Hei alle sammen! Jeg har hatt struma siden tidlig tenårene.
Hei :D
Jeg var litt på forumet her for et års tid siden, men ble til slutt så sliten av å forsøke å forstå hva som skjedde i kroppen min, at jeg rett og slett måtte koble litt av. Har ikke blitt særlig klokere i tiden som har gått, og er fortsatt full av spørsmål.
Litt om min historie:
Jeg har hatt struma siden tidlig tenårene, og har tatt stoffskifteprøver med jevne mellomrom siden jeg var ca 16 år. Fikk i alle år høre at det ikke var noe galt med prøvene mine, men at de lå i det øvre grenseområdet. Jeg har "bestandig" hatt symptomer som er forenelig med høyt stoffskifte (skjelvende hender, uro, søvnproblemer, enorm varmeproduksjon, tynn som en strek, humørsvingninger osv), men har som så mange andre blitt avvist med anti-depressiva ("men jeg er jo ikke deprimert" - "Jo det er du, du bare vet det ikke"), tilbud om sovemedisin (noe som er helt uaktuelt siden jeg har små barn) beskjed om å slutt og stresse og timer hos psykolog.
Etter at jeg fikk mitt første barn, ble jeg i skikkelig dårlig form. Jeg ble henvist til Ullevål, og fikk der beskjed om at jeg hadde fått post partum tyreoditt. I følge legen der skulle jeg bare la være å sykle (ingen fysiske utskeielser), så ville alt gå seg til om en tid. Det gjorde det ikke, og stoffskiftet mitt holdt seg jevnt litt forhøyet i en to - tre-års periode. Legen min ville ikke gjøre annet for meg en å "Ta nye blodprøver om tre måneder". Jeg var så sliten og utafor at jeg etterhvert trodde det var annet alvorlig i veien med meg. Jeg fikk ikke sove. Følte meg fyllesyk hver morgen uten å ha inntatt alkohol. Hodet var fullt av sement, hyppige kraftige hodepiner, kvalme, skjelvende hender, humørsvingninger, fraværende korttidshukommelse og alltid så utrolig distre (mange morsomme historier knyttet til det, men de får jeg spare til en annen gang 8) ) Legen min ville ikke høre snakk om å sykemelde meg, og jeg gråt meg til og fra jobb i perioder. Og dere kan sikkert tenke dere hvordan hjemmelivet var... Vel, en uendlig lang historie bør jo gjøres så kort som mulig, så enden på visa ble at jeg til slutt ble gravid med mitt andre barn (etter laaaaang tids prøving og en spontanabort). Jeg ventet til jeg fikk komme til helsestasjonen på kontroll første gang (12 uker på vei), forklarte jordmor hvordan jeg hadde det, fikk snakke med deres lege som tok stoffskifteprøver av meg og sykemeldte meg på flekken.
Prøvene viste at jeg hadde for høyt stoffskifte, jeg fikk komme til aker, ble medisinert under svangerskapet og går fortsatt til oppfølging (snart to år etter fødsel).
Men det blir jo aldri noen ende på denne visa - for prøvene mine befinner seg stadig i grenseland. Noen ganger er TSH for lav, noen ganger er FT3 for høy, noen ganger er FT4 for høy. Men det varierer, og blir aldri dramatiske verdier. Jeg har ingen anti-stoffer, men tester nå en gang i måneden for det meste. På Aker ser man det hele ann fordi de ikke ønsker å operere eller gi radioaktivt jod før de skjønner hva som egentlig feiler meg. Siste sa legen at de egentlig forventer at jeg vil utvikle lavt stoffskifte på sikt. Har fått medisiner mot høyt stoffskifte som jeg har fått beskjed om å bruke når jeg føler jeg har behov for det. Noe jeg synes er skrekkelig vanskelig å avgjøre når man går hangler litt mindre og litt mer hele tiden.
Kan også nevne at jeg har tjukt av stoffskiftesykdom i slekta, alle kvinner i slekta bortsett fra min mor. De fleste har lavt stoffskifte, men har en tante som er behandlet med radioaktivt jod mot høyt stoffskifte.
Dette ble lang og fyldig - ble revet med når jeg først begynte å skrive :lol: Er glad det finnes forum som dette - håper jeg kan lære noe og også bidra så godt jeg kan!
- Dahlia -
Rykk tilbake til start...
Opererte bort hele kjertelen i august 2007 etter høyt stoffskifte i mange år. Frem til jul var det mye prøving og feiling for å finne riktig dose Levaxin. Hatt TSH på 11 på det høyeste, på 1,9 på det beste (referanse 0,2-4). FT4 har steget fra 11 til 21,5 (referanse 9-22) i samme perioden. Følte at det hele tiden gikk fremover, og holdt fast på troen om at dette kom til å bli bra til slutt.
Så, for tre uker siden mistet jeg all energi igjen. La meg ni om kvelden, var utslitt når jeg sto opp om morgenen. La på meg, irritabel, osv. Var hos legen til kontroll, og da viste det seg at FT4 holdt seg på rundt 21, mens TSH hadde steget til 3. I samme perioden hadde jeg økt dosen etter forrige kontroll. Og nå skjønner jeg ingenting.
Føler meg akkurat som da jeg var på mitt verste før operasjon. I dag er jeg for eksempel fyllesyk - etter å ha unt meg én øl i går. :evil: Blir sprø av det her!
Har økt dosen igjen (175 mcg/ dag), men kjenner meg litt motløs nå. Skjønner ikke hvorfor jeg plutselig ble verre? Jobber egentlig 50%, og har en periode jobbet tilnærmet fulltid for å test formen. Kan det gi sånne utslag? Hvorfor er både FT4 og TSH ganske høye?
Skulle ønske jeg skjønte hva som skjer i kroppen min. Slik det er nå, begynner jeg å lure på om jeg noensinne vil føle meg bra igjen. Blir helt deppa av dette jeg :cry:
Redd for å bli hyper etter doseøkning
Hei!
Økte dagsdosen min med Levaxin fra 150 til 175 for to uker siden. Har følt at formen har vært stigende, men begynner nå å bli redd for at jeg er i ferd med å bli overdosert. Føler meg varm og svett (men er også på det punktet i menstruasjonssyklusen der det skjer vanligvis), appetitten har økt ganske betraktelig, har løs mage og i går begynte jeg å føle rastløs/ stressa uten grunn.
Er det vanlig å få hypersymptomer ved doseøkning uten at det nødvendigvis betyr at dosen er for høy på sikt? Hvor lang tid vil det i så fall gå før kroppen venner seg til ny dose? Skal ta nye prøver etter seks uker, men har ikke lyst til å være hyper i ukevis om det ikke er forbigående. Når bør man justere dosen ned ved symptomer?
Varm i kroppen, kalde hender
Hei igjen alle sammen!
Er så glad for at jeg kan stille spørsmål her inne - og alltid få svar :D Betyr utrolig mye når jeg bekymrer meg som mest.
Så til dagens undring. Jeg har, som jeg har skrevet om i en annen tråd, økt dosen for litt over to uker siden. For første gang opplever jeg symptomer på overdosering, og forsøker å lytte til kroppen for å finne ut om jeg bør senke dosen en smule. Er mye ubehagelig varm i kroppen, spesielt når jeg beveger meg litt, men har samtid konstant kalde hender. Noen som har lignende erfaring og forslag til tolkning?
Har forøvrig bestemt meg for å senke dosen litt, slik at jeg en periode fremover tar 175 Levaxin en dag, 150 den neste. Hvor lang tid bør det da gå før jeg prøver å øje til 175 hver dag?