Hvordan er legene deres opplyst i forhold til stoffskifte sykdommen?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av stina21
Hei ;)
Hvordan er legene deres opplyst i forhold til stoffskifte sykdommen?
Hær i tromsø så syns æ dem (dæm æ har vorre oss) ikke tar pasientansine på alvor.
Dem orke lissom ikke sette seg inn i ka d vil si å ka slag plaga man kan få.
det æ vet om sykdommen min har æ læsst på internett, prata me andre osv.
Blir bare litt sjokkert over behandlinga æ fikk oss legen på sykhuse etter operasjon av skjoldbrukskjerteln.
Blei sendt ut ætter 4 daga, greit nok det, men ikke sendte dem med meg livsvikti medisin (betablokke) og levaxin. I løpe av de 2 nesste åran så blei æ kaldt inn 1 gang for å sjekke stoffskifte.. Noe fatlegen min blei sjokkert over når æ fortalte han.. resultate av at sykhuse kun har sjekka d 1 gang på de 2 åran va feildosering så æ fikk mega lavtstoffskifte å mange kg xtra..
Men før all del skal ikke bare skylde på legan.. Kunne jo sjøl ta kontakt..
men men..
det som va poenge mitt hær,kosen e legan dokkers? vet dem mye? å visst ikke tar dem seg tia til å finne ut?
Dette var jo helt forferdelig!!!
Jeg synes det virker veldig tilfeldig om man får god hjelp eller ikke. For meg kan det også virke som om folk i store byer med gode sykehus i nærheten (større ekspertise) får bedre hjelp enn oss i "avkrokene".
Min lege sa for ikke så lenge siden at hvis han skulle se på de tingene jeg da ønsket å ta opp, så kunne han kun ha to pasienter. Altså - han hadde ikke tid til å sette seg inn i forskjellige ting m.m.
Han har tidligere vært (nesten over)ivrig til å sende meg til ulike spesialister. Jeg har da ikke visst hva jeg skulle spørre om der, så jeg har da bare blitt fulgt opp på det legen må ha skrevet i henvisningen. Nå ser jeg at dette har vært kjempedumt. Hadde vært visst nødt til å sette meg inn i tingene selv lenge før og spurt aktivt disse spesialistene om viktige ting. Men en gang har jeg gjort det - ved siste nevrologbesøk. Det hjalp jammen ingenting det heller. :roll:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av stina21
Men før all del skal ikke bare skylde på legan.. Kunne jo sjøl ta kontakt..
hilsen stina
Hvordan skal vi kunne gjøre det når vi er uerfarne? Vi vet jo ikke hva vi skal spørre om, eller fortelle dem osv. Det må da være legenes jobb å følge pasientene opp på en ansvarlig måte, selv om det i dagens Helse-Norge ikke alltid ser slik ut.
Sv: Hvordan er legene deres opplyst i forhold til stoffskifte sykdommen?
Jeg synes det er viktig å samle informasjon om hva som skjer i Tromsø, fordi vi har hørt flere ille historier derfra.
Jeg synes det er en sak for thyreoideaforbundet, enten sentralt eller lokalt.
Det var noen hsitorier på noen av de gamle versjonene av forumet her.
Og Rolf Jorde synes ikke det er særlig viktig å behandle mennesker med en TSh på 3 eller 4 eller 5.
Dette med at de bare kaller en inn etter omtrent 1 åretter en operasjon hvor de fjerner kjertelen er ikke særlig helsefremmende for en pasient. man blir jo bra hypo allerede etter en måned tør jeg hevde.
Noen burde røske opp i hele mentaliteten om stoffskiftebehandling i Tromsø mener jeg.
Og når legen sendr pasientene til endokrinolog der oppe, kommer pasienten tilbake fra endokrinlogen med beskjed om at hun ikke skal behandles for hypothyreose fordi TSh bare er 3 eller 4 eller 5 eller 6 eller noe sånt.
Skal da legen gå imot endokrinologen?
En ting til , Stina. Jeg ser at du tar 300 µg levaxin om dagen og fremdeles ikke får noe særlig effekt av det.
Jeg selv trenger liothyronin i tillegg til levaxin.
Du kan jo spørre legen om du kan prøve noe liothyronin i tillegg.
Det vanlige er to kvarte tabletter om dagen, men det var en innom her som tok 300µg levaxin pluss 40(?)µg liothyronin, men det er veldig sjeldent at noen trenger så mye. Hun hadde det forresten bedre med liothyronin i tillegg.
Liothyronin kommer i 20µg og er neste 4 ganger så sterke pr µg som levaxin. De er t3, det aktive hormonet og levaxin er t4, som må omdannes til t3 plus revers t3(som er helt inaktivt).
Det er på blå resept akkurat som levaxin.
Håper leger surfer innom disse sidene...
...det er jammen på tide de får passet sitt påskrevet ...synes jeg!
Har selv siden jeg ble diagnostisert hatt førstehåndskontakt med 6 leger (hvorav 4 spes. i allmennmed.) + 1 endokrinolog og 1 spes. i endokrinologi, og må bare si at jeg finner deres kunnskapsnivå (...når det gjelder hypothyreose) skuffende dårlig! For endokrinologenes del føler jeg de er mer opptatt av hyperthyreose og diabetes ...og at de absolutt ikke er villige til å diskutere annen medisinering enn Levaxin. Når det gjelder allmennleger, tror jeg de fleste har så travel hverdag, at problemene blir enkle å skyve under stolen ved å støtte seg på at "blodprøveresultatene er fine/innenfor normalen". Noen av disse legene, inkl. min nåværende fastlege, er fantastiske mennesker, men det er ikke til å stikke under en stol at jeg føler meg dem overlegen m.t.p. kunnskap om stoffskifte, og tørr påstå at jeg IKKE hadde sittet her i dag, om ikke jeg ikke selv hadde tatt initiativet(?) til alternativ medisin.