jeg har fått de nyeste prøveresultatane mine. har Cortisol utenfor ref omr, for lav.
Noen her som har greie på Cortisol?
Hadde også for høy Østradiol.
Lav tsh(o,13)
Printable View
jeg har fått de nyeste prøveresultatane mine. har Cortisol utenfor ref omr, for lav.
Noen her som har greie på Cortisol?
Hadde også for høy Østradiol.
Lav tsh(o,13)
Legen din kommer nok til å henvise deg til medisinsk avdeling for utredning. Du er "heldig" at du har fått blodprøve som dokumenterer at noe er skeivt. Jeg har målt cortilsol i urin, fritt. Den var 117 (normal 70-370), men likevel føler jeg at binyrene mine sliter litt...har begynt med lakris rot te, tre ganger for dag, samt tilskudd for binyrene, ADRE COMP. Skal også starte med progesteron krem for å få opp progesteron nivået.
At du har forhøyet østradiol tyder på østrogen dominanse (for lite progesteron) Les om progesteron på www.futhark.no eller bøkene til John Lee. Du kan lese om binyrer, cortisol m.m i denne boken: Adrenal Fatigue: the 21st century Stress syndrome av james wilson (jeg bestilte den på amazon)
Lykke til! Blir spennende å følge deg på veien! Hvordan føler du deg forresten?
hei Rigg.
tusen takk for svar.
skal prøve å forklare hvordan jeg opplever dette:
Jeg er trøtt hele tiden, tåler overhodet ikke stress, da blir jeg forvirret,surrete og utmattet.det skal ikke mer til enn at vi har besøk av mer enn 1 person,at det er mange lyder rundt meg,at fler ting skjer samtidig.
jeg er hoven rundt øynene,har bare lyst på søte ting,øker derfor i vekt,tåler ikke melkeprodukter eller lyst mel(får diare og utslått)
har smerter i bryst/rygg,vet ikke om det er nyrene eller smerter rundt hjertemuskelaturen.
er irritabel,samtidig som jeg skjønner at det er jeg som tåler for lite,så må beherske meg mer enn vanlig.
hendene mine skjelver,mest om morgenen
lavt blodtrykk.60
B-12 helt i nedre del.
skal få sprøyter fom imorgen for dette.
endokrinologen var opptatt av veksthormon ,så det er sendt prøve ang dette til Aker, men ikke utvidede prøver på binyre, så det må jeg jo imorgen da.
F
øler egentlig at jeg ikke er helt med i livet, jeg går glipp av det å leve livet på en god måte.
Høres ikke ut som du har det noe særlig nei. Kjenner meg igjen selv om jeg har normale prøver. Har du hyper-pigmentering dvs mørke flekker på huden, blir lett brun, særlig der huden er utsatt for slitasje, hoftekammen, knokene på fingrene osv? Går ut ifra at du allerede har problemer med stoffskiftet siden du er med på dette forumet? Syns det er rart at han ikke sjekker binyrene mer direkte. Tror jeg ville ha lest litt om addisons (for lav produksjon av cortisol, i motsetning til cushings som er for høy), samt om hypofyse og hypothalamus. Veldig greit å ha litt peiling i forkant av legetimen, slik at du kan spør litt.
Lykke til i morgen!
Har du lest informasjonen jeg har samlet om binyrebarkproblemer i kombinasjon med lavt stoffskifte?
http://www.stoffskifte.info/binyrebark.html
Det er nok en fordel å være klar over at konvensjonell medisin har begrenset med behandling å tilby. Antakelig vil du få syntetiske, sterke kortisonpreparater - mens som du vil se på siden min anbefaler mange mer holistisk orienterte leger at man er mer forsiktig i tilnærmingen, og f.eks. heller bruker hydrokortison i fysiologiske doser. Du vil sikkert også ha godt av å legge om kosten (raske karbohydrater er ikke bra, for eksempel), og å lære deg en rekke ulike måter å redusere stress i hverdagen.
Vi har skrevet en del om dette på Oasen også.
God bedring!
Vil først si: Tusen takk for innspill.
nei,jeg har ikke økt pigmentering, er veldig lys i huden.
Har fått noen rare lysbrune rundinger på leggene(ikke fregner, annerledes)
Jeg har lest den linken Kris la ut, har allerede kopiert den for å ha den med til legen min. den er utrolig opplysende.
jeg har en veldig flink fastlege, men hormoner er ikke det de har mest om i utdannelsen sin for å si det sånn.
Jeg har blitt henvist til CT av endokrinologen, skal dit om en uke, jeg skjønte først ikke hvorfor, men tror det har med hypofysen å gjøre.
Det væsker fra brystene mine også, som når man lekker litt når man ammer, men mindre. har ikke ammet på mange år.
Veldig søthunger som jeg prøver ignorere nå.
Har snakket med mannen min om barnehaveplass for vår 3 åring,for jeg er rett og slett for syk til å greie å ta meg av henne på den måten hun trenger nå, leit, men barnehave er jo positivt for barn.
problemet her jeg bor er jo som mange andre steder i dette landet:lange ventelister.
det er ikke så lett å ikke utsette seg for stress,da mannen min og jeg tilsammen har 6 barn i perioder.fra 3 til 19 år,da opplever man problemstillinger av mange slag.
har tenkt på det Kris skrev om kortisonpreparater,jeg har også hørt mye skummelt om det.
jeg er egentlig litt bekymret for fremtiden nå,fot tillegssykdommene som kan følge.
FOR sykdommer som kan følge med.he he.
De vil nok utrede hypofysen din, ja - det er jo der alle disse intrikate hormonsamspillene reguleres. Det at du væsker fra brystene tror jeg kan tyde på at du har høyt prolaktin, kan det stemme? Det kan kanskje også tyde på at det er et eller annet galt i hypofysen; kanskje et såkalt prolaktinom.
Håper du får svar på utredningen raskt! Jeg hater sånne ventetider, hvor man bare går og trør og venter på å få vite...
(P.S. Du kan rette på det du har skrevet i dine egne innlegg; øverst i høyre hjørne på innleggene er det en knapp du kan trykke på hvor det står "Endre".) ;)
takk for nyttig info om endring.
Ja,det er slitsomt med ventetider,føler at tiden går, og kroppen ødelegges,og det meste dreier seg om nye prøver og nye resultater.
ang prolactin,så ligger de innenfor ref,helt i nedre del.Natrium ligger også helt på nedre grense.
jeg ser på papiret her at det er sendt veksthormon og frosset igf-1 til Aker.noen som vet hva frosset igf-1 er?
takk for nyttig info om endring.
Ja,det er slitsomt med ventetider,føler at tiden går, og kroppen ødelegges,og det meste dreier seg om nye prøver og nye resultater.
ang prolactin,så ligger de innenfor ref,helt i nedre del.Natrium ligger også helt på nedre grense.
jeg ser på papiret her at det er sendt veksthormon og frosset igf-1 til Aker.noen som vet hva frosset igf-1 er?
Du kan søke på analyseverdier Aker..jeg tenkte også på prolactinom dvs en godartet svulst i hypofysen (det er ganske vanlig) som produserer for mye prolactin. Men om du har lav - normal produksjon stemmer jo ikke dette bildet helt. Hvor bor du hen i landet? Har du tilgang til en lege som praktiserer naturmedisin? Om du bor i oslo, kan du kontakte f eks Arena Klinikk. De tar analyseprøver av hormoner i urin, samt spyttprøver for å fange opp svingninger i bl a kortisol.
Du bør ringe legen din! Det er fælt å sitte og vente og ikke vite hva de tenker.. Kanskje kan de sette deg opp på ringelista, så kan han forklare deg litt om prøvene han har tatt av deg?
Slitsomt å være mamma på fulltid når man har nok med seg selv..jeg føler meg helt kaputt- og har fått minstemann i barnehage, bare 9 mnd gammel..det går kjempefint, han trives veldig godt. For meg var det en nødvendighet, jeg følte meg helt utenfor meg selv, orka ikke å engasjere meg..det var fælt.. Nå får jeg hente meg inn og være en god mamma på ettermiddag, kveld og natt..ikke så mye monstermamma nå som før..
Ja,jeg har legetime på fredag,det blir godt.nå kan jeg ikke fortsette å vente og vente. jeg er for syk nå,greier nesten ikke være oppe.
tror du det er lettere å få lillegullet i barnehave hvis jeg får en legeerklæring på at jeg er syk?
det er jo ikke bra for noen av oss slik det er nå.
jeg blir redd når jeg er slik syk jeg er nå,får nesten lyst til å tvinge legen til å legge meg inn for utredning,selv om jeg har panikk for sykehus.
jeg kjenner jeg blir sint også når jeg er syk,sint forde alt tar for lang tid,kroppen min slites i stykker,min evne til å være god mor og kone reduseres...det er SKIKKELIG HØYE PRISER Ã… BETALE.
Jeg vet ikke hva jeg skal si for å få fortgang i dette.
jeg skal iallefall tvinge legen til å lese det jeg skrev ut her på forumet.linken.
Jeg syns at du skal si klart i fra til legen at slik orker du ikke ha det lengre når du kommer der. Ikke en dag lengre.
Du bør absolutt få en skikkelig utredning med innleggelse i medisinsk avdeling. Legen din bør også skrive en lege erklæring slik at du får minstemann i barnehage. Mannen din har ful rett til å være hjemme når du ikke er frisk! Lykke til med legen!
Jeg fikk mine barn inn i barnehage etter at legen skrev en legeerklæring om at jeg var utslitt og trengte avlastning.Sitat:
Opprinnelig skrevet av sandra
hvor lang tid tok det fra du leverte søknaden, til du fikk barnehaveplass?
og..hva skrev legen i henvisningen?hva vektla han?
hvordan kan jeg hindre at legen bare sender meg hjem igjen med ny beskjed om å se ann og ta nye prøver?
hjelp..hjelp
Dersom legen begynner å snakke om å se det an. Så må du bare si at du ikke orker mer og at du om han ikke vil hjelpe deg MED EN GANG der og da, må ta kontakt med legevakten og si at du ikke fikk hjelp hos fastlegen.
Det er jo fredag i morgen og da kan du ta kontakt med legevakten på lørdag om legen er vrang.
hadde en flott konsultasjon hos legen på fredag. En legetime er 15 min, han brukte 1t+15 på meg.
Jeg hadde skrevet ned alle symptomene mine og hvordan de påvirker kroppen, psyken og livskvaliteten min.
han var enig i at både prøver og symptomer tydet på en binyrebarksvikt.
han ringte sykehuset for å snakke med endokrinologen jeg går til, men han var ikke der, så han snakket med en annen spesialist som sa at jeg ikke kunne legges inn hvis prøvene mine ikke var kritiske.
legen min skrev da henvisning om at jeg MÃ…TTE få komme til utvidede prøver innen en uke, pga min helsetilstand, og...så skrev han ett skriv jeg skulle legge ved barnehavesøknaden.
Han kunne ikke gi meg noe medisinsk behandling før jeg hadde vært til utvidede prøver, forde han var redd det da kunne skjule symptomer.
Jeg følte meg veldig tatt på alvor, det føltes godt.
Hvis jeg ikke hadde hatt forumet her å hente informasjon fra så ville jeg aldri greid å skjønne viktige ting.
Da ville jeg bare stolt blindt på legestanden, gått å susa i en vond hverdag.
Ops, jeg siterte feil....Sitat:
Opprinnelig skrevet av brits
Jeg husker ikke hva legen skrev og det skyldes ikke stoffskiftehjernen. "Barna" er nå 18 og 19 år nå så det er jo noen år siden. Tror at det kun gikk noen få uker før jeg fikk barnehageplass.
Ellers så leste jeg om ditt positive legebesøk på fredag. Det virker som du blir tatt på alvor og at du er i gang med å få svar på plagene dine. Lykke til videre.
Lenge siden jeg skrev noe her, og lite har skjedd siden da.
jeg ble lovet utredning innen 1-2 uker, men da innkallelsen kom var det lenge å vente, men nå har jeg nedtelling, bare 7 dager til.
Skal våre på sykehuset fra tidlig morgen til sen kveld,ta prøver gjennom hele dagen for å måle konsentrasjonen av stoffer på forskjellige tider.
Jeg hverken gruer eller gleder meg, fordi jeg har vært positiv så mange ganger, så skjer ingenting.
jeg skjønner egentlig lite nå, jeg har anti-tpo,tras,lav tsh:men INGEN diagnose.
ikke skjønner jeg legens antydning om høyt stoffskifte heller, for jeg har helt feil symptomer.jeg fryser,er blek,legger på meg,håret er helt dødt,hoven rundt øynene,tørr kløende hud,bare trøtt og sliten.
hva kommer denne dirringa inni kroppen min av?hva er det egentlig?
og hvorfor har jeg slikt ubehag i brystet?
Er det noen her på forumet som har hatt problemer med binyrer,som har fått behandling for det?
Hei sandra :)Sitat:
jeg skjønner egentlig lite nå, jeg har anti-tpo,tras,lav tsh:men INGEN diagnose.
ikke skjønner jeg legens antydning om høyt stoffskifte heller, for jeg har helt feil symptomer.jeg fryser,er blek,legger på meg,håret er helt dødt,hoven rundt øynene,tørr kløende hud,bare trøtt og sliten.
hva kommer denne dirringa inni kroppen min av?hva er det egentlig?
og hvorfor har jeg slikt ubehag i brystet?
Er det noen her på forumet som har hatt problemer med binyrer,som har fått behandling for det?
Jeg har ikke de utslagene du har på prøvene dine, men jeg har levd med samme symptomer. Jeg har heller ikke fått spesifikk diagnose. Men om du har positiv TRAS og anti-TPO og lav TSH så har du Graves! Jeg har selv Graves hypo - i følge det jeg har kunnet finne av info. Og jeg har en blanding av symptomer fra både høyt og lavt stoffskifte. Uroligheten i kroppen ubehaget i brystet et klassiske symptomer på høyt stoffskifte. Synes det er merkelig at de ikke bahandler deg for det. Kanskje de mener at utslagene på t4 og t3 ikke er store nok...
Hva slags medisiner bruker du Anne Ma? hvorfor har ikke jeg fått noe tror du?
Jeg går som de med lavt stoffskifte på Levaxin.
Hvorfor de ikke medisinerer deg er underlig. Men jeg har ikke et svar til deg heller. Gjerne de mener at utslagene ikke er store nok til å bruke Neo-Morkasole (ikke stavet riktig kan jeg tenke meg :wink: ). Håper noen med mer erfaring en meg kan gi deg noen gode råd. Jeg vet ikke nok... desverre...
4 dager til jeg skal på sykehuset,nå gleder jeg meg veldig,ønsker SÃ… sterkt at legen skal fortelle meg at det er medisiner å få for dette.
Hvis jeg får medisiner som hjelper for dette,at jeg kan begynne å være våken og tilstede igjen, kose meg med barna mine, føle ro og behag inni meg og alt annet som er normalt...da skal jeg kose meg så mye.
men, hva skal jeg gjøre hvis jeg IKKE kan få noen slags medisin?
Har ennå ikke fått noen barnehageplass.
Mannen min var i barnehagen igår og snakket med styreren der, får plass så fort noen slutter. Hvis det ikke imellomtiden kommer nye høyere prioriterte barn.
Det er vondt å gå med følelsen av å ikke kunne ta seg av datteren min på den måten hun trenger også, det blir en glede å vite at hun kan leke og more seg med andre barn , ikke bare sitte her å se på tv.
Jeg hadde knapt hørt om stoffskifteproblemer jeg før min søster ble syk, høyt stoffskifte.
Jeg viste ingenting om det.
Sånn føler jeg det også!Sitat:
Jeg skal ta MR av hodet neste søndag (privatklinikk). Legen min lurer sikkert også på om det er noe med hypofysen min..... Og så venter jeg på svar på diverse hormonprøver, bl.a. kortisol
Lykke til på sykehuset sandra!
jeg har også tatt ct ,veksthormon osv, men endokrinologen sier ingenting vet du, det gjør meg egentlig litt forbannet.
Han henviste til ct for å undersøke hypofysen, så gir han ingen beskjed om resultatet, bortsett fra en ny henvisning til sykehuset.
Har ikke hørt noe ang prøven på veksthormon heller.
Jeg tror jeg er for mild og snill jeg, tror jeg må vise tydligere denne irritasjonen min til han.
Hvis jeg ikke får noen slags medisin etter sykehusbesøket nå, så tror jeg jeg kommer til å bli skikkelig sint åsså.
Hvis det viser seg at jeg har binyrebarksvikt, så tror jeg det kommer av alt dette surret de ikke har giddet finne ut av med stoffskiftet, at jeg har gått for lenge med ubehandlet stoffskifte.
Leser på forumet her om personer som har fått medisiner med mineprøveverdier, med bra resultat.
uff, dette ble negativt, men jeg er frustrert.
Endelig er dagen på sykehuset overstått og jeg venter på resultatene.
Synachentest er noe som gjøres for å lage en kunstig stressituasjon for kroppen.
De tok først en blodprøve FØR de sprøytet inn synachen,deretter etter 30 min og 60 min, cortisol skal da stige i blodet.
Det rare var at jeg ble helt varm inni magen, og sovnet mens jeg lå der å ventet.
Senere ble jeg undersøkt av lege.
Jeg er selvfølgelig veldig spent på resultatet.
Hva om dem sier at alt er ok? hva gjør jeg da?
Hva bør jeg være obs på om jeg blir medisinert for både stoffskifte og binyrer?
Synes dette hørtes litt rart ut....... Er det ikke slik at en skal bli litt sånn "på allørten" når kroppen blir utsatt (kunstig her da) for stress? synes det tyder på at det er noe som er som det ikke skal være jeg.....Sitat:
Er i grunnen litt interessant og følge med deg, fordi jeg holder på og bli utredet for de samme tingen som deg.
Legen min har vist også en mistanke om slitne binyrer, eller i hvertfall at det er noe tull med hormonbalansen av en eller annen grunn. (grunnen er muligens at jeg ikke har sovet en hel natt på 1,5 år pga en liten som ikke sover...)
Endelig har jeg fått svar på prøvene mine:normal binyrebarkfunksjon,men skal starte på Neo mercazole??for høyt stoffskifte.
Jeg er selvfølgelig glad for å få medisiner, men er samtidig litt redd, for jeg føler meg veldig som Anne ma.
Tenk om jeg har slik blokkerende TRAS? Da blir det vel helt feil med Neo?
Hva skjer med binyrebarken min når jeg har lav cortisol og starter på Neo?
Kan binyrebarken min være helt fin MED lav Cortisol??
Jeg vet jeg egentlig skal stole på Endokrinologen, men jeg er tankefull og føler meg ikke helt trygg på dette nå.
Jeg har lest at hvis du har lav cortisol så kan man bli syk av stoffskiftemedisin.
Jeg greier liksom ikke hely å stole på at dette er riktig.
Har du blokkerende TRAS så finner du ut av det ganske fort, for du vil bli mye dårligere innen noen uker. Da blokkerer du jo enda mer av T4 produksjonen i kjertelen.
Det er ingen prøver som kan skille mellom stimulerende eller blokkerende TRAS, så det er ingenting endoen kan gjøre med det. Og jeg selv har jo ikke en diagnose som en endo har gitt meg. Jeg har lest og hørt meg frem til det på egenhånd.
Jeg har lest at de med Hashimotos kan ha TRAS (bare 1 kilde) ellers sier indremedisineren på Aker at det er Graves hypotyreose hvis du har TRAS. Jeg vet jo ikke hva som er korrekt eller ikke.. Vanskelig det der...
Jeg synes at du bare skal følge det endoen sier. Du finner fort ut om du får for lite hormon i kroppen hvis du går på Neo. Jeg har også lest at i tidlige faser av sykdommene kan symptomene være like. Så det er god sjanse for at endoen din har rett :) Vær positiv. Du kan ikke ødelegge noe ved å prøve. Bare hør etter det kroppen forteller deg og legg listen lavt for å ta kontakt med legen.
Klem og lykke til med det hele :D