt stykke.
Tomat er også frukt... :lol:
Jeg vet ikke, forteller bare det Oftebro har sagt til meg og et par andre jeg har snakket med. De skulle heller ikke spise noe frukt. Jeg tror ikke jeg har noe probelm med blodsukkeret egentlig, men er ikke heilt sikker....
Men han sa også at det ideelle var å ikke spise noe av det, men at jeg ikke skulle være fanatisk liksom. Er jo ikke allergisk eller noe slikt....
Men noni juice bør man vel drikke hver dag for å få noe utbytte av, eller?
Er ikke de fleste med lavt stoffskifte i faresonen når det gjelder å utvikle diabetes da? Jeg vet ikke, bare spør.... :oops:
Legen min sier jeg bør spise 6 forskjellig typer frukt om dagen, f eks til lunsj og ikke etter kl 17, og ikke sammen med annen type mat siden det da er vanskelig fordøyelig. Fruktose øker energien og stoffskiftet. Dette har jeg holdt på med i to år og har ikke antydning til diabetes eller insulinresistens.... Candidaen er også borte ;). Faktisk så er bananer og poteter veldig gavnlige kilder for produksjonen av stoffskiftehormoner.
Ingen av oss er like, selv om vi har problemer med stoffskiftet, så ikke alle tåler alt eller det samme. Det kan jo være en fodel å teste ut hva en kan ha og ikke, f eks hos en kinesiolog. Dette gjelder jo for all mat. Kanskje du også kan teste ut om du kan ha noni, pusur, og om det ev vil ha noen virkning på deg??
Det er viktig å variere for ikke å utvikle allergi.
Seks forskjelleige typer frukt, Ada? Og poteter? Dette skulle jeg helst holde meg langt unna. Ikke fordi jeg ikke tåler det, for det gjør jeg. Dette er en generell anbefaling for alle med lavt stoffskifte så vidt jeg har forstått det. Fra Oftebro altså.
Hvis du spiser frukt til lunsj, da spiser du det vel sammen mad annen mat da? Eller?
Og her har vi den andre ytterligheten. *gulp*Sitat:
Opprinnelig skrevet av Ada
:)
Hyper og hypotyrose er autoimmune sykdommer. Dersom en har fått en slik sykdomm har en lettere for å få andre som f. eks diabetes, cøliaki, allergi, osv.
Ikke "er".Sitat:
Opprinnelig skrevet av cat
"Kan være" i "som oftest". Men ikke alltid.
Og binyretretthet? Er det en autoimmun sykdom?
Jeg har IKKE den autoimmune varianten, og aner ikke hvorfor jeg har fått hypothyreose.Sitat:
Opprinnelig skrevet av baremei
Hvordan kan hypotereose ikke være autoimmun?
Godt spørsmål! Jeg har ingen antistoffer, men allikevel fT4, fT3 og TSH som gav meg diagnosen hypothyreose. Og flere med meg...Sitat:
Har ofte stilt meg spørsmålet HVORFOR jeg har fått hypothyreose?? Legen kan ikke gi meg noen forklaring. Har spurt.
For eksempel hvis man har en hypofysesvulst eller annen skade på hypofysen, eller dersom skjoldkjertelen er skadet. Ofte får man jo også hypotyreose dersom man er behandlet for hypertyreose (med radiojod eller kirurgi).Sitat:
P.S. Yvette; har ikke du sagt at du har fått påvist en "død" kjertel? Er ikke det i så fall på grunn av Hashimotos, altså?
:shock: Men hvorfor tester jeg ikke positivt på antistoffer da? Jo - den er erklært død, men jeg har trodd at det er fordi jeg går på Levaxin (når ultralyd ble tatt). Er det ikke slik at kjertelen "gir opp" når den får tilført thyroxin utenfra....??Sitat:
Opprinnelig skrevet av kris
Hashimotos brenner jo ut etter hvert - når ikke kjertelen produserer mer, er det ikke mer å ha antistoffer mot heller, så da vil vel antistoffene forsvinne - eller hvordan er det, egentlig? Er jeg langt ute på feil jorde nå?
Nå dytter ikke jeg i meg 6 hele frukt da men tar litt av alt :P . Frukt og bær, spesielt økologisk, inneholder masse næringsstoffer, bl a antioksdanter. Disse reduserer betennelsestilstanden og antistoffene.Sitat:
Opprinnelig skrevet av baremei
Som sagt spiser jeg frukt og bær i utgangspunktet alene men tar det av og til sammen med yoghurt naturell. Nam, nam....
A propos antioksidanter....grubler litt da jeg er helsefanatiker selv. Hvis vi inntar så mye antioksydanter, vil da ikke kroppen gi opp å produsere selv? Har ingen link. Bare en tanke som ramlet i hodet.... :roll:
Noen som vet?
Jeg tror jeg leste noe om en diskusjon om antioksidanter på pharma nord sine danske nettsider. Det er tydeligvis en eller annen diskusjon på gang i danmark.
kris ;)
Jeg mener n'Finn sa til meg da jeg var ganske ny her at de ikke gjorde det, men jeg er altså ikke helt sikker.Sitat:
Hashimotos brenner jo ut etter hvert - når ikke kjertelen produserer mer, er det ikke mer å ha antistoffer mot heller, så da vil vel antistoffene forsvinne - eller hvordan er det, egentlig? Er jeg langt ute på feil jorde nå?
Legen min har i mange år fablet om at sykdommen brenner seg nok ut, når jeg har klaget min nød over at jeg ikke blir bedre tross medisinering. Forstod aldri hva han mente, trodde kanskje jeg skulle bli frisk, men samtidig hadde jeg hørt at hvis du først fikk dette, så ble du ikke kvitt det igjen. Men nå forstår jeg jo at han kan ha ment at kjertelen vil brenne ut (pga antistoffene), og at medisineringa blir lettere å få til siden kjertelen da kanskje ikke spyr ut litt uregelmessig med thyroxiner. Husker vi hadde denne diskusjonen for lenge siden her inne.
Men jeg skulle jammen meg vite sikkert med disse antistoffene, siden jeg har tre typer av dem. Men når jeg tenker på Lupus som også er en autoimmun sykdom, og leddegikt, har vi ikke hørt at den vil brenne seg ut etterhvert - altså slutte å gjøre vondt? Men ved leddegikt f.eks., så er det jo ikke før leddene er helt ødelagt, men de får da vel ikke lenger smerter. Så antistoffene gir seg i alle fall ikke før de har ødelagt det de har satt seg fore å ødelegge (den spesifikke antistofftypen som er programmert til å gå etter det og det kjertelvevet, eller annen type vev). Hvis man da ikke kan slå antistoffene ned med noe og evt forlenge prosessen (men gjøre den mer skånsom) med helsekost eller steroider eller annet som jeg ikke vet noe om.
Men om de forsvinner når vevet er ødelagt, ja, det var det da...??? :shock:
Yvette - produserer vi noen antioksidanter selv da? Hm... tjo, Melatonin er jo en antioksidant eller inneholder antioksidanter. Hva annet har vi evt?
Bare for å spinne litt videre på dette med antistoffer; jeg leste en forklaringsmodell for en stund siden som fascinerte meg (husker ikke hvor akkurat nå, så jeg har ingen link - kanskje senere...). Det var en artikkel som handlet om amalgam-/kvikksølvforgiftning, og den forklarte sammenhengen mellom dette og autoimmune sykdommer på følgende måte (fritt etter hukommelsen, som sagt): Når kvikksølv binder seg til vev, endres cellene på en slik måte at kroppens immunforsvar ikke kjenner dem igjen. Dermed vil immunforsvaret gå til angrep på disse "fremmede" cellene - og det blir dermed lettere å forstå at kroppen vår kan reagere på denne måten, synes jeg. Det er ikke T-cellene som plutselig går helt amok og angriper "sine egne"; tvertimot, de finner celler som er "fremmede" og prøver å fjerne dem!
Dersom dette stemmer, gir det også mening at bl.a. selen og Sun-Chlorella kan få ned antistoffene; dette er jo kraftige "kelatorer", altså stoffer som mobiliserer kvikksølv og andre tungmetaller og fjerner dem fra kroppen - og dersom man fjerner kvikksølvet vil naturlig nok antistoffene forsvinne også.
Forøvrig sies det at skjoldkjertel og hypofyse er de to vevene i kroppen som kvikksølv binder seg lettest til...
Ã… grøss, kris, vet ikke om jeg ville høre dette jeg... :cry: Men det nytter vel heller ikke å gå med skyggelapper, så...
Uff, har fundert veldig på dette med amalgam i det siste. Og leste for ikke så lenge siden dette med at hypofysen var så lett påvirkelig overfor kvikksølv.
Og så jeg med alle de antistoffene... I alle de årene... Og med denne "gift-følelsen" jeg har i kroppen... Kris, det andre jeg har antistoffer mot er jo blodplatene mine og eggestokkene - vet du noe om hvor sårbare disse er overfor kvikkesølv?
Men jeg har altså ikke så fryktelig med plomber, men det har vel ikke noe å si det da. Mer individuelle forskjeller på om hvor lett vi frigir kvikksølv, hvor ømfintelig kroppen vår er overfor det, hvis vi er arvelig disponert for å lett ta opp dette stoffet, om vi har et svakt immunforsvar fra før av og/eller... ???
Det eneste positive i all elendigheten er at jeg går på Sun-Chlorella på 3. måneden nå. Og har endelig fått kjøpt meg riktige Selen-tabletter og droppet para-nøttene til fordel for dem. Finnes det annet som kan få anti-stoffene ned?
Og nå vil jeg i alle fall skifte ut plombene. Men økonomien er jo på bånn, så det får bli noen få i året. Jeg har jo fire "sider" i munnen. Kan jeg kanskje ta ei "side" i året. Må fundere på dette, samt sørge for å finne en tannlege som har rette beskyttelsesutstyret. Noen som kjenner til en slik på Sørlandet?
Og kris, takk likevel. Informasjon er tross alt viktig, blir bare litt matt "av og til" (tji-hi) ;) :D
Tenke, tenke.... :) En skulle tro at antistoffene i aller høyeste grad også påvirkes av gjentatte emosjonelle problemer.... Er dere ikke enige i det? Negative tanker er gift for kroppen. 20% av folk med emosjonelle problemer utvikler hypotyreose! Ikke rart. Skjoldbruskkjertelen er jo det organet som er nærmest munnen, så hvis en ikke får uttrykt seg, er det det første organet som påvirkes......
Har noen prøvd latterkurs/yoga eller noe? Skal være kjempebra for skjoldbruskkjertelen, hele organsystemet og postive tanker :P ! Vurderer det selv men føler det kan bli litt slitsomt for meg nå. Det er jo omtrent som en treningsøkt men bare mye morsommere ;).
Hm... høres jo sprøtt ut, men...
Hadde et år på Sykepleierhøgskolen for mange år siden. Der drøftet vi autoimmune sykdommer litt. Det kom fram at kvinner ble oftere rammet av denne typen sykdom enn menn, og at kvinner var fælere til å drive på med selvbebreidelser og dårlig samvittighet enn menn, så hypotesen ble da en mulig sammenheng.
Men vi vet jo ikke. Dessuten er det absolutt sikkert at arvelige faktorer har noe å si. Men så er det dette med å ha ting latent i kroppen (altså arvelig disponibel), og så om det kommer en faktor som utløser dette eller ikke. Og da kan kanskje tunge tanker/selvbebreidelser være en utløsende faktor, evt en av flere.
Dypsindig dette her :D
Ja, dette er dypsindig, Stina :P , men jeg syns ikke det virker sprøtt. Som du imidlertid sier, ligger det sikkert latent at folk utvikler hypotyreose og andre autoimmune sykdommer grunnet bl a stress og emosjonelle problemer.
Hvordan i huleste havnet vi på dette sporet under Noni...???? :shock:
Ja, det har jeg også lurt på. Men tråden var allerede avsporet da jeg kom inn.Sitat:
Hvordan i huleste havnet vi på dette sporet under Noni...????
Kanskje noni kan dempe antistoffene og/eller stimulere binyrebarken noe.
Noen som vet?
Ja, Elaine Moore nevner noe om hvilke stoffer i Noni som gjør at den kan hjelpe mot antistoffer.